هاست پایتون چیست ؟ آشنایی با هاست مخصوص پایتون

هاست پایتون چیست ؟ آشنایی با هاست مخصوص پایتون
هاست پایتون چیست ؟ آشنایی با هاست مخصوص پایتون
8 ماه پیش

هاست پایتون چیست ؟

برای راه اندازی هر سایتی، به یک هاست نیاز است. هاست‌های مختلفی برای شروع کار وجود دارد که یک مدل از آن‌ها، هاست پایتون نام دارد.

شاید ضرب المثل ایرانی «سن فقط یک عدد است» برایتان آشنا باشد، ولی هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردید که این جمله را درباره موضوعی که به تکنولوژی مرتب باشد بشنوید.

تصور همه ما این است که تکنولوژی روزانه در حال تغییر بوده و هر محصولی بعد از چند سال از چرخه مصرف خارج می‌شود،‌ اما زبان برنامه نویسی پایتون نشان داد که این حرف صحت نداشته و با اینکه بیش از ۳۰ سال از عمر آن می‌گذرد، همچنان در حال گسترش و جذب مخاطبین بیشتر است!

مقدمه هاست پایتون

امروزه پایتون (Python) زبان بسیار محبوبی است و دلیل اصلی آن،‌ سادگی یادگیری و استفاده از آن است. کاربردهای این زبان بسیار گسترده بوده و از یادگیری ماشین تا توسعه وب و تست نرم افزار، استفاده می‌شود. عمومیت این زبان بسیار بالا است و در زندگی تمام افراد دخیل است. از الگوریتم‌های پیشنهاد دهنده ویدئو در یوتیوب تا نرم افزارهای کنترل ماشین‌های خودران، همگی از پایتون استفاده شده است.

از آنجا که گستردگی زبان پایتون دیگر مرزی نمی‌شناسد،‌ بهتر است کمی بیشتر بدانیم که هاست پایتون چیست و چه کاربردی دارد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و در صورت داشتن هرگونه سؤال، در پایان این مقاله نظر خود را کامنت کنید.

هاست چیست؟

اطلاعات وب‌سایت شما باید بر روی یک فضایی مشخص ذخیره شده باشد تا زمانی که کاربر می‌خواهد وارد سایت شود، بدون هیچ‌گونه مشکلی این روند انجام شده و تمامی اطلاعات، کدها، تصاویر و محصولات شما برای او بارگذاری شود. از آنجا که ورود کاربران به سایت شما به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌گیرد، این سیستم فرضی باید به صورت مداوم به اینترنت متصل بوده و سیستم شما هم باید تمام مدت روشن باشد.

معمولاً برای راه اندازی سایت، از هاست‌های مخصوص این کار استفاده می‌شود. هر هاستی که خریداری می‌کنید، بخشی از فضای یک سرور بوده و تا مدت زمانی که اشتراک شما ادامه داشته باشد، این بخش از فضای سرور متعلق به سایت شما خواهد بود. بسته به نیاز شما، سرورها و نوع اشتراکات می‌تواند متفاوت بوده و از همه مهم‌تر، باید نوع هاست خود را از بین دسته‌های موجود انتخاب کنید، مانند هاست لینوکس ، یا هاست ویندوز .

انواع هاست

هاست ها به صورت کلی در چهار دسته قرار می‌گیرند: اشتراکی، نیمه اختصاصی، اختصاصی و ابری.

هاست اشتراکی ، بخش کوچکی از یک فضای بسیار بزرگ‌تر از سرور است که به یک مشتری یکتا اختصاص پیدا می‌کند. در واقع در یک سیستم ارائه دهنده هاست ، ممکن است که صدها سایت به صورت هم‌زمان روی یک سرور گردآوری شده‌اند و همگی با هم و به صورت مشترک از منابع سخت افزاری موجود استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی این نوع هاست، قیمت بسیار اقتصادی آن است.

