۱۲ افزونه کاربردی وردپرس - آموزش جامع وردپرس - قسمت دوازدهم

۱۲ افزونه کاربردی وردپرس - آموزش جامع وردپرس - قسمت دوازدهم
۱۲ افزونه کاربردی وردپرس - آموزش جامع وردپرس - قسمت دوازدهم
9 ماه پیش

در قسمت قبلی از سری مقالات آموزش وردپرس ، با مراحل نصب وردپرس روی هاست آشنا شدیم. در قسمت دوازدهم آموزش وردپرس، با افزونه های کاربردی وردپرس آشنا خواهید شد.

افزونه‌های وردپرس، نرم‌افزارهایی هستند که امکانات جدید را به سادگی و با چند کلیک به ارمغان می‌آورند. وردپرس به خاطر سهولت در استفاده، امنیت مناسب و سرعت خوبی که دارد توانسته طرفداران زیادی پیدا کند. طوری که تا الان بیش از 39 درصد وب‌سایت های موجود در فضای اینترنت با وردپرس ساخته شده‌است. پراستفاده بودن وردپرس در اینترنت، باعث به وجود آمدن جامعه فعالی شده است که همواره در حال توسعه و بهبود ابزارهای مختلف برای وردپرس هستند. این جامعه اینترنتی از نقاط قوت وردپرس به حساب می‌آید که به استفاده آسان‌تر و حرفه‌ای‌تر کمک می‌کند. افزونه‌های وردپرسی کار توسعه دهندگان وب‌سایت‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کنند. با توجه به جامعه گسترده و فعال وردپرس، تعداد زیادی از این پلاگین‌ها وجود دارد که تا انتهای این مطلب ۱۲ افزونه کاربردی وردپرس را معرفی کرده و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم.

 

افزونه Contact Form 7

هر نوع وب‌سایتی که داشته باشید، ایجاد بخشی برای ارتباط با کاربران از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. افزونه Contact Form 7 ابزاری است که به شما کمک می‌کند فرم بخش «ارتباط با ما» برای وب‌سایت خود بسازید. فرم ارتباط با ما برای هر نوع وب‌سایتی مزایای خاص خودش را دارد. وجود این بخش اهمیت بسیاری داشته و پرکاربرد است. به‌عنوان‌مثال اگر وب‌سایت شما از نوع محتوایی باشد، به بازخورد گرفتن و دریافت پیشنهادات کمک می‌کند. اگر وب‌سایتی که دارید؛ خدمات و یا محصول ارائه می‌دهد به در کنار امکان ارتباط مشتریان با شما، به ایجاد اعتماد کمک خواهد کرد. در وب‌سایت‌های شخصی از نوع رزومه کاری و پروپوزال، به دریافت پیشنهادهای کاری منجر می‌شود.

 

افزونه وردپرسی Contatct Form 7، ابزاری است که کمک می‌کند بدون نیاز به دانش فنی زیاد فرم ارتباط با ما، با تمامی امکانات لازم ایجاد کنید. اگر در مخزن وردپرس جستجو کنید؛ با پلاگین‌های تماس زیادی روبرو خواهید شد. اما در این میان پلاگین Contact Form 7، با بیش از 5.5 میلیون نصب فعال، محبوب‌ترین افزونه است. کار با این افزونه بسیار ساده است و به خاطر کد کوتاه و ساده‌ای که دارد؛ سرعت سایت را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

با استفاده از این پلاگین می‌توانید در فرم خود فیلدهای متنی، چک باکس،‌ صحیح غلط، آپلود فایل و… ایجاد کنید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از دریافت پیام‌های اسپم از طریق ربات،‌ پرسش امنیتی تشخیص ربات را اضافه کنید. برای پرسش امنیتی می‌توانید از کپچای گوگل نیز استفاده کنید. برای مطمئن شدن از کامل و صحیح پر شدن فرم می‌توان پیام هشدار با متن اختصاصی به فیلدهای دلخواه اضافه کرد. قابلیت تنظیم ایمیل دلخواه برای دریافت پیام‌ها و امکان ارسال ایمیل به بخش مربوطه در سایت‌هایی که چندین پرتال دارند، از دیگر ویژگی‌های این پلاگین است.

