آموزش سئو در وردپرس - آموزش جامع وردپرس – قسمت پانزدهم

آموزش سئو در وردپرس - آموزش جامع وردپرس – قسمت پانزدهم
آموزش سئو در وردپرس - آموزش جامع وردپرس – قسمت پانزدهم
9 ماه پیش

در قسمت قبل از مجموعه مقالات آموزش وردپرس ، مبحث آپدیت هسته وردپرس و به روز رسانی قالب را بررسی کردیم.

در این آموزش، با بررسی مباحث سئو در وردپرس ، دو ابزار یا افزونه بسیار مهم در وردپرس برای سئو در وردپرس را بررسی خواهیم کرد. اولین بخش مربوط به افزونه AIO آیو سئو (All In One SEO) است و دومین بخش مربوط به افزونه بعدی یعنی یاست سئو (Yoast SEO). در بخش سوم و آخر هم مقایسه مختصری از دو افزونه را خواهیم داشت.

All In One SEO Pack

نصب افزونه

جهت استفاده از این ابزار و کار با آن، ابتدا باید این افزونه را از فروشگاه داخلی خود وردپرس جست‌وجو و نصب کنیم.

بعد از ورود به پنل مدیرت وردپرس، در منوی کناری صفحه، بر روی گزینه افزونه‌ها (Plugin) کلیک می‌کنیم. سپس با فعال شدن سایر آپشن های گزینه در زیر آن، افزودن (Add New) را انتخاب می‌کنیم.

image001

 

سپس به صفحه جدیدی منتقل می‌شویم که دارای یک کادر مخصوص جست‌وجوی افزونه‌ها است. با واردکردن اسم افزونه All In One SEO Pack بدون نیاز به اینتر زدن، اولین افزونه در لیست، افزونه موردنظر ما است و با کلیک بر روی گزینه نصب، افزونه AIO در پنل وردپرس نصب خواهد شد.

image003

پس از اینکه دانلود و نصب افزونه به‌طور خودکار به اتمام رسید، گزینه قبلی نصب تبدیل به گزینه فعال شدن افزونه می‌شود که با فشردن این گزینه هم با توجه به معنی آن افزونه فعال و آماده کار می‌شود. البته در صفحه اصلی مربوط به افزونه‌ها و افزونه‌های نصب‌شده نیز می‌توانیم این ابزار را فعال و یا غیرفعال کنیم. همچنین می‌توانیم تمام افزونه‌های نصب‌شده را در این قسمت به‌روزرسانی و یا حذف کنیم؛ که به‌طور خلاصه در این قسمت مدیریت کلی افزونه‌های وردپرس صورت می‌گیرد.

image005

image007

به دنبال فعال کردن این افزونه، در منوی پیشخوان کناری وردپرس و در کنار گزینه‌های مختلف، گزینه مخصوص این افزونه بانام All In One SEO هم فعال می‌شود. همچنین در نوارابزار بالای صفحه نیز گزینه سئو فعال می‌شود. با هردو این گزینه‌ها، مجموعه ابزارهای این افزونه به‌راحتی قابل‌دسترس می‌شوند.

 image009

تنظیمات اولیه

پس از نصب و فعال‌سازی این افزونه، نوبت تنظیمات اولیه افزونه می‌رسد. با کلیک بر روی آپشن افزونه در منوی کناری در اولین صفحه‌ای که لود می‌شود، گزینه‌ای سبزرنگ «شروع تنظیمات اولیه» قرار دارد. با کلیک بر این گزینه ویرایش تنظیمات اولیه شروع می‌شود که بلافاصله به صفحه خوش‌آمد منتقل می‌شویم. سپس با کلیک بر روی گزینه «شروع» در این قسمت، این تنظیمات که متشکل از 6 صفحه برای کاربردها و معرفی کلی خواسته‌ها از این افزونه است، به ترتیب نمایان می‌شوند.

image011

image013

 

صفحه اول

اولین سؤالی که از ما پرسیده می‌شود این است که سایتمان در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟ آیا ما یک سایت خبری، وبلاگ، فروشگاه آنلاین، سایت تجاری، سایت شرکتی، سایت شخصی برای رزومه و نمونه کارها داریم؟ اگر هیچ‌کدام از این نمونه‌ها مدنظرمان نبود می‌توانیم حوزه کاری سایتمان را به‌طور دستی وارد کنیم.

