کپی کردن فایل در لینوکس

کپی کردن فایل در لینوکس
کپی کردن فایل در لینوکس
8 ماه پیش

Linux، اندروید، کروم اواس، سیستم‌عامل رایانه‌ای به جز ویندوز و هر سیستم‌عاملی که در دسته سیستم‌های شبه یونیکس (family of unix- like) قرار دارند را می‌توان در دسته سیستم‌های یونیکس حساب کرد. سیستم‌عامل Linux سیستم‌عاملی است که اغلب توسط توسعه‌دهندگان و افراد حرفه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دسته از افراد بیشتر ترجیح می‌دهند از دستور خط فرمان به‌جای GUI  استفاده کنند. همچنین این سیستم‌عامل‌ها از هسته لینوکس استفاده می‌کنند و منبع‌باز هستند (operationg systems that use the linux kernel and are open source).

بر خلاف ویندوز که اغلب کارها با فشردن چند دکمه یا چند کلیک انجام می‌شوند، Linux برای هر کاری مانند Extract کردن دارای دستوراتی است که در خط فرمان Linux به Terminal  یا  Shell معروف بوده و اجرا می‌شوند. Terminal  یا  Shell ابزاری در این سیستم‌عامل هستند که دستورات را اجرا می‌کنند. روش‌های مختلفی برای ایجاد یا کپی فایل در لینوکس وجود دارد که در ادامه مقاله آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

ایجاد فایل در لینوکس

همان‌طور که گفته شد، دستورهای زیادی برای ایجاد فایل در Linux وجود دارد که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردار هستند. در این قسمت چند تا از دستورات پرکاربرد برای ایجاد فایل را به شما آموزش می‌دهیم. این سه دستور شامل موارد زیر است:

1. استفاده از Cat

2. استفاده از Touch 

3.استفاده از علامت (>) Redirect  

این دستورات را شما می‌توانید در هر یک از توزیع‌های لینوکس شامل:Ubuntu ، Debian و CentOs استفاده کنید.

 

. استفاده از دستور Cat

دستور Cat  ( Concatenate) یکی از پرکاربردترین دستورها در linux بوده و عملکردهای متعددی دارد. این عملکردها شامل موارد زیر است:

1. ساخت یک یا چند فایل

2. محتوای فایل را در خط فرمان مشاهده کنید.

3. خروجی فایل را می‌توانید روی فایل دیگر یا صفحه ترمینال redirect  کنید.

برای ساخت یک فایل از طریق دستور  Cat ابتدا terminal  را باز کنید. ترمینال به‌صورت پیش‌فرض در محل یا دایرکتوری Home اجرا می‌شود؛ بااین‌حال از  pwd برای تأیید اینکه ترمینال به کجا اشاره می‌کند استفاده می‌کنیم. در واقع pwd مسیری که ترمینال به آن اشاره می‌کند را برمی‌گرداند.

این مراحل برای ایجاد فایل در محل پیش‌فرضی است که ترمینال به آن اشاره دارد. درصورتی‌که بخواهید یک فایل را در مکانی دیگر بسازید، باید با استفاده از دستور change directory  (cd) مسیر آن را تغییر دهید. برای این کار ابتدا Cd و سپس مسیر موردنظر را وارد کنید.

باید به این نکته توجه کنید که دستور و مسیرها به حرف‌های بزرگ و کوچک حساس هستند به همین دلیل در هنگم واردکردن آنها دقت کنید. برای مثال اگر می‌خواهید مسیر Documents  را وارد کنید باید به این صورت وارد شود: cd Documents

اکنون نیز برای اینکه یک فایل را ایجاد کنید باید  failename.txt را تایپ کنید که در واقع failename  نام فایل و txt نوع فایل شما است. همچنین تکست می‌تواند نوع فرمت فایل نیز باشد. به مثال‌های زیر دقت کنید:

cat > failename .txt   

یا   cat > khoshamoz . txt

کرسر چشمک‌زن ماوس پس از اجرای دستور، منتظر تایپ شما است. در حقیقت متنی که تایپ می‌کنید در همین فایل متنی ذخیره خواهد شد. برای اینکه متنی درون فایل تایپ کنید، بایستی متن را در همین ترمینال تایپ و کنترل + D را فشار دهید تا به خط فرمان باز گردید. قبل از اقدام به ایجاد فایل در دایرکتوری باید با دستور ls  چک کنید که فایلی در همان مسیر و با همان نام وجود نداشته باشد.

