استفاده از هوش مصنوعی گوگل جمینای ( گوگل بارد)

استفاده از هوش مصنوعی گوگل جمینای ( گوگل بارد)
استفاده از هوش مصنوعی گوگل جمینای ( گوگل بارد)
2 ماه پیش

امروزه استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌ها و زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پزشکی گرفته تا ویرایش و ترجمه متون همگی به نوعی از این فناوری بهره‌مند می‌شوند. ساخت ماشین‌های خودران که خود بر اساس موقعیت و مکان تصمیم می‌گیرند و نیازی به کنترل انسان ندارد نمونه‌ای از به‌کارگیری هوش مصنوعی است. گوگل یکی از موتورهای جستجوگر است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در دنیای اینترنت و موتورهای جستجو از AI برای جستجوی کلمات کلیدی، جستجوی متن و.. استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید به صورت کامل با موضوع هوش مصنوعی آشنا شوید محتوای هوش مصنوعی چیست؟ را حتما بخوانید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با Google Gemini آشنا کنیم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

هوش مصنوعی گوگل جمینای چیست؟

گوگل یکی از شرکت‌های بزرگ و به نام آمریکایی است که در زمینه اینترنت، فناوری و تکنولوژی فعالیت می‌کند. این شرکت به تازگی هوش مصنوعی Google Gemini را توسعه داده است که از مدل زبانی LaMDA برای یادگیری و پردازش پاسخ‌های خود استفاده می‌کند. این هوش مصنوعی در ابتدا یک پروژه آزمایشی به نام Bard بود که تقریباً پس از یک سال توسعه و آزمایش با نام جدید خود یعنی Gemini به کار خود ادامه داد. به دلیل بهره‌مندی این بات از هوش مصنوعی به آن artificial intelligence chatbot به معنی چت هوش مصنوعی گوگل نیز می‌گویند. اگر بخواهیم گوگل جمینای را در یک جمله تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که جمینای برنامه‌ای است که به کمک هوش مصنوعی گفت‌وگو با انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

جمینای (مدل زبانی) می‌تواند به کمک هوش مصنوعی دستورات مبتنی بر متن را دریافت و آنها را اجرا کند. از جمله وظایف و قابلیت‌های این جمینای (family of language models by Google DeepMind ) می‌توانیم به مواردی مانند ارائه پاسخ‌ها و خلاصه‌ها و ایجاد اشکال مختلف محتوا اشاره کنیم. همچنین جمینای اطلاعات موجود در اینترنت را خلاصه می‌کند و با ارائه لینک‌های به کاربران جستجوی مطالب مختلف را برای آنها آسان‌تر می‌کند. شرکت گوگل ابزار چت جمینای را بعد از راه اندازی موفقیت‌آمیز ChatGPT OpenAI منتشر کرد.

هوش مصنوعی گوگل جمینای چیست؟

رقابت گوگل جمینای و ChatGPT

ChatGPT یک سیستم هوش مصنوعی است که برای پاسخ به انسان‌های انسان راه اندازی شده است. در واقع ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که می‌تواند خدمات مبتنی بر متن را به کاربران خود ارائه دهد. توانایی و مهارت این ربات در پاسخ‌دهی به سؤالات بسیار بالا است و همین باعث محبوبیت این ربات چت هوش مصنوعی شده است. چت جی پی جی اولین ربات هوش مصنوعی با قابلیت و توانایی‌های منحصربه‌فرد است. این ربات از مدل زبانی Transformer برای تولید پاسخ‌های معنادار و پاسخ‌های طبیعی استفاده می‌کند. این ربات چت به عنوان یک انقلاب برای مقابله با موتور جستجوگر گوگل و سبقت‌گرفتن از آن در زمینه تبلیغات و کسب‌وکارهای اینترنتی، ارائه گردید. قابلیت و کارایی این ربات تا زمانی که گوگل ابزار جمینای را منتشر کند بی‌همتا و منحصربه‌فرد بود و تا آن زمان رقیبی سرسخت برای این ربات وجود نداشت.

با انتشار Google Gemini از محبوبیت این ربات به شدت کاسته شد. با این وجود بین این دو بات از لحاظ عملکرد و توانایی به پاسخ‌دادن به سؤالات تفاوت‌های وجود دارد. در برخی موارد گوگل جمینای عملکرد بهتری دارد و در برخی موارد نیز چت جی پی تی توانسته است عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. برای این که بررسی کنیم در رقابت بین این دو هوش مصنوعی کدام یک برنده است باید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی کنیم. برای آشنایی کامل با ربات چت ChatGPT محتوای ChatGPT چیست؟ را مطالعه کنید.

