چگونه آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری کنیم؟

چگونه آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری کنیم؟
چگونه آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری کنیم؟
9 ماه پیش

هنگامی ‌که شما به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی باشید و یا برای تبلیغات و گسترش بازار کسب‌وکار خود نیازمند راه‌اندازی یک وب‌ سایت اینترنتی باشید، ابتدا باید به دنبال خرید دامنه و خرید هاست بروید.

 هاست محلی است که اطلاعات و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرد و به‌نوعی فضای ذخیره‌سازی مجازی سایت شما قلمداد می‌شود. هنگامی‌که شما تصمیم به خریداری ‌هاست و دامنه بگیرید و جستجویی در این رابطه انجام دهید، با طیف وسیعی از شرکت‌های مختلف که ارائه‌دهنده این خدمات هستند، روبه‌رو می‌شوید.

 در این مورد باید نکاتی را مدنظر قرار دهید تا انتخاب مناسبی برای خرید یک هاست قوی از یک شرکت معتبر هاستینگ داشته باشید. یکی از این نکاتی که باید در هنگام خرید هاستینگ مناسب مدنظر قرار دهید، اصطلاحی به نام آپتایم است. آپتایم یک هاست به مفهوم در دسترس بودن سایت و هاست آن در اغلب اوقات است. بالا بودن آب تایم یک ‌هاست خوب به این معنا است که، در بازه زمانی مشخصی، برای مثال در مدت یک سال، یک سرور مجازی تا چه میزان در دسترس قرار دارد.

 این مسئله از آن‌ جهت حائز اهمیت است که می‌تواند ارتباط مستقیمی با افزایش یا کاهش آمار بازدیدکنندگان سایت داشته باشد. اگر آپتایم هاست سایت شما پایین باشد و به‌عنوان مثال در طول یک سال عدم دسترسی‌هایی بیشتر از میزان نرمال را داشته باشد، بازدیدکنندگان سایت شما با هر بار مراجعه به سایت و مواجه‌شدن با قطعی و عدم دسترسی به بخش‌های موردنیاز سایت روبه‌رو شوند، به‌تدریج استفاده از سایت شما را قطع خواهند کرد.

پس خریداری یک هاستینگ خوب با آپتایم بالا برای سایت شما، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در هنگام راه‌اندازی وب‌سایت اینترنتی در نظر بگیرید.

 برای نتیجه‌گیری بهتر در این زمینه، و خرید یک هاست خوب، میتوانید به سراغ شرکت‌های هاستینگ معتبری همچون شرکت آذر آنلاین مراجعه نمایید. در ادامه توضیحات بیشتری را در رابطه با آپتایم مناسب و هاستینگ خوب ارائه می‌دهیم.

منظور از آپتایم هاست چیست؟

به‌طورکلی منظور از آپتایم هاست، درصد در دسترس بودن یک سرور در مدت‌زمان مشخصی است. برای مثال در طول یک سال که تمامی بازدیدکنندگان هر زمان که تصمیم به مراجعه به سایت شما می‌گیرند با دسترسی یا عدم دسترسی مواجه می‌شوند در صورت پایین بودن میزان آپتایم یک‌ هاست عدم دسترسی‌های بالا به سایت شما در بلندمدت موجب کاهش رضایت کاربران و از دست دادن بازدیدکنندگان می‌شود که در این حالت گفته می‌شود سرور هاست در حالت دانتایم (down time) قرار گرفته است.

به همین منظور شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست برای سرورهای خود درصدهایی را برای اندازه آپتایم هاستینگ خود در طول یک سال مشخص و اعلام می‌کنند. برای مثال اگر یک هاست از اندازه آپتایم 99 درصد برخوردار باشد، نشان‌دهنده آمار مناسبی از میزان دسترسی سایت قرار گرفته بر روی آن خواهد داشت.

 به چه شکل می‌توان درصد آب تایم یک سایت را بررسی کرد؟

ازآنجایی‌که آپتایم بودن وبسایت و به ‌تبع آن هاست مورداستفاده نکته مهمی در راه‌اندازی یک سایت است، باید بتوان میزان آپتایم بودن سایت را بررسی کرد. اما اینکه شما بخواهید با مراجعه کردن‌های متوالی به سایت از در دسترس بودن و یا عدم دسترسی به سایت خود اطلاع پیدا کنید، عملاً کاری غیرممکن است.

