همه چیز درباره رونمایی از ویندوز 11

همه چیز درباره رونمایی از ویندوز 11
همه چیز درباره رونمایی از ویندوز 11
8 ماه پیش

در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ تصاویر آنلاینی از نسخه بتای ویندوز ۱۱ افشا شد. طبق اظهار مایکروسافت در سال 2015،‌ ویندوز 10 آخرین نسخه اصلی ویندوز بود و قرار بود بعد از آن فقط هر دو تا سه سال یک آپدیت برای آن منتشر شود اما افشای اخبار ویندوز جدید همه کاربران ویندوز را متعجب کرد. پس از انتشار این تصاویر، مایکروسافت طی اطلاعیه رسمی انتشار نسخه جدید ویندوز را به اطلاع کاربران رساند.

ویندوز 11 چیست؟

ویندوز 11 جدیدترین نسخه اصلی ویندوز است. مایکروسافت این نسخه را توسعه داده و به عنوان جایگزین ویندوز 10 عرضه می کند. طبق ادعای این کمپانی، بعد از سال 2025 ویندوز 10 پشتیبانی نخواهد شد. البته در مورد ویندوز 7 نیز این اظهار وجود داشت که همه ما می‌دانیم این اتفاق هنوز نیفتاده است!

طبق تصاویر افشا شده، ویندوز 11 شباهت ظاهری زیادی به ویندوز 10X دارد که بزرگ ترین تفاوت آن با ویندوز 10 در رابط کاربری و ویژگی های ظاهری آن بود. در مجموع می توان گفت ویندوز 11 یک نسخه تماما جدید برای ویندوز نیست و می توان آن را آپدیتی انعطاف‌پذیر برای ویندوز 10 ، با نامی جدید ، در نظر گرفت. سوالات بسیاری برای کاربران مطرح است که برای گرفتن پاسخ قطعی آن ها تا زمان انتشار رسمی ویندوز 11 توسط مایکروسافت باید منتظر بود.

نام گذاری این ویندوز هم در حد حدس و پیشبینی است و ممکن است با یک نام متفاوت و غیر منتظره غافل گیر شویم؛ می دانیم که این کار از مایکروسافت بعید نیست. این کمپانی ویدیویی منتشر کرد که در آن لوگوی ویندوز در فضای آبی ویندوز مثل یک پنجره است که نور از آن به داخل می تابد.

همانطور که در ویدیو میبینید، فقط سایه نرده عمودی پنجره روی زمین افتاده و از سایه خط افقی خبری نیست. در واقع می توان حدس زد هدف تشکیل عدد 11 بوده است. ساعت ایونت نیز در ساعت ۱۱ به وقت شرق است که برای این قبیل رویداد ها زمان نا معمولی است. بر اساس این شواهد احتمال می دهیم که نام ویندوز جدید وینوز 11 باشد.

ویژگی های جدید ویندوز 11

همان طور که اشاره شد؛ ویندوز 11 تغییرات اساسی در هسته آن ندارد و با هسته ویندوز 10 ، رابط کاربری منعطف تر و ظاهری متفاوت ارائه می شود.

تغییرات ظاهری و رابط کاربری

ویندوز 11 ظاهری زیبا و جذاب دارد و از بعضی المان های ویندوز 10X در آن استفاده شده است. با توجه به تصاویر لو رفته و انتشار نسخه غیررسمی ویندوز 11 در پی آن، می توان تغییرات ظاهری در آیکون ها، منوی استارت و پنجره ها مشاهده کرد.

محیط ویندوز 11

در نگاه اول به صفحه دسکتاپ ، احتمالا منوی استارت توجه شما را به خود جلب می کند. آیکون ها با ظاهری مدرن تر و رنگ های جذاب تری در منوی پایین صفحه و در وسط آن قرار گرفته اند.دیگر خبری از رنگ های solid نیست و پس زمینه آیکون ها در منوی استارت به شکل Transparent هستند. با کلیک کردن نشانگر موس روی آیکون های منوی استارت تغییرات جالبی در رنگ و شکل آیکون ها مشاهده می کنید. همچنین آیکون ویندوز در منوی استارت ، بدون زاویه و متقارن، با گوشه های گرد است.

