۵ نکته طلایی که قبل از ثبت دامنه وب‌سایت باید بدانید

۵ نکته طلایی که قبل از ثبت دامنه وب‌سایت باید بدانید
۵ نکته طلایی که قبل از ثبت دامنه وب‌سایت باید بدانید
4 ماه پیش

 

پیش‌نیازهای مختلفی برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در شبکه اینترنت لازم است. یکی از این پیش‌نیازها، دامنه سایت است که به‌نوعی آدرس و وسیله‌ای برای دستیابی کاربران به سایت محسوب می‌شود.

دامنه چیست؟

دامنه در بحث شبکه، همانند آدرس یک وب‌سایت است. دامنه وجه تمایز یک سایت با سایت دیگر تلقی می‌شود. هر کاربری که در سطح اینترنت مشغول گشت‌وگذار باشد، با یک آدرس آی پی IP متشکل از اعداد که با چند نقطه به چهار بخش تقسیم‌شده است، شناخته می‌شود؛ مانند 5.171.60.215.؛ این آدرس در حقیقت شناسه این فرد در دنیای اینترنت است. سایت‌ها نیز به این شناسه آی پی نیاز دارند. به همین منظور شکل دیگری از این قابلیت آدرس آی پی، تحت عنوان دامنه با مزایای بیشتر برای سایت‌ها پدید آمد. این نوع آدرس برخلاف آدرس آی‌پی معمولی که به‌صورت ترکیب نقطه و اعداد بود، از ترکیب کاراکترهای جدید لاتین و سایر علائم تشکیل شده است که یک معنای قابل‌فهم برای کاربر ایجاد می‌کنند. حفظ کردن و به خاطر سپردن این آدرس و تشخیص آن از بقیه دامنه‌ها راحت‌تر شود؛ اما در عمل این دامنه همان کار آدرس آی‌پی را انجام می‌دهد. این آدرس نیز از طریق فرایندی چندمرحله‌ای و با کمک سیستم «نام دامنه» یا به‌اختصار DNS، کاربر را به همان آی‌پی عددی سایت هدایت می‌کند. به عبارت دیگر، سایت‌ها مانند خانه‌هایی هستند که آدرس و نشانی خاصی دارند. این آدرس در فضای اینترنت، همان دامنه است.

دامنه چه ویژگی‌هایی دارد؟

دامنه به‌طورکلی از دو قسمت آدرس اصلی و پسوند تشکیل شده است. به‌عنوان‌مثال در دامنه azaronline.com، بخش آدرس اصلی شامل azaronline است و  .comپسوند آن محسوب می‌شود. در انتخاب آدرس اصلی برای یک سایت می‌توانید از کاراکترهای دلخواه استفاده و آدرس موردنظر خود را انتخاب کنید. (البته اگر کسی آن آدرس را قبلاً انتخاب کرده باشد، می‌توانید این آدرس را با پسوندی متفاوت تهیه کنید)

در هنگام انتخاب بخش دوم (پسوند دامنه) باید از میان مجموعه‌ای از پسوندها با کاراکترهای پیش‌فرض،‌ یکی را برگزید؛ یعنی دیگر مانند آدرس اصلی نمی‌توان ترکیب کاراکترها را در پسوند را انتخاب کرد. کاراکترهای این پسوندها بر اساس نوع فعالیت در شبکه اینترنت چیده شده‌اند. به‌عنوان‌مثال پسوند .com مخفف یا کوتاه شده کلمه Commercial با مفهوم تجاری است و هر سایتی که این پسوند را داشته باشد، درزمینهٔ تجارت و بیزینس فعالیت می‌کند. پسوندهای دیگری نیز همچون .gov و .net نیز با مفاهیم مختلف وجود دارند و در دامنه سایت‌ها استفاده می‌شوند. مجموعه دیگر پسوندها، پسوندهای ملی هستند که به سایت‌های بومی هر کشور اختصاص داده می‌شوند. ازجمله این پسوندها، .co که مختص کشور کلمبیا است و به دلیل شباهت آن به پسوند .com بسیار موردتوجه قرار دارد؛ یا پسوند .ir که به سایت‌های داخلی ایران اعطا می‌شود.

همچنین انواع دیگری از پسوندها هم وجود دارند که پسوندها را می‌توان به‌صورت تکی و یا ترکیبی باهم استفاده کرد. مثلاً .gov.ir یک نمونه پسوند ترکیبی برای ارگان‌های دولتی ایران است.

