آمارگیری سایت در وردپرس - آموزش وردپرس - قسمت ۱۸

آمارگیری سایت در وردپرس - آموزش وردپرس - قسمت ۱۸
آمارگیری سایت در وردپرس - آموزش وردپرس - قسمت ۱۸
8 ماه پیش

در قسمت قبلی از مجموعه آموزش‌های وردپرس، با سیستم عضویت ویژه در وردپرس آشنا شدیم. در این بخش به آمارگیری سایت در وردپرس می‌پردازیم.

هدف از بررسی آمار آنلاین چیست؟

هر داده‌ای بدون پردازش، آمارگیری و بررسی نمی‌تواند کاربرد لازم را داشته باشد و شما را به نتیجه برساند؛ آمار و داده‌های یک وب‌سایت نیز از این قائده مستثنی نیستند. اگر صاحب یک وب‌سایت وردپرسی هستید، بهتر است با آمارگیری سایت در وردپرس آشنا باشید. اما چرا آمار آنلاین سایت را بررسی می‌کنیم؟ در ادامه بخوانید.

مرحله اول: هدف‌گذاری

هر وبمستری برای وبسایت خود مجموعه‌ای از هدف‌ها و آرزوهایی دارد که دوست دارد به آن‌ها دست یابد اما هدف‌گذاری‌هایی که مدنظر ما است باید قابل‌سنجش باشد؛ به دلیل اینکه بعدها بتوانیم با آمار آن‌ها را بررسی و ارزیابی کنیم. درنتیجه هدف‌گذاری‌ها در مرتبه اول، باید ملاک داشته باشند.

مثلاً پربازدید شدن یا محبوب شدن وبسایت ملاک خوبی برای هدف‌گذاری نیست؛ چراکه قابل‌اندازه‌گیری و ارزیابی نیست اما مواردی مانند میزان بازدید و رشد آن، مقدار فروش و رشد آن، قابل‌اندازه‌گیری هستند.

 

در مرتبه دوم، هدف‌گذاری باید مقدار داشته باشد و عددی داشته باشد که بعداً بتوانیم آن را بسنجیم و ارزیابی کنیم. مثلاً یک فروشگاه اینترنتی داریم و هدفمان این است که می‌خواهیم فروشمان را در فصل آینده به مقدار ۲۰ درصد افزایش دهیم.

 

مرتبه آخر، زمان‌بندی است؛ ما باید زمان‌بندی داشته باشیم چون اگر هدف‌گذاری‌مان زمان‌بندی نداشته باشد، وقتی‌که به آن هدف برسیم، نمی‌دانیم که این موفقیت براثر رشد طبیعی وب‌سایتمان بوده است یا در اثر کارهایی که برای رسیدن به هدفمان انجام داده‌ایم.

 

مرحله دوم: تحلیل

در مرحله دوم هدفمان را تحلیل می‌کنیم؛ یعنی به بررسی می‌کنیم که چطور می‌توانیم به هدف‌گذاری خودمان برسیم.

 

مرحله سوم: اجرا

در مرحله سوم تحلیل‌هایی که در بخش قبلی انجام داده‌ایم را اجرا خواهیم کرد.

 

مرحله چهارم: اندازه‌گیری

در مرحله آخر بحث اصلی آمار خودش را نشان می‌دهد؛ یعنی ارزیابی‌هایی را دراین‌باره انجام می‌دهیم که دریابیم کدام‌یک از کارهایی که برای رسیدن به هدف‌گذاری خود انجام داده‌ایم جواب داده است و کدام‌یک اثری نداشته؛ یعنی هرکدام چقدر توانسته است که ما را به هدف‌گذاری خود نزدیک کند.

 

مرحله آخر: بهبود

مرحله آخر مرحله بهبود است که در همه مراحل قبلی وجود دارد؛ مثلاً در مرحله هدف‌گذاری درمی‌یابیم که هدف ما بسیار آسان به دست می‌آید، بنابراین هدف‌های بزرگ‌تری را انتخاب می‌کنیم؛ و یا اینکه با کمی تحقیق متوجه می‌شویم که هدف‌گذاری ما بسیار بلندپروازانه است و هدفی کوچک‌تر انتخاب می‌کنیم. یا اینکه در مرحله تحلیل مجموعه کارهایی که باید انجام دهیم را بهبود می‌دهیم و کارهایی که مفیدتر از بقیه کارها بودند را مشخص می‌کنیم.

در مرحله اجرا ممکن است در زمان‌بندی خود مشکل داشته باشیم؛ مثلاً یک کار درست را در زمان اشتباه انجام دهیم.

 

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اگر از آمار در روند تولید محتوا و تصمیم‌گیری استفاده نکنیم، درواقع همانند آن است که از آمار در کلیه مراحل استفاده نکرده‌ایم. مثلاً می‌توانیم سالانه آمار وبسایت خود را استخراج‌کنیم و میزان رشد درآمد و بازدید را در قالب یک گزارش ارائه کنیم که در حقیقت این کار، یک گزارش دهی است و استفاده از آمار محسوب نمی‌شود.

باید قبل از هدف‌گذاری تحلیل کرده باشیم، کارهای مختلف و فرآیندهای مختلفی را اجرا کرده باشیم و سپس آن‌ها را اندازه‌گیری کرده باشیم و اطلاعاتی از میزان تأثیرگذاری این کارها را داشته باشیم.

به‌صورت خلاصه، اگر هر نوع وب‌سایتی داشته باشیم، از سایت شخصی تا یک فروشگاه اینترنتی بزرگ، باید همیشه آمار را پیش روی خود داشته باشیم و در همه تصمیم‌گیری‌هایمان این آمار نقش داشته باشد؛ اگر بخواهیم اعلام کنیم که یک فرایندی جواب نمی‌دهد باید با استناد بر آمار باشد.

 

جمع‌آوری آمار در فضای اینترنت

آمار از طریق کد ره‌گیری یا ترکینگ کد (Tracking Code) جمع‌آوری می‌شود. ترکینگ کد یک کد جاوا اسکریپت است و هنگامی‌که وارد یک صفحه وب‌سایت می‌شویم در مرورگرمان اجرا می‌شود و یک سری اطلاعات را برای سرویس آمارگیری ارسال می‌کند. این کد ره‌گیری چند کوکی (Cookie) را در مرورگرمان ذخیره می‌کند که بعداً مورداستفاده قرار می‌گیرد. کوکی‌ها اطلاعاتی هستند که وب‌سایت‌ها در مرورگر ذخیره می‌کنند و هر کوکی فقط مختص یک وبسایت است و همان وبسایت می‌تواند به این داده‌ها دسترسی داشته باشد. مثلاً هنگامی‌که در یک وبسایت لاگین می‌کنیم، آن وب‌سایت یک کوکی در مرورگرمان ایجاد می‌کند که اگر بعد از چند ساعت دوباره به آن وبسایت سرزده و یکی از صفحات را مجدداً فراخوانی کنیم، وب‌سایت از طریق همان کوکی می‌فهمد که ما چه کسی هستیم و با چه مشخصاتی در سایت لاگین شده‌ایم.

نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که کاربر می‌تواند جلوی اجرای کد و ذخیره کوکی را بگیرد، چون هم ترکینگ کد و هم کوکی در مرورگر اجرا و ذخیره می‌شود و ما می‌توانیم از آن‌ها جلوگیری کنیم. حتی در برخی از مرورگرها به‌صورت پیش‌فرض تنظیماتی وجود دارد که مانع اجرای کد ره‌گیری و ذخیره کوکی‌ها می‌شود؛ در مرورگرهایی هم که این تنظیمات به‌طور پیش‌فرض وجود ندارد، کاربران با استفاده از افزونه‌های مرورگر (Extension) می‌توانند از جمع‌آوری اطلاعات برای وب‌سایت‌ها جلوگیری کنند.

 

اطلاعات جمع‌آوری‌شده

اما سرویس‌های آمارگیری از یک کاربر چه اطلاعاتی ذخیره می‌کند؟

  1. اطلاعات صفحه:

آدرس (URL)

عنوان (Title)

ارجاع دهنده/صفحه قبلی (Referrer)

 

به‌عنوان‌مثال وقتی در صفحه جستجوی گوگل، وبسایت آذر آنلاین (azaronline.com) را سرچ کنیم و با اولین نتیجه گوگل وارد سایت شویم، ‌URL ما همان چیزی است که در نوار آدرس مرورگر نمایش داده می‌شود که در حقیقت azaronline.com است.

عبارات (هاستینگ آذر آنلاین، هاست و دامنه، سرور مجازی، سرور اختصاصی) که در تب وب‌سایت آذر آنلاین و مرورگر ما نمایش داده می‌شود هم به‌عنوان تایتل محسوب می‌شود.

ارجاع دهنده یا صفحه قبلی ما هم وب‌سایت گوگل است؛ چون‌که ما با استفاده از نتایج جستجوی موتور جست‌وجوی گوگل به وب‌سایت آذر آنلاین وارد شدیم.

در بخش مهم اطلاعات صفحه، یعنی ارجاع دهنده یا صفحه قبلی، در حالت ساده فقط آدرس وبسایت ارجاع دهنده قابل‌مشاهده است یعنی google.com و در این حالت در داده‌ای که از ما ارسال می‌شود مشخص نیست که ما چه عبارتی را در موتور گوگل جستجو کرده‌ایم و گوگل چه نتایجی را به ما نشان داده که درنهایت ما را به سایت آذر آنلاین ارجاع داده است؛ بنابراین سرویس‌های آمارگیری در تشخیص اینکه موتورهای جست‌وجو با استفاده از نتایج چه عبارتی ما را به وب‌سایت‌های مختلف اجرا می‌دهند مشکل‌دارند.

تنها راه فهمیدن این داده مهم در موتور جست‌وجوی گوگل، استفاده از سرویس گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) است که پس از احراز به‌عنوان صاحب سایت، سرچ کنسول عباراتی که کاربران در موتور جستجوی گوگل سرچ کرده‌اند و از طریق نتایج موتور جستجوگر گوگل به وبسایت ما ارجاع داده‌شده‌اند را در اختیارمان می‌گذارد.

اطلاعات شخص:

مکان (Location)

اطلاعات و داده‌های مکان از روی آدرس آی پی هر کاربر به دست می‌آید. هر کاربری که به اینترنت متصل می‌شود، سرویس‌دهنده اینترنت آن یک آدرس آی‌پی به آن اختصاص می‌دهد که این آدرس آی‌پی در اینترنت جزو اطلاعات عمومی محسوب می‌شود و اطلاعات و داده خصوصی نیست؛ درنتیجه ارائه‌دهنده سرویس اینترنت خود می‌داند که هر آدرس آی‌پی را به چه شخصی اختصاص داده اما بدیهی است که این اطلاعات را به‌صورت عمومی پخش نمی‌کند؛ اما ارائه‌دهنده‌های سرویس اینترنت رنج آی‌پی (IP Range) هایی که برای شهرهای مختلف استفاده می‌کنند را مشخص می‌کنند و از این طریق می‌توان فهمید که آی‌پی کاربر متعلق به رنج آی‌پی کدام شهر است. البته تشخیص موقعیت شهری هر کاربر به دلیل دقت کم سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت در اختصاص آی‌پی‌ها، آن‌چنان هم دقیق نیست.

 

زبان (Language)

اطلاعات بعدی، داده‌های زبان کیبورد دستگاه کاربر (دسکتاپ، موبایل، تبلت،…) در وب‌سایت‌ها است.

اطلاعات دستگاه:

نوع دستگاه (Device)

دستگاه عبارت است از تلفن‌های همراه، تبلت ها، رایانه‌های شخصی و سایر دستگاه‌ها که کاربران از طریق آن‌ها وارد شبکه اینترنت می‌شوند.

برای وب‌مسترها به‌عنوان مخاطب هدف، دانستن اینکه کاربران وب‌سایتشان بیشتر از چه دستگاهی استفاده می‌کند، بسیار مهم است.

 

سیستم‌عامل (OS)

دانستن نوع سیستم‌عامل در دستگاه‌های مخاطبان وبسایت یعنی اینکه در سیستم‌های خانگی و دسکتاپ از کدام سیستم‌عامل ویندوز، مک، لینوکس و در دستگاه‌های همراه کدام از سیستم‌عامل اندروید، ios و ... استفاده می‌کنند نیز از اطلاعات مهم برای صاحبان وب‌سایت‌ها است.

