کاربرد سرور مجازی چیست؟ آشنایی با کاربردهای مهم vps

کاربرد سرور مجازی چیست؟ آشنایی با کاربردهای مهم vps
کاربرد سرور مجازی چیست؟ آشنایی با کاربردهای مهم vps
2 هفته پیش

با توسعه استفاده از فضای وب و ساخت وبسایت‌ها به دلایل مختلف از جمله گسترش کسب‌وکار، نیاز به سرور نیز بسیار زیاد شده است. به شکلی که کسب‌وکارها با صرف هزینه مناسب نیاز دارند تا ماهانه از یک سرور با کیفیت و سرعت بالا بهره‌مند شوند. البته از طرفی شاید برای بسیاری، سرور اختصاصی گزینه مناسبی نباشد زیرا هزینه ماهانه بسیاری را به بیزینس وارد می‌کند. برای میزبانی سایت گزینه‌های دیگری از جمله  خرید سرور مجازی وجود دارد. سرور مجازی به میزبانی گفته می‌شود که فضای فیزیکی یک سرور را به صورت مجازی به تعداد بیشتری تقسیم کرده‌اند. البته این تقسیم بندی به این صورت است که هر کاربر فضای اختصاصی خود را خواهد داشت. سرورهای مجازی یا Vps ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا شما را با کاربرد سرور مجازی بیشتر آشنا شوید.

 

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا Virtual private server یکی از انواع سرورها بوده که به دلیل قیمت مناسب و سرعت بالا، طرفداران زیادی دارد. در سرور مجازی از منابع سخت افزاری یک سرور استفاده می‌شود اما هریک از صاحبان سایت RAM و CPU اختصاصی خود را دارند. در نتیجه می‌توانند بدون مزاحمت کاربران دیگر سایت خود را راه‌اندازی کنند. برای اینکه سرور مجازی ایجاد شود، با استفاده از نرم افزارهای مجازی‌ساز فضای فیزیکی یک سرور را به چند بخش تقسیم بندی می‌کنند. سپس هرکدام از این بخش‌ها را به یک فرد یا وبسایت اختصاص می‌دهند. البته Vps با سرور اشتراکی تفاوت دارد اما شاید برای درک بهتر بتوان گفت شرایط مشابهی دارد. برای درک بهتر مفهموم سرور مجازی محتوای سرور مجازی چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

 

سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

حالا که با تعریف سرور مجازی آشنا شدیم، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که نحوه عملکرد Vps به چه صورت است. در پاسخ باید بگوییم که خرید یک سرور به طور کامل برای وبسایت‌ها و کسب وکارهای کوچک و متوسط، هزینه زیادی دارد. در نتیجه گزینه‌های دیگری به وجود آمده‌اند. یکی از این گزینه‌ها سرور مجازی است که توسط نرم افزارهای مجازی‌ساز مانند hyperviser ساخته می‌شوند. با استفاده از این نرم افزارها، فضای داخلی سرور را به چندین سرور کوچک‌تر تقسیم بندی می‌کنند. این تقسیم بندی به صورت مجازی بوده اما به شکلی است که حافظه، رم و پردازنده به مقدار مساوی تقسیم می‌شوند.

هر فردی که تصمیم داشته باشد تا از سرور مجازی استفاده کند، فضای اختصاصی خود را خواهد داشت. به عبارتی مانند زمانی است که هارد کامپیوتر خود را به درایوهایی با فضاهای مشخص تقسیم بندی می‌کنید. هرکدام از این فضاها سهم خود را از پردازنده دارند. با این حال اطلاعات آن‌ها با درایوهای دیگر یکی نمی‌شوند.

سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

چرا خرید سرور مجازی انتخاب هوشمندانه‌تری است؟

شاید بپرسید که چرا بین انواع مختلف سرورها باید به سراغ Vps برویم. آیا مزایا و جنبه‌های مثبتی دارد که خرید آن را نسبت به دیگر انواع سرور پشتیبانی کند. در پاسخ باید بگوییم که Virtual private server یک گزینه اقتصادی، کاربردی و باکیفیت است. خرید سرورهای اختصاصی برای بیزینس‌های کوچک و متوسط توجیهی ندارد زیرا هزینه‌های ماهانه زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند. در مقابل سرورهای اشتراکی هزینه کمی دارند اما باید یک فضای ثابت را با چند کاربر دیگر به اشتراک بگذارید. در نتیجه اینکه در اولین قدم با افت سرعت روبرو خواهید شد. در این بین سرورهای مجازی گزینه‌های بسیار مناسبی هستند زیرا در جایی بین سرور اختصاصی و اشتراکی قرار می‌گیرند.

 

ویژگی سرورهای مجازی

گفتیم که سرورهای مجازی انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند زیرا جایی بین سرور اشتراکی و اختصاصی قرار دارند. برای درک بهتر این سرورها، باید به بررسی ویژگی‌های Vps بپردازیم:

·        امکان مدیریت سرور از راه دور

·        امکان نصب نرم افزارهای مورد نیاز و اختصاصی

·        ارائه IP اختصاصی

·        برخورداری از امکانات مناسب با هزینه کم

·        در اختیار داشتن فضای حافظه و پردازنده اختصاصی

·        امکان میزبانی از تعداد زیادی سایت

·        امکان رفع مشکلات و باگ‌ها با انتقال به ماشین مجازی دیگر

·        مدیریت کنترل پنل به شکل اختصاصی

 

مزایای استفاده از سرور مجازی

استفاده از Vps در مقایسه با انواع دیگر سرورها مزایای زیادی دارد. یکی از اولین مزایای آن قابلیت دسترسی Root به سیستم عامل است. در این صورت می‌توانید به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشید. همچنین سرعت راه‌اندازی سرورهای مجازی بسیار بالا است. پس هر زمان که تصمیم به داشتن سایت بگیرید در کمترین زمان ممکن، وب سایت شما آماده فعالیت روی سرور است. همچنین می‌توانید سیستم عامل دلخواه خود از جمله ویندوز یا لینوکس را روی آن نصب کنید. هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و افراد حاضر در یک سرور مجازی می‌توانند هر کدام سایت خود را روی یک سیستم عامل راه‌اندازی کنند.

یک مزیت بسیار مهمی که در مورد Virtual private server وجود دارد، این است که امکان جابه‌جایی بین مجازی‌سازهای مختلف وجود دارد. به همین علت اگر مشکلی برای یک ماشین رخ دهد، می‌توان آن را سریعا با یک ماشین مجازی‌ساز دیگر جایگزین کرد. هر زمان که نیاز داشته باشید می‌توانید منابع خود را ارتقا دهید. ارتقا به پلن‌های بالاتر این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از امکانات بیشتری بهره‌مند شوید. برای آشنایی با مجازی سازی محتوای مجازی سازی چیست؟ را بخوانید.

مزایای استفاده از سرور مجازی

معرفی کاربردهای مهم سرور مجازی

نمی‌توان کاربردهای مختلفی که یک Vps در اختیار شما قرار می‌دهد را نادیده گرفت. شما با یک سرور اختصاصی مجازی می‌توانید هر چیزی که بخواهید را ساخته و ایده‌های خود را عملی کنید. با این حال سرور مجازی در برخی موارد کاربردهای خاص خودش را داشته و از این رو بیشتر مورد توجه است. در ادامه کاربردهای مهم این سرورها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

یک سندباکس ایزوله

زمانی از اصطلاح سندباکس استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم بگوییم یک محیط، مانند سرور مجازی، از دیگر بخش‌های سیستم ما جدا است و در صورت ایجاد هرگونه تغییر روی آن، مشکلی برای سیستم ما پیش نخواهد آمد. از این رو اگر ویروسی بتواند به این محیط وارد شود، تنها یک فضای آزمایشی را خراب کرده و به سیستم اصلی خود را آسیبی نمی‌رساند.

