10 فریم ورک محبوب PHP برای تمامی کاربران؛ از مبتدی تا حرفه‌ای

10 فریم ورک محبوب PHP برای تمامی کاربران؛ از مبتدی تا حرفه‌ای
10 فریم ورک محبوب PHP برای تمامی کاربران؛ از مبتدی تا حرفه‌ای
8 ماه پیش

 یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی کاربردی و معروف، PHP(scripting language focused on web development) است که به‌عنوان یک سرور منبع‌باز، شناخته می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی، محبوبیت بالایی دارد و حدود ۸۰ درصد از تمام وب‌سایت‌های موجود از آگوست ۲۰۲۱، بدون کاهش سرعت یا برخورد با مشکلی از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کرده‌اند. بسیاری از وب‌سایت‌های قدرتمند جهان مانند فیس‌بوک، ویکی‌پدیا و وردپرس، از این زبان برای کدنویسی پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

php به دلیل داشتن سرعت بالا، مزیت‌های مختلف و رایگان و قدرتمند بودن محیط آن، توسط مجموعه‌های مختلفی بکار گرفته می‌شود. از سال ۱۹۹۱، فریم ورک ‌های این زبان برنامه‌نویسی (ساختارهای زبانی دستور مداری در رایانه‌ها)، با تغییرات زیادی روبه‌رو شده‌اند که بسیاری از این تغییرات باعث افزایش کیفیت PHP شد. به همین دلیل، PHP به‌عنوان یک پلتفرم قوی و غنی از فریم ورک ‌هایی با کاربردهای مختلف، شناخته می‌شود. اما چطور باید فریم ورک  محبوب پی‌اچ‌پی را برای پروژه خود انتخاب کنیم؟ در کجا به فریم ورک ‌های مختلف نیاز داریم؟ ما در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از بهترین و کاربردی‌ترین فریم ورک ‌های معرفی‌شده را بررسی کنیم و ببینیم کدام یک برای نیاز ما مناسب‌تر است.

چرا از فریم ‌ورک PHP استفاده کنیم؟

فریم ورک  محبوب PHP، می‌توانند ساختاری کامل و مناسب برای ساده‌سازی توسعه در برنامه‌های وب را به کاربران ارائه کنند. استفاده از این فریم ورک ‌ها باعث سرعت‌بخشیدن به روند توسعه می‌شود. علاوه بر این موارد، وب‌سایت‌های مختلف به کمک زبان برنامه‌نویسی PHP، پاسخگویی بهتر و کاربردی‌تری خواهند داشت. فریم ورک ‌های مختلف آن نیز به سایت‌های ووکامرس و کسب‌وکارها، کمک می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

  فریم ‌ورک PHP

برای انتخاب فریم‌ ورک مناسب، باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

برای اینکه بتوانید فریم ورک ی متناسب با نیاز پروژه خود را انتخاب کنید، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱. محبوبیت و اندازه جامعه‌ای که از آن استفاده می‌کنند.

زمانی که یک فریم ورک  مناسب و کاربردی، در دسترس عموم قرار می‌گیرد، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان پیشرفته و تازه‌کار آن را مورداستفاده قرار می‌دهند. به همین دلیل اندازه جامعه‌ای که از آن استفاده می‌کنند، بزرگ‌تر می‌شود. از همین جهت شما می‌توانید باتوجه‌به میزان محبوبیت یک فریم ورک ، تا حدی از کاربردی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

۲. مأموریت فریم ‌ورک

فریم ورک ی که به شما پیشنهاد شده، چه نیازهایی را برای پروژه شما برطرف می‌کند؟ برای دستیابی به چه چیزی ایجاد شده است؟ اگر نیازهای شما با کاری که فریم ورک  انجام می‌دهد، متفاوت است، شاید باید به دنبال فریم ورک  جدیدی باشید!

۳. پایداری آن

فریم ورک منتخب شما، باید بتواند فرایندهای مدنظر را به‌خوبی و تا زمانی که به آن احتیاج دارید، انجام دهد.