 

مقایسه نقاط ضعف گوگل جمینای نسبت به chatgpt

بدون شک پشتیبانی chatgpt از زبان‌های انگلیسی، غیرانگلیسی و گویش‌های محلی بسیار بهتر از گوگل جمینای است. گوگل جمینای پشتیبانی خوبی از زبان انگلیسی دارد؛ ولی از زبان‌های ژاپنی و کره ای پشتیبانی ضعیفی دارد. در نسخه کنونی این هوش مصنوعی هنوز سایر زبان‌ها مورد پشتیبانی قرار نگرفتند. به گفته شرکت گوگل این ربات توانایی پشتیبانی از 40 زبان را خواهد داشت که این تعداد بازهم از زبان‌های چت جی پی تی کمتر است. سوال از هوش مصنوعی بهترین روش برای بررسی توانایی و قابلیت‌های آن است. توانایی دادن پاسخ صحیح به سؤالات چالشی توسط گوگل جمینای پایین‌تر از چت جی پی تی است. بررسی‌ها نشان داده است که در پاسخ به سؤالات چالشی و پیچیده chatgpt توانسته است عملکرد بهتری داشته باشد.

 

مقایسه نقاط قوت گوگل جمینای نسبت به chatgpt

با وجود ضعف‌های که جمینای در مقایسه با  chatgpt دارد نقاط قوتی نیز دارد که باعث می‌شود در مواردی حتی بهتر از آن عمل کند. در واقع نقاط قوت این چت هوش مصنوعی باعث سبقت گرفتن آن از chatgpt شده است. اولین نقطه قوت Gemini توانایی قابل قبول در کدنویسی است. برنامه نویسان می‌توانند از این چت برای کد نویسی کمک بگیرند و از مهارت و قابلیت خوب ان نهایت استفاده را بکنند. گوگل Gemini توانایی بسیار خوبی در نوشتن شعر و موسیقی معنا دار در سبک‌ها و روش‌های مختلف دارد. از دیگر نقاط قوت چت هوش مصنوعی جمینای می‌توانیم به توانایی بالا در دادن پاسخ‌های جستجو محور اشاره کنیم. یکی از بهترین نقاط قوتی که چت جمینای نسبت به چت جی پی تی دارد دسترسی آسان تنها با یک آدرس جمیل است.

 

قابلیت‌ها و امکانات گوگل جمینای

بدون شک گوگل جمینای به دلیل قابلیت‌ها و امکانات خوبی که دارد توانسته است تا این حد پیشرفت کند. آشنایی با قابلیت و امکانات این ربات باعث می‌شود که افراد بیشتری به سمت استفاده از آن سوق پیدا کنند. از جمله قابلیت و امکانات خوب آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • این چت توانایی خوبی در کدنویسی دارد.

  • توانایی بالا در نوشتن شعر و موسیقی از دیگر قابلیت‌های این چت است.

  • توانایی بالا در دادن پاسخ‌های جستجو محور.

  • ساخت تصاویر گرافیکی با متن توصیفی.

  • آپلود اسناد متنی مثل فایل‌های PDF و Word برای پردازش آنها.

  • پردازش برگه آزمایشات پزشکی و توصیه های پزشکی بر اساس آن.

  • توانایی مشاوره و روانکافی افراد و توصیه های روانپزشکی.

  • توانایی مشورت در مورد مسائل مختلف زندگی و روزمره.

  • توانایی دادن پاسخ‌های متنی به سؤالات کاربران به زبان‌های مختلف و غیرانگلیسی.

  • پشتیبانی از 40 زبان مختلف.

 

هوش مصنوعی گوگل برای اندروید

استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت و طراحی اپلیکیشن‌ها تحول بسیار بزرگی در دنیای فناوری اطلاعات یا همان IT به وجود آورده است. امروزه رد پای اپلیکیشن‌های هوشمند تقریباً در هر حوزه‌ای به وضوح دیده می‌شود. هوش مصنوعی آنلاین توانسته است ارتباط بین ماشین و انسان را بهتر و بیشتر از گذشته کند. استفاده از دستیارهای مجازی بسیاری از کارها را برای ما انسان‌ها آسان‌تر کرده است. امروزه بیشتر کارهای مربوط به خرید، برقراری تماس، خواندن ایمیل و.. به صورت آنلاین انجام می‌شود. اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی برای اندروید توانسته‌اند تحولات بسیار بزرگی را در زندگی روزمره افراد به وجود آورند.