بخش بعدی مربوط به تعاریف و متن‌های مخصوص برای صفحه اصلی سایت است؛ مثلاً نام شرکت، توضیح در مورد زمینه کاری، صاحب سایت، تاریخ و... به دنبال این قسمت بخش مخصوص این توضیحات و ایجاد متا دیتاها با این متون وجود دارد. گرچه تأثیر متا دیتاها در سئو سایت نسبت به گذشته کاهش‌یافته اما هنوز هم اندک تأثیری که بر روی بهبود سئو دارند، بسیار حیاتی است.

image015

 

 صفحه دوم

در این صفحه باید مشخص کنیم که سایتمان متعلق به یک فرد خاص و یا یک شرکت و سازمان است. با انتخاب شخص می‌توانیم ایمیل و نام کاربری خود وردپرس که در ابتدا ساخته بودیم را ارائه کنیم و یا خودمان به‌صورت دستی نام و لوگو و تصویر مخصوص اشتراک‌گذاری در سایت را وارد کنیم. بعد از آن مجموعه‌ای از کادرهای مخصوص شبکه‌های اجتماعی مختلف است که می‌توانیم لینک صفحه اختصاصی‌مان را در آن‌ها وارد کنیم.

image017

اما با انتخاب سازمان، چند کادر متفاوت از شخص قرار دارد. اول باید نام سازمان را در کادر مخصوص نوشته و مشخص کنیم. سپس شماره تماس معتبری را وارد کنیم. بعدازآن مشخص کنیم که این شماره تماس برای چه موضوعی در دسترس است؛ مثلاً پشتیبانی فنی، بخش فروش، تماس اضطراری و... است. بقیه موارد هم مانند پیش‌نیازهای شخصی مثل لوگو، تصویر جهت اشتراک‌گذاری و لینک‌های شبکه‌های اجتماعی است.

image019

 

صفحه سوم

در این صفحه از ما می‌پرسد که چه نوعی خدماتی از این افزونه لازم داریم و می‌خواهیم از آن‌ها استفاده کنیم. هشت سرویس به‌صورت پیش‌فرض قرار دارد که با انتخاب آن‌ها و فعال کردنشان می‌توانیم از خدماتشان استفاده کنیم. دو مورد از این سرویس‌ها به‌صورت پیش‌فرض و رایگان ارائه می‌شوند که شامل خدمات مربوط به سایت مپ و بهینه‌سازی ظاهر جست‌وجو هستند نمی‌توان این دو را غیرفعال کرد. گزینه بعدی و سومین و آخرین سرویس رایگان، خدمات مربوط با گوگل آنالیتیکس است. سایر گزینه‌ها سئوی تصویر، سئوی محلی، ویدیو نقشه سایت، نقشه سایت اخبار، ریدایرکت هوشمند و صفحه ارور 404 همگی جزو سرویس ویژه و حرفه‌ای این افزونه است که تنها با پرداخت هزینه و خرید لایسنس آن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته همان‌طور که گفته شد، این سرویس‌ها را هم می‌توان در این قسمت انتخاب کرد اما بعداً باید با تهیه لایسنس مخصوص افزونه، فعال شوند.

image021

 

صفحه چهارم

در اولین قسمت این صفحه نمونه‌ای از صفحه مارا در نتایج جست‌وجوی موتور گوگل نشان می‌دهد که در بر اساس تنظیماتی که در صفحه‌های قبل انجام داده‌ایم است. در اینجا هم می‌توانیم با کلیک بر روی کادر، ویرایشگر را فعال کنیم و تنظیمات جدیدی را وارد کنیم و این پیش‌نمایش را تغییر دهیم.