۴. پشتیبانی مناسب

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌توان برای انتخاب فریم‌ ورک، آن را در نظر داشت، پشتیبانی مناسب است. در صورت بروز مشکل در فریم‌ ورک یا داشتن سؤال، آیا می‌توانید به کمک پشتیبانی آن‌ها را برطرف کنید؟ آیا در فضای اینترنت، به‌اندازه کافی اطلاعات درباره این فریم‌ ورک، مشکلات احتمالی و نحوه عملکرد آن وجود دارد؟

با وجود همه این موضوعات، بهترین روش برای اطمینان حاصل کردن از یک فریم ‌ورک، تست کردن آن است. نیازی نیست که تعداد زیادی از فریم ‌ورک‌ها را روی پروژه خود امتحان کنید. بعد از تحقیق و بررسی، تعداد آن‌ها را محدود کرده و موارد باقی‌مانده را مورد تست قرار دهید.

 

۱۰ فریم ورک  محبوب PHP

در این قسمت به بررسی ۱۰ مورد از بهترین فریم ورک ‌های php می‌پردازیم.

 

۱. Laravel

فریم ورک  لاراول، یکی از ۱۰ فریم ورک  محبوب php است. این فریم ورک  که اولین باز در سال ۲۰۱۱ در دسترس عموم قرار گرفت، به محبوب‌ترین فریم ورک  منبع‌باز پی‌اچ‌پی جهان تبدیل شد که علاوه بر داشتن مزیت‌های فراوان، رایگان هم هست! این فریم ورک  می‌تواند برنامه‌ها و پروژه‌های پیچیده در فضای وب را با سرعت و امنیت بسیار بالاتری نسبت به سایر فریم ورک ‌ها مدیریت کند. لاراول می‌تواند فرایند توسعه پروژه شما را با عمل‌های مختلفی مانند ردیابی و احراز هویت، تا حد زیادی ساده کند.

مزیت‌های لاراول

  • فریم ورک لاراول، برای توسعه دادن برنامه‌های مختلفی ایجاد شده است و می‌تواند نیازهای مختلف پروژه شما را، چه بزرگ و چه کوچک، مرتفع کند. البته به دلیل معرفی Homestead، نصب این فریم ورک  نیز به فرایند ساده‌تری تبدیل شده است.
  • اگر قصد سفارشی کردن برنامه‌های پیچیده را دارید، این فریم ورک php، دارای ویژگی‌های بسیار متنوعی است که به شما برای این مورد کمک می‌کند. ویژگی‌هایی مانند: انتقال داده‌ها، پشتیبانی از معماری MVC، امنیت بالا، مسیریابی، احراز هویت و غیره.
  • فریم ورک لاراول، بسیار کاربردی است و سرعت و امنیتی که برای این فریم ورک  تدارک دیده شده، باعث بهبود کاربری آن می‌شود. برای توسعه‌دهندگانی که قصد دارند وب‌سایت‌های B2B (Business to business) یا سازمانی ایجاد کنند، لاراول فریم ورک ی بسیار مناسب است.

 فریم ورک  لاراول

۲. CodeIgniter

این فریم ورک  به دلیل فضای بسیار کوچکی که اشغال می‌کند، موردتوجه افراد زیادی قرار گرفته است. CodeIgniter فریم ورک ی پویا و کاربردی برای زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی (programming language) شناخته شده که ماژول‌های آماده متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌کند که به ساخت و توسعه اجزای مختلف، کمک می‌کنند.

