کسب‌وکار اینترنتی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

کسب‌وکار اینترنتی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟
کسب‌وکار اینترنتی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟
8 ماه پیش

کسب‌وکار اینترنتی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ راهکارهای راه‌اندازی و توسعه

در دنیای امروز کسب‌وکارها باید جایگاه خود را در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تثبیت کنند. در غیر این صورت، به‌سختی می‌توانند به بقای خود ادامه دهند. با وجود ابزارهایی مانند موتور جستجوی محصولات و فروشگاه‌های اینترنتی متعدد، کاربران قبل از هر خریدی ابتدا در مورد محصولات موردنظر خود، در اینترنت تحقیق می‌کنند و احتمال این‌که ابتدا از فروشگاه‌های اینترنتی خرید خود را انجام دهند، بسیار بالا است؛ بنابراین لازم است تا کسب‌وکارهای خود را بر روی اینترنت قرار دهید و همیشه در دسترس کاربران باشید تا فروش بیشتری را تجربه کنید. در حال حاضر فروش حضوری 50 درصد از سهم خود را ازدست‌داده و مردم تمایل دارند تا خرید های خود را به‌صورت اینترنتی انجام دهند، زیرا گزینه‌های جدیدی در دست خواهند داشت که ممکن است در منطقه خودشان موجود نباشد.

مهارت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

در اینترنت سامانه‌های زیادی هستند که امکان انتقال کسب‌وکار سنتی به اینترنت را فراهم می‌کنند. راه‌اندازی کسب‌وکار خدمات دورکاری هم نمونه دیگری از کسب‌وکار اینترنتی است و شما به‌جای محصول، خدمات اراده می‌دهید؛ برای مثال می‌توانید برای مشتری برنامه‌نویسی موبایل و یا طراحی گرافیک انجام دهید. خیلی از مهارت‌ها در اینترنت به‌عنوان خدمات قابل درآمدزایی هستند.

بنابراین مهارت‌های کسب‌وکار اینترنتی به دودسته تقسیم می‌شوند: دسته اول مهارت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و دسته دوم مهارت‌های موردنیاز برای کسب درآمد از خدمات دورکاری بر روی اینترنت است که در ادامه هر دو مدل را موردبررسی قرار می‌دهیم.

1.     مهارت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

به چهار صورت می‌توان در فضای مجازی و اینترنت کسب‌وکار را راه‌اندازی کرد:

  1. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی شخصی: در این روش شما با تهیه‌ هاست و دامنه و نصب یک نرم‌افزار سیستم مدیریت محتوا، می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید. در این مدل شما نیاز به پشتیبانی و رسیدگی به وب‌سایت خواهید داشت.
  2. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی آماده: وب‌سایت‌هایی در اینترنت هستند که خدمات ایجاد فروشگاه اینترنتی را به شما ارائه می‌دهند؛ اما به دلیل اشتراک سرویس‌هایشان و همین‌طور عمومی نبودن نرم‌افزار مستقل، نمی‌توان روی ادامه همکاری با آن‌ها حساب کرد؛ البته برای شروع کسب‌وکار و پایین آوردن هزینه‌ها گزینه‌های مناسبی هستند، اما وقتی کارتان بزرگ شد، باید به فکر راه‌اندازی وب‌سایت مستقل باشید.
  3. فروش در شبکه‌های اجتماعی: در این حالت یک حساب کاربری مخصوص کسب‌وکار خود باز می‌کنید و محصولات خود را با شیوه‌های بازاریابی نوین اینترنتی، در صفحه آن به فروش می‌رسانید.
  4. ترکیب فروشگاه اینترنتی با شبکه‌های اجتماعی: در این حالت یک وب‌سایت و یک حساب کاربری همنام با کسب‌وکار ایجاد می‌کنید و دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی را به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی خود هدایت می‌کنید.

معرفی مجموعه مهارت‌های کسب‌وکار اینترنتی

قبل از هر چیز باید با ابزارهای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی آشنا شوید:

  • مهارت کار با سیستم مدیریت محتوا
  • سئو یا همان بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو
  • مقاله‌نویسی و تبلیغ نویسی محصولات برای بالا رفتن آمار بازدید و فروش بیشتر
  • تبلیغات در فضای اینترنت
  • بازاریابی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

مهارت کار با سیستم مدیریت محتوا

این سامانه یک نرم‌افزار آنلاین است که نمای فروشگاه اینترنتی شما را ایجاد و مدیریت می‌کند. در حال حاضر بهترین نرم‌افزار در این زمینه وردپرس است که با افزونه ووکامرس می‌تواند بهترین مدل فروشگاه اینترنتی را ارائه دهد.