گزینه بعدی وضعیت سایت را از ما می‌پرسد که آیا سایت ما در حال ساخت است و یا آماده ایندکس شدن است. اگر در حال ساخت است سایر تنظیمات سایت تمام می‌شوند اما اگر آماده باشد می‌توانیم انتخاب کنیم که چه قسمت‌هایی از سایت ایندکس شود. گزینه همه انواع نوشته به‌صورت پیش‌فرض فعال است. با غیرفعال کردن آن می‌توان انتخاب کرد که آیا نوشته‌ها و صفحات و متعلقاتشان هرکدام به‌تنهایی ایندکس شوند یا خیر.

گزینه بعدی هم این پرسش را مطرح می‌کند که آیا سایت ما چند صاحب‌امتیاز دارد یا خیر و اینکه قابلیت صفحه ریدایرکت به برگه‌های جدا، برای متعلقات سایت مثل عکس یا فیلم فعال شود یا خیر. اگر هم به هر دلیلی مایل به پر کردن این صفحه نبودیم می‌توانیم با کلیک بر روی گزینه گذشتن از این قدم در کنار گزینه آبی‌رنگ صفحه بعدی در پایین، وارد صفحه بعدی شویم.

image023

 

صفحه پنجم

در این صفحه از ما ایمیلی می‌خواهد تا پیشنهادهای مخصوص افزونه برای سئو را از این طریق به ما ارسال کند.

در گزینه بعدی هم می‌توانیم انتخاب کنیم که داده‌های ما برای پیشرفت این افزونه استفاده شود یا خیر. از این صفحه هم می‌توانیم بدون پر کردن گذر کنیم.

image025

 

صفحه ششم

اگر در صفحه سوم سرویس‌های حرفه‌ای را هم فعال کرده باشیم، در این صفحه باید لایسنس افزونه را وارد کنیم تا استفاده از آن‌ها برایمان آزاد شود. همچون دو صفحه قبل هم می‌توان از این صفحه بدون پر کردن مشخصات عبور کرد.

image027

 

صفحه آخر

آخرین صفحه و پایانی هم پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن تنظیمات اولیه به ما می‌دهد. لینک‌های شبکه اجتماعی این افزونه به همراه لینک‌های آموزش سئو به‌صورت متنی و تصویری در این قسمت قرار دارند.

در پایین صفحه هم می‌توان انتخاب کرد که به این تنظیمات اولیه پایان داد و یا به صفحه مخصوص وبمستر و تنظیمات حرفه‌ای‌تر وارد شد و آن‌ها را هم تنظیم کرد.

 image029

 

افزودن تنظیمات سئو برای برگه‌ها و نوشته‌ها

  • تنظیمات سئو بر روی نوشته‌ها

در صفحه اصلی وردپرس و انتخاب اپشن نوشته سپس افزودن نوشته‌ها صفحه‌ای همانند صفحه زیر نمایش داده می‌شود.

image031_1

image033

امکانات و قابلیت‌های آیو (AIO) در قسمت پایین کادر پست‌ها به‌صورت تب‌های مختلف مرتب‌شده‌اند.

  1. General

اولین تب، مربوط به تنظیمات کلی نوشته‌ای است که قرار است برای سئو بهینه شود.

image035

Snippet Preview:

یک پیش‌نمایش از نوشته‌ای است که به‌صورت آزمایشی نمایش داده می‌شود. معمولاً فقط در اول و آخر فرایند سئو با این ابزار، به این قسمت مراجعه می‌شود. همچنین این پیش‌نمایش را می‌توان هم در صفحه مخصوص کامپیوتر و هم در صفحه مخصوص موبایل مشاهده کرد؛ فقط کافی است که نوع آن را با دو آپشن کناری این بخش انتخاب کرد.

