مقایسه درآمد افیلیت مارکتینگ با سایر کسب و کارهای آنلاین

مقایسه درآمد افیلیت مارکتینگ با سایر کسب و کارهای آنلاین
مقایسه درآمد افیلیت مارکتینگ با سایر کسب و کارهای آنلاین
9 ماه پیش

بازاریابی یا همکاری در فروش تقریباً در هر حوزه کاری وجود دارد و کسب و کار آنلاین هم از این بی‌بهره نیست. در دنیای امروز و با توجه به گسترش کسب و کار های آنلاین و رقابت زیاد، وجود کسی که بتواند مشتری بیشتری جذب کند و محصولی را به افراد بیشتری بفروشد ضروری هست. در این مقاله به مقایسه درآمد افیلیت مارکتینگ با سایر کسب و کارهای آنلاین می‌پردازیم.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته  فرآیندی است که از طریق آن یک شرکت وابسته یا یک شخص وابسته، بازاریابی محصولات شخص یا شرکت دیگر را به‌صورت آنلاین انجام داده و کمیسیون یا درصد فروش را  به دست می‌آورد. این روش یکی از ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه‌های بازاریابی است، در این روش همکار فروش، تنها به ایجاد ارتباط میان خریدار و فروشنده و دریافت کمیسیون در صورت انجام اقدام نهایی می‌پردازد.

به‌عبارت‌دیگر، اگر ویزیتور (بازدیدکننده) فرستاده‌شده توسط ناشران افیلیت مارکتینگ از سایت فروشنده و یا تولیدکننده محصول (Merchant) خدماتی دریافت کنند (بسته به نوع  افیلیت مارکتینگ مانند فروش، ثبت اطلاعات مشتری یا حتی انجام کلیک و…) در این صورت، شرکت تولیدکننده و یا همان Merchant به ناشران افیلیت مارکتینگ درصدی از فروش را پرداخت می‌کند. ناشران افیلیت مارکتینگ درواقع در وب‌سایتشان (صفحه اجتماعی، وبلاگ و…)، محصولات دیگران را تبلیغ می‌کنند و اگر ویزیتوری که در سایت آن‌ها است، ترغیب به خرید محصول شود، پس از کلیک بر روی لینک محصول، به وب‌سایت فروشنده منتقل می‌شود و در آنجا خریدش را انجام می‌دهد و ناشران افیلیت مارکتینگ پورسانت خود را از فروشنده دریافت می‌کنند.

افیلیت مارکتینگ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است که در آن ناشران افیلیت مارکتینگ (همکار فروش) به ازای انجام یک اقدام مشخص از جانب مخاطبان خود، کمیسیون مشخصی را از Merchant دریافت می‌کند. نمونه همکاری در فروش مشهور خارجی که می‌توان نام برد، همکاری درفروش آمازون است. یکی از نمونه‌های معروف همکاری در فروش متعلق به بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، دیجی کالا است. بازاریابی وابسته یا همان Affiliate Marketing اجزای زیادی دارد و هرچقدر که جلوتر می‌رویم مباحث مربوط به تکنولوژی در آن شکل پررنگ‌تری پیدا می‌کند.

 

فرق افیلیت مارکتینگ با بازاریابی سنتی

باید توجه داشته باشید که افیلیت مارکتینگ معادل ویزیتوری سنتی برای محصولات نیست. اغلب مواقع در افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته (علی‌الخصوص در مورد شکل قدیمی‌تر آن که مثلاً اعطای نمایندگی فروش از طرف تولیدکنندگان در نقاط مختلف است) نقش و کارکرد بازاریاب یا همان افیلیت محدود به معرفی محصول به مشتری نیست بلکه افیلیت به‌عنوان یک هویت حقوقی (نه شخص حقیقی) بخشی از فرآیند فروش و خدمات بعد از آن را هم بر عهده دارد (چیزی نظیر نمایندگی شرکت‌های خودروساز در نقاط مختلف جغرافیایی). البته باید بدانید در مورد محصولاتی که نیاز چندانی به حضور گسترده تولیدکننده در بازار ندارند و خدمات امکان فروش الکترونیکی دارد هم اعطای نمایندگی در حال از دست دادن جذابیت خود است و تولیدکنندگان در حال حذف افیلیت‌های خود هستند تا سود بیشتری ببرند.

