نکات مهمی که باید در طراحی لندینگ پیج به آن ها توجه داشت

نکات مهمی که باید در طراحی لندینگ پیج به آن ها توجه داشت
نکات مهمی که باید در طراحی لندینگ پیج به آن ها توجه داشت
9 ماه پیش

راه اندازی یک کسب و کار موفق، نیازمند تلاش در همه زمینه‌ها است. ساخت یک لندینگ پیج (Landing Page) خوب یکی از این زمینه‌ها بوده که نه تنها کاربران وب‌سایتتان را افزایش می‌دهد؛‌ بلکه باعث می‌شود تا این کاربران به مشتریان شما هم تبدیل شوند. اگر قصد دارید تا شما هم در کسب و کارتان رشد قابل ملاحظه‌ای مشاهده کنید، توصیه می‌کنیم تا ابتدا با مفهوم لندینگ پیج آشنا شوید، سپس اقدام به ساخت آن کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا بعد از تعریف این واژه، به بررسی نکات مهم برای طراحی صفحه فرود بپردازیم تا بتوانید راندمان وب سایت را افزایش دهید.

 

لندینگ پیج چیست؟

لندینگ پیج به هر صفحه‌ای از وب‌سایت شما گفته می‌شود که مخاطبان می‌توانند با کلیک روی یک لینک وارد آن شوند و به جز یک هدف خاص و متمرکز، اطلاعات دیگری در صفحه وجود ندارد. بازدیدکنندگان با ورود به صفحه فرود، باید اطلاعات تماس یا ایمیل خود را وارد کنند و در ازای آن یک محصول یا خدمات رایگان دریافت می‌کنند. هدف اصلی از دریافت این اطلاعات، این است که بتوانید سرنخی از مخاطبان خود داشته باشید تا راحت‌تر و سریع‌تر آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

تعریف کامل لندینگ پیج در زبان انگلیسی: a single web page that appears in response to clicking on a search engine optimized search result, marketing promotion, marketing email, or an online advertisement

یک Landing Page خوب، وظیفه دارد تا مخاطبان شما را متقاعد کند تا روی یک لینک به خصوص کلیک کنند یا اطلاعات شخصی خود را در فرم موجود در صفحه وارد کنند. با این کار می‌توانید بایگانی خود را قوی‌تر و متمرکز‌تر کنید. نکته مهم دیگر در مورد صفحه فرود این است که محدودیتی ندارد، بنابراین می‌توانید چندین لندینگ پیج را به شکل‌ها و هدف‌های مختلفی طراحی کنید و هر کدام را در اختیار مخاطب خاص خودش قرار دهید.

 

چرا ساخت لندینگ پیج اهمیت دارد؟

همانطور که گفتیم لندینگ پیج‌ها، صفحاتی هستند که با هدفی خاص و برای جذب تعداد به خصوصی از مخاطبان ساخته می‌شوند. با این حال ممکن است هنوز برای ساخت آن متقاعد نشده باشید. در ادامه به توضیح دلایلی می‌پردازیم که شک و تردید شما را برای ساخت صفحات فرود از بین می‌برد.

 

به راحتی سرنخ ایجاد کنید

اولین و مهم‌ترین هدف ساخت یک صفحه فرود این است که مخاطبان را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید. در این صفحات فرود، کمترین حواس پرتی به چشم می‌خورد تا کاربر بتواند به سرعت اطلاعات مورد نظر را به شما بدهد. مهم است که در این مرحله آگاهی ایجاد کنید و آن‌ها را برای گرفتن تصمیم درست، تشویق کنید. می‌توانید فیلدی را به فرم اضافه کنید تا بتواند مخاطبان رندوم را از مخاطبان مناسب جدا کند.