نکته مهمی که باید در انتخاب دامنه به آن دقت شود این است که با انتخاب دامنه و پسوند و شروع فعالیت سایت، دیگر امکان تغییر در آن وجود نخواهد داشت. تصور کنید که یک وب‌سایت بعد از ۵ سال فعالیت و برند سازی، اقدام به تعویض دامنه خود کند؛ حتی اگر محتوای این سایت همانند قبل ثابت بماند، دیگر میزان بازدید و سایر تعامل‌های سایت که توسط کاربران در زمان دامنه قبلی صورت گرفته می‌شد، در این سایت وجود نخواهد داشت و بزرگ‌ترین و تنها دلیل این وضعیت همان تغییر دامنه است. البته این احتمال هم وجود دارد که سایت با دامنه جدید دوباره به وضع قبلی خود و حتی بهتر برگردد اما این شرایط زمانی حاصل می‌شود که بازهم چند سال برای احیای سایت با دامنه جدید تلاش شود که درواقع یک عقب‌گرد با عواقب سنگین در تاریخ سایت خواهد بود.

 در ادامه ۵ نکته طلایی در انتخاب دامنه برای سایت را بررسی می‌کنیم که بدون هیچ نگرانی خاصی بهترین دامنه را برای سایتتان ثبت کنید.

۵ نکته طلایی در انتخاب دامنه قبل از ثبت سایت

  1. آدرس اصلی دامنه باید ساده، مختصر و کوتاه باشد

قسمت اصلی دامنه باید تا حد امکان کوتاه، ساده و قابل‌فهم باشد؛ یعنی در ابتدا از بین مجموعه‌ای بی‌شمار از حروف زبان‌های مختلف، اعداد، علائم و... فقط از حروف زبان انگلیسی استفاده کنید؛ به این دلیل که اگر هر ملیتی قرار باشد از حروف خود در دامنه استفاده کند، سایر ملیت‌ها حتی شاید نتوانند آن را بخوانند چه برسد که آن را بنویسند؛ از طرفی زبان انگلیسی یک‌زبان بین‌المللی است و هر کس در طول زندگی‌اش مجبور به خواندن و نوشتن آن برای ارتباط برقرار کردن است.

مورد بعدی اینکه اگر بین حروف یک علامت مانند (-) دش یا خط فاصله به کار ببرید، مرتکب اشتباه شده‌اید. این کار نه‌تنها سادگی و روان بودن آدرس را از بین می‌برد، بلکه برای موتورهای جست‌وجو، دامنه را کمی غیرعادی و نامفهوم جلوه می‌دهد. مثلاً فکر کنید که گوگل از خط فاصله استفاده کند (go-ogle.com)؛ می‌بینید که نه‌تنها برای ما کاربران بلکه برای همین موتورهای جستجو هم خواندن و استفاده از آن سخت می‌شود و غیرعادی است. بااینکه سئوی سایت به موارد مهمی همچون طراحی سایت مربوط است اما دامنه سایت نیز بی‌تأثیر در آن نیست. هرچه آدرس سایت قابل‌فهم‌تر باشد، بدیهی است که رتبه سئو را هم بهبود می‌بخشد.

استفاده از روش اتصال حروف اول کلمات کسب‌وکار و قرار دادن عبارت مخفف به‌جای کلمات اصلی، نه‌تنها باعث کوتاهی آدرس سایت شده بلکه به تلفظ روان و سادگی به یاد سپردن هم می‌شود.

  1. آدرس اصلی باید شامل کلمات کلیدی و بامعنا باشد

معنادار بودن آدرس هم به‌نوبه خود بسیار مؤثر است و مشخص می‌کند سایت شما در چه حوزه‌ای فعالیت دارد و مفهوم قابل‌درکی را به کاربر القا می‌کند. کلمات کلیدی نیز بخشی از موضوعات اصلی محتوای سایت نشان می‌دهد. مثالی برای این‌گونه سایت‌ها، سایت ایرانی دیجی‌کالا با دامنه digikala.com است. بخش اول آدرس یعنی «دیجی» به این مفهوم است که فعالیت و حیطه کاری بر بستر اینترنت و دیجیتال است؛ در این بخش می‌توانست کلمه کامل دیجیتال استفاده شود اما ازنظر اختصار و کلیدی بودن، دیجی بهترین گزینه است. بخش دوم هم (کالا) به محصول و محتوای این سایت اشاره دارد؛ این بخش هم به‌خودی‌خود مختصر و منتقل‌کننده پیام است؛ و در کل معنی بیزینس و فروشگاه اینترنتی را می‌توان از همین ابتدا با آدرس آن به دست آورد. این سایت به‌خوبی نمایان گر موضوع کلمه کلیدی و اختصار دامنه است و حتی در ادامه، پسوند آن‌هم تجاری بودن فعالیت آن را تصدیق می‌کند. از نمونه متفاوت دیگر هم می‌توان به سایت خبری YJC.news اشاره کرد. عبارت اصلی دامنه مخفف Young Journalist Club است که به معنای باشگاه خبرنگاران جوان است. عبارت YJC برخلاف دیجی‌کالا به‌تنهایی داده و اطلاعاتی را منتقل نمی‌شود و تنها ویژگی آن‌که مرتبط با بحث ما است، اختصار عبارت دامنه است؛ اما در بخش پسوند شاهد .news هستیم که به فعالیت خبری این سایت اشاره می‌کند.

