وردپرس چیست؟ [سیستم مدیریت محتوا وردپرس]

وردپرس چیست؟ [سیستم مدیریت محتوا وردپرس]
وردپرس چیست؟ [سیستم مدیریت محتوا وردپرس]
4 ماه پیش

اجازه دهید در همین ابتدای مقاله ”وردپرس چیست؟“، فرآیند ساخت یک سایت وردپرسی را با یک مثال جالب شروع کنم؛ اگر شما قصد ساخت خانه‌ای را داشته باشید، در ابتدا زمینی را خریداری می‌کنید، سپس در آن زمین، عملیات احداث فونداسیون شروع می‌شود. بعد از احداث فونداسیون، نوبت به اسکلت فلزی ساختمان می‌رسد. مدت‌زمانی که برای ساخت یک خانه از مرحله خرید زمین تا ساخت اسکلت فلزی طی می‌شود، بسیار طولانی است.

حال این مثال را به جواب سؤال ”وردپرس چیست؟” ارتباط دهیم. شما برای داشتن یک وب‌سایت، به یک فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید. مشابه مثالی که در بالا عرض کردم برای ساخت یک خانه، به یک فونداسیون متناسب با خانه نیاز است. حال فضای ذخیره‌سازی که اینجا ”هاست” نام دارد، به‌مثابه فونداسیون برای وب‌سایت است.

بعد از خریداری هاست، باید چارچوب و اسکلت فلزی سایت را بنا کنید. شما در این مرحله چندین گزینه برای انتخاب دارید:

  • کد نویسی را فراگرفته و یک سایت را از صفرتا صد مطابق نیازتان طراحی کنید.
  • با صرف هزینه‌های بالا، ایده خود را به یک برنامه‌نویس بدهید تا سایت را برایتان کد نویسی کند.
  • از سایت ساز های موجود، استفاده کنید؛ بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی
  • وردپرس یک پلتفرم متن-باز و رایگان برای ایجاد وب‌سایت است؛ همان اسکلت فلزی وب‌سایت شما!

به بیان فنی‌تر، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System – CMS) نوشته شده به زبان PHP بوده که از طریق MySQL به پایگاه داده متصل می‌شود. به بیان عامیانه‌تر، وردپرس یک راهکار آسان و بسیار قدرتمند برای داشتن انواع مختلف وب‌سایت‌ها است.

وردپرس یک پلتفرم قدرتمند برای ساختن انواع وب‌سایت‌ها به شمار می‌رود. با آشنایی جزئی با وردپرس می‌توانید انواع سایت‌های مدنظرتان را با چند کلیک بسازید. سایت‌هایی نظیر یک وبلاگ ساده تا یک وب‌سایت فروشگاهی با درآمد چند میلیون تومانی! یا وب‌سایت شرکتی و یا یک وب‌سایت مخصوص نمونه کارهایتان را می‌توانید به‌سادگی بسازید. درواقع وردپرس یک راهکار شگفت‌انگیز برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به شمار می‌رود.

انواع سایت‌های وردپرس فارسی

در این بخش می‌خواهم انواع وب‌سایت‌هایی را که می‌توانید توسط وردپرس راه‌اندازی کنید، نام ببریم:

وبلاگ

نوع خاصی از وب‌سایت است که در آن کاربران به اشتراک‌گذاری افکار، تصاویر، بررسی‌های مختلف، آموزش‌ها و تکنیک‌های خاص و موارد این‌چنینی می‌پردازند. بلاگ‌ها معمولاً جدیدترین مطالب منتشر شده را نمایش می‌دهند.

وب‌سایت فروشگاهی وردپرس

یک وب‌سایت فروشگاهی به شما کمک می‌کند کالا یا خدمات خود را به‌صورت آنلاین (برخط) به فروش برسانید و از طریق سیستم پرداخت آنلاین، به درآمد برسید. برای داشتن وب‌سایت فروشگاهی، کافی است از مخزن وردپرس، یک افزونه فروشگاه ساز نصب کنید.

