آشنایی با Baidu موتور جستجوی چینی

آشنایی با Baidu موتور جستجوی چینی
آشنایی با Baidu موتور جستجوی چینی
5 ماه پیش

بایدو (Baidu) اولین گزینه به‌عنوان موتور جستجو در چین است. قابلیت‌ها و خدمات این موتور جستجو شبیه به خدمات و قابلیت‌های گوگل بوده اما تمرکز آن روی چین است که اکثر بازار جستجوی این کشور را به‌عهده دارد. بایدو نتایج جستجو و سایر محتوا را طبق قوانین چین سانسور می‌کند و دیوار آتش بزرگ این کشور سایت گوگل را در آن‌جا مسدود کرده است. برای آشنایی بیشتر با Baidu تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

 

آشنایی با موتور جستجوی بایدو

Baidu ششمین موتور جستجوی بزرگ در دنیا است که طبق گزارش سایت Statcounter، در ژوئن 2023 نزدیک به 61.75 درصد از بازار جستجوی چین را به خود اختصاص داده است. در دسامبر 2017، Chinese web services company بایدو به اولین شرکت چینی تبدیل شد که در شاخص نزدک 100 قرار می‌گیرد. بایدو قابلیت‌های مختلفی را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند از جمله مسیریابی، اخبار، ویدئو، یک دانش‌نامه، نرم‌افزار ضد ویروس و تلویزیون اینترنتی.

این شرکت از تبلیغات به‌کمک سیستمی که شبیه به سیستم گوگل است، درآمدزایی می‌کند. تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی که تبلیغات آن‌ها را به‌نمایش در می‌آورند، هزینه می‌کنند. آن‌ها همچنین این هزینه را با توجه به محل قرارگیری تبلیغات در نتایج جستجو پرداخت می‌کنند. رقبای اصلی بایدو عبارت هستند از Google Hong Kong، Yahoo! China، مایکروسافت بینگ و بعضی از شرکت‌های کوچک منطقه‌ای. (گوگل با آن‌که در چین مسدود شده است اما کاربران کشوران هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.) 

آشنایی با موتور جستجوی بایدو

تاریخچه Baidu

«رابین لی» و «اریک ژو» دو نفری بودند که شرکت بایدو را در سال 2000 ثبت قانونی کردند. این شرکت به یک شرکت فناوری چند ملیتی چینی تبدیل شد که خدمات و محصولات اینترنتی و هوش مصنوعی فراهم می‌کند. مقر این شرکت در منطقه هایدیان پکن است و یکی از بزرگترین شرکت‌های اینترنتی و هوش مصنوعی در دنیا محسوب می‌شود.

 

بایدو چکار می‌کند؟

محوریت اصلی کسب‌وکار بایدو فراهم کردن محصولات و خدمات اینترنتی از جمله یک موتور جستجو برای وب‌سایت‌ها، فایل‌های صوتی و تصاویر است. موتور جستجویbaidu appu در چین محبوب‌ترین است و بیشتر از هر موتور جستجویی در سطح جهان، به‌جز گوگل، کوئری‌های جستجو را مدیریت می‌کند. علاوه‌براین، این شرکت خدمات متنوع دیگری نیز دارد مانند نقشه‌ها برای مسیریابی، ترجمه و تجارت الکترونیکی. بایدو همچنین یک سرویس استریم موسیقی و یک بازار اپلیکیشن موبایل دارد. 

Baidu طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری سنگینی روی هوش مصنوعی و خودروهای خودران کرده است. تلاش‌های تیم توسعه و تحقیق این شرکت در این زمینه‌ها منجر به توسعه محصولاتی مانند پلتفرم خودروی خودران بایدو به اسم آپولو و دستیار هوش مصنوعی به اسم Duer شده است. 

 

کسب‌وکار اپلیکیشن بایدو

این شرکت همچنین یک واحد کسب‌وکار جهانی به اسم DU Group یا DU Apps Studio دارد که برای بیش از 2 میلیارد کاربر فعال در سطح جهان، خدمات و اپلیکیشن‌هایی را فراهم می‌کند. اپ استور بایدو میزبان اپلیکیشن‌ها و محتواهای قابل دانلود است و پلتفرم تبلیغاتی این شرکت DU Ad Platform نام دارد.

کسب‌وکار اپلیکیشن بایدو

بایدو و هوش مصنوعی

پروژه آپولو پیشروترین برنامه هوش مصنوعی و خودروهای خودران است که بایدو و شرکای جهانی‌اش، آن را مدیریت می‌کنند. این پروژه نشان‌دهنده یکی از بزرگترین همکاری‌های گروهی است به‌نحوی که در سال 2020، 210 شرکت جهانی در آن مشارکت داشته‌اند. از جمله آن‌ها باید از اسامی بزرگی مانند مایکروسافت، اینتل، انویدیا، Daimler AG، ZTE، Grab، فورد، هیوندای و هوندا نام ببریم.