در هاست های نیمه اختصاصی، با استفاده از نرم افزارهای مجازی ساز، قسمت‌هایی از سرور را مجزا کرده و به کاربران می‌دهند. در این نوع هاست، تعداد اشتراکات کمتر بوده و سهم بیشتری از امکانات سخت افزاری به هر سایت می‌رسد. سرعت در این هاست‌های بیشتر بوده و مشکلات امنیتی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

هاست‌های اختصاصی نیز همان‌طور که از نامشان پیدا است، سرور تماماً در اختیار یک کاربر و سایتش بوده و هیچ‌گونه مشکل افت سرعت یا امنیت نخواهد داشت. تنها مشکل این نوع هاست، هزینه نگهداری بسیار بالا و پیچیدگی اداره آن است.

هاست ابری نیز از خدمات جدید شرکت‌های هاستینگ بوده و در این نوع هاست، چندین سرور به صورت شبکه به یکدیگر متصل بوده و در نتیجه منابع نرم افزاری و سخت افزاری زیادی به صورت مشترک در تمامی این سرورها به یکدیگر وصل هستند. هزینه این هاست‌ها معقول بوده و می‌توانید در ابتدای شروع کار سایت خود این نوع هاست را هم مدنظر داشته باشید.

 

هاست لینوکس بهتر است یا هاست ویندوز ؟

نام گذاری این هاست‌ها بر اساس سیستم عاملی است که روی آن نصب شده انجام می‌شود. از این رو در هاست لینوکس، سیستم عامل لینوکس و در هاست ویندوز، سیستم عامل ویندوز نصب است. بسته به زبان کد نویسی سایت خودتان، باید هاست مناسب را انتخاب کنید. مثلاً اگر سایتی با زبان php ساخته‌اید، باید از هاست لینوکس استفاده کنید و اگر سایت شما با زبان ASP نوشته شده،‌ بهتر است هاست ویندوز خریداری کنید. تغییر این هاست‌ها بر عملکرد سایت شما تأثیر مستقیم داشته و ممکن است به طور کل سایت شما با هاست ارتباط برقرار نکند.

اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا برای ساخت وب‌سایت خود استفاده کرده‌اید، برای انتخاب هاست مناسب، باید به زبان برنامه نویسی آن نگاه کنید. به طور مثال یک سیستم مدیریت محتوای مشهور، وردپرس نام داشته و زبان کد نویسی آن php است، در نتیجه برای این سایت باید از هاست لینوکس استفاده کرد.

 

معیارهای مهم برای انتخاب هاست

هرگاه نیاز به تهیه و خرید هاست جدید داشتید، باید معیارها و پارامترهای مشخصی را چک کنید تا بتوانید بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید. حتی اگر قبلاً برای سایت دیگری اقدام به خرید هاست کرده‌اید، این بررسی را دوباره باید از اول انجام دهید؛ زیرا شرایط هر سایت با دیگری متفاوت است و چک کردن این موارد نیز زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

  • نوع هاست: دو نوع کلی برای هاست‌ها، لینوکس و ویندوز است. برای انتخاب باید به زبان برنامه نویسی سایت یا سیستم مدیریت محتوای خود دقت کنید.
  • کنترل پنل هاست مورد نظر: بسته به نوع هاست انتخابی، کنترل پنل‌های متفاوتی برای انتخاب کردن وجود دارد، مانند cPanel و Direct Admin که برای هاست لینوکسی است و Plesk که برای هاست ویندوزی است.
  • میزان در دسترس بودن یا آپ‌تایم: هرچه آپ‌تایم یک هاست بالاتر باشد، میزان قطعی و داون تایم (Downtime) کمتری خواهد داشت.
  • میزان پهنای باند: میزان ظرفیت و گنجایش سرور برای ورودی‌های یک وب‌سایت.
  • فضای هاست: با توجه به شرایط و نیاز سایت خود، فضای ذخیره سازی مناسبی تهیه کنید.
  • قابلیت اضافه کردن دامنه: اگر هاست شما این قابلیت را داشته باشد، می‌توانید دامین‌های مختلفی را به یک هاست متصل کنید.
  • ساب دامین: قابلیتی است که دامنه‌ای جدید روی دامنه اصلی شما ساخته می‌شود و به صورت پیشوند در آدرس شما قرار می‌گیرد.
  • بکاپ گیری: در صورت بروز هرگونه مشکلی، در صورتی که از هاست شما به صورت مداوم بک آپ گرفته شود، اطلاعات شما محفوظ خواهد ماند.
  • پشتیبانی: در هر لحظه ممکن است مشکلی رخ دهد، سوالی داشته باشید یا نیاز به راهنمایی توسط یک مختصص سرور داشته باشید. وجود پشتیبانی شبانه روزی دلگرمی بزرگی است.
  • پارک دامین: در واقع با این قابلیت، شما چندین دامین را به یک دامنه ثابت متصل می‌کنید.
  • امنیت سرور: با وجود اینکه امنیت فقط به هاست شما مربوط نمی‌شود،‌ وجود سرورهایی امن، نقش بسیار مهمی در امنیت نهایی سایت خواهند داشت.