 

نام مرورگر (Browser)

باجرئت می‌توان گفت که پادشاه مرورگرها در دنیای اینترنت، مرورگر کروم (Chrome) شرکت گوگل است. البته مرورگرهای دیگری هم توسط کاربران استفاده می‌شود ولی محبوب‌ترین و مشهورترین این حوزه کروم است. فهمیدن اینکه کاربران از چه مرورگری استفاده می‌کنند، کمک‌های شایانی به وبمسترها می‌کند؛ مثلاً اگر ۸۰ درصد کاربران یک وب‌سایت از مرورگر کروم استفاده می‌کنند، وبمسترها با بهینه کردن اجرای وب‌سایت‌های خود بر روی کروم می‌تواند رضایت اکثر کاربران وب‌سایتشان را جلب کنند.

 

ابعاد صفحه (Resolution)

ابعاد صفحه یا به‌عبارت‌دیگر، ابعاد مانیتور و صفحه‌نمایش دستگاه کاربرانی که به وب‌سایت مراجعه می‌کنند هم اهمیت بالایی دارد. این مهم است که در طراحی وبسایت، ابعاد صفحه کاربران را هم در نظر داشته باشیم که در این ابعاد وب‌سایتمان به‌درستی اجرا شود؛ به‌خصوص ابعاد صفحه کاربرانی که بیشتر به وبسایت مراجعه می‌کنند.

 

جاوا (Java Support) و فلش (Flash Player Version)

این دو فناوری در گذشته بیشتر برای قابلیت‌های گرافیکی در وبسایت استفاده می‌شد امروزه محبوبیت خود را ازدست‌داده به کمتر استفاده می‌شود.

 

این‌ها اطلاعاتی بود که از بازدیدکننده‌های یک وب‌سایت توسط سرویس‌های جمع‌آوری اطلاعات ذخیره می‌شود؛ اما برای ما به‌عنوان صاحب وبسایت و کسی که آمار آن را می‌بیند چه اطلاعاتی نمایش داده می‌شود؟

 

اطلاعات نمایش داده‌شده

اطلاعات مخاطبین (Audience)

کاربران (Users/Visitors)

کاربران به دو دسته کاربران جدید (New Visitors) و کاربران بازگشته (Returned Visitors) تقسیم می‌شود. بدیهی است دسته‌ی کاربران جدید، کاربرانی هستند که برای اولین بار به وبسایت ما وارد می‌شوند اما کاربران بازگشته، آن دسته از کاربرانی هستند که بیش از دو بار از وبسایت ما بازدید می‌کنند. سرویس‌های جمع‌آوری اطلاعات از طریق کوکی‌های بلندمدت می‌توانند این کاربران را تشخیص دهند. البته محدودیت‌هایی هم دراین‌باره وجود دارد؛ مثلاً اگر کاربری که چندین بار به وبسایت ما واردشده است کوکی‌های مرورگر خود را پاک کند یا مرورگر خود را عوض کند و یا به‌کلی دستگاه خود را عوض کند، سرویس‌های جمع‌آوری اطلاعات این کاربر را به‌عنوان کاربر جدید تشخیص خواهند داد؛ چون‌که روش تشخیص کاربران یعنی همان کوکی‌های بلندمدت، از بین رفته است.

 

تعداد نشست ها (Sessions)

کاربران هنگامی‌که وارد یک وبسایت می‌شوند شروع به استفاده از محتوای سایت و باز کردن صفحه‌های مختلف وبسایت می‌کند و هنگامی‌که کارشان تمام می‌شود این صفحه‌ها را می‌بندند؛ به فاصله باز شدن اولین صفحه و بستن آخرین صفحه توسط کاربر یک نشست گفته می‌شود. این نشست ها هم از طریق کوکی‌های مرورگر توسط سرویس‌های جمع‌آوری اطلاعات قابل‌ردیابی است.

 

صفحات پربازدید (Top Pages/Most Visited)

صفحاتی هستند که در وبسایت ما بیشترین بازدید را داشتند و بر اساس تعداد بازدید از بیشترین تا کمترین مرتب‌شده‌اند. این صفحات از صفحه‌های مهم وبسایت هستند که باید بر روی محتواهای آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد و آن‌ها را تقویت نمود.

 

زمان نشست (Session Duration)

زمان نشست، متوسط زمانی هست که هر نشست داشته است و نشان‌دهنده آن است که کاربران چقدر با وبسایت ما درگیر هستند و در وبسایت ما حضور داشتند. زمان نشست یکی از سخت‌ترین ملاک‌ها برای تقویت و افزایش ترافیک وبسایت است. زمان نشست یک معیاری است که به‌وضوح نشان می‌دهد وب‌سایت ما چقدر برای کاربر مهم و مفید واقع‌شده است.

 

چهار داده بعدی، داده‌هایی از مخاطبان هستند که در بخش قبلی (اطلاعات جمع‌آوری‌شده) بررسی کردیم و برای وبمسترها هم نمایش داده می‌شود.

زبان (Language)

مکان (Location)

مرورگر (Browser)

ابعاد صفحه (Screen resolution)

 

حُصول (Aquisition)

دسته اطلاعات بعدی که برای وبمسترها نمایش داده می‌شود، داده‌هایی است که مربوط به نحوه به دست آوردن کاربر برای وبسایت است که به منبع بازدید و ارجاع دهنده برمی‌گردد و داده‌های این نوع از اطلاعات، بر اساس منبع کاربر مرتب می‌شود.

 

اگر منبع کاربران موتورهای جست‌وجو باشد کاربران تحت عنوان یکی از این دو دسته زیر نمایش داده می‌شود:

.a جست‌وجوی اصیل (Organic Search):

جستجوی اصیل یعنی این‌که یک وبمستر بدون پرداخت هیچ پولی برای بالا آوردن وب‌سایتش در نتایج موتورهای جست‌وجو، کاربران وبسایت او را انتخاب کرده و وارد آن شدند.

.b جست‌وجوی پولی (Inorganic Search):

جستجوی پولی دقیقاً مخالف جستجوی اصیل است؛ یعنی موتورهای جستجو پولی را از وبمسترها دریافت می‌کنند و وبسایت آن‌ها را در نتایج جست‌وجوهای مربوط به محتوای آن‌ها، بالاتر نمایش می‌دهند.

 

مستقیم (Direct)

این دسته، کاربرانی هستند که آدرس وب‌سایت را در مرورگر تایپ کرده‌اند و وارد وبسایت شده‌اند؛ اما نکته‌ای که در این بخش از داده‌ها مهم است این است که شاید این کاربران خود وبمسترها و کارکنان وب‌سایت باشند و نباید آن‌ها را با کاربران وفادار وب‌سایت اشتباه گرفت.

 

ارجاعی (Referral)

کاربرانی هستند که از طرف موتورهای جستجو ارجاع داده نشده‌اند و به‌صورت مستقیم هم وارد وبسایت نشده‌اند؛ بلکه از طریق معرفی وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت ما ارجاع داده شدند.

 

شبکه‌های اجتماعی (Social)

این کاربران هم از بازدیدکننده‌هایی هستند که ارجاع دهنده آن‌ها، شبکه‌های اجتماعی بوده است.

 

رفتار (Behavior)

در این دسته از اطلاعات نمایش داده‌شده، وبمسترها می‌توانند اطلاعات رفتار کاربران در وبسایت را مشاهده کنند.

 

نمایش صفحات (Page Views)

نمایش صفحات یعنی مجموع بازدیدهای همه صفحات وب‌سایت ما است که عملکرد کلی وب‌سایتمان را نشان می‌دهد.

در بحث اطلاعات نمایش صفحات باید یک دید بلندمدت، مثلاً چند ماه یا چند سال و بیشتر داشته باشیم و سعی کنیم در پایان این مدت و هنگام بررسی این داده‌ها، الگوهای نمایش صفحات را استخراج‌کنیم؛ یعنی اینکه در چه مناسبت‌هایی و چه مواقعی بازدیدهای بیشتری کسب می‌کنیم و در چه مواقعی بازدیدهای کمتری داریم و بر اساس نتیجه این اطلاعات، برای این مواقع برنامه‌ریزی‌های داشته باشیم.

 

نسبت ریزش / بازگشت (Bounce Rate)

باونس ریت یعنی نسبت کاربرهایی که فقط از یک صفحه وبسایت ما بازدید کرده‌اند به بقیه بازدیدها. به‌عبارت‌دیگر، نسبت نشست‌هایی که در آن‌ها فقط یک صفحه باز و بسته‌شده به بقیه نشست ها.

این بخش از داده‌ها برای وبمسترها نیز بسیار مهم است و همیشه باید سعی کنند که این نسبت را کاهش دهند و به حداقل برسانند. یکی از کارهایی که باعث کاهش نسبت ریزش و بازگشت می‌شود، لینک دهی داخل وبسایت است؛ یعنی کاربران هنگامی‌که وارد یک صفحه از وبسایت ما شده‌اند، بتوانند از طریق همان صفحه، از صفحه‌های دیگر وب‌سایتمان هم بازدید کنند. مثلاً بخش مطالب مرتبط در وب‌سایت‌ها نمونه‌ای از این لینک دهی در داخل وبسایت است.

 

 

۲. معرفی افزونه‌های آمار در وردپرس

در این بخش می‌خواهیم تعدادی از افزونه‌های وردپرس که درزمینهٔ آمار وجود دارند را معرفی کنیم و کمی با آن‌ها آشنا شویم.

 

درباره افزونه‌های وردپرس

 

 افزونه‌ها، دلیل اصلی جذابیت وردپرس

افزونه‌ها اصلی‌ترین دلیل جذابیت وردپرس هستند. به دلیل اینکه مجموعه‌ای مختلف و متنوع از امکانات را در دسترس ما می‌گذارند و به ما این امکان را می‌دهند که به‌راحتی با نصب این افزونه‌ها بر روی وبسایت وردپرسی خود، از این امکانات و ویژگی‌ها استفاده کنیم. از طرفی برای افراد تازه‌کار هم کار کردن با این افزونه‌ها بسیار راحت است.

 

انتخاب افزونه وردپرس

اما گاهی تنوع این افزونه‌های وردپرس مشکلاتی از قبیل سختی انتخاب بین آن‌ها را برای استفاده ما به وجود می‌آورد. در ادامه معیارهایی را معرفی و بررسی خواهیم کرد که از طریق آن‌ها بتوانیم از میان انبوهی از انتخاب، افزونه مناسبمان را برگزینیم.

 

فعال بودن افزونه وردپرس: تاریخ آخرین به‌روزرسانی

اولین ملاکی که باید در نظر بگیریم، فعال بودن افزونه است که این فعال بودن از روی تاریخ آخرین به‌روزرسانی قابل‌تشخیص است؛ یعنی اگر از تاریخ آخرین به‌روزرسانی افزونه که در فروشگاه افزونه وردپرس نمایش داده می‌شود مدت‌زمان زیادی گذشته باشد، به این معنی است که این افزونه به‌روزرسانی‌های زیادی نداشته و یا نخواهد داشت و یا اینکه صاحب افزونه آن را رها کرده باشد و نمی‌تواند گزینه مناسبی برای نصب و استفاده باشد.

همه به‌روزرسانی افزونه ازاین‌جهت است که همه برنامه‌های موجود بر روی‌هاست دائماً در حال به‌روزرسانی و آپدیت هستند؛ بنابراین اگر افزونه‌ای که بر روی وب‌سایت وردپرسی خود نصب می‌کنیم، نتواند با این تغییرات و به‌روزرسانی‌ها گام‌به‌گام آپدیت شود احتمال دارد که مشکلات مختلفی را در بخش‌های امنیتی و عملکرد وب‌سایتمان ایجاد کند. حتی در فروشگاه افزونه وردپرس نیز اگر افزونه‌ای بیش از دو سال به‌روزرسانی دریافت نکرده باشد هنگام نصب آن، وردپرس یک هشدار مبنی بر بهروز نبودن بودن این افزونه نمایش می‌دهد.

 

تعداد نصب افزونه: آزمون افزونه در بلندمدت

معیار بعدی برای انتخاب افزونه، تعداد نصب آن است که نشان می‌دهد این افزونه در بلندمدت برای سایر کاربران چقدر کارآمد و مفید بوده است. این ملاک نیز در صفحه نصب افزونه و در فروشگاه افزونه وردپرس تحت عنوان نصب فعال قابل‌مشاهده است.

