آپاچی چیست؟( آشنایی با وب سرور apache)

آپاچی چیست؟( آشنایی با وب سرور apache)
آپاچی چیست؟( آشنایی با وب سرور apache)
8 ماه پیش

وب سرور Apache به عنوان یکی از وب سرورهای محبوب و پرکاربرد در جهان شناخته شده است. این وب سرور که یک نرم افزار منبع باز و رایگان است با ویژگی‌های منحصر به فرد خود توانسته بر روی 67% از کل سرورهای جهان فعالیت داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد ویژگی‌ها، مزایا و معایب این وب سرور سریع و ایمن در جهان صحبت کنیم. چنانچه شما نیز در پی یافتن بهترین و کاربردی ترین وب سرور برای خودتان و سایت خود هستید، تا پایان ما را همراهی کنید. 

 

وب سرور Apache چیست؟

همانطور که گفتیم وب سرور Apache یک نرم افزار ایمن، مطمئن و پر سرعت است که در حال حاضر بر روی بیش از 67% سرورهای جهان نصب شده است. همه افرادی که از این وب سرور استفاده می‌کنند از نحوه فعالیت آن رضایت کامل دارند. جالب است بدانید آپاچی نام یکی از قبایل در آمریکا است که به معنی استراتژی سازی و مهارت در جنگاوری است. این وب سرور اولین بار در سال 1995 در دسترس عموم به صورت رایگان قرار گرفت اما امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های معروف و بزرگ مانند فیسبوک، لینکدین و غیره از آن برای سایت‌های خود استفاده می‌کنند. 

وب سرور آپاچی بر روی سرورهای لینوکسی قابل نصب بوده و اکثریت طراحان سایت‌های پر بازدید در جهان مانند Wordpress، Joomlaو غیره از این وب سرور استفاده می‌کنند. وب سرور آپاچی در واقع نوعی واسطه بین کاربران و وب سایت‌ها بوده و درخواستی که توسط کاربر به یک وب سایت داده می‌شود، را اجرا می‌کند. به عبارت دیگر اگر وب سرورها نباشند، عملا هیچ درخواستی که از سوی کاربران ارسال شده است، پاسخ داده نخواهد شد. زمانی که کاربر فایلی را از سایت شما درخواست کند، آپاچی آن را دریافت کرده و به سرور اصلی منتقل می‌کند و در مقابل هر آنچه کاربر درخواست داشته که ممکن است عکس، فیلم، متن و غیره باشد را به او تحویل می‌دهد. Apache این کار را از طریق پروتکل HTTP انجام می‌دهد. 

 

کاربردهای Apache

همانطور که می‌دانید وظیفه یک وب سروری مانند آپاچی این است که بین سرور اصلی و کاربر ارتباط برقرار کند. این که چه زمانی طول بکشد تا درخواست کاربر اجرا شود، بستگی به وب سرور آن سایت دارد. چنانچه از وب سرورهایی مانند آپاچی استفاده شود، این زمان به حداقل ممکن خواهد رسید و همه اطلاعات موجود در یک وب سایت به شکلی که کاربر درخواست می‌کند به او ارسال خواهد شد. این نکته برای سایت‌های پربازدید که حجم درخواست‌ها بسیار زیاد است، اهمیت زیادی دارد.

گاهی اوقات ممکن است ترافیک درخواست‌ها آنقدر زیاد باشد که سرورهای ضعیف نتوانند جوابگوی همه آن‌ها باشند. در این مواقع سرعت بالای وب سرور بسیار مهم خواهد شد. در این مواقع درخواست کاربر با ارور مواجه خواهد شد. طراحان سایت‌های پربازدید و بزرگ باید از وب سرورهایی مانند آپاچی که انعطاف زیاد و سرعت عمل بالایی دارد، برای بالا بردن بازدیدها و درخواست‌های کاربران خود استفاده کنند.