زبان برنامه نویسی پایتون

عمر زبان برنامه نویسی پایتون به سال ۱۹۸۰ میلادی بر می‌گردد. در زمان معرفی‌اش، هیچ‌وقت کسی فکر نمی‌کرد که این زبان، به یکی از موفق‌ترین و معروف‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا تبدیل شود. کاربردهای این زبان بسیار فراوان است به طوری که هم می‌توانید از زبان پایتون برای تحلیل داده استفاده کنید و هم اینکه طراحی سایت خود را به دستان قدرتمند آن واگذار کنید، در خیلی از مواقع برنامه نویسان بازی‌های کامپیوتری نیز از این زبان استفاده می‌کنند.

برای درک عظمت و گستردگی استفاده از زبان پایتون، شاید بهتر باشد دنیای کامپیوتر و زبان‌های برنامه نویسی را یک سرزمین بزرگ در نظر بگیرید و در این میان، پایتون بدون شک پادشاه بخش بسیار بزرگی از این سرزمین پهناور خواهد بود. این زبان برنامه نویسی حتی در همین لحظه هم یکی از قدرتمندترین و پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است و تمام رقبایی که بعد از آن نیز به بازار عرضه شدند، نتوانستند به طور کامل پایتون را حذف نمایند.

در دنیای برنامه نویسی، پایتون یک زبان سطح بالا تعریف شده و برای برنامه نویسی عمومی بسیار کاربرد دارد. این زبان یک فلسفه طراحی داشته که بر خواندن کد، به خصوص با استفاده از فضای خالی مهم در کدها، استوار است. پایتون دارای یک سیستم نوع پویا و مدیریت حافظه خودکار است و پارادایم‌های چندگانه برنامه نویسی را پشتیبانی می‌کند. این زبان معمولاً برای اسکریپت نویسی اپلیکیشن‌های تحت وب استفاده شده و می‌توان به شکل اتوماتیک بسیاری از تسک‌ها را انجام داده و انجام مراحل برنامه نویسی را ساده‌تر می‌کند.

 

چرا زبان پایتون این‌قدر محبوب است؟

دلایل زیادی دراین‌باره ذکر شده و جلسات بررسی موردی نیز در این راستا انجام شده، ولی موفقیت پایتون و همه‌گیر شدن آن چیزی بیشتر از شانس است و این پیشرفت را باید در خصوصیات ذاتی آن جستجو کرد. در زیر به چهار دلیل عمده که مردم این زبان را برای یادگیری انتخاب می‌کنند، اشاره شده است.

  1. بدون محدودیت است

این زبان، کد اسمبلینگ نداشته و در واقع به نوعی یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده است و در زمان شما بسیار صرفه جویی کرده و می‌توانید تمام برنامه‌های خودتان را در سیستم‌هایی مانند مک یا ویندوز و یونیکس اجرا کنید.

  1. ساده و خوانا است

هم تازه‌کاران و هم برنامه نویسان با تجربه از کار با این زبان لذت می‌برند و می‌توانند به سرعت خود را با زبان پایتون تطبیق دهند.

