5 نرم افزار مهم ویرایشگر متن IDE

5 نرم افزار مهم ویرایشگر متن IDE
5 نرم افزار مهم ویرایشگر متن IDE
9 ماه پیش

همان‌طور که همه ما می‌دانیم توسعه دهندگان وب‌سایت از ابزارهای متعددی برای کدنویسی، آزمایش و گردآوری اطلاعات استفاده می‌کنند. این ابزارها می‌توانند به شکل ویرایشگرهای متن، کتابخانه‌های کد، پلتفرم‌های آزمایشی و موارد دیگر باشند. بدون IDE، ممکن است توسعه دهنده با مشکل انتخاب، گسترش، ادغام و مدیریت تمام ابزارها به‌طور جداگانه دست‌وپنجه نرم کند.

از این رو محیط توسعه یکپارچه یا IDE وارد عمل شده و این نگرانی را از بین برده است. IDE همه ابزارهای ویرایش متن را تحت یک چارچوب، برنامه یا سرویس واحد ارائه می‌کند. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده که به کاهش اشتباهات کدنویسی، ساده‌سازی فرآیند توسعه و البته یکپارچه سازی API های مختلف کمک می‌کند. برخی از IDE ها رایگان و متن باز هستند و برخی دیگر دارای هزینه یا حق اشتراک می‌باشند.

IDE چیست؟

محیط توسعه یکپارچه یا IDE نرم‌افزار یا ابزاری در رایانه است که برای توسعه برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و حتی نرم‌افزارها با استفاده از چندین زبان برنامه نویسی در یک موقعیت استفاده می‌شود. نرم‌افزار IDE برنامه‌ای است که توسعه اپلیکیشن‌ها را تسهیل می‌کند.

به‌طورکلی محیط توسعه یکپارچه (IDE) نرم‌افزاری برای ساخت برنامه‌های کاربردی است که ابزارهای توسعه دهنده رایج را در یک رابط کاربری گرافیکی واحد (GUI) ترکیب می‌کند. این نرم افزار به گونه‌ای طراحی شده که تمامی وظایف برنامه نویسی را در یک برنامه جمع کند.

یکی از مزایای اصلی یک IDE این است که یک رابط مرکزی با تمام ابزارهای مورد نیاز یک توسعه دهنده را ارائه می‌دهد. یک IDE از یک یا چند زبان نیز پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های مشترک محیط‌های توسعه یکپارچه یا IDE

  • ویرایشگر کد: این ویرایشگرها که برای نوشتن و ویرایش کد منبع طراحی شده‌اند، از ویرایشگرهای متن متمایز می‌شوند؛ زیرا فرآیند نوشتن و ویرایش کد را برای توسعه دهندگان ساده‌تر کرده یا بهبود می‌بخشند.
  • کامپایلر: کامپایلرها کد منبعی را که به دست انسان به زبانی قابل خواندن و نوشتن نوشته شده است را به شکلی تبدیل می‌کنند که کامپیوترها بتوانند آن را اجرا کنند.
  • دیباگر: دیباگرها در حین تست استفاده می‌شوند و می‌توانند در رفع اشکال برنامه‌های کاربردی به توسعه دهندگان کمک کنند.
  • ساخت ابزارهای خودکارسازی: این ابزارها می‌توانند به خودکارسازی وظایف توسعه دهنده که برای صرفه‌جویی در زمان کارایی بیشتری دارند کمک کنند.

IDE می‌تواند یک برنامه کاربردی مستقل باشد، اگرچه ممکن است به‌عنوان بخشی از یک یا چند برنامه سازگار نیز بکار گرفته شود.

تاریخچه IDE

قبل از IDE ها، برنامه نویسان برنامه‌های خود را در ویرایشگرهای متن می‌نوشتند. این پروسه شامل نوشتن و ذخیره یک برنامه در ویرایشگر متن قبل از اجرای کامپایلر، یادداشت هرگونه پیام خطا، و سپس بازگشت به ویرایشگر متن برای اصلاح کد آن بود.

