افزایش سرعت وردپرس

افزایش سرعت وردپرس
افزایش سرعت وردپرس
8 ماه پیش

چرا سرعت برای سایت وردپرس شما مهم است؟

همه مردم دوست دارند پاسخ سوالات و نتایج جستجوهای خود را در سریع ترین زمان ممکن پیدا کنند. در واقع کاربران واقعا به سرعت صفحات وب اهمیت می‌دهند. همچنین گوگل از سرعت سایت به عنوان فاکتوری برای رنکینگ نمایش سایت‌ها استفاده میکند. این اتفاق برای دسکتاپ از سال 2010 و برای تلفن همراه از سال 2018 بوجود آمده است. در نتیجه افزایش سرعت صفحات وب نه تنها برای کاربران، بلکه برای صاحبان سایت ها نیز اهمیت دارد.

در این مقاله سعی می‌کنیم به همه ابعاد اعم از علت مهم بودن سرعت، کاهش سرعت وردپرس و اقداماتی که در جهت بهبود سرعت وردپرس بپردازیم.

 

چطور سرعت وب‌سایت وردپرس خود را تست کنید؟

بیشتر مبتدیان تصور می‌کنند که سایت‌شان به خوبی کار می‌‌کند چرا که آنها روی کامپیوتر خود سرعت کم را احساس نمی‌کنند. این یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود. در واقع وقتی شما مرتبا از سایت خود بازدید می‌کنید، مرورگرهای مدرن مثل کروم، آدرس سایت شما را در حافظه کش خود ذخیره می‌نمایند و به محض اینکه شما شروع به تایپ کردن می‌کنید، به طور خودکار انتخاب می‌شود. به همین دلیل سایت شما، سریع لود می‌شود.

در حالی که وقتی یک کاربر تازه که برای بار اول از سایت شما بازدید می‌کند، چنین تجربه‌ای نخواهد داشت. کاربران نسبت به موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت ، تجربه متفاوتی خواهند داشت.

به همین دلیل بهتر است سرعت سایت وردپرس خود را تست کنید. برای سنجیدن سرعت سایت می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید.

  1. سایت Free Website Speed Tool

ddd

  1. سایت Page Speed Insights

ddd1_1

  1. سایت Pingdom Website Speed Test

 ddd2

  1. سايت GTMetrix

 ddd3

بعد از اینکه سایت خود را تست کردید، به نتایج شگفتی خواهید رسید. به طور معمول زمان load خوب برای یک سایت زیر 2 ثانیه باید باشد و هر چه این زمان کمتر باشد، بهتر است.

 

چه چیزی باعث کند شدن وردپرس شما می‌شود؟

در گزارش تست سرعت احتمالا چند توصیه برای بهبود سایت‌تان مشاهده خواهید کرد ولی بیشتر اصطلاحات این گزارش‌ها فنی هستند که برای مبتدیان درک‌ آن‌ها مشکل  است. یادگیری علل کند شدن سایت، کلید بهبود عملکرد و تصمیم گیری دقیق در طولانی مدت خواهد شد.

دلایل اولیه که باعث کاهش سرعت سایت وردپرس شما می‌شود عبارتند از:

  • Web hosting: زمانی که سرور سایت شما پیکربندی مناسب و درستی نداشته باشد باعث کند شدن سرعت سایت شما خواهد شد.
  • WordPress configuration: اگر سایت وردپرس شما از صفحات ذخیره شده سرویس نگیرد، باعث اضافه بار بیش از حد سرور خواهد شد که می‌تواند سرعت سایت شما را کم کند یا به طور کامل خراب کند.
  • Page Size: شامل تصاویری است که برای وب بهینه سازی نشده‌اند و باعث افزایش سایز سایت می‌شوند.
  • Bad Plugins: واضح است که اگر از پلاگین با کد ضعیف استفاده شود، عملکرد سایت را بدتر می‌کند.
  • External scripts: اسکریپت‌های خارجی مثل تبلیغات، بارگذاری فونت‌ها و... نیز تاثیر بسزایی در عملکرد سایت شما دارند.