  1. یادگیری آن آسان است

کدهای این زبان خوانا و آسان بوده و از این رو فهم آن راحت‌تر است.

  1. کتابخانه‌هایی غنی

این زبان کتابخانه‌ای غنی داشته و دیگر نیاز به نصب پکیج‌های اضافی نخواهید داشت.

هاست پایتون چیست ؟

همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم،‌ برای هر سایتی باید از هاست مناسب خودش که با آن زبان برنامه نویسی هماهنگ باشد، استفاده کرد. اگر سایتی را با زبان پایتون طراحی کرده باشید، نیاز است از هاستی استفاده کنید که با این زبان تطابق داشته و کارها را برای شما آسان‌تر کند. استفاده از یک هاست پایتون، نصب ماژول‌ها و برنامه‌های پایتون را برای شما با روش راحت‌تری انجام می‌دهد.

از دیگر مزیت‌های انتخاب هاست متناسب این است که سرعت و بهره‌وری را به مقدار بسیار چشمگیری افزایش می‌دهد. یک هاست پایتون در واقع همان هاست لینوکس است که با نصب شدن پیش نیازهای مربوطه در سرور خود و بهینه شدن برای پایتون، برای استفاده و کار با زبان پایتون بهینه شده و قابل استفاده است.

 

مزایای استفاده از هاست پایتون چیست ؟

همه‌گیری و مشهور شدن یک زبان برنامه نویسی، منوط به داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و خاصی است که باعث شده افراد زیادی به استفاده از آن روی بیاورند. اما مزایای عمده استفاده از هاست پایتون چیست ؟ در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم.

  • استفاده راحت از هاست پایتون در صورت داشتن سایتی با زبان پایتون
  • با داشتن یک هاست پایتون ، می‌توانید هر نوع سایتی با ترافیک ورودی نامحدود داشته باشید.
  • پایتون (Python) یکی از سه زبان برنامه نویسی برتر در جهان بعد از جاوا (Java) و سی (C) است.
  • با استفاده از هاست پایتون می‌توان از گواهی نامه SSL رایگان استفاده کرد.
  • معمولاً در هاست پایتون، از کنترل پنل سی پنل استفاده می‌شود که در بین بقیه کنترل پنل‌ها سریع‌تر و محبوب‌تر است.
  • مقیاس پذیر بودن کدنویسی و استفاده بهینه از منابع مورد استفاده در طراحی
  • ارتباط از راه دور با دیتابیس و محیط توسعه سایت
  • پشتیبانی آسان توسط ادمین و همین‌طور شرکت‌های ارائه دهنده هاست

پایتون نه تنها برای برنامه نویسان حرفه‌ای، بلکه برای برنامه نویسان، بازی سازی و یادگیری ماشین نیز کاربرد دارد. تعداد کتابخانه‌های متعدد و در دسترس این زبان به ساخت نمونه‌ها و سمپل‌های آماده برای استفاده، کمک بسیاری می‌کند. به طور مثال کتابخانه PyGame یک پکیج همه چیز تمام برای ساخت بازی است.

نکته دیگری که درباره زبان پایتون وجود دارد، جامعه بزرگ توسعه دهندگانی است که از این زبان استفاده می‌کنند. هرچه اندازه این جامعه و تعداد طرفداران بزرگ‌تر باشد، پشتیبانی از مسائل مربوط به آن بهتر شده و در فروم‌ها و سایت‌های انجمی،‌ افراد زیادی هستند که به یکدیگر کمک کنند. همچنین برنامه‌های از پیش نوشته شده و پیکربندی شده متعددی وجود دارد که می‌توانید به سادگی در پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

هاست پایتون باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در هنگام خرید یک هاست پایتون باید به مواردی دقت کنید که فقط مختص هاست‌های پایتون بوده و در ادامه روال نگهداری از سایت شما،‌ بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین این موارد اشاره کرده‌ایم:

