ChatGPT چیست؟ همه چیزهایی که باید درباره ChatGPT بدانید

ChatGPT چیست؟ همه چیزهایی که باید درباره ChatGPT بدانید
ChatGPT چیست؟ همه چیزهایی که باید درباره ChatGPT بدانید
1 ماه پیش

چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT تنها در عرض چند هفته بسیار محبوب شده است؛ بسیار سریعتر از اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی مانند TikTok یا Instagram این چت‌بات، توجهات کاربران را به خودش جلب کرده است. در واقع، طبق داده‌های موجود، تنها دو ماه پس از راه اندازی این تکنولوژی بی‌همتا در اواخر نوامبر، چت بات جیپیتی در ماه ژانویه 100 میلیون کاربر فعال داشته است. این یک رکورد باورنکردنی به‌شمار می‌رود.

چون تنها دو ماه پس از راه‌اندازی، ChatGPT، رباتی که می‌تواند مقالات، جستارها، جوک‌ و حتی شعر در پاسخ به سوال شما تولید کند، به عنوان سریع‌ترین رشد کاربر در تاریخ رتبه‌بندی شده است. این یعنی ما گامی به جلو به سوی در نیمه‌بازِ آینده برداشته‌ایم و یک قدم به داشتن یک مشاور همه‌چیز دان همیشه حاضر نزدیک‌تر شده‌ایم. در ادامه به تحلیل و بررسی این فناوری پیشرفته خواهیم پرداخت.

 

ChatGPT یا جی پی تی چیست؟

این سوالی است که بسیاری از شما این روزها از دیگران می‌پرسید یا در اینترنت به دنبال پاسخ آن جستجو می‌کنید. چت‌جی‌پی‌تی (artificial intelligence chatbot developed by OpenAI) بات مکالمه هوش مصنوعی، توسعه یافته توسط اوپن ای‌آی است که در توصیف خود اینطور پاسخ داده است: «یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط OpenAI بر اساس مدل زبان GPT، یا به بیان ساده‌تر، تبدیل پیش‌آموزش‌دهی شده، ساخته شده است. این ربات هوشمند از تکنیک‌های یادگیری عمیق برای تولید پاسخ‌های انسان‌مانند به ورودی‌های متنی به صورت مکالمه استفاده می‌کند.»

در حقیقت، ChatGPT نسخه‌ای از GPT-3 به‌شمار می‌رود؛ یک مدل زبان قدر که توسط OpenAI توسعه یافته است. مدل‌های زبان نوعی شبکه عصبی‌اند که مبتنی بر متن‌های زیادی توانایی یادگیری پیدا می‌کنند. در توضیح بیشتر، باید گفت که شبکه‌های عصبی نرم افزاری شبیه به روشی که نورون‌های مغز حیوانات به یکدیگر سیگنال می‌دهند طراحی شده و در ساخت این ربات هم از این تکنولوژی الهام گرفته شده است.

غول‌های تجاری دنیا هر یک به سهم خود تلاش می‌کنند این ربات را به خدمت دربیاورند یا آنکه نمونه‌ای مشابه و یا حتی بهتر از آن برای کسب‌وکار خود ابداع نمایند مانند Bard که توسط گوگل طراحی شده است که می‌توان آن را رقیب جدید گوگل برای ChatGPT مایکروسافت نامید. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم بیشتر در این خصوص به شما توضیح دهیم. به نظر می‌رسد این چت‌بات‌ها در آینده‌ای نزدیک می‌توانند بسیاری از حوزه‌های تخصصی و خدماتی را دچار تحول کنند.

 ChatGPT یا جی پی تی چیست؟

ربات Chatgpt چطور آموزش می‌بیند؟

ما همچنین از این ربات پرسیدیم که چطور آموزش می‌بیند. خیلی ساده در پاسخ این سوال، Chatgpt اینگونه پاسخ شما را خواهد داد: من با استفاده از حجم زیادی از داده‌های متنی از منابع مختلف مانند کتاب‌ها، مقالات و وب سایت‌ها آموزش دیدم. این داده‌ها برای آموزش یک شبکه عصبی با استفاده از یک هدف مدل سازی زبان، که شامل پیش بینی کلمه بعدی در یک جمله با توجه به کلمات قبلی است، استفاده شده است. من این قابلیت را دارم که زبان طبیعی انسان‌ها را شبیه‌سازی کنم و براساس مکانیزم‌های تقلید و نظریه بازی‌های زبانی، در پاسخ به سوالی که یک الگوی زبانی با موضوعاتی خاص دارد، پاسخی را شبیه‌سازی کنم که مرتبط با آن سوال است.

 

ربات Chatgpt چه خطراتی را برای مشاغل انسانی ایجاد می‌کند؟

اینکه این تکنولوژی جدید چه خطراتی را برای جامعه انسانی پدید می‌آورد بحث داغ این روزها است. در بسیاری از گفتگو‌ها مشاغلی مطرح می‌شوند که ربات Chatgpt به نوعی رقیب آن‌ها خواهد شد که عبارتند از:

  • وکیل؛
  • کپی‌رایتر؛
  • روزنامه‌نگار؛
  • معلم؛
  • متخصصین نیروی انسانی؛
  • کارشناسان روابط عمومی؛
  • تحلیل‌گران سیاسی.

