چگونه درآمد آنلاین داشته باشیم؟ راه‌های ورود به بازارهای اینترنتی

چگونه درآمد آنلاین داشته باشیم؟ راه‌های ورود به بازارهای اینترنتی
چگونه درآمد آنلاین داشته باشیم؟ راه‌های ورود به بازارهای اینترنتی
3 هفته پیش

کسب درآمد آنلاین و راه‌های ورود به بازارهای اینترنتی (معرفی 9 شاخه اصلی کسب درآمد آنلاین)

اینترنت از ابتدا بر اساس تجارت و درآمد بنا شد. در ابتدا شرکت‌ها تنها برای معرفی خود و محصولات خود وب‌سایت‌های ارتباطی راه‌اندازی می‌کردند که حتی از نظر طراحی هم بسیار ابتدایی بود. ولی با پیشرفت فناوری‌های برنامه‌نویسی و طراحی، وب‌سایت‌ها توانستند قابلیت پرداخت آنلاین را هم داشته باشند. از این‌ رو ایده‌های جدید در زمینه کسب درآمد آنلاین و کسب‌وکارهای دیجیتال راه‌اندازی شد. تا جایی که امروز حداقل بین 30 تا 40 درصد از کسب‌وکارهای خرد و کلان فقط در فضای اینترنت فعالیت دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این کسب‌وکارها آشنا کنیم و توضیح کوتاهی در مورد ورود به هرکدام از این کسب‌وکارها داشته باشیم.

 

فروشگاه اینترنتی

اولین نوع کسب درآمد آنلاین، فروش محصولات در اینترنت است. اینترنت یک ابزار است و ارتباط شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مهم‌ترین کاری است که اینترنت بر پایه آن بنا شد. بنابراین در عصر جدید اگر برای کسب‌وکار خود فروشگاه اینترنتی نداشته باشید، کاملاً از بازار عقب می‌مانید. البته فروشگاه اینترنتی همیشه به شکل وب‌سایت نبوده و در سال‌های اخیر بعضی از کسب‌وکارها محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌کنند. اگرچه داشتن یک وب‌سایت اینترنتی می‌تواند پایگاه بسیار قدرتمندی برای کسب‌وکار باشد و امکانات بسیار زیادی را در اختیار کسب‌وکار شما قرار دهد.

 

درآمد آنلاین از دورکاری (فریلنسری)

در صورتی‌که یک حرفه خاص بلد هستید که در زمینه کامپیوتر کاربرد دارد، می‌توانید از آن برای کسب درآمد آنلاین استفاده کنید. برای مثال خیلی از کسب‌وکارها هر روز نیاز به گرافیست برای بنرها و طرح‌های فروشگاهی جهت فروش محصولات خود را دارند. پس به‌سادگی با فرا گرفتن گرافیک می‌توانید درآمد خوبی از این راه کسب کنید. طراحی و پشتیبانی وب‌سایت، برنامه‌نویسی، گویندگی و موشن گرافیک هم ازجمله کارهایی است که می‌توانند پول‌ساز باشند.

اولین قدم در این کسب درآمد آنلاین این است که شما یکی از حرفه‌های موردنیاز بازار آنلاین را فرا بگیرید. برای این‌که لیست این کارها را پیدا کنید بهتر است به وب‌سایت‌هایی مثل "پونیشا" و "انجام میدم" مراجعه کنید و دسته‌بندی‌های آن‌ها را مطالعه کنید. یکی را انتخاب کنید و بین یک تا سه ماه آن حرفه را فرابگیرید.

قدم دوم ایجاد نمونه کار است. این کار هم کمی زمان می‌برد و هم باید رایگان باشد. اما در آخر این شما هستید که سود می‌کنید. برای مثال اگر گرافیک را یاد گرفتید، به‌صورت رایگان برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به مدت یک تا سه ماه رایگان کار کنید. این باعث می‌شود که هم تجربه شما بالا برود و هم کم‌کم معرفی شوید و هم نمونه کارهای مناسبی آماده کنید. پس از رایگان کار کردن ناراحت نباشید چون کاملاً به سود شما است.

البته این مهم را هم در نظر بگیرید که در هر زمینه‌ای که قصد ورود به آن را دارید، مطمئن شوید که به آن علاقه دارید. چون یادگیری و جمع کردن نمونه کار زمان زیادی را نیاز دارد که باید به‌صورت مستمر و بدون وقفه آن را انجام دهید. پس از این‌که نمونه کارهای خوبی آماده کردید و در کار خود ماهر شدید و به‌واسطه شرکت‌ها معرفی شدید، وقت آن است که از فریلنسری و کسب درآمد آنلاین لذت ببرید.