 تصاویر از محیط ویندوز 11

پنجره های نسخه های قبل با گوشه های تیز و شارپ بودند اما ویندوز 11 با گوشه های گرد، ظاهری ملایم تر به ارمغان آورده است. آیکون پوشه ها و فایل ها نیز ظاهری مدرن تر و با گوشه های گرد دارند که به جذابیت ظاهری ویندوز 11 می افزاید.

تصاویر محیط ویندوز 11

یکی از ویژگی های بهبود یافته در این نسخه، قابلیت Snap Assist است که صفحه نمایش را به ۲،۳ یا ۴ بخش تقسیم می کند و می توانید به صورت همزمان از چندین برنامه استفاده کنید. برای چینش دلخواه خود به سادگی می توانید نشانگر ماوس را روی بخش maximize پنجره یکی از تقسیمات صفحه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تصاویر محیط ویندوز 11

همچنان می توانید از دستیار Cortana‌ استفاده کنید، اما آیکون این برنامه دیگر در منوی استارت نیست. به جای آن بخش Widgets قرار گرفته که قابلیت شخصی سازی دارد و قابلیت های متنوعی ارائه می کند. گجت های مختلفی مثل آب و هوا، تاریخ و تقویم و … از طریق همین ابزار قابل دسترسی است.

البته در نظر داشته باشید که نسخه ای که در حال حاضر منتشر شده غیر رسمی است و در واقع نسخه سبک تری از ویندوز 11 است.

سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز

اگر کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ شما نیاز های اولیه سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 را داشته باشد، می توانید از این نسخه جدید ( البته پس از انتشار) استفاده کنید. می توانید ویژگی های سیستم پایه مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 در جدول زیر مشاهده کنید.

 

پردازنده

 2.0 گیگاهرتز تک هسته ای یا سریعتر

حافظه رم

رم 2 گیگابایت یا بیشتر

کارت گرافیک (GPU)

هر GPU با درایور WDDM 1.0

Storage

15 گیگابایت فضای آزاد

DirectX

حداقل DirectX 9

رزولوشن

1024 * 768 پیکسل

آپگرید رایگان از ویندوز 10 به 11 ؟

هنوز مایکروسافت نسخه اصلی ویندوز 11 را منتشر نکرده و نمی توانیم هیچ نظر قطعی بدهیم؛ اما با توجه به عملکرد این کمپانی برای نسخه های قبلی، احتمال می رود که چند ماه پس از برگزاری ایونت مایکروسافت ، فایل ویندوز جدید منتشر شود؛ یعنی حدود پاییز پیش رو یا اوایل 2021. طبق روال معمول، ابتدا نسخه بتا ( باگ دار) عرضه می شود و پس از آن نسخه اصلی وارد بازار می شود. با توجه به اینکه قیمت ویندوز 8 و 7 تفاوت چندانی نداشت، می توان این را در مورد ویندوز 10 نیز گفت که احتمالا ویندوز 11 در دو نسخه Home و Pro ارائه شود. می توان حدس زد که قیمت نسخه Home در حدود 120 دلار و نسخه Pro حدود 210 دلار خواهد بود.

کاربران ویندوز 7 اطلاع دارند که ویندوز 10 ، برای کاربران این نسخه به صورت رایگان در یک پکیج ارائه شد. اگر مایکروسافت همین روند را در پیش بگیرد، این احتمال وجود دارد که ابزار های ویندوز 11 در یک پکیج به صورت رایگان در اختیار کاربران ویندوز 10 قرار بگیرد. البته همه این نظرات حدس و پیشبینی است و باید دید مایکروسافت چه برنامه ای خواهد داشت.

 

انتشار نسخه اصلی ویندوز 11

روز 24 ژوئن 2021 ، منتظر ایونت زنده مایکروسافت با عنوان "What's next for Windows" ساعت 11 a.m. به وقت شرق (Eastern Time) یعنی سوم تیرماه 1400 ساعت 19:30 به وقت تهران باشید. در این رویداد، حتی ممکن است مایکروسافت از یک نسخه ویندوز کاملا مستقل از 10 و متفاوت رونمایی کند. این رویداد در شبکه های اجتماعی با هشتگ MicrosoftEvent# پوشش داده می شود و می توانید اخبار لحظه ای آن را از آذرآنلاین نیز پیگیری کنید.