Post Title:

با این قسمت می‌توان عناوین مختلف و تگ‌ها را برای بخش عنوان نوشته ویرایش کرد؛ مثلاً در انتهای عنوان اصلی نوشته، اسم سایت یا اسم تهیه‌کننده آن‌هم اضافه شود و جداکننده این دو قسمت خط فاصله باشد و یا خط تیره. به‌طورکلی آزادی کاملی در ویرایش عنوان و تایتل نوشته در این قسمت وجود دارد.

Meta Description:

ویرایش متاها به‌طور کامل در این قسمت اتفاق می‌افتد. می‌توان مشخص کرد متن متای نوشته با قرار دادن تاریخ و تهیه‌کننده آن و... و چندین قابلیت دیگر نمایش داده شود.

Focus Key Phrases:

قسمتی است که در آن کلمه کلیدی که ممکن است کاربران آن را در موتور جست‌وجو وارد و سرچ کنند و این نوشته سایت ما مرتبط باشد را می‌توان در این قسمت وارد کرد و این افزونه آن را بررسی می‌کند که آن کلمه چه مقدار مؤثر است.

Additional Key Phrases:

بخش بعدی در ادامه همین کلمات کلیدی است که اجازه می‌دهد کلمات بیشتری اضافه کنیم که البته جز یکی از قابلیت‌های حرفه‌ای افزونه است.

Page Analysis:

در آخر هم یک بررسی از بخش‌های مختلفی از نوشته را مشاهده خواهیم کرد که نکات مثبت و مفید را بارنگ سبز نشان می‌دهد و به معنی آن است که بهینه‌سازی نوشته ما در این موارد خوب است و نکات منفی را بارنگ قرمز نشان می‌دهد و قسمت‌هایی که نیاز به بهینه‌سازی بیشتر و ایراد دارند را گوشزد می‌کند.

2. Social

در اولین بخش این تب، پیش‌نمایشی از نوشته و عنوان مربوط به آن در قالب پست‌های دو شبکه اجتماعی فیس‌بوک و توییتر نمایش داده می‌شود تنظیمات این دو نیز اکثراً مشترک است و در قسمت‌هایی کوچک با یکدیگر متفاوت هستند.

تنظیمات فیس‌بوک:

همانند تنظیمات نوشته، برای نمایش آن در نتایج جست‌وجو، دو بخش مشابه آن یعنی ویرایش بخش عنوان و متا دیسکریپشن مخصوص فیس‌بوک نیز در این اینجا ویرایش می‌شود تا در بستر شبکه اجتماعی فیس‌بوک نمایش داده شود و همه این‌ها در صورتی است که این نوشته و پست در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.

قسمت بعدی مخصوص تنظیم تصویر فرستنده است که می‌تواند به‌صورت پیش‌فرض، تصویر حساب لینک شده فیس‌بوک باشد یا تصاویر دیگری که انتخاب می‌کنیم. همچنین موقعیت این تصویر در پیش‌نمایش نوشته هم قابل‌ویرایش است؛ مثلاً در چه قسمتی از کادر و یا به چه اندازه باشد.

image037

تنظیمات توییتر:

در این بخش نیز ترتیب تنظیمات همانند بخش فیس‌بوک است. در زیر بخش پیش‌نمایش نوشته در توییتر، یک گزینه وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانیم تمامی تنظیمات نوشته در فیس‌بوک را برای بخش توییتر هم اعمال کنیم و به کار خود سرعت ببخشیم. ولی درصورتی‌که می‌خواهیم تنظیمات ویژه‌ای برای توییتر انتخاب کنیم، می‌توانیم این گزینه را خاموش نگه‌داریم.

image039

  • Schema

اسکیما در سئو به معنی نشانه‌گذاری و تفهیم محتوا برای موتور جست‌وجو است؛ یعنی با این فرایند موتور درک می‌کند که محتوا در چه قالبی است و مربوط به چیست تا بتواند در نتایج جست‌وجو بهترین پیشنهاد محتوا را به کاربر بدهد.