1 - Content Management System

برای این‌که با مدل عمومی سیستم‌های مدیریت محتوا بیشتر آشنا شوید، یک نمای کلی ازآنچه سیستم‌های مدیریت محتوا ارائه می‌دهند، به شما نشان می‌دهیم و بخش‌های کلی آن را معرفی می‌کنیم:

سیستم مدیریت مقالات: اولین موردی که با آن روبه‌رو خواهید شد، بخش مقالات است. در این بخش می‌توانید مقاله و خبر جدید اضافه کنید که حالت مجله اینترنتی داشته باشد، لیست مقالات را مشاهده کنید و آن‌ها را ویرایش یا پاک کنید. همچنین می‌توانید مقالات را دسته‌بندی کنید تا کاربران راحت‌تر به مقالات دسترسی داشته باشند.

سیستم مدیریت برگه‌های ایستا: این بخش شبیه به بخش مدیریت مقالات است با این تفاوت که برگه‌های ایستا را ایجاد و ویرایش می‌کند. این برگه‌ها برای ایجاد صفحه اول، صفحات فرود، متن‌های ایستا مانند متن "درباره ما" و جایگاه فرم‌های تعاملی کاربرد دارند.

سیستم مدیریت محصولات: این بخش به بخش مدیریت مقالات شباهت دارد با این تفاوت که در صفحه ویرایش محصول، کادر اطلاعات محصول و گالری تصاویر محصول وجود دارد و شما می‌توانید قیمت و نوع محصولات را وارد کنید.

تنظیمات فروشگاه: در این بخش نوع ارسال و حمل‌ونقل، درگاه های پرداخت ، واحد پولی، واحد وزن و نوع محصول را تنظیم می‌کنید.

آمار بازدید: در این بخش آمار بازدید را به‌صورت کلی و جزئی می‌توانید داشته باشید. این آمار به شما کمک می‌کند تا بدانید کاربران قبل از ورود به وب‌سایت شما، چه کلمات و عباراتی را جستجو کرده‌اند و از کدام منطقه حضور دارند.

تنظیمات پایه سیستم: در این بخش می‌توانید زمان، زبان، بخش نظرات، پیوند ها و ... را تنظیم کنید.

قالب و طراحی ظاهری: در این بخش می‌توانید طرح‌های آماده نمایش وب‌سایت را انتخاب و تنظیم کنید.

مدیریت افزونه‌ها: در این بخش می‌توانید افزونه‌ها و امکانات جدید اضافه کنید و آن‌ها را مدیریت کنید.

مدیریت فایل‌ها: این بخش مربوط به فایل‌ها و تصاویری است که در سیستم آپلود می‌کنید.

مدیریت کاربران: این بخش مربوط به کاربرانی است که در وب‌سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند و عضو هستند.

مدیریت سفارش‌ها: در این بخش می‌توانید لیست فروش‌ها و سفارش‌های وب‌سایت خود را ببینید.

مهارت سئو (بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو)

به کمک انجام عملیات سئو می‌توانید وب‌سایت خود را وارد صفحات اول موتورهای جستجو مانند گوگل کنید تا محصولات شما راحت‌تر و بیشتر دیده شوند. این مهارت، تخصصی است و کمک فراوانی به کسب‌وکار اینترنتی می‌کند. این مهارت به دودسته "سئو داخلی" و "سئو خارجی" تقسیم می‌شود. سئو داخلی به‌منظور بهینه‌سازی بخش‌های مختلف سایت مانند محتوا، سرعت بارگذاری وب‌سایت، مرتب کردن کدهای اجرا، بررسی لینک‌ها و... انجام می‌شود و سئو خارجی به‌منظور معرفی وب‌سایت در سایت‌های دیگر و معرفی در شبکه‌های اجتماعی است.

مهارت مقاله‌نویسی و تولید محتوا برای کسب‌وکار

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای معرفی وب‌سایت شما در موتورهای جستجو و اعتبار وب‌سایت شما در ذهن مشتری، مقالات و محتوایی است که در آن منتشر می‌کنید. این مهارت یک مهارت نگارشی است که با قوانین موتورهای جستجو ترکیب شده است. این مهارت خود به سه مهارت دیگر تقسیم می‌شود که باید بتوانید هم‌زمان آن‌ها را فرابگیرید یا حداقل برای آن‌ها افراد ماهر را استخدام کنید.

