کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate

کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate
کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate
9 ماه پیش

کاهش نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش به درصدی از بازدیدکنندگان سایت شما گفته می‌شود که بدون هیچ‌گونه اقدامی صفحه را ترک می‌کنند. نرخ پرش به سه دلیل حائز اهمیت هستند:

  1. کسی که در کمترین زمان از سایت شما خارج می‌شود به این معنی بوده که به مشتری و مخاطب شما تبدیل نشده است. اگر بتوانید درصدی از نرخ پرش را به مخاطب تبدیل کنید می‌توانید این عدد را کاهش دهید.
  2. بالا بودن نرخ پرش ممکن است جایگاه شمارا در گوگل تغییر دهد. در حقیقت نشان داده شده که بالا رفتن نرخ پرش می‌تواند رتبه سایت در گوگل را پایین برده و به صفحات بعدی منتقل کند.
  3. نرخ پرش بالا می‌تواند به شما بگوید که صفحات شما محتوای جذابی برای مخاطب نداشته یا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا صفحات لود شوند.

متوسط نرخ پرش چقدر است؟

طبق آمارها متوسط نرخ پرش باید بین 41 تا 51 درصد باشد. بااین‌حال این یک بازه کلی بوده و به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید و منشأ ترافیک سایت شما ارتباط زیادی دارد. در جدول زیر نرخ پرش بسته به نوع بیزینس مشخص شده است. با نگاه به آن متوجه می‌شویم که برای بیزینس‌های B2B بازه متفاوت‌تری برای نرخ پرش نمایش داده شده و این عدد به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه با لندینگ پیج‌ها نیست.

متوسط نرخ پرش

نوع بیزینس

20-45%

Ecommerce and retail

25-55%

B2B

30-55%

Lead Generation

35-60%

Non-ecommerce content

60-90%

Landing pages

65-90%

Dictionaries, Blogs and Portals

 

همان‌طور که می‌بینید سایت‌های تجارت الکترونیک کمترین میانگین نرخ پرش (20-45%) را دارند، درحالی‌که وبلاگ‌ها، دارای نرخ پرش تا 90 درصد هستند؛ بنابراین اگر به دنبال یافتن نرخ پرش مناسب هستید دقت داشته باشید که وب‌سایت خود را به‌درستی با گروه بیزینسی مشابه‌اش مقایسه کنید. همچنین نکته دیگری که لازم به ذکر است این بوده که ترافیک سایت شما می‌تواند به‌طور چشم‌گیری روی نرخ پرش سایت شما تأثیر بگذارد؛ بنابراین افرادی که از طریق ایمیل یا معرفی به وب‌سایت شما وارد شده باشند، احتمال دارد زمان بیشتری را در سایت بگذارند. در مقابل ترافیکی که از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌دست‌آمده نرخ پرش بالاتری را دارد.

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج

نرخ پرش و نرخ خروج از لحاظ لغوی بسیار شبیه به هم هستند، در تعریف نیز یک تفاوت عمده دارند. نرخ پرش زمانی رخ می‌دهد که فردی وارد یکی از صفحات سایت شما شده و بعد از چند ثانیه آن را ترک می‌کند اما نرخ خروج به این معنا بوده که فردی وارد یکی از صفحات سایت شما می‌شود، بعد از گذشت مدتی از طریق یکی از لینک‌های همین صفحه وارد یکی دیگر از صفحات سایت خواهد شد و بعد از چند ثانیه از آن صفحه خارج شده و سایت شما را ترک می‌کند.

شاید کمی گیج‌کننده به نظر برسد اما اجازه دهید با ذکر یک مثال تفاوت این دو واژه را روشن‌تر کنیم:

فرض کنید شما یک سایت وبلاگی دارید که در آن مقالات حوزه شبکه را پوشش می‌دهید. فردی وارد صفحه معرفی UX سایت شما شده و بعد از چند ثانیه دکمه خروج را میزند. در این حالت پرش رخ داده است.

اکنون حالتی را در نظر بگیرید که همان فرد وارد صفحه معرفی UX شما شده و بعد از مدتی از آنجا با استفاده از یک لینک داخلی وارد صفحه UI می‌شود. بعد از خواندن این صفحه، سایت را ترک می‌کند. در این حالت هیچ پرشی برای صفحه UX ثبت نمی‌شود و در آمارهای سایت فقط نرخ خروج صفحه UI را مشاهده می‌کنید. اگر متوجه شدید که یکی از صفحات سایت شما نرخ خروج بالایی دارد، نشان‌دهنده مشکلی بوده که باید هرچه زودتر آن را رفع کنید.

