چگونه کند بودن وب‌سایت گوگل و کاربران شما را فراری می‌دهد

چگونه کند بودن وب‌سایت گوگل و کاربران شما را فراری می‌دهد
چگونه کند بودن وب‌سایت گوگل و کاربران شما را فراری می‌دهد
9 ماه پیش

امروزه تعداد کاربران فضای آنلاین در حال افزایش بوده و با وجود دسترسی به اینترنت پرسرعت، کاربران انتظار پاسخگویی سریع وب‌سایت‌ها را دارند. در نتیجه اگر سرعت وب‌سایت شما کند باشد، در اولین قدم فرصت جذب کاربران را دست خواهید داد. از طرف دیگر، حتی اگر مشتریان و کاربران وب‌سایت با صبر و حوصله منتظر بارگذاری صفحات وب‌سایت شما بمانند، با تجربه کاربری ضعیفی روبه‌ رو خواهند شد.

بی‌شک این موضوع سبب تأثیرگذاری بر فاکتورهای بیزینسی مانند تجربه مشتری، SEO، ترافیک وب، فروش و درآمد می‌شود. به عنوان مثال، افزایش سرعت بارگذاری Pinterest، منجر به جهش 15 درصدی در ترافیک ارگانیک و افزایش نرخ تبدیل این وب‌سایت شد. اما چگونه کند بودن وب‌سایت گوگل کاربران شما را فراری می‌دهد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

تأثیر کند بودن صفحه وب‌سایت بر تجربه مشتری

 مطالعات نشان می‌دهد که در دهه گذشته، میانگین مدت زمان توجه انسان به یک موضوع، از 12 به 8 ثانیه کاهش داشته است؛ بنابراین، کاملاً واضح و قابل پیش‌بینی است که در صورت کند بودن سرعت بارگذاری صفحه، بازدیدکنندگان سریعاً وب‌سایت شما را ترک کنند. به‌خصوص با تعداد بالای رقبا در هر کسب و کاری، بازدیدکنندگان می‌توانند به‌سرعت نیازهای خود را در یک وب‌سایت رقیب جستجو کنند.

به‌این‌ترتیب، سرعت پایین بارگذاری صفحه سبب افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) و خروج مشتری بالقوه از وب‌سایت می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت قبل از اینکه مشتری فرصت مطالعه و بررسی خدمات ارائه شده توسط برند شما را داشته باشد، صفحه را ترک می‌کند.

در سال 2013 آمازون، بزرگ‌ترین وب‌سایت فروشگاهی جهان، در یک Downtime سی دقیقه‌ای، در هر دقیقه 66.240 دلار از دست داد. بر اساس حدس و گمان‌ها، فروشگاه اینترنتی بزرگی همچون آمازون احتمالاً به دلیل هر تأخیر یک ثانیه‌ای تا 1.6 میلیارد دلار از فروش خود را از دست می‌دهد. مطمئناً سایت شما به اندازه آمازون بزرگ نیست، اما با این حال با هر مقیاس و اندازه‌ای، در صورت کند بودن سرعت بارگذاری صفحات، بازهم متحمل ضرر خواهید شد.

بالا بودن سرعت بارگذاری یک وب‌سایت، به کاربر این احساس را منتقل می‌کند که به سمت هدف خود در حال حرکت است. این هدف می‌تواند خرید یک محصول، خدمت یا مطالعه موضوعی خاص باشد؛ بنابراین، هرچه کاربر سریع‌تر به سمت هدف خود حرکت کند، رضایت بیشتری را احساس خواهد کرد. از طرف دیگر وب‌سایت کند منجر به تجربه کاربری نامطلوب و کاهش رضایت مشتری می‌شود.

کاهش رضایت مشتری را می‌توان به طرق مختلف اندازه‌گیری و بررسی کرد. به عنوان مثال، در وب‌سایت‌های فروشگاهی و تجاری، سبدهای خرید رها شده، و در سایر وب‌سایت‌ها، افزایش نرخ پرش (ضریب بازگشت) می‌توانند نشانه‌های اصلی آن باشند. اگر وب‌سایت شما نیز دچار این مشکل شده است نگران نباشید، ابزارهای تست سرعت سایت مختلفی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها سرعت سایت خود را بررسی کرده و مشکل آن را حل کنید.