اجرای برنامه‌هایی با ورژن‌های مختلف

بسیاری از نرم افزارها با آپدیت شدن برخی ویژگی‌های خود را از دست داده و یا با تغییرات جدی روبرو می‌شوند. شما می‌توانید در یک Vps به راحتی ورژن‌های قدیمی‌تر نرم افزارها را نصب کرده و از قابلیت‌های هر دو نسخه به شکل هم زمان استفاده کنید.

بازیابی اطلاعات از دست رفته

همیشه احتمال نابود شدن اطلاعات مجازی وجود دارد. از این رو برای ریکاوری آن‌ها نیاز به فضایی بزرگ‌تر داشته و همیشه این موضوع برای افراد دردسرساز است. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را پس از بازیابی در مکانی قرار دهید که به دور از ویروس‌ها و خطرات مربوط به پاک شدن اطلاعات باشد، سرور مجازی انتخاب ایده‌آلی خواهد بود.

تست برنامه‌های خطرناک

Vps با قابلیت‌هایی که دارد، امکان تست هرگونه دیتایی را برای شما فراهم کرده و می‌توانید بدون نگرانی از عواقب آن، به راحتی هر چیزی را روی آن ذخیره کرده یا برنامه‌هایی را نصب کنید. در صورتی که ورژن جدیدی از یک نرم افزار را تهیه کرده و یا می‌خواهید یک سیستم عامل جدید را تست کنید، امتحان کردنش روی سرور مجازی کار عاقلانه‌ای است و از بروز مشکلات بیشتر در سیستم اصلی شما جلوگیری می‌کند.

یک دیتا سنتر واقعی

مدیریت اطلاعات روی یک دیتا سنتر قدیمی بسیار دشوار بوده و در صورت نیاز به تغییر در سخت افزار یا ارتقای آن،‌ باید ریسک نابودی اطلاعات را به جان بخرید. با این حال با داشتن یک سرور مجازی می‌توانید به سادگی تمام اطلاعات مورد نیاز را روی آن ذخیره کرده و سپس در صورت نیاز به آپدیت یا هرگونه تغییر دیگری،‌ تمامی امکانات به خواست شما ارتقا پیدا می‌کنند. شما می‌توانید از هر سیستم دیگری یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و در این سرور خصوصی مجازی قرار دهید.

سرورهای اختصاصی سایت و بازی

به منظور ساخت سرورهایی جهت راه اندازی وب‌سایت و یا داشتن یک سرور شخصی برای گیم، می‌توانید از Vps استفاده کنید. سرعت این سرورها با توجه به سخت افزار انتخابی شما تعیین می‌شوند اما به طور کلی ویژگی‌های آن‌ها برای عملیات‌های ذکر شده عالی است.

مسیرهای ایمن VPN

اگر می‌خواهید اطلاعات بین سیستم، کاربران و سرور در اختیار کسی قرار نگرفته و یک لایه امنیتی ویژه احداث کنید، ساخت VPN به کمک سرور مجازی به شما قابلیت این را می‌دهد تا تمامی دیتاها را رمزنگاری کنید و خطر درز اطلاعاتی را به شدت کاهش دهید.

ساخت اپلیکیشن و ایمیل سرور

در یک Vps می‌توانید منابع مورد نیاز ساخت و راه اندازی یک اپلیکیشن را قرار داده و به راحتی برنامه مورد نظر خود را احداث کنید. از طرفی در سرور مجازی محدودیتی در ارسال ایمیل وجود نداشته و اگر علاقه‌مند به ایمیل مارکتینگ باشید، این ویژگی‌ می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

 

سرور مجازی ایرانی و خارجی

سرورها از نظر موقعیت‌های جغرافیایی که در آن قرار دارند نیز تقسیم شده و برای هر کشوری سرورهای داخلی و خارجی وجود دارد. این تفاوت از این جنبه قابل توجه است که هرچه شرکت هاستینگ به شما نزدیک‌تر باشد، سرعت انتقال اطلاعات افزایش یافته و تجربه کاربری بهبود می‌یابد. این مسئله حتی در شهرهای نزدیک به کاربران نیز صدق کرده و اگر تمامی مخاطبین شما در یک شهر یا استان هستند، بهتر است از یک سرور مجازی که در همان محل واقع شده استفاده کنید.