چرا کاربر بلافاصله از سایت خارج می‌شود؟

قبل از اینکه به سراغ مراحل کاهش نرخ پرش برویم، باید متداول‌ترین دلایلی را که افراد از سایت خارج می‌شوند، موردبررسی قرار دهیم.

صفحه موردنظر انتظارات مخاطب را برآورده نمی‌کند: فرض کنید شما به دنبال خرید یک کاپشن مردانه شیک هستید. هنگامی‌که این واژه را در گوگل سرچ می‌کنید یکی از نتایج اولیه شامل ″خرید کاپشن مردانه چرم″ است؛ بنابراین وارد سایت می‌شوید اما بجای اینکه شما را به صفحه خرید کاپشن ببرد، بخش وبلاگ سایت باز می‌شود که در آن مقالات متعددی درباره کاپشن‌ها و نکات خرید آن ذکر شده است. روشن بوده که اطلاعات آن صفحه نتوانسته انتظارات کاربر را برآورده کند بنابراین نرخ پرش آن صفحه بالا خواهد بود.

طراحی نامتعارف: شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد اما بخش عمده‌ای از ترافیک ورودی شما افرادی هستند که به‌ ظاهر و طراحی سایت اهمیت زیادی می‌دهند و اگر طراحی به شکلی نامتعارف و زشت به نظر بیاید قبل از مطالعه آن را ترک خواهند کرد. پس این بار که جمله ″ظاهر اهمیتی ندارد″ به ذهنتان خطور کرد، سریعاً آن را فراموش کرده و به همان میزان که برای مطالب سایت وقت می‌گذارید برای طراحی نیز هزینه کنید.

UX نامناسب: بله از کیفیت ظاهری سایت صحبت کردیم و نباید فراموش کنیم که هم‌زمان با این مورد، استفاده از سایت شما نیز باید راحت باشد. مخاطب نباید برای پیدا کردن یک موضوع خاص چندین بار صفحات را بالا پایین کرده و درنهایت نیز به نتیجه‌ای نرسد، زیرا بخش عمده‌ای از کاربران چند ثانیه بیشتر در صفحه نمی‌مانند و اگر نتوانند مطلب موردنظر خود را پیدا کنند به‌سرعت آنجا را ترک خواهند کرد.

کاربر به پاسخ موردنظر خود می‌رسد: این مورد شاید نسبت به موارد قبلی کمتر رخ دهد اما نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و آن‌هم این است که کاربر در صفحه سایت شما به‌سرعت پاسخ خود را پیدا می‌کند. فرض کنید شخصی به دنبال ″قیمت دامنه .ir‌″ بوده و سایت شما یکی از اولین نتایج گوگل است. مخاطب به‌محض ورود به سایت در جدولی که در ابتدای صفحه بوده قیمت دامنه را مشاهده کرده و از آن خارج می‌شود. این عمل نیز جزئی از نرخ پرش به‌حساب می‌آید اما دلیل آن اتفاقاً در دسترس بودن مطالب بوده که اتفاق خوبی است.

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟

با شناخت نرخ پرش و اینکه به چه دلایلی به وجود می‌آید، سؤال مهم بعدی این بوده که چگونه می‌توانیم نرخ پرش سایت خود را کاهش دهیم. با پیروی از این قدم‌ها می‌توانید تا حد زیادی نرخ پرش سایت را کاهش دهید.

  1. افزودن ویدیو

طبق آمارهایی که از تحلیل‌ها به‌دست‌آمده صفحاتی که در خود ویدیویی برای نمایش دادن دارند تا دو برابر زمان ماندگاری کاربر در صفحه را افزایش می‌دهند. همچنین این موضوع باعث می‌شود تا نرخ پرش صفحه نیز کاهش پیدا کند. داده‌ها نشان داده صفحات دارای ویدیو در مقایسه با صفحاتی که هیچ ویدیویی ندارند به‌طور متوسط 11% نرخ پرش کمتری دارند. البته در نظر داشته باشید که هیچ اجباری نیست تا ویدیوی پخش شده از شما باشد، می‌توانید هر ویدیوی مرتبطی را از یوتیوب یا آپارات پیدا کرده و در صفحه موردنظر خود قرار دهید.