رابطه کند بودن وب‌سایت و افزایش نرخ پرش

پیش از هر چیزی بهتر است ابتدا به بررسی مفهوم نرخ پرش بپردازیم. در این تعریف ساده، پرش یا Bounce زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر از یک وب‌سایت بازدید کرده و بدون انجام هیچ فعالیتی آن را ترک می‌کند. نرخ پرش بالا زمانی ثبت می‌شود که اکثر بازدیدکنندگان سایت، تنها پس از باز کردن یک صفحه از وب‌سایت، بدون حتی یک کلیک، سایت را ترک می‌کنند.

 افزایش نرخ پرش سایت

سرعت بارگذاری پایین یکی از رایج‌ترین دلایل بالا بودن نرخ پرش است. نیازی به گفتن نیست که نرخ پرش بالا سبب کاهش تعامل کلی بازدیدکنندگان آنلاین با وب‌سایت شما می‌شود. در نهایت کاهش تعامل به معنای کاهش فروش است، و در ادامه مفصل به توضیح آن می‌پردازیم.

ابزارهای بسیاری هستند که می‌توانید با استفاده از آنها نرخ پرش وب‌سایت خود را اندازه‌گیری و مشاهده کنید، رایج‌ترین و محبوب‌ترین آنها، Google Analytics است. این ابزار گوگل، سطح تعامل با صفحه را از طریق تعداد صفحات مشاهده شده توسط بازدیدکنندگان، اندازه‌گیری می‌کند. برای مثال می‌توان گفت کاربری که بیش از دو صفحه از یک سایت را مشاهده می‌کند، با محتویات سایت تعامل داشته است، با این تفاسیر باید گفت سرعت سایت روی سئو آن تاثیر مستقیم و مهمی می‌گذارد.

 

تأثیر کند بودن سرعت وب‌سایت در کسب و کار

علاوه بر ارائه تجربه مشتری ضعیف و فراری دادن مشتریان بالقوه، کند بودن سرعت وب‌سایت شما از چند جنبه دیگر نیز سبب تأثیر منفی بر کسب و کار شما می‌شود. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

رابطه سرعت وب‌سایت و رتبه‌بندی گوگل

هر فردی که محتوایی را در فضای اینترنت منتشر می‌کند، امید دارد مخاطبان هدف، محتوای تولید شده را خوانده و تعامل داشته باشند. اما به دلیل فشرده بودن رقابت در این فضا، تنها تولید محتوای مفید کافی نیست. موتور جستجوی محبوبی مانند گوگل، در هنگام رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها به موارد مختلف از جمله سرعت سایت اهمیت می‌دهد.

در سال 2010 با انتشار اعلامیه‌ای، گوگل به طور رسمی، زمان بارگذاری صفحه را به‌عنوان یک عامل مهم در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها معرفی کرد. در نتیجه گوگل به وب‌سایت‌های سریع، رتبه بالاتری می‌دهد، و این امر سبب کلیک‌های بیشتر کاربران و ترافیک ورودی بالاتر به سایت می‌شود.

احتمال اینکه کاربران گوگل بر روی وب‌سایت‌های برتر کلیک کنند بیشتر است. موتور جستجو گوگل، برای بهبود تجربه کاربران خود، مدت زمان صرف شده در وب‌سایت و تعداد بازدیدها از صفحه را پیگیری می‌کند. در نتیجه ممکن است یک وب‌سایت محتوای خوبی را ارائه بدهد، اما به دلیل سرعت پایین، فرصت دیده شدن را از دست بدهد. وب‌سایت‌های سریع نیز در برخی مواقع به دلایلی مانند استفاده از تم‌های سنگین، استفاده از افزونه‌های زیاد، هک شدن و بسیاری موارد دیگر، کند می‌شوند، در این مواقع با کاهش سرعت سایت، رتبه شما نیز نزول می‌کند.