به همین منظور سرورهای ایرانی بسیار محبوب‌تر هستند و اغلب خریداران این دسته از Vpsها را در اولویت قرار می‌دهند. از طرفی قیمت این سرورها از نمونه‌های خارجی خود ارزان‌تر بوده و با توجه به نوسانات قیمت ارزهای بین‌المللی، بسیار منطقی است که تنها از سرورهای مجازی ایرانی استفاده کنیم. البته سرور مجازی خارجی نیز برتری‌هایی مانند کیفیت بالای قطعات و سخت افزار قدرتمند را دارا بوده و در برخی موارد بهتر است آن‌ها را نیز مد نظر داشته باشیم.

 

مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس

حال که به طور کامل با خصوصیات و کاربردهای سرور مجازی آشنا شدیم، بهتر است کمی بیشتر در خصوص دو نوع سیستم عامل اصلی که روی این سرورها نصب می‌شوند صحبت کنیم. برخی افراد به هر دو سیستم اشراف داشته و کار کردن با هر یک از آن‌ها فرقی برایشان نخواهد داشت. از طرفی اگر اولین بار است که قصد خرید یک Vps را دارید، توجه به چند نکته قابل توجه است. کار با سرور مجازی که سیستم عامل ویندوز روی آن نصب شده باشد کمی ساده‌تر بوده و به شما این امکان را می‌دهد تا در ابتدای کار خود تمرکز را روی هدف اصلی کسب‌وکار بگذارید. در عوض این سیستم عامل محدودیت‌های خاص خودش را داشته و باید دقیقا طبق چهارچوب‌های مربوط به آن عمل کنید. شاید رابط گرافیکی بهتری نیز داشته باشد که مدیریت این فضا را کمی دلنشین‌تر کند.

از طرفی یک سیستم عامل لینوکس با توزیع‌های مختلف، دست شما را در تصمیم‌گیری باز گذاشته و می‌توانید هر نوع تغییری که مد نظر داشته باشید را روی سرور اعمال کنید. این سیستم عامل رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای را در ابتدا به شما تحمیل نمی‌کند. با نصب لینوکس کار شما در مدیریت سرور کمی سخت‌تر خواهد شد اما در دراز مدت متوجه آزادی‌ عمل‌هایی که به ‌دست آورده‌اید خواهید شد.

سوالات متداول

Vps چیست؟

به تقسیم بندی سخت افزار یک سرور به صورت مجازی که حاصل آن سرورهای مجازی می‌شود، Vps می‌گویند.

آیا در سرور مجازی می‌توان حافظه اختصاصی داشت؟ یکی از ویژگی‌های مهم سرور مجازی این است که هر کاربر می‌تواند رم، پردازنده و حافظه اختصاص

یکی از ویژگی‌های مهم سرور مجازی این است که هر کاربر می‌تواند رم، پردازنده و حافظه اختصاصی خود را داشته باشد.

مزایای مهم Vps در مقایسه با انواع دیگر سرورها چیست؟

سرعت بالا، در اختیار داشتن فضای اختصاصی،‌ پرداخت هزینه مناسب و امکان ارتقای پلن از مزایای Virtual private server محسوب می‌شود.

سرور مجازی چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر فرد IP اختصاصی خود را داشته و در صورت به وجود آمدن باگ، می‌توان ماشین مجازی‌سازی را به سرعت تغییر داد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1642
A
A