نکات مهم در انتخاب هاست مناسب

نکات مهم در انتخاب هاست مناسب
نکات مهم در انتخاب هاست مناسب
1 ساعت پیش

میزبانی وب یا وب هاستینگ به معنی اجاره فضایی بر روی یک سرور برای ذخیره فایل‌های وب‌سایت شما است. این فایل‌ها شامل متن، تصاویر، ویدئو، کدهای برنامه‌نویسی و ... هستند. سرور کامپیوتری است که این فضا را ارائه می‌دهد و باید دارای پهنای باند و فضای دیسک کافی برای وب‌سایت شما باشد. انتخاب هاست مناسب به عوامل مختلفی مانند پهنای باند، فضای دیسک، سیستم عامل، کشور محل سرور و ... بستگی دارد.

انتخاب و خرید هاست مناسب برای وب‌سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد، امنیت و سئو (SEO) وب‌سایت شما تأثیر بگذارد. این موارد تنهای بخش کوچکی از اهمیت انتخاب هاست را نشان می‌دهد. ما در این محتوا می‌خواهیم 8 نکته طلایی برای انتخاب هاست را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

هاست چیست؟

در دنیای واقعی، برای راه اندازی یک مغازه به فضایی برای چیدن محصولات و ارائه خدمات به مشتریان نیاز دارید. این فضا می‌تواند یک مغازه کوچک یا یک فروشگاه بزرگ باشد. در دنیای وب هم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت به فضایی نیاز دارید تا فایل‌های وب‌سایت خود را در آن ذخیره کنید. به این فضا هاست یا میزبانی وب (Web Hosting) گفته می‌شود. هاست مانند همان مغازه در دنیای واقعی عمل می‌کند و وظیفه‌اش نگهداری از فایل‌های وب‌سایت شما و نمایش آن‌ها به کاربران در اینترنت است.

فایل‌های وب‌سایت شامل موارد زیر هستند:

·        متن

·        تصاویر

·        ویدئو

·        کدهای برنامه‌نویسی

·        و ...

هنگامی که کاربری آدرس وب‌سایت شما را در مرورگر خود وارد می‌کند، درخواست او به سرور هاست شما ارسال می‌شود. سرور هاست هم فایل‌های مربوط به وب‌سایت شما را از حافظه خود استخراج می‌کند و به کاربر نمایش می‌دهد.انتخاب هاست مناسب برای وب‌سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد، امنیت و سئو (SEO) وب‌سایت شما تأثیر بگذارد. هاست یکی از اجزای ضروری برای راه‌اندازی و اداره یک وب‌سایت موفق است. برای آشنایی با انواع میزبانی وب محتوای هاستینگ چیست؟ را مطالعه کنید.

 

نکات مهم برای انتخاب هاست

 

امنیت بالا، شاخص مهم یک هاست خوب!

امنیت سرور به همان اندازه که سرعت، فضای هارد دیسک و سایر ویژگی‌های آن برای شما اهمیت دارد، مهم است. در صورت ناامنی سرور، اطلاعات شما در معرض خطر سرقت یا هک شدن قرار می‌گیرد، حملات سایبری می‌توانند باعث از کار افتادن وب‌سایت شما شوند.کاربران به وب‌سایت‌هایی که امنیت آنها را به خطر می‌اندازند، اعتماد نمی‌کنند. البته می‌توان این امنیت را با روش‌های مختلف افزایش دهید. شما می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای امن خطر بدافزارها را کاهش دهید. استفاده از تمهیدات امنیتی توسط هاستینگ نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از این رو هاست خود را از مراکز معتبر تهیه کنید تا نگرانی در این مورد نداشته باشید.

·        نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای امنیتی مانند فایروال، آنتی‌ویروس و سایر نرم‌افزارهای امنیتی را جدی بگیرید و حتما آنها را نصب کنید.

·        برای تمام حساب‌های کاربری خود از رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد استفاده کنید.

·        از اطلاعات خود به طور منظم بک‌آپ تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید آنها را بازیابی کنید.

نکات مهم برای انتخاب هاست

پشتیبانی بسیار عالی، یک هاست خوب پشتیبانی بسیار عالی دارد!

