OneWeb با موفقیت ۴۰ ماهواره را با SpaceX به فضا فرستاد

OneWeb با موفقیت ۴۰ ماهواره را با SpaceX به فضا فرستاد
OneWeb با موفقیت ۴۰ ماهواره را با SpaceX به فضا فرستاد
9 ماه پیش

کمپانی OneWeb با تقویت زیرساخت‌های ماهواره‌ای خود، موفق به پرتاب ۴۰ ماهواره توسط SpaceX از ایستگاه کیپ کاناورال شد. شرکت هوافضای بریتانیایی OneWeb تا کنون ۱۶ پرتاب انجام داده است که تنها دو پرتاب دیگر تا تکمیل مجموعه نسل اول خود در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ فاصله دارد.

 پرتاب 40 ماهواره به فضا توسط شرکت oneweb

نیل مسترسون، مدیر عامل OneWeb گفت: «این پرتاب راهی هیجان‌انگیز برای شروع سال ۲۰۲۳ است و در OneWeb، این پرتاب ما را به راه‌اندازی خدمات اتصال در سراسر جهان نزدیک‌تر می‌کند.»

 

OneWeb شرکتی است که قصد دارد دسترسی جهانی به اینترنت را از طریق شبکه ماهواره‌های مدار پایین زمین low earth orbit (LEO) فراهم کند. این شرکت قصد دارد تعداد زیادی ماهواره کوچک را به LEO پرتاب کند و در نهایت اتصال کاربران به اینترنت را فراهم کند. هدف این شرکت این است که دسترسی به اینترنت پرسرعت و کم تأخیر را حتی به دورافتاده‌ترین مناطق جهان فراهم کند. همچنین تعداد زیادی سرمایه گذار بزرگ و مخابرات در حال پشتیبانی از این شرکت هستند.

پرتاب این ۴۰ ماهواره توسط اسپیس ایکس یک هفته پیش انجام شد. ماهواره‌های OneWeb با موفقیت در طول یک ساعت و ۳۵ دقیقه در سه مرحله از موشک جدا شدند و هر ۴۰ ماهواره با موفقیت مستقر شدند.

ارتباط مبتنی بر ماهواره: پوششی جهانی

OneWeb بیش از ۸۰ درصد از صورت فلکی نسل اول خود را با ۵۴۲ ماهواره در حال حاضر در فضا پرتاب کرده است. OneWeb با شرکای توزیع خود، اکنون امکان اتصال را در آلاسکا، کانادا، انگلستان، گرینلند و منطقه بزرگی از قطب شمال ارائه می‌دهد. خدمات گسترده‌تری به زودی در سراسر ایالات متحده، اروپای جنوبی، استرالیا، خاورمیانه و سایر مناطق در دسترس خواهد بود.

OneWeb با رقابت چندین شرکت دیگر روبرو است که روی اتصال اینترنت مبتنی بر ماهواره کار می‌کنند. برخی از رقبای اصلی عبارت‌اند از:

  • اسپیس ایکس – اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک صدها ماهواره کوچک را برای برنامه Starlink خود پرتاب کرده است که هدف آن ارائه دسترسی به اینترنت مبتنی بر ماهواره در سطح جهانی است. Starlink قبلاً آزمایش بتا را در مناطق منتخب آغاز کرده است و برنامه‌هایی برای گسترش سریع پوشش در سال‌های آینده دارد.
  • آمازون – آمازون همچنین در حال توسعه یک سرویس اینترنتی مبتنی بر ماهواره به نام Project Kuiper است. این شرکت قصد دارد بیش از ۳۲۰۰ ماهواره را به LEO پرتاب کند تا دسترسی به اینترنت را برای جوامع محروم در سراسر جهان فراهم کند.
  • Telesat - Telesat یک شرکت کانادایی است که در حال توسعه یک شبکه ماهواره‌ای LEO برای ارائه دسترسی به اینترنت پرسرعت در سطح جهانی است. این شرکت برنامه‌هایی برای پرتاب ناوگان ماهواره‌ای در سال‌های آینده دارد.
  • بوئینگ - بوئینگ در حال کار بر روی سرویس اینترنت مبتنی بر ماهواره به نام «فانتوم اکسپرس» است که برای ارائه اتصال اینترنت به مناطق دور افتاده و کاربران نظامی طراحی شده است.

این شرکت‌ها برخی از اصلی‌ترین رقبای وان وب هستند و شرکت‌های بزرگ و کوچک بیشتری در سراسر جهان وجود دارند که روی اینترنت ماهواره‌ای کار می‌کنند.

دریا بهرامی- نویسنده

567
A
A