لیست خدماتی که می‌توان به‌صورت دورکار ارائه داد به شرح زیر است:

  • طراحی گرافیک
  • طراحی و برنامه‌نویسی اپلیکیشن
  • خدمات سئو (بهبود رتبه در موتورهای جستجو مانند گوگل که در محتوای سئو چیست؟ در مورد آن کامل توضیح داده‌ایم.)
  • مشاوره آنلاین (برای مثال: روانکاوی و یا مشاوره تحصیلی)
  • تولید محتوا 
  • گویندگی برای تبلیغات
  • تدوین و موشن گرافیک
  • تایپ و ترجمه
  • دستیار مجازی
  • و ...

درآمد آنلاین از دورکاری (فریلنسری)

درآمد آنلاین از بلاگری

یکی از کارهای جذاب در اینترنت، بلاگری است. اگر به موضوع خاصی علاقه‌مند هستید، می‌توانید در مورد آن مقاله تهیه کنید و در اینترنت منتشر کنید. این کار به علاقه نیاز دارد و اگر از نوشتن مقاله و ساخت ویدیو لذت ببرید می‌توانید در این زمینه موفق شوید. پس از این‌که مدتی به بلاگری و تولید محتوا ادامه دادید، می‌بینید که بازدیدکننده‌های شما کم‌کم زیاد می‌شود و وبلاگ شما بستری‌شده برای پخش تبلیغ و به این صورت می‌توانید کسب درآمد آنلاین داشته باشید. موضوعات زیادی هستند که می‌توانید برای این کار انتخاب کنید. برای مثال اگر شما آشپزی بلد هستید، می‌توانید وبلاگ آشپزی راه‌اندازی کنید و یا می‌توانید مقالات علمی و یا خبری بنویسید.

به بلاگرهایی که به‌صورت ویدیویی در سایت‌های آپلود رایگان مثل یوتیوب و آپارات فعالیت می‌کنند، ولاگر گفته می‌شود. ولاگرها با تهیه ویدیوهای آموزشی، خبری، علمی و طنز فعالیت می‌کنند. در نهایت وقتی تعداد دنبال کننده‌ها و بازدیدکننده‌ها به حد خوبی رسید، می‌توانید از شرکت‌های مختلف تبلیغ بگیرید و درآمد آنلاین داشته باشید.

لیست موضوعاتی که طرفداران زیادی دارند:

  • فناوری و آی تی
  • بازی‌های رایانه‌ای
  • فیلم و سریال
  • آشپزی
  • سلامت و پزشکی
  • ورزش و برنامه‌های بدن‌سازی
  • اطلاعات عمومی
  • طنز و خنده
  • شعر و ادبیات
  • آموزش و درسی

و ...

درآمد آنلاین از بلاگری

ادمین فضای مجازی

بعضی از کسب‌وکارها نمی‌توانند فضای مجازی و کسب‌وکار را باهم اداره کنند. یعنی وقتشان اجازه چنین کاری نمی‌دهد. بنابراین برای این کار افراد متخصص را جهت مدیریت فضای مجازی که شامل وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و فیس‌بوک است را استخدام می‌کنند تا کسب‌وکارشان را در فضای مجازی هم گسترش دهند. وظایف ادمین فضای مجازی است که تولید محتوا داشته باشد، تبلیغ نویسی کند و محصولات را در فضای مجازی معرفی کند و به پرسش‌های مشتریان در کامنت‌ها و دایرکت و پیام‌رسان‌ها پاسخ دهد و همچنین کامنت‌ها را مدیریت کند.

 این کار به تخصص نیاز دارد و شخصی که ادمین می‌شود باید حداقل تجربه این کار را داشته باشد. برای مثال باید بداند که بهترین زمان برای انتشار محتوا و مقالات چه زمانی است، توانایی کار با برنامه‌های گرافیکی و تدوین ویدیو داشته باشد تا بتواند بنرهای گرافیکی طراحی کند و ویدیوهای مناسب برای فضای مجازی تدوین کند و یا توانایی تولید محتوای با کیفیت را داشته باشد. ادمین بودن نیاز به توانایی انجام چندین کار را باهم دارد؛ اما در عوض درآمد خوبی هم برای آن در نظر گرفته می‌شود.