 

امتیاز افزونه و نظر کاربران: نظرات منفی

شاید یکی از بهترین ملاک‌ها برای انتخاب افزونه، نظرات کاربران و نظرات منفی آن‌ها باشد؛ یعنی با دانستن این‌که این افزونه در چه مقدار از محبوبیت چه مشکلاتی هم دارد، می‌توان به‌راحتی فهمید که آیا این افزونه به کارمان می‌آید یا خیر.

 

سازنده افزونه: اعتبار سازنده

اگر سازنده افزونه را بشناسیم و بدانیم که آن شخص، فرد معتبری در میان جامعه وردپرس است، طبیعتاً بهتر می‌توانیم به افزونه ساخته‌شده توسط آن شخص یا شرکت اعتماد کنیم.

 

نصب افزونه: بررسی در عمل

همه ملاک‌هایی که گفته شد ملاک‌های خوبی برای انتخاب افزونه برای وردپرس بودند اما آن ملاکی که درنهایت می‌توان صد درصد به آن اعتماد کرد، نصب افزونه و بررسی آن در عمل است. هنگامی‌که به یک افزونه وردپرس نیاز داریم با جستجوی آن می‌توانیم مجموعه‌ای از افزونه‌های مختلف در آن زمینه را پیدا کنیم؛ سپس باید با معیارهای قبلی این مجموعه را کوچک‌تر و کوچک‌تر کنیم تا اینکه به تعداد محدودی از افزونه‌ها برسیم و درنهایت با نصب و بررسی چند تا از بهترین این لیست، می‌توانیم مناسب‌ترین افزونه را برای خودمان انتخاب کنیم.

 

افزونه‌های آمار وردپرس

افزونه‌های مختلفی که درزمینهٔ آمار وردپرس در فروشگاه وب‌سایت خود وردپرس وجود دارند به‌صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

.a افزونه‌های مستقل: افزونه‌های مستقل افزونه‌هایی هستند که اطلاعاتی که از وبسایت ما به دست می‌آورند را روی خودهاست یا سرور خود وبسایت ذخیره می‌کنند که همان دیتابیس وب‌سایت ما به‌حساب می‌آید.

.b افزونه‌های وابسته به سرویس بیرونی: افزونه‌های وابسته به سرویس بیرونی نیز اطلاعاتی که از وب‌سایت ما به دست می‌آورند را روی یک سرویس یا سروری بیرون از سرویس وبسایت ما ذخیره می‌کنند.

 

اما چه تفاوتی میان افزونه‌های این دو دسته وجود دارد؟

 

۱. محل ذخیره و پردازش اطلاعات: سرعت سایت

هنگامی‌که اطلاعات سایت ما بخواهد بر روی‌هاست و دیتابیسمان ذخیره شود، طبیعتاً بر روی سرعت وب‌سایت و حجم دیتابیسمان اثر خواهد گذاشت. افزونه‌های مستقل ازاین‌جهت که ذخیره داده‌ها و پردازش آن را بر روی سرور وبسایت خودمان انجام می‌دهند، به‌نوعی منابعی از هاست وب‌سایتمان را مصرف می‌کنند و سرعت آن را پایین می‌آورند؛ اما در مقابل افزونه‌های وابسته به سرویس بیرونی به دلیل اینکه از منابع یک سرویس و هاست دیگری غیر از هاست وبسایت خودمان استفاده می‌کنند، تأثیر زیادی بر روی سرور و هاست وب‌سایت ما نخواهند داشت.

 

۲. امنیت اطلاعات: عدم اشتراک اطلاعات

به همان اندازه که استفاده از منابع یک سرویس دیگر به نفعمان می‌تواند جذاب باشد ولی از طرفی دیگر امنیت اطلاعات وب‌سایتمان نیز می‌تواند نگران‌کننده باشد. چون‌که اطلاعات ما در سرویسی ذخیره می‌شود که احتمال دسترسی به آن توسط سایرین نیز وجود دارد.

 

معرفی افزونه‌ها

 

افزونه‌های مستقل

 

WP Statistics

این افزونه در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نصب فعال دارد که عدد قابل‌توجهی است و در حال حاضر که این مطلب نوشته می‌شود حدود یک هفته پیش به‌روزرسانی شده که نشان‌دهنده پشتیبانی خوب از طرف سازنده و فعال بودن این افزونه و صاحب آن است. این افزونه امتیاز ۴ از ۵ ستاره را از میان ۵۹۱ رأی به دست آورده است و نکته جالب آن این است که سازندگان این افزونه ایرانی هستند. این افزونه یکی از افزونه‌های قدیمی و خوب درزمینهٔ آمار وردپرس است که در دسته افزونه‌های مستقل قرار می‌گیرد.

 

افزونه‌های بعدی که با افزونه پیشنهادی ما یعنی WP Statistics فاصله‌دارند شامل:

Slimstat Analytics

Statify

Matomo Analytics - Ethical Stats. Powerful Insights

گزینه بعدی که قابل‌توجه است افزونه ماتومو آنالیتیکس است.

ماتومو درزمینهٔ آمار آنلاین فعال است و این افزونه هم نسخه وردپرس سیستم آمارگیری آن‌ها است که به‌صورت مستقل عمل می‌کند و اطلاعات را در داخل خود دیتابیس وردپرس ذخیره می‌کند. این افزونه به نظر یک ابزار جالب و متفاوت از سایر افزونه‌ها باشد اما در حال حاضر در ابتدای کار خود است و نصب فعال بسیار زیادی ندارد؛ شاید در آینده این افزونه گزینه باشد که بتوان به‌عنوان اصلی‌ترین پیشنهاد درزمینهٔ آماری وردپرس از آن استفاده کرد.

 

سرویس‌های آمارگیری که افزونه‌های قابل‌توجهی درزمینهٔ آمارگیر وردپرس دارند، عبارت‌اند از:

  1. Statcounter
  2. Clicky
  3. Matomo
  4. Google Analytics

گزینه اصلی ما در این بخش سرویس گوگل آنالیتیکس است و بیشتر به این سرویس خواهیم پرداخت.

 

امتیازات گوگل آنالیتیکس

-پیشروی آمار آنلاین: گوگل آنالیتیکس هم ازنظر امکانات و هم ازنظر تعداد کاربر از سایر سرویس‌ها با اختلاف جلوتر است و مفاهیم آماری از همین سرویس به وجود آمده است.

-استفاده از ابزارهای متنوع برای شناسایی بازدیدکنندگان: این سرویس داده‌های مختلفی از قبیل سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها و ... را ارائه می‌کند که در بقیه سرویس‌های آمارگیری موجود نیست. دلیل آن این است که گوگل از روش‌ها و ابزارهای دیگری از کاربران داده‌های بیشتری جمع‌آوری می‌کند و این داده‌ها را هم در اختیار وبمسترها هم قرار می‌دهد.

 

شناسایی ربات‌ها و کراولرها (Crawler): ربات‌ها و کراولرها برنامه‌هایی هستند که وب‌سایت ما را به دلایل و اهداف مختلف بررسی و آنالیز و داده‌های آن را ذخیره می‌کنند که ممکن است هدف مثبت یا منفی داشته باشند؛ مثلاً به دنبال یک ضعف امنیتی در وبسایت ما هستند که بتوانند از آن سوءاستفاده کنند یا اینکه به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از اینترنت برای یک تحقیق علمی هستند. یکی از مصداق‌های این ربات‌ها، ربات‌های خود گوگل و سایر موتورهای جست‌وجوگر است که محتوای وبسایت ما را اسکن و ذخیره می‌کند که در آینده آن را در نتایج جست‌وجو نشان دهند. درواقع ربات‌ها و کرولرها نباید جای بازدیدهای سایت محسوب شوند و سرویس‌های آمارگیری معمولاً در شناسایی آن‌ها دچار مشکل می‌شوند اما سرویس آنالیتیکس گوگل در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند.

 

امکانات رایگان گسترده: اکثر سرویس‌هایی که در بخش قبلی بررسی و معرفی کردیم امکانات رایگان بسیار محدودی دارند و بیشتر امکانات آن‌ها در حالت پولی در دسترس است و گزینه رایگان آن‌ها به دلیل آشنایی با سرویس‌هایشان و ترغیب به خرید پلن پولی این سرویس‌ها است؛ اما گوگل آنالیتیکس این‌گونه نیست و همین پلن رایگان سرویس آن تا حد بسیار زیادی امکانات متنوع و مفیدی را در اختیار وبمسترها قرار می‌دهد.

 

در مورد سرویس‌های بیرونی دو نکته حاضر اهمیت است:

۱. ارسال اطلاعات به سرویس بیرونی

۲. گرفتن خروجی آمار از سرویس بیرونی و نمایش آن در سایت

در این بخش، افزونه‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که اطلاعات را از وبسایت گرفته و به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کنند و هم آمار خروجی آن را در پیشخوان وب‌سایت ما به نمایش می‌گذارند.

اگر احساس کنیم که نیازی به نمایش این آمار در صفحه پیشخوان سایت خود نداریم می‌توانیم از سایر افزونه‌ها و یا روش‌های دیگر برای ارسال داده و نمایش آمار استفاده کنیم که در بخش بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

افزونه‌های وابسته به سرویس بیرونی، افزونه‌هایی که امکان استفاده از گوگل آنالیتیکس را فراهم می‌کنند

 

Site Kit by Google – Analytics, Search Console, AdSense, Speed

افزونه سایت کیت می‌تواند وبسایت وردپرسی ما را به شش سرویس گوگل شامل Google Search Console،AdSense، PageSpeed Insights،Tag Manager،Optimize،Google Analytics متصل کند.

با استفاده از این افزونه می‌توانیم آمارهای مربوط به گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول را به همراه اطلاعات بقیه ویژگی‌های آن، در یک صفحه به‌صورت دقیق و یکجا مشاهده کنیم. این افزونه با حدود دو میلیون نصب فعال و امتیاز ۴ از ۵ ستاره با ۴۹۵ نظر و به‌روزرسانی حدود یک روز قبل از نگارش این مطلب، برای انتخاب آن، همه معیارهایمان رعایت می‌کند.

 

Google Analitycs Dashboard Plugin for Wordpress by Monsterinsights

این افزونه ظاهر گرافیکی خوبی دارد و ملاک‌هایی که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم هم دارد. در زمان نگارش این مطلب حدود یک هفته پیش به‌روزرسانی شده است و بیش از ۳ میلیون نصب فعال دارد و نظرات مثبت بسیار زیادی هم دارد؛ اما بزرگ‌ترین مشکل این افزونه این است که امکانات رایگان خود را بسیار محدود کرده است و اکثر قابلیت‌ها و ویژگی‌های این افزونه که کاربردی و به حالت گرافیکی هم زیبا هستند در نسخه پولی افزونه در دسترس است.

 

Google Analytics Dashboard for Wp by ExactMetrics

این افزونه در ابتدا افزونه بسیار مفید و کاربردی بود اما متأسفانه با خریداری شدن این افزونه توسط صاحبان افزونه مانستر اینسایتز، رویکرد آن به‌کلی عوض شد و در آپدیت‌های جدید بسیار شبیه افزونه صاحبان جدیدش شد و در حال حاضر ازنظر کاربران یک ابزار بی‌فایده محسوب می‌شود. درهرحال این افزونه یک هفته پیش به‌روزرسانی شده و حدود ۹۰۰ هزار نفر فعال دارد و در بخش نظرات کاربران که به این افزونه امتیاز یک ستاره دادند بسیار زیاد است که نشان از نارضایتی آن‌ها دارد.

 

GAinWP Google Analytics integration for WordPress

این افزونه در حقیقت بر اساس افزونه قبلی که خریداری شد، (البته قبل از تغییر مالکیت و آپدیت‌های جدید) طراحی‌شده است. امکانات بسیار خوبی دارد و آمار بسیار خوبی را نشان می‌دهد؛ اما ازجمله نقاط ضعف این افزونه، گذشتن دو سال از آخرین بروز رسانی آن و نصب فعال ۳۰۰ هزارتایی است؛ ولی با چشم‌پوشی از این نقاط ضعف و استفاده از آخرین ملاک ارزش افزونه یعنی نصب و تست دستی آن این افزونه می‌تواند از گزینه‌های ما باشد.

 

GA Google Analytics

این افزونه با داشتن رابط ساده، امکانات رایگان قابل‌قبول نسبت به بقیه افزونه‌ها، ۶۰۰ هزار نصب فعال، به‌روزرسانی حدود دو ماه پیش از گردآوری این مطلب، امتیاز پنج ستاره از ۱۴۰ رأی، گزینه مناسبی برای استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکس و نمایش آمار آن با این افزونه است. در بخش راه‌اندازی سرویس گوگل آنالیتیکس، نحوه استفاده از این افزونه را بررسی خواهیم کرد.