 

جمع آوری اطلاعات شخصی

هدف لندینگ پیج این است که بازدیدکنندگان فرم سرنخ را پر کنند. این فرم معمولا شامل اطلاعات شخصی، شماره تلفن، شغل و غیره است. بنابراین تیم بازاریابی و فروش شما را قادر می‌سازد تا اطلاعات و داده‌های ارزشمند مشتری را جمع آوری کنند. این اطلاعات ضروری بوده و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با افزودن آن‌ها به پایگاه داده موجود، سرنخ‌ها را پرورش دهند. حتی اگر در حال حاضر نمی‌توانید این اطلاعات را تبدیل به یک حرکت مفید کنید؛ این موضوع در آینده امکان پذیر است. این اطلاعات می‌توانند به هدف گیری مخاطبان آینده نیز کمک کنند.

 

ردیابی داده ها

یکی از مزایای Landing Page این است که می‌توانید همه اطلاعات را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید تا به شما کمک کند، بفهمید که مشتریان بالقوه تا چه اندازه درگیر شده‌اند. سپس چه اقداماتی باید انجام داد تا این افراد را بیشتر درگیر کنید و احتمال تبدیل شدن به مشتری را افزایش دهید. ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به تیم بازاریابی شما اجازه می‌دهد تا بازدیدکنندگان منحصر به فرد، زمان ایست روی هر صفحه، کلیک‌ها، نرخ پرش و اطلاعات دیگر را به دست بیاورند. معیارهای عملکرد هر صفحه فرود را مقایسه کنید تا بدانید چه چیزی برای مشتریان شما مفید است. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا نرخ پایین برخی صفحاتتان را بهبود بخشیده و سرنخ‌های بیشتری ایجاد کنید.

 لندینگ پیج چیست؟

بهینه کردن بودجه

از آن جایی که لندینگ پیج مستقیما کاربر را به آن چیزی که نیاز دارد هدایت می‌کند، در نتیجه هزینه به دست آوردن سرنخ و اطلاعات را کاهش می‌دهد. علاوه بر این نرخ تبدیل افزایش پیدا کرده و هزینه فروش را کاهش می‌دهد. دلیلی که نشان می‌دهد چرا نرخ تبدیل افزایش پیدا می‌کند این است که از قبل استدلال قانع کننده‌ای ارائه می‌دهد تا کاربران بتوانند به سمت هدف مورد نظر خود هدایت شوند.

 

تست A/B

A/B تست راهی موثر برای آزمایش اکثر عناصر لندینگ پیج شما از جمله تصاویر، محتوا، فیلدهای فرم، تجربه و رابط کاربری است. برای اینکار توصیه می‌شود تا در هر بازه زمانی، 2 گزینه را اجرا کنید. به عنوان مثال یک صفحه فرود قرمز و یک صفحه فرود آبی ایجاد کنید تا ببینید مخاطبان کدام را بیشتر ترجیح می‌دهند. راه دیگری که می‌توانید متوجه شوید مخاطبان شما چه چیزی را بیشتر دوست دارند، تغییر تصویر یا تیترها است.

 

دستیابی به هدف با یک کلیک

رسالت اصلی Landing Page این است که بتواند دقیقا همان چیزی را که وعده داده، در اختیار مخاطب قرار دهد. بنابراین به سمت روش‌های جذب فیک نروید. بهترین کار این است که با مخاطبان خود صادق بوده و همان چیزی را که گفته‌اید در اختیار آن‌ها قرار دهید. در مقابل مطمئن باشید که تعداد نفرات بیشتری اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

تمرکز روی فرم‌ها

پر کردن فرم‌ها، سرنخ اصلی landing page است. هرچه جزئیات بیشتری را درخواست کنید، این احتمال بیشتر وجود دارد که مخاطبان کمتری آن فرم‌ها را پر کنند. در نتیجه نرخ پرش افزایش پیدا کرده و اثربخشی تلاش‌های بازاریابی شما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین فقط جزئیات و اطلاعات ضورری را درخواست کنید. بهترین روش این است که نام، ایمیل و شماره تماس را بخواهید تا راه‌های متعددی برای تماس با مشتری داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که قرار دادن بیش از 3 فیلد در این فرم‌ها، نرخ تبدیل را به شدت کاهش می‌دهد.

