راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس و Easy Digital Downloads

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس و Easy Digital Downloads
راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس و Easy Digital Downloads
8 ماه پیش

مقدمه

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز است که به زبان PHP نوشته شده و با پایگاه داده MySQL و MariaDB مرتبط شده است. ویژگی‌هایی شامل ساختار معماری افزونه و سیستم قالب در وردپرس کهتم نامیده می‌شود، امکانات زیادی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. وردپرس در ابتدا به‌صورت یک سیستم انتشار وبلاگ ارائه شد اما به مرور با پشتیبانی از امکانات فروم‌ها، گالری فایل‌های چندرسانه‌ای، امکانات عضویت، سیستم مدیریت یادگیری (LMS) و از همه مهم‌تر، قابلیت‌های فروشگاه آنلاین، به یک پلتفرم کامل و جامع تبدیل شد. تا می سال 2021، حدود 41% از وب‌سایت‌های ساخته شده از وردپرس استفاده کرده‌اند. این پلتفرم برای اهداف دیگری نظیر حوزه‌های کاربردی و سیستم‌های نمایش فراگیر (PDS) نیز کاربرد دارد.

در حال حاضر بیش از 58000 افزونه مختلف برای وردپرس ارائه شده است که به راحتی قابل‌دسترسی هستند. بیشتر این افزونه‌ها رایگان بوده و از طریق مخزن خود وردپرس قابل دریافت هستند. معمولاً بیشترین افزونه‌هایی که به منظور توسعه یک وب‌سایت به کمک وردپرس مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند، افزونه‌های مربوط به سئو، رسانه‌های اجتماعی، بک‌آپ گیری، افزایش سرعت و افزونه‌های مربوط به توسعه وب‌سایت‌های فروشگاهی است. به‌عنوان مثال، افزونه Gravity Forms یک افزونه مفید برای اضافه کردن فرم «تماس با ما» به وب‌سایت است که به بازدیدکننده امکان برقراری ارتباط با ادمین سایت را می‌دهد. یا افزونه MonsterInsights یک افزونه مبتنی بر Google Analytics است که امکان تحلیل وب‌سایت را از جنبه‌های سرعت و بهینه‌سازی سئو در اختیار توسعه‌دهنده می‌گذارد. افزونه دیگری تحت عنوان Constant Contact توسط وردپرس ارائه شده است که به منظور بازاریابی از طریق ایمیل به خصوص برای وب‌سایت‌های فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: افزونه‌های کاربردی وردپرس

 یکی از افزونه‌های بسیار پرکاربرد که به‌صورت خاص برای سایت‌های فروشگاهی و مدیریت فروش فایل‌های دانلودی توسط وردپرس ارائه شده است، Easy Digital Downloads نام دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. اگر یک وب‌سایت فروش محصولات دانلودی به کمک وردپرس راه‌اندازی کرده‌اید و قصد فروش محصولات مختلف را در آن دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

نصب افزونه Easy Digital Downloads

اگر شما یک موزیسین و یا یک نویسنده هستید و هر نوع محصول قابل دانلود را در وب‌سایت خود ارائه می‌دهید، حتماً به افزونه Easy Digital Downloads یا به اختصار EDD نیاز خواهید داشت. نسخه رایگان EDD به راحتی از طریق مخزن وردپرس قابل‌دسترسی است که از استانداردهای پرداخت آنلاین نظیر حساب PayPal و پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری نیز پشتیبانی می‌کند. بیش از 200 تم و افزونه برای EDD ارائه شده است که امکانات زیادی را به آن اضافه می‌کند. ویژگی‌های اصلی EDD عبارت‌اند از:

  • رایگان بودن
  • ساده بودن از نظر یادگیری
  • برنامه‌های افزودنی مربوط به شخص ثالث
  • پشتیبانی از کارت‌های خرید
  • کدهای تخفیف
  • سیستم گزارش دهی
  • قابلیت تغییر و سفارشی‌سازی تم
  • به‌روزرسانی پیوسته

به منظور نصب EDD، به قسمت ادمین وردپرس لاگین کنید. سپس به مسیر داشبورد > افزونه‌ها > افزودن رفته و عبارت easy digital downloads را سرچ کنید. Easy Digital Downloads را انتخاب کرده و روی گزینه نصب کلیک کنید. به همین راحتی EDD نصب خواهد شد. در مرحله بعد می‌بایست این افزونه را فعال کنید. برای این منظور روی گزینه فعال‌سازی در قسمت بالای افزونه سمت راست کلیک کنید.