در این قسمت نیز مشخص می‌کنیم که نوشته و محتوای ما در مورد چه چیزی است؛ مقاله، دوره آموزشی، محصول، رسپی غذایی، اپلیکیشن و یا وب پیج ساده. با انتخاب هریک از این موارد، مجموعه‌ای از آپشن ها در حوزه‌ای که انتخاب کرده‌ایم نمایان می‌شود و باید آن‌ها را تکمیل کنیم؛ مثل اسم مخصوص، توضیح مختصر، نمونه تصویر و ... .

image041

این تب نیز فقط با ارتقای افزونه به نسخه حرفه‌ای فعال می‌شود.

3. Advanced

در اولین قسمت از آخرین تب تنظیمات نوشته‌ها، تنظیمات مربوط به ربات‌های سایت است که به‌نوعی دسترسی‌های مختلف در جمع‌آوری داده از این محتوا را برای آن‌ها محدود می‌کند؛ مثلاً ایندکس نکنند، ترجمه نکنند.

Canonical URL:

در این بخش هم این تعریف را برای موتور جست‌وجوگر دارد که اگر به هر دلیلی این محتوا خارج از سایت ما مشاهده کرد، محتوای اصلی در این آدرس مخصوص قرار دارد؛ این لینک مخصوص همچنین از تکراری شدن این محتوا و از اینکه موتور جست‌وجو سایت مارا به دلیل تقلب در سئو در لیست سیاه قرار بدهد جلوگیری می‌کند.

Priority Score:

بخش آخر، به محتوا اولویت می‌دهد که چقدر در سایت اهمیت دارد و در قسمت فرکانس مشخص می‌کنید که این اولویت‌بندی در چه بازه‌ای مثلاً ساعتی، روزانه و یا ماهانه به‌روز شود. البته که این بخش هم جزء بخش‌های حرفه‌ای افزونه است و نیاز به لایسنس دارد.

image043

افزودن تنظیمات سئو برای برگه‌ها

این تنظیمات هم مثل تنظیمات نوشته‌ها است و کوچک‌ترین تفاوتی میان فرایند تنظیم این دو نیست.

 

افزودن نقشه سایت

نقشه سایت یا سایت مپ (Site Map) یک فایل است که در آن تمامی لینک‌های مربوط به پست‌ها و صفحه‌های سایت به همراه تاریخ انتشار آن‌ها در سایت درج‌شده و به موتورهای جست‌وجو این امکان را می‌دهد که راحت‌تر و سریع‌تر این داده‌ها را ایندکس گذاری کنند و در دیتابیس خودشان بارگذاری کنند.

 

نحوه ساخت سایت مپ

برای این کار ابتدا باید وارد تنظیمات این قسمت در آیو شویم. در صفحه پیشخوان، در منوی کناری رو گزینه آیو و آپشن سایت مپ کلیک می‌کنیم و صفحه ویرایش تنظیمات سایت مپ نمایان می‌شود. این قسمت هم مانند سایر تنظیمات افزونه آیو، به‌صورت تب‌های مختلف است.

image045

image047

  1. General

اولین بخش درست در زیر توضیحات افزونه برای سایت مپ، گزینه فعال کردن این قابلیت برای افزونه است که با خاموش شدن آن دیگر این فایل ساخته نمی‌شود و لازم نیست تنظیماتی هم اضافه شود. ولی می‌خواهیم که از این ویژگی استفاده کنیم پس فعال نگه می‌داریم. قسمت پیش‌نمایش هم فایل‌های سایت مپ ساخته‌شده سایت را نشان می‌دهد.