 Picture1

افزونه Sucuri

تأمین امنیت در این دنیای شلوغ اینترنت کار ساده‌ای نیست و نیازمند دانش بالایی است. ممکن است در ابتدای کار توجهی به آن نداشته باشید اما قصد ادامه فعالیت حرفه‌ای و جدی در سایت دارید، باید توجه به امنیت را در اولویت قرار دهید. افزونه‌های متنوعی برای افزایش امنیت سایت‌های وردپرسی وجود دارد اما بی‌شک یکی از بهترین‌های موجود افزونه Sucuri است و خیال شما را تا حد زیادی از حملات هکرها به سایتتان راحت می‌کند.

 

پلاگین Sucuri در کنار محافظت از سایت در برابر حملات، شما را از وقوع آن‌ها نیز باخبر می‌سازد. این پلاگین از آسیب‌پذیری سایت شما در مقابل حوادثی مانند حملات DDoS، حملات بدافزاری، حمله XSS، حمله بروت فورس،‌ کامنت‌های اسپم و هر گونه حمله دیگری محافظت می‌کند.

 

از مزایای مهم دیگر Sucuri که در دیگر افزونه‌های امنیتی دیده نمی‌شود، افزوده شدن اتوماتیک یک لایه CDN است که به افزایش سرعت سایت شما نیز کمک می‌کند.

 

‌Sucuri مطمئن‌ترین و بهترین افزونه امنیتی وب‌سایت‌های وردپرسی است که ماهانه از وقوع هزارها حمله جلوگیری می‌کند. هیچ‌کدام از پلاگین های دیگر امنیتی در اندازه Sucuri فراهم نمی‌آورد. اگر به دلیل حساس بودن فعالیتتان به دنبال امنیتی فراتر هستید استفاده از Cloudflare گزینه بهتری است.

 

افزونه BackupBuddy

پشتیبان‌گیری واجب‌ترین کاری است که باید به‌طور منظم با استراتژی مشخص انجام پذیرد. متأسفانه خود وردپرس، سیستمی برای بک‌آپ گیری ندارد؛ بنابراین باید در بین افزونه‌ها دنبال گزینه مناسب باشید. پیشنهاد ما برای شما افزونه BackupBuddy است؛ یک سیستم پشتیبان گیری خوب در شرایط سخت می‌تواند فرشته نجات سایت باشد. حتی پشتیبانی که توسط هاستینگ گرفته می‌شود ممکن است به خاطر کرش سرور از دست برود، پس بهتر است که علاوه بر آن، پشتیبان جداگانه برای سایت خود در یک حافظه امن داشته باشید.

عوامل مختلفی ممکن است باعث از دست رفتن اطلاعات سایت و یا تخریب بخشی از آن شود. هک شدن و بدافزارها، از عوامل خارجی است که می‌تواند به سایت آسیب برساند اما علاوه بر آن، اشتباهات ناخواسته حین ایجاد تغییرات در وب‌سایت،‌ دستور اشتباه و حذف سهوی اطلاعات نیز جز مواردی است که به بک‌آپ مناسب نیاز پیدا خواهید کرد.

افزونه BackupBuddy تنها ابزاری است که همه موارد لازم برای اجرای استراتژی کامل پشتیبان گیری بدون نقص را دارد و سایر پلاگین ها تعدادی از آن‌ها را ندارند. ای ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • پشتیبان گیری طبق برنامه‌ریزی تعیین شده.
  • امکان پشتیبان گیری از محتوای خاص، به‌عنوان‌مثال پشتیبان گیری تنها از دیتابیس و یا هر بخش دیگر.
  • قابلیت ذخیره در چند مکان متفاوت مانند گوگل درایو، دراپ باکس، آمازون و… .
  • امکان دانلود فایل پشتیبان.
  • ابزار ImportBuddy برای بازگردانی سایت به حالت قبل.

این ابزار عملیات انتقال سایت به هاست جدید را بسیار ساده‌تر می‌کند. به سادگی می‌توانید تمامی وب‌سایت را به آدرس جدید منتقل کنید؛ BackupBuddy تمامی آدرس‌ها را جایگزین خواهد کرد. این افزونه به‌صورت خودکار قسمت‌های مختلف سایت را بررسی می‌کند تا در صورت وجود تروجان یا هرگونه بدافزاری شما را آگاه سازد.