مهارت مقاله‌نویسی و تبلیغ‌نویسی

البته این کار اصلاً کار سختی نیست؛ برای مثال مقاله شما باید بیشتر از 1000 کلمه باشد تا معتبر شناخته شود و یا بخش‌بندی شده باشد و هر بخش با تیتر مربوط به خود پاراگراف‌بندی شده باشد. کلمه کلیدی در هر پاراگراف در نظر گرفته شود و به تعداد و تکرارها توجه شود تا یک مقاله خوب آماده شود.

برای نوشتن مقاله، می‌توانید از افزونهٔ Yoast SEO در سیستم مدیریت محتوای وردپرس، استفاده کنید که ایرادات مقاله را می‌گیرد و مناسب بودن مقاله را نشان می‌دهد. برای مثال اگر خاکستری باشد، یعنی عملیات سئو انجام نشده، اگر قرمز باشد، یعنی مقاله خیلی ضعیف است، اگر نارنجی باشد، یعنی مقاله ایراداتی دارد که باید رفع شود، اگر سبز باشد، یعنی مقاله مناسب انتشار است؛ البته در همان حالت سبز هم باید لیست ایرادات را بررسی کنید تا مطمئن شوید بیشتر آن‌ها رفع شده‌اند.

به‌علاوه همه این‌ها، شما می‌توانید برای محصولات خود ویدیو تبلیغاتی و یا آموزشی بسازید؛ وب‌سایت‌هایی که ویدیو منتشر می‌کنند، بیشتر موردتوجه موتورهای جستجو قرار می‌گیرند و درنتیجه بیشتر دیده می‌شوند.

مهارت تبلیغ نویسی، کمی با مقاله‌نویسی متفاوت است، اگرچه شیوه نگارش یکی است اما متن‌های نوشته شده، باید طبق روانشناسی فروش نگارش شود که نیاز به دوره تبلیغ نویسی دارد؛ بنابراین لازم است که مهارت تبلیغ نویسی را هم فرابگیرید.

مهارت تولید و تهیه تصاویر گرافیکی با نرم‌افزار فتوشاپ

برای این مهارت لازم است شما بر نرم‌افزار فتوشاپ تسلط نسبی داشته باشید؛ زیرا تصاویر باکیفیت از محصولات و تصاویر مناسب برای مقالات بسیار در جلب اعتماد مشتری اثر دارند. وقتی شما از یک وب‌سایت رسمی برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، نمی‌توانید فقط با دوربین موبایل یک عکس (که ممکن است تار هم باشد) در وب‌سایت قرار دهید، چون این نوع تصاویر فقط مناسب فروش محصولات دست‌دوم در وب‌سایت‌های تبلیغاتی مانند دیوار است؛ بنابراین حتی باید کمی در مورد عکاسی صنعتی هم مطالعه داشته باشید و در صورت امکان برای عکاسی از محصولات خود از دوربین حرفه‌ای و خیمه‌های عکاسی مخصوص محصولات استفاده کنید. درنهایت تصاویر را با نرم‌افزار فتوشاپ ویرایش کنید و رنگ و لعاب لازم را به آن بدهید و سپس در صفحه محصول یا مقاله منتشر کنید.

مهارت تولید و تدوین ویدیو

همان‌طور که گفتیم انتشار ویدیو در دیده شدن وب‌سایت شما در موتورهای جستجو بسیار مؤثر است و می‌تواند به‌صورت چشمگیری کسب‌وکار اینترنتی شما را رشد بدهد. ازاین‌رو باید بتوانید مهارت تولید ویدیو را فرابگیرید تا هم در وب‌سایت و هم در شبکه‌های اجتماعی از محصولات خود ویدیو تهیه کنید. مهارت تدوین نیاز به یادگیری نرم‌افزارهای افترافکت و پریمایر بر روی کامپیوتر دارد و در گوشی موبایل برای شبکه‌های اجتماعی باید کار با اپلیکیشن‌های KineMaster و VivaVideo را فرابگیرید.

مثالی است که می‌گوید محتوا پادشاه است؛ درنتیجه اگر شما به تولید محتوا بپردازید، قطعاً به کسب‌وکار اینترنتی خود رونق خواهید داد.