در بخش بعدی یعنی سایت مپ ستینگز، از ما می‌پرسد که اجازه ایندکس‌های هر فایل سایت مپ داده شود یا خیر. همچنین به‌صورت پیش‌فرض توصیه می‌شود که اگر سایت ما بیش از 1000 لینک داشته باشد این گزینه را فعال کنیم. در زیر این گزینه هم می‌توانیم ماکزیمم تعداد لینک‌هایی که در هر فایل سایت مپ را تعیین کنیم که بیش‌تر از 50000 لینک مقدور نیست.

با فعال کردن تیک انواع پست‌ها و طبقه‌بندی‌ها، هر نوع از پست‌ها و طبقه‌بندی‌ها در فایل سایت مپ لحاظ می‌شود و با برداشتن تیک آن می‌توان انتخاب کرد که همه نوشته‌ها و برگه‌ها و اتچمنت‌ها دسته‌ها و برچسب‌ها به‌صورت جداگانه در سایت مپ باشند یا خیر.

image049

در بخش بعدی با فعال کردن این گزینه‌ها تاریخ و زمان انتشار و ویرایش و رویداد و اتفاقی را در فایل سایت مپ درج می‌کند. با گزینه بعدی هم‌اسم و نام گردآورنده اثر را هم وارد سایت مپ می‌کند. اگر هم مایل به درج این موارد نباشیم می‌توان آن را خاموش کرد.

بخش صفحه‌های اضافی این امکان را می‌دهد که صفحه‌های بخصوصی که از طریق وردپرس ساخته نشده‌اند و یا در سایت ما نیستند ولی به مطالب نوشته‌ها و محتوای ما مربوط هستند را وارد سایت مپ کنیم که با واردکردن لینک آن به‌راحتی انجام می‌شود.

image051

با بخش تنظیمات پیشرفته هم ویژگی‌های دیگری را می‌توان در فایل سایت مپ اضافه کرد. در این بخش می‌توان قسمتی از نوشته‌ها یا برگه‌ها را از اضافه شدن به فایل سایت مپ مستثنا کرد به صفحه‌های مختلف، پست‌های مختلف، طبقه‌بندی‌های مختلف در سایت برای اضافه شدن به سایت مپ اولویت داد و درنهایت اینکه تصاویر در سایت مپ حضورداشته باشند یا خیر.

image053

با اعمال تغییرات در این تب، در پایین صفحه با کلیک بر روی ذخیره کردن تغییرات، این تنظیمات برای فایل سایت مپ آماده می‌شوند.

2. Video Site Map

تب بعدی، ویدیوی نقشه سایت است که جز قسمت‌هایی است که برای استفاده از آن باید افزونه را به حالت حرفه‌ای ارتقا دهیم. ماهیت این بخش این است که ویژگی نقشه سایت را برای محتواهای ویدیویی سایت امکان‌پذیر کرده و آن‌ها را هم وارد فایل سایت مپ و ایندکس می‌کند. این بخش هم همانند بخش جنرال تنظیمات سایت مپ است که پیش‌ازاین بررسی کردیم و همان بخش‌ها را یعنی گزینه فعال کردن کلی پیش‌نمایش، ایندکس کردن، محدود لینک‌های هر فایل سایت مپ برای ویدیوها، انواع پست‌ها و طبقه‌بندی‌ها و ویژگی‌های بخش پیشرفته را هم دارد.

  • News Site Map

این قسمت از تنظیمات سایت مپ مخصوص اخباری است که در دسته‌بندی مخصوص برای گوگل نیوز در دسترس هستند. این اخبار فقط به‌صورت مقاله‌هایی است که در 48 ساعت گذشته در سایت ما قرارگرفته است؛ از طرقی اخبار ما برای قرار گرفتن در گوگل نیوز، باید از قبل سایتمان را در گوگل پابلیشر سنتر معرفی کنیم و تائید شود. این تب نیز همانند تب سایت مپ ویدیو از قابلیت‌های حرفه‌ای افزونه‌ای است و پس از ارتقا آن در دسترس قرار می‌گیرد.