به‌صورت پیش‌فرض پس از نصب و فعال‌سازی EDD، یک سری منو به وردپرس شما اضافه می‌شوند از جمله صفحات سبد خرید، تأیید پرداخت، سابقه پرداخت و پرداخت‌های تأیید نشده که می‌توانید از مسیر داشبورد > تمام صفحات، این صفحات را مشاهده کنید.

در مرحله بعد می‌بایست تنظیمات افزونه EDD را پیکربندی نمایید که در بخش بعدی به‌صورت دقیق توضیح داده خواهد شد.

پیکربندی افزونه و اعمال تنظیمات

به منظور پیکربندی افزونه EDD، به مسیر داشبورد > دانلودها > تنظیمات وارد شوید. به‌صورت پیش‌فرض، صفحه‌ای را مشاهده خواهید کرد که دارای هفت تب برای تنظیمات مختلف شامل: عمومی، درگاه‌های پرداخت، ایمیل‌ها، سبک‌ها، مالیات، حریم خصوصی و متفرقه است. هر یک از این تب‌ها در ادامه توضیح داده خواهد شد.

برای آنکه تغییرات پیکربندی اعمال شود به یاد داشته باشید که پس از هر تغییر، گزینه ذخیره تغییرات را کلیک کنید.

تب عمومی

این تب شامل تنظیمات عمومی بوده و سه زیر بخش دارد که عبارت‌اند: «عمومی» که برای تنظیم موقعیت مکانی شما، بررسی اولیه صفحات و تاریخچه خرید و فروش وب‌سایت در نظر گرفته شده است، زیر بخش «واحد ارزی» که مربوط به تنظیمات واحد پولی است و در مورد ایران، از واحد ریال می‌توانید استفاده کنید و زیر بخش API که امکان تولید کلیدهای API را به کاربر می‌دهد. توصیه می‌شود که گزینه‌های تب «عمومی» را تغییر ندهید.

تب درگاه‌های پرداخت

این تب، تنظیمات مربوط به درگاه‌های پرداخت را مشخص می‌کند و به‌صورت پیش‌فرض برای درگاه‌های پرداخت غیر ایرانی نظیر PayPal Standard و Amazon در نظر گرفته شده است. برای استفاده از درگاه‌های پرداخت ایرانی، می‌بایست افزونه‌هایی را که با EDD سازگاری دارند، به‌صورت جداگانه نصب کنید. در حال حاضر بیشتر درگاه‌های پرداخت ایرانی از جمله زرین پال با EDD سازگار هستند.

تب ایمیل‌ها

این تب نیز به زیر بخش‌های عمومی، رسید پرداخت و اطلاعیه‌های فروش جدید تقسیم می‌شود که هر یک شامل گزینه‌های مختلفی است. در زیر بخش «عمومی»، تنظیمات مربوط به ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی به مشتری‌ها قابل‌تغییر است. مثلاً می‌توانید لوگوی فروشگاه، نام فروشگاه و ایمیل فروشگاه را در محتوای ایمیل ارسالی به مشتری در این بخش تعریف کنید.

در زیر بخش «رسید پرداخت»، مشخصات ایمیل مربوط به خرید مشتری نظیر موضوع ایمیل و عنوان و متن ایمیل قابل‌تعریف است. زیر بخش «اطلاعیه‌های فروش جدید» نیز مشابه «رسید پرداخت» است.

تب سبک‌ها

تب سبک‌ها مربوط به سبک‌های افزونه و تغییر آن‌ها است. در صورتی که مایلید یکی از سبک‌های افزونه را تغییر دهید، در این بخش می‌توانید تیک گزینه «غیر فعال کردن سبک‌ها» را فعال کرده و سپس با استفاده از CSS، سبک‌های سفارشی خود را اضافه کنید. در صورتی که به CSS تسلط ندارید، تنظیمات پیش‌فرض را تغییر ندهید.

تب مالیات

در این تب به‌صورت پیش‌فرض قادر خواهید بود که به محصولات فروشگاهی خود مالیات اضافه کنید. درصد مالیات به کشور مبدأ محصولات، نرخ مالیات جایگزین، قیمت محصولات و نوع محصول بستگی دارد اما معمولاً برای فروش محصولات دانلودی از طریق بسترهای مجازی، مالیات تعلق نمی‌گیرد.

