فعال سازی SSL رایگان در سی پنل و غیر فعال سازی آن

فعال سازی SSL رایگان در سی پنل و غیر فعال سازی آن
فعال سازی SSL رایگان در سی پنل و غیر فعال سازی آن
4 ماه پیش

Let’s Encrypt یک گواهینامه SSL رایگان است که توسط  یک گروه پژوهشی مربوط به امنیت اینترنت (ISRG) پیاده و راه‌اندازی شده است. پروژه Let’s Encrypt در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار مطرح شد و پس از ۱۰ ماه موفق به انتشار اولین گواهینامه رایگان خود شد.

به طور خلاصه می‌توان گفت این سرویس به شما اجازه می دهد تا یک گواهینامه مورد اعتماد SSL رایگان را بر روی هر یک از وب‌سایت‌های خود نصب و راه‌اندازی کنید. این مورد نه تنها باعث رمزگذاری بین وب‌سایت و مرورگرهای شما می‌شود، بلکه باعث نمایش وب‌سایت شما به عنوان یک وب‌سایت مورد اعتماد کاربران خواهد بود. در این آموزش روش فعال سازی SSL رایگان در سی پنل و غیر فعال سازی آن را در این کنترل پنل بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

فعال سازی SSL رایگان در سی پنل و غیرفعال سازی آن

جهت فعال سازی SSL رایگان در سی پنل به صورت خودکار (Let’s Encrypt) به‌صورت زیر اقدام نمایید.

ابتدا وارد کنترل پنل هاست خود شده و در قسمت SECURITY بر روی گزینه SSL/TLS Status کلیک کنید:

imgpsh_fullsize_anim (34)

در قسمت بالای صفحه‌ای که باز می‌شود، با سه دکمه آبی رنگ رو به رو خواهید شد که در زمان فعال سازی SSL باید از آنها استفاده نمایید. که عبارتند از:

include Domain during AutoSSL: بعد از فعال کردن تیک کنار دامنه‌های مورد نظر، با کلیک روی این گزینه در واقع تعیین می‌کنید که فعال سازی SSL تنها برای دامنه‌های انتخاب شده صورت بگیرد.

Exclude Domain from AutoSSL: اگر هم بعد از فعال کردن تیک دامنه‌ای روی این دکمه کلیک کنید، در اصل این دستور را ارسال می کنید که نصب SSL برای دامنه‌های انتخاب شده صورت نگیرد.

نکته مهم: در نظر داشته باشید که گواهینامه SSL هر 90 روز یکبار به صورت خودکار تمدید می‌شود. اگر دامنه در حالت exclude قرار گرفته باشد، بعد از 90 روز تمدید خودکار صورت نمی‌گیرد.

Run AutoSSL: بعد از مشخص کردن دامنه‌های مورد نظر خود باید از این دکمه برای تکمیل فرآیند فعال سازی SSL وب‌سایت خود استفاده نمایید.

Inkedimgpsh_fullsize_anim-(36)_LI

همچنین در این صفحه لیستی از دامنه‌های موجود به همراه وضعیت نصب SSL شامل نمایش فعال یا غیرفعال بودن SSL، نوع آن و همچنین تاریخ انقضای SSL های فعال نمایش داده شده است.

در آخرین مرحله از فعال سازی SSL رایگان سی پنل باید روی دکمه Run AutoSSL کلیک کنید تا فرآیند فعال سازی خودکار SSL برای دامنه‌هایی که انتخاب کردید با موفقیت به پایان برسد. 

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورتی عملیات فعال سازی خودکار SSL با موفقیت به اتمام می رسد که در کنار دامنه علامت سبز رنگ قرار گرفته و در بخش Certificate Status نیز عبارت AutoSSL Domain Validated نمایش داده شود.

به همین صورت، برای غیرفعال کردن SSL رایگان، تیک گزینه‌ موجود در کنار نام دامنه را فعال کنید و سپس بر روی گزینه‌ Exclude from AutoSSL کلیک نمایید. این گونه SSL پس از تاریخ انقضا 90 روزه به صورت خودکار فعال و تمدید نخواهد شد.

حذف SSL رایگان نصب شده بر روی هاست

پس از کلیک بر روی گزینه SSL/TLS در سی پنل، از قسمت INSTALL AND MANAGE SSL FOR YOUR SITE و انتخاب زیر منوی Manage SSL sites. می‌توانید مطابق تصویر زیر بر روی گزینه Uninstall کلیک کرده و SSL نصبی را حذف نمائید.

imgpsh_fullsize_anim-(35)

نحوه تشخیص فعال شدن گواهینامه SSL

دقت داشته باشید پس از فعال شدن گواهینامه SSL در ابتدا تمامی لینک‌های وب‌سایت شما، پروتکل https به جای پروتکل http نمایش داده خواهد شد و نماد قفل طوسی رنگ در کنار نوار آدرس مرورگر نمایش داده می‌شود.

ممکن است در هاستتان چندین دامنه تعریف کرده باشید و هر کدام گواهینامه SSL خود را داشته باشند؛ اینکه روی کدام دامنه گواهینامه Let’s Encrypt اعمال شود و در بازه زمانی مشخص یعنی 90 روز تمدید گردد، کار بسیار هوشمندانه‌ای است.

 بدین ترتیب گواهینامه SSL رایگان سی پنل برای دامنه‌های مورد نظر اعمال می‌گردد و دیگر نیازی به تمدید دستی آنها نخواهید داشت.

سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که وضعیت انقضای SSL هاست سی پنل به چه شکلی خواهد بود؟ و یا اینکه آیا باید بعد از تاریخ 90 روز تعیین شده، اقدام به تمدید آن کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در حال حاضر سیاستی که سی پنل برای ارائه SSL در پیش گرفته این است که به صورت خودکار SSL ارائه شده تمدید خواهد شد و شما نیازی نیست کار خاصی انجام دهید.

نکته: در صورتی که بعد از فعال سازی SSL در صفحات سایت خود با خطا مواجه شدید، می‌توانید با فشردن کلیدهای ترکیبی CTRL+U به سورس سایت خود مراجعه نموده سپس کلیدهای CTRL+F را بزنید، پروتکل HTTP را جستجو نموده و لینک‌هایی که با این پروتکل آغاز شده‌اند را به صورت دستی اصلاح نمایید.

 

در ادامه خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شود.

https://azaronline.com/blog/redirect-http-to-https-with-htaccess/

" target="_blank">ریدایرکت HTTP به HTTPS به صورت خودکار در Cpanel

 

فعال سازی SSL رایگان در سی پنل به راحتی انجام می‌شود و با اینکه گواهی رایگان به اندازه گواهی پریمیوم به سایت اعتبار نمی‌دهد، بهتر است در شرایطی که قصد خرید SSL را ندارید از آن استفاده کنید.

در آخر در صورت هر گونه نیاز به راهنمایی و مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 4181-041  تماس حاصل فرمائید؛ همکاران ما در آذرآنلاین آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

آرش فخری- پشتیبان فنی

3100
A
A