8 نکته برای انتخاب یک هاست خوب و مناسب

8 نکته برای انتخاب یک هاست خوب و مناسب
8 نکته برای انتخاب یک هاست خوب و مناسب
9 ماه پیش

 

میزبانی وب یا وب هاستینگ ( Web Hosting ) یعنی فراهم نمودن بستر و فضایی که کاربر بتواند فایل‌های متعلق به وب سایت خود را در آنجا ذخیره کند. این فایل‌ها از انواع فایل‌های متنی، صوتی،‌ تصویری،‌ و غیره  هستند و یکی دیگر از مهم‌ترین این فایل‌ها کدهای برنامه نویسی شده وب سایت هستند که به زبان‌های مختلف نوشته شده‌اند.

 کاربران نیز کسانی هستند که برای دست یافتن به این مجموعه به وب سایت شما مراجعه می‌کنند حال برای اینکه این سایت دائما در دسترس کاربران قرار داشته باشد و بتواند بهترین خدمات را به بهترین شکل ارائه نماید باید شاخص‌هایی را داشته باشد که برای نمونه داشتن پهنای باند بالا یکی از این شاخص‌های آن است. به سیستمی که مجموعه این شاخص‌ها را دارد و به کاربران سرویس می‌دهد سرور می‌گویند.

هر کامپیوتری می‌تواند یک سرور هاستینگ باشد ولی به علت هزینه‌های بالا و عدم تخصص در راه اندازی و نگهداری سرور این عمل برای همه دارندگان یک وب سایت مقرون به صرفه و کاربردی نیست و در این میان شرکت‌هایی هستند که وظیفه تامین این فضا را بر عهده می‌گیرند و در مقابل هزینه ای را از کاربران خود دریافت می‌کنند.

سرورها بر اساس میزان قدرت ،‌سیستم عامل،‌ کشور محل وقوع،‌ و سایر شاخص‌ها دسته بندی می‌شوند که هر کدام یک از این ها یک شاخص برای انتخاب یک سرور هستند.

در این جا شاخص‌هایی را که باید برای انتخاب یک سرور خوب مد نظر قرار داد، مورد بررسی قرار می دهیم تا کاربرانی که قصد خرید هاست را دارند بتوانند با دید بازتری این انتخاب را انجام دهند.

یک سرور (‌هاست خوب ) باید از پهنای باند و فضای دیسک مناسب برخوردار باشد.

این دو گزینه یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای وب سایت‌ها هستند و هر کدام یک از آنها در صورت ناکافی بودن می‌توانند در ارائه خدمات وب سایت مشکلاتی را ایجاد کنند.

 پهنای باند در حقیت همان محدودیت انتقال داده ها است که شاخص آن را با ترافیک ماهیانه نشان می‌دهند و نشان دهنده این است که چقدر اطلاعات بین کاربر و سرور رد و بدل شده است. یعنی مجموعه فایل‌های آپلود شده و دانلود شده را نشان می‌دهد و این شاخص نباید از میزان پهنای باند خریداری شده بیشتر باشد.

فضای دیسک نیز آیتم تاثیر گذاری در کیفیت هاست انتخابی است که در حقیقت نشان دهنده مقدار فضایی از هارد دیسک سرور است که به شما اختصاص داده می‌شود.

 این فضا از چند مگابایت تا چندین گیگابایت متغیر است. مجموعه فایل‌هایی که شما بر روی سرور خود قرار می‌دهید نباید بیشتر از فضای خریداری شده شما باشد البته شما می‌توانید در اکثر هاست‌ها این فضا را در صورت نیاز توسعه دهید و فضای بیشتری را خریداری نمایید.