 

عناصر کلیدی در طراحی لندینگ پیج

بعد از آشنایی با مفهوم لندینگ پیج و منافعی که می‌تواند برای کسب و کار شما داشته باشد، بهتر است با عناصر تشکیل دهنده این صفحه آشنا شوید. تنها با درک کامل و صحیح از تک تک این عناصر است که می‌توان به موفقیت رسید و یک لندینگ پیج با کیفیت طراحی کرد.

  • قسمت بالایی صفحه

قسمت بالایی صفحه همانند جلد روی مجله است. تنها هدفی که دارد این است که نظر مخاطب را جلب کرده و کاری کند که او به خواندن باقی مطالب ادامه دهد. هرچقدر که در این قسمت خلاقیت به خرج دهید و محتوای جذاب‌تری بگذارید، تعداد بازدید و نرخ ماندگاری در صفحه بیشتری خواهید داشت.

  • عنوان اصلی

عنوان اصلی در کنار داشتن خصوصیاتی جذاب، باید به صورت مختصر و شفاف اعلام کند که کاربران قرار است در این صفحه با چه چیزی روبرو شوند. اگر تیتر شما وسوسه انگیز بوده و پیشنهاد خاصی ارائه دهد اما در واقعیت کاربران در طول خواندن این صفحه متوجه شوند قصد دیگری داشته‌اید، هیچ منفعتی شامل حال شما نخواهد شد. در ادامه و درست زیر تیتر اصلی، می‌توانید از عناوین کمکی یا مکمل استفاده کنید. یک توضیح کوتاه در مورد تیتر و اطلاعاتی که قرار است در آینده با آن‌ها روبرو شوید، تنها مواردی است که نیاز است در این بخش بنویسید.

  • تصویر شاخص

بخشی از تمرکز مخاطبان به صحبت‌ها و تیترهای جذاب شما است و بخش دیگر توجه آن‌ها به تصاویر و ویدئوهایی است که در سایت خود قرار داده‌اید. مرسوم است که در ابتدای صفحه و قبل از تشریح محتوای لندینگ پیج، از یک تصویر مناسب، بزرگ و مرتبط با عنوان اصلی استفاده شود تا کاربران بتوانند با چشمانشان همان چیزی را که می‌خواهید ببینند و به قوه تخیل آن‌ها کمک شود تا درکی درستی از مفاهیم مورد نظرتان به آن‌ها منتقل گردد.

  • منافع حاصله از محصول شما

تا اینجا توانسته‌اید نظر کاربر را چند ثانیه جلب کنید، قدم بعدی این است که به صورت خلاصه بگویید که این خدمات و محصولات مورد نظرتان چرا باید به درد مشتری خورده و در ازای آن پولی پرداخت کنند. اگر بتوانید در این مرحله ترغیب را به درستی انجام دهید، به احتمال زیاد بازدیدکنندگان تا آخر این لندینگ پیج را مشاهده می‌کنند.

  • فراخوان برای اقدام

احتمالا با مفهوم کال تو اکشن آشنا هستید و می‌دانید که چقدر وجود آن در یک لندینگ پیج اهمیت دارد. با داشتن بهترین صفحه فرود، اگر CTA نداشته باشید، تمام زحمات شما به باد می‌رود. می‌توانید از این دکمه‌ها در چندین جای صفحه خود استفاده کنید تا در نهایت به مقصود خود برسید.

  • محتوای اصلی

در ادامه می‌توانید به شرح موارد مورد نظر خود پرداخته و کمی مفصل‌تر در مورد منافع، ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدمات خود صحبت کنید.

  • اعتبار اجتماعی

در قسمت‌های پایانی صفحه، شاید فکر خوبی باشد تا از مواردی استفاده کنید که به مخاطب قوت قلب داده و اعتماد سازی انجام دهد. به طور مثال انتشار نظرات مثبت مشتریان قبلی، تعداد فروش بالای محصول و یا مواردی از این دست می‌تواند ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کند.

  • استدلال پایانی

در نهایت قرار است به بازدید کنندگان حرفی بزنید که هم جمع بندی بوده و هم دلیل محکمی بر اینکه در صورت عدم خرید محصول شما، چه ضرری خواهند کرد. می‌توانید برای بار آخر نیز از آن‌ها بخواهید که به CTA شما پاسخ دهند و یا اطلاعاتی مثل آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند.