شرکت گوگل همواره یکی از پیش‌گامان استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا بوده است. در زمینه هوش مصنوعی نیز این شرکت اپلیکیشن‌ها و ربات‌های متنوعی را برای کاربران گوشی‌های هوشمند ارائه کرده است. گوگل اسیستنت (Google Assistant)یکی از بهترین اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی اندروید است که قادر است حتی زمان استفاده از هندزفری نیز به درخواست کاربران پاسخ بدهد. از جمله ویژگی‌های خوب این برنامه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پخش موسیقی بعد از دریافت فرمان صوتی مرتبط با آن.

  • برقراری تماس، ارسال پیامک و ایمیل هنگام استفاده از هندزفری.

  • دسترسی سریع به اطلاعات محلی. جهت‌یابی.

  • امکان جستجو در صفحات گوگل به کمک فرمان‌های صوتی.

 

هوش مصنوعی بینگ

هوش مصنوعی بینگ یک موتور جستجوگر اصلاح شده است که نتایج شخصی‌سازی‌شده را به کاربران ارائه می‌دهد. الگوریتم‌های این ماشین جستجو مانند سایر موتورهای جستجو مجموعه بزرگی از داده‌ها را به‌عنوان منابع پاسخ‌های خود دریافت کرده و با ترکیب و بهبود آنها به سؤالات مطرح‌شده پاسخ می‌دهد.  زبان Bing artificial intelligence طبیعی است؛ یعنی انسان‌ها می‌توانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کرده و پاسخ‌های درست و واقعی استفاده کنند. در واقع هوش مصنوعی بینگ راهی مناسب‌تر به جای ارائه کلی سایت و صفحه به کاربران است. پاسخ‌ها آن واقعی‌تر، دقیق‌تر و چکیده کلی از مطالب موجود رد اینترنت است. این ماشین تنها قابل اجرا بر روی سرورهای مایکروسافت است. برای دسترسی به این ماشین باید از موتور جستجوگر بینگ استفاده شود. برای آشنایی کامل با بینگ توصیه می‌کنیم محتوای  بینگ چیست؟  را مطالعه کنید.

 

هوش مصنوعی Copilot

هوش مصنوعی "کاپیلوت" یک نسخه اختصاصی شده از "چت جی‌پی‌تی 4" است و مانند "Gemini" و "Chat GPT4" عمل می‌کند. با این تفاوت که رایگان است و برای پاسخ‌های خود حالت های مختلفی را می‌توان برای آن تنظیم کرد تا عملکرد بهتری داشته باشد. البته نمی‌توان گفت که مایکروسافت چیز جدیدی را ارائه کرده است، زیرا "Copilot" خود یک شاخه از "ChatGPT4" است که از سوی شرکت OpenAI عرضه شده است. البته اگر مایکروسافت موفق به خرید کامل شرکت OpenAI شود، آنگاه می‌توان گفت که مایکروسافت یک هوش مصنوعی مستقل از خود دارد.

 

نحوه استفاده از گوگل جمینای

برای استفاده از گوگل جمینای تنها به یک اکانت گوگل نیاز دارید که همه ما حداقل یک حساب کاربری در گوگل داریم. همچنین به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، کاربران ایرانی نمی‌توانند با DNS ایران به گوگل جمینای دسترسی داشته باشند. بنابراین قبل از اینکه وارد صفحه جمینای شوید، ابتدا DNS خود را به کمک ابزار تحریم شکن از آدرس shecan.ir تغییر دهید و سپس به صفحه جمینای ورود کنید. در نهایت به سایت gemini.google.com مراجعه کنید و بعد از ورود از این ربات استفاده نماید. شما می‌توانید از طریق قسمت چت برنامه یا از طریق میکروفون سؤالات خود را از جمینای بپرسید و جواب خود را دریافت کنید.

نحوه استفاده از گوگل جمینای

 

Google Gemini چگونه کار می‌کند؟

Gemini از نسخه سبک LaMDA تغذیه می‌شود. LaMDA یک مدل زبان بزرگ است که بر روی مجموعه داده‌های متشکل از کاراکترهای محاوره عمومی و داده‌های وب آموزش داده شده است.