ابزار سرور BackupBuddy ایرادات هاست شما را ردیابی می‌کند و همچنین دیتابیس را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را رفع می‌کند.

 

افزونه پیشرفته جست‌وجو Relevanssi – A Better Search

اگر قابلیت جست‌وجو و کیفیت آن در وب‌سایت برایتان مهم است، احتمالاً سیستم خود وردپرس پاسخگوی نیاز شما نباشد. سرچ وردپرس، همه چیز را جست‌وجو نمی‌کند و قابلیت کنترل زیادی برای اعمال تنظیمات شخصی‌سازی شده روی جست‌وجو ندارد. افزونه پیشرفته جست‌وجو Relevanssi – A Better Search، دسترسی کامل را برای کنترل کامل جست‌وجو طبق دلخواه کاربر ایجاد می‌کند. فیلترها و روش‌هایی که Relevanssi دارد باعث رسیدن کاربر به جست‌وجوی دلخواه می‌شود.

Relevanssi در دو نسخه رایگان و پرمیوم ارائه شده است. نسخه رایگان این افزونه که در مخزن وردپرس موجود است، 1600000 بار دانلود شده است و اکنون بیش از 100000 نسخه نصب شده فعال دارد. پریمیوم این افزونه نیز موجود است و برای افرادی که مزایایی بیشتر از نسخه رایگان می‌خواهند، مناسب است. ویژگی برجسته Relevanssi پریمیوم عبارت‌اند از پشتیبانی گارانتی شده توسط دولوپر و امکانات جدیدتر. کاربران رایگان این افزونه امکانات جدید را دریافت نخواهند کرد و یا پس از مدت طولانی که کاربران پریمیوم از آن لذت کافی را بردند به آن دسترسی پیدا خواهند کرد. در زیر به مهم‌ترین ویژگی‌های این دو نسخه اشاره شده‌است. برای اطلاع از همه ویژگی‌ها به صفحه مخزن وردپرس مراجعه کنید.

 

ویژگی‌های اصلی Relevanssi

  • نمایش نتایج بر اساس ارتباط و نه صرفاً تاریخ
  • نمایش نتیجه‌های با تطبیق حدودی عبارت جست‌وجو شده، در صورت عدم وجود دقیق همان عبارت.
  • امکان نمایش نتیجه‌ها بر اساس تطبیق با بخشی از عبارت جست‌وجو شده (OR query) یا نمایش با تطبیق کامل با عبارت جست‌وجو شده (AND query)
  • جست‌وجو عبارت‌ها با کوتیشن مانند "عبارت جست‌وجو"
  • سفارشی سازی محل جست‌جو:‌ پست‌ها، دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها و…
  • هایلایت کردن عبارت جستجو شده
  • سازگار با bbPress و Gutenberg
  • پیشنهاد عبارت‌های بهتر و بدون غلط املایی مانند Did you mean در گوگل

 

برخی ویژگی‌های نسخه پریمیوم

  • لیست کردن محتوای PDF، Office و Open office پیوست شده
  • قابلیت توسعه یافته تر در اصلاح غلط املایی و پیشنهاد بهتر در Did you mean
  • جست‌وجو در ریزسایت‌ها
  • امکان اضافه کردن اولویت در نمایش برخی دسته‌بندی‌ها یا پست‌ها
  • امکان اولیت‌دهی بیشتر به پست‌های جدیدتر
  • ایجاد امکان انتخاب برای کاربران بین OR و یا AND کردن عبارت‌های جست‌وجو
  • خروجی گرفتن از تنظیمات

 

توجه داشته باشید که Relevanssi، به صدها مگابایت فضا برای دیتابیس نیاز دارد (به‌صورت حدودی ۳ برابر حجم دیتابیس wp_posts)؛ بنابراین ممکن است برای سایت‌ها با حجم پایین در فضای ذخیره سازی هاست، به خوبی کار نکند و سرعت وب‌سایت را کاهش دهد.

