نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر

نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر
نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر
8 ماه پیش

ممکن است نیاز باشد بخواهیم همزمان از دو هاست و یا بیشتر در سایت خود استفاده کنیم.

از جمله دلایل این کار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کنترل هزینه های نگهداری از سایت
  • یک هاست اشتراکی برای سایت اصلی و هاست دوم برای آپلود فایل ها و لینک دادن از طریق ساب دامین
  • جلوگیری از شلوغی و غیر قابل کنترل شدن هاست سایت اصلی
  • اتصال به هاست های متفاوت بدون اینکه نیاز به خرید چند دامنه با نام‌های متفاوت باشد (به کمک ساب دامین)
  • سایت اصلی‌تان جوملا هست و حالا تصمیم دارید بخش مجله خبری یا وبلاگ، سایت‌تان را هم با سیستم مدیریت محتواهایی مثل وردپرس یا بلاگر راه اندازی کنید

به هر دلیلی که نیاز داشتید دو یا بیشتر هاست در سایت خود داشته باشید، نیاز به اتصال ساب دامین به هاست دیگر هست.

در این مقاله ما قصد داریم نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر را به شما توضیح دهیم. اما در ابتدا با ساب دامین و دلایل استفاده از آن آشنا می‌شویم.

ساب دامین چیست ؟

ساب دامین در واقع به نامی که قبل از دامنه اصلی سایت قرار می‌گیرید، در واقع بخشی از دامنه اصلی سایت شما می باشد و برای سازمان‌دهی و پیمایش بخش‌های مختلف سایت ایجاد می‌شوند و به همراه دات قبل از نام دامنه اصلی قرار می‌گیرد؛ مانند  blog.azaronline.com که در این مثال blog  ساب دامین و azaronline  نام دامنه اصلی سایت شماست.

شما می‌توانید به هر تعداد صفحه که در سایت خود نیاز داشته باشید برای مشخص سازی و جدا سازی آنها از یکدیگر برایشان ساب دامین ایجاد کنید.

بهتر است در انتخاب کلمه‌ای که برای ساب دامین استفاده می‌کنید، به کار شما نیز مرتبط باشد و به راحتی نیز بتوان آن را تایپ کرد زیرا بدین صورت بهتر در خاطر افراد باقی می‌ماند. 

از جمله موارد استفاده از ساب دامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

* متداول‌ترین مورد استفاده از یک ساب دامین برای ایجاد نسخه آزمایشی یک وب سایت می‌باشد. غالباً طراحان و توسعه دهندگان پیش از انتشار مستقیم یک سایت در اینترنت، افزونه‌ها و بروزرسانی‌های جدید را به صورت ساب دامین آزمایش می‌کنند.

* یکی دیگر از کاربردهای رایج ساب دامین، ایجاد فروشگاه آنلاین می‌باشد. غالباً شرکت ها می‌خواهند یک دامنه فرعی جداگانه برای انجام معاملات داشته باشند، زیرا سایت‌های فروش آنلاین معمولاً به یک مجموعه پیچیده‌تر نیاز دارند.

 طراحی و ساختار مجزا برای وبلاگ و فروشگاه آنلاین نسبت به سایت اصلی و تمایل به ایجاد تفاوت بین محتوای اصلی و محتوای وبلاگ یا فروشگاه آنلاین، عمده‌ترین دلیل استفاده از ساب دامین توسط شرکت‌ها می‌باشد. 

*در صورتی که قصد راه اندازی وبلاگ یا فروشگاه آنلاین با حجم اطلاعات بسیار زیاد را دارید، استفاده از ساب دامین برای راه اندازی وبلاگ و فروشگاه آنلاین با توجه به انعطاف پذیری آن می‌تواند ایده خوبی باشد.


برخی از توسعه دهندگان از ساب دامین جهت اهداف تحقیقاتی و آزمایشی استفاده می‌کنند و از این طریق می‌توانند تغییرات مدنظرشان را ابتدا بر روی ساب دامین تست کرده و در صورت نبود مشکل خاص، آن را بر روی سایت اصلی خود اعمال می‌کنند. 