در سال 1983 بود که کمپانی Borland یک کامپایلر پاسکال را خریداری کرد و آن را با عنوان TurboPascal منتشر نمود که برای اولین بار دارای یک ویرایشگر و کامپایلر یکپارچه بود. گرچه بعضی‌ها تصور می‌کنند TurboPascal ایده یک محیط توسعه یکپارچه را راه‌اندازی کرده است، اما بسیاری بر این باورند که Visual Basic مایکروسافت (VB) که در سال 1991 راه‌اندازی شد، در واقع اولین IDE واقعی در تاریخ بود.

ویژوال بیسیک که به زبان قدیمی بیسیک ساخته شده بود و یک زبان برنامه نویسی محبوب در دهه 1980 بود. ظهور Visual Basic به این معنی بود که برنامه نویسی را می‌توان در قالب‌های گرافیکی در نظر گرفت و مزایای بهره‌وری قابل توجه آن بیشتر از قبل آشکار شد.

مزایای استفاده از IDE یا محیط توسعه یکپارچه

IDE می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد زیرا مجموعه‌ای عالی از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد. با این حال مهم‌ترین مزایای آن را در اینجا موردبحث قرار خواهیم داد:

1. کنار هم بودن همه ابزارها

یک محیط توسعه یکپارچه یا IDE دارای یک ویرایشگر کد، کامپایلر، تفسیر کننده و دیباگر است که از طریق یک رابط کاربری گرافیکی قابل دسترسی هستند. این بدان معنا است که کاربر کد را در ویرایشگر می‌نویسد، کامپایلر کد را به زبان قابل خواندن تبدیل می‌کند تا توسط رایانه اجرا شود و در نهایت دیباگر نرم افزار را برای رفع اشکالات و خطاها تست می‌کند.

2. بروز بودن همیشگی

مزیت دیگر IDE بروز بودن همیشگی آن است. به‌عنوان مثال، موضوعات راهنمای یک IDE به همراه نمونه‌های جدید، قالب‌های پروژه و موارد دیگر دائماً به‌روزرسانی می‌شوند. توسعه‌دهندگان نیز دائماً در حال یادگیری مطالب جدید هستند و بهترین شیوه‌های بروز را بکار می‌گیرند. در نتیجه اعتبار و ارزش زیادی را به تیم و شرکت خود هدیه می‌دهند.

3. طراحی خوب

نوار ابزار این نرم افزار شبیه به نوار ابزار نرم افزار Word است. این برنامه، کار توسعه دهندگان را به‌واسطه ابزارهای تشخیص خطا، قالب‌بندی کد منبع، تکمیل کد هوشمند و موارد دیگر ساده‌تر می‌کند.

4. پشتیبانی از MDD

کلمه MDD مخفف توسعه مبتنی بر مدل است. در این حالت، توسعه دهنده‌ای که با یک IDE کار می‌کند، ابتدا با یک الگو شروع کرده، سپس آن را ترجمه یا به کد مناسب تبدیل می‌نماید. در ادامه این کد توسط یک دیباگر با سطح بالایی از اتوماسیون با استفاده از این ابزار تست می‌شود. زمانی که همه این کارها انجام شد، می‌توان کد را برای فرآیندهای بعدی جایگزین کرد.

5. بهره وری بالا

ثابت شده که یک IDE می‌تواند برای توسعه دهندگان بسیار سازنده باشد؛ زیرا راه‌اندازی سریع را با استاندارد سازی ابزارها فراهم می‌کند. بدون آن، توسعه دهندگان وقت خود را صرف این تصمیم‌گیری می‌کنند که از کدام ویرایشگر متنی استفاده کنند یا کدام ابزار را می‌توانند جایگزین نمایند.

6. راه اندازی سریع‌تر

برنامه نویسان مجبورند زمان خود را صرف پیکربندی چندین ابزار توسعه بدون داشتن رابط IDE کنند. با کمک یکپارچگی IDE، برنامه نویسان می‌توانند مجموعه‌ای از قابلیت‌ها را در یک زمان بدون نیاز به تعویض مداوم ابزارها داشته باشند.