 سرعت وب‌سایت و رتبه‌بندی گوگل

رابطه سرعت وب‌سایت و ترافیک سایت

همان‌طور که اشاره شد، به دنبال سقوط رتبه سایت در موتور جستجو گوگل، ترافیک وب‌سایت شما نیز کاهش می‌یابد. چراکه هر چه وب‌سایت شما در رتبه‌های پایین‌تر موتور جستجو ظاهر شود، افراد کمتری برای ورود به آن کلیک کرده و ترافیک کمتری جذب می‌شود. جالب است بدانید که رتبه اول گوگل 33% و رتبه دوم 18% از ترافیک جستجو را دریافت می‌کنند. اگر سایت شما وردپرسی است می‌توانید با استفاده از افزونه افزایش سرعت، سرعت سایت خود را بالا برده و ترافیک خوبی برای سایتتان رقم بزنید.

 سرعت وب‌سایت و ترافیک سایت

در وب‌سایت‌های تجاری، این موضوع سبب کاهش فروش، و در نتیجه بروز ضررهای مالی می‌شود. بر اساس مطالعات، 79% از مشتریان آنلاین در صورت عدم رضایت از سرعت وب‌سایت، دیگر به سایت مذکور باز نمی‌گردند. حتی اگر وب‌سایت شما از نوع فروشگاهی و تجاری نباشد، کاهش تعداد بازدیدکنندگان به معنای کاهش فرصت آگاه‌سازی نسبت به بیزینس، کاهش تعداد کلیک‌ها بر روی لینک‌های افیلیت و تبلیغاتی است. 

هدف اصلی ایجاد یک وب‌سایت برای کسب و کار این است که مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه از سایت شما بازدید کرده و در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، مطلع شوند. در نهایت کند بودن وب‌سایت سبب فراری دادن کاربران وب‌سایت شما شده و هدف راه‌اندازی وب‌سایت با شکست مواجه می‌شود.

رابطه سرعت وب‌سایت و فروش

سرعت و عملکرد وب‌سایت می‌تواند بر فروش و نرخ تبدیل کسب و کار تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد که 46% از مشتریان ناراضی، از کسب و کار آنلاین مورد نظر احساس منفی گرفته و 44% از آنها این تجربه و احساس منفی را با مشتریان بالقوه دیگر به اشتراک می‌گذارند. هر یک از این موارد می‌توانند تأثیر پایداری بر فروش بلند مدت بیزینس شما بگذارند.

نکته مثبت این است که شرکت‌های تجاری که زمان بارگذاری وب‌سایت خود را بهبود بخشیده‌اند، شاهد بهبود قابل توجه سطح فروش و نرخ تبدیل خود بوده‌اند. به عنوان مثال، Mobify با کاهش 100 میلی ثانیه‌ای زمان بارگذاری وب‌سایت خود، شاهد افزایش 1.11 درصدی نرخ تبدیل در هر جلسه (Session) بوده است. این امر سبب افزایش درآمد سالانه 380 هزار دلاری برای شرکت Mobify شد. همچنین شرکت AutoAnything مدت زمان بارگذاری صفحه وب‌سایت خود را به میزان 50% کاهش داده و فروش خود را از 12 تا 13% افزایش داد.

سرعت وب سایت و افزایش فروش

رابطه سرعت وب‌سایت و هزینه‌ها و درآمدهای عملیاتی

تا این قسمت به تأثیر سرعت بارگذاری وب‌سایت در افزایش فروش اشاره کردیم، اما علاوه بر موارد بالا، توجه داشته باشید که با بهبود مدت زمان بارگذاری صفحه، هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز کاهش پیدا می‌کنند. بهبود عملکرد وب‌سایت برای به حداقل رساندن سرمایه‌گذاری‌های مربوط به ارتقا و استفاده از منابع سخت‌افزاری یک موضوع کلیدی و تأثیرگذار است.

از طرف دیگر، عدم بهینه‌سازی و عملکرد کند وب‌سایت، سبب افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش درآمد شرکت می‌شود. مطالعه‌ای که توسط Bing در خصوص عملکرد و درآمد وب‌سایت‌ها انجام شده، نشان می‌دهد که تأخیر 2 ثانیه‌ای در بارگذاری نتایج جستجو، کاهش درآمد 4.3 درصدی به‌ازای هر کاربر را به دنبال داشته باشد.

