آموزش فعالسازی Zone Editor در cpanel

آموزش فعالسازی Zone Editor در cpanel
آموزش فعالسازی Zone Editor در cpanel
7 ماه پیش

کنترل پنل معروف سی‌پنل قابلیت‌های فراوانی داشته و هر یک از این موارد در بخش‌های مربوط به خود قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه کار با Cpanel سخت نیست، در برخی موارد لازم است که گزینه‌ها و خصوصیات بخصوصی را به صورت دستی فعال کنید. Zone Editor یکی از همین موارد بوده و برای تنظیم DNS خود نیاز دارید که به این بخش مراجعه کنید. در ادامه راهنمای مرحله به مرحله فعالسازی آن به شما آموزش داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این کنترل پنل بسیار معروف و کاربردی میتوانید محتوای "آشنایی با کنترل پنل cPanel" مطالعه کنید.

 

مدیریت کارها در cpanel

می‌توان cpanel را یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت سرور دانست و امروزه تعداد زیادی از توسعه دهندگان برای مدیریت سمت سرور سایت خود از cpanel استفاده می‌کنند. توان کار سی‌پنل بسیار بالا است و تمام نیاز کاربران را پوشش خواهد داد اما با این حال همچنان راز و رمزهایی در خصوص آن وجود دارد که برخی از آن‌ها اطلاع نداشته و بدون آموزش مناسب و گام به گام نمی‌توان از آن‌‌ها بهره برد. یکی از قابلیت‌های مهم cpanel مربوط به بخش Zone Editor است.

 

کاربردهای بخش Zone Editor در cpanel

برای درک بهتر ویژگی‌ها و خصوصیات Zone Editor بهتر است با کاربردهای مختلف آن آشنا شده تا بعد از آن بتوانید بهترین استفاده را از این ابزار ببرید. مهمترین کاربرد این قسمت مربوط به زمانی است که می‌خواهید DNSهای سایت را تنظیم کنید. هر زمان که بخواهید سایت شما به هاست مورد نظر متصل شود نیز باید از طریق این منو تنظیمات را انجام دهید. از جمله دیگر ویژگی‌ها در Advanced DNS Zone Editor می‌توان به تغییر پیشوند فرضی سیستم در خصوص اطلاعات، تغییر واحد زمانی ریکوردهای سیستم، تعریف هاست فرزند یا child host و در نهایت تعریف کلیدهای ارتباطی مختلف اشاره کرد. در صورت تمایل برای تنظیم این بخش و آشنایی با این قابلیت‌ها می‌توانید در ادامه آموزش فعال‌سازی و کار با این سیستم را مشاهده کنید.

 

نگاهی به DNS و ارتباط آن با سایت

برای کار کردن با بخش Zone Editor باید درک خوبی از DNSها داشته و بدانید که دقیقا چه عملیاتی در پس کارهای شما اتفاق می‌افتد.  زمانی که در مرورگر خود آدرس یک وبسایت را وارد می‌کنید، کلمات شما به زمان سیستم ترجمه شده و مرورگر به دنبال DNS مرتبط با جستجوی شما می‌گردد. در واقع دی‌ان‌اس به نحوی یک واسطه برای ارتباط دنیای اینترنت با IP وبسایت مورد نظر شما است. با پیدا شدن DNS، شما به IP ترجمه شده راهنمایی خواهید شد و در نهایت سایت بارگذاری می‌شود. بهتر است مطلب " DNS چیست؟" را حتما مطاله کنید تا با آن آشنا شوید.

در صورتی که DNS سایت مشکلی داشته باشد و یا اینکه به درستی تنظیم نگردد، شما با مشکلات جدی وربرو خواهید بود و اصلی‌ترین آن عدم اتصال هاست به دامنه است. برای تغییر و یا ایجاد ریکوردهای مختلف مربوط به DNS نیاز داریم که از طریق کنترل پنل خود نسبت به آن اقدام کنیم. در سی‌پنل با مراجعه به بخش Zone Editor می‌توان این تغییرات را انجام داد.

 

چه زمانی به Zone Editor مراجعه کنیم؟

ممکن برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که چه زمانی باید به سراغ Zone Editor رفته و تنظیمات مربوط به آن را فعال کنید. معمولا بیشترین مشکلاتی که در سایت شما به وجود می‌آید و نیاز به تغییر DNS خواهد بود در همان ابتدای کار است. حتی خود Cpanel ممکن به شما خطای زیر را نشان دهد.