*برخی از سایت‌ها از ساب دامین برای نسخه سایت های تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، دلیل استفاده از اینکار هم می تواند ریسپانسیو نبودن ساختار سایت اصلی با نسخه سایت تلفن همراه و همچنین زمانبر بودن تغییر کدهای قالب اصلی سایت باشد. مانند  (m.azaronline.com)

*بعضا لازم است یک سایت با توجه به موضوع، محتوا و شرایطی که دارد، تمایل داشته باشد اطلاعات و محتوای خاصی را برای هر منطقه جغرافیایی نمایش دهد. برای نمونه بخواهد محتوایی که برای کاربران غیرایرانی نمایش داده می‌شود، با محتوای اصلی سایت که برای کاربران ایرانی نمایش داده می‌شود، متفاوت باشد. ساب دامین یک راه حل‌های مناسب برای انجام این کار می‌باشد.

مانند  (uk.azaronline.com) *شما می‌توانید از ساب دامین برای خدمت به گروه خاصی از کاربران در سایت خود استفاده کنید. به کمک این روش می‌توان به کاربران با سیستم‌های مختلف مانند وردپرس، بلاگر، جوملا و سایر موارد خدمات ارائه کرد. به طوری که در یک ساب دامین سیستم وردپرس را پیاده سازی کنید و در ساب دامین دیگر سیستم بلاگر را و ... .

مانند " wordPress.azaronline.com" ، " blogger.azaronline.com" *ساب دامین می‌تواند در سازماندهی محتوای سایت شما بسیار کارآمد باشد. استفاده صحیح از یک ساب دامین بر سئو سایت اصلی شما تأثیر نمی‌گذارد. با این حال ، در صورتی که شک دارید ، توصیه می‌کنیم همه چیز را در همان دامنه اصلی نگه دارید و از استفاده از ساب دامین برای سایت‌های عمومی خودداری کنید.

در بالا چندین مورد از کاربرد ساب دامین را اشاره کردیم.

حال به مزایا و معایب استفاده از ساب دامین در سئو سایت می‌پردازیم:

مزایای ساب دامین در سئو سایت

از جمله مزایای ساب دامین در سئو سایت این است که می‌توان برای یک کلمه کلیدی چند صفحه داشت. معمولا گوگل نتایج جست و جو را به ازا هر دامنه محدود می‌کند، مگر اینکه آن مطلب خیلی مرتبط باشد. اما این در مورد ساب دامین ها صدق نمی‌کند.

به عبارت دیگر، اگر یک دامنه با چند زیر فهرست و تعداد ده نتیجه مرتبط دارید، گوگل تقریبا دو یا سه مورد از نتیجه ها را نشان می‌دهد؛ اما اگر پنج زیردامنه داشته باشید، دو یا سه نتیجه به ازا هر ساب دامین نمایش داده می‌شود. اما این را یک امتیاز تلقی نکنید و سعی بر فریب گوگل با ساب دامین نکنید، ممکن است این کار عمل نکند و وقتتان تلف شود.

معایب ساب دامین در سئو سایت

معایب ساب دامین‌ها در سئو بسیار محسوس هستند. به عنوان مثال مدیریت و تنظیم ساب دامین ها سخت‌تر و دشوارتر هستند. نقطه ضعف دیگر این است که ساب دامین همیشه معیارهای دامنه اصلی را به ارث نمی برند، چرا که برای گوگل هر دو کاملا به هم مرتبط نیستند.

به طور مثال اگر رتبه دامنه پنج باشد ممکن است رتبه ساب دامین صفر باشد. ولی این دلیل نمی‌شود که از ساب دامین استفاده نکنیم.

اکنون که با ساب دامین و کاربردهای آن آشنا شدید، می‌خواهیم نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر را به شما آموزش دهیم.