مشاهده و خرید پلن های متنوع و حرفه ای ارائه خدمات سرور مجازی از آذرآنلاین

امنیت بالا، شاخص مهم یک هاست خوب

یکی دیگر از گزینه‌های با اهمیت بالا امنیت یک سرور است. یعنی همان قدر که سرعت سرور، فضای هارد دیسک سرور، و ... برای شما اهمیت دارد، این مسئله نیز اهمیت دارد. در صورتی که شما فضای ناامنی را خریداری نمایید، هر روزه باید درگیر انواع مشکلات امنیتی و بهم ریختن وب سایت خود باشید و این علاوه بر از بین بردن انرژی شما، سطح اطمینان کاربران شما را از بین خواهد برد.

در صورتی که اطلاعات حیاتی روی سرور خود داشته باشید ممکن است باعث شکست بزرگ برای تیم شما گردد که هر چند قسمتی از این امنیت و تامین آن بر عهده تیم خود شما است. چون یکی از راه‌های از بین رفتن امنیت استفاده از نرم‌افزارهای نوشته شده ضعیف و کد نویسی‌های اشتباه است و سمت دیگر امنیت مرتبط با مسائل سرور است که باید توسط میزبان تامین گردد.

یک هاست خوب پشتیبانی بسیار عالی دارد

اکثر شرکت‌های میزبانی وب ادعای پشتیبانی ۲۴ ساعته را برای سرور خود دارند و این شما هستید که واقعیت این امر را امتحان می‌کنید. یکی از راحت‌ترین راه‌های تست این امر تماس با پشتیبانی سایت از طرق مختلف است.

چگونگی پاسخگویی آنها نیز نشان دهنده واقعی بخشی از پشتیبانی آنها است مخصوصا اگر این تماس ها (‌از طریق ایمیل،‌ تیکت،‌ تماس و ... ) در ساعت غیر اداری باشد و یا در نیمه های شب.

این مسئله نشان دهنده این است که آیا واقعا پشتیبانی بیست‌و‌چهار ساعته دارند یا خیر. در ضمن این که تنها دادن پاسخ، درست بودن این ادعا را اثبات نمی‌کند.

 یعنی اینکه آیا کیفیت پاسخ ارائه شده نیز به همان میزان مناسب و کارا است. یا پاسخ ارائه شده صرفا در حد یک پاسخ است بدون هیچ حل مشکل و و کارایی لازم.

البته داشتن راهنمای‌های لازم و پاسخ به سوالات متداول که در تمامی میزبان های وب موجود است نیز می‌تواند تا حدی این مشکل را حل نماید. هر چه این بخش کامل‌تر باشد نیاز شما به تماس با تیم پشتیبانی کمتر خواهد بود.

چه بسا سوال‌هایی که به راحتی می‌توان آن را از بخش سوالات متداول پیدا کرد و هم کاربر هم بخش پشتیبانی فشار کمتری را متحمل خواهند شد.

بکاپ گیری خوب نشانه یک هاست خوب است

انتخاب یک سرور خوب بعد از کلی تحقیق و پرس جو انجام می‌شود. ولی نکته‌ای که وجود دارد در همه جای دنیا و در همه مسائل یک سری اتفاقات پیشبینی نشده‌ای رخ می‌دهد که دست هیچ کارشناس و شرکتی نیست.

 ولی اینکه شما چقدر برای این اتفاقات غیر مترقبه آماده هستید دست خود شماست. داشتن نسخه پشتیبان از وب سایت یک نکته کلیدی و بسیار با اهمیت است. هر چند این بکاپ گیری توسط هر دو طرف انجام می‌شود. هم توسط مدیر وب سایت و هم توسط هاست.

 ولی اینکه یک هاستی بکاپ گیری منظم داشته باشد از اهمیت بالاتری برخوردار است. بکاپ‌های گرفته شده در زمان‌هایی مانند زمانی که سرورهای یک هاست دچار سوختگی می‌شوند و یا مدیر یک وب سایت به هر علتی تغییرات ناخواسته‌ای ایجاد می‌کند و باعث بهم ریختگی وب سایت خود می‌شود، اهمیت خود را نشان می‌دهند.

