ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی [Child Name Server]

ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی  [Child Name Server]
ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی  [Child Name Server]
3 ماه پیش

بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال راهی هستند تا هرچه بیشتر شکل برند خود را شخصی‌سازی کرده و ثبات بیشتری را به پایگاه‌های اینترنتی خود بیاورند. ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی یکی از همین روش‌ها بوده که انجام آن بین مجموعه‌های مختلف بسیار مرسوم است. کافی است به پشتیبانی ارائه دهنده هاستینگ خود تیکت داده و یا با مراجعه به کنترل پنل، خودتان این تغییرات را اعمال کنید.

 

آشنایی با DNS

اگر کمی با دنیای تکنولوژي و اینترنت آشنا باشید، قطعا تا به حال چندین بار با عبارت DNS روبرو شده و می‌دانید که این مفهوم کاربردهای زیادی دارد. DNS مخفف شده عبارت Domain Name System بوده و در فارسی به معنای سامانه نام دامنه است. ساده‌ترین تعریفی که می‌توان برای DNS به کار برد این است که به شکل یک ابزار هوشمند عمل کرده و سعی می‌کند ارتباط وب‌سایت شما با دیگر کاربران را مهیا سازد. برای آشنایی بیشتر و بهتر با مفهموم دی ان اس می‌توانید محتوای کامل DNS چیست؟ را مطالعه کنید.

برای اینکه افراد بتوانند به سایت شما بیایند، باید از طریق یک نام یا آدرس خاص و منحصر به فرد آن‌ها را دعوت کنید. زمانی که این نام را انتخاب می‌کنید، باید به شکل کدهای دیجیتال تبدیل شده که به آن IP می‌گویند. DNSها همان ابزاری هستند که باعث می‌شود نام یا آدرس سایت به IP‌ تبدیل شده و مسیر رسیدن به آدرس اینترنتی شما را هموار می‌سازد. در برخی شرایط نیاز است که شروع به ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی کنید اما قبل از آن باید با مفهوم DNS سرور آشنا شوید.

 

DNS Server چیست؟

زمانی که از آدرس سایت خود مطمئن شده و می‌خواهید آن را در اختیار دیگران قرار دهید، از DNS کمک گرفته تا IP مورد نظر را بسازید. پس از آن لازم است به گوش جامعه جهانی برسانید که شما این آدرس بخصوص را انتخاب کرده و دیگر کسی نمی‌تواند آن را برای خود بردارد. از این رو باید این نشانی به شکلی در یک بانک اطلاعاتی ثبت شده تا همه به آن دسترسی داشته باشند.

اعلام اطلاعات دی‌ان‌اس به DNS Server‌ یکی از اقدامات حیاتی است که در مسیر ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی با آن روبرو خواهید شد. شرکت‌های هاستینگ سراسر دنیا همگی این دیتابیس‌های مخصوص به DNS سرور را داشته که در آن تمام اطلاعات دامنه‌ها و IPهای مربوطه را ثبت کرده‌اند. با اضافه شدن دامین شما به این دیتابیس، در مدت زمان کوتاهی DNS شما در بین تمام موارد موجود در دنیا قرار بگیرد.

 

دلیل استفاده از DNS اختصاصی

هنگام خرید هاست و دامنه، شرکت هاستینگ مورد نظر شما با توجه به دامنه سایت، DNS مورد نظر را تنظیم کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر تا به حال به این موضوع دقت کرده باشید، نام و ظاهر این دی‌ان‌اس بیشتر شبیه برندی است که از آن هاست تهیه کرده‌اید و در صورت مراجعه به سایت Whois، اطلاعات از قبل ذخیره شده روی این DNS نمایش داده می‌شود.

سایت Whois بر این مبنا ساخته شده تا افراد بتوانند اطلاعات صاحب هر سایت را دیده و بیشتر با آن آشنا شوند. با تهیه DNS اختصاصی می‌توانید خودتان این اطلاعات را تنظیم کرده و هر مراجع دقیقا چیزی را خواهد دید که شما از قبل آن را مشخص کرده‌اید. این نوع دی‌ان‌اس اختصاصی را در شبکه بین الملل با نام Dedicated DNS می‌شناسند.

 

تفاوت اصلی DNS عادی و اختصاصی

متوجه شدیم که با تهیه یک DNS اختصاصی دیگر در سایت‌هایی مانند Whois مشخصات هاستینگ نمایش داده نشده و کسی متوجه نخواهد شد که شما از کجا هاست خود را تهیه می‌کنید. از طرفی این تغییر در برندینگ و زیباسازی فضای ارتباطی با مراجعین نیز بسیار کمک کننده بوده و باعث می‌شود وجهه خوبی در میان رقبا داشته باشید.