 عناصر کلیدی در طراحی لندینگ پیج

هدف از ساخت لندینگ پیج

با آگاهی به دلایل ساخت لندینگ پیج، حال باید اولین قدم در طراحی صفحه فرود را بردارید. انتخاب یک هدف مناسب و تمرکز روی آن هدف، مهمترین کاری است که باید به عنوان یک طراح مد نظر داشته باشید. چند موضوع وجود دارد که در هنگام طراحی لندینگ پیج باید به عنوان هدف در نظر داشته باشید. اولین موضوع افزایش میزان فروش است. تمام چرخه منوط به این است که در ازای ساخت یک صفحه و تحمل زحمت آن، فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

هدف بعدی از ساخت صفحات فرود صرفه جویی در زمان است. با ساخت تنها یک صفحه، تمام اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید. اینکار باعث می‌شود که در هزینه‌های مربوط به جذب کاربران و مشتریان بالقوه‌ نیز صرفه جویی کنید. یکی از اهداف مهم این است که بازدید کاربران از سایت بیشتر شده و قرار است که اینکار را با هدفمند سازی تبلیغات انجام داد. ودر نهایت یکی از قدرتمندترین اقداماتی که به واسطه وجود لندینگ پیج اتفاق می‌افتد این است که نرخ تبدیل کاربران به مشتریان یا مشترکان افزایش پیدا می‌کند.

 

نکات مهم در طراحی لندینگ پیج

با آشنا بودن به عناصر سازنده یک لندینگ پیج و همینطور اهداف مهمی که مدنظر دارید، حال باید با نکات مربوط به طراحی کامل آن آشنا شوید تا بتوانید یک صفحه با کیفیت و کارآمد را بسازید. ممکن است برخی از این نکات ساده به نظر رسیده و به ظاهر رعایت کردن آن‌ها ضرورتی نداشته باشد، اما روی تک تک این موارد تحقیق شده و درستی آن‌ها به طراحان با تجربه ثابت شده است. در زیر به بررسی هر یک از این نکته‌ها در طراحی لندینگ پیج می‌پردازیم:

سلسله مراتب محتواها رعایت شود

برای طراحی یک لندینگ پیج مناسب، بهتر است از یک سلسله مراتب مشخص پیروی کنید. ممکن است در برخی موارد بخواهید ترتیب برخی آیتم‌ها را عوض کنید، این موضوع مهم نیست، موضوع اصلی این است که هر محتوا با درجه اهمیت بیشتر، باید در قسمت بالاتر صفحه قرار بگیرد تا کاربران زودتر از وجود آن‌ها بهره‌مند شوند. از آنجا که بسیاری از بازدیدکنندگان در همان قسمت‌های ابتدایی صفحه تصمیم خود را می‌گیرند، در صورتی که موارد مهم و سورپرایزهای اصلی را برای انتهای صفحه نگه دارید، ممکن است اصلا بازخورد خوبی دریافت نکنید.

خود را جای کاربر بگذارید

در نهایت قرار است کاربران مختلف به صفحه فرود شما مراجعه کنند و آن‌ها هستند که قرار است در حکم مشتری به شما پول پرداخت کنند. اگر لندینگ پیج تنها برای شما خوب باشد اما نظر بقیه خلاف این را نشان دهد، تمام زحمات شما به باد می‌رود. باید صفحه‌ای بسازید که خوانا بوده و مطالب به ساده‌ترین شیوه توضیح داده شده‌اند. باید از نظر بصری و گرافیکی آنقدر زیبا باشد که چشمان مخاطبین را درگیر کند، اما آنقدری عناصر حواس پرت کن نداشته باشد که بازدیدکنندگان را از هدف اصلی دور کند. سعی کنید چیزی بسازید که ذهن مخاطب را به سمت محصول بکشاند، نه ذهن شما را به عنوان طراح!

