آیا انتقال وب سایت به سرویس دهنده دیگر بر سئوی آن تاثیری دارد؟

آیا انتقال وب سایت به سرویس دهنده دیگر بر سئوی آن تاثیری دارد؟
آیا انتقال وب سایت به سرویس دهنده دیگر بر سئوی آن تاثیری دارد؟
4 ماه پیش

همه ساله به تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان اضافه شده و نیاز به جذب کاربران جدید، بیش از پیش احساس می‌شود. از همین رو برای جذب حداکثر کاربران، لازم است مدیران بازاریابی وب‌سایت‌ها به صورت مدام تکنیک‌های بهینه‌سازی موتور جستجو را ارتقا دهند. یکی از مهم‌ترین اقدامات بهینه‌سازی موتور جستجو استفاده از تکنیک‌های مربوط به سئو سایت بوده و نقش کلیدی در افزایش رتبه SERP برای وب‌سایت‌ها دارد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا انتقال وب سایت به سرویس دهنده دیگر بر سئوی آن تاثیری دارد؟ همراه ما باشید تا در ادامه مقاله پاسخ کاملی ارائه کنیم.

علاوه بر این، تغییر در پلتفرم‌های میزبانی وب، به‌عنوان یک معیار مهم در بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها تلقی می‌شود. یک پلتفرم میزبانی متناسب با SEO به کاربران کمک می‌کند تا بدون زحمت به وب‌سایت‌ها و بخش‌های مختلف آن‌ها دسترسی داشته باشند. در نهایت لازم به ذکر است که عملکرد وب‌سایت به‌شدت به میزبان یا همان سرویس‌دهنده آن بستگی داشته و وب‌سایتی که عملکرد خوب و روانی دارد در SERP نیز رتبه بهتری خواهد داشت.

تغییر سرویس دهنده وب‌سایت و سئو سایت

در بسیاری از موارد، انتقال به یک سرویس‌دهنده جدید بر موفقیت سئو سایت و استراتژی‌های بلندمدت مدیران وب‌سایت تأثیر می‌گذارد. در واقع این اثرگذاری در پارامترهای متریک مانند ترافیک ارگانیک، تبدیل سرنخ فروش و در نهایت دیده شدن نام برند، خود را نمایان می‌کند. البته افراد امیدوارند که با انتقال به یک پلتفرم میزبانی متفاوت، تأثیر مثبتی بر روی سئو سایت و در نهایت دیده شدن آن در موتور جستجو گوگل داشته باشد، اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد.

گاهی اوقات، این فرایند آن‌طور که انتظار می‌رود، عمل نکرده و نتیجه آن افت در صفحات نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP است. افت رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو گوگل سبب عملکرد ضعیف‌تر و کاهش ترافیک وب‌سایت می‌شود. حتی ممکن است در برخی موارد، تغییر به یک پلتفرم میزبانی جدید، بر تجربه کاربر سایت نیز تأثیر منفی بگذارد.

به‌طورکلی دلایل مختلفی سبب می‌شوند تا تغییر میزبان سایت بر سئو سایت شما و رتبه‌بندی گوگل تأثیر بگذارد. مشکلات وب‌سایت در صورت انتقال به پلتفرم میزبانی با ویژگی‌های زیر ممکن است افزایش یابد:

  • پلتفرمی که دارای سرورهای بین‌المللی باشد.
  • پلتفرمی که خدمات میزبانی با کیفیت پایینی ارائه می‌دهد.
  • پلتفرمی که برنامه‌های هاستینگ را تنزل می‌دهد.
  • پلتفرمی که تغییرات ساختاری قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.

تأثیر تغییر سرویس‌دهنده سایت بر سئو سایت

تغییر سرویس میزبانی سایت از جنبه‌های مختلف بر سایت تأثیرگذار خواهد بود که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم:

تأثیر سرعت وب‌سایت در هنگام تغییر پلتفرم میزبان

الگوریتم گوگل وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری بالاتری دارند، ترجیح داده و از طرف دیگر نیز کاربران به وب‌سایت‌هایی که سرعت پاسخگویی بالایی دارند، جذب می‌شوند. در نتیجه بهتر است در هنگام تغییر میزبان وب، سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت را در نظر داشته باشید. چراکه لزوماً شرکت‌های محبوب هاستینگ سئو، وب‌سایت‌هایی با سرعت بارگیری بالا ارائه نمی‌دهند. این امر به این دلیل است که اساساً افزایش تعداد کاربران سرعت بارگذاری وب‌سایت را کاهش داده و ازآنجایی‌که هاست محبوب سئو کاربران زیادی دارد، احتمالاً سرعت بارگذاری پایینی داشته باشد.

