چگونه هاست مناسب وب‌سایت خود را انتخاب کنيم؟

چگونه هاست مناسب وب‌سایت خود را انتخاب کنيم؟
چگونه هاست مناسب وب‌سایت خود را انتخاب کنيم؟
9 ماه پیش

میزبانی یا هاستینگ وب بخش اساسی هر وب‌سایتی است. انتخاب شرکت هاستینگ و هاستی که برای سایت شما مناسب است، می‌تواند به بازدهی بیشتری وب‌سایت شما کمک کند. 

همه هاست‌ها یکسان نیستند، بنابراین باید مطمئن شوید که تمام ویژگی‌های مورد نیاز شما در هاست مورد نظر ارائه شده است.

از سوی دیگر هر وب‌سایتی برای آنلاین شدن به هاستینگ نیاز دارد، بنابراین یافتن مناسب‌ترین آن برای بهینه‌سازی عملکرد بسیار مهم است. 

با وجود ده‌ها ارائه‌دهنده هاستینگ وب در ایران، انتخاب برای بسیاری از کاربران و صاحبان وب‌سایت دشوار است زیرا هر هاست، خدمات، تعرفه‌ها، پشتیبانی و ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد.

برای کمک به شما در انتخاب بهترین هاست برای وب‌سایتان، در این مقاله به بررسی ویژگی‌های یک هاست مناسب برای کاربردهای مختلف خواهیم پرداخت. همچنین ویژگی‌های یک شرکت برتر ارائه‌دهنده هاستینگ را توضیح خواهیم داد. 

در صورتی که شما هم صاحب یک وب‌سایت هستید و می‌خواهید برای آن، یک هاست مناسب خریداری کنید، با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

منظور از هاستینگ وب چیست؟

صرف‌نظر از اینکه چه تعداد وب‌سایت در اختیار دارید و این چندمین انتخاب سرویس هاست شماست، باید قبول کنید که این انتخاب به دقت بالایی نیاز دارد. 

زیرا آینده وب‌سایت و کسب‌وکار وابسته به آن، به خدمات و کیفیت سرویس‌های میزبانی وابسته است. 

اساساً، هاست وب، مکانی را برای شما فراهم می‌کند تا تمام فایل‌ها و داده‌های ضروری وب‌سایت خود را در آن ذخیره کنید. بعلاوه، از ارائه این داده‌ها به افرادی که از سایت شما از طریق مرورگرهایشان بازدید می‌کنند، مراقبت می‌کند.

اطلاعات ذخیره شده ممکن است شامل تصاویر، ویدئوها، فایل‌های HTML و حتی CSS باشد که تعیین‌کننده تم وب‌سایت از نظر ظاهری هستند. 

هنگامی که کاربران از سایت شما بازدید می‌کنند، مرورگرهای آن‌ها از این اطلاعات برای یافتن میزبان وب و دسترسی به محتوای وب‌سایت استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، بدون هاست وب، وب‌سایت شما به اینترنت متصل نخواهد شد.

هاستینگ وب نه تنها یک عنصر ضروری برای راه‌اندازی هر وب‌سایتی است، بلکه می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سئوی سایت شما نیز داشته باشد. به این دلیل که هاست وب، بر سرعت، امنیت و موارد دیگر سایت تأثیر می‌گذارد. 

با اهمیت هاست و انتخاب اصولی آن آشنا شدیم، در ادامه معیارهای مهمی را هنگام انتخاب یک سرویس هاستینگ باید مدنظر داشته باشیم، بیان خواهیم کرد.

 

 

معیارهای انتخاب هاست مناسب برای وب‌سایت چیست؟

اگر می‌خواهید از همان ابتدا به موفقیت سایت خود اطمینان داشته باشید، باید برای انتخاب هاست وب‌سایت خود، چند معیار را در نظر بگیرید که در ادامه توضیح خواهیم داد:

1. بررسی نیازهای اساسی وب‌سایت

برای شروع، بهتر است لیستی از نیازهای وب‌سایت خود تهیه کنید. 

پس از آن، با مقایسه لیست خود با آنچه که هر سرویس هاستینگ ارائه می‌دهد، می‌توانید به راحتی آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. 

برای مثال، اگر وب‌سایت شما دارای ویژگی خاصی است، باید آن را در نظر بگیرید. 