 

بعد از اینکه با موارد کاهش دهنده سرعت سایت آشنا شدید، بیایید نگاهی بیاندازیم به نحوه سرعت بخشیدن به وردپرس سایتتان.

اهمیت هاست خوب برای وردپرس :

سرویس هاستینگ وردپرس نقش مهمی در عملکرد وبسایت بازی می‌کند. در هاست مشترک، منابع سرور بین مشتری‌های زیادی به اشتراک‌ گذاشته می‌شوند. بدین معنی که مثلا: اگر همسایه شما بازدید سایتش زیاد باشد، به نوبه‌ی خود روی عملکرد سرور و در نتیجه سایت شما تاثیر بگذارد.

از طرف دیگر، استفاده از یک سرویس هاستینگ وردپرس مدیریت شده بهینه‌ترین پیکربندی سرور را برای اجرای وردپرس به شما می‌دهد. همچنین، این شرکت‌ها بک‌آپ خودکار، آپدیت خودکار وردپرس و پیکربندی های امنیتی پیشرفته را برای محافظت از سایت شما پیشنهاد می‌کنند.

 

افزایش سرعت وردپرس با روش‌های ساده (بدون کد زدن) :

می‌دانیم که برای مبتدیان، ایده ایجاد تغییرات در تنظیمات وب می‌تواند وحشتناک باشد، اما نگران نباشید.

در این مقاله نشان خواهیم داد که چطور با چند کلیک ساده و بدون نیاز به کدنویسی ورپرس خود را سرعت ببخشید.

  • یک پلاگین ذخیره سازی وردپرس نصب کنید

صفحات وردپرس دینامیک هستند. بدین معنی که این صفحات هربار که کاربری از سایت دیدن می‌کند، شروع به ساخته شدن می‌نمایند. برای ساخته شدن صفحات، وردپرس فرایندی را اجرا می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز را پیدا کرده، آن‌ها را در کنارهم قرار داده و سپس آن‌ها را به کاربر نمایش دهد. این فرآیند شامل مراحل بسیاری است که می‌تواند سرعت سایت شما را کاهش دهد، بخصوص که اگر چندین کاربر به صورت همزمان وارد سایت شوند.

به همین دلیل است که توصیه می‌‌کنیم در هر سایت وردپرسی از یک پلاگین ذخیره‌سازی استفاده شود. اين کار باعث افزایش سرعت 2 تا 5 برابری سایت شما می‌گردد. نحوه کار این پلاگین به شرح زیر است:

این افزونه ذخیره سازی، بجای اینکه هر بار کل صفحه از اول ایجاد شود، بعد از اولین بارگذاری صفحه، از آن کپی برمی‌دارد و سپس آن را برای هر کاربر بعدی به نمایش درمی‌آورد.

 ddd4

پلاگین‌های ذخیره ساز زیادی در حال حاضر وجود دارند و ما توصیه می‌كنيم از WP Rocket (premium) يا WP Super Cache (free) استفاده كنيد. نصب اين پلاگین ها کار سختی نیست و برای نمونه برای نصب WP Super Cache از این راهنما استفاده کنید.

·        نحوه استفاده از ذخیره کل صفحه Cloudflare

استفاده از این ویژگی برای وردپرس، به شما این امکان را می‌دهد که کل وب‌سایت وردپرسی خود را در شبکه جهانی بزرگ کلادفلیر ارائه دهید؛ این شبکه، زمان بارگیری جهانی بسیار ثابت و سریعی دارد. با این حال، برای جلوگیری از خراب شدن سایت، باید پیکربندی‌ها را درست انجام دهید. دو روش برای فعال کردن ایمن ذخیره‌سازی تمام صفحه در Cloudflare وجود دارد. یکی از آنها پولی بوده و دیگری کاملا رایگان. در این مقاله به بررسی روش رایگان می‌پردازیم؛ چرا که کمی نسبت به حالت پولی، پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

 