آپاچی می‌تواند ماژول‌های اضافی را از بین برده و سرویس کارآمدتری را ایجاد کند که هم سرعت و هم امنیت بالاتری داشته باشد. قبلا هم اشاره شد که آپاچی امنیت بالایی دارد. به دلیل اینکه می‌تواند از هک شدن و یا دزدیده شدن فایل‌های خود جلوگیری کند. این نکته برای سایت  شرکت‌های بزرگ بسیار مهم و حیاتی است.

وب سرور Apache چیست؟

ویژگی‌های وب سرور Apache

از ویژگی‌های مهم آپاچی انعطاف پذیری بسیار بالای آن است که باعث محبوبیت زیاد آن در بین طراحان و صاحبان سایت‌های پرکاربرد و پر بازدید شده است. انعطاف پذیری آپاچی به دلیل ساختار مبتنی بر ماژول آن است. ماژول‌ها این وظیفه را بر عهده دارند که برخی از ویژگی‌های اضافی را غیرفعال و یا فعال کنند. همچنین فایل‌های مربوط به آپاچی مانند htaccess هم که یکی از فایل‌های پیکربندی آپاچی است، یکی دیگر از ویژگی‌های وب سرور آپاچی بوده که دسترسی سریع و آسان را برای طراحان فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند خیلی سریع تغییرات لازم را اعمال کنند. ویژگی مهم دیگر آپاچی انعطاف پذیری آن است که موجب می‌شود بتوان به راحتی برخی برنامه‌ها را حذف کرده و یا به آن اضافه کنید. 

Apache پیکربندی بسیار ساده ای دارد که حتی افراد مبتدی هم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. نه تنها سایت‌ها و افراد عادی و معمولی بلکه سایت‌های مدیریتی هم می‌توانند از این وب سرور برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کنند. در کنار همه این ویژگی‌ها پشتیبانی سریع و عالی این وب سرور محبوب و پرقدرت نیز از دیگر ویژگی‌های خاص آن محسوب می‌شود.

 تصدیق هویت بر اساس بانک اطلاعات، وجود چندین برنامه رابط گرافیکی، تنظیم کردن و اختصاصی نمودن پیام‌های خطا، دارا بودن قابلیت Virtualhost از دیگر ویژگی‌های این وب سرور محبوب در بین طراحان و صاحبان سایت‌های پر بازدید است. 

 

مزایا و معایب آپاچی 

همانطور که در ابتدا گفته شد آپاچی یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین وب سرورها در جهان است. از دلایل این محبوبیت می‌توان به مزایای زیاد این نرم افزار اشاره کرد که عبارتند از:

  • انعطاف پذیری 
  • پایداری
  • آپدیت و بروزرسانی مداوم 
  • کراس پلتفرم
  • رایگان بودن
  • منبع باز
  • قابل نصب بر روی انواع سیستم عامل‌ها
  • انجمن‌های پشتیبانی
  • گزینه ای بسیار مناسب برای CMSها

البته Apache هم مانند همه نرم افزارها معایبی نیز دارد اما این معایب قابل مقایسه با مزایای بسیار مهم آن نیستند. یکی از اصلی‌ترین معایب آپاچی این است که عملکرد آن در سایت‌های پر ترافیک دچار مشکل می شود. همچنین تعداد گزینه‌های پیکربندی آپاچی زیاد بوده و همین امر باعث آسیب‌های امنیتی به سایت‌ها می‌شود. یکی از مزایا آپاچی قابلیت سفارشی سازی آن است. اما این قابلیت ممکن است باعث ایجاد مشکلات دیگری شود و همچنین رفع این اشکالات وقت گیر و زمانبر خواهد بود.

 این در حالی است که سایت‌ها و شرکت‌های بزرگ به مساله زمان بسیار اهمیت داده و سرعت عمل سایت و وب سرور برایشان بسیار مهم است. اما با توجه به این معایب وب سرور آپاچی همچنان محبوبیت و کاربرد خود را در بین شرکت‌های بزرگ داشته و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. البته لازم به ذکر است وب سرور آپاچی سازگاری زیادی با وردپرس دارد و این امر به بالا رفتن میزان محبوبیت آن کمک زیادی کرده است.

 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

23148
آپاچی چیست؟( آشنایی با وب سرور apache)
100.001
A
A