دو عامل مهم این زبان برنامه‌نویسی را نسبت به سایر زبان‌ها متمایز می‌سازد:

  1. ایمنی: این مدل با تنظیم پروتکل‌های امنیتی، سطح ایمنی بالایی را برای کاربران به خصوص در کاربردهای امنیتی و سازمانی ارائه می‌کند.

  2. همگام‌سازی: LaMDA یک زبان پیشرفته است که بر اساس منابع خارجی و از طریق بازیابی اطلاعات و شناسایی داده‌های جستجو شده، خود را ارتقا می‌دهد. این ویژگی را همگام‌سازی می‌گویند.

گوگل از سه معیار برای ارزیابی خروجی‌های LaMDA استفاده کرد :

  1. منطقی بودن: پاسخ زبان پیشرفته لمدا به جستجوهای صورت گرفته منطقی است یا خیر؟

  2. خاص بودن: بررسی اینکه آیا پاسخ ارائه شده مبهم و کلی است و یا در یک حوزه خاص قابل توصیف است.

  3. مرتبط بودن: ارزیابی اینکه آیا پاسخ‌های ارائه شده با موضوع مورد جستجو مرتبط است یا خیر.

در زمینه جستجو در فضای اینترنت، گوگل جمینای این امکان را به کاربران می‌دهد که با تایپ کردن و جستجوی سؤالات خود به صورت محاوره (conversational language model)، به اطلاعات مرتبط و گسترده‌ای دسترسی یابند. در واقع هوش مصنوعی گوگل جمینای امکان مقایسه را در فرآیند جستجو به کاربران می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید یک کاربر این عبارت را در گوگل جستجو می‌کند: یادگیری پیانو آسان‌تر است یا گیتار و هر کدام چقدر تمرین نیاز دارند؟ با جستجوی این عبارت، چندین خط توضیح در مورد هر یک از سازهای پیانو و گیتار به همراه لینک‌های مفید و مرتبط در زمینه آموزش این دو ساز برای کاربر نمایش داده می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند عملاً سؤالات خود را از گوگل پرسیده و پاسخ آن‌ها را به راحتی دریافت کنند.

 

Chatbot چیست؟

ربات چت یا چتبات از مدل زبان گوگل برای گفتگو و از یادگیری ماشینی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های متنی بزرگ استفاده می‌کند و کلمه‌ای را که در کنار کلمه دیگر قرار می‌گیرد، پیش‌بینی می‌کند. به این ترتیب، Chatbot مهارت‌هایی را برای جمینای فراهم می‌کند تا با کاربران ارتباط برقرار کرده و پاسخ‌هایی شبیه به انسان به آن‌ها بدهد. برخلاف الگوهای جستجوی سنتی، چت‌بات می‌تواند به سؤالات پیچیده پاسخ دهد، موضوعات واقعی را خلاصه کند یا حتی داستان بسازد. همچنین می‌تواند موضوع را درک کرده و سؤالات اضافی درباره یک موضوع خاص را پاسخ دهد.

علاوه بر این، این ابزار می‌تواند وظایف مختلفی مانند تنظیم آلارم، تهیه فهرست کارها، یافتن اطلاعات آنلاین، کنترل دستگاه‌های داخلی خانه‌های هوشمند، پخش موسیقی و غیره را انجام دهد. با این حال، گوگل جمینای قرار نیست جایگزین موتور جستجو شود، بلکه تنها ابزاری برای دریافت پاسخ از گوگل است.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که جمینای یک چت‌بات پیشرفته از شرکت گوگل است که از زبان لمدا پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند با ثبت‌نام در این ربات پاسخ تمامی سؤالات خود را از آن دریافت کنند. استفاده از سایت هوش مصنوعی جایگزین خوبی برای استفاده از صفحات مختلف وب برای دستیابی به پاسخ سؤالات است. در این مقاله به طور کامل ربات چت هوش مصنوعی جمینای را معرفی کردیم. با خواندن این مقاله می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد این چت‌بات به دست آورید. لازم به ذکر است که برای استفاده از جمینای باید از حساب شخصی گوگل استفاده کنید. گوگل امکان ورود با حساب Google Workspace و حساب‌های کاربری زیر 18 سال را نمی‌دهد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

13656
A
A