خطای 404 چیست؟ آموزش رفع ارور Not Found

خطای 404 چیست؟ آموزش رفع ارور Not Found
خطای 404 چیست؟ آموزش رفع ارور Not Found
4 ماه پیش

ارور 404 یکی از خطاهای رایج در صفحات وب است. زمانی که شما یا یکی از بازدیدکنندگان سایت شما می‌خواهد از یکی از صفحات سایت بازدید کند با خطایی Not Found مواجه می‌شود. معمولاً این ارور به دلایلی مانند حذف صفحه سایت، وجود نداشتن آن یا تغییر آدرس آن به کاربر نمایش داده می‌شود. این خطا جزو خطاهای محلی محسوب می‌شود و روی سایر بخش‌ها و صفحات دیگر سایت تاثیر نمی‌گذارد. برای رفع این خطا از سمت کاربران راهکارهای مانند رفرش کردن یا همان تازه سازی، مراجعه به دایرکتوری بالاتر همان آدرس، پاک‌سازی حافظه پنهان مرورگر و.. پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است که این خطا ممکن است از سمت کاربران یا سمت مدیر سایت باشد. به همین دلیل نیز راهکارهای رفع آن می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با Error404 و راهکارهای رفع آن آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

خطای 404 Not Found چیست؟

ارور 404 یک کد وضعیت HTTP یا   HTTP error response code   است که جزو دسته کدهای سمت کاربر است. نمایش این خطا به کاربر نشان می‌دهد صفحه‌ای که به دنبال ان است بر روی سرور آن سایت قابل‌دسترس نیست. گاهی اوقات ممکن است مدیران سایت‌ها نحوه نمایش خطای 404 را سفارشی سازی کنند. یعنی برای برقرار ارتباط بهتر با کاربران خود به جای نمایش کلمه Not Found متن یا کلمات دیگری را نمایش می‌دهند. نحوه نمایش این خطا در مرورگرهای مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی نحوه نمایش این ارور به صورت زیر است.

  • 404 Error

  • 404 Not Found

  • Error 404

  • The requested URL [URL] was not found on this server

  • HTTP 404

  • Error 404 Not Found

  • 404 File or Directory Not Found

  • HTTP 404 Not Found

  • 404 Page Not Found

  • 404 not found the resource requested could not be found on this server

  • net err_file_not_found

خطای Not Found چیست؟

دلایل نمایش خطای   HTTP 404 چیست؟

خطای 404 در دسته خطاهای سمت کاربر قرار دارد. خطای سمت کاربران به ان دسته از خطاها گفته می‌شود که به دلیل اشتباه کاربران یک سایت نمایش داده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال ممکن است شما به عنوان کاربر یک سایت آدرس URL  آن را اشتباه تایپ کرده باشید. در این مواقع سرور نمی‌تواند پاسخ درستی برای درخواست شما پیدا کند و به همین دلیل با توجه به نوع اشتباهی که کرده‌اید به شما یکی از خطاهای دسته 4XX را نمایش می‌دهد. ارور 404 زمانی اتفاق می‌افتد که شما آدرس را اشتباه تایپ کنید، صفحه مورد نظر وجود نداشته باشد، صفحه حذف شده باشد یا این که آدرس صفحه تغییر کرده باشد. لازم به ذکر است که دلایل دیگری نیز برای بروز این خطا وجود دارد که از جمله آن می‌توانیم به عدم انجام ریدایرکت اشاره کنیم. ریدایرکت یعنی زمانی که صفحه‌ای از یک سایت جابه‌جا می‌شود باید آدرس قدیمی آن به آدرس نشانی جدید تغیر کند. زمانی که مدیر سایت این کار انجام ندهد کاربران با   Error404 مواجه خواهند شد. 

 

رفع خطای 404 از سمت کاربر

همان‌طور که به ان اشاره کردیم این خطا می‌تواند هم از سمت کاربر و هم از سمت مدیر سایت باشد. به همین دلیل نیز راه‌های رفع آن متفاوت است. برای رفع خطاهای که ممکن است از سمت کاربران باشد می‌توان روش‌های زیر را امتحان کرد.