مانند دو تب دیگر ابتدای کار با این تب با گزینه فعال کردن و پیش‌نمایش روبه‌رو هستیم. در قسمت بعدی و اصلی آن تنظیمات ساده‌ای قرار دارد کافی است یک اسم برای انتشار وارد کرده و نوع خبر یا به‌صورت پست یا به‌صورت صفحه را انتخاب کنید. همانند دو بخش قبلی هم قسمت پیشرفته برای ویرایش تخصصی‌تر هم وجود دارد.

3. HTML

در این قسمت هم این قابلیت برای وبمستر وجود دارد که سایت مپ خود را بر اساس html بسازد که در نسخه‌های قدیمی‌تر این افزونه وجود نداشت.

بعد از گزینه فعال کردن آن، باید انتخاب کنیم که سایت مپ ساخته‌شده با این روش به چه صورت و ترتیب محتوایی نمایش داده شود. از میان پنج گزینه صفحه پیشنهادی، کد ساده، بلوک‌های گوتنبرگ وردپرسی، ویجت و یا کدهای php یکی را باید برگزینیم.

در بخش بعدی انتخاب انواع پست‌ها و طبقه‌بندی‌ها همانند بخش‌های قبلی را داریم. تنظیمات ترتیب بندی مختلفی را هم در ادامه شاهد هستیم. ترتیب محتواها بر اساس زمان انتشار، زمان آپدیت، حروف الفبا یا شماره پست، به‌صورت نزولی یا صعودی که همگی در ادامه هستند. نشان دادن زمان انتشار محتواها در سایت مپ هم می‌توان فعال و یا غیرفعال کرد و با دو گزینه نمایش و مخفی کردن صورت می‌گیرد.

همچنین گزینه Compact Archives، این امکان را می‌دهد که بین نقشه سایت معمولی و نقشه سایت فشرده و بایگانی‌شده جابجا شد.

image055

در آخر هم مثل تب‌های قبلی، بخش حرفه‌ای قرار دارد که همان کارهای قبلی را انجام می‌دهد.

4. RSS

RSS یک پروتکل برای ایجاد سایت مپ است که به‌نوعی کار فرمت xml برای ایجاد فایل سایت مپ را انجام می‌دهد. در این بخش هم می‌توان از این پیکربندی برای ایجاد فایل سایت مپ جداگانه، با این پروتکل اقدام کرد. این نقشه با این پروتکل مخصوص موتورهای جست جو است و به نسبت سایت مپ های قبلی محتوای کمتری هم به همراه دارند و اکثراً آخرین آپدیت‌های سایت در این فایل درج می‌شوند.

بعد از بخش فعال‌سازی و پیش‌نمایش، نوبت میزان تعداد پست در این نوع سایت مپ است که به‌طور پیش‌فرض و ماکزیمم روی 50 قرار دارد و در ادامه باید نوع پست را برای سایت مپ انتخاب می‌کنیم و کار سایت مپ در اینجا به پایان می‌رسد.

image057

ارتباط با موتورهای جست‌وجو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرایند سئو با افزونه آیو و همچنین آخرین قسمتی که باهم بررسی خواهیم کرد، ارتباط این افزونه با موتورهای جست‌وجو است تا بتوانیم در وردپرس و با این افزونه ایدئال‌ترین سئو را برای سایت فراهم کنیم.