مزیت‌های CodeIgniter

  • CodeIgniter یک فریم ورک سبک با کاربری مناسب و آسان است که برخلاف بسیاری از فریم ورک ‌های دیگر، نصب بسیار ساده‌ای دارد. این فریم ورک  به دلیل داشتن داده‌های مصور و فرایند راه‌اندازی بسیار ساده، برای افراد تازه‌کار نیز مناسب و فهم‌پذیر است.
  • این فریم ورک ویژگی‌هایی کاربردی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: معماری MVC، مدیریت خطاها، ابزارهای مناسب امنیت داخلی، امنیت داده‌ها و غیره.
  • CodeIgniter، در مقایسه با سایر فریم ورک ‌های موجود در این زمینه، بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. البته تنها به‌سرعت بالا اکتفا نکرده و همواره در حال بهبود عملکرد خود است. اگر قصد اجرای برنامه‌های سبک را روی سرورهای متوسط دارید، CodeIgniter می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 فریم ورک CodeIgniter

۳. Symfony

یکی دیگر از بهترین فریم ورک ‌های معرفی‌شده برای PHP، Symfony است که در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد. اگرچه این فریم ورک  مدت‌هاست مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما برای رفع نیازهای اساسی یک پروژه، امن، قابل‌اعتماد و قدرتمند است. Symfony در واقع یک فریم ورک  MVC بوده و به‌عنوان تنها فریم ورک  برای پیروی از استانداردهای php و وب، شناخته شده است.

مزیت‌های Symfony

  • Symfony انتخابی بسیار مناسب برای توسعه پروژه‌های سازمانی بزرگ است. علاوه بر توانمند بودن این پلتفرم، پیکربندی و نصب ساده‌ای نیز دارد.
  • درباره ویژگی‌های بارز آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: دارای موتور دیتابیس مستقل، پایدار، استفاده از بهترین شیوه‌ها و الگوهای طراحی وب، امکان ادغام با کتابخانه‌ها.
  • Symfony، فریم ورک ی بسیار انعطاف‌پذیر است که می‌تواند با پروژه‌های بزرگی مانند Drupal ادغام شود. سیمفونی و لاراول، دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی هستند که انتخاب از میان آن‌ها را سخت کرده‌اند.

بااین‌حال، لاراول فریم ورک ی با فضا و استفاده ساده است که کار را برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار یا پیشرفته، راحت می‌کند. در مقابل، سیمفونی، برای افرادی ایجاد شده است که در سطح بالاتری قرار دارند. به همین دلیل این فریم ورک  برای تازه‌کارها کمی سخت است.

 فریم ورک Symfony

۴. CakePHP

اگر قصد استفاده از یک تولباکس ساده و کاربردی را دارید، CakePHP بهترین انتخاب برای شماست. این فریم ورک  به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت‌هایی را ایجاد کرده و توسعه دهید که از نظر بصری، فضایی چشمگیر داشته و دارای ویژگی‌های خاصی هستند. علاوه‌برآن، فریم ورک  CakePHP دارای فضایی بسیار ساده است که فضایی مناسب را برای استفاده و یادگیری افراد تازه‌کار فراهم می‌کند. فریم ورک  CakePHP، اوایل دهه ۲۰۰۰ در دسترس افراد قرار گرفت و همواره در حال بهبود عملکرد خود بوده است.

مزیت‌های CakePHP

  • این فریم ورک دارای روند نصب بسیار ساده‌ای است. تنها کافی است فریم ورک  را در وب سرور خود کپی و پیست کنید.
  • فریم ورک CakePHP از امنیت بالایی برخوردار است که شامل SQL، اعتبارسنجی کردن در هنگام ورود، حفاظت از جعل درخواست بین سایتی و همچنین محافظت از XSS می‌شود. به دلیل این امنیت بالا، انتخابی مناسب برای پروژه‌های تجاری است.
  • فریم ورک CakePHP، دارای ویژگی‌های متعدد و کاربردی است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: عملکرد قدرتمند و سریع، اعتبارسنجی و امنیت.

 فریم ورک CakePHP

۵. Yii

یکی دیگر از فریم ورک ‌های ساده و کامل PHP، Yii یا Yes it is است که دارای کارایی گسترده و فضایی برای توسعه برنامه‌های وب مدرن است. Yii، طوری طراحی شده که می‌تواند برای برنامه‌های وب در زمینه‌های مختلف، مناسب واقع شود. به همین دلیل به‌عنوان یک فریم ورک  جهانی شناخته می‌شود.