 

6 حقیقت در مورد موتور جستجوی Baidu

 

1. توسعه و تامین مالی بایدو در سیلیکون ولی انجام شده است

بایدو لغت چینی به معنای «صدبار» است و این شرکت در سال 2000 بنیان‌گذاری شد. بنیان‌گذار آن رابین لی در سال 1999 به چین برگشت تا بایدو را راه‌اندازی کند. ریشه‌های شکل‌گیری Baidu به RankDex بر می‌گردد، موتور جستجوی اولیه‌ای که رابین لی در سال 1996 توسعه داده بود. در سال 2001، بایدو سرویس تبلیغات خود را راه‌اندازی کرد تا تبلیغ‌کنندگان هر مرتبه که یک کاربر روی یک تبلیغ کلیک می‌کردند، مبلغی را به این شرکت پرداخت کنند. گرچه Baidu برترین موتور جستجو در چین است اما ارتباط قوی بین تامین مالی آن و سیلیکون ولی وجود دارد.

رابین لی و اریک ژو در مرحله کشت ایده از شرکت‌های Integrity Partners و Peninsula Capital که هر دو جزو شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر سیلیکون ولی هستند، 1.2 میلیون دلار سرمایه دریافت کردند. بایدو سپس به‌اندازی کافی بزرگ شد تا دو شرکت دیگر سرمایه‌گذاری خطرپذیر دیگر به اسامی Draper Fisher Jurvetson و IDG Technology Venture، روی این شرکت 10 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند.

 

2. اکوسیستم بایدو بیش از 57 اپلیکیشن و سرویس دارد

شاید فکر کنید که بایدو فقط یک موتور جستجو است اما باید آن را اکوسیستمی از محصولات و سرویس‌های گوناگون معرفی کنیم. Baidu علاوه‌بر موتور جستجوی مشهور خود، محصولات و خدمات متعددی را به کاربرانش پیشنهاد می‌کند، از جمله Baidu Baike یک دانش‌نامه آنلاین به زبان چینی.

این دانش‌نامه را می‌توانید معادل چینی ویکیپدیا بدانید. این شرکت همچنین یک سرویس نقشه‌نگاری و مسیریابی به اسم Baidu Maps و یک پلتفرم ویدئویی به اسم iQiyi دارد. خدمات جامعه و جستجوی بایدو را باید بیشتر از 57 عدد بدانیم، مانند Baidu Wangpan (یک سرویس ذخیره ابری مانند گوگل کلود)، Baidu Tieba (یک انجمن بحث)، Duer و غیره. 

 

3. فضای تبلیغاتی بایدو شبیه به گوگل نیست

شاید تصور کنید فرآیند خرید تبلیغات در بایدو شبیه به گوگل است. اما در حقیقت بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد. شاید چندین ماه طول بکشد تا بتوانید یک کسب‌وکار آنلاین را در چین جا بیاندازید. فرآیندی که باید طی کنید شامل تهیه اسنادی مانند یک مجوز کسب‌وکار و سایر مدارک هویتی می‌شود. همچنین باید به زبان چینی تسلط داشته باشید، چون تمام فرآیند درخواست فعالیت به این زبان است. از طرفی باید بدانید که پلتفرم اصلی تبلیغات بایدو تنها به زبان چینی موجود بوده و بنابراین برای بازاریابان بین‌المللی تقریبا غیرممکن است که از آن استفاده کنند.

 البته سایتی به اسم AdChina.io شرایط ترجمه خودکار کلمات کلیدی انگلیسی را به چینی فراهم کرده است. همچنین به برندهای بین‌المللی اجازه می‌دهد به‌راحتی در بازار چین تبلیغ کنند. برندهای خارجی باید بدانند که بایدو شبیه به گوگل نیست و تنها با محتوای چینی ماندارین کار می‌کند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، کلمات کلیدی انگلیسی در موتور جستجوی بایدو رتبه نمی‌گیرند. بنابراین برای افزایش رتبه در این موتور جستجو باید وب‌سایت خود و محتوای آن را به چینی ماندارین آماده کنید.