اگر در حال ساخت یک وب‌سایت عکاسی هستید، لازم است که ویژگی‌های سرعت و فضای ذخیره‌سازی هاست را در اولویت قرار دهید. علاوه بر این، برخی از هاست‌ها گزینه‌های شبکه توزیع محتوا (CDN) را نیز برای سایت‌های پرمحتوا ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر، وب‌سایت‌های فروشگاهی بیشتر روی پهنای باند و امنیت تمرکز دارند. در واقع، برخی از هاست‌ها خدمات مخصوص به فروشگاه‌ها را ارائه می‌دهند. 

و در نهایت، به سیستم مدیریت محتوایی که می‌خواهید برای سایت خود استفاده کنید توجه داشته باشید. 

وردپرس با افتخار بیش از 60 درصد از بازار سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS را به خود اختصاص داده است (این رقم در ایران بسیار بیشتر است)، بنابراین بسیاری از شرکت‌های هاستینگ وب، اقدام به ارائه هاست وردپرسی کرده‌اند که بطور ویژه برای این سایت‌ها تنظیم شده است.

2. بررسی و مقایسه دوره اشتراک هاست

بسیاری از شرکت‌های هاستینگ گزینه‌های متنوعی را برای مدت قرارداد سرویس‌های خود ارائه می‌دهند. 

احتمالاً برنامه‌های ماهانه و سالانه و همچنین گزینه‌های تخفیف‌دار برای قراردادهای چندساله به راحتی قابل‌دسترسی هستند. 

این به این معنی است که باید مدت زمان تعهد خود را در نظر بگیرید. اغلب، هوشمندانه‌ترین راه‌حل این است که یک سرویس را برای مدت کوتاه مثلاً یک ماه خریداری کرده و آن را ارزیابی کنید. 

در صورتی که از خدمات، کیفیت، هزینه و سایر فاکتورهای سرویس خود راضی بودید، برای بار دوم آن را برای مدت طولانی‌تر تمدید کنید.

3. بررسی آپ تایم و قابلیت اطمینان سرور

یکی دیگر از خدمات حیاتی که می‌بایست بررسی کنید میزان آپ تایم (Uptime) هاست است. این امر بر میزان قابل‌اعتماد بودن خدمات هاست تأثیر می‌گذارد. 

منظور از آپ تایم، درصد زمانی است که وب‌سایت شما آنلاین بوده و بدون هیچ مشکلی در دسترس کاربران اینترنت است. 

به طور طبیعی، برای بیشتر صاحبان وب‌سایت، این مدت زمان اهمیت بالایی دارد و آپ تایم نزدیک به 100% می‌بایست توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست ارائه شود.

همچنین هنگام به‌روزرسانی سرویس‌های هاستینگ، معمولاً بازه‌های زمانی وجود دارد که سرور و هاست از دسترس خارج می‌شود. 

سرویس‌هایی را انتخاب کنید که کمترین زمان خارج از دسترس بودن را داشته‌اند. برای این منظور، به نظرات سایر کاربران مراجعه کنید.

4. بررسی و مقایسه روند پرداخت و ضمانت‌های هاست

از آنجایی که آینده وب‌سایت و سرویس‌های هاستینگ ارائه شده مشخص نیست، بهتر است از همان ابتدا روند پرداخت و ضمانت‌های مختلف سرویس هاستینگ خود را بررسی کنید. 

اگر از هاست خود راضی نبوده و یا کلاً سرویس‌های آن با نوع وب‌سایت و کاربرد آن مطابقت ندارد، باید گزینه‌هایی برای لغو قرارداد وجود داشته باشد.

همچنین بهتر است از بازپرداخت هزینه‌های خود در صورت نیاز اطمینان حاصل کنید. 

در اولین گام بررسی کنید که هاستینگ چه چیزی را تضمین می‌کند و مسئولیت چه مواردی را بر عهده نمی‌گیرد. همچنین مهلت پرداخت نهایی سرویس‌ها و روش پرداخت دوره‌ای را بررسی کنید.

5. بررسی گزینه‌های موجود برای ارتقاء سرویس

هر زمان که قراردادی را امضا می‌کنید، «خواندن دقیق متن قرارداد» یک حرکت هوشمندانه است. این امر در مورد خدمات آنلاین دوچندان مهم است. 

قبل از اینکه در یک برنامه هاستینگ ثبت‌نام کنید، مفاد مربوط به شرایط ارتقاء سرویس و تعرفه‌های آن را مطالعه کنید. 