 

در ادامه افزونه‌های لیست شده‌اند که نسبت به افزونه‌های معرفی‌شده امکانات کمتری دارند اما درهرحال وظیفه خود را مبنی بر تهیه آمار جامع و کامل به‌خوبی انجام می‌دهند و با گذشت زمان و پیشرفت خوبشان، شاید در آینده گزینه بهتری نسبت به بقیه افزونه‌ها باشند:

Analytify – Google Analytics Dashboard For WordPress

Beehive Analytics

Google Analyticator

Lara's Google Analytics

 

نصب و راه‌اندازی افزونه WP Statistics

 

در این بخش به نحوه نصب و راه‌اندازی و پیکربندی افزونه WP Statistics خواهیم پرداخت.

 

در ابتدای کار و در داشبورد وردپرس با کلیک بر روی گزینه افزودن افزونه، وارد فروشگاه افزونه وردپرس می‌شویم و با سرچ کردن عبارت WP Statistics افزونه آمار وردپرس را نصب و فعال می‌کنیم.

صفحه داشبورد وردپرس>افزونه‌ها>افزودن

Home>Plugins>Add New

image002

image004

بعد از نصب و فعال‌سازی موفق افزونه آمار وردپرس، نوبت به پیکربندی و تنظیمات آن می‌رسد. با وارد شدن به صفحه افزونه‌های نصب‌شده وردپرس و کلیک بر روی گزینه تنظیمات افزونه آمار وردپرس، وارد صفحه پیکربندی آن می‌شویم. البته در صفحه پیشخوان وردپرس و از طریق منوی کناری آن‌هم می‌توانیم به تنظیمات افزونه WP Statistics وارد شویم.

صفحه داشبورد وردپرس>افزونه‌ها>گزینه تنظیمات افزونه آمار وردپرس

 

Home>Plugins>WP Statistics Settings

image006

 

صفحه داشبورد وردپرس>آمار>گزینه تنظیمات

Home>Statistics>Settings

image008

 

در این صفحه، تنظیمات مختلف این افزونه به‌صورت تب‌های مختلف در بالای صفحه مرتب‌شده‌اند که به بررسی همه آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

قسمت تنظیمات

 تب عمومی (General)

بخش کاربران حاضر (Online Users)

گزینه کاربران حاضر (Online Users)

با فعال کردن این گزینه، افزونه تعداد کاربران آنلاین را اندازه‌گیری می‌کند و به ما نشان می‌دهد که طبیعتاً این گزینه باید فعال باشد.

 

بررسی همه کاربران آنلاین (Check for Online Users Every)

در این گزینه تنظیم می‌کنیم که افزونه هرچند ثانیه یک‌بار تعداد کاربران آنلاین را اندازه‌گیری کند. افزونه مدت‌زمان را به‌طور پیش‌فرض بر روی ۱۲۰ ثانیه یا همان دو دقیقه تنظیم‌شده کرده است. هرچقدر این مقدار بر اساس ثانیه کمتر باشد دقت افزونه بیشتر می‌شود ولی فشار و بار بر روی سرور و هاست ما افزایش می‌یابد. درصورتی‌که گزینه کاربران آنلاین را فعال نکرده باشیم نیازی به تنظیم این گزینه نیز نیست.

 

ثبت همه کاربران (Record All Users)

با فعال کردن این گزینه تعریف می‌کنیم که افزونه همه کاربران را ذخیره کند؛ یعنی افزونه همه کاربران را حتی افرادی که در لیست استثناها هستند، مانند خود وبمسترها و نویسنده‌ها یا حتی ربات‌ها هم در گزارش آمار افزونه به‌عنوان بازدیدکننده و کاربر حساب کند. البته این گزینه را با توجه به اخطار خود افزونه، مخصوص اشکال‌زدایی (Debugging) است و در حالت عادی نیازی نیست که آن را فعال کنیم.

image010

 

بخش بازدیدها (Visits)

در این بخش با فعال کردن گزینه بازدید (Visits) به‌طورکلی مشخص می‌کنیم که افزونه، آمار نمایش بازدیدهای برگه‌ها را جمع‌آوری کند و برایمان نماش بدهد که طبیعتاً باید فعال باشد.

image012

 

بخش بازدیدکنندگان (Visitors)

بازدیدکننده‌ها (Visitors)

با فعال کردن اولین گزینه این بخش، افزونه تعداد بازدیدکننده‌ها (بازدیدکننده‌های منحصربه‌فرد) را اندازه‌گیری می‌کند و در آمار نمایش دهد.

 

(Log Visitors Pages)

با فعال کردن گزینه بعدی تنظیم می‌کنیم که افزونه اطلاعات بازدید هر بازدیدکننده را ذخیره کند؛ یعنی در گزارش این افزونه می‌توانیم ببینیم که هر کاربر از زمانی که وارد سایت ما می‌شود به ترتیب از چه صفحاتی بازدید کرده است. طبیعتاً این قابلیت حجم زیادی از هاست و سرور را اشغال می‌کند و برای وب‌سایت‌هایی که بازدیدهای بسیار زیادی دارند مناسب نیست.

 

ستون بازدید کاربری (User Visits Column)

اگر وب‌سایت ما قابلیت ایجاد حساب کاربری داشته باشد و سایر کاربران بتوانند محتواهای منتشرشده یک حساب کاربری را مشاهده کنند، بنابراین بازدیدهایی از صفحه کاربری افراد هم انجام می‌شود. در این گزینه با فعال کردن آن می‌توانیم مشخص کنیم که اطلاعات این بازدید هم ذخیره شود و در صفحه یوزر لیست (User List) وردپرس به‌صورت یک ستون مجزا نمایش داده شود.

 

ضریب بازدید (Coefficient per Visitor)

در گزینه آخر این بخش می‌توانیم ضریب بازدیدکننده را تعیین کنیم که طبیعتاً به‌طور پیش‌فرض، این ضریب بر روی عدد ۱ قرار دارد؛ یعنی ما می‌خواهیم که هر بازدید یک‌بار شمرده شود.

در برخی موارد خاص ممکن است از هر بازدیدکننده ۲ یا ۳ بازدید محاسبه شود که این بستگی به این دارد که تنظیمات سرورمان چگونه باشد. در این صورت می‌توانیم در این گزینه ضریبِ بازدید را کمتر از عدد ۱ تعریف کنیم. مثلاً اگر هر بازدید برای ما دو بار حساب می‌شود، می‌توانیم در این قسمت ضریب بازدید را «نیم» تنظیم کنیم.

image014

 

بخش برگه‌ها و نوشته‌ها (Pages and Posts)

صفحه‌ها (Pages)

با فعال کردن این گزینه مشخص می‌کنیم که تعداد بازدید صفحات را برای ما اندازه‌گیری و نمایش دهد.

 

ره‌گیری همه صفحات (Track All Pages)

با این گزینه می‌توانیم تعیین کنیم که صفحات مختلف وب‌سایت مانند دسته‌بندی‌ها، نویسنده‌ها و ... را به‌عنوان بازدید صفحات حساب کند. این صفحات بخش‌هایی از وبسایت هستند که در آن‌ها محتوایی وجود ندارد که بازدید آن‌ها ارزش چندانی داشته باشد؛ بنابراین این گزینه در حالت پیش‌فرض غیرفعال است ولی همچنان می‌توانیم ره‌گیری آمار آن‌ها را در این گزینه فعال کنید.

 

حذف پارامترهای URL (Strip URL Parameters)

 در URL های وبسایت بخش‌هایی وجود دارد که بعد از علامت تعجب می‌آید؛ در این گزینه می‌توانیم فعال کنیم که بخش‌های بعدازاین علامت سؤال در گزارش آمار حذف شوند.

البته فعال یا غیرفعال کردن این گزینه منوط به این است که تنظیمات پیوندهای یکتای وردپرس ما چگونه باشد؛ اگر به‌گونه‌ای است که اطلاعات بعد از علامت سؤال تأثیری در محتوای صفحه وبسایت ما نداشته باشد در این صورت می‌توانیم این گزینه را فعال کنیم. در غیر این صورت این گزینه را به حالت پیش‌فرض غیرفعال باقی می‌گذاریم.

 

چارت بازدیدها (Hits Chart)

گزینه بعدی چارت بازدیدها را نمایش می‌دهد؛ یعنی در صفحه ویرایشگر نوشته‌ها و برگه‌ها، چارت بازدیدهای آن صفحه و برگه را نمایش می‌دهد. این گزینه به‌طور پیش‌فرض فعال است و با زدن تیک آن، غیرفعال می‌شود.

 

ستون بازدیدها (Hits Column)

گزینه بعدی ستونی در فهرست نوشته‌ها و برگه‌ها ایجاد می‌کند و در روبروی نوشته‌ها و برگه‌ها تعداد بازدید آن‌ها را در این ستون جدید نمایش می‌دهد. به‌طور پیش‌فرض این ستون فعال است و با زدن تیک این گزینه ستون حذف و غیرفعال می‌شود.

این قابلیت بستگی به این دارد که ما دوست داریم بازدیدهای وب‌سایت خود را در کدام قسمت مشاهده کنیم؛ اگر دوست داریم که آمار بازدید خود را در آن قسمت و در آن ستون ببینیم این گزینه می‌تواند مفید باشد؛ در غیر این صورت فعال بودن این گزینه بار اضافه برای دیتابیس تحمیل می‌کند.

 

چارت بازدید متاباکس (Hits Meta box Chart)

گزینه بعدی مشابه گزینه چارت بازدیدها است با این تفاوت که این گزینه در همه انواع پست‌ها (All Post Types) عمل می‌کند. این گزینه آمار بازدید را در صفحه پست تایپ‌های دیگر نمایش می‌دهد.

 

بازدیدها در صفحه واحد (Hits in Single Page)

این گزینه بازدیدها را در محتوای صفحه‌نمایش می‌دهد. اگر این گزینه را فعال کنیم و در گزینه بعدی موقعیت نمایش آمار (Display position) را از میان دو حالت قبل از محتوا (Before Content) و بعد از محتوا (After Content) انتخاب کنیم، می‌توانیم با توجه به انتخابی که کرده‌ایم آمار بازدید را بعد یا قبل نوشته نمایش دهیم.

image016

 

بخش سازگاری کش (Cache Compatibility)

اگر در وردپرس از افزونه‌های کش کردن استفاده کنیم، باید در این بخش گزینه وضعیت سازگاری کش (Status) را فعال کنیم تا افزونه WP Statistics بتواند کار خود را به‌درستی انجام دهد. بعد از فعال کردن این گزینه، باید افزونه کش وردپرس را دوباره راه‌اندازی کنیم تا صفحات وب‌سایتمان با امکانات افزونه آمار فعال شوند.

image018

 

بخش متفرقه (Miscellaneous)

نمایش آمار در منو بار (Show Stats in Menu Bar)

در اولین گزینه این بخش می‌توانیم نمایش آمار خود را در منو بار وردپرس فعال کنیم.

 

پنهان کردن اعلان‌ها درباره ویژگی‌های غیرفعال (Hide Admin Notices About Non-active Features)

افزونه WP Statistics در بالای صفحه تنظیمات خود، تعدادی خطا برای تنظیمات تکمیل‌نشده خود نشان می‌دهد. اگر همه تنظیمات این افزونه را انجام داده باشیم و امکانات موردنیاز خود را فعال کرده باشیم ولی همچنان این افزونه اخطارهای تکمیل تنظیمات را نمایش بدهد، در این گزینه و با فعال کردن آن می‌توانیم این اخطارها را حذف کنیم و از نمایش این اعلان‌های آزاردهنده جلوگیری کنیم.

image020

 

بخش موتورهای جست‌وجو (Search Engines)

اضافه کردن عنوان صفحه به کلمات جست‌وجوی خالی (Add Page Title to Empty Search Words)

همان‌طور که قبلاً گفتیم سرویس‌های آمارگیری اساساً در تشخیص عبارت‌های جستجو مشکل‌دارند؛ یعنی نمی‌تواند تشخیص دهد کاربری که از یک موتور جستجو وارد وبسایت ما شده است چه عبارتی را سرچ کرده است.

 به‌هرحال سرویس‌های آمارگیری در مواردی می‌توانند این عبارت را تشخیص دهند و در مواردی نمی‌توانند.

