آموزش آپدیت هسته وردپرس و به روز رسانی قالب – آموزش جامع وردپرس – قسمت چهاردهم

آموزش آپدیت هسته وردپرس و به روز رسانی قالب – آموزش جامع وردپرس – قسمت چهاردهم
آموزش آپدیت هسته وردپرس و به روز رسانی قالب – آموزش جامع وردپرس – قسمت چهاردهم
8 ماه پیش

در قسمت‌های قبلی از سری مقالات آموزش وردپرس ، با افزونه فروشگاه ساز ووکامرس آشنا شدیم. در قسمت چهاردهم آموزش وردپرس، با آپدیت هسته وردپرس و قالب آن آشنا خواهید شد.

 

یکی از ویژگی‌های شاخص سیستم مدیریت محتوای وردپرس ، پشتیبانی منظم و دائمی آن است. توسعه‌دهندگان وردپرس همواره در حال بررسی انواع ایرادات و اشکالات امنیتی در هسته وردپرس بوده و در کنار ایمن کردن آن، ویژگی‌های جدیدی نیز در قالب یک آپدیت هسته وردپرس ارائه می‌کنند.

در حقیقت وردپرس نیز همانند سایر نرم‌افزارها، نیاز به نگهداری دارد؛ بنابراین ضروری است که شما به‌عنوان یک مدیر سایت همواره وب‌سایت و ماژول‌های آن را به‌روز نگهدارید.

از نگهداری وب‌سایت صحبت کردیم؛ نگهداری وب‌سایت به این معناست که با به روز رسانی منظم و رفع ایرادات هسته، به روز رسانی قالب و افزونه وب‌سایت، از بروز اتفاقاتی نظیر حمله هکرها به وب‌سایت جلوگیری کنید.

اهمیت آپدیت هسته وردپرس و قالب آن

با هر به‌ روز رسانی هسته وردپرس و حتی به روز رسانی قالب مورداستفاده، قدم مؤثری در مسیر بهینه‌سازی و افزایش امنیت وب‌سایت خود برمی‌دارید. در ابتدای مقاله عنوان کردیم که وردپرس توسط توسعه‌دهندگان متخصص، به‌طور دائم و منظم به روز رسانی‌های مهمی دریافت می‌کند؛ این به روز رسانی‌ها در راستای از بین بردن اشکالات، رفع حفره‌های امنیتی و اضافه شدن امکانات جدید است.

۲ روش کلی برای به‌ روز رسانی هسته وردپرس

در حالت عادی برای آپدیت هسته وردپرس و قالب آن، کافیست به محیط به روز رسانی از طریق کنترل پنل وردپرس رفته و با فشردن یک دکمه، فرآیند به روز رسانی وردپرس آغاز شود.

اما گاهی اوقات به دلیل اشکالات فنی، قادر نیستید به پنل مدیریت وردپرس دسترسی داشته باشید! در این حالت، تنها راه برای به روز رسانی هسته وردپرس، اقدام از طریق هاست یا سرویس FTP، وب سرورتان است.

قبل از به روز رسانی هسته وردپرس باید بدانید!

نکته مهمی که باید همواره به آن توجه داشته باشید، این است که همواره قبل از انجام به روز رسانی وردپرس از موجود بودن یک نسخه پشتیبان از وب‌سایت و یک نسخه پشتیبان از پایگاه داده اطمینان حاصل کنید.

شما می‌توانید از طریق افزونه‌های مختلف در زمینه پشتیبان گیری از وب‌سایت استفاده کنید.

چگونه از طریق پنل مدیریت، وردپرس را آپدیت کنیم؟

برای آپدیت وردپرس از طریق پنل مدیریت، کار سختی ندارید فقط کافیست وارد پیشخوان وردپرس شده و مطابق تصویر، روی آیکون به روز رسانی کلیک کنید.

1---update-wordpress

با کلیک بر روی آن دکمه، وارد بخش به روز رسانی وردپرس خواهید شد. مطابق تصویر زیر اگر وب‌سایت شما از آخرین نسخه ارائه شده برای وردپرس برخوردار باشد، دکمه‌ای جز نصب مجدد آخرین نسخه نخواهید دید.

2-update-wordpress

مطابق تصویر زیر با اسکرول کردن همین صفحه به سمت پایین، خواهید توانست آخرین به روز رسانی‌های مربوط به افزونه‌ها و قالب‌های مورداستفاده را نیز دریافت کنید.

