کنترل پنل پلسک (Plesk) چیست؟ تعریف، مزایا و معایب

کنترل پنل پلسک (Plesk) چیست؟ تعریف، مزایا و معایب
کنترل پنل پلسک (Plesk) چیست؟ تعریف، مزایا و معایب
9 ماه پیش

 یکی از بخش‌های مهم هر هاستینگ، نرم‌افزار مدیریت و کنترل هاست است که به آن "کنترل پنل - Control Panel" گفته می‌شود. این نرم‌افزار کمک می‌کند تا از طریق مرورگر به راحتی به بخش‌های مختلف هاست دسترسی داشته باشیم. از تنظیمات ورژن و اکستنشن‌ها گرفته تا دسترسی به فایل‌ها و ایمیل‌ها، همه در کنترل پنل قابل دسترس هستند. در حال حاظر 3 کنترل پنل (cPanel - DirectAdmin - Plesk) وجود دارد که تقریباً همه‌ وب هاستینگ‌ها به یکی از این سه مورد مجهز هستند. یکی از این کنترل پنل‌های قدرتمند، "کنترل پنل پلسک" نام دارد. در ادامه این مقاله به بررسی کامل کنترل پنل پلسک می‌پردازیم با ما همراه باشید.

 

کنترل پنل پلسک (Plesk) چیست؟

کنترل پنل پلسک - Plesk (web hosting and data center automation software) یک پنل مدیریت وب هاستینگ است که برای مدیریت سرورهای وب و ارائه خدمات هاستینگ به کاربران استفاده می‌شود. این پنل از طریق یک رابط کاربری گرافیکی در مرورگر قابل دسترسی است و به کاربران امکانات مختلفی را برای مدیریت سایت، دامنه، پایگاه داده، ایمیل و ... فراهم می‌کند. Plesk به عنوان یک نرم افزار مجازی ساز سرویس دهنده (VPS) نصب شده و در بسیاری از شرکت‌های هاستینگ به عنوان پنل مدیریت استفاده می‌شود. پلسک یک نوع سیستم مدیریت هاستینگ است که برای میزبانی وب سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب استفاده می‌شود. این سیستم از پنل مدیریت پلسک استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی و با سادگی، وب سایت خود را مدیریت کنند. هاست پلسک شامل قابلیت‌های امنیتی، پشتیبان گیری، نصب آسان برنامه‌های تحت وب، دسترسی به فضای داده و غیره است.

 

ویژگی های مهم کنترل پنل پلسک چه مواردی هستند؟

کنترل پنل پلسک چند برتری مهم نسبت به دیگر کنترل پنل‌ها دارد که همین هم آن را برای مدیران هاستینگ جذاب می‌کند. برای مثال امکان ایجاد هاست اشتراکی و هاست مجازی را در خود جای داده است. از جمله مهم‌ترین ویژگی های پلسک این است که هم بر روی ویندوز و هم بر روی لینوکس نصب می‌شود و می‌تواند مقدار منابع سرور مجازی را برای هر مشتری VPS کنترل کند. از این رو می‌توان آن را یک کنترل پنل همه کاره دانست. بنابراین اگر بگوییم که پلسک یک اَبَر نرم‌افزار(software) است، اغراق نکرده‌ایم. اما به صورت خلاصه می‌توان گفت پلسک دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. مدیریت دامنه‌ها و زیردامنه‌ها
  2. مدیریت پست الکترونیکی و ارسال ایمیل
  3. مدیریت بانک اطلاعاتی و کاربران دیتابیس
  4. مدیریت فایل‌ها و FTP
  5. نصب و مدیریت برنامه‌های PHP و Perl
  6. مدیریت SSL و HTTPS
  7. تنظیمات امنیت سرور
  8. مانیتورینگ سرور و نمایش آمار ترافیک
  9. پشتیبان گیری و بازگرداندن داده‌ها
  10. تعریف کاربران، نقش‌ها، دسترسی‌ها و سطوح دسترسی به منابع سرور
  11. ابزارهای نصب و پیکر بندی سریع سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا
  12. مدیریت خودکار DNS ها