 اما در این زمینه روش‌ها و نرم‌افزارهایی وجود دارد که  با ابزار مناسب به ‌صورت مستمر و آنلاین وضعیت سایت شما را از طریق پروتکل‌های مختلفی بررسی و ثبت می‌کنند. که در ادامه تعدادی از این ابزارهای اندازه‌گیری آپتایم بودن سایت را که اصطلاحاً ابزار مانیتورینگ نامیده میشوند، بررسی می‌کنیم.

 ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی در سطح وب برای مانیتورینگ و بررسی وضعیت سایت ازلحاظ آپتایم بودن در دسترس هستند. برخی از این ابزارها به شکل رایگان در دسترس قرار دارند و برخی دیگر با توجه به قدرتمندتر بودن و امکانات بیشتری که ارائه می‌دهند، پولی هستند. تعدادی از این ابزارهای مانیتورینگ سایت تنها با استفاده از بررسی‌های HTTP وب‌سایت را مانیتورینگ می‌کنند و برخی از ابزارهای قدرتمندتر که ویژگی‌های بیشتر و بهتری دارند، می‌توانند پارامترهای بیشتری از سایت را بررسی کنند و درنتیجه اطلاعات کامل‌تری از اندازه در دسترس بودن سایت ارائه دهند.

 از این ابزارهای مانیتورینگ می‌توان به Uptime Robot، Monitor Us، Pingdom اشاره کرد و از ابزارهایی که امکانات بیشتری ارائه می‌دهند و در قبال این امکانات هزینه دریافت می‌کنند، می‌توان به Naios وCacti  اشاره کرد.

همچنین انواع روش‌های مانیتورینگی که می‌توان از طریق آن آپتایم یک ‌هاست خوب را اندازه‌گیری کرد، وجود دارد که از میان آنها می‌توان به مانیتورینگ HTTP مانیتورینگ DNS server مانیتورینگ TCP port و مانیتورینگ ping اشاره کرد. که در ادامه بیشتر با این ابزارها آشنا می‌شویم.

 مانیتورینگ HTTP چیست؟

پروتکلHTTP به جهت تبادل آفلاین اطلاعات بین سرورها و مرورگرهای وب استفاده می‌شود. مانیتورینگ HTTP اطلاعاتی درزمینه چگونگی ارتباط بین کامپیوتر و سرور ارائه می‌دهد. همچنین این مانیتورینگ تنظیمات مختلفی را پشتیبانی می‌کند که می‌توان با استفاده از آن‌ها کنترل و نظارت بیشتری بر روی تبادل اطلاعات داشت.

  مانیتورینگ پینگ (ping) چیست؟

در حالت کلی مانیتورینگ پینگ به حالتی در ارتباط بین سایت و سرور گفته می‌شود که وقتی درخواستی از طرف کاربر بر روی سایت شما اجرا می‌شود این درخواست به سمت سرور هدایت‌ شده و بازخورد آن بر روی سایت مشاهده می‌شود و اگر سایت دچار اشکال باشد و یا خطایی از طرف سرور وجود داشته باشد، که درخواست‌های کاربر، بازخوردی از طرف سرور دریافت نکنند، مانیتورینگ پینگ می‌تواند با بررسی این انتقال داده‌ها، خطای موجود در ارتباط هاست و سایت را تشخیص دهد و شما را از طریق ارسال پیام کوتاه و یا ایمیل عدم دسترسی و اصطلاحاً دانتایم بودن هاست مطلع کند.

مانیتورینگ پینگ همچنین، می‌تواند اطلاعاتی در رابطه با میزان سرعت اتصال شما به اینترنت و اندازه آپتایم بودن سایت و هاست به شما ارائه کند.

 مانیتورینگ  DNS server چیست؟

پروتکل‌های DNS وظیفه تبدیل آدرس‌های آیپی آنلاین کامپیوترها را به آدرس‌های عددی بر عهده دارند از آنجایی ‌که روش کار این سیستم، مانیتورینگ از طریق server DNS است، پس می‌تواند تطابق بین آدرس آنلاین و آدرس آیپی هر کامپیوتر را بررسی کند و در صورت یکسان نبودن و یا وجود مشکل در مسیر انتقال داده‌ها شما را از وجود خطا آگاه کند.