مزیت‌های Yii

  • فریم ورک Yii، فرایند نصب و استفاده ساده‌ای دارد. همچنین دارای ویژگی‌های متعددی مانند امنیت بالاست که محبوبیت آن را در میان توسعه‌دهندگان مختلف، بالا می‌برد.
  • Yii سرعت و عملکردی قدرتمند دارد، توسعه‌پذیر است و به توسعه‌دهندگان تازه‌کار و پیشرفته اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از فضا استفاده کنند.
  • این فریم ورک می‌تواند داده‌های دیتابیس را بر حسب اشیا مدل‌سازی کند.
  • ازآنجایی‌که این فریم ورک ، محبوبیت بالایی دارد، پشتیبانی قدرتمندی را می‌طلبد. تیم پشتیبانی این فریم ورک همواره در صورت بروز مشکل پاسخگوی شما هستند.
  • فریم ورک Yii، توسعه‌پذیری بالایی دارد. شما می‌توانید هر قطعه از کدها را شخصی‌سازی کنید.

 فریم ورک Yii

۶. Zend Framework

یکی از انواع فریم ورک ‌های شیءگرا در میان ۱۰ فریم ورک  محبوب PHP، Zend است که داشتن ویژگی‌های متنوعی نظیر رابط‌ها و ارث‌بری، آن را به پلتفرمی گسترش‌پذیر تبدیل می‌کند. این فریم ورک  به شما کمک می‌کند تا خدمات خود را با کیفیت بالایی به مشتریان، ارائه دهید. Zend فریم ورک ی کاملاً استاندارد و متناسب با بهترین شیوه‌های PHP است که ویژگی تنظیم‌پذیر بودن آن، باعث افزایش کاربری آن می‌شود. شما می‌توانید ویژگی‌های موردنیاز پروژه خود را به‌صورت جداگانه به آن اضافه کنید.

مزیت‌های Zend

  • فضایی که Zend در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، مناسب پروژه‌های پیچیده و در مقیاس‌های بزرگ است. مجموعه‌های بزرگ که دارای بخش‌های فناوری بزرگی نیز هستند، از فریم ورک Zend برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.
  • این فریم ورک دارای ویژگی‌های نظیر API ابری، رمزگذاری داده‌ها، مدیریت session و اجزای MVC است.
  • فریم ورک Zend، قابلیت ادغام با کتابخانه‌های خارجی را نیز داراست و شما می‌توانید به این وسیله از اجزای موردنیاز خود استفاده کنید.

 فریم ورک Zend Framework

۷. Phalcon

فریم ورک  فالکون، نمونه‌ای از بهترین فریم ورک ‌های فول‌استک php است که در سال ۲۰۱۲ در دسترس عموم قرار گرفت. این پلتفرم که برای فرایندها، از الگوی طراحی معماری وب MVC، استفاده می‌کند، در ابتدا به زبان‌های C و C++ نوشته شده بود.

مزیت‌های Phalcon

  • پلتفرم Phalcon، دارای فرایند نصب ساده‌ای است و برای ایجاد و مدیریت برنامه‌های مختلف وب، مناسب است. برنامه‌های ایجادشده با این فریم ورک ، مطابق با دستورالعمل‌های توسعه سازمانی هستند.
  • این فریم ورک ویژگی‌های مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: سرعت بالا در اجرا، مدیریت داده‌ها، بارگذاری خودکار، امنیت بالا و ذخیره مناسب داده‌ها.
  • برخلاف بسیاری از فریم ورک ‌های ارائه‌شده، Phalcon می‌تواند با استفاده کارآمد و مناسب از حافظه، عملکرد پروژه را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

البته این توسعه‌دهندگان این فریم ورک ، در دیباگ کردن آن، کمی کند عمل می‌کنند که این موضوع ممکن است در آینده، مشکل‌ساز باشد.

 فریم ورک Phalcon

۸. FuelPHP

FuelPHP، فریم ورک ی فول‌استک و منعطف است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این فریم ورک  از الگوی طراحی معماری وب MVC پشتیبانی می‌کند و دارای نسخه‌ای مخصوص به خود به نام HMVC نیز هست. با استفاده از این نسخه، نیازی به تکرار در نمایش محتواهای مختلف در چندین صفحه نیست و به همین دلیل زمان و حافظه کم‌تری از پلتفرم اشغال می‌شود.