Not able to add the DNS record on cPanel

در همچین شرایطی اولین قدم باید بررسی DNSها و مطابقت دادن این اطلاعات با نشانی‌ باشد که شرکت ارائه دهنده هاست برای شما ارسال کرده است. معمولا دلیل ارسال همچین ارورهایی فعال نبودن Zone Editor بوده و برای حل آن کافی است راهنمای زیر را دنبال کرده تا امکان اضافه کردن ریکوردهای جدید را پیدا کنید.

 

فعالسازی قدم به قدم Zone Editor در cpanel

1. در ابتدا لازم است که با سرچ آدرس سایت خود و وارد کردن اطلاعات مربوط به کنترل پنل وارد بخش Cpanel شده تا به تمام قسمت‌های مربوط به سایت دسترسی داشته باشید.

 

2. در مرحله بعدی باید به قسمت Packages بروید. می‌توانید از قسمت منوهای داخل سی‌پنل این کار را انجام داده و یا اینکه با سرچ کردن آن را پیدا کنید. با کلیک روی آن وارد بخش package interface می‌شوید.

فعالسازی قدم به قدم Zone Editor در cpanel

3. با ورود به صفحه بعدی باید از میان گزینه‌های موجود روی Feature Manager کلیک کنید تا صفحه Features باز شود.

 فعالسازی قدم به قدم Zone Editor در cpanel

4. در این قسمت دو بخش وجود دارد. در قسمت manage feature list باید روی edit کلیک کنید تا ویژگی‌های موجود را بتوانید تغییر دهید.

فعالسازی قدم به قدم Zone Editor در cpanel

5. در نهایت از داخل لیست باز شده باید گزینه Zone Editor را انتخاب کرده و در آخر تمامی تغییرات را ذخیره کنید.

با انجام این چند قدم ساده می‌توانید به تغییرات مربوط به DNS دسترسی داشته و در صورت نیاز به هرگونه تغییر در این سیستم به سرعت اطلاعات مورد نظر را وارد کنید.

 

وارد کردن یک ریکورد جدید در Zone Editor

در اکثر موارد Zone Editor  برای کاربران سی‌پنل آزاد است و می‌توانید از ابتدا کار خود را با آن انجام دهید. در غیر این صورت نیز با روش بالا می‌توانید آن را فعال کنید. حال که توانستید گزینه Zone Editor را پیدا کنید، بهتر است نحوه ساخت یک ریکورد جدید را نیز به شما معرفی کنیم.

در مرحله اول باید به Cpanel خود وارد شده و به بخش Domains بروید. گزینه Zone Editor در این بخش فعال خواهد شد. با کلیک روی گزینه + A Record می‌توانید یک آدرس جدید اضافه کنید. تنها با پر کردن نام و آدرس IP هاست خود می‌توانید ریکورد مورد نظر را بسازید.

سوالات متداول

با استفاده از Zone Editor چه کاری می‌توان انجام داد؟

مهمترین موضوع مربوط به تنظیم و یا تغییر DNSهای سایت است. در کنار آن می‌توانید کلیدهای ارتباطی، واحدهای زمانی ریکوردها و یا پیشوند مرسوم اطلاعات را نیز تغییر دهید.

تنظیم DNS برای چه کاری انجام می‌شود؟

DNSها به عنوان رابط بین مخاطب و هاست عمل کرده و با وارد کردن آدرس یک صفحه اینترنتی، اطلاعات مربوط به IP را خوانده و سایت را برای شما نمایش می‌دهد.

آیا مراجعه به Zone Editor برای همه افراد ضروری است؟

در بیشتر موارد این تنظیمات انجام شده و لازم نیست که خودتان DNSها را تنظیم کنید. در صورت نیاز به اضافه کردن موارد جدیدتر و یا تغییراتی در آن باید به Zone Editor رفت. در برخی موارد نیز با اخطار Not able to add the DNS record on cPanel روبرو شده و باید سریعا به Zone Editor مراجعه کنید تا تنظیمات DNS کامل شود.

برای فعالسازی Zone Editor باید چکار کرد؟

برای این کار باید وارد سی‌پنل خود شده و به بخش Packages مراجعه کنید. در قسمت Feature Manager می‌توانید گزینه Zone Editor را پیدا کرده و آن را فعال کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

6455
A
A