برای درک این موضوع فرض کنید که سرعت بارگذاری وب‌سایت شما بالاتر از استانداردهای عملکردی مربوط به پلتفرم میزبانی جدید باشد. در این شرایط میزبان جدید وب‌سایت، سرعت بارگذاری صفحه وب شما را کاهش داده و به‌این‌ترتیب نتیجه رتبه گوگل وب‌سایت نیز کاهش می‌یابد.

Downtime وب‌سایت در هنگام تغییر پلتفرم میزبان

درصورتی‌که سرورهای جدید وب‌سایت در کشور وب‌سایت قرار نداشته باشد، ترافیک وب‌سایت شما از دست خواهد رفت. علاوه بر این، برای بهبود وضعیت وب‌سایت خود به خدمات میزبانی با کیفیت بالایی نیاز خواهید داشت. به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که سرورهای میزبانی سایت شما بیش از اندازه شلوغ باشند، وب‌سایت شما با زمان‌های Downtime بیشتری مواجه شده و بر رتبه‌بندی سئو سایت نیز اثر منفی می‌گذارد.

برای جلوگیری از این امر، بهتر است تا زمان انتشار کامل DNS، وب‌سایت خود را روی هاست قدیمی همراه با یک نسخه تکراری از وب‌سایت در میزبان جدید اجرا کنید. پس از انتشار DNS، این امکان فراهم است تا وب‌سایت شما به طور کامل به میزبان جدید منتقل شود.

تأثیر ساختار وب‌سایت در هنگام تغییر پلتفرم میزبان

ممکن است یک پلتفرم میزبانی جدید، تغییرات ساختاری قابل‌توجهی را در وب‌سایت شما ایجاد کند. در این موارد، به احتمال زیاد خزنده‌های وب (web crawlers) سایت تأسیس شده شما را با یک سایت جدید اشتباه خواهند گرفت. از همین جهت، طبق توصیه کارشناسان بهتر است یک نسخه تکراری از وب‌سایت اصلی خود داشته باشید، چراکه خزنده‌های گوگل، با در نظر گرفتن ساختار وب‌سایت، بر اساس داده‌های به دست آمده، سایت مذکور را رتبه‌بندی می‌کنند.

در واقع خزنده‌های وب به ربات‌هایی گفته می‌شود که نمایه‌سازی وب یا تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی را در میان وب‌سایت‌های مختلف انجام داده و در نهایت به تعیین ارتباط سایت و رتبه‌بندی آن در بین نتایج موتورهای جستجو کمک می‌کنند. اگر سایت شما توسط این ربات‌های به‌عنوان سایت جدید شناخته شود، فعالیت‌های مربوط به سئو سایت و تحقیقات انجام شده در خصوص کلمات کلیدی در سایت شما به کلی نادیده گرفته شده و حذف می‌شوند.

تأثیر کیفیت سرور در هنگام مهاجرت به پلتفرم میزبانی جدید

قبل از مهاجرت به پلتفرم جدید، کیفیت سرور آن باید به طور کامل ارزیابی شود. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، اگر سرور بیش از حد شلوغ بوده و سایت جدید بر روی یک سرور اشتراکی میزبانی شود، بر عملکرد وب‌سایت در SERP تأثیر منفی خواهد داشت.

تأثیر موقعیت سرور و مهاجرت به پلتفرم میزبانی جدید

نتایج جستجوی گوگل همواره بر اساس ارتباط جغرافیایی ارائه می‌شوند. برای مثال، اگر عبارت جستجو شده مربوط به آمریکا باشد، نتایج جستجو کاربر از وب‌سایت‌های مرتبط که داخل آمریکا قرار دارند، ارائه می‌شوند. در ابتدای کار، گوگل برای انجام این کار به TLD (دامنه سطح بالا) متکی بود اما اکنون برای تعیین مکان‌های جستجو از آدرس‌های IP کاربران استفاده می‌کند.

هنگام تعویض هاست وب، مکان قرارگیری سرورها را در نظر داشته باشید. به‌عنوان‌مثال اگر مخاطبان هدف شما کاربران فارسی زبان مقیم ایران هستند، سرور میزبان وب‌سایت شما باید داخل ایران قرار داشته باشد. در صورت نادیده گرفتن این موضوع، رتبه‌بندی سایت شما به شدن ضربه خواهد خورد.