 

افزونه ضد اسپم Akismet

بخش نظرات وب‌سایت در بسیاری از مواقع تنها بخشی است که کاربران در آن فعالیت مستقیم دارند و به همین دلیل، بخش بسیار با اهمیتی است؛ زیرا که حضور فعال کاربران، اعتبار وب‌سایت را بالامی‌برد. اما این بخش علاوه بر کاربران سایت، برای ربات‌های مخرب و اسپمر(هرزنامه نویس)‌ نیز جذاب است. هر وب‌سایتی، مدتی پس از راه‌اندازی ممکن است توسط این ربات‌ها مورد حمله قرار گیرد و شما را با دسته‌ای از کامنت‌های بی‌مفهوم، مخرب و یا تبلیغ روبه‌رو کند. گرچه گاهی اوقات ممکن است شیطنت کاربران عادی نیز دلیل کامنت‌های اسپم باشد. در هر صورت بهترین و برای مقابله با کامنت‌های اسپم افزونه ضد اسپم Akismet است.

Akismet یکی از دو افزونه‌ای است که همراه با وردپرس بر روی آن نصب می‌شود؛ اما به‌صورت پیشفرض فعال نیست و باید به‌صورت دستی تنظیمات لازم برای شروع به کار آن اعمال شود. این افزونه در سال 2005 توسط توسعه دهندگان وردپرس طراحی شده است. Akismet با استفاده از پایگاه داده عظیم که دارد، تمامی کامنت‌های ورودی سایت را بررسی می‌کند و در صورت تشخیص اسپم بودن، آن را به پوشه جداگانه اسپم منتقل می‌کند. شما می‌توانید اسپم‌های تشخیص داده شده را در بخش دیدگاه‌ها مشاهده کنید.

ویژگی‌های اصلی افزونه ضد اسپم Akismet عبارتند از:

  • بررسی خودکار کامنت‌ها و فیلتر کردن کامنت‌های اسپم
  • همه کامنت‌ها تاریخچه وضعیت دارند؛ بنابراین می‌توان فهمید کدام کامنت توسط Akismet حذف شده است و کدام کامنت توسط مدیر.
  • URL های موجود در کامنت مشخص می‌شوند تا لینک‌های پنهان و گمراه‌کننده تشخیص داده شوند.
  • تعداد کامنت‌های تأیید شده برای هر کاربر نمایش داده می‌شود.
  • کامنت‌هایی که به‌صورت قطعی اسپم تشخیص داده می‌شوند، به‌طور کامل پاک می‌شوند تا در زمان مدیران گرفته نشود و حافظه هاست بی دلیل پرنشود.

افزونه فشرده‌سازی تصاویر WP Smush Pro

یکی از مهمترین مشخصه‌هایی که حتماً باید در مدیریت وب‌سایت به آن توجه کرد، سرعت لود صفحات وب‌سایت است. دلیل اهمیت این موضوع این است که هر چه سرعت وب‌سایت بهتر باشد، تجربه کاربری خوشایندی برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌شود و به دنبال آن تأثیر مثبتی در رتبه گوگل خواهد داشت. سرعت سایت مقوله مهمی در بهبود رتبه SEO صفحات وب است.

مقاله‌ای جداگانه در مورد روش‌های افزایش سرعت سایت موجود است که در آن انواع اقدامات مورد نیاز برای بهبود سرعت گفته شده است؛ یکی از روش‌های ذکر شده در آن مقاله، فشرده‌سازی و کاهش حجم تصاویر موجود در سایت است. این کار در سایت‌های غیر وردپرسی زمان‌بر و گاهی پر هزینه است؛ اما در وردپرس تنها با افزونه فشرده‌سازی تصاویر WP Smush Pro در کم‌ترین زمان و بهترین صورت ممکن است. مهم‌ترین ویژگی که باعث تمایز این افزونه با سایر افزونه‌های کاهش حجم فایل شده، پشتیبانی از فرمت webp است.

 

افزونه بهینه سازی دیتابیس WP Optimize

همان‌طور که گفته شد، سرعت سایت یکی از عوامل مهمی است که به تجربه کاربری خوب برای کاربران و رشد رتبه SEO سایت کمک می‌کند. افزونه بهینه سازی دیتابیس WP Optimize که در این بخش معرفی می‌شود قابلیتی به وردپرس اضافه می‌کند که با انجام برخی فعالیت‌های روتین به‌صورت اتوماتیک به افزایش سرعت سایت کمک می‌کند.

