تفاوت هاست و دامین چیست؟

تفاوت هاست و دامین چیست؟
تفاوت هاست و دامین چیست؟
8 ماه پیش

تفاوت هاست و دامین

آیا می‌خواهید تفاوت هاست و دامین را بدانید و این‌که چرا این دو اغلب باهم به‌کاربرده می‌شوند؟

هاست و دامین دو عنصر مهم در راه‌اندازی یک وب‌سایت هستند و درک تفاوت بین این دو امر مهمی است. در این مقاله، به تفاوت هاست و دامین و عملکرد هر یک می‌پردازیم.

دامین چیست؟

دامین آدرس وب‌سایت شما در اینترنت است که افراد می‌توانند به‌وسیله آن به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند و کاربران اینترنت برای بازدید از سایت شما، باید آن را در نوار آدرس مرورگر تایپ کنند.دامین دو قسمت اصلی دارد که با یک نقطه از هم جدا می‌شوند. قسمت اول نام تجاری برند شما است که می‌تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد، درحالی‌که قسمت دوم یک پسوند دامین مانند: com.،.org ،.net ، ir. و غیره است.اینترنت در اصل یک شبکه غول‌پیکر از رایانه‌های مختلف است که از طریق کابل به یکدیگر متصل شده‌اند. برای تشخیص آسان آن‌ها، به هر رایانه یک سری اعداد اختصاص داده‌شده که آدرس IP نامیده می‌شود.این آدرس IP ترکیبی از اعداد است که با نقطه جداشده‌اند. به‌طورمعمول، آدرس‌های IP به این شکل هستند: 66.249.66.1رایانه‌ها هیچ مشکلی در شناسایی و به خاطر سپردن این اعداد ندارند. بااین‌حال، برای انسان غیرممکن است که از این اعداد برای اتصال به وب‌سایت‌های اینترنتی استفاده کرده و تک‌تک آن‌ها را به خاطر بسپرد، درنتیجه برای حل این مشکل، دامین اختراع شد.یک دامین می‌تواند شامل کلماتی باشد که به خاطر سپردن آدرس یک وب‌سایت را آسان می‌کند. حال اگر می‌خواهید از وب‌سایتی در اینترنت دیدن کنید، نیازی نیست یک‌رشته اعداد را تایپ کنید، در عوض فقط لازم است که نام دامین را تایپ کنید.از این نظر، دامین عبارت است از:نسخه IP مناسب‌تر برای انسان و یک شناسه منحصربه‌فرد که می‌توان انتخاب کرد تا یک وب‌سایت را به شیوه‌ای جذاب برای مخاطبان نشان داد. همه نام های دامین منحصربه‌فرد هستند و این بدان معناست که نمی‌توانید یک نام را هنگامی‌که توسط دیگران ثبت شده است را دوباره ثبت کنید.چگونه بهترین نام دامنه را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

هاست چیست؟

هاست محل ذخیره‌سازی است که فایل‌های محتوای وب‌سایت شما در آن قرار می‌گیرد. برای ایجاد وب‌سایت هم به دامین و هم به هاست نیاز دارید.وقتی شخصی نام دامنه شما را در مرورگر وارد می‌کند، این دامین در آدرس IP رایانه شرکت میزبانی وب شما ترجمه می‌شود. این رایانه حاوی فایل‌های وب‌سایت شما است و آن فایل‌ها را به مرورگرهای کاربران ارسال می‌کند.شرکت‌های میزبانی وب در ذخیره و ارائه سرویس‌های مختلف برای وب‌سایت‌ها تخصص دارند و انواع مختلفی از برنامه‌های میزبانی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.وب‌سایت شما اساساً مجموعه‌ای از فایل‌ها و داده‌ها است، بنابراین به مکانی نیاز دارد که بتوان آن را با خیال راحت نگهداری کرد. انواع مختلفی از هاست‌ها بر اساس الزامات شما و نوع وب‌سایتی که می‌خواهید میزبانی کنید، وجود دارد که شامل:

میزبانی اشتراکی

محلی که شما یک سرور را با سایر مشتریان شرکت میزبانی به اشتراک می‌گذارید.

میزبانی اختصاصی

محلی که یک سرور اختصاصی را فقط برای خود تهیه می‌کنید.

