OpenSSH در ویندوز 10 نسخه Fall Creators

OpenSSH در ویندوز 10 نسخه Fall Creators
OpenSSH در ویندوز 10 نسخه Fall Creators
9 ماه پیش

در آخرین آپدیت مایکروسافت که برای ویندوز 10 منتشر شد (1709) یک قابلیت یا می‌توان گفت یک اپلیکیشن جالب به ویندوز 10 اضافه شد با نام OpenSSH . بله ؛ OpenSSH در ویندوز 10 اضافه شد تا کاربران بتوانند از آن برای ارتباط ریموت ترمینال استفاده نمایند.

با بررسی OpenSSH در ویندوز 10 همراه ما باشید.

OpenSSH در ویندوز 10

مایکروسافت پس از پشت سر گذاشتن انتقادات زیادی که برای ارتباط ریموت ترمینال بر روی CMD و پاورشل ، در سال‌های گذشته با Psexec و WinRM برقرار می‌شد ، بالاخره OpenSSH را به ویندوز افزود.

شاید کمتر کسی توقع داشته باشد که با وجود Remote Desktop کسی در ویندوز به سراغ ریموت ترمینال برود و ویندوز و سرویس‌های آن را با دستورات ویندوزی کنترل کند.

اما حقیقت چیز دیگری است! کاربران و مدیران مایکروسافتی حرفه‌ای که در سطح بسیار بالا سرویس‌های مایکروسافت را راه‌اندازی می‌کنند ، همیشه سعی دارند برای برقراری امنیت بیشتر کمترین دسترسی را به صورت مستقیم بر روی سرور قرار دهند و همچنین ارتباطات را به شکلی برنامه‌ریزی کنند که هر کسی نتوانند با حملات متفاوتی مانند MitM یا Sniff کردن به اطلاعات اصلی سرور پی ببرد.

مایکروسافت برای این مورد ، راه‌کارهای زیادی را عرضه کرد که از بین آنها می‌توان به Psexec و یا WinRM اشاره نمود که در مجموع هر دوی آنها نقاط ضعفی را به همراه داشتند.

Psexec که از ساده‌ترین نحوه ارتباط و کدگذاری استفاده می‌کند و یک هکر سطح متوسط می‌تواند آن را به سادگی هک کرده و به سیستم شما نفوذ کند و جالب اینجاست که بسیاری از مدیران شبکه آن را کابوس امنیتی در ویندوز می‌نامند.

WinRM پس از ارائه ، نوید یک سیستم قدرتمند و کامل را می‌داد ولی نصب و پیکربندی زمانبر و همچنین مراحل زیاد آن برای برقراری امنیت ارتباط باعث می‌شد خیلی از کاربران ویندوزی به سمت آن نروند و حتی می‌توان گفت امروزه کمتر کسی را می‌شناسید که آن را شناخته و یا حتی استفاده کرده باشد.

پس از این موارد و انتقاداتی که بر این ارتباطات وارد بود ، سرانجام مایکروسافت تصمیم گرفت که OpenSSH را که همه به عنوان یک پروتکل امن و استاندارد می‌شناسند ، وارد ویندوز کند.

OpenSSH به صورت بتا در آپدیت Fall Creators که با نسخه 1709 شناخته می‌شود در ویندوز 10 اضافه شده و شما می‌توانید آن را فعال کنید و از ارتباط با SSH استفاده نمایید.

OpenSSH در ویندوز 10 دارای دو نسخه متفاوت است که با نام‌های OpenSSH Client و OpenSSH Server یافت می‌گردد.

معرفی OpenSSH Client

این نسخه تنها قابلیت برقراری ارتباط با SSH ویندوزی را داشته و از طریق محیط CMD و PowerShell برای کاربران در دسترس می‌باشد.

معرفی OpenSSH Server

نسخه OpenSSH Server در واقع همان نسخه سمت سرور است که قابلیت ارائه سرویس SSH را داراست و یک سیستم دارای نسخه کلاینت باید به یک سیستم دیگر که دارای نسخه Server است ، متصل شود.

مزایای استفاده از OpenSSH در ویندوز

1- تنظیمات و پیکربندی ساده

2- امنیت بالا در ارتباط

3- برقراری سریع ارتباط

4- قابل استفاده در CMD و PowerShell

5- قابلیت دسترسی با یوزرهای مختلف

6- بدون نیاز به تغییر در نوع ساختار دستورات

7- انعطاف پذیری در شخصی سازی سرویس

و بسیاری مزایای دیگر

بدین ترتیب با توضیحاتی که خدمت شما ارائه شد ، می‌توان گفت مایکروسافت با ارائه OpenSSH در ویندوز یک قدم خیلی بزرگ در راستای ارتباطات فی مابین سرورها برداشته تا بدین ترتیب امنیت و انعطاف‌پذیری سیستم عاملش را در این بخش نیز افزایش دهد.

در مطالب آتی به آموزش فعال سازی OpenSSH Server و همچنین OpenSSH Client نیز خواهیم پرداخت.

امیدواریم مطلب OpenSSH در ویندوز 10 نسخه Fall Creators برای شما مفید واقع شده باشد.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

2967
A
A