هاستینگ ابری یا کلاد هاستینگ چیست؟

هاستینگ ابری یا کلاد هاستینگ چیست؟
هاستینگ ابری یا کلاد هاستینگ چیست؟
4 ماه پیش

اگر تا به حال به دنبال میزبانی وب‌سایت یا برنامه بوده‌اید، با واژه هاستینگ ابری برخورد کرده‌اید. اما هاستینگ ابری یا میزبانی ابری چیست و چگونه کار می‌کند؟

به بیان ساده، هاستینگ ابری (Cloud Hosting)، یک سرور و زیرساخت شبکه است که از نرم‌افزار برای تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی استفاده می‌کند. غالباً از این دستگاه‌ها به عنوان ماشین مجازی یا ماشین مجازی‌ساز (VM) یاد می‌شود. به‌جای میزبانی وب‌سایت بر روی یک دستگاه، هاستینگ ابری به شما امکان می‌دهد، داده‌های خود را در سرورهای متعدد و به هم پیوسته که در یک منطقه جغرافیایی گسترده واقع شده‌اند، پخش کنید. این سرورها فقط در یک محیط مجازی وجود دارند، که حتی اگر یک سرور خراب شود، سرور دیگری وارد می‌شود تا همه‌چیز در حال اجرا باشد. از این رو به آن، هاستینگ ابری گفته می‌شود.

در اینجا نگاهی به هاستینگ ابری، نحوه عملکرد آن و نحوه یافتن میزبان ابری مناسب برای کسب‌و‌کار خود می‌اندازیم.

هاستینگ ابری، گاهی اوقات به‌عنوان میزبانی سرور درخواستی، میزبانی سرور ابری یا میزبانی سرور خوشه‌ای شناخته می‌شود.

میزبانی وب ابری، میزبانی است که از منابع چندین سرور خوشه‌ای استفاده می‌کند. اساساً، این بدان معناست که وب‌سایت شما از منابع مجازی چندین سرور استفاده می‌کند تا همه جنبه‌های میزبانی سایت شما را در خود جای دهد. در کلاد هاستینگ، بار متعادل است، امنیت رعایت می‌شود و منابع سخت‌افزاری تقریباً در دسترس هستند، بنابراین می‌توان در مواقع مورد‌نیاز از آن‌ها استفاده کرد. در نظر داشته باشید خدمات هاستینگ ابری محدود به هاستینگ وب‌سایت‌ها نیست، این سرویس‌ها همچنین برنامه‌ها، ایمیل و موارد دیگر را میزبانی می‌کنند و می‌توانند برای ذخیره اطلاعات استفاده شوند.

 

مزایای هاستینگ ابری

هاستینگ ابری موجب صرفه جویی قابل توجهی در سرمایه و عملیات سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود زیرا آن‌ها مجبور نیستند هزینه زیادی را برای سرمایه اولیه مربوط به مالکیت و مدیریت مراکز داده هزینه کنند؛ علاوه بر این مورد، نگهداری طولانی مدت داده‌ها به یک فرآیند ساده‌تر تبدیل می‌شود.

یکی از مزایای اصلی استفاده از خدمات هاستینگ ابری، مقیاس‌پذیری، انعطاف‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه بودن در ساخت وب‌سایت‌ها و سایر خدمات است. با هاستینگ ابری می‌توانید به منابع مورد‌نیاز خود در هنگام رشد دسترسی پیدا کنید. گروهی از ابرها را تجسم کنید، وب‌سایت شما در این ابرها اجرا می‌شود اما ناگهان سایت دچار افزایش ترافیک می‌شود. شما می‌توانید ابرهای بیشتری را در اطراف سایت خود جمع‌آوری کرده و از آن پشتیبانی کنید تا کاربران شما هیچ‌گونه تخریب خدمات را مشاهده نکنند. با این حال، اگر دیگر نیازی به ابرهای اضافی ندارید، می‌توانید اجازه دهید آنها شناور شوند. شرکت‌هایی که از سرویس هاستینگ ابری استفاده می‌کنند، از مزایای حفاظت از اطلاعات برخوردار می‌شوند. سرویس‌های هاستینگ ابری همچنین از نظر سرعت و اقدامات امنیتی به‌روزتر از هاست‌های معمولی هستند.

چه نوع وب‌سایت‌هایی از هاستینگ ابری استفاده می‌کنند؟

هاستینگ ابری اغلب یک راه‌حل برای وب‌سایت‌هایی است که از منابع ارائه‌دهنده هاستینگ مشترک موجود خود فراتر رفته‌اند. اگر یک وب‌سایت بسیار مشهور است و باعث ایجاد فشار بر منابع ارائه شده توسط سرور مشترک می‌شود، ممکن است لازم باشد راه‌حل دیگری پیدا کنید؛ این راه حل هاستینگ اختصاصی است که تنها وب سایت شما در سرور قرار دارد. با این حال، مشکل هاستینگ اختصاصی این است که هم هزینه قابل‌توجهی دارد و هم نیاز به سطح خاصی از دانش فناوری اطلاعات دارد. با هاستینگ ابری، می‌توانید بسیاری از مزایای هاستینگ اختصاصی را بدون چالش‌های فنی و مالی، در اختبار داشته باشید. این امر برای خبرگزاری‌ها و شرکت‌هایی که انتظار افزایش ترافیک یا تعداد زیادی کلیک روی پست‌های خود را دارند، جذاب و محبوب است. در نهایت، در بسیاری از شرایط انتخاب بسیار خوبی است، به همین دلیل است که می‌تواند با هاستینگ اشتراکی و سرورهای مجازی رقابت کند.

اخیراً، کسب‌و‌کارهای کوچک برای رفع نیازهای روزمره خود به سمت هاستینگ ابری حرکت کرده‌اند. این امر به این‌گونه مشاغل اجازه می‌دهد در محیطی مقرون‌به‌صرفه فعالیت کنند. هاستینگ ابری باعث ایجاد نوآوری می‌شود و به مشاغل کمک می‌کند تا نیازها و خواسته‌‌های متغیر را برآورده کنند.

هاستینگ ابری؛ تغییر چشم‌انداز میزبانی بهتر

ماهیت ذاتی انعطاف‌پذیری ابر به این معنی است که به توسعه و تکامل خود ادامه می‌دهد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد محیط میزبانی خود را به راحتی وفق دهید تا با نیازهای متغیر خود مطابقت داشته باشد. با توجه به مزایای آن نسبت به راه‌حل‌های رایج فناوری اطلاعات، کاربران و سازمان‌های بیشتری به سمت هاستینگ ابری حرکت می‌کنند.

نمونه‌هایی از سایت‌هایی که از هاستینگ ابری استفاده می‌کند

شرکت‌های بزرگ و کوچک از خدمات هاستینگ ابری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال گوگل منابع خود را بر روی صدها سرور در فضای ابری پخش می‌کند و آن را قابل اعتماد کرده است. Netflix بزرگترین سایت پخش فیلم، با افزایش شدید تقاضا مواجه می‌شود اینجاست که هاستینگ ابری به Netflix مقیاس پذیری مورد نیاز را می‌دهد. به طور مشابه سایت‌های اجتماعی مانند Facebook، Pinterest و Instagram، برای تنظیم سطح مختلف ترافیک به هاستینگ ابری متکی هستند.

اگر قصد دارید از هاستینگ ابری استفاده کنید، نیازهای خود را به‌ویژه سطح مقیاس‌پذیری و دیگر موارد را با دقت ارزیابی کنید و از میان گزینه‌های موجود بهترین انتخاب را برای

دریا بهرامی- نویسنده

1367
A
A