ترفندهای مهم در بهبود سرعت وب‌سایت

اکنون که با تأثیر کند بودن سرعت وب‌سایت بر تجربه مشتری و کاهش فروش، آشنا شدیدم، در این قسمت به آموزش ترفندهای مهم و تأثیرگذار در افزایش سرعت وب‌سایت اشاره می‌کنیم:

استفاده از تم‌های سبک در طراحی وب‌سایت

تم‌ها به بهبود طراحی وب‌سایت شما کمک می‌کنند. ممکن است در ابتدا استفاده از تم‌هایی که امکانات زیادی ارائه می‌دهند، وسوسه‌کننده به نظر برسد، اما چنین تم‌هایی علاوه بر اینکه هزینه دارند، سنگین بوده و سرعت وب‌سایت شما را کاهش می‌دهند. به‌این‌ترتیب زمانی که بازدید کننده‌ای وارد وب‌سایت شما می‌شود به دلیل استفاده از تم سنگین؛ مدتی را باید برای بارگذاری صفحه منتظر بماند.

رفتن به یک Hosting Plan بهتر

همان‌طور که می‌دانید هاست‌های اشتراکی به دلیل هزینه کم، محبوبیت بالایی دارند. در هاست‌های اشتراکی، بسیاری از وب‌سایت‌ها بر روی یک سرور میزبانی می‌شوند. زمانی که یک وب‌سایت هک می‌شود، بیشتر از حد معمول از منابع سرور استفاده کرده و این موضوع بر سایر وب‌سایت‌های موجود بر همان سرور تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است به سرویس میزبانی مدیریت شده یا VPS بروید.

حذف بدافزار در صورت لزوم

 حتی اگر پس از رفع مشکلات رایج مربوط به عملکرد وب‌سایت، همچنان با سرعت پایین بارگذاری وب‌سایت مواجه هستید، به احتمال زیاد وب‌سایت شما توسط یک بدافزار هک شده یا تهدید می‌شود.

 بدافزار کاهش سرعت سایت

کد Malicious بجا مانده توسط هکرها می‌تواند پهنای باند سرور و منابع موجود را بیش از حد بارگذاری کرده و در نهایت بر عملکرد وب‌سایت شما تأثیر بگذارد. موضوع چالش برانگیزتر آنجاست که شناسایی و پاک‌سازی آخرین آلودگی‌های بدافزار دشوار بوده و بر اساس توصیه کارشناسان بهتر است از یک ابزار تشخیص بدافزار استفاده کنید.

به عنوان مثال، افزونه امنیتی MalCare می‌تواند انواع آلودگی‌های بدافزاری را در تمام وب‌سایت‌های وردپرسی شناسایی کند. نصب و اجرای این افزونه بسیار آسان بوده و با اسکن سیگنال‌ها و پارامترهای متعدد، هرگونه ناهنجاری را تشخیص می‌دهد.

نحوه بررسی سرعت وب‌سایت

این امکان وجود دارد تا به‌آسانی از طریق ابزارهای تجزیه و تحلیل سرعت مانند Pingdom یا Google PageSpeed Insights چگونگی سرعت وب‌سایت خود را بررسی کنید.

 ابزارهای بررسی سرعت وب‌سایت

علاوه بر این، با استفاده از این ابزار می‌توانید دلایل کندی عملکرد وب‌سایت خود را شناسایی کنید، همچنین با ارائه ایده‌های کاربرید به شما کمک می‌کنند تا برای بهبود سرعت سایت خود تلاش کنید.

نتیجه‌گیری

سرعت وب‌سایت یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و معیارهای قابل توجه برای هر کسب و کاری است. فرقی نمی‌کند وب‌سایت شما بهترین طراحی را داشته، کالای جذاب یا محتوای مفیدی را ارائه می‌دهد، اگر سرعت بارگذاری آن بسیار کند باشد، تمام تلاش شما بی‌فایده شده و به هدف اصلی راه‌اندازی وب‌سایت یعنی فروش، معرفی بیزینس و... نخواهید رسید.

 

دریا بهرامی- نویسنده

566
A
A