Domain یا دامنه چیست؟ آشنایی با انواع نام دامنه

Domain یا دامنه چیست؟ آشنایی با انواع نام دامنه
Domain یا دامنه چیست؟ آشنایی با انواع نام دامنه
4 ماه پیش

نام دامنه چیست؟

دامنه وب یک حضور مجازی در اینترنت است، مانند یک صفحه وب. به طور کلی نام دامنه وب، جایگزینی برای "آدرس پروتکل اینترنت (IP)" است. کامپیوترها با استفاده از رشته‌های منحصربه‌فرد شماره‌ای به نام آدرس IP ارتباط برقرار می‌کنند که به این شکل است: 172.17.234.8. اگر IP مربوط به وب‌سایت خود را تایپ کنید، در نهایت وب‌سایت خود را در مرورگر وب مشاهده خواهید کرد. حال تصور کنید که برای دسترسی روزانه به وب‌سایت‌ها باید تعداد بیشماری آدرس IP را حفظ کنید. بسیار بعید است که کاربران تمام این اطلاعات را حفظ کنند. بنابراین، این جایی است که دامین‌ها‌ ایجاد می‌شوند. برای پاسخ به سوال «دامنه چیست؟» به طور خلاصه می‌توان گفت که دامنه وب‌سایت یک نسخه کاربر پسند از آدرس IP وب سایت شما است. نام دامین راهی آسان برای به خاطر سپردن دسترسی کاربران به وب‌سایت بشمار می‌رود. بهتر است بدانید "تاثیر نام دامنه روی سئو سایت" نیز مهم و حیاتی است و باید به درستی انتخاب شود. 

Google.com، yahoo.com و youtube.com برخی از محبوب ترین دامنه‌ها در وب هستند.

 به عنوان مثال می‌توانیم آدرس IP 91.99.72.75 را با نام دامنه‌ای مانند www.azaronline.com جایگزین کنیم.

جایگزینی آدرس IP به جای نام دامنه از طریق سیستم نام دامنه (DNS) انجام می‌شود. با توجه به مثال قبلی متوجه می‌شوید که به خاطر سپردن نام دامنه بسیار راحت تر از آدرس IP است.

در ادامه می‌خواهیم دامنه www.azaronline.com را با جزییات بیشتر و دقیق‌تر بررسی کنیم. نام دامنه این وب‌سایت، www.azaronline.com است. "www" یک دامنه سطح سوم است که به مرورگر اطلاع می‌دهد تا دامین را در وب جستجو کند. بخش دوم، " azaronline"، نام منحصر به فرد است و نام دامنه سطح دوم (SLD) محسوب می‌شود و بخش " com." نشان‌دهنده دامنه سطح بالا یا TLD است.

اغلب اوقات کاربران، دامنه‌ها و URLها را اشتباه می‌گیرند؛ بنابراین تفاوت این دو را بررسی می‌کنیم. آدرس اینترنتی یک آدرس وب کامل است که برای مکان‌یابی فایل‌ها در وب استفاده می‌شود، در حالی که نام دامنه نوعی آدرس وب است که در یک URL قرار دارد. به عنوان مثال آدرس azaronline به این شکل است:

https://www.azaronline.com/

یک نام دامنه در داخل این URL به این شکل است: azaronline.com

نام دامنه چیست؟

نام دامنه (domain name)

هدف اصلی نام دامنه اینترنتی (identification string that defines a realm of administrative autonomy, authority or control within the Internet) این است که به بازدیدکنندگان کمک کند با حداقل تلاش، وب‌سایت موردنظر خود را پیدا کنند. نام دامنه، هویت وب‌سایت در اینترنت است و باید به اندازه کافی متمایز باشد تا آن وب‌سایت را از رقبا متمایز کند و در عین حال به اندازه کافی توصیف کننده باشد تا اطلاعات مهمی‌ در مورد آن کسب و کار یا سازمان را ارائه دهد. به عبارت دیگر یک وب‌سایت با نام دامنه با کیفیت، تصویری از آنچه که در داخل وجود دارد را‌ ایجاد می‌کند و شبیه به مشاغلی که دارای ویترین منحصر به فرد و شیک هستند، می‌مانند. با نگاه کردن به پنجره‌ها (نام دامنه)، مشتریان مشتاق می‌شوند که نگاهی به آن وب‌سایت داشته باشند. از این رو اگر قصد "خرید و ثبت دامنه" برای وب سایت خود دارید حتما به نکات مهم در این زمینه دقت کافی داشته باشید.

 

انواع مختلف دامنه

همه دامنه‌ها از فرمول یکسانی پیروی نمی‌کنند، دامنه‌های .com چهل شش درصد از کل وب‌سایت‌های جهانی را تشکیل می‌دهند، اما هنوز فضای زیادی برای انواع دیگر دامنه مانند .org و .net موجود است. به طور کلی رایج‌ترین انواع دامنه عبارت‌اند از:

 

دامنه سطح‌بالا (TLD):

بالاترین سطح دامنه در سلسله‌مراتب سامانه نام دامنه top-level domain نام دارد که نوعی دامنه است که در سطح بالای سیستم نام دامنه اینترنت قرار دارد. بیش از هزار TLD وجود دارد اما رایج‌ترین آن‌ها عبارتند ازcom  .،   net.،   org.، و .edu است. لیست دامنه سطح بالا (domain at the highest level of the DNS hierarchy) شامل ccTLD و gTLD نیز می‌شود که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

دامنه سطح‌بالای کد کشوری (ccTLD):

دامنه سطح‌بالا یا country code top-level domain فقط از دو حرف استفاده می‌شود و بر اساس کدهای بین المللی کشورها مانند us. برای‌ایالات متحده و .jp برای ژاپن، می‌باشد. اغلب دامنه سطح بالای کشوری (internet top-level domain generally used or reserved for a country) توسط شرکت‌هایی که در حال‌ ایجاد سایت‌های اختصاصی برای مناطق خاص هستند، استفاده می‌شود.