اما می‌توان اصلی‌ترین دلیل را اینگونه معرفی کرد که با تهیه یا ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی، دیگر لازم نیست در حین تغییر و انتقال در میان سرورهای مختلف به دنبال تغییر DNSهای خود باشید و تا زمانی که از این آدرس دامنه استفاده می‌کنید،‌ این اطلاعات ثابت خواهند ماند.

 

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

به طور کلی قصد خواهیم داشت تا DNSهای داده شده توسط سرویس میزبانی وب را برداشته و به جای آن از اطلاعاتی برای دامنه خود استفاده کنیم که به همان DNS اختصاصی مشهور است. انجام این کار بسیار ساده است و تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

به این منظور باید ابتدا به ایمیل ارسال شده توسط شرکت دقت کنید که در آن DNS و IP مورد نظر دامنه ذکر شده است. در صورتی که به این ایمیل دسترسی ندارید، کافی است به کنترل پنل ارائه دهنده دامنه خود مراجعه کرده و به بخش مدیریت دامنه‌ها بروید. با انتخاب دامنه مورد نظر و رفتن به بخش تنظیمات، می‌توانید اطلاعات Name Server را بدست آورید.

انجام این مراحل برای تمام شرکت‌های ارائه دهنده دامنه یکسان بوده و در توضیحات زیر یک نمونه را به شکل گام به گام بررسی می‌کنیم تا به صورت تصویری نیز با این مفهوم آشنا شوید.

 

پیدا کردن Name Server در پنل مربوطه

به اکانت خود وارد شده و سپس از تب بالایی صفحه، گزینه Manage Orders را انتخاب کنید. در نوار کشویی که باز می‌شود، عبارت List / search orders را انتخاب کنید.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

در صفحه باز شده، لیستی از تمام دامنه‌هایی که از قبل داشته‌اید ظاهر می‌شود. روی دامین مورد نظر خود که قصد ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی را داشته‌اید، کلیک کنید.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

در صفحه بعدی در میان گزینه‌های موجود، باید روی گزینه Name server details بزنید تا به صفحه مشخصات بروید.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

در پنجره‌ای که در لحظه برای شما باز خواهد شد، می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به Name server را مشاهده کنید.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

حال با داشتن چنین اطلاعاتی می‌توانید به تهیه یک DNS اختصاصی فکر کنید.

 

ایجاد DNS اختصاصی دامنه

همانند قبل به پنل کاربری وارد می‌شویم و به List / search orders می‌رویم.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

روی دامنه مورد نظر خود کلیک کنید.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

در این بخش باید عبارت Child Name Servers را انتخاب کنید.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

با پدیدار شدن این پنجره می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده تا کار ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی به پایان برسد.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

تنظیم DNS اختصاصی روی دامنه

با وجود اینکه در حال حاضر یک DNS اختصاصی دارید، این مورد کار نکرده و باید آن را حتما تنظیم کنید. به این منظور در بخش اطلاعات دامنه مورد نظر خود، ‌باید روی گزینه Name Servers کلیک کنید.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

در صفحه جدید به بخش Manage Name Servers رفته و کافی است اطلاعات قدیمی را پاک کرده و سپس DNSهای اختصاصی خود را جایگزین کنید.

چگونگی ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی

در نهایت روی گزینه Update Name Servers کلیک کرده تا تغییرات اعمال شوند. این اتفاق ممکن است کمی طول بکشد اما در نهایت DNSها تنظیم شده و دیگر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول

ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی نیاز به پرداخت هزینه دارد؟

خیر، این تنظیمات همگی در پنل کاربری دامنه شما قابل انجام است.

اطلاعات اولیه DNS را از کجا بدست آوریم؟

هنگام خرید دامنه، این اطلاعات به شما ایمیل می‌شود. همچنین از داخل پنل کاربری قابل مشاهده خواهد بود.

تفاوت DNS عادی و اختصاصی در چیست؟

اطلاعات نمایش داده شده در مورد وب‌سایت را می‌توانید شخصی‌سازی کرده و از طرفی دیگر نیازی به تغییر DNS در جابجایی بین سروری نیست.

DNS Server چیست؟

یک دیتابیس جامع از تمام DNS و IPها که نمایانگر مالکیت شما روی آن آدرس بخصوص است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

15692
ساخت DNS اختصاصی دامنه های بین المللی [Child Name Server]
100.007
A
A