  1. ارتباط دامنه با حوزه فعالیت، برند و اعتبار سایت

در آدرس دامنه باید از کلمات و عبارت‌هایی استفاده کرد که با فعالیت و محتوای سایت مرتبط باشند. این موضوع به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که به کاربر این اطمینان را می‌دهد سایت موردنظر به حدی حرفه‌ای و قدرتمند فعالیت خود را انجام می‌دهد که آدرس سایت هم گویای این موضوع است. علاوه بر آن هرگاه کاربر به دنبال محتوایی در ارتباط با فعالیت شما باشد، بلافاصله آدرس سایتتان در ذهنش تداعی خواهد شد. مثلاً یکی از مراجع معتبر و قابل استناد خبری در دنیا، خبرگزاری تایم (Time.com) است. آدرس دامنه این سایت به‌خوبی نشان می‌دهد که این سایت مخصوص رویدادها و اخبار مختلف در سراسر جهان است. هرکسی در هر‌جای دنیا به دنبال منبع خبری بین‌المللی و موثق باشد، بلافاصله به یاد این خبرگزاری می‌افتد.

رعایت این نکته درگرو پیروی از دو نکته قبل‌تر است؛ به‌طوری‌که به دنبال استفاده از عبارات مختصر و ساده و معنادار کلیدی، خودبه‌خود نکته سوم را رعایت کرده‌اید.

  1. پسوند مناسب را انتخاب کنید

بخش مهم دیگر دامنه، انتخاب پسوند مناسب است. همان‌طور که اشاره شد، پسوند هم به‌نوبه خود شامل اطلاعات گوناگون از سایت است که احتمالاً به ملیت و حوزه فعالیت آن اشاره می‌کند. هر یک از پسوندها برای خود مزایا و معایب مختلفی دارند و شما باید بر اساس اینکه کدام‌یک از آن‌ها بیشتر با اهدافتان هم‌خوانی دارد، یکی را انتخاب کنید. در میان سایت‌های خارجی، بیشترین پسوندی که استفاده می‌شود، .com است؛ اما در داخل ایران وضعیت کمی فرق می‌کند. به دلیل تحریم‌ها، هزینه‌ها و... ، اکثر سایت‌های ایرانی ترجیح می‌دهند که از پسوند .ir استفاده کنند. کسانی که داخل ایران هستند و می‌خواهند برای دامنه سایتشان پسوند انتخاب کنند، اغلب به سایر پسوندها به‌جز این دو، پرمخاطب و محبوب نیستند و معمولا یکی از این دو پسوند، افتخار انتخاب شدن را کسب می‌کند. تنها سخنی که در انتخاب پسوند وجود دارد این است که انتخاب پسوند مناسب در دامنه مهم است اما نسبت به آدرس اصلی دامنه، از اهمیت کمتری برخوردار است.

  1. دامنه سایت را از شرکت‌های سرویس‌دهنده معتبر تهیه کنید

آخرین موردی که بقیه نکته‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، خرید و انتخاب دامنه از شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده است. در سطح اینترنت تبلیغ‌های بسیار زیادی درباره ثبت دامنه رایگان و با هزینه بسیار کم و غیرمنطقی وجود دارد که تقریباً همه آن‌ها به‌نوعی کلاه‌برداری محسوب می‌شوند. حساب کنید که شما یک دامنه را به مدت یک سال با سرویس‌های اضافی و مبلغ کمتری از فروشگاه‌های دیگر ثبت دامنه، از یک سایت نامعتبر خریده‌اید؛ پس از سه ماه اشتراک دامنه شما تمام می‌شود و این سایت هم جوابگوی شما نیست. در همین حین دامنه شما را هم شخص دیگری انتخاب می‌کند و صاحب آن می‌شود و شما عملاً دامنه‌تان را ازدست‌داده‌اید و دستتان به هیچ جایی بند نیست. در این صورت سایت شما با بزرگ‌ترین مشکل روبه‌رو می‌شود. اگر در خرید دامنه از یک سرویس‌دهنده معتبر خرید می‌کردید و گول هزینه کمتر را نمی‌خوردید، به چنین وضعیتی دچار نمی‌شدید. پس با این ذهنیت که راه‌اندازی وب‌سایت یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است، در چنین هزینه‌هایی نباید کم‌کاری کرد.

 

تأثیری که یک دامنه خوب و مناسب به‌جا افتادن یک برند و کسب اعتبار برای یک سایت و بیزینس دارد، بسیار مهم است. شاید برای یک سایت حرفه‌ای با دامنه معمولی چندین ماه طول بکشد تا در میان مخاطبان خاصی شناخته شود، اما اگر در ابتدا، دامنه خوب و قوی را انتخاب می‌شد، در مدت‌زمان کوتاهی می‌توانست به هدف خود برسد. در این مطلب هم سعی شد اطلاعاتی که برای ثبت یک دامنه لازم است را ارائه کنیم و نگرانی‌های بی‌جا در مورد گزینش دامنه را برطرف نماییم.

دریا بهرامی- نویسنده

1427
A
A