مزیت‌های FuelPHP

  • فریم ورک FuelPHP، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا راه‌حل‌های end-to-end وب را با تنوع در سایز و پیچیدگی، ارائه کنند.
  • برخی از ویژگی‌های مهم این فریم ورک عبارت‌اند از: پیاده‌سازی RESTful، استفاده و اجرای HMVC، سیستم ذخیره‌سازی قوی، حفاظت از آسیب‌پذیری و مسیریابی URL.
  • فریم ورک FuelPHP، سیستم‌های امنیتی خود را در سطح بالاتری از اقدامات معمولی ارتقا داده است. درصورتی‌که امنیت در پروژه شما موضوعی مهم باشد، سیستم امینتی در بالاترین سطح خود قرار می‌گیرد.

 فریم ورک FuelPHP

۹. PHPixie

یکی دیگر از فریم ورک ‌های معروف PHP که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، PHPixie نام دارد که در پروژه‌های مختلف مانند FuelPHP، الگوی طراحی HMVC را پیاده‌سازی می‌کند. هدف اصلی ایجاد این فریم ورک ، فراهم‌کردن فضایی با کارایی بالا برای وب‌سایت‌های read-only یا متنی بود.

مزیت‌های PHPixie

  • استفاده از این فریم ورک برای وب‌سایت‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های کاربردی و سفارشی وب و همچنین خدمات توسعه برنامه‌ها، مناسب است.
  • این فریم ورک ویژگی‌های مهمی نظیر معماری ORM، پیاده‌سازی HMVC، اعتبارسنجی در هنگام ورود، احراز هویت و ذخیره‌سازی را داراست.
  • PHPixie از اجزای مستقلی تشکیل شده است. به همین دلیل شما می‌توانید بدون استفاده از خود فریم ورک ، از آن استفاده کنید. البته PHPixie، دارای ماژول‌های نسبتاً کمی است که ممکن است استفاده از آن را کمی محدود کند.

 فریم ورک PHPixie

۱۰. Slim

یکی از محبوب‌ترین فریم ورک ‌های زبان برنامه‌نویسی PHP، Slim است که به توسعه‌دهندگان تازه‌کار تا پیشرفته کمک می‌کند برنامه‌های وب را با سرعتی بالا و APIهای ساده اما قدرتمند، توسعه دهند.

مزیت‌های Slim

  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های Slim، فضای مناسب آن برای یادگیری است. این موضوع استفاده را برای تازه‌کاران نیز آسان می‌کند.
  • توسعه‌دهندگان از این فریم ورک برای توسعه RESTful APIs و همچنین توسعه خدمات وب استفاده می‌کنند.
  • اگر برنامه وب کوچکی دارید، Slim بهترین فریم ورک برای شماست. چرا که این برنامه‌ها به فریم ورک ‌های فول‌استک نیاز ندارند. همچنین Slim، فضایی مناسب برای کاربران را تدارک دیده است!

 فریم ورک Slim

سخن پایانی

انتخاب فریم ورک برای زبان‌های برنامه‌نویسی PHP (یک زبان برنامه نویسی است که برای ابزار سرویس دهنده وب ۱۹۹۴ توسعه یافته است) ممکن است کار دشواری باشد. چرا که به دلیل گسترده بودن این حوزه، فریم ورک ‌های متعددی برای آن معرفی شده است. ما در این مقاله به بررسی ۱۰ فریم ورک  محبوب پی‌اچ‌پی و ویژگی‌های آن‌ها پرداختیم که می‌توانند به شما برای انتخاب بهترین فریم ورک ، کمک کند. امیدواریم با خواندن این نوشته به پاسخ سؤالات خود رسیده باشید. آیا شما فریم ورک  دیگری را می‌شناسید؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ با ما در میان بگذارید.

دریا بهرامی- نویسنده

874
A
A