 ویژگی های مهم کنترل پنل پلسک

کنترل پنل پلسک از سال 2018 از سیستم‌های مدیریت محتوای معروف و قدرتمند از جمله وردپرس "WordPress"، جوملا "Joomla" و درپال "Drupal" پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌تواند به سیستم‌های مدیریت نسخه مانند Git و Docker متصل شود و از زبان‌های Ruby ، PHP ، Node.js و Python پشتیبانی کند. از آنجا که این کنترل پنل در دو نسخه برای سیستم‌عامل‌های لینوکس و ویندوز عرضه می‌شود، دو پشتیبانی متفاوت از وب سرورها و دیتابیس‌ها دارد. در سیستم‌عامل لینوکس از وب سرور Apache و Nginx و دیتابیس سرورهای Mysql، Mariadb و Potgresql و میل سرورهای Dovecot، Postfix و Qmail پشتیانی می‌کند. برای آشنایی بیشتر برای نسخه‌ی لینوکس و چگونگی نصب آن بر روی توزیع CentOS می‌توانید مقاله‌ "نصب پلسک روی لینوکس CentOS" مطالعه بفرمایید.

همچنین سیستم‌عامل ویندوز از وب سرور ASP و دیتابیس سرورهای MySQL و Microsoft SQL پشتیبانی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با نسخه‌ ویندوز و نصب آن بر روی سیستم‌عامل ویندوز، می‌توانید مقاله‌ "آموزش نصب کنترل پنل پلسک در ویندوز" را مطالعه بفرمایید. از دیگر امکانات بسیار جذاب این کنترل پنل، پشتیبانی از افزونه "Extension" است؛ بدین معنی که با نصب افزونه‌ها، امکانات پلسک افزایش می‌یابد و حتی بر اساس نیاز مشتری شخصی سازی می‌شود. اگرچه پلسک منبع باز نیست اما پشتیبانی از افزونه‌ها، دست برنامه نویسان را برای توسعه‌ پلسک باز گذاشته است. یکی از راه‌های تشخیص پلسک، شناسایی محیط گرافیکی این کنترل پنل است؛ زیرا پلسک در هر بروزرسانی، تغییراتی هم در محیط کنترل پنل خود داده تا دسترسی به ابزارها را آسان‌تر کند؛ برای تشخیص نسخه‌ پلسک از روی محیط کاربری می‌توانید مقاله‌ "تشخیص نسخه پلسک" را مطالعه بفرمایید.

 

تاریخچه پلسک

اولین نسخه از کنترل پنل پلسک در سال 1999 و برای سیستم عامل لینوکس توسط دیمتری سیموننکو توسعه داده شد. سپس او در سال 2000 یک کمپانی بر پایه فروش و پشتیبانی پلسک راه اندازی کرد؛ اما در سال 2003 پلسک به شرکت SWSoft فروخته شد. در سال 2008 نام شرکت پلسک به Parallels تغییر کرد و در سال 2015 بخش ارائه خدمات را به Odin تغییر نام داد و در همان سال دوباره پلسک یک سازمان مستقل شد. در سال 2017 یک شرکت بریتانیایی به نام Oakley Capital سازمان Plesk را خرید و از آن زمان تا به امروز پلسک زیر مجموعه سازمان WebPros است. WebPros یک پلتفرم جهانی برای مدیریت سرورهای جهان است که شامل سازمان‌ها و نرم‌افزارهای مهمی از جمله Plesk، cPanel، WHMCS، XOVI و SolusVM می‌شود.

 

هاست پلسک plesk چیست؟

زمانی که یک هاست و یا سرور مجازی تهیه می‌کنید، باید به کمک یک رابط کاربر و نرم‌افزار مدیریت هاست، بخش‌های مختلف هاست را تنظیم و کنترل کنید. به هاستی که برای مدیریت و تنظیمات آن از کنترل پنل پلسک Plesk استفاده می‌کند، هاست پلسک گفته می‌شود.