کال تو اکشن خود را محدود کنید

هرجایی را که لازم است بگردید و سرچ کنید، همه می‌گویند که استفاده از Call To Action مفید است و باید در لندینگ پیج از آن‌ها استفاده کنید. اما نکته‌ای که زیاد با آن برخورد نمی‌کنید این است که نباید از تعداد CTA های زیادی در طول متن صفحه فرود استفاده کنید. تنها قرار دادن یکی در ابتدا و یکی در انتهای صفحه کفایت می‌کند. اشتباه بدتر این است که از چندین کال تو اکشن مختلف برای مقاصد مختلف در یک لندینگ پیج استفاده کنید. با اینکار تمام تمرکز صفحه از بین رفته و بازدیدکنندگان گیج خواهند شد.

از مخاطبین خود سوالات زیادی نپرسید

قصد بسیاری از وبسایت‌ها از ساخت یک لندینگ پیج این است که در مورد کسب و کار خود اطلاع رسانی کرده و اطلاعات تماس با کاربران علاقمند به موضوع را دریافت کنند. این روش بسیار کاربرد داشته و بسیاری از حوزه‌ها از این ترفند استفاده می‌کنند، اما نکته‌ای که لازم است بدانید این است که درخواست زیاد از حد از کاربران تنها نتیجه عکس به همراه دارد. اگر در ازای دریافت یک فایل رایگان از مخاطبین بخواهید یک فرم با 10 فیلد را پر کنند، به احتمال زیاد همه علاقه خود را از دست می‌دهند، زیرا انجام اینکار هم وقت زیادی می‌گیرد و هم احساس نقض حریم خصوصی به کاربران دست خواهد داد.

سادگی در طراحی صفحه فرود

صفحات وبسایت شما نیز همانند یک میز کار بوده و هرچقدر که این میز را مرتب و تمیز نگه‌ دارید، بهروری خود نیز افزایش پیدا می‌کند. این اصل در خصوص لندینگ پیج نیز صدق می‌کند و با طراحی ساده آن، به فروش بیشتری دست پیدا می‌کنید. دقت داشته باشید که منظور از سادگی، حذف تمام عناصر و صرفا قرار دادن یک درخواست برای فروش نیست، بلکه قرار است از همه چیز به تناسب استفاده کنید. از طرفی قرار نیست که تمام صفحه از بالا تا پایین با انواع تبلیغات و تخفیف‌ها پر شده باشد، صعی کنید تنها روی یک موضوع تمرکز کنید و آن را به زبانی ساده شرح دهید.

انتخاب عنوان‌هایی مرتبط

انتخاب تیترهایی مرتبط، جذاب و کوتاه تنها راز مربوط به این قسمت است. سرعت خواندن متون در ذهن انسان بسیار سریع‌تر از روخوانی کردن آن است، پس هرکسی که وارد صفحه فرود شما می‌شود تنها با صرف چند ثانیه می‌خواهد تصمیم بگیرد که آیا موضوع مورد نظر برای او جذاب است یا خیر. بهتر است کاری کنید که پاسخ او به این سوال مثبت باشد تا مشتریان خوبی جذب کنید.

از عناصر بصری غافل نشوید

هرچقدر که متنی زیبا، جذاب و باشکوه بنویسید اما از تصاویر و ویدئوها در طراحی خود استفاده نکنید، باز کسی حوصله خواندن کل مطالب را پیدا نمی‌کند و با تک نگاهی به بالای صفحه، لندینگ پیج شما را خواهد بست. به احتمال زیاد شما نیز مشابه این موارد را باید زیاد دیده باشید، سایت‌هایی که از بالا تا پایین پر از نوشته با فونت‌هایی ناخوانا هستند و هیچکس دلش نمی‌خواهد وقت خود را آنجا بگذراند. لطفا همچین صفحه فرودی برای خود نسازید!