 

در مجموع اگر بخواهیم در چند جمله کوتاه ویندوز 11 را بررسی کنیم، می توان گفت که با توجه به تصاویر افشا شده، این نسخه ظاهری ساده‌تر و تغییراتی در رابط کاربری خود در بر دارد. اگر برای آشنایی با محیط آن و استفاده از ابزار های جدید عجله دارید؛ می توانید از نسخه لورفته که نسخه ای سبک تر است استفاده کنید. البته در حالت کلی این کار توصیه نمی شود، چرا که نسخه غیر رسمی بوده و باگ های امنیتی بسیاری دارد که می تواند برای سیستم شما خطرناک باشد و در صورت استفاده بهتر است آن را در یک محیط شبیه ساز نصب نمایید.

 به نظر شما در ایونت مایکروسافت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

[rpost]

ویندوز 11 رونمایی شد!

مایکروسافت با رونمایی از ویندوز 11 باعث تعجب همه کاربران شد؛ این کمپانی سال 2015 اعلام کرده بود که بعد از ویندوز 10 نسخه اصلی جدیدی منتشر نمی شود ولی در روز 24 ژوئن 2021 در طی رویدادی با عنوان «Windows Next Gen Reveal Event» از ویندوز 11 رونمایی کرد. پانوس پانای، مدیر محصول ارشد ویندوز، از این نسخه به عنوان نسل جدید ویندوز در دهه آینده یاد کرد و آن را آغازی بر دوره ای جدید خواند. این توصیفات پانای انتظارات از ویندوز جدید را بالا برد و کاربران را برای استفاده از ویندوز جدید هیجان زده کرد. در این متن با قابلیت های جدید ویندوز 11 آشنا می شویم تا بررسی کنیم که آیا مایکروسافت توانسته انتظارات کاربران را بر آورده کند؟

ویندوز 11

بخش بزرگی از ساختن آینده، درک و شناخت درست گذشته است؛ ویندوز از سال 1986 بخشی از زندگی و کار ما بوده و در این سال ها خانه ای بوده برای خلق آینده، برقراری ارتباط و ساختن رویاها. ویندوز جدید در یک محیط جدید، با قابلیت های بی نظیر، تجربه جذابی از حس آشنای در خانه بودن را رقم می زند. با ویندوز 11 می توانید طراحی کنید، ایده پردازی کنید، با سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید، یا حتی مشغول گیمینگ باشید، محدودیتی در کار نیست!

 

ظاهر ویندوز 11

تغییرات ظاهری ویندوز 11 یکی از اصلی ترین تفاوت های ایجاد شده است؛ همانطور که در نسخه افشا شده دیدیم، لوگوی ویندوز و آیکون ها دستخوش تغییراتی شده اند و ظاهری مدرن تر، با رنگ های جذاب و گوشه های گرد به خود گرفته اند. 

منوی استارت نیز تغییراتی داشته و با حالت ترنسپرنت و شیشه ای، جلوه زیبایی به ارمغان آورده است. می توانید آیکون های روی منوی استارت را در وسط یا گوشه چپ تسک بار قرار دهید و حتی با تم های جدید، محیطی با رنگ های دلخواه خود را بیافرینید.

با Snap Layout برنامه های مختلف را بهتر کنترل کنید و با تسلط هرچه بیشتر بر تمامی برنامه های مورد استفاده خود، کار ها را پیش ببرید. این قابلیت به شما اجازه می دهد دو الی چهار برنامه مختلف را در لحظه روی نمایشگر خود به طور دلخواه کنار هم بچینید. Snap Layout شما را به همان جایی که کار را رها کرده بودید، برمی گرداند.