میزبانی تخصصی وردپرس

محلی که می‌توانید سایت خود را روی دستگاهی قرار دهید که برای اجرای وب‌سایت‌های وردپرس بهینه شده است.خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شودچگونه بهترین سرویس میزبانی را انتخاب کنیم؟

تفاوت هاست و دامین چیست؟

هاست و دامین دو عنصر کاملاً متفاوت‌اند ولی درعین‌حال به یکدیگر متصل هستند و برای ایجاد یک وب‌سایت هم به دامین و هم به هاست نیاز است و این بدان معناست که بدون ‌یکی از این دو، نمی‌توانید یک وب‌سایت را راه‌اندازی کنید.در واقع دامین یک "آدرس" در اینترنت است و هاست فضایی است که فایل‌های وب‌سایت شما در آن ذخیره شده است. برای شروع، می‌توانید یک نام دامنه انتخاب کرده و آن را در یک شرکت ثبت‌کننده نام دامنه، نام‌نویسی کنید. در اکثر شرکت‌های ثبت دامنه، می‌توانید دامین خود را به مدت حداقل 1 سال ثبت کنید. برای ادامه استفاده از دامین خود، قبل از انقضاء باید آن را تمدید کنید.در مرحله بعد، می‌توانید یک هاست خریداری کرده و آن را با دامین خود پیوند دهید و پس‌ازآن، می‌توانید یک نرم‌افزار وب‌سایت (به‌عنوان‌مثال وردپرس) نصب کنید، ابزارها و افزونه‌ها را نیز نصب کرده و محتوا را به وب‌سایت خود اضافه کنید.خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شود " بعد خرید هاست و دامنه چه باید کرد؟

آیا می‌توان دامین و هاست را از یک شرکت خریداری کرد؟

بله می‌توانید دامنه و هاست را از یک شرکت یا از شرکت‌های مختلف جدا از هم خریداری کنید. اگر هم دامنه و هم‌ هاست را از یک شرکت خریداری کنید، مراحل راه‌اندازی و اتصال دامنه به هاست ساده‌تر می‌شود، زیرا نیازی به تغییر تنظیمات نام دامنه ندارید و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها شروع به ارائه هر دو سرویس باهم کرده‌اند.

آیا می‌توان در ادامه دامین خود را به شرکت دیگری منتقل کرد؟

بله به‌طورمعمول وقتی دامین را ثبت می‌کنید، حق استفاده و انتقال آن را به هرکجا که می‌خواهید، دارید.

چه کسی بر روند ثبت دامین نظارت می‌کند؟

فرایند ثبت دامین‌ها توسط شرکت ICANN اداره می‌شود. این نهاد حاکم، در اصل تنظیم‌کننده جهانی بهترین شیوه‌ها برای ثبت‌کنندگان، میزبان وب و مشتریانی است که با آن‌ها تعامل دارند.بر اساس استانداردهای این نهاد، همه مشتریانی که نام دامنه خود را ثبت می‌کنند، باید آماده باشند تا اطلاعات تماس خود، سازمان، مشاغل و حتی نام کارفرمای خود را در برخی موارد ارائه دهند.هر نام دامنه دارای یک پرونده عمومی است که شامل اطلاعات شخصی مالک مانند نام، شماره تماس، آدرس پستی و ثبت دامنه و تاریخ انقضا آن می‌شود.

حریم خصوصی دامین

معمولاً امکانات و ابزارهای حریم خصوصی، توسط شرکت‌های ثبت‌کننده دامین و برای محافظت از اطلاعات شخصی و تجاری مشتریان ارائه می‌شود. درنتیجه، اطلاعات شخصی مانند آدرس، ایمیل، شماره تلفن و غیره برای عموم پنهان می‌شود.

سخن آخر

هاست و دامین دو سرویس متفاوت ولی ضروری، برای راه‌اندازی سایت هستند. در واقع می‌توان هاست را به خانه‌ای برای اطلاعات سایت و دامنه را آدرس آن خانه در نظر گرفت. امیدواریم این مقاله به شما در یادگیری تفاوت بین هاست و دامین کمک کرده باشد.

 

دریا بهرامی- نویسنده

1284
تفاوت هاست و دامین چیست؟
100.836
A
A