هر فایلی که در سیستم‌عامل‌های لینوکس وجود دارد دارای مهر زمانی است. برای مثال تمامی اطلاعات مربوط به آخرین باری که فایل ویرایش یا از آن استفاده شده را ثبت و نمایش می‌دهد.

 

دستور touch

برای ایجاد فایل از طریق دستور touch  بایستی دستور (touch  filename  . txt) را تایپ کنید که در آن فایل نیم، نام فایل شما و کلمه تکست پسوند فایل است.

 touch  filename  . txt

 

استفاده از علامت < (Redirect) 

در سیستم‌عامل Linux این علامت< به معنی تغییر مسیر است؛ اما با استفاده از آن نیز می‌توان فایلی ایجاد کرد و تنها کافی است که دستور زیر را وارد کنید:

echo   this is a dummy text  >

با انجام این دستور متن this is a dummy text  در فایلی جدید با نام txt   filename   در دایرکتوری ترمینال جاری ذخیره می‌شود.

 

 

دستور ویرایش فایل در لینوکس

از دستورات مربوط به ویرایش فایل در لینوکس می‌توان به  nano  و دستور gedit  اشاره کرد.

 

دستور nano

دستور nanoدر حقیقت یک ویرایشگر ساده متنی برای ترمینال به‌حساب می‌آید که توانایی انجام کارهای notepad  را دارد.به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید فایلی را به طور پیشرفته‌تر ویرایش کنید می‌توانید دستور  nano A . txt را وارد کنید. بعد از انجام آن می‌توانید هر چیزی که بخواهید را به فایل اضافه کنید و سپس کلید ctrl + X و Enter را بزنید و فایلتان را ذخیره کنید.

 

دستور gedit

این دستور یک ویرایشگر متن سبک با کارایی بسیار بالا و محیط گرافیکی در لینوکس است. توجه داشته باشید که این ابزار به‌صورت پیش‌فرض روی کالی linux و با میز کار  gnome  نصب شده است و می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما درصورتی‌که این ابزار در سیستم شما نصب نیست می‌توانید با واردکردن این دستور آن را نصب کنید: 

sudo apt- get install gedit

gedit  A . txt

علاوه بر این شما می‌توانید در برنامه‌نویسی نیز از این ابزار استفاده کنید؛ زیرا این ابزار بعضی از دستورات و متدها را شناسایی کرده و آنها را با رنگی دیگر مشخص و این کار را برای شما آسان‌تر می‌کند.

 

کپی کردن فایل در لینوکس

در این قسمت از سری آموزش‌های دستورات Linux شما را با دستور cp برای کپی‌کردن فایل آشنا می‌کنیم. در واقع یکی از معمول‌ترین کارها در لینوکس کپی‌کردن فایل است که با اعمال دستور cp انجام می‌شود. از قابلیت‌هایی که این دستور دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. با استفاده از آن امکان کپی‌کردن و ایجاد یک نسخه جدید از فایلی که بر روی آن کار می‌کنید را دارید. همچنین می‌توانید کپی فایلی را با نام دیگر در دایرکتوری ایجاد کنید.

برای اینکه فایلی که در دایرکتوری قرار دارد را در همان جا با نام دیگر کپی کنید، باید از دستور زیر استفاده کنید:

cp   original faile name  copy file name

برای مثال می‌خواهیم فایل picture.car  را در دایرکتوری کپی کنیم: 

cp picture.car /home/backup/picture.car

 

سوئیچ‌های دستور cp 

2. برای اینکه بدون دریافت اعلانی فایل‌ها را کپی کنید (اجبار به کپی) از گزینه -f استفاده کنید:

cp picture.car /home/backup -f

 

3. برای اینکه فایلی را بر روی فایلی دیگر جایگزین کنید از گزینه -u استفاده کنید: 

در واقع این دستور زمانی کاربرد دارد که شما فایلی را می‌خواهید با نامی کپی کنید که از آن وجود دارد و بخواهید فایل موردنظر را جایگزین آن کنید.

 

cp picture.car /home/backup -u

4. برای اینکه مراحل کپی به‌صورت کامل به شما نشان داده شود باید از -v استفاده کنید: 

با انجام این دستور شما می‌توانید تمامی فایل‌هایی که پسوند car  دارند را در فولدر موردنظر کپی کرده و هم‌زمان تمامی مراحل آن را نیز مشاهده کنید.