علاوه بر این ها، در ویندوز 11 می توانید با ایجاد چندین دسکتاپ برای خانه، کار، مدرسه، دانشگاه یا گیمینگ و ... برنامه ها و نرم افزار های خود را دسته بندی کنید. همچنین می توانید بین این دسکتاپ ها جا به جا شوید و برای هر دسکتاپ تصویر پس زمینه و نرم افزار های به خصوص داشته باشید. این قابلیت تمرکز شما را در حین کار با ویندوز 11 افزایش می دهد و ایده های خلاقانه شما بین تعداد زیاد برنامه و صفحه وب گم نمی شوند.

تمامی این جزئیات در کنار هم قرار گرفته اند تا محیطی الهام بخش را رقم بزنند. ظاهر مدرن و زیبای ویندوز 11 در کنار رابط کاربری منعطف آن، محیطی آرامش بخش می سازد تا از لحظات خود بهترین استفاده را داشته باشید. 

سرعت و امنیت

در کنار زیبایی ظاهری، ویندوز 11 باطنی قدرتمند دارد. بهبود سرعت و عملکرد ویندوز جدید در همه زمینه ها قابل مشاهده است؛ چه در مراحل اولیه روشن شدن و بالا آمدن ویندوز و چه در حین کار با برنامه ها. علاوه بر این سرعت چشمگیر، نکته مثبت بعدی که می توان به آن اشاره کرد، آپدیت های ویندوز 11 است. حجم آپدیت های ویندوز تا 40 درصد کاهش یافته و به روز رسانی ها در بک گراند انجام می شوند. این امر به حفظ تمرکز شما کمک کرده و مزاحمتی برای تان ایجاد نمی کند. طبق ادعای پانای، ویندوز 11 امن ترین ویندوز تا به امروز بوده است. همه اجزا سیستم دست به دست هم می دهند تا امنیت هرچه بیشتر را برای ویندوز شما رقم بزنند.

ارتباط و اتصال

تماس ویدیویی در طول دوران پاندمیک  نقش مهمی در زندگی همه ما پیدا کرد؛ برای ارتباط بیشتر با همه افرادی که دوستشان داریم؛ خانواده و دوستان، برگزاری  جلسات کاری و … تماس های ویدیویی جایگزین دیدار حضوری شدند. با تماس ویدیویی گروهی مایکروسافت، می توانیم از راه دور هم هوای همدیگر را داشته باشیم و فقط با یک کلیک ساده روی آیکون تماس تصویری گروهی  در تسک بار، ارتباط خود را با سراسر دنیا حفظ کنید، جلسات خود را مدیریت کنید و دوستان و خانواده تان را ملاقات کنید.

ویجت ها

ویندوز 11 همراه شماست تا ارتباط شما را با همه آن هایی که دوستشان دارید، حفظ کند؛ علاوه بر این، تلاش می کند تا اطلاعات مورد نیاز را برای شما نمایش دهد. مایکروسافت می کوشد تا به افزایش خلاقیت کمک کند و الهام بخش ایده ها و رویاهای جدید باشد. ابزار جدید ویندوز 11، ویجت ها (widgets)، که در تصاویر لو رفته دیدیم، یک صفحه از مجموعه اطلاعات است. ویجت ها روی صفحه ای شیشه ای (Transparent) قرار دارند و حتی می توانید آن ها را شخصی سازی کنید و اخبار و اطلاعات مورد علاقه خودتان را دریافت کنید. در ویجت ها همه اطلاعاتی که لازم دارید را می بینید؛ از وضعیت آب و هوا و شرایط ترافیکی گرفته تا جدیدترین اخبار ورزشی و ترند ها روز دنیا.

سازگاری و انعطاف پذیری

سازگاری و انعطاف پذیری ویندوز 11 بی نظیر است، فرقی نمی کند با چه ابزاری با آن ارتباط برقرار می کنید؛ ماوس و کیبورد،‌ قلم یا لمس و حتی دستیار صوتی. ایده های شما با بیشترین سازگاری و انعطاف در این محیط اجرا می شوند. ویندوز حتی بدون استفاده از کیبورد هم حس همان ویندوز همیشگی را دارد. کار کردن با قلم یا صفحه لمسی تبلت ، با در نظر گرفتن فضاهای خالی بین آیکون ها و بالای صفحات، راحت تر شده است. تاچ کیبورد ویندوز 11 نیز می تواند کمک بزرگی باشد، حتی می توانید با تم های مختلف آن را شبیه کیبورد گوشی خود کنید، از ایموجی ها استفاده کرده و به راحتی با آن کار کنید.