3-update-wordpress

به روز رسانی وردپرس از طریق فایل منیجر هاست

همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز ذکر شد، گاهی اوقات به دلیل وجود اشکالات فنی و یا سایر عوامل دیگر، امکان دسترسی به بخش پیشخوان وردپرس ندارید، بنابراین بهترین راهکار در این مواقع، به روز رسانی هسته وردپرس از طریق فایل منیجر هاست یا سرویس FTP هاست‌تان است.

قدم اول برای این کار، دانلود آخرین نسخه از وردپرس از وب‌سایت Wordpress.org است.

در قدم دوم شما باید فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید. سپس از پوشه به‌دست‌آمده، دو پوشه با نام‌های wp-admin و wp-include را انتخاب کرده و با فرمت zip فشرده‌سازی کنید.

حال در این بخش باید به فایل منیجر هاست خود مراجعه کنید. بعد از باز کردن فایل منیجر وارد پوشه وب‌سایت شوید. مطابق تصویر زیر، دو پوشه مشخص‌شده با نام های wp-include و wp-admin را پاک کرده سپس پوشه‌ای که در مراحل قبل به‌صورت فایل زیپ فشرده‌سازی کردید را آپلود کنید.

4-update-wordpress

بعد از خارج کردن از حالت فشرده، پوشه‌های جدید را به این بخش منتقل کنید.

تبریک میگویم! شما توانستید هسته وردپرس را به‌صورت دستی آپدیت کنید. حال بهتر است به آپدیت دستی قالب وردپرس نیز اشاره کنیم.

به روز رسانی قالب وردپرس به‌صورت دستی

تهیه قالب وردپرس از مارکت‌های معتبر، اگر تنها یک حُسن داشته باشد، آن هم چیزی نیست جز به روز رسانی خودکار و پشتیبانی منظم!

حال اگر از یک شرکت به‌طور اختصاصی یک قالب تهیه کردید یا کلاً از جایی به غیر از مارکت وردپرسی، قالب تهیه کرده و نصب کردید، ممکن است به روز رسانی آن قالب وردپرسی به‌صورت خودکار انجام نشود. حال راهکار برای آپدیت قالب چیست؟

قبل از پرداختن به روش‌های مختلف آپدیت قالب وردپرس به‌صورت دستی، حتماً به این نکته توجه داشته باشید که قبل از هر اقدام فنی در وب‌سایت، از وجود نسخه پشتیبان هم از وب‌سایت و هم از پایگاه داده، اطمینان حاصل کنید.

 

شما برای به روز رسانی قالب، دو راهکار پیشرو دارید؛ روش اول را مطابق دستورالعمل زیر انجام دهید:

  • ابتدا فایل زیپ نسخه جدید قالب خود را از وب‌سایت سازنده دانلود کنید.
  • ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید.
  • از منوی سمت راست، وارد بخش پوسته‌ها شوید.
  • از بخش افزودن پوسته، فایل زیپ دانلودی که همان نسخه جدیدتر قالب فعلی شماست را انتخاب کرده تا فرآیند آپلود و نصب انجام شود.

با طی این فرآیند، قالب شما به‌صورت دستی بروز خواهد شد؛ اما روش دوم چگونه است؟

روش دوم، به روز رسانی قالب وردپرس از طریق فایل منیجر هاست انجام می‌پذیرد. برای انجام روش دوم، دستورالعمل زیر را انجام دهید:

  • مشابه روش قبل، فایل زیپ نسخه جدید قالب را دانلود کنید.
  • وارد پنل مدیریت هاست شده و از آنجا وارد بخش فایل منیجر شوید.
  • پوشه وب‌سایت را انتخاب کرده و در آنجا وارد پوشه wp-content شوید.
  • حال در اینجا وارد پوشه themes شده و پوشه فعلی قالب را حذف کنید.
  • فایل زیپ دانلود شده که همان نسخه جدیدتر قالب فعلی شماست را به همان دایرکتوری (پوشه themes)، آپلود کنید.
  • توجه کنید که وقتی فایل زیپ را اکسترکت می‌کنید، یک پوشه جدید ساخته می‌شود که درون آن، پوشه اصلی قالب قرار دارد، بنابراین ضروری است پوشه اصلی قالب را به دایرکتوری themes انتقال دهید.

اکنون شما توانستید در شرایطی که به پیشخوان وردپرس دسترسی نداشتید، قالب وب‌سایتتان را به روز رسانی کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

1366
A
A