  • هاست پایتون باید امکان دسترسی به SSH را به شما بدهد.
  • باید از دیتابیس‌های محبوبی مانند relational و non-relational پشتیبانی کند.
  • امنیت هاست‌های پایتونی بسیار مهم است. باید خدمات دهنده‌ای را انتخاب کنید که بتواند در برابر حملات پیشرفته نیز مقاومت داشته باشد.
  • سرعت بالا در این نوع کد نویسی بسیار مهم است.
  • برای داشتن command line و رابط کاربری وب مناسب جهت مدیریت مناسب فایل‌ها، پشتیبانی مناسبی داشته باشد.
  • امکان استقرار، مدیریت و مقیاس‌بندی اپلیکیشن‌های پایتون از طریق کاربران را داشته باشد.
  • امکان بررسی سریع ارورهای و مشکلات مدیریتی در سرور
  • بکاپ گیری منظم از سرور

هاست اشتراکی پایتون

متاسفانه با وجود تمامی مزیت‌هایی که ذکر شد و کاربردهای هاست پایتون، به دلیل نبود دانش فنی و یا شاید انگیزه کافی، برخی از شرکت‌های هاستینگ هاست اشتراکی پایتون ارائه نکرده و از این رو مصرف کنندگان به ناچار به تهیه سرور مجازی روی می‌آورد که برای آن‌ها هزینه بسیار بالایی دارد.

از آنجا که تهیه سرور مجازی و یا سرور اختصاصی، به دلیل هزینه‌های بسیار بالای خرید و نگه‌داری،‌ برای کاربران وب‌سایت‌هایی با مبنای پایتون مقرون به صرفه نیست،‌ بهتر است با کارشناسان شرکت آذر آنلاین تماس بگیرید و شرایط داشتن یک هاست پایتون اشتراکی را جویا شوید.

نکته دیگری که دراین‌باره حائز اهمیت است، ادغام دو هاست با دو زبان مختلف است. این کار امکان پذیر نیست و اگر دوست دارید چند زبان برنامه نویسی مختلف را با یکدیگر استفاده کنید، زبان پایتون خود دارای کتابخانه‌های داخلی مختلفی است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید زبان‌های دیگر را با آن ادغام کنید. از جمله مهم‌ترین این کتابخانه‌ها می‌توان به زبان‌های C، C++ و Java اشاره کرد.

موارد استفاده از هاست پایتون

مهم‌ترین استفاده‌ای که در دنیا از هاست پایتون می‌شود، پشتیبانی از سایت‌های طراحی شده با زبان برنامه نویسی پایتون است. استفاده از این هاست باعث می‌شود بین سایت و هاست شما سازگاری بیشتری پدید آید و این کار روی سرعت و کارکرد سایت شما اثر مستقیمی دارد.

از دیگر کاربردهای هاست پایتون می‌توان به میزبانی سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و توسعه برنامه‌های پایتون اشاره کرد. نکته جالب اینجاست که در هاست پایتون، از تمامی نسخه‌های برنامه پایتون پشتیبانی شده و علاوه بر این موارد، هاست پایتون دارای فریم‌ورک‌های محبوب پایتون مانند جنگو (Django)، فلسک (Flask) و موارد دیگر است که باعث می‌شود تمام کدهای پایتون روی این هاست اجرا شود.

کلام پایانی

برای راه اندازی سایت به هاست نیاز خواهید داشت و اگر سایت خود را با زبان پایتون بالا بیاورید، هاست شما باید از نوع هاست پایتون باشد. در این محتوا بررسی کردیم برترین ویژگی‌های یک هاست پایتون چیست و تمام نکات لازم، از خرید هاست پایتون گرفته تا مزایای هاست پایتون را ارائه کردیم. با مطالعه این مقاله قطعاً می‌توانید انتخاب بسیار خوبی انجام دهید.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر برای خرید هاست پایتون آذرآنلاین از طریق پشتیبانی آنلاین یا شماره 041-4181 با ما در ارتباط باشید.

دریا بهرامی- نویسنده

1969
A
A