در مدل‌های جدید بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing که معمولاً مختص کسب و کار های الکترونیکی است (نظیر آنچه شرکت‌هایی نظیر آمازون یا دیجیکالا انجام می‌دهند)‌، اصل عملیات بر روی مکانیزم‌های ارتباط نرم‌افزاری وب‌سایت‌ها اتفاق می‌افتد و مشتری خیلی متوجه انتقال بین سایت Affiliate و سایت فروشنده اصلی یا همان Merchant نمی‌شود. ردوبدل شدن کمیسیون‌ها هم از طریق دنبال کردن تکنولوژیک ردپای کاربر اتفاق می‌افتد.

 

کسب و کار اینترنتی چیست؟

امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی، افراد ترجیح می‌دهند تا از کسب و کار های آنلاین برای کسب درآمد استفاده کنند. نمونه بارز این مسئله، آنلاین شاپ هایی است که در اینستاگرام به‌وفور یافت می‌شود. به‌طور کل هر تجارتی که در بستر اینترنت انجام شود، می‌تواند در دسته کسب و کار آنلاین قرار گیرد. اگر شما از طریق اینترنت توانستید کسب درآمد کنید، درواقع شما دارای یک کسب و کار اینترنتی هستید. ازجمله مهم‌ترین کسب و کار های اینترنتی، فروش کالا، خدمات و یا محتوا است که ممکن است به‌صورت مستقیم و یا به‌صورت واسطه‌ای صورت گیرد؛ اما به‌طور کل خریدوفروش کالا در بستر اینترنت تحت عنوان کسب و کار آنلاین شناخته می‌شود.

کسب و کار های اینترنتی برخلاف نظر برخی از افراد، برای شروع نیازی به سرمایه بالا و یا مهارت بالا و حرفه‌ای بودن ندارد؛ ولی با پیشرفت توسعه کسب و کار، برای حفظ آن مواردی نیاز است و این‌گونه نیست که  صفر تا صد آن به‌راحتی آب خوردن باشد. این نوع کسب و کار، با کسب و کار های عادی هیچ تفاوتی ندارد جز اینکه اینترنت پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهد. کسب و کار اینترنتی درواقع یک سیستم است. یک سیستم که می‌تواند ایده شما را تبدیل به ثروت کند. پس برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی پول‌ساز شما باید طراح یک سیستم باشید.

 

گستره فعالیت‌هایی که می‌توان امروزه از طریق اینترنت برای کسب درآمد انجام داد بسیار زیاد است. در ادامه به معرفی چند تا از موفق‌ترین روش‌ها می‌پردازیم:

  1. کسب درآمد از طریق فریلنسری
  2. کسب درآمد از طریق فروش فایل‌ها و ویدئوهای آموزشی
  3. کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی
  4. کسب درآمد از طریق وب‌سایت (اجاره بنرهای تبلیغاتی، رپورتاژ آگهی، تبلیغات کلیکی)
  5. کسب درآمد از طریق تولید محتوا
  6. کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش (پرداخت در ازای کلیک PPC، پرداخت در ازای جذب لید PPL، پرداخت در ازای فروش PPS)

 

بیشترِ این روش‌ها نیاز به سرمایه خاصی نداشته و تنها با یادگیری مهارت‌های لازم که اتفاقاً آموزش آن‌ها در اینترنت نیز وجود دارد، می‌توانید کسب و کار شخصی‌تان را در اینترنت راه بیندازید.

 

کسب و کار آنلاین چه مزایایی دارد؟

کسب و کاری بدون محدودیت زمانی و مکانی است که ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته در همه‌جا در دسترس است.