پشتیبانی 24 ساعته یکی از ویژگی‌های مهم ارائه شده توسط شرکت‌های میزبانی وب است. اما ارائه این خدمات به معنای واقعی آن چالش بزرگی است که بسیاری از شرکت‌ها از عهده آن به طور کامل برنمی‌آیند. برای تست این مورد میتوانید با پشتیبانی هاستینگ مورد نظرتان در ساعات غیر اداری و یا ارسال ایمیل و ایجاد تیکت، سرعت پاسخگویی و کیفیت خدمات را بررسی کنید. صرف نظر از سرعت پاسخگویی، کیفیت و کارایی پاسخ ارائه شده نیز حائز اهمیت است. پاسخ باید مشکل شما را حل کند و نه صرفاً یک جمله کلی باشد.

البته داشتن راهنمای‌های لازم و پاسخ به سوالات متداول که در تمامی میزبان های وب موجود است نیز می‌تواند تا حدی این مشکل را حل نماید. هر چه این بخش کامل‌تر باشد نیاز شما به تماس با تیم پشتیبانی کمتر خواهد بود.چه بسا سوال‌هایی که به راحتی می‌توان آن را از بخش سوالات متداول پیدا کرد و هم کاربر هم بخش پشتیبانی فشار کمتری را متحمل خواهند شد.

 

بکاپ گیری خوب، نشانه هاست خوب

انتخاب یک هاست خوب پس از تحقیق و بررسی دقیق انجام می‌شود. با این حال، در هر زمینه‌ای، اتفاقات غیرمنتظره‌ای ممکن است رخ دهد که خارج از کنترل هر کارشناس یا شرکتی باشد.آمادگی برای این اتفاقات در دست شماست. داشتن نسخه پشتیبان از وب‌سایت یک اقدام کلیدی و بسیار مهم است. مسئولیت بکاپ‌گیری بر عهده دو طرف است: مدیر وب‌سایت و شرکت هاستینگ.

 

اهمیت بکاپ‌گیری منظم توسط هاستینگ

در صورت بروز حاوادث مختلف مانند آتش سوزی سرور، بکاپ‌های منظم می‌توانند از از دست رفتن اطلاعات شما جلوگیری کنند. اگر مدیر وب‌سایت به طور تصادفی تغییرات ناخواسته‌ای ایجاد کند و باعث بهم‌ریختگی وب‌سایت شود، بکاپ‌های منظم به شما امکان بازگردانی وب‌سایت به حالت قبل را می‌دهند.هنگام انتخاب هاستینگ، به ارائه بکاپ‌گیری منظم توسط آن شرکت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

پلن های متفاوت با قیمت‌های متنوع

شرکت‌های هاستینگ طیف وسیعی از پکیج‌ها را ارائه می‌کنند، اما انتخاب پکیج مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید با نکات مهمی را د رمورد هاست ها بدانید و هنگام خرید هر پلن و پکیجی این موراد را در نظر بگیرید:

  • تنوع منابع سرور: پکیج‌ها باید منابع سرور متنوعی مانند رم، سی‌پی‌یو و فضای ذخیره‌سازی را ارائه دهند تا شما بتوانید نیازهای وب‌سایت خود را به درستی برآورده کنید.

  • دوره‌های زمانی متنوع: پکیج‌ها باید دوره‌های زمانی مختلفی مانند ماهانه، سالانه و چند ساله ارائه دهند تا انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب داشته باشید.

  • هاست آزمایشی: وجود تایم‌های کوتاه برای فعال سازی هاست و استفاده از آن می‌توانید بسیار برای شما مفید باشد. در این حالت می‌توانید به صورت موقت هاست خود را امتحان کنید و در صورت عدم رضایت بدون صرف هزینه، هاست دیگری انتخاب کنید.

  • امکان ارتقا سرویس در طول دوره: هاستنیگ خوب باید بتواند به شما امکان ارتقا منابع هاست را در طول دوره ارائه دهد تا شما با خیال راحت خرید کنید.

وجود این موارد و انعطاف پذیری روی پلن‌ها می‌تواند انتخاب دقیقی برای شما به وجود آورد و از صرف هزینه‌های اضافی شما بکاهد. علاوه بر این هاست باید امکان ارتقا ارائه دهد در این حالت شما باخیال راحت خرید خواهید کرد چرا که با رشد وبسایتتان و افزایش ترافیک آن شاید نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید و بخواهید منابع خود را افزایش داده و هاست قدرتمندی داشته باشید.

قبل از انتخاب هاست پلن‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و حتما از نظرات مشتریان قبلی استفاده کنید. مطالعه نظریات مشتریان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در نهایت می‌توانید در سطح وب در مورد منابع هاست خود تحقیق کنید تا دقیق بدانید به چه چیزی نیاز دارید و ریسک کمتری داشته باشید.