چرا از ذخیره سازی کل صفحه Cloudflare در وردپرس استفاده می‌کنیم؟

به زبان ساده، استفاده از ذخیره تمام صفحه Cloudflare باعث می شود که بارگذاری سایت شما بدون توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران به سرعت بالا رود. برای نمونه، نمودار زیر از  Wordfence’s Fast or Slow  که 18 مکان مختلف در جهان را مورد آزمایش قرار داده، نگاه کنید: (ویدیو)

 

  • بهینه سازی تصاویر برای سرعت

 ddd5

تصاویر به محتوا جان می‌بخشد و باعث تعامل بیشتر با کاربران می‌شود. در واقع، تحقیقات نشان داده که وجود تصاویر، تمایل کاربران را به خواندن مطالب تا 80% افزایش می‌دهد.

هرچند، اگر تصایر بهینه نباشند، بجای کمک، به سایت آسیب می‌زنند. در واقع تصاویر بهینه‌نشده از عمده مشکلات سرعت سایت‌ها هستند. قبل از اینکه تصاویر را مستقیم از گوشی یا دوربین در سایت خود بارگذاری کنید، بهتر است در نرم‌افزارهای بهینه‌سازی برای وب، آنها را ویرایش کنید. با این کار تقریبا حجم تصاویر را می‌توانید تا 5 برابر کاهش دهید.

در سایت ها از دو فرمت PNG و JPEG استفاده می‌کنیم. در واقع PNG یک قالب غیرفشرده است. در نتیجه دارای کیفیت بهتری است با این حال حجم زیادی دارد. در حالی که JPEG یک فرمت فشرده است و با اینکه کمی از اطلاعات آن حذف شده ولی حجم کمی دارد. پس نسبت به کاربرد بدین صورت عمل می‌کنیم:

  • اگر عکس یا تصویر دارای رنگ‌های مختلف باشد؛از فرمت JPEG استفاده می‌کنیم.
  • اگر تصویر ساده تری داریم یا به یک تصویر شفاف نیاز داریم؛ از فرمت PNG استفاده می‌نماییم.

بنابراین اکثر تصاویر ما دارای فرمت JPEG هستند. در زیر یک جدول مقایسه برای اندازه فایل و ابزار فشرده‌سازی آورده‌ایم تا این تفاوت ها قابل فهم‌تر باشند.

ddd6

 همانطور که در جدول می‌بینید، قالب تصاویر شما می‌تواند تفاوت زیادی در عملکرد سایت شما ایجاد کند.

برای جزئیات بیشتر در مورد بهینه سازی تصاویر با استفاده از فتوشاپ یا سایر نرم افزارها، می‌توانید به راهنمای ذخیره سازی تصاویر بهینه شده برای وب کنید.           

 

بهترین روش‌ها برای بهینه سازی عملکرد وردپرس

بعد از کارهایی که در بالا اشاره شد، شما متوجه خواهید شد که سرعت سایت وردپرس‌تان بیشتر شده است؛ اما برای اینکه سایت خود را در بیشترین سرعت ممکن نگه دارید، باید یک سری کارهای دیگر نیز انجام دهید. عملیات اجرایی کردن این نکات خیلی فنی نیست، با این حال از مشکلات کند شدن سایت شما جلوگیری می‌کنند.

  • سایت وردپرس خود را آپدیت نگه دارید

 ddd7

وردپرس یک پروژه متن باز است، در نیتجه مرتبا آپدیت می‌شود. در هر آپدیت علاوه بر ویژگی‌های جدید که اضافه می‌شود، برخی مشکلات امنیتی و ایرادات دیگر نیز رفع می‌شود. طرح زمینه و پلاگین‌های شما نیز می‌تواند به طور منظم آپدیت شود. عدم اپدیت مرتب سایت باعث کندی و عدم اطمینان سایت شما می‌شود.