وب‌سایت شرکتی

بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای بیشتر دیده شدن، افزایش مشتری و درنهایت افزایش درآمد، به یک بستر ثابت و همیشه فعال نیاز دارند. چه چیزی بهتر از یک وب‌سایت فعال و پویا برای یک شرکت؟ صاحبان شرکت‌ها و کسب‌وکارها با داشتن یک وب‌سایت وردپرسی می‌توانند زمینه فعالیت خود را به بهترین نحو، به مشتری ارائه کنند و با قرار دادن اطلاعات تماس، با مشتریان خود بیش‌ازپیش تعامل داشته باشند.

وب‌سایت‌های اشتراک به‌شرط عضویت

این نوع از وب‌سایت‌ها، محتوای موجود را به‌شرط عضویت در سایت، به نمایش می‌گذارند. به‌عبارت‌دیگر باید کاربران در سایت عضو شوند (رایگان یا به ازای پرداخت) تا بتوانند از محتوای وب‌سایت استفاده کنند. برای بهره‌مندی از این قابلیت، از افزونه‌های عضویت باید استفاده کرد.

وب‌سایت‌های نمونه کار

طراح گرافیک هستید؟ یا یک معمار کار بلد با کلی نمونه کار؟ توسط وردپرس می‌توانید توانایی‌ها، نمونه کارهای موفق و هر هنری که از دستتان برمی‌آید، برای مشتریان و مخاطبانتان به نمایش بگذارید.

انجمن‌های گفتگو در وردپرس

انجمن‌های گفتگو محل بسیار مناسبی برای پرسش و پاسخ بین کاربران است. آمار و ارقام نشان می‌دهد بسیاری از انجمن‌های گفتگو و پشتیبانی فعال در اینترنت، از طریق وردپرس فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید توسط افزونه‌های انجمن‌ساز وردپرس، به‌راحتی یک انجمن گفتگو در کنار سایت داشته باشید.

وب‌سایت اطلاعیه رویدادها

انعطاف‌پذیری بالای وردپرس باعث شده است که ویژگی‌های شگفت‌انگیزی به این CMS افزوده شود. برای برگزاری وبینار، دوره‌ها و هر رویداد دیگری، می‌توانید به کمک افزونه‌های مرتبط، یک وب‌سایت اطلاعیه رویداد داشته باشید که هم قابلیت نمایش اطلاعات رویداد را داشته باشد و هم بتوانید بلیت‌های آن رویدادها را به فروش برسانید.

وب‌سایت آموزش مجازی

دانش آموزان به‌راحتی می‌توانند دوره‌های آنلاین خود را انتخاب کنند، دوره آموزشی را تکمیل کنند و درنهایت قابلیت دانلود آموزش‌ها را داشته باشند. همه این ویژگی‌ها توسط افزونه‌های موسوم به WordPress LMS میسر می‌شود.

 

با داشتن وب‌سایت وردپرسی، به بی‌نهایت قابلیت‌های مختلف تنها با چند کلیک دسترسی دارید. قالب‌های وردپرس (تم) و افزونه‌های آن، ویژگی‌های متعدد و جذابی را به وب‌سایت اضافه می‌کنند. برای دسترسی به افزونه‌ها و تم‌ها به سایت WordPress.org مراجعه کنید.

چرا وردپرس انتخاب من است؟

تا این قسمت از مقاله، به سؤال ”وردپرس چیست؟” تا حدودی پاسخ دادیم. حال در این بخش به برخی مزایای وردپرس به‌عنوان یک پلتفرم سایت‌ساز رایگان اشاره می‌کنیم:

سادگی بی‌نهایت

وردپرس به شما اجازه می‌دهد به‌سرعت سایت خود را راه‌اندازی کرده و محتوای خود را منتشر کنید. حتی اگر یک مبتدی نیز باشید، به‌راحتی می‌توانید از وردپرس استفاده کنید.

رایگان بودن هسته وردپرس

هزینه استفاده از پلتفرم وردپرس، رایگان است ولی برای تهیه دامین و هاست (هاستینگ چیست؟ و انواع آن) باید هزینه سالانه یا ماهانه آن‌ها را بپردازید.

انعطاف‌پذیری بالا

توسط وردپرس می‌توانید انواع سایت‌های مختلف از فروشگاهی گرفته تا مجلات آنلاین و وبلاگ شخصی داشته باشید.