کسب و کار آنلاین نسبت به بیزینس های سنتی هزینه راه‌اندازی بسیار پایینی نیاز دارد و عرصه را برای ورود همه باز می‌گذارد؛ بنابراین هرکسی می‌تواند کسب و کار خود را در اینترنت راه‌اندازی کند.

کسب و کار آنلاین می‌تواند به‌عنوان دارایی شما تلقی شود؛ دارایی که در همه جای دنیا بدون توجه به قوانین مختلف کشورها، شما به‌عنوان صاحب آن شناخته می‌شوید.

ازآنجایی‌که بستر ارتباط کسب و کار شما با مشتریانتان تنها شبکه اینترنت است، بنابراین در اکثر موارد بهتر می‌توانید پاسخگوی مشکلات آن‌ها باشید و درنهایت برای مشتریان نیز خدمات بهتری ارائه می‌شود و همیشه رضایت خواهند داشت.

 

درآمد افیلیت مارکتینگ چقدر است؟

شاید بگویید افیلیت مارکتینگ یک نوع درآمد منفعل (Passive income) است. جایی که می‌نشینند و رسانه‌ها برای شرکت‌ها پول می‌آورند، اما این‌گونه نیست. در افیلیت مارکتینگ نیز باید به خوبی فعالیت و تلاش کرد و راه‌های بازاریابی مؤثر و اختصاصی داشت. هرچقدر خلاقیت در ارائه محتوا به مخاطبان بیشتر باشد، آن‌ها بیشتر جذب تبلیغات خواهند شد. از طرفی صاحبان کسب و کار یا همان Merchant برای بازاریابان افیلیت خود بر اساس کارایی  و تأثیر افیلیت ها بر فروش، سطح‌های مختلفی با درصد پورسانت متفاوت می‌گذارند؛ برای مثال سطح برنزی، نقره‌ای و طلایی.

 

درآمد افیلیت مارکتینگ کاملاً به تلاش و فعالیت ناشران بستگی دارد. برخی از وب‌سایت‌ها و افراد روزی یک‌میلیون تومان درمی‌آورند اما برخی ماهی صد هزار تومان نیز از آن درنمی‌آورند. برخی از افراد به افیلیت به‌منظور یک درآمد دوم نگاه می‌کنند و از آن برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای مثال کسانی که در تیک‌تاک فعالیت دارند از افیلیت استفاده می‌کنند تا تبلیغات واقعی از شرکت‌های دیگر بگیرند. همین داستان در اینستاگرام و تلگرام نیز حاکم است.

 

 

علاوه بر تمامی موارد بالا می‌توان گفت که کسب درآمد در اینترنت محدودیت خاصی ندارد و شما به نسبت تلاش و پشتکار خود می‌توانید تا چند صد میلیون هم از اینترنت درآمد داشته باشید. پس اگر درصدد درآمدزایی با کمترین دردسر و بیشترین درآمد هستید، کسب و کار های اینترنتی گزینهٔ بسیار مناسبی برای شما هستند.

 

تفاوت افیلیت مارکتینگ با کسب و کار اینترنتی

همان‌طور که مشاهده کردید افیلیت مارکتینگ خود جزوی از شاخه‌های کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود؛ بنابراین بزرگ‌ترین فرق این دو گستردگی شاخه‌های فعالیت و توسعه آن‌هاست.

 

شما در کسب و کار های اینترنتی حق انتخاب شروع کسب و کار و فعالیت در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلفی از تجارت اینترنتی را دارید و حتی می‌توانید ترکیبی از این حوزه‌ها را در تجارت خود پیاده کنید؛ اما در افیلیت مارکتینگ اغلب فقط می‌توانید محصولات و خدماتی را به مخاطبان خود معرفی کنید که متناسب محتوا و حوزه فعالیتتان در اینترنت است و با انتخاب‌هایتان محدود به‌گزینش سفارش‌دهندگان تبلیغ این کالاها و خدمات خواهد بود. طبیعی است که سایر شاخه‌های کسب و کار اینترنتی فضا و انعطاف بیشتری در کسب درآمد خود نسبت به افیلیت مارکتینگ داشته باشد؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قبل از اینکه وارد فعالیت در عرصه افیلیت مارکتینگ شوید پیش از آن باید دریکی از شاخه‌های کسب و کار آنلاین فعالیت داشته و زمینه افیلیت مارکتینگ را فراهم کرده باشید. در حقیقت در حوزه کسب و کار آنلاین، افیلیت مارکتینگ به ناچار اولویت دوم محسوب می‌شود.