 

بررسی نسخه های مختلف پلسک بر اساس لایسنس تجاری

همانطور که در پاراگراف‌های قبل هم اشاره کردیم، پلسک یک نرم‌افزار تجاری است و هزینه هر یک از لایسنس‌های آن بالاتر از سایر کنترل پنل‌های دیگر است. به همین دلیل برای کاهش هزینه پلسک نرم‌افزار(non-tangible executable component of a computer software) خود را با 3 قیمت متفاوت و برای 3 کاربرد مختلف عرضه کرده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم :

  • Web Admin Edition : این نسخه برای مدیریت یک هاست معمولی مناسب است و تا 10 دامنه را پشتیبانی می‌کند. قیمت این پلن به صورت سالانه 12.38 دلار در ماه است که اگر به صورت ماهانه استفاده کنید، قیمت آن به 13.5 دلار افزایش می‌یابد.
  • Web Pro Edition : در این نسخه کاربر قادر است تا 30 دامنه را پشتیبانی کند و همچنین افزونه‌ WordPress ToolKit هم به صورت پیشفرض در آن نصب است. همچنین می‌تواند چند کاربر را ثبت نام و مدیریت کند و هاست اشتراکی را مدیریت کند که ویژگی‌هایش را به نسخه‌ Web Host Edition بسیار نزدیک می‌کند. قیمت این پلن به صورت سالانه 18.79 دلار در ماه است که اگر به صورت ماهانه استفاده کنید، قیمت آن به 20.5 دلار افزایش می‌یابد.
  • Web Host Edition : این نسخه برای شرکت‌های هاستینگ مناسب است و ویژگی مدیریت فروش را هم در خود جای داده. همچنین محدودیتی در افزودن دامنه ندارد. قیمت این پلن به صورت سالانه 32.54 دلار در ماه است که اگر به صورت ماهانه استفاده کنید، قیمت آن به 35.5 دلار افزایش می‌یابد.
  • Business Plans : این نسخه بهترین نسخه از پلسک است. در این نسخه علاوه بر ویژگی‌های کامل نسخه‌ Web Host Edition کاربر به همه افزونه‌های رسمی پلسک دسترسی خواهد داشت و تا 45 درصد در کل سرویس تخفیف در هزینه‌ها را شامل می‌شود. همچنین دسترسی به تمامی بخش‌های مدیریت نیز فراهم است. قیمت این پلن 250 دلار در ماه است.

 نسخه های مختلف پلسک

مزایای کنترل پنل پلسک کدام هستند؟

  1. رابط کاربری آسان و مستقیم: با این که پلسک یکی از حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزارهای کنترل پنل است، اما در عین حال فضایی را ایجاد کرده تا افرادی هم که نسبت به سایرین حرفه‌ای نیستند، بتوانند به راحتی با این کنترل پنل کار کنند. همچنین ابزار‌های راه اندازی به کاربر کمک می‌کند تا با چند کلیک ساده سیستم مدیریت محتوای مورد نظر خود را نصب و کانفیگ کند. بنابراین فضای پلسک یک فضای کاربر پسند و دوستانه است که هم برای کاربران حرفه‌ای و هم برای کاربران مبتدی مناسب است.
  2. امنیت بالا و گزینه‌های متعدد افزایش امنیت: کنترل پنل پلسک علاوه بر این که خودش به تنهایی دارای امنیت بالایی است، چند افزونه دیگر هم برای افزایش امنیت برای آن نوشته شده است. پلسک به کمک ابزار Fail2ban به صورت مداوم در حال اسکن کردن اطلاعات سرور است و همین هم باعث شناسایی به موقع خطرات امنیتی می‌شود. فایروال پلسک به راحتی هکرها را شناسایی و به سرعت IP آن‌ها را مسدود می‌کند.
  3. پشتیبانی از زبان‌های مختلف: از آنجا که کنترل پنل پلسک یک نرم‌افزار محبوب و جهانی است، برای کشورهای مختلف ترجمه شده و همین امر کارکردن با آن را برای کاربران آسان می‌کند. در حال حاظر پلسک به صورت پیشفرض از 12 زبان از جمله انگلیسی، آلمانی، ژاپنی و چینی پشتیبانی می‌کند.
  4. نصب و راه اندازی سریع و رایگان وب‌سایت‌ها: از آنجا که پلسک از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و دروپال پشتیبانی می‌کند، می‌تواند به آسانی این سیستم‌ها را در کمترین زمان ممکن نصب و راه اندازی کند و یک سایت کامل را با آن راه اندازی کرد. این یکی از امکاناتی است که به صورت رایگان به کاربران عرضه می‌شود.
  5. بروزرسانی خودکار و مداوم: بروزرسانی خودکار به امنیت هاست پلسک کمک زیادی می‌کند و حفره‌های امنیتی تازه را مصدود می‌سازد. همچنین می‌تواند قابلیت‌های بیشتری به کنترل پنل پلسک بدهد و کار را با آن آسان‌تر کند.
  6. پشتیبانی از دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس: اگر کاربر پلسک مجبور باشد به هر دلیلی از هاست ویندوز به هاست لینوکس و برعکس مهاجرت کند، همچنان می‌تواند از پلسک و قابلیت‌های آن در هر دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس بهره‌مند باشد. از آنجا که پلسک از سایر کنترل پنل‌های موجود قوی‌تر عمل می‌کند و امکانات بسیار زیادی دارد، برای کاربران پلسک کمی سخت است که با کنترل پنل سی‌پنل و یا دایرکت ادمین کار کنند، زیرا بیشتر امکانات و دستورات در خط فرمان در کنترل پنل پلسک به صورت گرافیکی وجود دارد و امکانات آن از نظر سئو و امنیت نیز خیلی بیشتر از سایر کنترل پنل‌های موجود است. بنابراین ویژگی اجرا در هر دو سیستم عامل یک پوئن بسیار مهم برای پلسک است.
  7. ویژگی های عمومی (طراحی ریسپانسیو): کنترل پنل پلسک با طراحی ریسپانسیو عرضه شده و این بدین معناست که کاربران پلسک می‌توانند حتی با موبایل هوشمند خود و از طریق مرورگر، به راحتی وارد این کنترل پنل شوند و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنند.