علاوه بر این مواردی پیش می‌آید که فایل‌های وب‌سایت و یا وبلاگ شما ویروسی می‌شوند، بنابراین باید منابع و فضای اضافی را برای فایل‌های مهم خود در نظر بگیرید. مطمئن شوید که سرویس‌های هاستینگ این فضا را در اختیار شما قرار می‌دهند.

6. بررسی ویژگی‌های متمایز شرکت هاستینگ

قبلاً اشاره کردیم که انواع مختلفی از هاست وجود دارد. 

برخی از هاست‌ها خدمات بسیار کلی ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ویژگی‌های خاصی را ارائه دهند که می‌تواند سرویس‌دهی وب‌سایت شما را آسان‌تر کند. 

مثلاً برخی از سرویس‌های هاستینگ امکاناتی را برای وب‌سایت‌های وردپرسی ارائه می‌دهند که خدماتی چون به‌روزرسانی افزونه، طراحی تم و قالب و غیره را آسان‌تر می‌کند. 

هنگام جستجو در وب‌سایت ارائه‌دهنده هاستینگ، بهترین روش برای بررسی ویژگی‌های متمایزکننده سرویس‌های هاستینگ، مطالعه نظرات سایر کاربرانی است که قبلاً از آن سرویس‌ها استفاده کرده‌اند.

7. ارزیابی سرویس‌ها و محصولات جانبی موجود

هنگامی که وب‌سایت راه‌اندازی و اجرا می‌شود، ممکن است مجبور شوید ویژگی‌های جدیدی را به وب‌سایت اضافه کنید. 

این ویژگی‌ها تحت عنوان محصولات و سرویس‌های جانبی توسط برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست شناخته می‌شود. 

برای ایجاد هرگونه تغییر و یا اضافه کردن ویژگی‌های جدید، مطمئن شوید که نیازی به جابجایی کل وب‌سایت وجود ندارد.

8. بررسی قابلیت پشتیبانی هاست از ابزارهای تجارت الکترونیک (E-Commerce)

اگر در حال ساخت یک فروشگاه آنلاین هستید، حتماً مطمئن شوید هاست انتخابی شما همه ویژگی‌هایی را که برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد. 

این ویژگی‌ها شامل ابزارهای مدیریت سفارشات، نصب اپلیکیشن‌های مفید و حتی اقدامات امنیتی اضافی برای تراکنش‌های آنلاین باشد.

 

به عنوان مثال، اگر هاست شما گواهینامه‌های SSL را ارائه نمی‌دهد، باید گواهی‌هایی را خریداری کنید که مطابق با استانداردهای درگاه‌های پرداختی باشد که در وب‌سایتتان استفاده کرده‌اید.

9. بررسی اختلاف قیمت خرید و تمدید

هنگامی که برای دریافت سرویس‌های هاستینگ خاصی ثبت‌نام می‌کنید، اغلب بر اساس پرداخت ماهانه یا سالانه تخفیف دریافت خواهید کرد. 

گاهی اوقات، حتی می‌توانید تعرفه چندین سال را از قبل پرداخت کرده و به این ترتیب شامل تخفیف‌های قابل‌توجهی شوید.

بسیاری از هاست‌ها تخفیف تمدید نیز ارائه می‌دهند. این تخفیف‌ها و شرایط آن را از قبل مطالعه کنید. 

زیرا گاهی پیش آمده که تعرفه‌های تمدید در طول دوره افزایش یافته و این مسئله به مشتریان قدیمی گوشزد نمی‌شود، بنابراین هزینه‌های آن‌ها به ناچار افزایش می‌یابد.

10. بررسی کنترل پنل هاست

هاست گاهی اوقات می‌تواند فنی‌ترین بخش وب‌سایت شما باشد، با این حال، نگران نباشید. 

اکثر هاست‌ها یک کنترل پنل یا داشبورد کاربرپسند دارند که در آن می‌توانید قسمت‌های مختلف راه‌اندازی و حتی گزینه‌های مختلف نرم‌افزار وب‌سایت خود را پیکربندی کنید.

رایج‌ترین کنترل پنلی که احتمالاً با آن مواجه می‌شوید سی پنل (cPanel) نام دارد. اما ممکن است برخی شرکت‌های هاستینگ، کنترل پنل‌های سفارشی و طراحی شده خود را نیز ارائه دهند. 