4. سئو بایدو آسان نیست

Baidu یک پلتفرم بسیار پیچیده است، چون با محیط آنلاین پیچیده چینی سازش یافته است. بنابراین بازاریاب‌های بین‌المللی به‌سختی می‌توانند در آن موفق باشند. نیازی به گفتن نیست که سئو بایدو به‌راحتی سئو گوگل نیست. بایدو بعضی از سایت‌های خود را در بالای نتایج جستجو قرار می‌دهد و تقریبا بیست درصد ترافیک این سایت به یکی از سایت‌های زیر مجموعه آن مانند Baidu Zhidao یا Baidu News هدایت می‌شوند. بنابراین برندها برای قرارگیری در رتبه‌های بالای نتایج این موتور جستجو و سئو آن، کار سختی دارند. آن‌ها برای موفقیت سئو سایت خود باید از کلمات کلیدی زیادی استفاده کنند و بک لینک‌های زیادی نیز داشته باشند.

 

5. اپلیکیشن بایدو بیش از 580 میلیون کاربر فعال دارد

این شرکت در سال 2021 گزارش داد که تعداد کاربران ماهیانه‌ای که به اپلیکیشن آن لاگین کرده‌اند، از عدد 580 میلیون بیشتر شده است. از طرفی باید اشاره کنیم که کاربران چینی همیشه به اینترنت وصل هستند. به‌نحوی که این کشور در سال 2021، بیش از 989 میلیون کاربر اینترنت داشته است. 

 

6. بایدو بیشتر از یک موتور جستجو است

با توضیحات بالا باید متوجه شده باشید Baidu تنها یک موتور جستجو نیست. در حقیقت این شرکت خدمات رزرو سفر و یک سیستم عامل گوشی هوشمند نیز دارد. علاوه‌براین، از خدمات دیگر آن باید یک پلتفرم تجارت الکترونیکی، بازی، جستجوی حقوق تجاری، یک شبکه اجتماعی و جستجوی اطلاعات دولتی را معرفی کنیم. بایدو همچنین اندکی از سهام شرکت Didi را دارد که جواب چین به شرکت اوبر است. این شرکت همچنین دوچرخه می‌فروشد و خودروهای خودران می‌سازد. 

در کنار تمام این موارد بایدو دوربین‌های هوش مصنوعی را ساخته است که می‌توانند فوندوس چشمی را شناسایی کنند. بیمارستان‌ها با استفاده از دوربین‌های بایدو از سال 2019 چشمان بیماران را معاینه می‌کنند. این فناوری هوش مصنوعی در عرض چند ثانیه می‌تواند نتیجه معاینه را آماده کند.

 

سخن نهایی

موتورهای جستجو به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و با افزایش روز به روز حجم اطلاعات و داده‌ها روی صفحات وب، پیدا کردن داده‌های مورد نظر پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود. اگر علاقه دارید با موتورهای جستجوی بیشتری آشنا شوید محتوای "18 موتور جستجو ناشناخته و کاربردی" را مطالعه کنید.  بایدو بازار موتور جستجوی چین را با میلیاردها جستجوی روزانه کنترل می‌کند و چیزی بیشتر از یک موتور جستجو است. در واقع یک شرکت بزرگ فناوری چینی با تخصص در زمینه محصولات و خدمات اینترنتی است. علاوه‌براین، تلاش‌هایی نیز در حوزه هوش مصنوعی انجام داده است تا به یکی از بزرگترین شرکت‌ها در این زمینه تبدیل شود. در مطلب بالا این موتور جستجو و شرکت سازنده آن را معرفی کردیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

سوالات متداول

در بایدو چه چیزهایی را می‌توانید جستجو کنید؟

کاربران بایدو می‌توانند به اخبار، نقشه‌ها، جستجوهای دولتی، یک دانش‌نامه، تلویزیون اینترنتی، محصولات آنتی‌ویروس و موارد متعدد دیگر دسترسی داشته باشند.

تعداد جستجوهای روزانه در Baidu چقدر است؟

به‌طور میانگین روزانه تنها در چین 6 میلیارد جستجو در بایدو انجام می‌شود و این موتور جستجو در سطح جهان بیش از 1.6 میلیارد کاربر دارد. 

کدام کشورها از بایدو استفاده می‌کنند؟

بیش از 94 درصد کاربران این موتور جستجو چینی هستند و سایرین را کاربران کشورهای آمریکا، هنگ‌کنگ، تایوان و چند کشور دیگر تشکیل می‌دهند.

آیا بایدو یک شبکه اجتماعی است؟

این شرکت یک شبکه اجتماعی به اسم Baidu Post نیز دارد. کاربران در آن می‌توانند محتوای متنی، تصویری، صوتی و ویدئو پست کنند، به نظرها پاسخ دهند و گروه‌های بحث شکل دهند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

537
A
A