 

cp  *. Car /home/backup -v

5. برای اینکه قبل از کپی‌کردن فایلی که از آن با همان نام وجود دارد، اعلان دریافت کنید می‌توانید از گزینه -i بهره ببرید:

cp car.txt /home/backup -i

 

 

دستور حذف فایل در لینوکس

دستور rm برای حذف فایل و دستور rmdir برای حذف دایرکتوری‌های لینوکس استفاده می‌شوند و مشابه دستورهای deltree  و del در DOS  و ویندوز عمل می‌کنند. همچنین این دستورات حذف فایل و دایرکتوری چندین گزینه متفاوت دارند و بسیار قدرتمند هستند. در این قسمت تدستور حذف فایل را به شما آموزش می‌دهیم.

 

حذف فایل با دستور rm

روشی ساده برای حذف فایلی در دایرکتوری جاری استفاده از دستور rm  است ( rm file_1 . txt  ) که در واقع به‌جای  file_1 باید نام فایلی که می‌خواهید حذف کنید را وارد نمایید:

rm file_1 . txt

اگر فایلی که می‌خواهید حذف کنید در دایرکتوری جاری نباشد بایستی مکان آن را نیز وارد کنید:

rm. /path/ to/ the / file / faile_1 . txt

همچنین می‌توانید نام چند فایل را در این دستور وارد کنید:

rm file_2   file_3 . txt

 

حذف دایرکتوری با دستور rmdir

برای حذف دایرکتوری خالی می‌توانید از سوئیچ -d استفاده کنید:

Rm -d directory

برای حذف فایل‌ها به‌صورت جمع می‌توان از کاراکترهای Wildcards  استفاده کرد. در این روش علامت* وجود چندین کاراکتر را نشان می‌دهد و علامت؟ نشان‌دهنده وجود هر کاراکتر منفردی است. برای مثال تمامی فایل‌های تصویر png در دایرکتوری کاری با واردکردن دستور زیر پاک می‌شوند:

rm *. png

دستور زیر برای پاک‌کردن تمامی فایل‌هایی است که پسوند تک حرفی دارند. به‌عنوان‌مثال این دستور می‌تواند فایل file.1  را حذف کند؛ اما قادر به حذف file.11  نمی‌باشد:

rm *.?

فایل‌هایی که به‌صورت غیر قابل نوشتن (write-protected ) تنظیم شده‌اند، قبل از حذف‌کردنشان هشداری نمایش داده می‌شود. در چنین مواقعی با واردکردن حروف y که نشانه موافقت با حذف فایل و یا واردکردن حرف n که نشان‌دهنده مخالفت با حذف آن است، نظر خود را اعلام می‌کنید و سپس باید کلید Enter را بزنید.

برای اینکه در هنگام واردکردن ریسک نکنید و فایل‌هایی که می‌خواهید حذف شوند می‌توانید از گزینه -i   استفاده کنید که به معنی interactive است. با انجام این کار حذف تک‌تک فایل‌ها با تأیید از سوی شما انجام می‌شود:

rm -i *. Dat

همچنین از گزینه -f که به معنی اجباری است، برای حذف‌شدن تمامی فایل‌ها، حتی فایل‌های نوشتنی، بدون دادن هشداری استفاده می‌شود. در واقع این گزینه برعکس گزینه فوق عمل می‌کند:

rm -f  filename

 

خلاصه

به‌طورکلی می‌توان گفت ایجاد، کپی و حذف فایل در لینوکس معمول‌ترین کار در این سیستم‌عامل است که هرکدام با استفاده از دستورات متفاوتی انجام می‌شوند که برای کپی‌کردن فایل بایستی از دستور cp استفاده کرد. در این مقاله ما به شما دستوراتی برای ایجاد، کپی و حذف فایل به کار می‌روند را آموزش دادیم و امیدواریم که از این آموزش به طور کامل بهره ببرید.

 

سوالات متداول

کدام دستور برای کپی‌کردن فایل در Linux  استفاده می‌شود؟

در لینوکس یکی از معمول‌ترین کارها کپی‌کردن فایل است که با استفاده از دستور cp انجام می‌شود.

کدام دستورها برای ایجاد فایل در لینوکس به کار برده می‌شود؟

Redirect (<)، cat و tuch دستوراتی هستند که برای ایجاد فایل مورداستفاده قرار می‌گیرند و هر کدام اهمیت خاصی دارند.

کدام دستور برای حذف فایل در دایرکتوری استفاده می‌شود؟

برای حذف فایل از دستور rm و از دستور rmdir برای حذف دایرکتوری‌های Linux استفاده می‌شوند.

برای ویرایش فایل از کدام دستورات باید استفاده کرد؟

دستورات nano  و gedit دو دستور برای ویرایش‌کردن فایل در لینوکس هستند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

33644
کپی کردن فایل در لینوکس
100.003
A
A