چطور بدون لطمه بر سئو، سرویس‌دهنده سایت را تغییر دهیم؟

اکنون که با تأثیر منفی انتقال به یک میزبان وب جدید بر سئو سایت آشنا شدیم، نوبت به بررسی ترفندهای مربوط به مقابله با تأثیرات منفی انتقال به پلتفرم میزبانی جدید می‌رسد. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

  1. اولین قدم

تأثیری را که این انتقال بر روی عوامل کلیدی مانند موتور جستجو، اپراتورهای وب‌سایت و مشتریان می‌گذارد، در نظر بگیرید. با پیش‌بینی این عوامل، می‌توانید در کنار حفظ سئو سایت خود، تغییرات لازم را در وب‌سایت خود ایجاد کنید.

درصورتی‌که را با وجود مهاجرت به پلتفرم میزبانی جدید، موتور جستجو تمام اطلاعات مربوط به وب‌سایت را در خود حفظ کند، این امکان وجود دارد تا وب‌سایت شما به‌راحتی با پلتفرم میزبانی جدید سازگار شده و در نهایت از SEO سایت شما نیز محافظت شود. اساساً، لازم است قبل از ترک سرویس‌دهنده قدیمی، سرویس‌دهنده جدید خود را آماده کرده و قبل از مهاجرت به سرویس‌دهنده جدید، اطلاعات زیر را با موتور جستجو به اشتراک بگذارید:

  • محل میزبانی جدید
  • ساختار جدید سایت
  • دامنه جدید
  • URL ها
  • لینک منابع
  1. دومین قدم

گام بعدی مربوط به تنظیم درست و مناسب وب‌سایت در مکان میزبانی جدید است. برای اطمینان از انتقال درست نام دامنه به مکان میزبانی جدید، باید تغییرات DNS با دقت بالایی انجام شود. این امر سبب می‌شود تا خزنده‌های موتور جستجو وب، به‌راحتی اطلاعات وب‌سایت شما را بررسی کنند.

پس از آنکه تنظیم وب‌سایت به‌درستی انجام شد، باید حداقل یک دوره زمانی 180 روزه را قبل از بستن سایت قدیمی خود، در نظر داشته باشید. بااین‌حال، لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌های میزبانی وب به شما این اجازه را می‌دهند تا نام دامنه قدیمی خود را تا 10 سال نگه‌داشته و حفظ کنید. قبل از خاموش کردن سرور قدیمی، از تنظیم کامل وب‌سایت جدید خود و عملیاتی بودن آن اطمینان حاصل کنید. به‌محض اینکه دامنه سایت خود را بفروشید، تمام تحقیقات مربوط به الگوریتم موتور جستجو و تلاش‌های مربوط به سئو سایت مانند بک لینک‌های ساخته شده، کنار خواهید گذاشت.

نکات مربوط به انتقال سایت به سرویس‌دهنده جدید

پیش از اینکه وب‌سایت خود را به طور کامل به پلتفرم میزبانی جدید جابه‌جا کنید، لازم است این فرایند را با انتقال محتویات یک زیر دامنه شروع کرده و برای تغییر مسیر صفحات به سایت جدید خود، از ریدایرکت 301 استفاده کنید. از انجام Blanket redirect خودداری کنید، چراکه این موارد بر سئو سایت شما تأثیر منفی می‌گذارد. در مقابل انجام ریدایرکت Page-to-page توصیه می‌شود. سایر اقدامات عبارت‌اند از:

  • با تأیید شما، تمام لینک‌های موجود در وب‌سایت به مکان جدید هدایت می‌شوند.
  • سایت جدید خود را در خصوص وجود لینک‌های خراب بررسی کرده و مشکلات آن‌ها را برطرف کنید.
  • با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

علاوه بر این، به‌منظور آگاه نگه‌داشتن موتورهای جستجو و اتصال دامنه قدیمی به دامنه جدید، بد نیست به طور مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر بیزینس شما فالوورهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد، بهتر است از این طریق مشتریان خود را در جریان تغییرات وب‌سایت خود قرار دهید.

 

نتیجه‌گیری

در نهایت در پاسخ به این سوال که آیا انتقال وب سایت به سرویس دهنده دیگر بر سئوی آن تاثیر دارد ، باید گفت واضح و مشخص است که انتقال به یک سرور میزبان جدید بدون تأثیر منفی بر سئوی سایت امکان‌پذیر نیست. کسب‌وکارهای کوچکی که در خصوص الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل و اهمیت سئو سایت اطلاعات کافی را ندارند، ممکن است به طور ناخواسته از طریق جابه‌جایی به یک پلتفرم میزبانی جدید، تمام تلاش‌های خود در جهت بهینه‌سازی موتور جستجو را تحت تأثیر قرار دهند.

دریا بهرامی- نویسنده

1519
A
A