برای این کار نیاز به دو تنظیم هست، اولی در هاست ثانویه که همان هاست ساب دامین می باشد و دومی در هاست اولیه که همان هاست سایت اصلی مان می‌باشد.

در این آموزش ما سعی داریم یک ساب دامین به آدرس blog.azaronline.com برای سایت اصلی که azaronline.com هست ایجاد کنیم. همچنین فرض بر این است که کنترل پنل هاست ساب دامین و سایت اصلی، سی پنل می‌باشد.

همچنین نحوه اتصال ساب دامین در کنترل پنل هاست دایرکت ادمین و پلسک نیز در انتهای مقاله آموزش داده شده است.


ابتدا به سراغ تنظیمات هاست ثانویه (ساب دامین) می‌رویم :

نکته مهم : دقت کنید که نام دامنه اصلی متصل به هاست اصلی یعنی azaronline.com باشد.

ابتدا از قسمت Domain بر روی گزینه Subdomains کلیک می‌کنیم.

 اتصال ساب دامین به هاست دیگر 

در قسمت Create a Subdomain نام ساب دامین را وارد می‌کنیم، در داخل فیلد Subdomain  نام ساب دامین مورد نظرمان را می‌نویسیم (blog) و در قسمت domain  بصورت پیش فرض نام دامنه اصلی درج شده است (azaronline.com) و جهت نهایی سازی ساخت ساب دامین بر روی دکمه آبی رنگ Create  کلیک می‌کنیم.

نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر 

پیغام Success: “blog.azaronline.com” has been created. به شما نمایش داده می‌شود.

به صفحه اصلی سی پنل بازگردید، در قسمت File بر روی گزینه File Manager کلیک کنید.

صفحه اصلی سی پنل

سپس وارد مسیر public_html شوید.

بخش public_html سی پنل

دایرکتوری blog، دایرکتوری ساب دامین هست و زین پس می‌توانیم هر چه که بخواهیم روی این ساب دامین اجرا کنیم را داخل این دایرکتوری قرار دهیم.

حالا نوبت تنظیمات در هاست اصلی وب سایت‌مان می‌باشد :

وارد کنترل پنل هاست اصلی که همان سی پنل هست می‌شویم، همانند هاست ثانویه (ساب دامین)، تنظیمات را انجام میدهیم، یعنی ساب دامین را تعریف می‌کنیم.

ابتدا از قسمت Domain بر روی گزینه Subdomains کلیک می‌کنیم.

  کنترل پنل هاست اصلی

در قسمت Create a Subdomain نام ساب دامین را وارد می‌کنیم، در داخل فیلد Subdomain  نام ساب دامین مورد نظرمون رو می‌نویسیم (blog) و در قسمت domain  به صورت پیش فرض نام دامنه اصلی درج شده است (azaronline.com) و جهت نهایی سازی ساخت ساب دامین بر روی دکمه آبی رنگ Create  کلیک می‌کنیم.

ساخت ساب دامین 

بعد از این که با پیغام Success: “blog.azaronline.com” has been created. مواجه شدید به مرحله بعد می‌رویم.

نکته مهم : ساب دامینی که در سایت اصلی تعریف کردیم به صورت پیش فرض از هاست سایت اصلی استفاده می‌کند، برای تغییر هاست ساب دامین ایجاد شده می بایست از قسمت Domain سی پنل سایت اصلی، گزینه Advanced Zone Editor را انتخاب کنیم.

تغییر هاست ساب دامین ایجاد شده

در این قسمت می‌توانیم آدرس هاست ساب دامین ایجاد شده را تغییر دهیم.

در قسمت Zone File Records ساب دامینblog.azaronline.com  مورد نظر هست، برای ویرایش بر روی گزینه Edit کلیک می‌کنیم. 

تغییر آدرس هاست ساب دامین 

در قسمت Address ،IP   هاست فعلی سایت اصلی ما قرار دارد که باید این آدرس به آدرس IP هاست ساب دامین مورد نظرمان تغییر پیدا کند و سپس برای نهایی سازی انجام تغییرات بر روی دکمه آبی رنگ Edit Record  کلیک می‌کنیم. 