 

ساخت محصولات دیجیتال

تا قبل از این‌که اینترنت به این شکل گسترش پیدا کند، فقط شرکت‌های بزرگ محصولات خود را به‌صورت انبوه بر روی فلاپی دیسک‌ها و CD ها به بازار عرضه می‌کردند و رقابت بین چند شرکت خارجی محدود بود. ولی با گسترش اینترنت، افراد عادی هم به بازار محصولات دیجیتال راه پیدا کردند و توانستند محصولات خود را در اینترنت به فروش برسانند و به درآمد آنلاین دست پیدا کنند. از طرفی وجود این افراد موجب شد تا بعضی شرکت‌ها بسترهای مناسبی را برای فروش این محصولات فراهم آورند و این بازار را گسترش دهند.

در دنیای امروز هرکسی می‌تواند محصول دیجیتال بسازد و کسب درآمد آنلاین داشته باشد به شرطی که آن محصول از کیفیت خوبی برخوردار باشد. بین محصولات دیجیتال می‌توان از آموزش‌های ویدیویی، اپلیکیشن‌های گوشی موبایل، برنامه‌های اداری برای کامپیوتر و قالب و افزونه‌های آماده و نیمه آماده برای طراحان وب‌سایت و گرافیک نام برد.

برای درآمد آنلاین از این شاخه، می‌توانید برنامه‌نویسی یا گرافیک یاد بگیرید و یا اگر حرفه‌ای را بلد هستید آن حرفه را در قالب پکیج‌های آموزشی ارائه دهید. در این زمینه هم می‌توانید ایده پردازی کنید و اپلیکیشن‌هایی را بسازید که هم نیاز بازار باشد و هم در بازار موجود نباشد. بیشتر اپلیکیشن‌های موجود را افراد حقیقی طراحی و برنامه‌نویسی کردند و به درآمدهای میلیونی دست یافتند. شما هم می‌توانید اپلیکیشن خود را در اپ‌استورهای ایرانی مانند بازار و مایکت و سیبچه منتشر کنید. البته می‌توانید از سایت‌های انوانتو و گوگل پلی هم اپلیکیشن و محصول دیجیتال منتشر کنید و درآمد دلاری داشته باشید.

 

بازاریابی و همکاری در فروش

یکی از کارهایی که با دست‌خالی هم می‌توان انجام داد، بازاریابی و فروش محصول دیگر شرکت‌ها است. شما در مقابل فروش محصولات آن‌ها درصدی سود به دست می‌آورید. البته این کار هم به مهارت بازاریابی و تبلیغ نویسی در فضای اینترنت نیاز دارد. تبلیغ نویسی هم کار مشکلی نیست و به‌سادگی می‌توانید آن را یاد بگیرید. فقط کافی است برای آن زمان بگذارید و مهارت خود را بالا ببرید. کم‌کم تجربه کسب می‌کنید و به درآمد آنلاین می‌رسید. همین حالا وب‌سایت‌های زیادی هستند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها و ثبت‌نام در آن‌ها، به هزاران محصول برای فروش دست پیدا کنید.

مهارت‌های موردنیاز تبلیغ نویسی در قالب 7 مقاله:

  • مبانی آموزش تبلیغ نویسی
  • چرا مشتری باید از ما خرید کند؟‌ ۵ انگیزه خرید مشتری
  • اجزای کلیدی تبلیغ نویسی حرفه‌ای
  • نحوه نوشتن عنوان‌های جذاب در تبلیغ نویسی حرفه‌ای
  • ساخت صفحه محصول در سایت متناسب با اصول تبلیغ نویسی
  • اصول مهم ساخت ویدیو تبلیغاتی
  • استفاده از NLP در نوشتار تبلیغاتی

 