نکات مهم برای انتخاب هاست

تنوع سرویس، مطابق با هر نیازی

انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. عوامل متعددی مانند امنیت، پشتیبانی، تخصص و تنوع سرویس‌ها باید در نظر گرفته شوند. تنوع سرویس از ویژگی های یک هاستینگ خوب است چرا که طیف وسیعی از کاربران با نیازهای مختلف وجود دارند. ارائه انواع سرویس‌های هاستینگ به شما امکان می‌دهد تا به توجه به نیازهای خود انتخاب دقیق تری انجام دهید. یک هاست خوب باید بتواند انواع هاست‌های اشتراکی، اختصاصی، هاست مجازی، هاست ابری و ... را ارائه دهد.

هاست‌های اشتراکی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و کاربرانی که تازه وارد هستند و یا هنوز به خاطر نوپا بودن شرکت و کسب و کار خود قیمت یک هاست خیلی برایشان مهم است می‌توانند از هاست اشتراکی استفاده کنند. در این حالت نیاز نیست هزینه‌های اضافی پرداخت کنید و می‌توانید از هاست اشتراکی که منابع خود را با سایر سایت‌ها به اشتراک می‌گذارد استفاده کنید.

VPS نوعی هاست است که در آن وب سایت شما در سرور مجازی میزبانی می‌شود. این نوع هاست از قدرت و انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است و برای سایت‌هایی که ترافیک بیشتری دارند بسیار مناسب است. هاست‌های اختصاصی نیز قدرت بالایی دارد و طبعا هزینه‌هایی بالاتری را نیز به کاربران اعمال می‌کنند.

هاست ابری نوعی هاست است که از چندین سرور برای میزبانی وب‌سایت شما استفاده می‌کند. این به این معنی است که اگر یک سرور از کار بیفتد، سرورهای دیگر می‌توانند بار را تحمل کنند. وجود این تنوع‌ها در یک شرکت هاستنگ می‌تواند دست شما را برای انتخاب باز بگذارد. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود و نیازهایتان و مهم‌تر از همه بودجه‌ای که می‌خواهید صرف کنید بهترین خرید را داشته باشید.

 

سیستم عامل‌های متنوع

انتخاب سیستم عامل مناسب برای هاستینگ یکی از تصمیمات مهم در انتخاب هاست است. دو سیستم عامل محبوب برای هاستینگ ویندوز و لینوکس هستند. هاست ویندوز نوعی هاست است که از سیستم عامل ویندوز برای میزبانی وب سایت‌ها استفاده می‌کند. این نوع هاست برای وب سایت‌هایی که از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ویندوز مانند ASP.NET یا SQL Server استفاده می کنند، مناسب است. هاست لینوکس نوعی هاست است که از سیستم عامل لینوکس برای میزبانی وب سایت‌ها استفاده می‌کند. این نوع هاست برای وب‌سایت‌هایی که از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر لینوکس مانند PHP یا MySQL استفاده می‌کنند، مناسب است.

بهتر است بدانید هاست‌های ویندوز به طور کلی گران‌تر از هاست‌های لینوکس هستند. ویندوز دارای رابط گرافیکی کاربری (GUI) آشنا و کاربرپسند است، در حالی که لینوکس به طور سنتی از رابط خط فرمان (CLI) استفاده می‌کند. لینوکس به طور کلی سیستم عاملی امن‌تر از ویندوز در نظر گرفته می‌شود.

انتخاب سیستم عامل هاست می‌تواند کاملا سلیقه‌ای باشد و کاربر با توجه به تسلط خود روی هر کدام از سیستم‌های فوق هاست خود را انتخاب کند. وجود هر دو سیستم عامل در یک هاستینگ می‌تواند انتخاب بهتر و مطمئن‌تری برای شما داشته باشد.

 

آپ تایم (uptime) بالا، پایداری بالای سرور

آپ‌تایم (Uptime) به مدت زمانی که یک وب‌سایت یا سرور در دسترس است، اشاره دارد. داشتن آپ‌تایم بالا برای مدیران وب‌سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. مهمترین مزیتی که آپ تایم بالا برای شما می‌تواند داشته باشد سئو است. سئو بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که در واقع با توجه به تجربه کاربر رتبه بندی برای سایت‌ها ارائه می‌دهد. هر چقدر سایت شما سرعت لود بالایی داشته باشد کاربر نیاز خود را به راحتی برطرف خواهد کرد و این می‌تواند سئوی شما را بهبود بخشد. در این حالت باید هاست قدرتمندی تهیه کنید تا آپ تایم بالایی نیز داشته باشد. آپ‌تایم پایین به معنای عدم‌ confiabilidade است و می‌تواند به اعتبار شما آسیب برساند.