در نهایت، ابزار قدرتمند دیگری که ارتباط کاربر و ویندوز را ایجاد می کند، دستیار صوتی ویندوز است که با قدرت تشخیص بالا ، هر آنچه بگویید را به وضوح دریافت می کند و ارتباط با محیط ویندوز را به تجربه ای فوق العاده تبدیل می کند.

گیمینگ

می توان گفت از اولین نسخه ویندوز بازی ها همراه ما بوده اند و خاطرات خوبی برای مان ثبت کرده اند. با پیشرفت روز به روز صنعت گیمینگ ، کیفیت تصاویر، صدا ها و عملکرد بیشتر شده و سیستم های قدرتمندی برای پشتیبانی از آن نیاز است. ویندوز 11 علاوه بر همه مواردی که گفتیم ، در زمینه گیمینگ حرفی برای گفتن دارد. سرعت فوق العاده ، گرافیک بی نظیر و مجموعه ای از بهترین بازی ها در ویندوز 11 یک جا جمع شده اند تا تجربه یک بازی با بهترین شرایط را تجربه کنیم. تصاویر گیم ها در این سیستم بهتر از همیشه است و به لطف Auto HDR -همان تکنولوژی که در Xbox به کار رفته- نور و رنگ صفحه بازی به طور خودکار تنظیم می شود و رنگ ها نزدیک تر به واقعیت به نظر می رسند. تکنولوژی Direct Storage اجرای بازی ها با کارت گرافیک بدون هیچ باگ و خللی از سمت CPU با سرعت بی نظیر را تضمین می کند،

برنامه ها (Apps)

فعالیت هایی که در فضای ویندوز داریم وابسته به اپلیکیشن ها و برنامه هاست. مایکروسافت برای دسترسی آسان و سریع به همه اپ ها مایکروسافت استور را دوباره قدرتمند تر بازسازی کرده و آن را قابل دسترسی روی ویندوز 11 قرار داده است. مایکروسافت استور طراحی زیبا و کاربری آسانی دارد و جستجو در آن به بهترین نحو صورت می گیرد. نه تنها همه برنامه های مایکروسافت، بلکه هر نرم افزاری که بخواهید را در مایکروسافت استور پیدا می کنید.

قابلیت اضافه کردن برنامه های اندروید به ویندوز 11 یکی از بزرگ ترین سورپرایز های مایکروسافت بود که ارتباط کاربران اندروید را بیش از پیش با ویندوز رقم می زند. شما می توانید با استفاده از آمازون اپ استور هر برنامه اندرویدی را روی کامپیوتر یا تبلت خود داشته باشید.

 

سرعت،‌ امنیت، مصرف کم باتری و انرژی، ظاهری زیبا و مدرن همه و همه در محیطی آشنا گرد هم آمده و ویندوز 11 را ساخته اند. گیمر ها عاشق این پلتفرم خواهند شد،‌ به لطف تکنولوژی های روز دنیا و متخصصان با تجربه سرعت، رنگ و نور فوق العاده ای در بازی های تان تجربه خواهید کرد.

ویندوز 11 فقط یک سیستم عامل نیست؛ پلتفرمی است که فضایی برای آفریدن ایجاد می کند، برای ساختن و الهام بخشیدن. به خاطر داشته باشید که ویندوز 11 تنها آغاز کننده مسیر برای قدم های بزرگ تر در دهه آینده است و در تلاش است تا زمینه ای برای رشد طراحان و توسعه دهندگان فراهم کند تا با الهام گرفتن از این فضا، ایده های بی نظیر به واقعیت بدل شوند.

انتظارات شما از این رویداد چه بود؟ با ما به اشتراک بگذارید.

دریا بهرامی- نویسنده

2645
A
A