مهارت تبلیغات در فضای مجازی

در این مهارت شما باید با ساختار فضای مجازی آشنا شوید و روش‌های تبلیغات در فضای مجازی را فرابگیرید. نحوه برخورد با مشتری در فضای مجازی کمی با فضای حقیقی تفاوت دارد، اما در کل ساختار گفتگو یکی است. نکتهٔ مهمی که باید در مورد تبلیغات بدانید، این است که باید تبلیغات را به‌صورت هدفمند و زمان‌بندی‌شده انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

2 - Ads

این مهارت خود به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

تبلیغات در اینترنت

تبلیغات در فضای مجازی خود به دو صورت انجام می‌شود:

اول تبلیغات در فضای اینترنت است که به‌صورت تبلیغ در وب‌سایت‌های معتبر انجام می‌شود. این شیوه خود به دو شکل دیگر انجام می‌شود. یکی تبلیغات در سرویس‌های تبلیغاتی مانند Anetwork و صباویژن است و دیگری تبلیغات به‌صورت مستقیم در وب‌سایت‌های معتبر است. سرویس‌های تبلیغاتی، تبلیغ شما را در وب‌سایت‌های پربازدید منتشر می‌کنند و بابت کلیک شدن و دیده شدن از شما هزینه دریافت می‌کنند.

اما بعضی از وب‌سایت‌های معتبر تبلیغات را خودشان به‌صورت مستقیم دریافت می‌کنند، زیرا به بازدید و اعتبار خود مطمئن هستند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

مدل دوم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های پیام‌رسان است. در شبکه‌های اجتماعی صفحات و کانال‌های زیادی وجود دارند که بازدید بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. ازاین‌رو می‌توان در آن‌ها تبلیغات انجام داد و با توجه به استقبال کاربران از این پلتفرم‌ها، تبلیغات در این شبکه‌ها بسیار مؤثر است.

2.     مهارت‌های موردنیاز برای ارائه خدمات دورکاری یا فریلنسری

برنامه‌نویسی وب‌سایت و اپلیکیشن

به کمک این مهارت می‌توانید اپلیکیشن‌های موبایل و یا وب‌سایت طراحی کنید. این مهارت بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است و ازآنجاکه توسعه اپلیکیشن‌ها پایانی ندارد، می‌تواند شغلی همیشگی و پایدار باشد؛ اما توجه داشته باشید که تجربه و حرفه‌ای بودن در این رشته بسیار مهم است و قبل از شروع کسب‌وکار خود، مطمئن شوید که در این رشته حرفه‌ای شده‌اید. برنامه‌نویسی با زبان‌ها و متدهای مختلفی انجام می‌شود و ازآنجاکه برنامه‌نویسی و کاربرد آن‌ها باهم متفاوت است، باید ابتدا نوع برنامه‌ای که می‌خواهید کارکنید را مشخص کنید و سپس زبان‌های موردنیاز آن را فرابگیرید. در ادامه چند زبان را بررسی می‌کنیم:

زبان JavaScript: این زبان به‌تنهایی و به کمک فریم ورک‌ها، قادر به ایجاد اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ است و می‌توان از آن برای برنامه‌نویسی توسعه وب‌سایت سمت سرور استفاده کرد؛ اگر در این زبان حرفه‌ای شوید به درآمد بالایی دست پیدا خواهید کرد.

زبان جاوا: اپلیکیشن‌های دسکتاپ و اندروید.

زبان دارت فلاتر: اپلیکیشن‌های دسکتاپ و اندروید و آیفون.

زبان HTML و JavaScript: پردازش و ایجاد نمای وب‌سایت سمت مشتری.

زبان PHP: توسعه برنامه‌نویسی سمت سرور وب‌سایت.

زبان Python: برنامه‌نویسی دسکتاپ و سخت‌افزار.

زبان C++ : برای توسعه برنامه‌های نزدیک به سخت‌افزار.

3 - Mobile app development programming

این نکته را به یاد داشته باشید که هر زبان برنامه‌نویسی خود دارای فریم ورک‌هایی است که قوانین خواص خود را دارند و باید آن‌ها را نیز فرابگیرید.

در مورد طراحی وب‌سایت باید چندین زبان سمت سرور و سمت مشتری را همراه با فریم ورک‌های آن‌ها فرابگیرید تا بتوانید یک وب‌سایت سالم و باکیفیت عرضه کنید. البته اگر علاقه داشته باشید، خیلی زود آن‌ها را یاد می‌گیرید. همچنین می‌توانید اپلیکیشن بسازید و در اپ استورها به فروش برسانید.

طراحی گرافیک

این حرفه یکی از پرکاربردترین حرفه‌ها در سطح اینترنت است اما نیاز است که شما در آن کاملاً مسلط شده باشید تا بتوانید به درآمد بالا دست پیدا کنید. یادگیری گرافیک آسان است اما به علاقه و خلاقیت نیاز دارد. ازاین‌رو بهتر است روزانه حداقل با یک پروژه تمرین کنید. همان‌طور که در پاراگراف‌های قبل هم گفته شد، برای این مهارت نیاز به یادگیری نرم‌افزار فتوشاپ دارید. البته برای طراحی‌های وکتور و لوگو که در دستهٔ حرفه‌ای‌تر قرار می‌گیرند، باید همراه با فتوشاپ، نرم‌افزار ایلستریتور را هم یاد بگیرید.