کاربری بسیار راحت وردپرس

اگر شما بتوانید از نرم‌افزار مایکروسافت Word استفاده کنید، پس می‌توانید وب‌سایت خود را از طریق وردپرس مدیریت کنید.

نرم‌افزار متن-باز (Open-Source)

نرم‌افزارهایی که به‌صورت منبع-باز یا اصطلاحاً Open Source هستند از مجوز استفاده عمومی (GNU/GPL) همانند گنو/لینوکس استفاده می‌کنند. مزیت اوپن سورس بودن وردپرس، وابسته نبودن آن به شخص خاص یا شرکت و نهاد واحد است و درآن‌واحد صدها توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس برای بهبود نرم‌افزار، مشارکت و همکاری می‌کنند. در حالت کلی ویژگی متن-باز بودن به معنای پیشرفت مداوم، پاسخگویی بیشتر و استفاده رایگان برای همه است.

برای استفاده از وردپرس نیازی به یادگیری کد نویسی نیست

درحالی‌که نرم‌افزار وردپرس از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی بهره می‌گیرد، برای استفاده از آن و طراحی سایت خود، نیازی به دانستن کد نویسی نیست.

قابل توسعه با افزونه‌های وردپرس

برای برخورداری از قابلیت‌های متعدد وردپرس، می‌توانید از افزونه‌های تولیدشده توسط توسعه‌دهنده‌های مختلف، استفاده کنید و وب‌سایت خود را توسعه دهید. افزونه‌هایی نظیر فروشگاه ساز، فرم‌های تماس، درگاه‌های پرداخت، افزونه رزرو ساعت و… را می‌توانید از وب‌سایت‌های معتبر تهیه و نصب کنید.

شخصی‌سازی وردپرس توسط قالب‌های مختلف

با استفاده از قالب‌های وردپرس، می‌توانید شخصی‌سازی‌های گسترده روی سایت خود انجام دهید. تنها با چند کلیک به‌راحتی تغییرات مدنظر خود را بر سایت اعمال کنید. وجود صفحه‌سازها به شخصی‌سازی بیشتر وردپرس کمک می‌کند.

امنیت وب‌سایت

هیچ پلتفرم سایت سازی وجود ندارد که امنیت آن ۱۰۰% باشد. امنیت وردپرس با هر بار آپدیت هسته آن، تکمیل‌تر می‌شود. همچنین بهره‌گیری از افزونه‌های امنیتی، کمک شایانی به بالا بردن امنیت و حفاظت از اطلاعات وب‌سایت می‌کند.

وجود تعداد بی‌شماری از تم‌ها و افزونه‌ها با کاربرد مختلف

گرچه تعداد زیادی افزونه و قالب رایگان برای وردپرس، در سطح وب وجود دارد ولی استفاده از افزونه‌ها و تم‌های پولی، ازنظر پشتیبانی و امنیت به صلاح صاحب وب‌سایت است. درواقع با خرید پلاگین وردپرس یا تم معتبر، هزینه توسعه و پشتیبانی مداوم قالب و افزونه را پرداخت می‌کنید و در عوض آن پشتیبانی و امنیت بسیار بالا را به دست می‌آورید.

قابلیت‌های وردپرس

وردپرس به‌عنوان یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های چشمگیر است. در این بخش از مقاله به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

رابطه خوب با موتورهای جستجو

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا به عبارتی سئو (SEO)، از سطح تکنیکال در سایت شروع می‌شود. سئوی خوب ازنظر تکنیکال، باعث می‌شود محتوای وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو به‌سادگی پیدا شود.

سرعت بالا

وردپرس یک پلتفرم ایده‌آل برای وب‌سایت است که دائماً تلاش می‌کند کدهای Bloat را حذف کند و درنتیجه سرعت بارگذاری وب‌سایت را افزایش دهد.

قالب‌های سازگار با موبایل

اغلب قالب‌های موجود برای وردپرس کاملاً ریسپانسیو هستند و محتوا را در موبایل، به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند.

وبلاگ داخلی

اگر سایت شما از نوع نمونه کار یا هر نوع سایت دیگری باشد، به‌راحتی می‌توانید بخش وبلاگ نیز در بطن سایت خود داشته باشید و محتوای به‌روز و مفید را منتشر کنید.