در اولین گزینه این بخش با فعال کردن آن می‌توانیم تنظیم کنیم که اگر افزونه WP Statistics نتواند عبارت جستجو کاربر را تشخیص دهد، به‌جای آن عنوان صفحه را نمایش دهد.

در ادامه این بخش مجموعه‌ای از موتورهای جستجو لیست شده‌اند که به‌طور پیش‌فرض فعال‌اند و افزونه آمار از آن‌ها و کاربران ارجاع داده‌شده آن‌ها داده‌هایش را جمع‌آوری می‌کند و آمار این داده‌ها بر اساس موتورهای جستجو در بخش موتورهای جستجوی افزونه WP Statistics قابل‌مشاهده است.

صفحه داشبورد وردپرس>آمار>گزینه مرورگر

 

Home>Statistics>Browser

image022

 

 اگر بخواهیم که داده‌های یک موتور جستجو نمایش داده نشود، در این قسمت می‌توانیم تیک آن را فعال کنیم.

image024

 

بخش نمودار (Charts)

Include Totals

در تنها گزینه این بخش می‌توانیم تنظیم کنیم که جمع کل را به نمودارهای آماری اضافه کند یا خیر.

image026

 

تب آی‌پی کاربران (Visitor IP)

 

بخش Your real IP detected by ipify.org service

اولین قسمت از این تب، افزونه آدرس آی پی شناسایی‌شده ما را نشان می‌دهد که می‌توانیم ببینیم که آیا این آدرس آی پی با آدرس آی پی واقعی ما مطابقت دارد یا خیر؛ اگر این آدرس با آی پی واقعی‌مان مطابقت داشت به این معنی است که می‌تواند آدرس آی پی سایر کاربران را هم به‌درستی تشخیص دهد و آمار دقیق‌تری ارائه کند. در غیر این صورت با تشخیص اشتباه آدرس آی پی ما، آمار نادرستی خواهد داشت.

در ادامه افزونه روش‌های مختلفی را برای تشخیص آدرس آی پی قرار داده که در جلوی هرکدام از این روش‌ها آی پی که با آن روش دست آورده است را نشان می‌دهد؛ بنابراین می‌توانیم با انتخاب هر یک از این روش‌ها و مطابقت نتیجه آن با آی پی واقعی خود، بهترین روش را برای شناسایی آی پی برای افزونه انتخاب کنیم.

این‌که کدام‌یک از این روش‌ها آی‌پی واقعی‌مان را به‌درستی نشان دهد، به تنظیمات سرور و وب‌سایتمان بستگی دارد و تنها با امتحان کردن این روش‌ها می‌توانیم از درستی آی پی نمایش داده‌شده توسط افزونه اطمینان حاصل کنیم.

 

استفاده از هدر سفارشی (Use Custom Header)

در گزینه آخر و تنظیم پیشرفته این تب، می‌توانیم به‌صورت دستی تنظیم کنیم که اگر سرور ما از کلید سفارشی در $_SERVER برای دریافت IP استفاده می‌کند، این فیلد را پرکنیم. افزونه برای تشخیص صحیح آدرس آی پی وبسایت باید از این کلید استفاده کند.

استفاده از این گزینه به تنظیمات شبکه و سرور ما بستگی دارد.

image028

 

تب حریم خصوصی (Privacy)

بخش حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها (Privacy and Data Protection)

ناشناس کردن آدرس آی پی (Anonymize IP Addresses)

با فعال کردن اولین گزینه، می‌توانیم آی پی کاربران را ناشناس کنیم؛ به این صورت که افزونه قسمت آخر آی پی کاربران را با "000"جایگزین می‌کند.

این کار به این دلیل است که طبق مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR)، وب‌سایت‌ها مجاز نیستند که اطلاعات آی پی کاربران را به‌صورت کامل ذخیره کنند.

 

هَش کردن آدرس‌های آی پی (Hash IP Addresses)

با فعال کردن گزینه دوم این تب، می‌توانیم تنظیم کنیم که افزونه آدرس‌های آی‌پی را هش کند. به این صورت که افزونه این آی‌پی‌ها را به‌صورت مجموعه ترکیب‌هایی از حروف و اعداد درمی‌آورد که این مجموعه اعداد و حروف، نمی‌تواند به آدرس آی پی اولیه تبدیل شود؛ بنابراین ما آی پی کاربران را با این روش نیز نمی‌توانیم ذخیره کنیم اما ویژگی که قابلیت هش کردن به همراه دارد این است که این هش ها یکتا هستند؛ یعنی هر آدرس آی پی تبدیل به مجموعه‌ای یکتا از حروف و اعداد می‌شود. درنتیجه با وجود اینکه افزونه آدرس آی پی کاربران را نمی‌داند و ذخیره نکرده است، اما با هش کردن این آی‌پی‌ها می‌تواند تشخیص دهد که کاربری با یک آی‌پی هش شده، چه رفتاری در وبسایت ما دارد آمار آن را ثبت کند. این قابلیتی است که در گزینه قبلی (ناشناس کردن آدرس آی پی) وجود نداشت.

 

Store Entire User Agent String

با فعال کردن گزینه آخر، می‌توانیم کل داده‌های مربوط به User Agent String را ذخیره کنیم.

یوزر ایجنت استرینگ، یک متن است که شامل اطلاعاتی از قبیل سیستم‌عامل، نوع مرورگر و اطلاعات مشابه از کاربران است که یک عبارت طولانی است و کاربرد بسیار زیادی هم ندارد. به همین دلیل هم افزونه توصیه می‌کند که این گزینه را فقط برای اشکال‌زدایی و دیباگ کردن استفاده کنیم.

image030

 

تب اطلاعیه‌ها (Notifications)

بخش تنظیمات متداول گزارش (Common Report Options)

آدرس‌های ایمیل (Email Addresses)

در تنها گزینه این بخش شما می‌توانیم ایمیل خود را در کادر مخصوص این گزینه وارد کنیم تا افزونه به‌صورت خودکار گزارش‌های خود را برایمان به‌صورت ایمیل ارسال کند.

image032

 

بخش به‌روزرسانی گزارش (Update Reports)

GeoIP

 با فعال کردن گزینه ژئو آی پی، هرگاه افزونه دیتابیس ژئو آی پی را آپدیت کند، با یک ایمیل به ما گزارش می‌دهد.

 

Pruning

با فعال کردن گزینه بعدی، هرگاه افزونه دیتابیس را پاک‌سازی کند، آن را هم به‌صورت ایمیل گزارش می‌دهد.

در ادامه این مطلب، تنظیمات خود ژئو آی‌پی و دیتابیسش را جلوتر بررسی خواهیم کرد.

 

بخش گزارش آماری (Statistical Reporting)

گزارش آماری (Statistical Reporting)

در این گزینه، می‌توانیم گزارش‌های آماری را توسط این افزونه به‌صورت خودکار دریافت کنیم. با فعال کردن این گزینه، سه گزینه دیگر برای تنظیمات بیشتر دریافت گزارش آماری ایجاد می‌شود.

 

برنامه زمانی (Schedule)

 در گزینهٔ برنامه زمانی می‌توانیم زمان‌بندی ارسال گزارش را از بازه‌های کوچکی مثل هر ساعت یک‌بار تا هر ۴ هفته یک‌بار انتخاب کنیم.

 

طریقه ارسال گزارش (Send Reports Via)

در گزینه بعدی می‌توانیم نحوه ارسال قالب را انتخاب کنیم که به‌صورت پیش‌فرض ارسال با ایمیل است. اگر افزونه اس ام اس وردپرس (WP-SMS) را نصب کنیم می‌توانیم به‌صورت پیامک، گزارش‌ها را دریافت کنیم.

 

متن گزارش (Message Body)

در آخر هم می‌توانید متن ایمیل را در کادر بدنه پیام با استفاده از شورت کدها به‌صورت دلخواه تدوین کنید؛ مثلاً با انتخاب شورت کد کاربران آنلاین و قرار دادن آن در بدنه پیام، در همه گزارش دریافتی از افزونه، تعداد کاربران آنلاین را نشان خواهد داد.

 

بخش اعلان‌های مدیر (Admin Notices)

همه اعلان‌ها (All Notices)

با فعال کردن این گزینه می‌توانیم تعیین کنیم که پیشنهادهای مرتبط توسط افزونه و یا اعلان‌های بیشتری برای ادمین سایت نمایش داده شود.

image034

 

تب پیشخوان (Dashboard)

 

بخش پیشخوان (Dashboard)

ویجت های پیشخوان (Dashboard Widgets)

هنگامی‌که افزونه WP Statistics را نصب و فعال می‌کنیم، ویجت ها و ابزارک های آن در پیشخوان صفحه وردپرس نمایش داده می‌شود که آمار وبسایت را به ما نشان می‌دهند.

در این گزینه می‌توانیم تیک این گزینه را زده و این ویجت ها را غیرفعال کنیم تا در صفحه پیشخوان نمایش داده نشود.

 

بخش نقشه (Map)

نمایش نقشه (Map Display)

همچنین یکی از این ابزارک های اضافه‌شده در پیشخوان توسط این افزونه، نقشه بازدیدهای وب‌سایت ما است که تعداد بازدیدهای ما را بر اساس آدرس آی پی کشورهای مختلف مرتب می‌کند. با زدن تیک این گزینه هم می‌توانیم این ابزارک را از صفحه پیشخوان حذف کنیم.

 

نکته: نمایش دادن این ابزارک ها و ویجت ها برای برخی وب‌سایت‌ها می‌تواند مقداری زمان‌بر باشد و بار اضافی بر روی سرور و هاست تحمیل کند.

image036

 

تب نقش‌ها (Roles)

در این تب می‌توانیم برای نمایش اطلاعات و مدیریت این افزونه تعیین کنیم که چه افرادی و با چه نقش‌هایی می‌تواند تغییراتی را در پیکربندی افزونه WP Statistics اعمال کنند.

 

نقش‌های کاربر (User Roles)

Required User Level to View WP Statistics

در گزینه اول می‌توانیم تعیین کنیم که چه نقش‌هایی می‌توانند آمار افزونه WP Statistics را مشاهده کنند.

 

Required User Level to Manage WP Statistics

در گزینه دوم هم می‌توانیم تعیین کنیم که چه نقش‌هایی می‌توانند تنظیمات افزونه WP Statistics را تغییر دهند.

image038

 

  1. تب استثنائات (Exclusions)

این تب مربوط به تنظیماتی است که تعیین می‌کنیم افزونه از چه داده‌هایی و چه اطلاعاتی آمارگیری نکند و آمارگیری شامل این بخش‌ها نشود.

 

بخش استثنائات (Exclusions)

ذخیره موارد استثنا (Record Exclusions)

در گزینه اول و با فعال کردن آن، افزونه آمار و بازدیدهای بخش استثنائات را که جلوتر بررسی خواهیم کرد را در بخش جداگانه‌ای از آمار کلی سایت ذخیره می‌کند.

image040

 

بخش محروم کردن نقش‌های کاربری (Exclude User Roles)

در این بخش می‌توانیم نقش‌های مختلف کاربری را محروم کنیم و به‌اصطلاح بازدید آن‌ها را از آمار کلی استثنا کنیم. هنگامی‌که وبسایت جدیدی راه‌اندازی کنیم، این امکان وجود دارد که در ابتدا بازدید نقش‌های کاربری خاصی از وبسایت بیشتر از کاربران معمولی باشد که اگر بازدید این نقش‌ها را از کاربران معمولی جدا نکنیم ممکن است در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در مورد اهداف وبسایت اثر بگذارد.

این نقش‌ها عبارت آند از: مدیرکل (Administrator)، ویرایشگر (Editor)، نویسنده (Author)، مشارکت‌کننده (Contributor)، مشترک (Subscriber) و طراح سایت (Site Designer).

 با فعال کردن گزینه محروم کردن هرکدام از آن‌ها، آمار بازدید آن از محاسبه در کل آمار حذف یا جدا (با توجه به گزینه ذخیره آمار استثنائات) می‌شود.

image042

 

بخش محرومیت آی‌پی/ربات (IP/Robot Exclusions)

لیست ربات‌ها (Robot List)

اصولاً ربات‌ها چیزهای بدی نیستند ولی درهرصورت نباید بازدید آن‌ها جزئی از بازدید کاربران در آمار کلی محسوب شود. در این قسمت می‌توانیم بازدید ربات‌های مختلف را از آمار کلی وبسایت مستثنا کنیم که از بازدید کلی محسوب نشوند. کافی است فقط نام آن‌ها را در این لیست اضافه کنیم که این عنوان ربات حداقل باید ۴ کاراکتر داشته باشد.