 بکاپ منظم باعث می‌شود در صورت بروز چنین اشتباهاتی شما تمامی کار خود را مجبور نباشید از اول شروع کنید.پس در انتخاب سروی که پکاب گیری منظم دارد نهایت دقت را بفرمایید. 

یک هاست خوب پلن های متفاوت با قیمت‌های متنوع دارد

شرکت‌های هاستینگ اکثرا پکیج های متنوعی را ارائه می‌نمایند. ولی شما باید دقت نمایید که این تنوع هم در ارتباط با منابع سرور باشد و هم در ارتباط با دوره های زمانی .

 وقتی سروری خدمات خود را با تنوع فراوان در زمینه منابع سرور ارائه می‌دهد شما دست بازتری برای انتخاب پلن خود دارید. یعنی می‌توانید رم، سی پی یو، و سایر مشخصات مناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید.

 این باعث می‌شود شما از پرداخت هزینه‌های اضافی معاف شوید. ولی گزینه دیگری که در ارائه این پلن ها اهمیت دارد دادن دوره های زمانی متنوع است. چون با همه وسواسی که یک مدیر وب سایت به خرج دهد باز ممکن است که در انتخاب یک هاست اشتباه کند و یا بعد از مدتی استفاده متوجه این امر شود که هاست انتخاب پاسخگوی نیازهای وب سایت او نیست.

 در صورتی که یک هاست برای خرید بازه‌های زمانی کوتاهی را مثل ماهانه عرضه نماید. مدیر وب سایت در ارتباط با بازگشت وجه دیگر هیچ دغدغه‌ای نخواهد داشت. یعنی به راحتی می‌تواند در صورت نیاز به یک هاست دیگر مهاجرت نماید.

ولی بعضی از هاست‌ها با ارائه دوره زمانی بلند مدت مثل یک ساله قدرت این مانور را از شما گرفته و در حقیقت شما به راحتی و بدون صرف هزینه اضافی قادر نیستید سایت خود را به هاست دیگری انتقال دهید. 

یک هاست خوب تنوع سرویس های فراوانی دارد

شاید برای شما هم بعد از تحقیق و جستجو شرکتی را پیدا کنید که از لحاظ امنیت،‌ پشتیبانی، نیروی متخصص ورزیده، و ... دارای امتیازات خوبی باشد ولی سرویس مورد نظر شما را ارائه ننماید.

یک هاست خوب انواع هاست‌های اشتراکی (  Shared Hosting ) و هاست‌های اختصاصی را باید ارائه کند تا کاربران بتوانند متناسب با نیاز خود هاست مورد نظرشان را انتخاب نمایند.

هاست‌های اشتراکی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و کاربران که تازه وارد هستند و یا هنوز به خاطر نوپا بودن شرکت و کسب و کار خود قیمت یک هاست خیلی برایشان مهم است وجود هاست‌های اشتراکی در شرکت مذکور خیلی برایشان اهمیت دارد و دست این کاربران برای انتخاب بسیار باز است .

در مقابل هاست های اختصاصی با توجه به قدرت بالایی که دارند طبعا هزینه‌هایی بالایی را نیز به کاربران اعمال می‌کنند. داشتن هاست‌های اختصاصی باعث می‌شود هم بتوانیم مشتریان قوی را جذب نماییم.

 چنانچه یکی از کاربران که قبلا از هاست‌های اشتراکی استفاده کرده ولی هم اکنون به علت توسعه کسب و کار و وب سایت خود، نیازهای بالاتری دارد، در روی هاست مذکور ماندگار شود چون تمامی خدمات مورد نیاز شخص مورد نظر در روی همین هاست ارائه می‌گردد .

داشتن هر دو هاست اشتراکی و اختصاصی نشان دهنده این است که شما به همه سلیقه‌ها و کاربران احترام می‌گذارید و خواهان کار با تمامی گروه افراد هستید .