اعتماد سازی کنید

بیشترین چیزی که باعث اعتماد سازی در مشتریان می‌شود، یکی شهرت شما در جامعه و دیگری نظرات مثبت مصرف کنندگان قبلی است. در خصوص شهرت کار چندانی نمی‌توان انجام داد اما می‌توانید در لندینگ پیج خود از قسمت نظر کاربران استفاده کنید و بگذارید دیگران در مورد محصول یا خدمات شما تبلیغ کنند. حتی می‌توانید صوت یا ویدئوهایی تهیه کنید که در آن افراد مهم یا معروف نظر خود را درباره برند شما می‌گویند.

صفحه فرودی رسپانسیو بسازید

امروز همه افراد برای جست و جو در اینترنت به پای سیستم‌های کامپیوتر خود نمی‌نشینند. انواع دستگاه‌های مختلف تصویری، مانند تلفن‌های هوشمند، فبلت‌ها، تبلت‌ها و لپ‌‌ تاپ‌های مختلف به بازار آمده‌اند که هر یک به مقصود خاصی ساخته شده و صفحه‌ نمایش‌های متنوعی در سایزهای مختلف دارند. از این رو طراحی یک صفحه فرود ریسپانسیو که در تمامی این دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده شود باید از ابتدا سرلوحه کار طراحان باشد. انجام هرکاری غیر از ان، نتیجه‌ای جز شکست در کمپین تبلیغاتی و فروش شما نخواهد داشت.

به برند خود هم توجه کنید

قرار است در طراحی صفحه فرود تنها به یک موضوع دقت شود و تمرکز اصلی روی همان هدف باقی بماند، اما این موضوع می‌تواند با چیز دیگری نیز آمیخته شود. هر برندی دارای یک لوگو، رنگ، فونت و مواردی از این دست است که با دیگر رقبا تمایز پیدا کند. می‌توانید تا حدی در صفحات فرود خود از این ترکیب رنگی و نوع فونت نیز بهره ببرید تا در کنار فروش نیز، کمی برندسازی کرده باشید. دقت کنید که این موضوع بیش از اندازه بزرگ نشده و تمرکز مخاطب را به هم نزند.

 نکات مهم در طراحی لندینگ پیج

افزایش راندمان در طراحی لندینگ پیج

با وجود تمامی نکات گفته شده در بالا، باید در نظر داشته باشید که قرار است با ساخت یک لندینگ پیج به اهداف خود برسید و هرچه راندمان اینکار بالاتر باشد، با یک سطح از زحمت ثابت، به سود بیشتری خواهید رسید. همه چیز به داشتن تمرکز در ارائه محدود می‌شود. اگر بتوانید در هر خطی که می‌نویسید، در هر تصویری که انتخاب می‌کنید و در هر رنگی که بر می‌گزینید به اهداف اصلی این صفحه فرود فکر کنید، راندمان شما بیشتر از هر وقت دیگری خواهد شد.

باید سعی کنید که نمادهایی از برند شما در این صفحه وجود داشته باشد، ولی نه آنقدری که هدف شما را کور کند. استفاده از فضای سفید و خالی به اندازه کافی، می‌تواند به شما کمک کند که مشتریان تنها به محصول مورد نظر شما دقت کنند. ساده نویسی و تمرکز بر مزایای محصول، تنها نکته‌ای است که می‌تواند راندمان لندینگ پیج را به مقدار قابل توجهی بیشتر کند. باید بتوانید کاری کنید که تنها پیشنهاد شما، جذاب‌ترین پیشنهاد در بین رقبای شما باشد. در اینکار می‌توانید از هر نوع تصویر یا ویدئویی استفاده کنید.

در نهایت سعی کنید دکمه‌های کال تو اکشن را در جای مناسب گذاشته و اگر می‌خواهید که کاربر فرمی را برای شما پر کند، آیتم‌های زیادی در آن قرار ندهید. با انجام تمامی این کارها، راندمان شما تا حد معقولی از استانداردهای موجود فراتر می‌رود. در نهایت فراموش نکنید که باید این صفحه فرود را تست کنید و ببینید که آیا به خوبی کار می‌کند یا خیر. می‌توانید در کنار تست‌های فنی، از چند نفر از دوستان خود بخواهید که این صفحه را آزمایش کرده و نظر شخصی خود را به شما بگویند.

دریا بهرامی- نویسنده

1018
A
A