پس بطور خلاصه اپدیت کردن مرتبا باعث موارد زیر می‌شود:

  • امنیت: قطعا امنیت مهم ترین دلیل برای به‌روز نگه داشتن سایت‌تان است.
  • ویژگی‌های جالب جدید
  • سرعت: دولوپرهای وردپرس همواره در تلاش برای سریع کردن کارها هستند. پس در هر آپدیت سرعت عملکرد نسبت به قبل بهبود می‌یابد.
  • رفع باگ‌ها: با وجود تست‌های دقیق قبل از عرضه، ممکن است باز هم مشکلاتی در وردپرس وجود داشته باشد. به همین دلیل برخی نسخه‌های جزئی، با فرمت x.x ارائه می‌شود که در آن معمولا این باگ‌ها رفع شده‌اند.
  • سازگاری

 

برای آپدیت کردن وردپرس خود چندین کار می‌توانید انجام دهید:

  • فعال کردن اعلان (نوتیفیکیشن) ایمیل برای اپدیت های وردپرس

برای فعال کردن اعلان ها، می‌توانید از قسمت  Setting >> Updates Notifier پیکربندی لازم را انجام دهید.

ddd8

 نصب خودکارآپدیت‌های وردپرس

در ابتدا نیاز به نصب افزونه Easy Updates Manager . بعد از فعال سازی، برای پیکربندی پلاگین به قسمت Dashboard >> Update Options بروید. در اینجا قسمت اپدیت خودکار را فعال کنید.

 ddd9

  • فرآیندهای پس زمینه را بهینه کنید

این فرآیندها کارهای برنامه‌ریزی شده‌اند که در پس زمینه سایت شما در حال اجرا هستند. برای نمونه:

  • وظایف پلاگین بک‌آپ وردپرس
  • Corn job وردپرس برای انتشار پست های برنامه ریزی شده
  • Corn job وردپرس برای بررسی آپدیت‌ها
  • موتورهای جستجو و سایر کراولینگ‌ها که می‌خواهند محتوا را دریافت کنند.

برای افزونه های پشتیبانی، شما باید مطمئن شوید که این پلاگین فقط در زمان ترافیک کم بازدید کار کند. هم چنین شما باید تناوب بک‌آپ‌گیری و دیتاهایی که باید ذخیره شوند را تعیین کنید.

در مورد کراولینگ، باید همواره گزارش‌های کراول خود را در کنسول گوگل تحت نظر داشته باشید. خزیدن های مکرر که در پایان به ارور ختم می‌شوند،‌ باعث كند شدن وب سايت يا عدم پاسخگویی شما می‌شوند.

 

  • از گزیده های صفحه اصلی و آرشیو استفاده کنید

بطور پیش فرض، وردپرس محتوای کامل هر مقاله را در صفحه اصلی و آرشیو نمایش می‌دهد. این یعنی صفحه اصلی، تگ ها، کتگوری ها و سایر صفحات بایگانی با سرعت کمتری بارگذاری می‌شوند.

همچنین نمایش کل مقاله میزان بازدید سایت را کاهش دهد، چراکه کاربران نیاز نمی بینند کل مقاله را بخوانند.

پس برای سرعت بخشیدن به سایت، بهتر است تنظیم کنید که فقط خلاصه ای از مقالات نمایش داده شود. برای اینکار میتوانید به قسمت Setting >> Reading بروید و در قسمت  “For each article in a feed, show” گزینه Summary را انتخاب کنید.

 ddd10

  • تقسیم کامنت ها در چندین صفحه

 ddd11

سایتتان کامنت‌های زیادی دریافت می‌کند؟ تبریک می‌گویم، این یک شاخص فوق‌العاده برای مخاطبان درگیر در سایت‌تان است؛ اما اینکار می‌تواند معایبی هم داشته باشد. اگر بخواهید همه این کامنت‌ها را بارگذاری کنید، سایتتان به مشکل برمی‌خورد.

