شبکه تحویل محتوا (CDN) چیست؟

شبکه تحویل محتوا (CDN) چیست؟
شبکه تحویل محتوا (CDN) چیست؟
9 ماه پیش

هر چقدر رابطه ما با اینترنت و فضای مجازی بیشتر می‌شود و برای رفع نیازهای خود بیشتر مجبور به مراجعه به آن می‌شویم، راهکارهای بیشتری برای آسان سازی استفاده ما به‌عنوان کاربر از این فضا و افزایش هر چه بیشتر میزان رضایت مندی‌مان از آن به وجود می‌آیند. یکی مولفه‌هایی که در 5 اولویت اول ویژگی‌های یک سایت خوب قرار دارد، سرعت لود وب‌سایت‌ است. حتما تا کنون با وب‌سایت‌‌هایی مواجه شده‌اید که سرعت بسیار پایینی دارند و برای لود شدن آن‌ها مجبور شدید چند دقیقه منتظر بمانید. در اینجور مواقع، اکثر کاربران به‌طور کلی بیخیال باز کردن وب‌سایت‌ شده و از آن خارج می‌شوند. سرعت بالای وب‌سایت‌ نه تنها می‌تواند باعث افزایش بازدید و رضایت بیشتر کاربران شود، بلکه تاثیر به‌سزایی در بهبود سئو سایت دارد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مولفه سرعت وب‌سایت‌ از چیزی که ما فکر می‌کنیم بسیار مهم‌تر است و باید توجه زیادی به آن شود.یکی از راهکارهایی که تاثیر چشمگیری در بالا رفتن سرعت وب‌سایت‌ دارد، شبکه تحویل محتوا یا به اختصار CDN است. اگر اخیرا با این عبارت رو به رو شده‌اید اما معنای آن را نمی‌دانید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا تمام چیزی را که باید درباره این شبکه بدانید، در اختیارتان قرار دهیم.

شبکه تولید محتوا (CDN) چیست؟

شبکه تولید محتوا (CDN) چیست؟

شبکه تحویل محتوا به انگلیسی معادل عبارت (Content Delivery Network) است و به مجموعه‌ای از سرورهایی اشاره می‌کند که طبق موقعیت جغرافیایی در سراسر کره زمین قرار گرفته‌اند. به‌طوری که این سرورها تمام نقاط دنیا را پوشش می‌دهند و به همراه یکدیگر برای تحویل سریع محتوا در اینترنت همکاری می‌کنند.

یک شبکه تحویل محتوا امکان انتقال سریع داده‌هایی را ایجاد می‌کند که برای لود شدن محتوای اینترنت، شامل صفحات HTML، فایل‌های جاوا اسکریپت، تصاویر و ویدئوها، ضروری هستند. محبوبیت شبکه های تحویل محتوا همواره در حال افزایش است و امروزه بخش عظیمی از ترافیک وب توسط این شبکه‌ها پوشش داده می‌شوند، شامل سایت‌های معروفی مانند فیسبوک، نتفلیکس و آمازون. یک شبکه که به‌درستی پیکربندی شده باشد، می‌تواند علاوه بر افزایش سرعت وب‌سایت‌ آن را در برابر بعضی از حملات ویروسی محافظت کند.

نحوه عملکرد شبکه تحویل محتوا

اگر بخواهیم نحوه عملکرد شبکه‌های تحویل محتوا را شفاف‌تر و به زبان ساده توضیح دهیم، بهتر است یک مثال بزنیم. فرض کنید خودتان در نقطه الف هستید و می‌خواهید از فروشگاهی در نقطه پ خرید کنید که فاصله زیادی با شما دارد. در این شرایط برای این که کارتان سریع‌تر پیش برود و زودتر به محصول مورد نیاز خود برسید، از دوست خود که در نقطه ب در محلی بین شما و فروشگاه زندگی می‌کند می‌خواهید این خرید را انجام دهد و برایتان تا درب منزل بیاورد. نقطه ب یا همان دوستتان در مثال بالا در واقع نقش همان شبکه‌‌های تحویل محتوا را ایفا می‌کند. این شبکه‌ها در مسیری بین شما و سرور اصلی قرار دارند و به جای این که در خواست شما برای بارگزاری سایت به سرور اصلی ارسال شود که بسیار زمان بر است، به این سرورها فرستاده می‌شود.