تب حریم خصوصی

این تب مربوط به حریم خصوصی است و شامل دو زیر بخش است: بخش «عمومی» که مربوط به موافقت مشتری با قوانین حریم خصوصی در تراکنش‌های مالی است؛ و زیر بخش «برون بری و حذف» که برای تنظیمات خرید ناشناس توسط مشتری در نظر گرفته شده است. در صورتی که امکان خرید ناشناس را برای مشتری‌ها فعال کنید، می‌بایست یک سری تنظیمات متناسب با نوع پرداخت برای آن‌ها مشخص نمایید. در صورتی که مایل به این کار نیستید، تنظیمات این تب را تغییر ندهید.

تب متفرقه

این تب مربوط به تنظیمات متفرقه فروشگاه اینترنتی است. مثلاً هدایت مشتری پس از تکمیل فرآیند خرید به یک صفحه خاص از وب‌سایت، تعیین محدودیت برای دانلود محصولات، نمایش گزینه «با شرایط قرارداد موافقم» در صفحه پرداخت و غیره که در این تب قابل‌تعریف است.

افزودن درگاه پرداخت به افزونه Easy Digital Downloads

پس از نصب EDD و نصب افزونه مربوط به درگاه پرداخت (مثلاً افزونه زرین پال یا آی دی پی) از مخزن وردپرس، نیاز به فعال‌سازی افزونه است، برای این کار روی گزینه «فعال کردن» کلیک کنید. به همین سادگی، درگاه پرداخت مورد نظر به افزونه EDD اضافه می‌شود. تنها مرحله باقی‌مانده، پیکربندی آن است. برای این منظور، به قسمت دانلودها >‌ پیکربندی مراجعه کنید. در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود، به تب درگاه‌های پرداخت وارد شوید. حال مشاهده خواهید کرد که علاوه بر درگاه‌های پرداخت پیش‌فرض EDD، درگاه پرداختی که نصب کرده‌اید نیز در لیست مورد نظر اضافه شده است (مثلاً زرین پال یا آی دی پی). حال گزینه درگاه پرداخت اضافه شده را تیک زده و در قسمت API Key، کلید API را که از وب‌سایت درگاه پرداخت مورد نظر دریافت کرده‌اید، وارد کنید. در صورتی که بار اول به منظور تست درگاه پرداخت آن را فعال کرده‌اید، گزینه «سندباکس» را انتخاب کنید. در غیر این صورت پس از تست اولیه، تیک سندباکس را غیرفعال کرده و می‌توانید از درگاه پرداخت اضافه شده در فروشگاه وردپرس خود استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: کار با ووکامرس و راه اندازی فروشگاه

افزودن محصول جدید

برای اضافه کردن یک محصول جدید، به مسیر دانلودها > افزودن وارد شده و یک عنوان برای محصول جدید تعریف کنید. همچنین توضیحات مربوط به محصول را در باکس پایین بنویسید. می‌توانید محصول را از قسمت افزودن رسانه آپلود کرده و دسته‌بندی محصول را نیز از قسمت دسته بندی‌های دانلود انتخاب کنید. پس از افزودن محصول جدید در این بخش، روی گزینه انتشار کلیک کنید تا محصول مورد نظر آماده انتشار در سایت شود.

اعمال تنظیمات و محدودیت برای دانلود

ممکن است در وب‌سایت‌های فروشگاهی که از سرور NGINX میزبانی می‌شوند، با پیغام زیر مواجه شوید:

"Download Files Not Protected on NGINX"

در این صورت می‌بایست فولدرهای خود را قفل کنید تا کسی نتواند محصولات را جستجو کرده و فایل‌ها را به‌صورت رایگان دانلود کند. به این خاطر که این سرور از روش دانلود فایل در ازای پرداخت از طریق درگاه‌های پرداخت آنلاین پشتیبانی نمی‌کند و لینک‌های دانلود برای همه افراد باز خواهند بود.

به منظور ایجاد محدودیت برای دانلود فایل‌ها، در صورتی که مدیریت سرور بر عهده خودتان است، به فایل NGINX config وارد شده و خط دستور زیر را در این فایل اضافه کنید. نکته قابل‌توجه این است که این کد دستور تنها برای محدودسازی دانلود فایل‌های .zip معتبر است. در صورتی که فرمت فایل‌هایی که مایل به محدودسازی آن‌ها هستید متفاوت است، کافی است در کد دستور زیر به جای zip، فرمت فایل مورد نظر را جایگزین کنید.

rewrite ^/wp-content/uploads/edd/(.*)\.zip$ / permanent;

در صورتی که از سرور وب Apache استفاده می‌کنید، جای نگرانی نیست و نیازی به محدودسازی دانلود فایل‌ها نخواهید داشت، به این دلیل که EDD در وب‌سایت‌های تحت میزبانی این سرور به‌صورت خودکار عمل محدودسازی دانلود فایل‌ها را در ازای پرداخت وجه، انجام می‌دهد.