 

معایب کنترل پنل پلسک کدام هستند؟

قیمت بالای لایسنس

 از آنجا که پلسک از نظر کارایی و امکانات خیلی قوی‌تر عمل کرده، نمی‌توان به خاطر قیمت بالای لایسنس آن به پلسک خرده گرفت. می‌توان گفت که پلسک ارزش هزینه کردن را دارد. با این حال قیمت بالای لایسنس پلسک موردی است که باید به آن توجه داشت. مخصوصاً زمانی که یک وب سایت تازه راه اندازی شده باشد، معمولاً کاهش هزینه‌ها برای آن مهم است. بنابراین کنترل پنل پلسک بیشتر برای وب سایت‌های پربازدید و حجیم پیشنهاد می‌شود و در این میان وب سایت‌های دولتی که امنیت پایگاه داده و اطلاعات برای آن‌ها در اولویت قرار دارد، بهتر از کنترل پنل پلسک استفاده کنند.

 

سرعت بارگذاری کمتر نسبت به سایر کنترل پنل‌ها

  با توجه به امکانات بسیار زیادی که پلسک در خود جای داده، طبیعی است که مقدار کمی با کاهش سرعت در حین لود کنترل پنل مواجه باشد. این کاهش سرعت آنقدر زیاد نیست که دلیل محکمی برای رد کردن آن باشد. معمولاً برای گزارش گیری‌های بروز و اولیه در بخش‌های مختلف پلسک، به ناچار کاربر نیاز به چند ثانیه صبر کردن بیشتر دارد.

 

پلسک منبع باز نیست

 در مورد توسعه پلسک نمی‌تواند کاری بجز این که با توسعه افزونه‌ها آن را توسعه داد. منبع باز (Open Source) نبودن پلسک کمی کار را برای توسعه دهندگان حرفه‌ای سخت می‌کند ولی با این حال پشتیبانی از افزونه‌ها در پلسک، این مشکل را تا حد بسیار زیادی حل کرده است و در اسناد توسعه پلسک راهنمای کامل ایجاد افزونه برای پلسک آموزش داده شده است.