کنترل پنل در یک سرویس ‌هاستینگ می‌بایست کاربرپسند بوده و امکان دسترسی به قسمت‌های مختلف را برای کاربران تازه‌کار فراهم کند. برای این منظور، فایل‌های آموزشی و دموهای مختلفی نیز ارائه می‌شود که در صورت نیاز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

11. ارزیابی محدودیت‌های هاست

اگر در حال ساخت یک وب‌سایت کاملاً جدید هستید، ممکن است از قبل مشخص نباشد که با چه سطحی از ترافیک مواجه خواهید شد. 

به همین دلیل، توصیه می‌کنیم به طور کامل بررسی کنید که آیا سرویس هاستینگ انتخابی‌تان محدودیتی برای حساب شما ایجاد می‌کند یا خیر. 

منظور از این محدودیت‌ها، کاهش پهنای باند در صورت افزایش ترافیک ورودی است. 

به عنوان مثال، اگر ویدیوهای زیادی روی سرور خود دارید، ممکن است پهنای باند زیادی را مصرف کنید زیرا چندین بازدیدکننده به طور هم‌زمان آن‌ها را تماشا می‌کنند. 

حتی وقتی هاستی را انتخاب کرده‌اید که ترافیک نامحدودی ارائه می‌دهد، باز هم باید در مورد سیاست‌های آن تحقیق کنید.

12. قابلیت ایمیل هاستینگ

اغلب کاربران به استفاده از ایمیل‌های شخصی خود در سرویس‌هایی مانند گوگل و یا یاهو عادت دارند، اما اگر می‌خواهید ایمیل شما با نام تجاری کسب‌وکار و نام وب‌سایت شما مطابقت داشته باشد، برای آن سرویس نیز به یک هاست نیاز دارید. 

گاهی اوقات یک آدرس ایمیل با استفاده محدود در برنامه هاستینگ گنجانده می‌شود. با این حال، اگر قصد دارید از بازاریابی ایمیلی برای جذب مخاطبان خود استفاده کنید، بررسی گزینه‌های ایمیل هاستینگ به شدت توصیه می‌شود.

ترکیب هاستینگ ایمیل و هاستینگ وب دارای مزایا و معایبی است. بزرگ‌ترین عیب این سرویس‌ها این است که اگر هاست وب شما خراب شود، ایمیل شما نیز غیرقابل‌دسترسی خواهد شد. 

از طرف دیگر، وجود هر دو سرویس می‌تواند مدیریت وب‌سایت را ساده‌تر کرده و امکان دسترسی به ویژگی‌های مختلف را برای شما به وجود آورد.  

13. بررسی امکانات بک‌آپ‌گیری هاست

اگر در حال ساخت یک وب‌سایت وردپرسی هستید، گزینه‌های زیادی برای بک‌آپ‌گیری با هدف ایمن نگه داشتن وب‌سایت در اختیار دارید. 

به عنوان مثال، می‌توانید از افزونه‌های مختلف برای کنترل نسخه‌های پشتیبان خود استفاده کنید.

با استفاده از این افزونه‌ها، در صورت نیاز قادر خواهید بود به راحتی و به سرعت نسخه‌های بک‌آپ وب‌سایت خود را بازیابی کنید. حتی می‌توانید نسخه‌های بک‌آپ را در فضای ابری ذخیره کنید.

با این حال، توصیه می‌کنیم که بررسی کنید هاست مورد نظرتان در این زمینه چه خدماتی ارائه می‌دهد. 

بسته به نوع هاستی که خریداری می‌کنید، ممکن است بک‌آپ‌گیری روزانه از وب‌سایت و یا دوره‌های هفتگی و یک ماهه قابل انجام باشد. 

این ویژگی به خصوص زمانی که وب‌سایتتان هک شده و یا از دسترس خارج می‌شود، مفید خواهد بود.

وقتی سرویس‌های بک‌آپ ارائه شده توسط یک شرکت ارائه‌دهنده هاست را ارزیابی می‌کنید، به دنبال اطلاعاتی در مورد مدت زمان ذخیره نسخه بک‌آپ و تعداد دفعات بکاپ‌گیری باشید. 

همچنین، مطمئن شوید که نحوه دسترسی به نسخه‌های بک‌آپ واضح و مشخص است.

14. اطمینان از خدمات فنی هاست

علاوه بر قابلیت‌های بک‌آپ‌گیری، برخی سرویس‌های فنی هاست نیز مهم هستند. 

با این حال، اگر برنامه نویس یا وبمستر برای مدیریت وب‌سایت خود استخدام کرده‌اید، ممکن است به این سطح از خدمات نیاز نداشته باشید. 

در غیر این صورت، ارائه خدمات فنی جامع از سوی شرکت‌های هاستینگ می‌تواند ارزشمند باشد. 