ایجاد کد تخفیف جدید

برای افزودن کد تخفیف به محصولات مورد نظر سایت، به مسیر داشبورد > دانلودها > کدهای تخفیف وارد شده و روی گزینه افزودن کلیک کنید. همچنین با کلیک روی این گزینه، لیستی از کدهای تخفیف ایجاد شده به ترتیب زمانی نمایش داده خواهد شد. در مقابل هر کد تخفیف، درصد تخفیف، تعداد دفعات استفاده، تاریخ شروع تخفیف، تاریخ انقضای کد تخفیف و وضعیت آن (فعال یا غیرفعال بودن) نمایش داده می‌شود. مقدار تخفیف بر حسب درصدی از قیمت کل فروش محصول مورد نظر است.

افزودن گالری تصاویر برای محصولات

برای افزودن گالری تصاویر برای یک محصول در EDD، افزونه‌های مختلفی از جمله EDD Download Images ارائه شده است که به شما امکان اضافه کردن تصاویر اضافی را به محصولات دانلودی می‌دهد. به محض دانلود این افزونه که از مخزن وردپرس قابل دریافت است، در هنگام افزون محصول دانلودی جدید، فیلدی تحت عنوان دانلود تصاویر به محیط EDD اضافه می‌شود که می‌توان در آن تصویر جدیدی را آپلود نمود. همچنین گزینه افزودن تصویر جدید در زیر این فیلد، امکان بارگذاری تصاویر بیشتر را فراهم می‌کند.

همچنین افزونه دیگری تحت عنوان Easy Digital Downloads Product Slider توسط وردپرس ارائه شده است که امکان افزودن گالری تصاویر محصول را به‌صورت اسلایدر فراهم می‌آورد. قابلیت سفارشی‌سازی در این افزونه وجود دارد و همچنین می‌توان آن را به نسخه‌های بالاتر به‌روزرسانی نمود.

برخی از تنظیمات دیگر Easy Digital Downloads

اگر به مسیر داشبورد > دانلودها بروید، تب‌های دیگری شامل سابقه پرداخت، مشتریان، کدهای تخفیف و گزارشات را مشاهده خواهید کرد. تب کدهای تخفیف همان‌طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، به منظور ایجاد کد تخفیف برای محصولات فروشگاهی وب‌سایت است.

تب سابقه پرداخت به شما کمک می‌کند که تاریخچه فروش محصولات سایت را مشاهده کنید. این تاریخچه همراه با جزئیات فروش ارائه می‌شود که برای تهیه صورت‌حساب مفید است. جزئیاتی نظیر ایمیل خریدار، مبلغ فروش، تاریخ فروش، نام مشتری و وضعیت خرید در این تب قابل‌مشاهده است.

تب مشتریان امکان شناسایی مشتری‌های وب‌سایت را به شما می‌دهد. همچنین در صورتی که نام مشتری خاصی مد نظرتان است، می‌توانید با جستجو در این بخش، به اطلاعات خرید وی دسترسی پیدا کنید.

تب گزارشات گزارش درآمد مربوط به فروشگاه شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. این گزارش امکان تجزیه و تحلیل عملکرد وب‌سایت فروشگاهی را برای فروشندگان فراهم می‌کند.

نتیجه گیری

افزونه Easy Digital Downloads یک افزونه کاربردی و مفید برای سایت‌های وردپرسی است که مدیریت و فروش محصولات دانلودی را آسان می‌کنند. با این افزونه به راحتی محصولات دانلودی ایجاد کنید، برای آن‌ها قالب و تصویر در نظر بگیرید و در نهایت آها را در سایت خود به فروش برسانید. در این مقاله تمام موارد و تنظیمات مربوط به این افزونه مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه از این سری مقالات می‌خواهیم نحوه راه اندازی سایت خبری با ورد پرس را بررسی کرده و به‌صورت گام به گام یک سایت خبری بسازیم.

دریا بهرامی- نویسنده

628
A
A