 مزایا و معایب کنترل پنل پلسک

افزونه های مهم پلسک کدامند؟

از ویژگی‌های مهم کنترل پنل پلسک، پشتیبانی آن از افزونه است. افزونه‌ها امکانات جدیدی را به پلسک اضافه و کار را برای کاربر بسیار آسانتر می‌کنند. در لیست زیر مجموعه‌ای از مهم‌ترین افزونه‌های پلسک را همراه با کاربردهای آن‌ها برسی می‌کنیم:

 

Docker Remote

این افزونه بستری برای اجرای فناوری‌های Redis ، Mongidb و Memcached را فراهم می‌کند که ممکن است سیستم‌عامل شما امکان اجرای آن را نداشته باشد. به علاوه تا حدودی امکان شخصی سازی برند پلسک در هاست را به شما می‌دهد.

 

WordPress Toolkit

 این ابزار به شما امکان نصب، مدیریت و بهینه سازی هاست‌های وردپرس را می‌دهد. به صورت خودکار وردپرس‌های نصب شده را همزمان بروزرسانی می‌کند. می‌تواند همزمان از سایت‌های وردپرسی همانندسازی کند و مشکلات فنی پوسته‌ها و افزونه‌ها را بررسی کند.

 

DNSSEC

 مخفف عبارت "Domain Name System Security Extensions" است. این افزونه امنیت نام دامنه‌ها را بررسی و تأیید می‌کند تا دامنه‌ها با امنیت بالاتری به DNS متصل شوند. از امکانات این افزونه می‌توان به تولید کلید امنیتی و پیکربندی Rollover ها، امضا و لغو DNS بر اساس مناطق، مشاهده و کپی سوابق DNS و دریافت اعلان‌های مربوط به DNS اشاره کرد.

 

Security Advisor

 این ابزار برای بهبود و افزایش عملکرد امنیت به کار می‌رود. روزانه چیزی حدود 37000 وب سایت  هک می‌شود که بیشتر آن‌ها به دلیل حفره‌های امنیتی تازه کشف شده است. این افزونه با بروزرسانی‌ها و بررسی مداوم بخش‌های مهم وب سایت مانند SSL و کدهای اجرایی سایت، تا حد زیادی از هک شدن وب سایت‌ها جلوگیری می‌کند.