این لیست به موارد بالا ختم نمی‌شود و بخش زیادی از خدمات پزشکی دیجیتال هم خیلی زود به این فهرست اضافه خواهند شد. همچنین تولید محتوا به سطحی دیگر خواهد رفت چون Chatgpt قرار است کلیت محتوای آنلاین را دوباره باز تولید کند. در کل خطرات زیر برای جامعه بشری به دست چت‌بات‌ها وجود دارد:

  1. بیکاری؛
  2. ایجاد احساس ناکافی بودن در نوع بشر؛
  3. تنبل شدن مردم؛
  4. بی‌احساس بودن ربات‌ها.

در نهایت باید گفت اعتماد بیش‌از اندازه به هوش مصنوعی خود مشکلاتی را برای جوامع بشری به همراه خواهد آورد.

 مزایای استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی

مزایای استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی (artificial intelligence)

مزایای قابل توجهی برای استفاده از Chatgpt وجود دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در دسترس بودن همیشگی؛
  • تحلیل نیازها؛
  • کم‌کردن از اشتباهات؛
  • کاهش زمان برای تحقیق؛
  • افزایش فروش؛
  • بالا بردن میزان مشارکت در تولید جمعی محتوا.

به نظر می‌رسد چت‌بات‌ها می‌توانند روی فروش و توانایی ما در ایجاد جذابیت در محصولات تکنولوژیکی تاثیر ویژه‌ای بگذارند. پلاگین‌ها ابزاری کاربردی برای افزایش بهره وری هستند که با نصب آنها روی نسخه پولی چت‌جی‌پی‌تی می‌توان از این ربات هوش مصنوعی بهینه تر استفاده کرد. برای آشنایی با این پلاگین‌ها می‌توانید محتوای "بهترین پلاگین های ChatGPT" را مطالعه کنید.

 

معایب چت‌بات GPT

به‌طور کلی چت ربات‌ها در درک زمینه درست تعاملات آن طور که ما انسان‌ها هنگام صحبت با دیگران انتظار داریم، ناکام هستند. چت‌بات‌ها بر اساس کلمات کلیدی نتیجه‌گیری می‌کنند و برای ایجاد درک زمینه‌ای، سؤالی نمی‌پرسند و در بهترین حالت مردم را گیج و اغلب ناامید به حال خود رها می‌کنند. در کل هم بزرگترین عیب این قبیل ربات‌ها فقدان احساس همدلی در آن‌ها است.

علاوه ‌براین، وقتی که بیماران بیشتر به چت بات ها اعتماد کنند، ممکن است اعتمادشان را به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از دست بدهند. ضمن اینکه اعتماد بیش از حد به ربات‌های گفتگو ممکن است به طور بالقوه کاربر را در معرض هک داده‌ها قرار دهد.و در نهایت بیماران ممکن است احساس بیگانگی به پزشک خود پیدا کنند یا همیشه به خود درمانی فکر کنند.

 مزایا و معایب ChatGPT

کاربرد‌های Chatbot برای محصولات شما

در رابطه با بحث UX و چت‌بات‌ها می‌توانید امکانات زیر را از آن‌ها دریافت کرد:

  • کاربران را در وبسایت و اپ‌ها راهنمایی کنند؛
  • بهترین محصول یا خدمات را برای نیازهای آنها شناسایی کنند؛
  • اطلاعات تماس را برای فروش و هدف‌گذاری مجدد جمع آوری کنند؛
  • جمع آوری اطلاعات در مورد علایق و رفتار مشتری را برعهده گیرند.

روی هم‌رفته به نظر می‌رسد چت‌بات‌ها می‌توانند دستیارهای خوبی برای متخصصین باشند و بیشتر از آنکه وظیفه انجام کارهای ما را برعهده بگیرند، می‌توانند مشاورین خوبی باشند.

 

کلام آخر

چت جی پی تی هم همچون بسیاری از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کم و کاستی‌هایی دارد و بسیاری از رقبا با بهره گیری از این کاستی‌ها جایگزین های هوش مصنوعی ChatGPT را به بازار عرضه کرده‌اند که در محتوای"جایگزین های هوش مصنوعی ChatGPT" آنها را معرفی کرده‌ایم.

در این مطلب اطلاعات اولیه‌ای که می‌شد در رابطه با چت‌بات‌ها در اختیار شما بگذاریم را ارائه کردیم و درباره نکات مثبت و منفی هوش مصنوعی (به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی داشته‌باشنداندکی حرف زدیم. شما هم می‌توانید از این مطالب استفاده کنید تا رفته‌رفته مطالعات و دانش خود را در ارتباط با هوش مصنوعی کامل‌تر کنید. همچنین می‌توانید برای استفاده از خدمات و محصولات ما به ما ایمیل بزنید یا تماس تلفنی برقرار کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

925
A
A