مانیتورینگ server DNS همچنین، در صورتی که دسترسی‌های غیرمجاز  و اقدام برای هک در سایت رخ دهد، می‌تواند این خطرات امنیتی را شناسایی کرده و شما را از وجود اختلال در استفاده از سایت آگاه کند.

  مانیتورینگ پورت TCP چیست؟

این نوع مانیتورینگ از سیستم پروتکل TCP یا کنترل انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. به این صورت که ارسال داده‌ها از یک کامپیوتر به سرور یا کامپیوتر دیگری در شبکه را بررسی کرده و با تکرار دوباره این انتقال نسبت به ارسال کامل و صحیح تمام داده‌ها اطمینان مییابد که به ‌طور صحیح و مشخصی اجرا شده باشند. در صورتی که خطایی در تبادل اطلاعات و انتقال دادهها، در داخل شبکه به وجود بیاید، این سیستم مانیتورینگ به‌سرعت کاربر را از وجود مشکل در سایت و یا خطا در انتقال داده‌ها مطلع میکند.

 هنگامی‌که یک پورت TCP در ارسال و یا دریافت اطلاعات دچار اشکال باشد، مانیتورینگ این انتقال ناقص دادهها را اطلاع می‌دهد. از آنجایی‌ که این مورد یکی از بخش‌های مهم در ارسال و دریافت اطلاعات داخل شبکه است، پس در اندازه‌گیری میزان آپتایم هاست می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد و تبادل اطلاعات صحیح و بدون خطا را کنترل کند. در ادامه با چند ابزاری که می‌توانند در مانیتورینگ سرور به شما کمک کنند آشنا می‌شویم.

 Monitor Scout یکی از ابزارهای مانیتورینگ سرور است. این ابزار مانیتورینگ و کنترل وضعیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید مانیتورینگ‌های HTTPS ، HTTP ، Ping ، MySQL ، POP3 ، DNS و غیره را در اختیار داشته باشید.

این ابزار مانیتورینگ می‌تواند در هر دقیقه یک‌بار وضعیت سایت را پایش کند و در صورت وجود خطا در دسترسی، هشدارهایی را برای کاربر از طریق ارسال اساماس و یا ایمیل اطلاع ‌دهد. در مواقعی که سایت در دسترس نباشد، اخطاری در این باره ارسال می‌کند و جزئیاتی را در رابطه با آپتایم یا دانتایم بودن سایت ارائه می‌دهد.

 ابزار مانیتورینگ Got Site Monitor یکی از ابزارهای مانیتورینگ پولی است که بخش‌هایی از این ابزار به‌صورت رایگان نیز در دسترس قرار دارد. این ابزار مانیتورینگ می‌تواند از پنج آدرس اینترنتی پشتیبانی کند. بخش رایگان این سرویس وضعیت سایت را یک‌بار در هر پنج دقیقه کنترل می‌کند و اگر هزینه استفاده از ابزار را بپردازید، این سرویس یک‌بار در هر دقیقه وضعیت سایت را کنترل و پایش می‌کند و در صورت وجود خطا هشدارهای لازم را به کاربر از طریق ارسال اساماس یا ایمیل می‌فرستد. با استفاده از این ابزار از نقاط مختلفی می‌توان وضعیت وب‌سایت را مشاهده کرد و از طریق آن عملکرد وب‌سایت را ازلحاظ امنیتی و میزان آپتایم و یا دانتایم بودن مشاهده کرد.

 یکی دیگر از ابزارهای مانیتورینگ Service Uptime است. این ابزار مانیتورینگ از دو بخش رایگان و پولی سرویس ارائه می‌دهد. در بخش رایگان، این ابزار یک‌بار در هر دقیقه از طریق HTTP، SMTP، FTP، و Ping کنترل و بررسی سایت را انجام میدهد.

در بخش حرفه‌ای و پولی این ابزار مانیتورینگ با پرداخت هزینه مشخص شده، بررسی آپتایم و دانتایم بودن سایت تا صد و ده بار در هر دقیقه نیز ارائه می‌شود.