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک منابع یا دانش لازم برای حل مشکلات غیرمنتظره، حملات مخرب و غیره را ندارند. بنابراین بررسی گزینه‌های مختلف خدمات فنی که شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌دهد بسیار مهم است.

15. بررسی و تست ریسپانسیو بودن سرور هاست

هنگامی که هاست انتخابی خود را از همه جهات ذکر شده بررسی کردید، یک عنصر مهم دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید. 

بهتر است پیش از انتخاب نهایی، تست‌های مربوط به ریسپانسیو بودن سرور هاست را انجام دهید. 

بنابراین اگر برای یک سرویس هاست خاص ثبت‌نام کرده‌اید، می‌توانید از ابزاری مانند Pingdom برای تست عملکرد هاست در وب‌سایت اولیه خود استفاده کنید.

از سوی دیگر، می‌توانید از اطلاعات قابل‌دسترسی از طریق ابزارهایی مانند PageSpeed Insights Google استفاده کنید. 

اگر وب‌سایتی را می‌شناسید که از شرکت هاستینگ مورد نظر شما سرویس گرفته است، می‌توانید URL آن را در ابزار Pingdom وارد کنید. با این کار، تست ریسپانسیو بودن و اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد سرور هاست مورد نظر در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

نکات مهم برای انتخاب شرکت هاستینگ

یافتن بهترین شرکت هاستینگ وب برای وب‌سایت ممکن است کاری پیچیده باشد زیرا گزینه‌های زیادی در دسترس هستند. 

در این بخش به صورت خلاصه، چند نکته مهم را برای انتخاب شرکت ارائه‌دهنده هاستینگ ارائه خواهیم داد:

  • پلتفرم: مطمئن شوید که ارائه‌دهنده هاست از پلتفرمی که وب‌سایت شما بر اساس آن ساخته شده، پشتیبانی می‌کند. به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از ابزارهای ساخت وب‌سایت، نیازی به یک ارائه‌دهنده هاست جداگانه نیست.
  • فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند: ضروری است که ارائه‌دهنده سرویس‌های هاستینگ، منابع سرور کافی برای ذخیره تمام فایل‌های وب‌سایت را در اختیار شما قرار دهد. همچنین، پهنای باند نامحدود برای تضمین میزان ترافیک ورودی به وب‌سایت یک امتیاز محسوب می‌شود.
  • سرعت و بهینه‌سازی: عملکرد ضعیف سرورها بر زمان بارگذاری وب‌سایت تأثیر می‌گذارد و همچنین برای سئو و تجربه کاربری آن تأثیر منفی دارد. بنابراین، خدمات هاستینگی را انتخاب کنید که سرعت و خدمات بهینه‌سازی وب‌سایت بهتری را ارائه می‌دهند.
  • امنیت: بررسی کنید که ارائه‌دهنده هاست، ابزارهای حفاظت DDoS، روش‌های رمزگذاری و شناسایی بدافزار را ارائه می‌دهد. خدمات بک‌آپ‌گیری خودکار و به‌روزرسانی دوره‌ای نیز ضروری است.
  • سهولت در راه‌اندازی و استفاده: یک رابط کاربرپسند و آسان، مدیریت فایل‌ها، دامنه‌ها و نرم‌افزار را بسیار آسان‌تر می‌کند. از شرکت‌های هاستینگ با رابط کاربری ساده خدمات بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله نکاتی را در مورد انتخاب هاست مناسب وب‌سایت و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ ارائه کردیم. 

با رعایت این نکات، مطمئناً هنگام انتخاب بهترین هاست وب، انتخاب معقولانه‌تری خواهید داشت. با این حال، دقت داشته باشید که اولویت شما در انتخاب کدام موارد است. 

هرچند امروزه بیشتر شرکت‌های سرویس‌دهنده هاست، به نیازهای کاربران واقف بوده و بیشتری موارد مهم از دیدگاه آن‌ها را در سرویس‌های خود گنجانده‌اند، اما ممکن است در برخی ویژگی‌ها عملکرد قوی‌تری داشته و در برخی موارد ضعیف‌تر باشند.

بنابراین دقت کنید که کدام نکات برای شما مهم‌تر هستند. تحقیق و جستجوی کافی، مطالعه نظرات کاربران و استفاده از تجربیات آن‌ها می‌تواند سکوی پرتابی برای یک انتخاب درست باشد.

دریا بهرامی- نویسنده

1180
A
A