10 نکته مهم در انتخاب نام دامنه

10 نکته مهم در انتخاب نام دامنه
10 نکته مهم در انتخاب نام دامنه
9 ماه پیش

۱۰ نکته مهم در انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه دقیقاً به اندازه انتخاب نام یک شرکت مهم و حساس است. همان‌طور که می‌دانید، نام دامنه سایت را می‌توان هویت یک کسب‌وکار در سطح وب دانست. در انتخاب نام دامنه باید دقت داشته باشید که نام انتخابی علاوه بر اینکه باید با فعالیت شما همخوانی داشته باشد، باید تبلیغ و پیدا کردن آن توسط کاربران نیز راحت باشد. اطلاع از نکات مربوط به انتخاب نام دامنه می‌تواند در این مسیر به کمک شما بیاید. اگر برای انتخاب نام دامنه به دنبال راهنمایی هستید، این مقاله برای شما نوشته‌شده است!

نام دامنه مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نام دامنه مناسب، منحصربه‌فرد و کوتاه است، همچنین به‌راحتی به خاطر سپرده می‌شود؛ اما در مقابل، نام دامنه‌ای که از کلمات پیچیده یا کلمات با املای مشابه استفاده می‌کند، مناسب به شمار نمی‌رود. بهره‌گیری از علائم و اسامی مشابه با سایت‌های دیگر نیز هرچند ممکن است راحت‌تر یادآوری شود اما منصفانه به نظر نمی‌رسد. در ادامه به بررسی ۱۰ نکته مهم در انتخاب نام دامنه می‌پردازیم که رعایت هرکدام می‌تواند نقش بسزایی در محبوبیت برند شما داشته باشد.

۱. نام دامنه را کوتاه و راحت انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در فضای وب، انتخاب دامنه‌ای است که تایپ آن آسان باشد. اگر از اصطلاحات یا کلماتی استفاده کنید که املای مختلف یا مشابه داشته باشند، به خاطر سپردن آن برای کاربر مشکل خواهد بود؛ بنابراین همواره این نکته را مدنظر داشته باشید که نام دامنه باید کوتاه و بدون پیچیدگی املایی باشد.

۲. به‌یادماندنی باشد

حتماً می‌دانید که تابه‌حال میلیون‌ها دامنه در سراسر جهان ثبت شده است؛ بنابراین انتخاب یک نام جذاب و به‌یادماندنی ضروری خواهد بود. هنگام جستجو برای پیدا کردن نام مناسب، اگر به نامی برخوردید که فکر کردید می‌تواند جذاب باشد، حتماً آن را با نزدیکان و دوستان خود به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید این نام برای دیگران نیز جذاب است.

۳. از اضافه کردن اعداد و خط تیره خودداری کنید

استفاده از اعداد و خط تیره در نام دامنه معمولاً باعث ایجاد سوءتفاهم برای کاربران می‌شود. به‌عنوان‌مثال برای سایت «پنج در«، نمی‌دانند که از عدد (5dar) استفاده کنند یا از حروف (panjdar) و این سردرگمی ممکن است که آن‌ها را از جستجوی سایت شما منصرف کند. خط تیره (-) نیز نام دامنه را پیچیده کرده و به خاطر سپردن آن را دشوار می‌کند؛ بنابراین برای پرهیز از به وجود آمدن این مشکلات بهتر است که در انتخاب نام دامنه، سراغ اعداد و خط فاصله نروید.

۴. از کلمات کلیدی در نام دامنه استفاده کنید.

در صورت امکان می‌توانید از کلمات کلیدی که کسب‌وکار یا فعالیت شما را توصیف می‌کند، استفاده کنید. همان‌طور که «دیجی‌کالا»، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در ایران از این موضوع استفاده کرده است. البته پیدا کردن نام دامنه‌ای که شامل کلمات کلیدی باشد معمولاً دشوار است؛ زیرا آن‌ها قبلاً انتخاب شده‌اند. از طرفی دیگر، قبل از ورود افراد به سایت، فعالیت شما را بازگو می‌کند که ممکن است باعث از بین رفتن حس کنجکاوی کاربر شده و از سایت شما بازدید نکند.

۵. از نام منطقه فعالیت خود کمک بگیرید.

اگر فعالیت شما مربوط به یک کسب‌وکار محلی است، می‌توانید نام شهر یا منطقه خود را در نام دامنه بگنجانید تا پیدا کردن و به خاطر سپردن آن برای مشتریان محلی آسان‌تر باشد. البته یافتن چنین نامی نیز مانند مورد قبلی دشوار خواهد بود؛ اما در صورت وجود، استفاده از این نام‌ها، به مردم اطلاع می‌دهد که شما در چه منطقه‌ای فعالیت می‌کنید.