تازه سازی صفحه

اولین و راحت‌ترین راهکاری که می‌توانید برای رفع خطای 404 انجام دهید رفرش یا همان بارگذاری مجدد است. گاهی اوقات ممکن است این خطا بدون هیچ دلیل خاصی نمایش داده شود. به همین دلیل بهتر است اولین اقدام برای رفع آن رفرش صفحه باشد. شما با فشاردادن دکمه F5 روی صفحه‌کلید خود یا کلیک روی گزینه رفرش صفحه مربوطه را دوباره بارگذاری کنید. در اکثر مواقع این خطا با یک بارگذاری مجدد به راحتی رفع می‌شود.

 

بررسی آدرس URL

از دیگر دلایلی که ممکن است موجب نمایش ارور Not Found شود تایپ اشتباه آدرس URL است. در صورتی که شما آدرس صفحه مربوطه را اشتباه وارد کنید به جای منتقل شدن به صفحه هدف با ارور 404 مواجه خواهید شد. به همین دلیل اگر با این صفحه مواجه شدید بعد از بارگذاری صفحه باید به آدرسی که نوشته‌اید توجه کنید. در صورتی که آدرس اشتباه باشد باید آن را اصلاح کنید. بعد از اصلاح آدرس را دوباره وارد کنید و این بار با موفقیت به صفحه هدف منتقل خواهید شد.

مراجعه به دایرکتوری بالاتر آن آدرس

یکی از راهکارهای رفع خطای 404 مراجعه به دایرکتوری بالاتر آدرس است. برای مثال زمانی که شما می‌خواهید وارد آدرس صفحه raha.com/blog/programming-tutorials/asp-net-mvc/core شوید؛ ولی با ارور 404 مواجه شدید می‌توانید به یک دایرکتوری بالاتر این آدرس یعنی raha.com/blog/programming-tutorials/asp-net-mvc مراجعه کنید. چنانچه این آدرس نیز با ارور مواجه شد می‌توانید یک دایرکتوری بالاتر را امتحان کنید. در نهایت می‌توانید به آدرس raha.com/blog مراجعه کنید تا به یک صفحه درست هدایت شوید. 

 

پاک‌کردن حافظه پنهان مرورگر

گاهی اوقات ممکن است که این خطا تنها برای دستگاه خاصی نمایش داده شود. به‌عنوان‌مثال زمانی که شما با گوشی وارد سایت می‌شوید ارور 404 را مشاهده می‌کنید. در صورتی که با تبلت این مشکل را ندارید و به راحتی وارد سایت می‌شود. در این مواقع برای رفع این خطا بهترین کار پاک‌کردن حافظه پنهان مرورگر است. در صورتی که خطای Not Found با پاک‌کردن حافظه پنهان مرورگر نیز بر طرف نشد می‌توانید کوکی‌های مرورگر را نیز پاک کنید. یک سایت می‌تواند از ده‌ها کوکی است کند که در صورت خراب یا منقضی شدن هر کدام از آنها ممکن است شما را با ارورهای سمت کاربر مواجه کند. در بیشتر مواقع با انجام این چند راهکار ساده خطای به وجود آمده به راحتی رفع می‌شود.  برای آشنایی با روش‌های پاک کردن هیستوری و حافظه پنهان در هر مرورگری می‌توانید از محتوای آموزشی "چطور می‌توانید هیستوری خود را از هر مرورگری پاک کنید" کمک بگیرید.

 

با مدیران سایت تماس بگیرید

در آخر اگر تمام راه‌های گفته شده را امتحان کردید؛ ولی بازهم به همان ارور 404 رفع نشد می‌توانید مستقیم با مدیر سایت تماس بگیرید. با این کار اگر آنها صفحه را حذف کرده باشند به شما اطلاع خواهند داد. اما اگر صفحه‌ای را منتقل کرده باشند و به جای هدایت شما به صفحه جدید شما با خطای 404 مواجه شده باشید مدیران این مشکل را بررسی خواهند کرد.