 

با این تفاسیر با شرط قدمت و محبوبیت کسب و کار آنلاین، درآمد افیلیت مارکتینگ نسبت به سایر کسب و کار های آنلاین  برابر و گاها بیشتر است؛ به‌عنوان‌مثال فرض کنید که شما فروشگاهی اینترنتی دارید و به فروشندگان وابسته سفارش افیلیت مارکتینگ را داده‌اید؛ این‌ها در صورتی است که شما به‌اندازه‌ای درآمد و سود دارید که محصول خود را فروخته و سود می‌کنید و قسمتی از این سود را به‌عنوان هزینهٔ افیلیت مارکتینگ پرداخت می‌کنید.

 

پورسانت افیلیت مارکتینگ با درصدهای مختلفی بر اساس نوع محصول و فروشنده وابسته محاسبه می‌شود ولی فرض می‌کنیم پورسانت فروشنده وابسته ۱۰ درصد از هر فروش است. تصور کنید یک سایت خبری با نصف عظمت فروشگاه شما و کمتر از دو سال سابقه کاری و بدون هیچ دردسری در تولید، بسته‌بندی، ارسال و پشتیبانی و خدمات پس از فروش، مثلاً با تبلیغ یک محصول هم‌زمان از ده وب‌سایت مختلف، سودی برابر با فروشگاه شما دارد!

 

حال اگر فروشگاه خود را اخیراً راه انداخته‌اید و محبوبیت چندانی هم ندارید و بااین‌حال سفارش افیلیت مارکتینگ کرده باشید، مقدار درآمدتان به‌هیچ‌وجه مانند مثال قبلی نخواهد بود. ولی در این شرایط و فروش کم وب‌سایتتان هم فروشنده وابسته همچنان درآمد نسبت بالایی خواهد داشت.

 

نتیجه‌گیری

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش نوع جدیدی از تبلیغات بوده که در آن افرادی وظیفه فروشِ محصولات یا خدمات شرکتی را بر عهده گرفته و در صورت هر فروش موفق، مبلغی را به‌عنوان پورسانت دریافت می‌کنند. با توجه به مطالب فوق، افیلیت مارکتینگ جای خود را به‌خوبی در بازارهای فروش آنلاین بازکرده و می‌توان آن را در زمره روش‌های موفق و به‌اصطلاح دو سر برد در میان دیگر روش‌های کسب درآمد اینترنتی دانست. علی‌رغم اینکه این شیوه در بازاریابی، روشی ساده و بدون هزینه جهت کسب درآمد به‌حساب می‌آید و همه افراد و یا سازمان‌ها، امکان استفاده از آن را دارند، اما باید توجه داشته باشید، برای کسب نتایج مورد انتظار، صبر و برنامه‌ریزی‌های صحیح و بر مبنای اعتماد، می‌تواند شما را زودتر به اهدافتان برساند.

 

درآمدزایی از طریق اینترنت بیشتر از همه نیاز به پشتکار و صبر دارد؛ اما در کنار همه این موارد نمی‌توان از مزایای بی‌نظیر این حوزه چشم‌پوشی کرد. کسب درآمد اینترنتی به شما این امکان را می‌دهد که در خانه و با یک لپ‌تاپ پول دربیاورید. البته کسب درآمد آنلاین فقط محدود به سایت نمی‌شود. شما می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام نیز اقدام به فروش محصولات خود کنید.

 

درنهایت می‌توان به این نتیجه رسید که افیلیت مارکتینگ برتری‌های زیادی بر کسب و کار های آنلاین ندارد؛ اما اختلاف فاحشی در درآمد وجود دارد و به همین دلیل امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است.

دریا بهرامی- نویسنده

1583
A
A