عملکرد شبکه تحویل محتوا

در نتیجه مدت زمانی که باید برای بارگزاری سایت منتظر بمانید نصف یا کمتر می‌شود و سرعت بسیار افزایش می‌یابد. دلیل این اتفاق دو مولفه است:

  • ارسال فایل‌های سایت از یک سرور نزدیک‌تر نسبت به سرور اصلی
  • تراکم پایین‌تر درخواست دهنده نسبت به سرور اصلی

به‌عنوان مثال، سایت‌های بزرگی مانند گوگل، یاهو و یوتیوب که ترافیک بسیار بالایی دارند، برای ارائه خدمات با سرعت مناسب باید از این شبکه‌ها استفاده کنند و همین کار را هم انجام می‌دهند. طبق آمارهای به دست آمده، کاربران یوتیوب ماهانه به‌طور متوسط حدود 6 میلیارد ساعت ویدئو در این سایت تماشا می‌کنند و اگر این سایت از این شبکه‌ها بهره نمی‌برد و این حجم از ترافیک عظیم روی دوش مدیران سایت بود، سرعت بازدید ویدئوها بسیار کاهش می‌یافت و در نتیجه آمار رضایت کاربران از یوتیوب کاهش پیدا می‌کند. همچنین شرکت‌هایی وجود دارند که شبکه های تحویل محتوا را به سایت‌های مختلف اجاره می‌دهند. مثلا یکی از پر طرفدارترین شرکت‌های معروف برای اجاره شبکه تحویل محتوا، شرکت Akamai نام دارد که سایت‌های پر بازدید می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مزایای استفاده از شبکه تحویل محتوا

در بخش ابتدایی مقاله اشاره کوچکی به مزایایی که استفاده از این راهکار در اختیار سایت‌ها قرار می‌دهد داشتیم اما در ادامه قصد داریم مهم‌ترین مزایای آن را به‌طور جداگانه بررسی کنیم.

بهبود مدت زمان بارگزاری وب‌سایت‌

اولین و مهم‌ترین مزیتی که هنگام شنیدن نام شبکه تحویل محتوا به ذهن خطور می‌کند، بهبود مدت زمان بارگزاری وب‌سایت‌ است. با استفاده از سرور این شبکه‌ها در نزدیکی موقعیت فیزیکی کاربران، تحویل محتوا به وب‌سایت‌ سریع‌تر انجام می‌شود و کاربران بارگزاری صفحات سریع‌تری را تجربه خواهند کرد. به این خاطر که بازدیدکنندگان سایت هنگامی که با سرعت پایین بارگزاری آن مواجه می‌شوند بیشتر برای بیرون رفتن از ساعت وسوسه می‌شوند، شبکه های تحویل محتوا می‌توانند آمار ترک سایت را توسط کاربران کاهش دهند و از طرف دیگر مدت زمان گذرانده شده در وب‌سایت‌ را توسط آن‌ها بیشتر کند. به عبارت دیگر، یک وب‌سایت‌ سریع‌تر به معنای بازدیدکنندگان بیشتر و گذراندن زمان بیشتری در سایت توسط آن‌ها است.

مزایای شبکه تحویل محتوا

کاهش هزینه‌های پهنای باند

هزینه‌های پهنای باند یک وب‌سایت‌ می‌تواند از هزینه‌های اصلی آن به حساب آید. شبکه های تحویل محتوا می‌توانند میزان داده‌هایی را که یک سرور اصلی باید ارائه دهند کمتر کنند و در نتیجه هزینه ‌هاست را برای صاحبان وب‌سایت‌ کاهش دهند.

افزایش میزان فراوانی و دسترس پذیری محتوا

میزان بیش از حد ترافیک یا نقص‌های ایجاد شده در سخت افزارها، می‌توانند عملکرد عادی وب‌سایت‌ را مختل کنند، اما شبکه های تحویل محتوا در چنین شرایطی نیز می‌توانند مفید باشند. این شبکه‌ها به لطف ماهیت توضیعی خود، می‌توانند ترافیک بیشتری را مدیریت کرده و در برابر نقص‌های سخت افزارها نسبت به خیلی از سرورهای اصلی بیشتر مقاومت کنند.