پس از انجام تنظیمات در هاست ساب دامین و هاست سایت اصلی نوبت به تست می‌رسد.

داخل یک مرورگر یک تب باز کنید و آدرس سایت اصلی را تایپ کنید. azaronline.com کلید اینتر را بزنید، در صورت باز شدن سایت اصلی تنظیمات مربوط به سایت اصلی به درستی انجام شده است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید آدرس IP هاست سایت اصلی را نیز پینگ کنید. 

برای تست ساب دامین نیز یک تب جدید داخل مرورگر باز کنید و آدرس ساب دامین را تایپ کنید blog.azaronline.com  و کلید اینتر را بزنید، در صورت باز شدن آدرس ساب دامین تنظیمات مربوط به ساب دامین به درستی انجام شده است. برای اطمینان بیشتر می توانید آدرس IP هاست ساب دامین را نیز پینگ کنید.

نکته : قبل از تست کردن ساب دامین از داشتن محتوا در ساب دامین مطمئن شوید.

چگونه در سی پنل یک ساب دامین را حذف کنیم؟

انجام این کار بسیار ساده است. مطابق مراحل قبلی، در صفحه اصلی سی پنل، در قسمت Domain به روی گزینه Subdomains کلیک کنید. در صفحه باز شده مطابق تصویر زیر، جدولی مشاهده خواهید کرد که لیست ساب دامین های موجود در هاست اصلی شما را نمایش می‌دهد  :

حذف هاست در سی پنل

در این مقاله نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر را آموزش دادیم، در ادامه نحوه تنظیم ساب دامین در کنترل پنل هاست دایرکت ادمین و پلسک نیز آموزش داده شده می‌شود.

آموزش نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر در صورتی که کنترل پنل شما دایرکت ادمین باشد :

به پنل خود مراجعه کنید و سپس از قسمت Your account روی گزینه DNS Management کلیک کنید:

اتصال ساب دامین به هاست دیگر

سپس از قسمت Add Domain Records  اسم ساب دامین (در کادر شماره 1) و آدرس IP هاست ساب دامین (در کادر شماره 2) وارد کرده و سپس بر روی Add کلیک کنید.

اضافه کردن اسم و هاست ساب دامین در سی پنل 

آموزش نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر در صورتی که کنترل پنل شما پلسک باشد :

برای شروع کار ابتدا وارد کنترل پنل پلسک خود شوید و سپس بروی گزینهDNS Settings  کلیک کنید.

 کنترل پنل پلسک

بر روی گزینه Add Record  کلیک کنید.

Add Record کنترل پنل پلسکAdd Record کنترل پنل پلسک

در صفحه ای که باز می شود در قسمت Record Type  از لیست کشویی A  را انتخاب کنید. در کادر مربوط به Domain name  نام ساب دامین مورد نظرتان را وارد نمایید.
در قسمت مربوط به IP address  آی پی هاستی که می‌خواهید ساب دامین به آن متصل شود را وارد نمایید.
سپس روی گزینه Ok  کلیک می‌کنید.

اتصال ساب دامین به هاست

و در آخر پیام تایید و آپدیت رکوردها نمایش داده می‌شود، با کلیک بر روی گزینه Update  تایید را انجام دهید.

نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر

پس از تایید پیام The changes made to DNS records were successfully saved. نمایش داده می‌شود (کادر سبز رنگ) که نشان دهنده انجام صحیح تمامی مراحل می‌باشد. به این ترتیب رکورد A ایجاد شده و در لیست رکوردها قابل مشاهده خواهد بود.

 وصل کردن ساب دامین به هاست دیگر

در آخر در صورت هر گونه نیاز به راهنمایی و مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 4181-041  تماس حاصل فرمائید.

همکاران ما در آذرآنلاین آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

4364
نحوه اتصال ساب دامین به هاست دیگر
100.002
A
A