 یکی دیگر از نرم‌افزارهای مانیتورینگ که به‌صورت صد درصد رایگان ارائه می‌شود Monitor Us است. Monitor Us یک ابزار مانیتورینگ رایگان برای سایت است که می‌توان با استفاده از آن وضعیت آپتایم بودن سایت‌های مختلف را از نقاط متعددی بررسی و ردیابی کرد.

Monitor Us می‌تواند برای شما مانیتورینگ‌های HTTP، HTTPS،Ping ، DNS را انجام دهد. همچنین این ابزار مانیتورینگ می‌تواند وظیفه بررسی آدرس‌های آیپی را از طریق پروتکل‌های امنیتی انجام دهد. این سرویس پیام‌های اخطاری که در صورت بروز مشکل در ارتباط بین سایت و هاست را پس از شناسایی و تحلیل از طریق اساماس و یا ایمیل به کاربران گزارش می‌کند.

 مراحل اندازه‌گیری آپتایم هاست چگونه است؟

چندین روش برای تست و اندازه‌ گیری آپتایم بودن یک‌ هاست مورداستفاده قرار می‌گیرد. که می‌توان با استفاده از این روش‌ها از میزان در دسترس بودن سایت آگاه شد. این روش‌های اندازه‌گیری میزان آپتایم بودن هاست عبارت‌اند از: روش پینگ روش استفاده از Traceroute، بررسی خطای DNS و استفاده از پروکسی که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند. 

 یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای اندازه‌گیری آپتایم بودن هاست روش گرفتن پینگ از هاست است طرز کار این روش به این صورت است که پیامی به هاست ارسال می‌شود و منتظر گرفتن جواب از طرف سرور می‌شود که مدت‌زمان انتظار برای دریافت پاسخ را پینگ می‌نامند. میزان پینگ یک‌ هاست بر اساس ثانیه اندازه‌گیری و مشخص می‌شود.

 می‌توان گفت که یکی از نکات مهم در انتخاب یک هاستینگ خوب میزان آپتایم بودن آن‌ هاست است. شرکت‌های مختلف میزان آپتایم بودن مختلفی را ارائه می‌دهند که اعدادی در حدود ۹۹ درصد می‌تواند میزان قابل قبولی برای یک هاست باشد. اگر یک‌ هاست دارای این میزان از آپتایم بودن باشد، به این معنا است که میزان عدم دسترسی به هاست یا دانتایم بودن در طول یک سال میتواند در حدود ۳ روز باشد. بالا بودن آب تایم یک‌ هاست نشان از معتبر بودن و قوی‌تر بودن سرورهای شرکت هاستینگ است. علاوه بر دسترسی بهتر به هاست خوب با آپتایم بالا، می‌توان گفت که این هاستینگ از لحاظ امنیت در برابر نفوذ هکرها و همچنین افت سرعت و در دسترس نبودن در سطح مناسبی قرار دارد.

آپتایم بودن یک هاستینگ خوب از آنجایی با اهمیت است که می‌تواند در افزایش یا کاهش بازدیدکنندگان سایت تأثیرگذار باشد. به دلیل گستردگی بالایی که در دنیای وب وجود دارد و سایت‌های بسیار متعددی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اگر اندازه آپتایم و در دسترس بودن سایت شما پایین باشد و با مراجعه متعدد بازدیدکنندگان با عدم دسترسی مواجه شود، موجب ایجاد حس بی‌اعتمادی در افکار مخاطبین شما خواهد شد. برای مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید و به‌طور مکرر عدم دسترسی و دانتایم برای سایت شما اتفاق بیفتد، قطعاً در بلندمدت مخاطبین خود را از دست می‌دهید و در رقابت با سایر رقیبان در زمینه کاری خود، محکوم‌ به شکست خواهید بود.

 پس هنگام ساخت و راه‌اندازی یک سایت حتماً میزان آپتایم بودن هاستینگ مورد نظر خود را بررسی کنید؛ و سعی کنید اگر اطلاعات مناسب و کاملی از اندازه‌گیری میزان آپتایم بودن یک هاست خوب ندارید از شرکت‌های هاستینگ معتبر و قوی همچون آذرآنلاین جهت خرید هاست و خرید دامنه استفاده کنید.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2252
A
A