  1. استفاده از تکنیک Bucket Brigades

استفاده از Bucket Brigades یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش نرخ پرش بوده که در صفحات لندینگ و پست‌های وبلاگ می‌توان از آن استفاده کرد. معنای تحت الفظی این کلمه به افرادی اطلاق می‌شود که برای حمل یک شیء خاص به‌صورت زنجیروار کنار هم می‌ایستند. در این حوزه به معنای استفاده از کلمات و مفاهیمی بوده که در لابه‌لای محتوا گنجانده شده، علاقه مخاطب را برانگیخته و او را وادار می‌کند تا زمان بیشتری را در سایت بگذراند.

بسته به مطلبی که در سایت خود قرار داده‌اید، عبارات زنجیروار متعددی را می‌توان لیست کرد اما در اینجا نمونه‌هایی از Bucket Brigades‌ را برای شما آورده‌ایم که به‌صورت عمومی‌تر می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند:

  • مطلب زیر را ببینید...
  • سؤال اصلی این است که ...
  • این مسئله باعث شد فکر کنیم که ...
  • آمارها این را تأیید می‌کنند که ...
  • به‌طور خلاصه ...
  1. سرعت بارگذاری صفحه

آمارهای Google Analysis که روی 11 میلیون صفحه لندینگ مختلف انجام شده نشان می‌دهد که سرعت پایین بارگذاری صفحه با افزایش نرخ پرش ارتباط مستقیمی دارد. البته این خبر باعث تعجب نخواهد شد زیرا کاربران امروزی زمان و حوصله زیادی ندارند. گفته می‌شود که هر کاربر بین دو تا سه ثانیه در یک صفحه منتظر می‌ماند و اگر در این مدت، صفحه بارگذاری نشود به‌سرعت از آن خارج خواهند شد.

برای رفع مشکل سرعت لود صفحه اولین قدم این بوده که عملکرد سایت را با استفاده از ابزارهای مناسب برآورد کنید. در اینجا به شما ابزار رایگان و مفید PageSpeed Insight را معرفی می‌کنیم. این ابزار بر اساس کدنویسی صفحه شما و سرعت بارگذاری آن برای کاربران کروم یک امتیاز به شما خواهد داد. دانستن این امتیاز به‌خودی‌خود لازم بوده اما کاربردی نیست. برای بهبود عملکرد سایت می‌توانید توصیه‌هایی که این ابزار به شما معرفی می‌کند را بررسی کرده و با رفع آن‌ها سرعت بارگذاری را افزایش دهید. به‌عنوان‌مثال ممکن است بخشی از پایین بودن سرعت صفحه به دلیل تصاویر حجیم آن باشد؛ بنابراین بهتر است از این به بعد عکس‌هایی که بارگذاری می‌کنید را فشرده کرده و حجم آن‌ها را کاهش دهید. همچنین با تغییر میزبان ‌هاست خود می‌توانید سرعت بارگذاری صفحات سایت را افزایش دهید.

  1. مطالعه مطالب را برای کاربر آسان‌تر کنید

اگر مطالعه محتوای شما سخت باشد نرخ پرش بالاتری را شاهد خواهید بود. با رعایت نکات زیر می‌توانید تا حد ممکن کار را برای کاربر آسان‌تر کنید.

  • استفاده از فضای سفید و خالی کافی در محتوا: سعی کنید تا حد ممکن مطالب را با فاصله از هم نوشته و فضای سفیدی را قرار دهید تا تمرکز برای مخاطب راحت‌تر شود.
  • کوتاه کردن پاراگراف‌ها: بهتر است پاراگراف‌های بلند را به دو یا سه قسمت کوتاه‌تر تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود تا چشم راحت‌تر روی مطالب حرکت کرده و مطالعه ساده‌تر باشد.
  • انتخاب فونت مناسب: استفاده از فونت‌های کوچک‌تر از 14 در صفحات سایت توصیه نمی‌شود زیرا مطالب بیش‌ازاندازه کوچک شده و بسیاری از افراد توانایی مطالعه آن‌ها را نخواهند داشت.
  • استفاده از هدینگ‌های مختلف: تا حد ممکن مطالب را به‌صورت خلاصه بنویسید و اگر به‌عنوانی برخورد کردید که مطالب زیادی را نیاز داشته تا کل مفهوم پوشش داده شود سعی کنید، از هدینگ‌های مختلف (h2, h3, h4 …) استفاده کنید. با تقسیم محتوا به بخش‌های مجزا مطالعه آن را راحت‌تر خواهید کرد.
  1. راضی کردن مخاطب در نتایج جستجو