7. استانداردسازی

IDE روند توسعه را تنظیم می‌کند، به برنامه نویسان کمک می‌کند تا به‌طور یکپارچه با هم کار کنند و به استخدام افراد جدید برای بالا بردن سرعت فعالیت‌ها کمک می‌کند.

8. سایر ویژگی‌ها

IDE دارای ویژگی‌هایی مانند مدل‌سازی شی‌ء و داده، ویرایشگرهای قابل برنامه ریزی، کتابخانه کد منبع و البته ابزارهای خودکارسازی است که ویژگی‌های بسیار عالی محسوب می‌شوند.

یک IDE چه تفاوتی با یک ویرایشگر متن دارد؟

ویرایشگر متن یک برنامه کامپیوتری ساده و ابزاری است که برای ویرایش متن ساده استفاده می‌شود. از سوی دیگر، IDE یک محیط نرم‌افزاری کامل است که ابزارهای توسعه دهنده اولیه مورد نیاز برای ساخت و تست نرم‌افزار را با هم ادغام می‌کند.

تمرکز در یک ویرایشگر متن، روی خود متن است. زمانی که می‌خواهید روی یک برنامه تسلط داشته باشید و سپس از آن برای چندین فناوری و زبان مختلف استفاده کنید، از یک ویرایشگر متن استفاده می‌کنید؛ زیرا ویرایشگرهای متن ساده‌تر از IDE ها هستند. کاری که ویرایشگر متن به سادگی انجام می‌دهد این است که مقدار ورودی را می‌گیرد، آن را تغییر می‌دهد و مقدار خروجی را تولید می‌کند.

عملکرد IDE ها فراتر از این‌هاست. این ابزار، جنبه‌های مختلف یک برنامه کامپیوتری را در یک رابط کاربری گرافیکی واحد (GUI) ادغام می‌کند. IDE ها به تیم توسعه دهندگان این امکان را می‌دهند تا بر روی ماژول‌های مختلف یک پروژه به صورت سازمان یافته کار کنند.

یک IDE شامل همه این مؤلفه‌ها و حتی بیشتر است. برخی از IDE ها دارای ابزارهای اضافی برای خودکارسازی، آزمایش و تجسم فرآیند توسعه هستند. اصطلاح «محیط توسعه یکپارچه» به این معنی است که شما هر چیز لازم را برای تبدیل کد به اپلیکیشن ها و برنامه‌های کاربردی در دسترس دارید.

بهترین IDE برای اهداف من کدام است؟ فاکتورهای کلی که هنگام انتخاب بهترین IDE باید در نظر گرفته شود شامل زبان‌هایی است که می‌تواند پشتیبانی کند، سهولت استفاده و هزینه. لیست زیر را بررسی کنید تا با ویژگی‌های 5 مورد از بهترین ویرایشگرهای IDE بیشتر آشنا شوید.

 5 مورد از بهترین IDE ها برای توسعه وب

این لیست مجموعه‌ای از محبوب‌ترین، بهترین و قدرتمندترین IDE ها برای توسعه وب با ویژگی‌های غنی را فهرست می‌کند:

1. Visual Studio

 Visual Studio IDE یکی از محبوب‌ترین و بهترین گزینه‌های توسعه وب IDE موجود است. این گزینه از هوش مصنوعی برای آگاهی یافتن از ویرایش‌های شما هنگام کد نویسی استفاده می‌کند تا بتواند جملات شما را به پایان برساند. علاوه بر این، با کمک این گزینه می‌توانید هنگام ویرایش و اشکال‌زدایی، به صورت لحظه‌ای با تیم خود همکاری کنید. همچنین می‌توانید سرورها، ترمینال‌ها و نظرات را به اشتراک بگذارید.

Visual Studio از توسعه وب، موبایل، برنامه و بازی، ASP.NET، Python، Node.js، C++، Unity و نیز Azure د پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید محیط‌های توسعه را در فضای ابری و موارد دیگر ایجاد کنید، در حالی که برای Windows، Mac، Android، iOS، وب و در فضای ابری نیز در دسترس است.