هاست خوب سیستم عامل‌های متنوعی ارائه می‌نماید

هر هاستی ممکن است از سیستم عامل ویندوز یا لینوکس استفاده کند. هر چند این عامل در تعیین قیمت مهم است. ولی نکته دیگری که این سیستم عامل با خود به همراه می‌آورد، بحث تنوع رابط گرافیکی کاربر است.

بعضی از کاربران به علل مختلفی که برای خود ارائه می‌کنند نیاز دارند که از محیط گرافیکی بهتری برخوردار باشند. این مسئله ممکن نمی‌شود مگر آن که شما از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید.

 ولی در مقابل کاربران دیگر مسائلی مثل امنیت و قیمت از اهمیت بیشتری برای آنها برخوردار است و داشتن سیستم عامل لینکوس برای این افراد اهمیت بالایی دارد .

چون هر کدام از این سیستم عامل‌ها کنترل پنل‌های مخصوص به خود را دارند و مدیران وب سایت یا به علت عادت به کار با یکی و یا مسائل دیگر نیاز دارند که همیشه پنل باب میل خود را پیدا کنند . 

یک هاست خوب همیشه استوار است

آپ تایم  ( uptime ) بالا یکی دیگر از دغدغه‌های مدیران وب سایت‌ها است. شما اگر همه موارد را برای کاربرا‌ن‌تان مهیا کنید، ولی سرور پایداری نداشته باشید در حقیقت مثل این است که هیچ چیز ندارید.

پیشنهاد مطالعه:: چگونه آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری کنیم؟

 از دیدگاه کاربر وقتی آدرس سایت شما را در مرورگر وارد میکند، ولی سایت شما بالا نمی‌آید در حقیقت آن سایت وجود ندارد و هر چه دفعاتی که این اتفاق رخ می‌دهد بالاتر باشد درصد اطمینان کاربر به شما کمتر می شود. این مسئله باعث می شود رقبا شما از شما بهتر کار کنند.  حتما در انتخاب خود این گزینه را لحاظ نمایید

کشور ارائه دهنده هاست خوب نیز مهم است

کشور ارائه دهنده هاست خوب از اهمیت فراوانی برخوردار است. مخصوصا برای کاربران ایرانی .  برای اینکه بتوانید بین هاست ایران و هاست خارج یکی را انتخاب کنید، باید مواردی را مد نظر قرار دهید و البته این مسئله بستگی زیادی به نیاز شما دارد.

 کشور ایران از نظر کیفیت دسترسی به اینترنت توان رقابت با کشور های مثل آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی مثل آلمان، فرانسه، و انگلیس را ندارد و به خاطر همین درصد آپ تایم هاست‌های خارجی نسبت به هاست‌های داخلی بسیار بالاتر است.

 ولی در مقابل از لحاظ سرعت دسترسی، سایت‌هایی که در داخل کشور وجود دارند از سرعت بالاتری نسبت به سایت‌هایی که در هاست های خارج وجود دارند برخوردار هستند و این مسئله بیشتر به خاطر دوری راه و بعد مسافت است.

 این مسئله برای کاربران تمامی کشور ها صادق است که سرورهای داخل آن کشور سرعت بیشتری نسبت به سرورهای خارجی دارند. مسئله دیگر، قیمت هاست می‌باشد که در کشور ما به علت گران بودن اینترنت و پهنای باند باعث می‌شود، هاست‌های داخل کشور قیمت بالاتری نسبت به هاست‌های خارجی داشته باشند.

و موارد دیگری نیز وجود دارد که بسته به انتخاب کاربر می‌توان از هاست داخل یا هاست خارج استفاده کرد. ما در این مقاله سعی کردیم که حقایق و ملاک های واقعی را به شما نشان دهیم و این به شما بستگی دارد که کدام یک را در نهایت انتخاب کنید.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

1943
A
A