 

هر سایتی که در حال فعالیت است در صورت عدم توجه به بهینه‌سازی در طول زمان، روند رو به افتی در سرعت لود صفحات خواهد داشت. بنابراین مدیران وب‌سایت‌ها باید به‌صورت مداوم و دوره‌ای تمامی عوامل مؤثر در سرعت سایت را بررسی کنند و مواردی را که نیازمند بهینه سازی و توسعه است اعمال کنند. افزونه بهینه سازی دیتابیس WP Optimize با بهینه سازی ، پاکسازی و تعمیر دیتابیس، بهینه سازی ، پاکسازی و تعمیر دیتابیس و کش ، پیش بارگذاری و بارگذاری زمانبندی شده به‌صورت اتوماتیک بخش مهمی از بهینه‌سازی دوره‌ای را انجام می‌دهد. نتایج این اعمال در موارد زیر بسیار تأثیر گذار است:

  • افزایش چشمگیر سرعت لود سایت
  • بهینه سازی دیتابیس
  • بهبود رنک سئو
  • افزایش ترافیک بازدید کاربران
  • کاهش درصد خروج کاربران یا نرخ گریز
  • افزایش رتبه سایت در گوگل

 

افزونه User Registration

وب‌سایت‌ها با توجه به کاربری‌ای که دارند، نیاز به ایجاد امکان عضویت در وب‌سایت دارند. ویژگی عضویت کاربران در صورتی مهم است که در وب‌سایت امکان ارائه امکانات بیشتر و اطلاعات اختصاصی برای کاربران ممکن باشد. علاوه بر این از این ویژگی می‌توان برای دریافت اطلاعات تماس کاربر و ایجاد ارتباط مؤثر با آن‌ها بهره گرفت. برای ایجاد امکان عضویت و ساخت فرم ثبت نام در سایت‌های وردپرسی افزونه‌ها متعددی موجود است اما بدون شک افزونه User Registration یکی از بهترین‌ها برای این کار است.

افزونه User Registration در واقع کمک می‌کند به راحتی و با سلیقه شخصی خودتان فرم ورود و عضویت برای وب‌سایت خود بسازید. ساخت فیلدها تعداد و نوع آن‌ها کاملاً مطابق خواسته شما قابل تغییر است. زبان این افزونه انگلیسی است اما می‌توان از تنظیمات تمامی پیام‌ها و عنوان‌ها را به متن‌های دلخواه فارسی تغییر داد. با استفاده از این افزونه می‌توان صفحه کاربری برای کاربران ایجاد کرد.

سایر ویژگی‌های این افزونه به شرح زیر است:

  • ساخت فرم ثبت نام در وردپرس به‌صورت زیبا، ساده و کاربردی
  • قابلیت درگ اند دراپ کردن فیلدها
  • ساخت فرم‌های عضویت کاربران در وردپرس بر حسب سلیقه شخصی
  • امکان تغییر ستون‌ها
  • پشتیبانی از شورت‌کد
  • پشتیبانی از کد امنیتی ریکپچای گوگل
  • ایمیل اعلانات
  • شخصی‌سازی ایمیل
  • امکان کپی کردن فرم‌ها
  • ساخت صفحه پروفایل کاربری
  • تنظیمات مربوط به تأیید توسط مدیر سایت
  • امکان ورود خودکار
  • تأیید ایمیل در هنگام عضویت
  • فعال یا غیرفعال کردن اندازه پسورد انتخاب شده
  • تنظیمات پیش‌فرض نقش کاربری
  • امکان درون‌ریزی و برون‌بری کاربران (اطلاعات کاربری مانند ایمیل و…)

 

افزونه ساخت صفحه در دست تعمیر Maintenance

افزونه Maintenance به شما در ساخت صفحه در دست تعمیر کمک می‌کند. در طول مراحل توسعه وب‌سایت، گاهی اوقات برای اعمال تغییرات نیاز است که سایت لحظاتی از دسترس خارج شود. در این شرایط باید بازدیدکنندگان وب سایت را به صفحه‌ای جداگانه که حاوی پیام در دسترس تعمیر بودن وب‌سایت است، منتقل کرد.