گوگل با اختلاف زیاد، بالاترین میزان ترافیک را دارد به همین دلیل مهم بوده تا صفحات شما بتوانند مخاطب را در نتایج جستجوی موردنظرش راضی کنند. به‌عبارت‌دیگر؛ صفحه شما باید به کاربرانی که در گوگل جستجو می‌کنند، همان مطالبی را ارائه دهد که به دنبال آن هستند. در غیر این صورت از صفحه شما خارج شده و به جستجو ادامه می‌دهند. صفحاتی که نمی‌توانند پاسخ روشنی به کاربر بدهند، نه‌تنها نرخ پرش را افزایش داده بلکه تأثیر منفی روی سئوی سایت شما نیز دارند.

  1. بررسی دقیق صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند

هنگامی‌که وارد حساب کاربری Google Analytics خود می‌شوید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود در آن، نرخ پرش صفحات لندینگ مختلف سایت خود را بررسی کنید. برخی از آن‌ها نرخ پرش بسیار پایینی داشته ولی برخی دیگر واقعاً اعداد ناراحت‌کننده‌ای را به شما نمایش می‌دهند.

برای رفع این مشکل یک‌به‌یک وارد صفحات شده و مواردی را که تا اینجا به شما گفتیم بررسی کنید. ممکن است تعداد پاراگراف‌های طولانی که در مطالب شما بوده،‌ مطالعه را برای کاربران سخت کرده است. شاید وب‌سایت شما ریسپانسیو نبوده و در تبلت و گوشی به شکل عجیب‌وغریبی نمایش داده می‌شود و دلایلی مشابهی که باید با بررسی تک‌به‌تک آن‌ها جواب مناسب را پیدا کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنید.

  1. استفاده از Heat map برای بهبود صفحات لندینگ

اگر راه‌های قبلی نتوانستند به‌خوبی نرخ پرش سایت شمارا کاهش دهند شاید لازم است تا از هیت مپ استفاده کنید. هیت مپ یا نقشه حرارتی، داده‌های گرافیکی بوده که به شما اجازه می‌دهد تا رفتار کاربران را شناسایی کنید. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده بیشتر از 88 درصد حرکات ماوس روی صفحات یک سایت با محل نگاه کاربر یکی هستند؛ بنابراین اگر این حرکات را دنبال کنید می‌توانید به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنید. تعداد بسیار زیادی ابزار هیت مپ وجود دارد که با استفاده از آن‌ها خواهید توانست حرکت کاربران را ردیابی کنید. در این صورت متوجه می‌شوید روی چه قسمت‌های توقف می‌کنند، روی کدام بخش‌ها کلیک کرده و به‌طورکلی عکس‌العمل آن‌ها به چه صورت است.

  1. استفاده از لینک‌های داخلی

احتمالاً می‌دانید که استفاده از لینک‌های داخلی تا چه اندازه برای بهبود سئوی سایت مناسب هستند اما ممکن است ندانید که همین لینک‌های داخلی تا حد زیادی جلوی نرخ پرش شمارا خواهند گرفت. سؤال اصلی این است که چطور باعث کاهش نرخ پرش در سایت می‌شوند؟ شما با استفاده از لینک‌های داخلی افراد را به صفحات دیگر وب‌سایت خود هدایت می‌کنید. به‌علاوه درست زمانی که کاربر از صفحه دیگری از سایت شما بازدید کند، دیگر این یک نرخ پرش به‌حساب نمی‌آید.

در خصوص لینک‌های داخلی و خارجی نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که سعی کنید این لینک‌ها را به شکلی بسازید که وقتی کاربر روی آن کلیک می‌کند، Tab جدیدی باز شود. در این صورت هم صفحه قبلی باز بوده و هم محتوای جدید به‌صورت جداگانه بارگذاری خواهد شد.