 

راهکارهای افزایش آپ‌تایم

انتخاب هاستینگ مناسب: هاستینگ معتبری را انتخاب کنید تا بتوانید هاست‌هایی با سرعت، عملکرد و قدرت بالا ارائه دهد.

استفاده از  CDN: شبکه توزیع محتوا (CDN) می‌تواند محتوای وب‌سایت شما را به سرعت و در سراسر جهان به کاربران ارائه دهد و از آپ‌تایم آن محافظت کند.

پایش سرور: پایش مداوم سرور می‌تواند به شما در شناسایی و رفع مشکلات قبل از بروز آنها کمک کند.

بکاپ‌گیری منظم: داشتن بکاپ‌های منظم از وب‌سایت خود، در صورت بروز مشکل، به شما امکان می‌دهد تا آن را به سرعت بازیابی کنید.

 

کشور ارائه دهنده هاست خوب نیز مهم است

انتخاب بین هاست داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای مدیران وب‌سایت‌های ایرانی است. هر دو گزینه مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب نهایی به نیازهای خاص شما بستگی دارد. هاست داخلی به هاست‌هایی گفته می‌شود که موقعیت سرورهای آنها در داخل ایران است و این امر می‌تواند سرعت بیشتری را برای کاربران ایرانی ارائه دهد. هاست خارجی موقعیت سرورهایش در خارج از ایران است و این هاست نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد. بهتر است هنگام انتخاب هاست به این نکته مهم توجه کنید. اگر کاربران شما در ایران هستند بهتر است یک هاست ایرانی معتبر تهیه کنید اما اگر کاربران شما از سراسر دنیاست انتخاب هاست خارجی گزینه بهتری است.

نکات مهم برای انتخاب هاست

مزایای هاست داخلی:

سرعت بالا برای کاربران ایرانی: کاهش زمان بارگذاری صفحه برای کاربران ایرانی.

پشتیبانی بهتر: دسترسی آسان‌تر به پشتیبانی به زبان فارسی.

رعایت قوانین و مقررات: عدم مغایرت با قوانین و مقررات داخلی.

 

معایب هاست داخلی:

آپ‌تایم پایین‌تر: احتمال قطعی و عدم‌دسترسی به وب‌سایت بیشتر است.

قیمت بالاتر: هزینه هاستینگ به طور کلی بیشتر است.

محدودیت‌ها: دسترسی به برخی سرویس‌ها ممکن است محدود باشد.

 

مزایای هاست خارجی:

آپ‌تایم بالا: پایداری و در دسترس بودن بیشتر وب‌سایت.

قیمت پایین‌تر: هزینه هاستینگ به طور کلی کمتر است.

قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتر: دسترسی به طیف وسیع‌تری از سرویس‌ها و قابلیت‌های هاستینگ.

 

معایب هاست خارجی:

سرعت پایین‌تر برای کاربران ایرانی: افزایش زمان بارگذاری صفحه برای کاربران ایرانی.

پشتیبانی ضعیف‌تر: دسترسی به پشتیبانی به زبان فارسی سخت‌تر است.

عدم‌رعایت قوانین و مقررات: احتمال مغایرت با قوانین و مقررات داخلی.

 

نتیجه گیری

انتخاب هاست مناسب، پس از خرید و ثبت دامنه، دومین تصمیم مهم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت موفق است. هاست مناسب، سرعت، امنیت، پایداری و قابلیت اطمینان وب‌سایت شما را تضمین می‌کند و در نهایت به تجربه کاربری بهتر برای بازدیدکنندگان شما منجر می‌شود. این امر، نقشی کلیدی در افزایش مخاطب و فروش بیشتر، که هدف نهایی هر وب‌سایتی است، ایفا می‌کند. انتخاب هاست مناسب، سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای وب‌سایت شما است. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید بهترین هاست را برای نیازهای خود انتخاب کنید و از یک وب‌سایت سریع، امن و قابل اعتماد برای مخاطبان خود بهره‌مند شوید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1988
A
A