افزونه‌های متعددی برای این کار در مخزن وردپرس موجود است که تنها تفاوتشان در امکاناتی است که ارائه می‌دهند؛ اما افزونه ساخت صفحه در دست تعمیر Maintenance جزء محبوب‌ترین‌ها با 300000 نصب فعال است.

 

افزونه تاریخ شمسی wp-jalali

تاریخ در وردپرس به‌صورت پیش‌فرض میلادی نمایش داده می‌شود؛ اما اگر بخواهید در وب سایت وردپرس خود تاریخ شمسی نمایش دهید باید از افزونه تاریخ شمسی wp-jalali استفاده کنید. این افزونه ساختار تاریخ سایت را به شمسی تبدیل می‌کند. پس از فعال سازی در هر بخشی از قالب سایت که تاریخ نمایش داده می‌شود به تاریخ شمسی تبدیل خواهد شد.

برخی از ویژگی‌های افزونه وردپرس جلالی به‌صورت زیر است:

  • اصلاح ظاهر مدیریت
  • تبدیل تاریخ وردپرس از میلادی به شمسی
  • تبدیل خودکار تاریخ در نوشته‌ها
  • نمایش نام ماه به‌صورت کامل
  • تبدیل اعداد به فارسی
  • قواعد نگارشی و تبدیل خودکار حروف

افزونه Duplicate Post

افزونه Duplicate Post، ابزاری برای کپی کردن پست‌ها، نوشته‌ها و صفحات وب است. به دلایل گوناگونی ممکن است بخواهید یک متن و یا صفحه‌ای را در وب‌سایت خود که قبلاً بر روی آن کار کرده‌اید به‌طور کامل کپی کنید. به‌عنوان‌مثال در شرایطی که تعداد زیادی از صفحات شما محتوایی تقریباً یکسان با تفاوت‌های جزئی از هم دارند؛ برای سرعت بخشیدن به کارها می‌توانید یک قالب اولیه را ایجاد کنید و سپس برای ساخت بقیه صفحات از قالب ایجاد شده کپی بگیرید و تغییرات لازم را اعمال کنید.

 

افزونه Duplicate Post آسان‌ترین راه برای کپی کردن صفحات وب است. این افزونه بیش از 3 میلیون نصب فعال دارد و توانسته است امتیاز 4.9 از 5 را کسب کند که حاکی از عملکرد عالی آن است.

 

ویژگی‌هایی که این افزونه در اختیار ما می‌گذارد، شامل موارد زیر هستند:

  • کپی کردن نوشته‌ها
  • کپی کردن برگه‌ها
  • کپی کردن دسته جمعی نوشته‌ها/برگه‌ها
  • کنترل دسترسی افراد به امکان کپی کردن برگه یا نوشته
  • امکان تغییر بخش‌های مورد نیاز برای کپی شدن
  • افزون پیشوند یا پسوند دلخواه به‌عنوان صفحه کپی شده
  • قرار دادن برخی فیلدها در لیستی که نمی‌خواهید کپی شوند.

 

افزونه جدول قیمت گذاری Pricing Table by Supsystic

یکی از بهترین افزونه‌های ایجاد جدول قیمت‌گذاری برای سایت وردپرس، افزونه Pricing Table است که یک ابزار بسیار قدرتمند و عملیاتی است و به شما این امکان را می‌دهد تا جداول قیمت‌گذاری کاملاً سفارشی و واکنش‌گرا را برای وب‌سایت وردپرس خود در کمترین زمان ممکن ایجاد کنید.

سخن نهایی

پلاگین‌های وردپرسی بسیار زیاد و متنوعی با کاربردهای گوناگون وجود دارد که هرکدام می‌توانند با انجام وظیفه ویژه خود، سرعت و عملکرد را در پروسه توسعه وب‌سایت، تا حد زیادی بهبود ببخشند. با بررسی ۱۲ افزونه کاربردی وردپرس، با چند مورد از پر طرفدارترین افزونه‌های وردپرسی آشنا شدیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم تا بتوانید بهترین پلاگین وردپرس را برای نیاز خود پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

1473
A
A