نسخه‌های متعدد این IDE قادر به ایجاد انواع برنامه‌ها از برنامه‌های کاربردی وب گرفته تا برنامه‌های تلفن همراه و بازی‌های ویدیویی هستند. این سری از نرم‌افزارها شامل هزاران ابزار برای تست سازگاری است تا بتوانید نحوه اجرای برنامه‌های خود را در بیش از 300 دستگاه و مرورگر مشاهده کنید. ویژوال استودیو به دلیل انعطاف‌پذیری، ابزاری عالی برای دانشجویان و متخصصان است.

زبان‌های پشتیبانی شده: ASP.NET، DHTML، JavaScript، JScript، Visual Basic، Visual C#، Visual C++، Visual F#، XAML و غیره

ویژگی‌های قابل توجه:

  • یک کتابخانه عظیم از برنامه‌های افزودنی که همیشه در حال بهبود است
  • داشبورد قابل تنظیم و پنجره‌های قابل اتصال
  • گردش کار ساده و سلسله مراتب فایل‌ها
  • امکان نظارت بر عملکرد در زمان واقعی
  • ابزارهای خودکارسازی
  • بازسازی آسان و درج کد
  • پشتیبانی از تقسیم صفحه نمایش

2. Code::Blocks

Code::Blocks یکی دیگر از گزینه‌های محبوب رایگان و متن باز است. این یک IDE قابل تنظیم است که به‌طور همیشگی در تمام پلتفرم‌ها کار می‌کند، بنابراین برای توسعه دهندگانی که اغلب بین فضاهای کاری جابجا می‌شوند عالی است. چارچوب پلاگین به کاربران این امکان را می‌دهد که این IDE را برای رفع نیازهای خود تغییر دهند.

زبان‌های پشتیبانی شده: C، C++، Fortran

ویژگی‌های قابل توجه:

  • رابط با قابلیت ردیابی آسان شامل لیستی از فایل‌های باز
  • سازگار با لینوکس، مک و ویندوز
  • نوشته شده در C++
  • به هیچ زبان تفسیری یا اختصاصی نیاز ندارد
  • بسیاری از پلاگین های از پیش ساخته شده و سفارشی ساخته شده را پشتیبانی می‌کند
  • از چندین کامپایلر از جمله GCC، MSVC++، clang و غیره پشتیبانی می‌کند

3. PyCharm

PyCharm توسط متخصصان در Jet Brains توسعه داده شده است و یک نسخه رایگان عمومی و 30 روزه آزمایشی رایگان برای نسخه حرفه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کمک به کدنویسی و تجزیه و تحلیل جامع، PyCharm را به بهترین IDE برای برنامه نویسان پایتون در تمام سطوح تبدیل می‌کند.

PyCharm همچنین از زبان‌های دیگر پشتیبانی می‌کند و روی پلتفرم‌های متعدد کار می‌کند، بنابراین عملاً هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند.

زبان‌های پشتیبانی شده: AngularJS، Coffee Script، CSS، Cython، HTML، JavaScript، Node.js، Python، TypeScript و زبان‌های قالب

ویژگی‌های قابل توجه:

  • سازگار با ویندوز، لینوکس و سیستم عامل مک
  • همراه با Django IDE
  • ادغام آسان با Git،Mercurial و SVN
  • رابط قابل تنظیم با شبیه‌سازی VIM
  • دیباگرهای جاوا اسکریپت، پایتون و جنگو
  • از موتور گوگل اپ پشتیبانی می‌کند

4. Eclipse

این مقاله بدون اشاره به Eclipse کامل نخواهد شد. Eclipse یک ویرایشگر متن باز رایگان و انعطاف‌پذیر است که برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها مفید است. Eclipse که در ابتدا یک محیط جاوا بود، اکنون به لطف تعداد زیادی افزونه، دارای طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها شده است.