۶. از نام‌های برند استفاده کنید.

اگر فکر می‌کنید پیدا کردن نام دامنه مناسب که کلمات کلیدی یا منطقه فعالیت شما را شامل شود، کار دشواری خواهد بود. چرا از نام‌های برند کمک نمی‌گیرید؟ درواقع این رویکردی است که بیشتر سایت‌های بزرگ جهان از آن استفاده کرده‌اند (به‌عنوان‌مثال Amazon). اگر نام مناسبی نظر شما را جلب کرده است، به این فکر نکنید که آیا می‌تواند یک دامنه مناسب باشد یا نه؛ زیرا 30 سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که کلمه «آمازون» به‌عنوان نام یک دامنه انتخاب شود! بنابراین تردید را کنار بگذارید و تعلل نکنید.

۷. درباره آن تحقیق کنید.

قبل از اینکه نامی را انتخاب کنید، مطمئن شوید که قبلاً ثبت نشده و یا شامل قوانین کپی‌رایت نباشد. همچنین بهتر است مشابه آن نام توسط شرکت دیگری استفاده نشده باشد. بی‌توجهی به این موارد ممکن است هزینه‌های حقوقی سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد. با استفاده از ابزارهای مختلف موجود در سطح وب می‌توانید به‌راحتی از این موضوع مطلع شوید.

۸. نام دامنه موردنظر را سریعاً ثبت کنید.

خرید نام دامنه به‌سرعت قابل انجام بوده و خوشبختانه قیمت بالایی نیز ندارند، بنابراین در صورت انتخاب نام دامنه و آزاد بودن آن، سعی کنید در اسرع وقت آن را ثبت کنید؛ زیرا ممکن است این نام مناسب، هم‌زمان به ذهن فرد دیگری نیز خطور کند و زودتر از شما اقدام به ثبت آن کند. برای ورود به صفحه جستجوی دامنه کلیک کنید.

۹. از یک پسوند مناسب برای دامنه سایت استفاده کنید.

پسوندهای دامنه مانند .com یا .ir هستند که در انتهای آدرس سایت قرار می‌گیرند. هرکدام از آن‌ها کاربردهای خاصی دارند که بر اساس فعالیت خود می‌توانید یک یا چند مورد از آن‌ها را انتخاب کنید. محبوب‌ترین آن‌ها، پسوند .com است، اما پیدا کردن نام دامنه کوتاه و به‌یادماندنی با پسوند .com کار دشواری خواهد بود؛ زیرا از قدیمی‌ترین پسوندها بوده و بسیاری از نام‌های دامنه با این پسوند قبلاً ثبت شده‌اند. بااین‌حال پسوندهای دیگری هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز بهره بگیرید. به‌عنوان‌مثال پسوندهای جغرافیایی مثل .ir یا .ru که نشان‌دهنده پسوندهای داخلی کشور ایران یا روسیه هستند. همچنین پسوندهای مرتبط با مشاغل مثل .coffee نیز وجود دارند که البته محبوبیت زیادی ندارند.

۱۰. از نام دامنه و برند خود محافظت کنید.

برای حفاظت از نام تجاری برند خود، پسوندهای مختلف دامنه و همچنین نام‌های با املای مشابه را نیز خریداری کنید. این موضوع باعث می‌شود هنگامی‌که به یک برند بزرگ تبدیل شدید، از ثبت‌نام‌های مشابه توسط رقبا جلوگیری کند. همچنین مطمئن خواهید شد که مشتریان شما حتی اگر نام دامنه را اشتباه تایپ کنند، بازهم به سایت شما هدایت خواهند شد.

نتیجه‌گیری

نام دامنه تأثیر زیادی در هموار کردن مسیر موفقیت سایت شما دارد. اگر بتوانید یک نام دامنه مناسب، کوتاه و بدون پیچیدگی را برای سایت خود انتخاب کنید، قدم بزرگی برای یک حضور قدرتمند در فضای آنلاین برداشته‌اید. همچنین از کلمات کلیدی، نام مناطق و کلمات برند نیز می‌توانید کمک بگیرید. پس از انتخاب سریعاً آن را ثبت کنید و درنهایت با نکات گفته شده در انتهای این مقاله از نام تجاری خود محافظت کنید.

 

دریا بهرامی- نویسنده

1542
A
A