بهبود امنیت سایت

چهارمین مزیتی که استفاده از شبکه های تحویل محتوا به سایت ارائه می‌دهند، بهبود و افزایش امنیت سایت است. دلیل این موضوع این است که با استفاده از شبکه تحویل محتوا، ارتباطات مستقیم بسیار کمتر شده و اکثر ارتباطات غیر مستقیم خواهند شد. در نتیجه این شبکه‌ها به‌عنوان نوعی لایه محافظتی در برابر سرور اصلی عمل می‌کنند.

افزایش پهنای باند

یکی دیگر از مزیت‌های مهم ارائه شده توسط شبکه تحویل محتوا این است که به افزایش پهنای باند کمک می‌کند. شاید بپرسید چگونه؟

زمانی که شما به این شبکه‌ها سرور اضافه می‌کنید، در حقیقت در حال افزایش پهنای باند به اندازه سرویس اصلی هستید. به‌عنوان مثال در صورتی که سرور پهنای باندی برابر با 5 گیگابایت در اختیارتان قرار دهند و شما از شبکه‌های تحویل محتوایی با 8 عدد سرور بهره ببرید، پهنای باند شما برابر با 40 گیگابایت (5*8) خواهد شد.

راحتی استفاده

استفاده آسان یکی دیگر از مزیت‌هایی است که می‌توان با استفاده از شبکه تولید محتوا تجربه کرد. منظور از استفاده آسان این است که برای راه اندازی آن نیازی نیست تخصص حرفه‌ای و خاصی در زمینه شبکه‌های تحویل محتوا داشته باشید. اگر به خاطر داشته باشید، بالاتر گفتیم که شرکت‌هایی برای ارائه این شبکه‌ها وجود دارد. زمانی که با این شرکت‌ها ارتباط برقرار کنید، خودشان آموزش‌های مورد نیاز را برای راه اندازی این شبکه‌ها در اختیارتان قرار خواهند داد. علاوه بر این، تعداد زیادی از این شرکت‌ها افزونه‌هایی دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به آسانی از شبکه تحویل محتوا در سایت خود استفاده کنید.

شبکه تولید محتوا (CDN) چیست؟

چه کسانی باید از شبکه تحویل محتوا استفاده کنند؟

پاسخ این سوال احتمالا «اکثر وب‌مسترها» است. امروزه با افزایش روزانه تعداد وب‌سایت‌‌ها و وابستگی بیشتر کاربران به فضای مجازی، نیاز افراد و صاحبان سایت به مرور در حال بیشتر شدن است. البته باید دقت داشته باشید تمام افراد لزوما نباید از این شبکه‌ها استفاده کنند. به‌عنوان مثال اگر یک وب‌سایت‌ معمولی با میزان بازدید نه چندان بالا دارید و تمام کاربرانتان در یک موقعیت فیزیکی نزدیک به هم حضور دارند، نیازی به استفاده از این شبکه‌ها نیست. اتفاقا استفاده از شبکه تحویل محتوا در این شرایط می‌تواند عملکرد وب‌سایت‌ شما را بدتر کند. این شبکه ممکن است با معرفی یک نقطه اتصال غیر ضروری دیگر بین کاربر و سرور نزدیک که از قبل حضور داشت، در وب‌سایت اختلال ایجاد کند.

همچنین گروه دیگری از افراد که نباید از این شبکه‌ها استفاده کنند، کسانی هستند که قصد دارند دائما و به شکل منظم در سایت خود تغییر ایجاد کنند. چون سایت‌هایی که از این شبکه‌ها بهره می‌برند باید اعمال تغییرات سایت را توسط شرکت ارائه دهنده شبکه انجام دهند، این کار ممکن است هر مرتبه نیاز به زمان داشته باشد.

سخن نهایی

شبکه تحویل محتوا یکی از محبوب‌ترین راهکارهای موجود برای افزایش سرعت سایت‌های پر بازدید است که البته به جز بالا بردن سرعت، فواید دیگری را به صاحبان سایت ارائه می‌دهد. گرچه باید دقت داشته باشید که استفاده از شبکه تحویل محتوا برای تمام افراد ضرورتی ندارد و بهتر است قبل از استفاده آن‌ها، شرایط خود را کاملا بررسی کنید.

 

 

دریا بهرامی- نویسنده

1273
A
A