  • Let’s encrypt : با این افزونه می‌توان با چند کلیک ساده، گواهی نامه‌های رایگان و معتبر CA برای SSL/TLS صادر کردو تمامی دامنه‌ها و زیر دامنه‌ها را به HTTPS و HTTP/2 مجهز کرد. همچنین می‌تواند گواهی نامه‌های صادر شده را به صورت خودکار تمدید کند.
  • Git 1.0 : این ابزار کمک می‌کند تا وب سایت خود را به سرویس گیت متصل کنید و همزمان کدهای آن را توسعه دهید و همزمان بروزرسانی کنید. همچنین می‌توانید به ورژن‌های مختلف کدها کنترل داشته باشید و شاخه‌های مختلف توسعه را برای اجرا انتخاب کنید.
  • Plesk Migrator : این افزونه رابطه کاربری جدیدی را به کنترل پنل پلسک اضافه می‌کند تا ویژگی‌هایی که قبلاً فقط از خط فرمان میسر بود، به صورت گرافیکی هم امکان پذیر باشد. به این صورت مدیر سایت سرعت بالاتری در کانفیگ کردن هاست خواهد داشت.
  • Plesk events in slack : این افزونه برای اعلانات اضافی در بخش مدیر هاستینگ پلسک کاربرد دارد و رویدادها را برای کانال Slack و یا کاربر مشخص شده ارسال می‌کند. زمانی که اطلاعات ادمین بروز می‌شوند و یا یک مشتری در حال تغییر بخشی از هاست است و موارد دیگر.
  • Ruby 1.2 : این افزونه امکان نصب و راه اندازی برنامه‌های زبان Ruby را به هاست اضافه می‌کند. همچنین اجرای Ruby در هاست مجازی هم فراهم می‌کند.
  • Node.js 1.2 : این افزونه امکان نصب و راه اندازی برنامه‌های زبان Node.js را به هاست اضافه می‌کند. همچنین امکان نصب چندین نسخه مختلف بر روی لینوکس را فراهم می‌کند. به کمک این ابزار به راحتی می‌توانید بر روند اجرای کدهای جاوا اسکریپ سمت سرور (مانند شروع ، توقف و راه اندازی مجدد) تسلط داشته باشید.
  • Speed Kit : این افزونه قادر است با افزودن کدهای جاوا اسکریپت از روی پلسک، جلوی بارگذاری مجدد خیلی از فریمورک‌های اضافی را بگیرد و سرعت بارگذاری سایت را بین 50 تا 300 درصد افزایش دهد و بر همین اساس بر رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند. این افزونه تا کنون 7000 وب سایت را پوشش داده و به صورت ماهانه به 200 میلیون کاربر خدمات ارائه می‌دهد. این افزونه قادر است تا 25000 درخواست در ثانیه را پشتیبانی کند.
  • Kernelcare : این افزونه می‌تواند سرورهای لینوکسی را در نقص‌ها و آسیب‌های امنیتی مهم محافظت کند. هر 4 ساعت یکبار بروزرسانی‌ها را بررسی می‌کند، آپتایم سرور را نمایش می‌دهد. می‌توان بروزرسانی را بر روی دستی یا خودکار قرار داد و در مواقع لازم بروزرسانی‌ها را به عقب برگرداند.
  • SEO Toolkit : این جعبه ابزار سئو قادر است تا وب سایت‌ها را از نظر بهینه سازی موتورهای جستجو بررسی کند و فعالیت خزنده‌های موتور جستجو را شناسایی و گزارش گیری کند. رتبه را ردیابی می‌کند و برای بهبود سئوی سایت مشاوره می‌دهد.
  • Acronis Backup : این ابزار کمک می‌کند تا بتوانید از کل سرور، از جمله کل وب سایت‌های موجود و پایگاه داده و فایل‌ها پشتیبان گیری کنید و در صورتی که سرور با مشکل از دست رفتن اطلاعات مواجه شد، از آن برای بازیابی و ریکاوری سایت‌ها استفاده کنید.
  • Kaspersky Antivirus for Servers : این افزونه همانطور که از نامش پیداست، آنتی ویروس معروف کسپراکی را بر روی سرور نصب و اجرا می‌کند تا از سرور در برابر خطرات امنیتی محافظت شود. از ویژگی‌های این ابزار می‌توان به اسکن ورود و خروج تمامی ترافیک در سرور، حذف پیام‌ها و کد‌های مخرب و بروزرسانی خودکار اشاره کرد. البته برای استفاده کامل از این ابزار نیاز است تا یک کلید لایسنس هم برای آن تهیه کنید.
  • Laravel Toolkit : به کمک این افزونه می‌توانید وب سایت‌هایی که بر اساس فریمورک لاراول در حال اجرا هستند، مدیریت کرد و فایل .env را در محیط گرافیکی کانفیگ و کنترل کرد. همچنین اجرای دستورات مهم Composer و Artisan بدون نیاز به دسترسی به پوشه میسر است که به کنترل جداول و توسعه‌ی لاراول کمک شایانی می‌کند.
  • Joomla Toolkit : این ابزار به شما امکان نصب، مدیریت و بهینه سازی هاست‌های جوملا را می‌دهد. به صورت خودکار سایت‌های جوملا نصب شده را همزمان بروزرسانی می‌کند. می‌تواند همزمان از سایت‌های جوملا همانندسازی کند و مشکلات فنی پوسته‌ها و افزونه‌ها را بررسی کند.
  • .NET Toolkit : در صورتی که از زبان ASP برای توسعه وب سایت خود استفاده کرده باشید، این ابزار به شما کمک می‌کند تا بر برنامه‌های ASP.NET نظارت داشته باشید و همواره آخرین نسخه‌ ASP بروزرسانی شود. همچنین می‌توانید بر نسخه‌های نصب شده ASP.NET Core Runtime مدیریت داشته باشید.
  • Imunify360 : یکی دیگر از افزونه‌های امنیتی است که برای جلوگیری از حملات هکرها و ربات‌ها از نوع Brute-force و DoS، یک پلتفرم چند لایه امنیتی را بر روی سرور پیاده سازی می‌کند.
  • Collabora Online : این ابزار به شما امکان ویرایش آنلاین اسناد اداری مانند فایل‌های ورد و اکسل را در هاست می‌دهد.