 

Force Robot List Update After Upgrades

در گزینه بعدی می‌توانیم تنظیم کنیم که بعد از پیکربندی استثنائات لیست ربات‌ها، اگر افزونه آپدیت شود آیا پیکربندی لیست ربات‌ها دوباره به حالت اولیه خود بازگردد یا همچنان با پیکربندی قبلی باقی بماند.

با فعال کردن این گزینه، بعد از هر آپدیت افزونه، پیکربندی لیست ربات‌ها ریست می‌شود و به حالت پیش‌فرض خود بازمی‌گردد و در حالت غیرفعال این گزینه بعد از هر آپدیت افزونه پیکربندی لیست ربات‌ها همچنان باقی خواهد ماند.

با غیرفعال کردن این گزینه و آپدیت افزونه در صورت وجود تغییرات احتمالی در لیست ربات‌ها در نسخه آپدیت شده افزونه، این تغییرات در لیست پیکربندی‌شده ما اعمال نخواهد شد.

 

آستانه بازدید ربات (Robot Visit Threshold)

در گزینه بعدی می‌توانیم تنظیم کنیم که اگر شخصی بیش از تعداد خاصی بازدید در طول یک روز از وب‌سایت ما داشته باشد به‌عنوان ربات شناخته شود. این قابلیت کمک می‌کند که بتوانیم ربات‌هایی که به‌طور عادی قابل‌شناسایی نیستند یا ربات‌هایی که اسم مشخصی ندارند مانند ربات‌های مخرب، از این طریق آن‌ها را شناسایی کنیم و بازدیدهای مشکوک را از بازدیدهای معمولی وب‌سایتمان جدا کنیم.

با واردکردن مقدار صفر در این گزینه، این قابلیت غیرفعال می‌شود و با واردکردن مقادیر بیشتر بازدید، فعال می‌شود.

 

فهرست آدرس آی پی مستثنا شده (Excluded IP Address List)

در این گزینه می‌توانیم آی‌پی‌های بخصوصی را از بازدیدهای وب‌سایت مستثنا کنیم.

فرض می‌کنیم یک وب‌سایت مخصوص یک شرکت داریم و نمی‌خواهیم که بازدید کارمندان از وب‌سایت در آمار کلی آن تأثیر داشته باشد؛ برای رفع این مشکل، آدرس‌های آی پی شرکت را باید در این قسمت وارد کنیم.

شرایط استفاده از این قابلیت به این صورت است:

۱. هر آی‌پی آدرس را فقط در یک خط می‌توانیم بنویسیم.

۲. برای IPV4 هر دو فرمت زیر قابل‌قبول است.

192.168.0.0/24 & 192.168.0.0/225.225.225.00

۳. برای IPV6 تنها فرمت زیر قابل‌قبول است.

fc00::/7

 

استفاده از هانی پات (Use Honey Pot)

با استفاده از این گزینه می‌توانیم آی پی ربات‌ها را به دست آورده و بازدید آن‌ها را از آمار کلی استثنا کنیم؛ به این صورت که افزونه از روش ظرف عسل استفاده می‌کند. روش ظرف عسل به این صورت است که افزونه لینک یک صفحه از وب‌سایت را در کدهای وب‌سایت قرار می‌دهد که به‌صورت گرافیکی برای کاربران عادی در دسترس نیست و نمایش داده نمی‌شود و فقط در کدهای وب‌سایت قابل‌دسترسی است؛ جایی که ربات‌ها در وب‌سایت مشغول خزیدن و جمع‌آوری داده هستند؛ ربات‌ها با کلیک بر روی این لینک شناسایی می‌شوند و آی پی آن‌ها به‌صورت خودکار جزء استثنائات آمار افزونه قرار می‌گیرد.

با فعال کردن این گزینه در ادامه سه حالت پیش روی خود داریم؛ یا یک صفحه در وب‌سایت ایجاد کنیم و در این قسمت آن را انتخاب کنیم؛ یا از صفحه نمونه (Sample Page) افزونه استفاده کنیم و یا اینکه با فعال کردن تیک گزینه «ایجاد یک صفحه تله روبات جدید» (Create a new Honey Pot Page)، افزونه به‌صورت خودکار یک صفحه در وب‌سایت ایجاد می‌کند تا لینک آن به‌عنوان تله ظرف عسل استفاده شود.

 

در نظر گرفتن اطلاعات مرورگر خراب به‌عنوان یک روبات (Treat Corrupt Browser Info as a Bot)

در این گزینه می‌توانیم تنظیم کنیم بازدیدکننده‌هایی که اطلاعات ناقصی به ما و افزونه ارائه می‌دهند به‌عنوان ربات شناسایی شوند.

کاربران عادی که از مرورگر استفاده می‌کنند همواره اطلاعات آن‌ها اغلب کامل و درست است، اما ربات‌ها کم‌وکاستی‌های زیادی در این اطلاعات دارند (مانند آدرس آی‌پی، نوع مرورگر، نوع سیستم‌عامل و….)

image044

 

بخش استثنائات ژئو آی‌پی (Geo IP Exclusions)

کشورهای استثنا (Excluded Countries)

در اولین گزینه این بخش می‌توانیم بازدیدهای کشورهای مختلفی را جزء استثنائات آمار قرار دهیم.

 

کشورهای شامل (Included Countries)

در گزینه دوم می‌توانیم کشورهایی را مشخص کنیم که آمار بازدید آن‌ها درهرصورت در آمار کلی در نظر گرفته شود.

در هردو گزینه فقط کافی است در هر خط، کد دو عبارتی کشور مدنظرمان را وارد کنیم.

image046

 

بخش محرومیت هاست (Host Exclusions)

هاست‌های استثنا (Excluded Hosts)

در این بخش می‌توانیم بازدیدهاست های مدنظرمان را با استفاده از اسامی آن‌ها (Host Names) جز استثنائات بازدید قرار دهیم.

فرمت قابل‌قبول در این گزینه server.Example.com است و نام یک‌هاست در هر خط قرار خواهد گرفت.

 

بخش استثنائات آدرس (Site URL Exclusions)

Excluded Login Page،Excluded RSS Feeds،Excluded 404 Pages

در سه گزینه اول می‌توانیم بازدید صفحه‌های بخش خاصی از وب‌سایت را از آمار کلی مستثنا کنیم. این صفحات عبارت‌اند از: صفحه لاگین، صفحه خوراک سایت و صفحه‌های خطای ۴۰۴. با فعال کردن هرکدام از این گزینه‌ها، آمار بازدیدهای آن صفحه در محاسبه آمار وب‌سایت نادیده گرفته می‌شود.

 

آدرس‌های استثنا (Excluded URLs)

در گزینه آخر می‌توانیم آدرس صفحات مختلفی از وب‌سایت را وارد کنیم که آمار بازدید آن‌ها هم در آمار کل وب‌سایت محاسبه نشود. مثلاً صفحه about وب‌سایت.

در این گزینه هم باید لینک هرکدام از این صفحه‌ها را در یک خط از این کادر وارد کنیم.

image048

 

تب CLI

 

بخش WP-CLI

فعال‌سازی WP-CLI (Enable WP-CLI)

یکی از راه‌های مدیریت سریع وردپرس استفاده از ابزار واسط خط فرمان وردپرس یا همان WP-CLI است. با فعال کردن این گزینه می‌توانیم از این قابلیت وردپرس و افزونه WP Statistics برای دریافت آمار وب‌سایت خود استفاده کنیم.

 

بخش دستورات (Commands)

در این بخش می‌توانیم دستورات نمایش آمار افزونه در خط فرمان وردپرس را فعال کنیم تا با استفاده از آن در WP-CLI، آمار وبسایت نمایش داده شود.

این دستورات شامل سه دستور نمایش خلاصه‌ای از آمار (Summary)، نمایش لیست کاربران آنلاین (User Online) و نمایش لیست بازدیدکنندگان (Visitors) است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که این قابلیت یک بخش پیشرفته وردپرس است و اگر با WP-CLI آشنایی نداریم نیازی به استفاده از این قابلیت نیست و می‌توانیم آمار را در همان پیشخوان وردپرس و گزارش افزونه مشاهده کنیم.

image050

 

تب دیگر (Externals)

 

بخش تنظیمات ژئو آی پی (Geo IP Settings)

جمع‌آوری ژئو آی پی (GeoIP Collection)

با قابلیت ژئو آی پی این امکان وجود دارد که مکان تقریبی کاربران را از طریق آی‌پی آن‌ها شناسایی کنیم.

با فعال کردن گزینه اول این بخش و به‌روزرسانی پایگاه داده آن، افزونه دیتابیس ژئو آی پی را بر روی وب‌سایت وردپرس مان دانلود می‌کند که بعد از آن، سرویس آمارگیری ما می‌تواند از طریق آی پی کاربران، مکان تقریبی آن‌ها را در حد کشور شناسایی کند.

 

شهر ژئو آی پی (GeoIP City)

در گزینه بعدی، ژئو آی‌پی شهر را داریم. با فعال کردن این گزینه هم افزونه اطلاعات مکان کاربران را در حد شهر شناسایی می‌کند.

باید توجه کرد که این قابلیت استخراج مکان تقریبی، همواره مقداری خطا دارد و هیچ‌گاه دقیق نیست.

 

برنامه زمانی به‌روزرسانی دیتابیس ژئو آی پی (Schedule Monthly Update of GeoIP DB)

اطلاعات دیتابیس ژئو آی‌پی همواره به‌صورت مستمر در حال تغییر است؛ بنابراین با فعال کردن دو گزینه قبل، باید این گزینه آپدیت خودکار دیتابیس ژئو آی‌پی را هم فعال کنیم.

 

Populate Missing GeoIP After Updating GeoIP DB

در این گزینه می‌توانیم تعیین کنیم که اگر افزونه با استفاده از قابلیت ژئو آی پی نتوانست مکان تقریبی آی‌پی‌ها را شناسایی کند، در دفعه بعدی که دیتابیس آپدیت شود، دوباره برای شناسایی مکان تقریبی آن آدرس آی پی ناشناخته اقدام کند.

 

کد کشور برای آدرس‌های آی پی خصوصی (Country Code for Private IP Addresses)

در این گزینه می‌توانیم برای آدرس‌های آی‌پی که افزونه نمی‌تواند تشخیص دهد مختص کدام کشور است، به‌صورت دستی یک کد مخصوص تعریف کنیم که حالت پیش‌فرض آن "000"برای استفاده به‌عنوان آی پی «ناشناخته» است.

image052

 

بخش تنظیمات لیست سیاه اسپم ارجاع دهنده ماتومو

 (Matomo Referrer Spam Blacklist Settings)

استفاده از لیست سیاه اسپم ماتومو (Matomo Referrer Spam Blacklist Usage)

با استفاده از این گزینه می‌توانیم کاربران و بازدیدکننده‌های اسپم را از آمار خود حذف کنیم که البته بخش زیادی از آن‌ها ربات‌ها هستند. پس از فعال کردن این گزینه، در دو گزینه دیگر، تنظیمات مربوط به آپدیت دیتابیس این لیست را خواهیم داشت.

Update Matomo Referrer Spam Blacklist Info

در این گزینه، می‌توانیم لیست سیاه بازدیدکننده‌های اسپم را آپدیت کنیم.

 

 Schedule weekly update of Matomo Referrer Spam Blacklist DB

در گزینه دوم نیز با فعال کردن آن می‌توانیم تعیین کنیم که لیست سیاه اسپم به‌صورت خودکار، هر هفته آپدیت شود.

image054

 

تب تعمیر و نگهداری (Maintenance)

 

بخش پاک‌سازی اطلاعات روزانه قدیمی (Purge Old Data Daily)

Enabled

با فعال کردن این گزینه می‌توانیم تعیین کنیم که افزونه اطلاعات قدیمی را از دیتابیس‌هاست به‌طور خودکار حذف کند.

 

پاک‌سازی داده‌های قدیمی‌تر (Purge Data Older Than)

در این گزینه میزان عمر داده‌هایی که به‌طور خودکار حذف می‌شوند را مشخص می‌کنیم؛ یعنی مدت‌زمانی که افزونه داده‌ها را باید نگه دارد را مشخص می‌کنیم که پس از این مدت، افزونه به‌طور خودکار این داده‌ها را حذف می‌کند. کمترین مقدار ممکن برای نگهداری داده‌ها ۳۰ روز است و بیشترین مقدار ممکن بر اساس نیاز و دلخواه ماست که چه مقداری مدنظرمان است.