4 - Graphic Design

ترجمه از زبان‌های خارجی به زبان فارسی یا برعکس

این کار نیاز به دانش قبلی دارد و نمی‌توان یک شبه تصمیم گرفت که یک‌زبان جدید یاد گرفت و از آن کسب درآمد کرد. حداقل باید 5 سال تجربه و مطالعه قبلی داشته باشید تا ترجمه خوبی را ارائه دهید. بااین‌وجود اگر کیفیت کار شما خوب باشد، قطعاً درآمد خوبی را کسب خواهید کرد. پرکاربردترین زبان‌ها درزمینهٔ ترجمه، انگلیسی، عربی، ترکی، فرانسوی و آلمانی هستند؛ البته زبان‌های روسی و چینی هم به نسبت پرکاربرد هستند اما در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

آموزش ویدیویی

درصورتی‌که بر حرفه خاصی مسلط هستید و توانایی آموزش ویدیویی دارید، می‌توانید از کار خود ویدیو و آموزش بسازید و در وب‌سایت‌های آموزشی آموزش‌های خود را به فروش برسانید. امروزه آموزش مخصوصاً در شرایطی که دسترسی به آموزش‌های حضوری کمتر است، می‌تواند درآمدهای بالایی را برای شما به همراه داشته باشد. فقط باید توجه داشته باشید که آموزش موردنظر شما برای عموم مناسب و پرطرفدار باشد. در حال حاضر آموزش ایجاد کسب‌وکارهای خانگی بسیار پرطرفدار هستند و بعد از آن‌ها آموزش زبان انگلیسی و ترکی طرفدار دارد.

5 -Online training

فروش فایل‌های کاربردی

فایل‌های کاربردی مانند قالب‌های گرافیکی و مقالات مهم که برای افراد خاصی ارزش دارند، می‌تواند برای شما سودآور باشد. برای مثال بعضی از قالب‌های وردپرس فروش میلیونی داشته‌اند. این کار به کمی تحقیق و خلاقیت نیاز دارد. فروش اپلیکیشن‌های موبایلی در اپ استور هم در همین دسته قرار دارند.

همکاری در فروش و بازاریابی اینترنتی

این مدل کسب‌وکار، بدون هیچ سرمایه‌ای و فقط با داشتن یک کامپیوتر یا حتی گوشی قابل انجام است. به این صورت که شما مجموعه‌ای از محصولات را از شرکت‌های معتبر معرفی می‌کنید و با هر بار خرید از شما، پورسانت شما هرماه به شما واریز می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که این محصولات باکیفیت باشند تا اعتبار شما خدشه‌دار نشود. پس قبل از بازاریابی محصولات، ابتدا باید در مورد آن‌ها تحقیق کنید و از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید. اگر بتوانید و علاقه داشته باشید، این کار فرقی با فروش محصولات خودتان نخواهد داشت و از درآمد خوبی برخوردار خواهید شد.

سخن پایانی

درصورتی‌که کسب‌وکار شما  در حال توسعه هست، بهتر است برای مدیریت وب‌سایت و تولید محتوا و... افراد مناسبی را استخدام کنید تا آن‌ها در کمترین زمان ممکن این کار ها را انجام دهند.

مهارت‌های بیشتری وجود دارد که باید در کسب‌وکار اینترنتی فرابگیرید، اما این مهارت‌ها که بررسی کردیم، از مهم‌ترین آن‌ها بود. برخی دیگر از مهارت‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند، حسابداری، تایپ ده‌انگشتی، کار با مجموعه نرم‌افزارهای آفیس، کار با ابزارهای آنلاین سئو مانند گوگل سرچ کنسول و... است.

در آخر باید این نکته را یادآور شوم که شیوه‌ها و ابزارهای کار در فضای اینترنت هرروز در حال به‌روز شدن هستند و طبیعی است که باید همیشه در حال یادگیری ابزارهای جدید باشید؛ یادگیری ابزارهای جدید، شما را از دیگر رقبا جلو می‌اندازد و باعث رشد سریع‌تر کسب‌وکار اینترنتی شما می‌شود.

 

 

 

 

دریا بهرامی- نویسنده

1434
A
A