درآمد آنلاین از ترید و معامله

این نوع کسب درآمد آنلاین مخصوص کسانی است که در معامله کردن و کار با نمودارهای معاملاتی مهارت دارند. افراد زیادی هستند که تنها با معامله و خریدوفروش سهام و ارز، درآمدهای بسیار بالایی دارند و زندگی خود را فقط با این کار می‌گذرانند. البته همان‌طور که در ابتدا هم گفته شد، این کار به مهارت کافی نیاز دارد و بدون مهارت ممکن است شکست بخورید و سرمایه خود را از دست بدهید. در سال‌های اخیر علاوه برای معاملات سهام شرکت‌ها و ارزها، معاملات رمز ارزها هم به این کسب‌وکار اضافه‌شده که سود زیادی را به همراه داشته است.  فراموش نکنید که هر بازاری شرایط و زمان خودش را دارد و اگر شما در زمان مناسب وارد نشوید و در مورد سهام موردنظر اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است شکست بخورید. ترید و معامله حداقل به یک سال مهارت نیاز دارد تا بتوانید به‌خوبی سودآور باشید. در این یک سال باید فقط در مورد روش‌های معاملاتی مطالعه کنید و آموزش ببینید و با سرمایه‌های کم ورود کنید. اگر می‌خواهید در مورد ترید اطلاعات بیشتری کسب کنید محتوای ترید چیست؟ را مطالعه کنید.

البته معامله نوع دیگری هم دارد که شاید در سطح پایین‌تری قرار بگیرد؛ معامله اجناس دست‌دوم در سایت‌های حراجی و اپلیکیشن‌های تبلیغاتی نظیر دیوار و شیپور. برای مثال ممکن است یک شخص معامله‌گر دوچرخه‌ای را قبل از شروع تابستان با قیمت پایین خرید کند و در تابستان با قیمت بالاتری بفروشد.

کسب درآمد آنلاین

فروش خدمات حضوری

در سال‌های اخیر در شهرهای نسبتاً بزرگ مانند تهران سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی راه افتاده که می‌توانید خدمات حضوری خود را در آنجا تبلیغ و مدیریت کنید. این خدمات را با اپلیکیشن‌های تبلیغاتی اشتباه نگیرید. سامانه‌های خدمات حضوری، برای شما درگاه پرداخت آماده می‌کنند و سیستم رزرو آنلاین در اختیار خدمات دهنده قرار می‌دهند. از این دسته سرویس‌دهنده‌ها می‌توان به اپلیکیشن خدماتی "استادکار" و تاکسی سرویس‌های آنلاین مانند "اسنپ" و تپسی اشاره کرد.

برای مثال اگر شما یک برق‌کار و یا لوله‌کش باشید، می‌توانید در این اپلیکیشن ها خدمات خود را ارائه دهید و هم کار خود را معرفی و تبلیغ کنید و هم به‌صورت آنلاین مشتری رزرو کنید. به این صورت امنیت پرداخت و تأیید افراد از طرف اپلیکیشن هم امکان‌پذیر می‌شود.

 

خدمات ویژه و استارت آپ (startup)

اگر ایده‌ای دارید که فکر می‌کنید می‌تواند آینده پول‌سازی داشته باشد، می‌توانید آن را عملی کنید و به درآمد آنلاین برسید. خیلی از کسب‌وکارهای حال حاضر حاصل یک ایده بوده که امروز میلیون‌ها نفر را مشغول کار و کسب درآمد کرده. برای مثال سرویس‌های تبلیغات آنلاین که به هزاران وبلاگ نویس متصل می‌شود و هزاران کسب‌وکار را معرفی می‌کنند، یا تاکسی‌های آنلاین و یا خدمات دورکاری و ... به یاد داشته باشید که ایده شما باید چند عامل مثل گردش اطلاعات و خدمات به مشتری را در خود بگنجاند تا به مرحله سوددهی برسد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم تا تعدادی از شاخه‌های اصلی راه‌های کسب درآمد آنلاین را برای شما شرح دهیم. بی‌شک موارد بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید با یک تحقیق ساده در گوگل به آن‌ها دست پیدا کنید. در زیرشاخه همین ایده‌ها، می‌توانید خدمات خاصی را بیابید و یا ابداع کنید تا به کسب درآمد آنلاین برسید. برای به دست آوردن درآمد دلاری هم نگران چیزی نباشید. وب‌سایت‌هایی مانند ایرانی کارت می‌توانند مشکلات تحریم و درآمد دلاری را حل کنند و شما با خیال راحت در ایران درآمد دلاری داشته باشید. اگرچه در سال‌های اخیر شاهد قطعی، فیلتر و یا مسدود شدن بعضی از سایت‌های کلیدی بودیم، اما تا زمانی که اینترنت وجود دارد، می‌توان ایده‌های بسیار زیادی را پیاده کرد و همچنان می‌تواند سودآور باشد. به آینده نگاه کنید و نیازهای آینده را همین امروز کشف کنید و ایده‌ها را عملی کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2483
A
A