  1. استفاده از فهرست مطالب با Jumplink

مقالات طولانی نسبت به پست‌های کوتاه وبلاگی می‌توانند در بهبود سئوی سایت شما مؤثر باشند اما درعین‌حال یک مشکل بزرگ دارند و آن‌هم این است که پیدا کردن یک عنوان خاص کار سختی خواهد بود. فرض کنید مقاله‌ای با 5 هزار کلمه درباره راه‌های بهبود سئو در سایت خود قرار داده‌اید. برای کاربری که فقط به دنبال یکی از آن موارد بوده مطالعه 5 هزار کلمه کار بسیار دشواری خواهد بود؛ بنابراین ممکن است به‌سرعت سایت را ترک کند اما اگر شما در ابتدای مقاله فهرست مطالب را فراهم کرده باشید، کاربر با کلیک روی هر عنوان فوراً چیزی را که به دنبال آن بوده پیدا خواهد کرد.

  1. بهبود UX‌ سایت برای موبایل

طبق آمار موتورهای جستجو، 57 درصد از کل ترافیک آنلاین در حال حاضر از دستگاه‌های تلفن همراه است؛ بنابراین اگر می‌خواهید تا نرخ پرش را کاهش دهید بهتر است همین‌الان دست‌به‌کار شده و سایت خود را روی تبلت و گوشی موبایل ریسپانسیو کنید.

  1. پیوند به پست‌ها و مقالات مرتبط

این کار مشابه لینک داخلی بوده با این تفاوت که به کاربر بعد از مطالعه مقاله پیشنهاد می‌شود تا پست‌های خاصی را در ادامه بخواند. به‌عنوان‌مثال مقاله‌ای که در حال حاضر کاربر در حال مطالعه آن بوده درباره تفاوت بین UX و UI باشد. شما به او پیشنهاد می‌کنید که بعد از اتمام مطالعه می‌تواند وارد مقاله دیگری با عنوان بررسی UX‌ سایت شود.

  1. استفاده از پاپ آپ خروج

احتمالاً تاکنون شنیدید که استفاده از پاپ آپ‌ها می‌تواند نرخ پرش شمارا افزایش دهد. باید بگوییم که کاملاً درست است زیرا روزبه‌روز تحمل کاربران نسبت به مشاهده پاپ آپ‌ها کمتر شده به‌خصوص اگر باعث حواس‌پرتی آن‌ها شود. دسته دیگری از این پنجره‌ها وجود دارند به نام پاپ آپ خروج که زمانی ظاهر می‌شوند که کاربر قصد خروج از صفحه را دارد.

در دفاع از این پنجره‌ها باید گفت که کاربر به‌هرحال قصد خروج از صفحه شمارا دارد پس بهتر است آخرین تلاش‌های خود برای نگهداری او را نیز انجام دهید. درواقع داده‌های مختلف نشان داده که استفاده از پاپ آپ خروج می‌تواند روی کاهش نرخ پرش تأثیر داشته باشد.

  1. از ارتقا محتوا استفاده کنید

ارتقای محتوا می‌تواند مانند یک آهنربا کاربران را جذب سایت کند؛ بنابراین به‌جای اینکه به تمام ترافیک سایت خود پیشنهاد دانلود یک کتاب رایگان را بدهید بهتر است پیشنهادی را مطرح کنید که کاملاً متناسب با نیاز او است؛ بنابراین هنگامی‌که کاربری در حال مطالعه مقاله‌ای با عنوان بررسی UX‌ سایت بوده می‌توانید کد تخفیف شرکت در ورک‌شاپ آنلاین UX را به او پیشنهاد دهید.

سخن آخر

کاهش نرخ پرش از مهم‌ترین عواملی بوده که در صورت مشاهده در سایت باید درصدد رفع آن باشید. در این مقاله راه‌های مختلفی که با استفاده از آن می‌توان تا حدود زیادی نرخ پرش سایت را کاهش داد معرفی شدند. ممکن است با استفاده از دو یا سه مورد از موضوعات گفته شده، مشکل سایت شما برطرف شود اما این احتمال هم وجود دارد که مشکل ریشه‌ای‌تر باشد. در این صورت بهتر است یک‌به‌یک موارد مطرح شده را روی صفحات لندینگ سایت خود امتحان کرده و نتایج را موردبررسی قرار دهید.

دریا بهرامی- نویسنده

1460
A
A