در وردپرس راه‌حل ساده برای این وجود دارد. به قسمت Setting >> Discussion مراجعه بکنید و قسمت “Break comments into pages” را چک کنید.

ddd12

  • استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

کاربران ممکن است در مکان های جغرافیایی مختلف اقدام به بارگذاری سایت شما کنند، در واقع محل سرور های شما در سرعت سایت شما موثر است. برای مثال: اگر شرکت هاست شما در آمریکا باشد، سرعت بارگذاری برای کاربران آمریکا بیشتر خواهد بود تا کاربران ایرانی. استفاده از CDN می‌تواند به سرعت بارگذاری برای همه کاربران کمک کند.

CDN شبکه‌ای است که از سرور های سرتاسر دنیا تشکیل شده است. هر سرور فایل‌های "استاتیک" را -که برای تشکیل سایت شما استفاده می‌شود- ذخیره می‌کند. این فایل‌های استاتیک شامل فایل‌های تغییرناپذیر مثل تصاویر، CSS و Javascript هستند.

هنگامی که از CDN استفاده می‌کنید، هر بار که کاربری از سایت شما بازدید می‌کند، آن فایل‌های استاتیک را از نزدیکترین سرور به آنها دریافت می‌کند. نحوه کار را تصویر زیر تا حدودی می‌توانید ببینید:

   ddd13

می‌توانید از Bunny CDN، Sucuri یا Cloudflare استفاده کنید.

  • فایل‌های صوتی/ تصویری را مستقیما در وردپرس بارگذاری نکنید

صدا و تصویر، پهنای باند زیادی را اشغال می‌کنند. هاستینگ این فایل‌ها همچنين اندازه بک‌آپ را زیاد می‌کند و برگرداندن نسخه  پشتیبان را سخت تر.

در عوض، شما می‌توانید از یک سرویس میزبانی مثل YouTube, Viemo, Soundcloud و ... استفاده نمایید. در وردپرس ویژگی‌ای برای ویدیو تعبیه شده است، بدین صورت که شما URL ویدیو را در وردپرس می‌گذارید و در آنجا به صورت خودکار جاسازی می‌شود.

 

  • استفاده از افزونه های سریع

افزونه ها با کدگذاری ضعیف، نفوذ زیاد را در سایت بارگذاری می‌کنند، چه سایت شما احتیاج داشته باشد چه نداشته باشد. این کار باعث افزایش سرعت بارگذاری و کاهش سرعت سایت می‌شود. در زیر چند پلاگین مناسب برای وردپرس ارائه شده است:

  • WPForms: سریعترین و مبتدی‌ترین فرم تماس دوستانه برای وردپرس.
  • All in One SEO: افزونه قدرتمند سئو وردپرس که تاکید بیشتری بر عمکلرد وب سایت دارد تا به رتبه بندی بالاتر سئوی سایت شما کمک کند.
  • MonsterInsights: بهترین پلاگین تجزیه و تحلیل گوگل برای وردپرس که سرعت سایت را کاهش نمی‌دهد.
  • Shared Counts:پلاگین‌های شبکه‌های اجتماعی، اسکریپت های اضافی و نه چندان جذاب را بارگذاری می‌کنند. در حالی که این پلاگین یکی از سریعترین افزونه‌هاي سوشال مديا برای وردپرس است.
  • SeedProd: افزونه drag & drop وردپرس که سرعت لندینگ صفحات را افزايش می‌دهد.
  • Cloudflare: این افزونه به شما کمک می‌کند تا سایت خود را به سرعت بالا ببرید و ذخیره وب‌سایت را به سطح بعدی برسانید. این افزونه به شما کمک می‌کند نه تنها فایل‌های استاتیک مانند CSS, JS، تصاویر و ... بلکه صفحات وب HTML ایجاد شده توسط وردپرس را هم در سطح دیسک سرور و هم در Cloudflare CDN جهانی ذخیره کنید. برای نصب این پلاگین در اینجا کلیک کنید.

 

علاوه بر راه‌های پیشنهادی ما،‌ می‌توانید خودتان تست‌های مختلف سرعت روی سایت‌تان انجام دهید و به سادگی، سرعت قبل و بعد نصب پلاگین را مشاهده کنید تا تاثیر هر کدام را بر عملکرد سایت‌تان ببینید.

دریا بهرامی- نویسنده

1317
A
A