علاوه بر ابزارهای اشکال‌زدایی و پشتیبانی Git/CVS، نسخه استاندارد Eclipse با جاوا و ابزار توسعه پلاگین ارائه می‌شود. Eclipse Marketplace Client به کاربران امکان دسترسی به گنجینه‌ای از افزونه‌ها و اطلاعات ارائه شده در حال گسترش توسعه دهندگان را می‌دهد.

Eclipse یک IDE متن باز و عمومی برای جاوا اسکریپت است، اما از ابزارهایی مانند HTML و CSS نیز پشتیبانی می‌کند. گوگل، نتفلیکس، فیس‌بوک، جنرال الکتریک و والمارت در این برنامه مشارکت کرده‌اند؛ بنابراین، می‌توانید مطمئن باشید که یکی از بهترین IDE ها را برای توسعه وب خود انتخاب می‌کنید.

زبان‌های پشتیبانی شده: C، C++، Java، Perl، PHP، Python، Ruby و غیره.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • مجموعه‌ای از راهکارها که امکان پشتیبانی چند زبانه را فراهم می‌کند
  • پیشرفت‌های جاوا IDE مانند نماهای سلسله مراتبی پروژه‌های تو در تو با چشم‌اندازهای قابل تنظیم
  • گزارش خودکار خطا
  • گزینه‌های ابزار برای پروژه‌های JEE
  • ادغام JUnit

5. Xcode

Xcode IDE رایگان، متن باز و بخشی از Xcode است که مجموعه‌ای از ابزارها برای ساخت برنامه برای دستگاه‌های اپل مانند iPad، iPhone و Mac را فراهم می‌کند. یکپارچه‌سازی با Cocoa Touch باعث می‌شود که توسعه در محیط اپل به سرعت انجام شود و شما می‌توانید خدماتی مانند Game Center یا Passbook را با یک کلیک ماوس فعال کنید.

ارتباط داخلی با وب‌سایت توسعه‌دهنده به کاربران کمک می‌کند تا برنامه‌های کاملاً کاربردی را در لحظه تولید کنند.

زبان‌های پشتیبانی شده: AppleScript، C، C++، Java، Objective-C

ویژگی‌های قابل توجه:

  • کنترل UI را می‌توان به راحتی با کد پیاده‌سازی و مرتبط کرد
  • کامپایلر LLVM اپل، کد را اسکن می‌کند و توصیه‌هایی را برای رسیدگی به مشکلات عملکرد ارائه می‌دهد
  • عملکرد دستیار اجازه می‌دهد تا فضای کاری شما تقسیم شود
  • نوار پرش، تعیین مسیر سریع را ممکن می‌کند
  • Interface Builder به کاربر اجازه می‌دهد بدون نوشتن کد، نمونه‌های اولیه بسازد
  • UI و کد منبع را می‌توان به‌صورت گرافیکی برای طراحی نمونه‌های اولیه رابط پیچیده در عرض چند دقیقه کانکت کرد
  • ویرایشگر نسخه شامل فایل‌های گزارش و جدول زمانی commit است
  • Test Navigator به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌ها را در هر مرحله از توسعه به سرعت آزمایش کنید

پیدا کردن بهترین IDE برای نیازهای خود

همان‌طور که می‌بینید، بهترین IDE برای شما به سیستم عامل شما، زبان برنامه‌نویسی انتخابی و پلتفرم‌هایی که می‌خواهید برای آن توسعه دهید بستگی دارد. پیدا کردن گزینه مناسب یک فرآیند ادامه‌دار است.

گزینه‌های پیش روی شما عملاً نامحدود هستند، بنابراین می‌توانید فهرستی از اولویت‌های خود تهیه کنید و سپس IDE را جستجو کنید که بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد. در حالی که هر توسعه‌دهنده‌ای نرم‌افزار مورد علاقه خود را دارد، از انتخاب گزینه‌های مختلف و جدید نترسید زیرا دنیای IDE ها همیشه در حال گسترش است.

دریا بهرامی- نویسنده

1188
A
A