تاریخچه وردپرس

هسته وردپرس که در ابتدا مختص وبلاگ نویسی بود توسط مت مولِنوِگ و مایک لیتل پایه‌گذاری شد. از همان ابتدا وردپرس به‌صورت متن-باز عرضه شد که نتیجه آن، استقبال گسترده وبلاگ نویسان از آن شد. بعد از به‌روزرسانی‌های متعددی که در هسته وردپرس رخ داد، حال می‌توان در کنار وبلاگ نویسی، انواع مختلف وب‌سایت نیز راه‌اندازی کرد.

آمار و ارقام استفاده از وردپرس در دنیای اینترنت

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت وردپرس در دنیای اینترنت می‌شود، انعطاف‌پذیری بالای آن است. طبق آماری که از سیستم‌های مدیریت محتوا منتشر شده است، ۶۰ میلیون وب‌سایت یا ۳۶% از کل وب‌سایت‌های موجود در اینترنت را وردپرس تشکیل می‌دهد. همچنین بین سیستم مدیریت محتواهای شناخته‌شده در بازار نیز سهم ۶۰ درصدی را به خود اختصاص می‌دهد.

مشهورترین سرویس‌ها و وب‌سایت‌هایی که از وردپرس استفاده می‌کنند

اگر هنوز به دنبال دلیل برای انتخاب وردپرس هستید، کافی است بدانید که بسیاری از وبلاگ‌های معروف، رسانه‌های خبری، سایت‌های موسیقی، شرکت‌هایی که جزو ۵۰۰ رتبه برتر ازنظر Fortune و وب‌سایت‌های افراد مشهورند، از وردپرس استفاده می‌کنند. سرویس‌هایی نظیر NBC، CBS، USA Today، Time، Disney، Airbnb، Spotify، TechCrunch و حتی Pioneer Woman همگی به وردپرس اعتماد کردند.

تفاوت WordPress.com و WordPress.org را می‌دانید؟

اگر اخیراً به جمع وردپرسی‌ها پیوستید، لازم است نکته‌هایی را به یاد داشته باشید. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها، دانستن تفاوت بین WordPress.org و WordPress.com است.

WordPress.com چیست؟

WordPress.com یک نسخه میزبانی وبلاگ‌ها از وردپرس است. کاربران بعد از ثبت‌نام در آن سایت (برای ثبت‌نام باید از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید. – فیلتر است!)، بدون پرداخت هزینه برای دامین و هاست، یک وبلاگ ساده وردپرسی خواهند داشت. درواقع دامین وبلاگ آن‌ها به شکل Yourblog.WordPress.com است.

این سرویس دارای پلن‌های پولی نیز است که کاربر با پرداخت هزینه، می‌تواند دامین اختصاصی (مثل YourWebSite.com) را به وبلاگ خود متصل کند. همچنین به سرویس گوگل آنالیتیکز نیز دسترسی پیدا می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این سرویس می‌توان به برخورداری از فضای ذخیره‌سازی بیشتر، استفاده از تم‌ها و پلاگین‌ها اشاره کرد. به‌عبارت‌دیگر توسط پلن‌های پولی WordPress.com، یک وب‌سایت کامل را در اختیار خواهید داشت.

WordPress.org چیست؟

وب‌سایت WordPress.org (نسخه فارسی آن fa.WordPress.org)، مخزن اصلی هسته وردپرس به شمار می‌رود. در این وب‌سایت، آخرین نسخه‌های وردپرس قرار دارد و شما می‌توانید با دانلود نرم‌افزار وردپرس به‌صورت فایل زیپ و آپلود آن به سرور خود، وب‌سایت خود را بنا کنید.

برای استفاده از نرم‌افزار وردپرس برای ساخت وب‌سایت، به یک دامین و هاست نیاز دارید (برای خرید یکی از بهترین سرویس‌های‌ هاستینگ آذرآنلاین، کلیک کنید). بسیاری از شرکت‌های ارائه‌کننده هاست، قابلیت نصب آسان وردپرس با یک کلیک را در کنترل پنل هاستینگ در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

دریا بهرامی- نویسنده

2871
A
A