رفع خطای 404 از سمت کاربر؟

تشخیص ارور 404 در سایت خودمان

برای ادمین و مدیرهای سایت بسیار مهم است که ارورها و خطاهای موجود در سایت را شناسایی و برطرف نمایند. علاوه بر این از لینک‌های که کاربران را به آدرس‌های دیگر هدایت می‌کنند جلوگیری کنند. اگر سایت شما سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارد می‌توانید از محتوای " چگونه خطای 404 Not Found را در وردپرس رفع کنیم" برای رفع این مشکل کمک بگیرید. ابزارهای متعددی وجود دارد که به ادمین‌های سایت کمک می‌کند که لینک‌های خراب را در سایت خود شناسایی کنید. سه تا از این ابزارهای جزو بهترین‌ها هستند که عبارتند از:

کنسول جستجوی گوگل Google Search Console

این ابزار برای افرادی که با حساب گوگل خود سایت ایجاد کرده اند گزینه بسیار عالی است. در واقع کنسول جستجوی گوگل ابزاری بسیار دقیق برای شناسایی ارورهای 404 است. هر ارور 404 را که این سرویس پیدا کند در ابزار وب شما نشان می‌دهد. به همین دلیل به راحتی می‌توانید از آن برای رفع خطاهای رایج سایت خود استفاده کنید.

دد لینک چکر  Dead Link Checker

دد لینک چکر یک ابزار بسیار ساده و سریع است که می‌تواند خطاهای 404 با لینک‌های خارجی و داخلی را به طور کامل تشخیص دهد. به کمک این ابزار شما می‌توانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن لینک‌های خراب را در سایت خود تشخیص دهید.

لینک چکر دابلیو 3 سی link checker w3

این ابزار از سایر ابزارهای موجود بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند به همین دلیل فرایند تشخیص لینک‌های خراب در آن کمی زمان بر است. برای استفاده از این ابزار تنها کافی است که ادرس URL سایت را وارد کنید. ابزار به راحتی تمامی لینک‌های خراب را برای شما مشخص می‌کند.

 

خلاصه

 زمان‌های که سرور یک وب‌سایت دچار مشکل شده باشد یا درخواست کاربران را به‌درستی دریافت نکرده باشد به جای انتقال آنها به صفحه مورد نظر به آنها خطاهای با کدهای مختلف نشان می‌دهد. خطاهای زیادی وجود دارد که شما می‌توانید در محتوای  "انواع خطاهای رایج در یک سایت" با تمام این خطاها و روش‌های حل آنها آشنا شوید.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که Error404 یک کد وضعیت http  یا همان HTTP error response code  است. این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که صفحه‌ای که به دنبال آن هستید در سرور سایت مربوطه وجود نداشته باشد. این ارور دلایل متعددی دارد که یکی از آنها حذف صفحه مربوطه یا انتقال آن به آدرسی جدید است. با راهکارهای گفته شده در این مقاله به راحتی می‌توانید این خطا را رفع کنید.

سوالات متداول

ابزارهای مناسب برای تشخیص ارور 404 در سایت‌ها کدام است؟

سه ابزار بسیار کاربردی و قوی برای تشخیص این ارور در سایت‌ها وجود دارد که ادمین‌های سایت می‌توانند به کمک آنها همه لینک‌های خراب خارجی و داخلی را شناسایی کنند. این سه ابزار عبارت اند از: دد لینک چکر، لینک چکر دابلیو 3 سی و کنسول جستجوی گوگل

خطاهای رایج در اینترنت کدام اند؟

400از جمله خطاهای رایج که ممکن است در وب سایت‌ها مشاهده شوند عبارتند از:  Bad Request Error، 403 Forbidden، 404 Not Found، 500 Internal Server Error، 502 Bad Gateway Error،503 Service Unavailable Error و 504 Gateway Timeout 

  HTTP 404 به چه معنی است؟

خطای 404 یک کد وضعیت HTTP است نشان می‌دهد سرور آدرسی که کاربر به دنبال ان می‌گردد را پیدا نکرده است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1996
خطای 404 چیست؟ آموزش رفع ارور Not Found
100.502
A
A