 

دامنه سطح‌بالای عمومی (gTLD):

generic top-level domain یک دامنه سطح بالا است که به کد کشور متکی نیست. بسیاری از دامنه‌های عمومی (a top level domain without country association) برای موارد خاص استفاده می‌شوند، مانند .edu که برای موسسات آموزشی طراحی شده است. نمونه‌های دیگر gTLD‌ها عبارتند از .mil (نظامی)،.gov  (دولتی)،  .org(برای سازمان‌های غیر انتفاعی و سازمان‌ها) و .net که در اصل برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) طراحی شده بود.

 

دامنه‌های سطح دوم

در ابتدای مقاله این نام دامنۀ اینترنتی را دیده‌اید؛ در اینجا ما در مورد دامنه‌ای صحبت می‌کنیم که قبل از دامنه سطح بالا قرار دارد. به عنوان مثال بعضی از وب‌سایت‌ها گاهی اوقات به جای .com از .co.uk، استفاده می‌کنند. یکی دیگر از دامنه‌های سطح دوم .gov.uk است که اغلب توسط نهادهای دولتی استفاده می‌شود و ac.uk. که توسط موسسات دانشگاهی و دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

انواع مختلف دامنه

تفاوت بین نام دامنه و میزبانی

برای‌ایجاد وب‌سایت هم به نام دامین و هم به "خرید هاست" یا همان میزبانی وب نیاز دارید. به دلیل ماهیت وابسته آن دو به یک‌دیگر، اغلب در مورد هدف هر یک از آن‌ها و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر سوالات زیادی وجود دارد. ساده‌ترین راه برای درک اینکه "میزبانی وب چیست" و تفاوت آن با نام دامنه این است که وب‌سایت خود را به عنوان یک مجموعه آپارتمانی تصور کنید، هر مکانی از آپارتمان همانند صفحه متفاوتی از وب‌سایت شما است. برای وجود این ساختمان ابتدا نیاز به یک قطعه زمین برای ساخت آن دارید. در اینترنت، سرزمینی که وب‌سایت خود را بر اساس آن‌ ایجاد می‌کنید، به عنوان میزبانی وب شناخته می‌شود.

همه فایل‌ها و داده‌های تشکیل‌دهنده وب‌سایت شما در سرورهای وب ذخیره می‌شوند که آن‌ها را برای افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند، ارسال می‌کنند، اما برای اینکه افراد بتوانند از وب‌سایت شما دیدن کنند، باید بدانند کجا باید آن را پیدا کنند. همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم؛ شما می‌توانید از نظر فنی فقط IP وب‌سایت خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و یا نام دامنه برای وب‌سایت انتخاب کنید، نام دامنه به عنوان آدرس مجتمع آپارتمانی استعاری شما عمل می‌کند.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این‌است که پس از تهیه هاست و دامنه، باید آن‌ها را به هم متصل کنید. با اتصال دامنه به هاست، کاربری که نام دامین شما را در موتور جستجو وارد می‌کند، می تواند به سرور هاست شما که اطلاعات سایت در آن است، متصل شود. برای یادگیری نحوه اتصال دامنه به هاست و کارهایی که پس از ثبت دامنه باید انجام دهید، می‌توانید به مقاله «کارهایی که بعد از ثبت سایت باید انجام داد» مراجعه کنید.

حال در ادامه به معرفی کوتاه از دو مؤسسه ICANN و IANA می‌پریدازیم. این دو مؤسسه ، مؤسساتی هستند که شرایط و قوانین فعلی دامنه ها ، پسوندها و … را وضع کرده و همه مجاب به رعایت آن می باشند.

 

معرفی مؤسسه آیکان ICANN

آیکان (ICANN) مخفف عبارت Internet Corporation for Assigned Names and Numbers به معنای “مؤسسه اینترنتی نام‎ها و شماره‌های واگذار شده” است که در مجموع این مؤسسه یک شرکت غیر انتفاعی در ایالات متحده امریکاست که مسئولیت مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت را برعهده دارد. آیکان یک شرکت بین المللی است که تحت نفوذ نظام دولتی کشور امریکا بوده و مقر آن در ایالت کالیفرنیاست.

 

معرفی مؤسسه آیانا IANA

آیانا (IANA) مخفف عبارت Internet Assigned Numbers Authority یک دپارتمان یا یک بخش از آیکان است  که وظیفه مدیریت منطقه ریشه سامانه نام دامنه (DNS Root) و سرپرستی آدرس‌های پروتکل اینترنت (IP addresses) را بر عهده دارد. این دو مؤسسه با وضع قوانین و ارائه راه کارهای پیشبردی تا بدون روز صنعت ثبت دامنه را برعهده داشته‌اند و هر روزه با نظارت دقیق بر دامنه های ثبت شده ، از هرج و مرج در سیستم Domain ها جلوگیری به عمل می آورند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

25539
Domain یا دامنه چیست؟ آشنایی با انواع نام دامنه
100.001
A
A