 افزونه های مهم پلسک

مجموعه افزونه های گروهی پک شده پلسک

علاوه بر موارد بالا، بعضی از توسعه دهندگان افزونه‌های پلسک، برای سهولت کار کاربران و همینطور فروش گروهی محصولاتشان، افزونه‌های همگروه را در یک مجموعه با هم عرضه می‌کنند که با نام Pack شناخته می‌شود. در ادامه این مجموعه‌ها را بررسی می‌کنیم:

 

Power Pack

این مجموعه شامل 8 افزونه برای مدیریت وب سایت‌های تجارت الکترونیک و امنیت سرور از راه دور و موارد مهم دیگر است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. Kaspersky Antivirus for 5 mailboxes
  2. Docker Remote Node Management
  3. Plesk DNSSEC
  4. WordPress Toolkit
  5. Joomla! Toolkit
  6. Google PageSpeed Insights Pro
  7. Plesk Premium Email, Powered by Kolab – Family (5 Users)
  8. PostgreSQL and MSSQL management

 

Hosting Pack

این مجموعه شامل 7 افزونه برای مدیریت هاستینگ است و ابزارهایی برای سئو، بکاپ گیری و امنیت در آن دیده می‌شود.

  1. Plesk Premium Email, Powered by Kolab – Family (5 Users)
  2. Joomla! Toolkit
  3. Google PageSpeed Insights Pro
  4. ImunifyAV
  5. Backup to Cloud Pro
  6. Kaspersky Antivirus for 5 mailboxes
  7. Docker Remote Node Management

 

Developer Pack

 

این مجموعه شامل 4 ابزار مدیریت پایگاه داده و مدیریت خود کنترل پنل پلسک است و در اجرا و توسعه درون پلسک کمک شایانی می‌کند.

  1. Google Pagespeed Insights Pro
  2. Docker Remote Node Management
  3. PostgreSQL management module
  4. MSSQL management module

 

Server Security Pack

این پک شامل 2 افزونه امنیتی برای امنیت ایمیل‌ها و کاربران ویژه در پلسک است.

  1. Imunify 360 (30 Users)
  2. Plesk Email Security Pro

 

Additional Language Pack

این پکیج برای هاستینگ‌هایی مناسب است که می‌خواهند خدمات خود را به همه‌ زبان‌ها ارائه دهند.

 

ویژگی های دیگر پلسک

علاوه بر آنچه که تا کنون گفتیم، کنترل پنل پلسک ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری هم دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم :

  • پلسک می‌تواند با نرم‌افزارهای حسابداری هاستینگ نظیر WHMCS ، BLESTA و ClientExec هم سازگار شود که دست شرکت‌های هاستینگ را برای انتخاب پنل کاربری هاستینگ باز می‌گذارد.
  • پلسک پشتیبانی بیشتری از توزیع‌های لینوکس دارد و از توزیع‌های Debian ، Ubuntu ، CentOS ، Red Hat Enterprise ، CloudLinux ، AlmaLinux ، Rochy Linux و Virtuozzo Linux پشتیبانی می‌کند. همچنین در سیستم‌عامل ویندوز سرور از نسخه‌های 2012 ، 2016 ، 2019 و 2022 پشتیبانی می‌کند.
  • با کمک افزونه‌هایی مانند Amazon Backup ، Google Drive Backup ، OneDrive Backup و DropBox Backup می‌توانید بکاپ‌های وب سایت خود را در درایو کلود شخصی خود به صورت مستقیم آپلود کنید.
  • نصب پلسک بسیار آسان و سریع انجام می‌شود.

 

سخن پایانی

کنترل پنل پلسک را می‌توان حرفه‌ای‌ترین ابزار در بین موارد دیگر برشمرد. تنها دلیلی که استفاده از آن کمتر از سایر ابزارها است، قیمت بالای آن نسبت به موارد دیگر است. اما زمانی که صحبت از یک هاستینگ حرفه‌ای و امنیتی به میان بیاید، پلسک حرف اول را می‌زند و بیشتر سازمان‌های دولتی و امنیتی جهان ترجیح می‌دهند که از این کنترل پنل برای امور هاستینگ خود استفاده کنند. زمانی که کسب و کار شما بزرگ می‌شود نیز بهتر است همراه با استفاده از سرور اختصاصی، از کنترل پنل پلسک برای ارتقاء هاست خود استفاده کنید. 

10204
A
A