 

بخش پاک کردن روزانه شمارش بازدیدکنندگان با کلیک بالا

 (Purge High Hit Count Visitors Daily)

Enabled

این بخش هم مشابه بخش قبلی است؛ با فعال کردن این گزینه می‌توانیم تعیین کنیم که افزونه بازدید کاربرانی که بازدید غیرمعمول دارند را هم حذف کند.

 

پاک‌سازی بازدیدهای بیش‌ازحد (Purge Visitors More Than)

در این گزینه تعیین می‌کنیم که بازدید کاربرانی با بازدید بیش از مقداری تعریف‌شده، جزو آمار و گزارش افزونه محسوب نشوند. در کادر رو به روی این گزینه می‌توانیم میزان حداکثر تعداد بازدید را مشخص کنیم.

image056

 

تب بازگردانی (Reset)

 

بخش گزینه‌های بازنشانی آمار WP (WP Statistics Reset Options)

بازنشانی تنظیمات (Reset Options)

با تنها گزینه این تب می‌توانیم همه تنظیماتی که در تب‌ها و بخش‌های قبلی افزونه WP Statistics انجام داده‌ایم را ریست کرده و به حالت اولیه پیش‌فرض بازگردانیم؛ کافی است که این گزینه را فعال و تغییرات را ذخیره کنیم.

image058

 

 

قسمت بهینه‌سازی

برای دسترسی به این بخش همانند بخش تنظیمات، می‌توانیم در صفحه پیشخوان وردپرس از طریق منوی کناری آن گزینه آمار انتخاب کرده و در لیست جدید آن با کلیک بر روی بهینه‌سازی وارد این قسمت شویم. تنظیمات و پیکربندی‌های این قسمت نیز همانند بخش تنظیمات، به‌صورت تب‌های مختلف مرتب‌شده است.

صفحه داشبورد وردپرس>آمار>گزینه بهینه‌سازی

Home>Statistics>Optimization

image060

 

تب منابع/اطلاعات (Resources/Information)

 

 بخش منابع (Resources)

در این بخش اطلاعات مربوط به حجم استفاده‌شده در وب‌سایت ما و سایر داده‌های مربوط به ردیف‌های جداول دیتابیس را نمایش می‌دهد.

image062

 

بخش اطلاعات نگارش (Version Info)

در این بخش نیز اطلاعات مربوط به نگارش بخش‌های مختلف افزونه قابل‌مشاهده است.

image064

 

در بخش‌های بعدی نیز اطلاعات پایگاه داده geoip، اطلاعات کاربری و اطلاعات سرور نمایش داده می‌شود.

image066

 

تب استخراج (Export)

 

بخش استخراج (Export)

 

در این تب با استفاده از گزینهٔ «استخراج از (Export From)» و «استخراج به شکل (Export To)» می‌توانیم از داده‌های بخش‌های مختلف افزونه در قالب فرمت‌های XML,CSV,TSV خروجی بگیریم و دانلود کنیم تا در سایر برنامه‌ها، آن‌ها را مشاهده و استفاده کنیم.

 

مشمول ردیف هدر (Include Header Row)

با فعال کردن این گزینه، افزونه ردیف هدر را به‌عنوان اولین خط فایل‌های استخراج‌شده اضافه می‌کند.

image068

 

تب پاک‌سازی (Purging)

 

بخش داده‌ها (Data)

جدول خالی (Empty Table)

در گزینه اول می‌توانیم جدول‌های مختلف افزونه را انتخاب و داده‌های آن‌ها را حذف کنیم.

 

پاک‌سازی رکوردهای قدیمی‌تر (Purge Records Older Than)

در گزینه دوم می‌توانیم داده‌های آمار کاربران را بر اساس میزان عمری که در این قسمت وارد می‌کنیم، پاک‌سازی کنیم؛ یعنی افزونه داده‌های آمار کاربران را که قدیمی‌تر از تعداد روزهای انتخاب‌شده است را حذف می‌کند.

 

پاک‌سازی بازدیدهای بیش‌ازحد (Purge Visitors With More Than)

در گزینه سوم می‌توانیم داده‌های بازدید کاربران را که بیش از تعداد مشخصی بازدید در یک روز ثبت کرده‌اند را پاک‌سازی کنیم. این گزینه بیشتر در زمانی به کار می‌آید که ربات‌های مختلف شروع به جمع‌آوری اطلاعات از وب‌سایتمان و بازدید از صفحات آن می‌کند.

image070

 

بخش حذف نوع سیستم‌عامل کاربر (Delete User Agent Types)

حذف بر اساس مرورگر (Delete Agents)

در گزینه اول می‌توانیم داده‌هایی که افزونه از کاربران وب‌سایت جمع‌آوری کرده است را بر اساس یک مرورگر خاص از داده‌های آمار وب‌سایت حذف کنیم؛ یعنی افزونه تمام اطلاعاتی که از کاربران که توسط یکی از مرورگرهای (کروم، فایرفاکس، اپرا، سافاری) از وب‌سایت ما بازدید کرده‌اند را با انتخاب ما از داده‌های آماری وب‌سایت پاک‌سازی می‌کند.

 

حذف بر اساس پلتفرم (Delete Platforms)

در گزینه دوم افزونه این پاک کردن اطلاعات را بر اساس سیستم‌عامل‌های آن‌ها انجام می‌دهد.

 

حذف آی پی (Delete IP)

در گزینه آخر این بخش می‌توانیم تمامی اطلاعات یک بازدیدکننده مزاحم را بر اساس آی پی آن کاربر حذف کنیم.

image072

 

با استفاده از امکانات این تب می‌توانیم آمار افزونه را غربال کنیم و دقت آمار خود را بالا ببریم تا افزونه در ارائه داده‌های آمار وب‌سایت اطلاعات خالص‌تر و واقعی‌تر را نمایش دهد.

 

تب پایگاه داده (Database)

 

بخش راه‌اندازی پایگاه داده (Database Setup)

نصب دوباره (Re-run Install)

اگر به هر دلیلی مشکلی در اجرای پایگاه داده افزونه وجود داشته باشد و باعث شود که افزونه نتواند به‌درستی کار کند، در این گزینه می‌توانیم این پایگاه داده را دوباره نصب کنیم.

 

بخش تعمیر و بهینه‌سازی جداول پایگاه داده

(Repair and Optimization Database Tables)

بهینه‌سازی جدول (Optimize Table)

در این گزینه می‌توانیم با انتخاب هر یک بخش‌های مختلف از جداول پایگاه داده و یا همه آن‌ها، این جداول را بهینه‌سازی کنیم و حجم فضای ذخیره‌سازی آن‌ها را در پایگاه داده کاهش دهیم.

این کار هم باعث صرفه‌جویی در مصرف فضای ذخیره‌سازی هاستمان می‌شود و بار کمتری به آن تحمیل می‌کند و هم باعث می‌شود که سرعت افزونه در فراخوانی و اجرای این جداول بالاتر برود.

image074

 

تب به‌روزرسانی‌ها (Updates)

 

بخش آدرس‌های آی‌پی (IP Addresses)

هش آدرس‌های آی‌پی (Hash IP Addresses)

در این تب با تنها گزینه آن می‌توانیم آی‌پی‌های قدیمی را با یک کلیک هَش کنیم (در مورد فرایند هش کردن پیش‌تر بحث شده است).

image076

 

تب تاریخچه (Historical)

 

بخش مقدار تاریخچه (Historical Values)

 با استفاده از دو گزینه بازدیدکنندگان (Visitors) و بازدیدها (Visits) می‌توانیم تعیین کنیم که اطلاعات این قسمت‌ها تا چه مدت در دیتابیس افزونه باقی می‌ماند.

عدد پیش‌فرض این گزینه‌ها «صفر» است که این اطلاعات را برای همیشه ذخیره می‌کند اما با تغییر این اعداد برحسب روز می‌توانیم مدت‌زمان نگهداری این داده‌ها را کاهش دهیم.

image078

 

ثبت‌نام و اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس

 

  • ثبت‌نام در گوگل آنالیتیکس

برای استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکس ابتدا باید وارد سایت آن (analytics.google.com) شویم و ثبت‌نام کنیم.

قبل از هر چیزی باید وارد حساب کاربری جیمیل خود شویم و در آن لاگین کنیم. بهتر است حسابی را اضافه کرده و لاگین کنیم که به اسم وب‌سایتمان باشد ولی همچنان می‌توانیم از ایمیل شخصی خود استفاده کنیم. درهرحال با ثبت‌نام در گوگل آنالیتیکس آمار وب‌سایتمان با این حساب کاربری شناخته‌شده و به آن متصل خواهد شد.

با کلیک بر روی گزینه Start Measuring وارد فرم ثبت‌نام در گوگل آنالیتیکس می‌شویم.

image080

 

صفحه اول (Account Setup)

 

بخش جزئیات حساب (Account Details)

عنوان حساب (Account Name)

در گزینه اول باید برای این حساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس یک عنوان و اسم انتخاب کنیم. این اسم می‌تواند اسم کلی وب‌سایت ما باشد.

 

بخش تنظیمات اشتراک‌گذاری اطلاعات (Account Data Sharing Settings)

در این بخش از ثبت‌نام می‌توانیم مشخص کنیم که اطلاعات آماری حساب ما با کدام بخش‌های گوگل اشتراک‌گذاری شود تا از آن‌ها استفاده کنند. این اطلاعات آماری وب‌سایت ما می‌تواند در چهار بخش محصولات و خدمات گوگل (Google Products And Services)، ارزیابی (Benchmarking)، پشتیبانی فنی (Technical Support) و متخصصان حساب (Account Specialists) مورداستفاده قرار بگیرد؛ با فعال کردن تیک هرکدام پس‌ازاین، اجازه اشتراک‌گذاری آمار وب‌سایت ما با این بخش‌ها داده می‌شود.

بعد از تنظیم این صفحه بر روی گزینه بعدی (Next) کلیک می‌کنیم.

image082

 

صفحه دوم (Property Setup)

 

بخش جزئیات و ویژگی‌های وبسایت (Property Details)

عنوان وب‌سایت (Property name)

در اولین قسمت صفحه بعدی باید برای آمار این وب‌سایت به‌خصوص، یک اسم انتخاب کنیم. عنوان کلی که در بخش قبلی انتخاب کردیم ممکن است یک یا چند سایت زیرشاخه داشته باشد؛ در این قسمت نام یکی از زیرشاخه‌های آن را که می‌خواهیم آمار آن را بگیریم، وارد می‌کنیم.

 

منطقه زمانی گزارش (Reporting Time Zone)

در گزینه بعدی می‌توانیم تنظیم کنیم که آنالیتیکس آمار به دست آورده از وب‌سایت ما را بر اساس کدام منطقه زمانی و وقت محلی کدام کشور ارائه کند. در حقیقت مشخص می‌کنیم که فرمت محاسبه مدت‌زمان آماری ما بر اساس کدام کشور باشد.

در این گزینه کشور ما ایران هم در لیست وجود دارد و می‌توانیم با انتخاب آن، آمار را بر اساس ساعت و تاریخ کشورمان، از گوگل آنالیتیکس دریافت کنیم.

 

واحد پول (Currency)

در گزینه بعدی هم می‌توانیم یک واحد پولی برای گوگل آنالیتیکس تعریف کنیم. گزینه پیش‌فرض آن، واحد پولی دلار آمریکا است. متأسفانه یا خوشبختانه در این گزینه ریال ایران وجود ندارد و پیشنهاد می‌شود این گزینه را بدون تغییر باقی بگذاریم.

 

گزینه‌های پیشرفته (Advanced Options)

در بخش تنظیمات پیشرفته امکان استفاده از Universal Analytics محیا شده است؛ اما با توجه به اینکه پشتیبانی از این سرویس که به‌نوعی نسخه قدیمی آنالیتیکس است توسط گوگل از تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد، بنابراین پیشنهاد می‌شود که تنظیمات پیشرفته را هم‌دست نخورده باقی بگذاریم.

 

دوباره بر روی گزینه بعدی کلیک می‌کنیم و وارد صفحه سوم می‌شویم.

image084

 

صفحه سوم (About Your Business)

 

بخش اطلاعات تجاری (Business Information)

شاخه فعالیت (Industry Category)

در گزینه اول باید مشخص کنیم که وب‌سایت ما در کدام دسته از وب‌سایت‌ها (بر اساس فعالیت) قرار می‌گیرد؛ با توجه به وب‌سایتی که داریم می‌توانیم از لیست این گزینه نوع فعالیت وب‌سایت خود را انتخاب کنیم.

 

وسعت تجارت (Business Size)

در گزینه بعدی مشخص می‌کنیم که اندازه بیزینس ما که وابسته به وب‌سایت ما است چقدر است؟ در این گزینه معیار بزرگی تجارتمان بر اساس تعداد کارمندان است و شامل چهار گزینه زیر است:

کوچک: بین ۱ تا ۱۰ کارمند

متوسط: بین ۱۱ تا ۱۰۰ کارمند

بزرگ: بین ۱۰۱ تا ۵۰۰ کارمند

خیلی بزرگ: بیشتر از ۵۰۰ کارمند

در این گزینه نیز با توجه به وضعیت خود می‌توانیم از گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنیم.

 

چگونه می‌خواهید از گوگل آنالیتیکس در کسب‌وکار خود استفاده کنید؟

(How Do You Intend To Use Google Analytics With Your Business?)

در گزینه سوم از ما می‌پرسد که چطور می‌خواهیم از گوگل آنالیتیکس برای تجارتمان استفاده کنیم. این درواقع یک نظرسنجی است و اینکه ما در این گزینه کدام‌یک از موارد را انتخاب کنیم تأثیری در عملکرد آینده گوگل آنالیتیکس نخواهد داشت.

 

و درنهایت بر روی گزینه ساخت (Create) کلیک می‌کنیم.

image086

 

سپس بلافاصله صفحه تائید شرایط استفاده از خدمات گوگل نمایش داده می‌شود که برای استفاده از گوگل آنالیتیکس باید آن را بپذیریم. تیک پذیرش بخش «شرایط استفاده از خدمات» و بخش «شرایط حفاظت از داده کنترلر و کنترل‌کننده اندازه‌گیری گوگل» را فعال می‌کنیم و بر روی گزینه «می‌پذیرم (I Accept)» کلیک می‌کنیم.

image088

image090

 

 

در صفحه خانه (Home) داشبورد گوگل آنالیتیکس بر روی گزینه وب (Web) کلیک می‌کنیم.

image092

 

در گزینه آدرس یو آر آل وب‌سایت (Website URL)، ابتدا باید آدرس کامل وب‌سایتمان را وارد کنیم؛

 سپس در گزینه Stream Name، عنوان وب‌سایت را هم تعریف می‌کنیم تا گوگل آنالیتیکس با آن اسم و عنوان آمار را نمایش دهد.

image094

 

در گزینه اندازه‌گیری پیشرفته (Enhanced Measurement) می‌توانیم مشخص کنیم که ما چه داده‌هایی از گوگل آنالیتیکس به‌عنوان آمار می‌خواهیم. این گزینه به‌طور پیش‌فرض فعال است و همه داده‌ها را در آمار ارائه می‌کند اما با کلیک بر روی علامت چرخ‌دنده می‌توانیم اطلاعات مختلف را که نیاز نداریم را حذف کنیم یا اینکه کلاً این گزینه را غیرفعال کنیم.

 سپس بر روی گزینه Create Stream کلیک می‌کنیم.

image096

 

در صفحه بعدی، در بالای آن اطلاعات وب‌سایت خود را می‌بینیم که مهم‌ترین آن آی‌دی وب‌سایتمان (Measurement ID) در گوگل آنالیتیکس است؛ یعنی این‌که آنالیتیکس هر داده‌ای از این آی‌دی دریافت کند از آمار وب‌سایت حساب خواهد کرد و به ما نشان خواهد داد.

سپس تنظیمات اندازه‌گیری بهبودیافته را دوباره در این قسمت مشاهده می‌کنیم و همچنان قابل پیکربندی است.

image098

 

در ادامه تنظیمات پیشرفته‌تری از آنالیتیکس قرار دارد؛ اما تنها گزینه‌ای که در حال حاضر به آن نیاز داریم،

 گزینه (Global Site Tag (gtag.js)) است. در این گزینه کد جاوا اسکریپتی که باید در تک‌تک صفحات وب‌سایتمان قرار بدهیم وجود دارد و می‌توانیم آن را کپی کنیم. با کپی کردن این کد کار ما در ثبت‌نام گوگل آنالیتیکس به پایان می‌رسد.

image100

 

  • روش‌های اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس

برای اینکه این کد جاوا اسکریپت را در صفحات وب‌سایتمان قرار بدهیم چند نوع راه مختلف داریم:

۱. اگر دوست داشته باشیم که آمار وب‌سایتمان را در داشبورد وبسایت خود گوگل آنالیتیکس ببینیم، می‌توانیم کد جاوا اسکریپت آن را بدون استفاده از افزونه و یا با یک افزونه سبک در صفحات وب‌سایت خود قرار دهیم و گوگل آنالیتیکس شروع به جمع‌آوری آمار وب‌سایت ما بکند.

۲. در روش دیگر می‌توانیم از افزونه‌هایی که قبلاً بررسی کرده‌ایم (افزونه‌های وابسته به سرویس بیرونی) استفاده کنیم. این افزونه‌ها علاوه بر اینکه کد جاوا اسکریپت را به‌صورت خودکار در صفحات وب‌سایت ما قرار می‌دهند، آمار گوگل آنالیتیکس را هم در همین پیشخوان وردپرس برایمان نمایش می‌دهند.

 

اتصال وب‌سایت به گوگل آنالیتیکس بدون افزونه

برای اینکه بتوانیم این کد ره‌گیری جاوا اسکریپت را در همه صفحات وب‌سایتمان قرار دهیم، باید قالب وب‌سایت را ویرایش کنیم. به همین منظور در صفحه پیشخوان وردپرس در منوی کناری آن گزینه «ابزارها» را انتخاب کرده و وارد ویرایشگر پرونده پوسته می‌شویم.

صفحه پیشخوان وردپرس>ابزارها>ویرایشگر پرونده پوسته

Home>Tools>Theme File Editor

image102

 

در صفحه جدیدی که باز می‌شود همه فایل‌های قالب در دسترس هستند و می‌توانیم آن‌ها را ویرایش کنیم؛ اما ویرایش همه فایل‌های قالب کار چندان خوبی نیست. آن‌هم به این دلیل است که هرگاه قالب را آپدیت کنیم، همه این تغییرات و ویرایش‌ها از بین خواهد رفت؛ بنابراین باید ویرایش‌های قالب را در فایل توابع پوسته (functions.php) انجام دهیم؛ چون این فایل به‌گونه‌ای است که با آپدیت قالب هم تغییرات آن ذخیره می‌شود و از بین نمی‌رود.

برای اضافه کردن کد ره‌گیری جاوا اسکریپت به صفحات وب‌سایت، از بخش «فایل‌های پوسته»(Theme Files)، فایل توابع پوسته (functions.php) را انتخاب می‌کنیم و به انتهای صفحه ویرایش این فایل رفته و کد زیر را در آن وارد می‌کنیم.

 

Add_action(‘wp_head’,’my_analytics’);

function my_analytics() {

?>

 

<!–Global site tag (gtag.js) – Google Analytics ?

 

در قسمت 1 و 2، باید آی‌دی مخصوص گوگل آنالیتیکس (Measurement ID) وب‌سایت خود را قرار دهیم.

 

با اضافه کردن این کد، وردپرس هنگام پردازش بخش هد (Head) همه صفحات وب‌سایت، اسکریپتی که برای ره‌گیری آما گوگل آنالیتیکس را همراه آن پردازش می‌کند. در آخر گزینه به‌روزرسانی پرونده (Update File) را کلیک می‌کنیم تا تغییرات جدید فایل functions.php اعمال شود و درنهایت گوگل آنالیتیکس بتواند آمار وب‌سایت ما را جمع‌آوری کند.

 

اتصال وب‌سایت به گوگل آنالیتیکس با افزونه غیر آماری

روش بعدی واردکردن کد ره‌گیری در صفحات وب‌سایت با استفاده از یک افزونه سبک است. برای این کار می‌توانیم از افزونه Simple Custom Css And JS استفاده کنیم.

بعد از جستجوی این افزونه در فروشگاه افزونه وردپرس و نصب و فعال‌سازی آن، وارد بخش پیکربندی افزونه می‌شویم.

image106

 

برای وارد شدن به صفحه پیکربندی این افزونه، می‌توانیم از بخش افزونه‌های نصب‌شده وردپرس با کلیک بر روی گزینه تنظیمات، وارد صفحه پیکربندی آن شویم.

صفحه داشبورد وردپرس>افزونه‌های نصب‌شده> گزینه تنظیمات افزونه Simple Custom Css And JS

Home>Installed Plugins>Settings Option Of Simple Custom Css And JS

image108

 

 از طریق منوی کناری در داشبورد وردپرس نیز می‌توانیم با کلیک بر روی گزینه Add JS Code وارد بخش پیکربندی افزونه شویم.

صفحه داشبورد وردپرس>Custom Css And JS> گزینه Add Custom JS

Home>Custom Css And JS > Add Custom JS

image110

 

اگر از طریق گزینه «تنظیمات» در بخش افزونه‌های وردپرس اقدام به وارد شدن به صفحه پیکربندی افزونه کرده باشیم، به یک صفحه دیگر هدایت خواهیم شد. در بالای این صفحه بر روی گزینه افزودن کد جاوا اسکریپت (Add JS Code) کلیک می‌کنیم. ازاینجا به بعد، در فرایند واردکردن کد رهگیری فرقی ندارد که چگونه وارد بخش پیکربندی شده‌ایم.

image112

 

در صفحه جدید و در کادر عنوان (Title)، می‌توانیم برای این کد یک عنوان تعریف کنیم. در کادر زیر، متن راهنمای پیش‌فرض را پاک‌کرده و کد جاوا اسکریپت ره‌گیری خود را در اینجا کپی می‌کنیم.

سپس در قسمت تنظیمات و در بخش «نوع ارتباط»(Linking Type) گزینه «داخلی»(Internal)، در بخش «در کجای برگه (Where On Page)» گزینه «در المان هد»(In The Head Element)، در بخش «در کجای سایت (Where In Site)» گزینه «در فرانت‌اند»(In Frontend) را انتخاب می‌کنیم که به‌طور پیش‌فرض در این حالات قرار دارند.

در آخر بر روی گزینه انتشار (Publish) کلیک می‌کنیم تا کد ره‌گیری به صفحات وب‌سایت اضافه شود.

image114

image116

 

برای اضافه کردن دستی این کد ره‌گیری، می‌توانیم یکی از دو روش بالا را استفاده کنیم.

 

اتصال وب‌سایت به گوگل آنالیتیکس با افزونه‌های آماری وابسته به گوگل آنالیتیکس

روش دیگر اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس استفاده از افزونه مخصوص است.

در این روش از افزونه GA Google Analytics استفاده می‌کنیم؛ اما از سایر افزونه‌ها نیز با توجه به سلیقه می‌توان استفاده کرد. بعد از نصب کردن این افزونه وارد صفحه پیکربندی آن می‌شویم.

image118

 

برای وارد شدن به صفحه پیکربندی این افزونه هم می‌توانیم از بخش افزونه‌های نصب‌شده وردپرس با کلیک بر روی گزینه تنظیمات، وارد صفحه پیکربندی آن شویم.

 

صفحه داشبورد وردپرس>افزونه‌های نصب‌شده> گزینه تنظیمات افزونه GA Google Analytics

Home>Installed Plugins>Settings Option Of GA Google Analytics

image120

 

در قسمت تنظیمات افزونه (Plugin Settings) با واردکردن آی دی ره‌گیری (Measurement ID) سرویس گوگل آنالیتیکس در گزینه Ga Tracking ID و پیکربندی سایر تنظیمات این بخش که شامل روش رهگیری (Tracking Method)، ردیابی نمایش تبلیغات (Display Advertising)، پیوند اسناد (Link Attribution)، آدرس آی پی ناشناس (IP Anonymization)، قابلیت فورس SSL (Force SSL)، تنظیم محل ترکینگ کد در صفحات وب‌سایت (Tracking Code Location)، کادرهای واردکردن کدهای سفارشی (Custom Tracker Objects,Custom GA Code,Custom Code) و بقیه گزینه‌ها، درنهایت می‌توانیم آمار گوگل آنالیتیکس وب‌سایتمان را در صفحه پیشخوان خود مشاهده کنیم.

image122

image124

image126

 

امیدوارم این مطلب از سری آموزش‌های وردپرس برایتان مفید بوده و لذت برده باشید.

دریا بهرامی- نویسنده

1092
A
A