به همین منظور برای دستیابی به بخش تنظیمات این قسمت، از منوی کناری پیشخوان و در لیست ابزارهای افزونه آیو، وارد بخش تنظیمات کلی می‌شویم، سپس از تب‌های مختلف بالای صفحه ابزار وب مستر را انتخاب می‌کنیم. در این قسمت چهار موتور جست‌وجوی مشهور یعنی، گوگل، بینگ، یاندکس و بایدو حضور دارند. در بخش بعدی هم قسمت مخصوص تأییدیه سایت پینترست و ارتباط با گوگل آنالیتیکز قرار دارد که با آن‌ها فعلاً کاری نخواهیم داشت.

image059

هرکدام از این موتورهای جست‌وجو مجموعه ابزار مخصوص خود را برای وبمسترها و صاحبان سایت‌ها ارائه کرده‌اند تا سایتشان با این موتورها بهینه باشد؛ مثلاً گوگل سرچ کنسول که ابزار گوگل به همین منظور است و برای اینکه سایت ما در این موتور به بهترین شکل به کاربر ارائه شود و بهینه باشد و همچنین فرایندهای مختلف سایت ما تحت نظر و مانیتور گردد، به این ابزار نیازمندیم.

برای فعال کرد این قسمت افزونه به کدهای فعال‌سازی مخصوص برای هریک از این موتورهای جست‌وجو نیاز است که این کدها را با استفاده از ابزار وبمستر اختصاصی هریک از این موتورها باید دریافت کرد؛ البته باید قبلاً سایت ما در این ابزارها ثبت‌شده باشد. نحوه اتخاذ این تأییدیه هم در یک لینک کوچک زیر هرکدام از این موتورها آموزش داده‌شده است. با دریافت تأییدیه و واردکردن آن در کادر مخصوص و ذخیره تغییرات کار ما با این افزونه به پایان می‌رسد.

image061

افزونه Yoast SEO

نصب افزونه

همانند افزونه آیو سئو، این افزونه هم از طریق فروشگاه وردپرس در دسترس است. از منوی کناری پیشخوان وردپرس، گزینه افزونه‌ها و در قسمت افزودن افزونه، با سرچ کردن Yoast SEO، این افزونه نمایش داده می‌شود و در مرحله بعدی تنها کافی است که بر روی نصب کلیک و افزونه را فعال کنیم. فعال کردن افزونه هم در منوی ویرایش کلی افزونه‌های وردپرس هم در دسترس است.

image063

image065

تنظیمات اولیه

بعد از نصب و فعال‌سازی این افزونه نوبت به تنظیمات اولیه برای آن می‌رسد. هنگامی‌که این افزونه فعال شود، همانند افزونه آیو، هم در منوی پیشخوان خود وردپرس و هم در نوارابزار بالای آن، بخش مربوط به افزونه یاست سئو فعال و نمایش داده می‌شود که اجازه دسترسی راحت‌تر به ابزارهای آن را فراهم می‌کند.

به‌منظور تنظیمات اولیه، هم می‌توان از بخش بالای وردپرس در نوارابزار و بخش مربوط به یاست سئو گزینه پیکربندی گام‌به‌گام را انتخاب و وارد صفحه‌های تنظیمات اولیه شد و یا از منوی کناری پیشخوان و بخش عمومی یاست سئو اولین گزینه که مربوط به پیکربندی آن است را انتخاب کنیم. به‌هرحال هر دو روش ما را به مقصودمان خواهد رساند.

image067

به‌طورکلی 9 قسمت مختلف برای تنظیم و ویرایش وجود دارد که قدم‌به‌قدم به‌پیش می‌رویم:

  • اولین قسمت بانام محیط مربوط به وضعیت سایت است. اگر در وردپرس هنوز سایت و دامنه را تعریف نکرده باشیم دو گزینه پیش رو خواهیم داشت که وضعیت سایتمان را تعریف می‌کند.
  1. سایت من فعال و آماده ایندکس است
  2. سایت من در حال ساخت است و نباید ایندکس شود

image069

اما اگر قبلاً سایت را به وردپرس تعریف کرده باشیم، در این قسمت وضعیت سایت و دامنه را از ما خواهد پرسید که در چه مرحلهٔ اجرایی قرار دارد؟ گزینه‌های پیش رو هم عمل، نمایش و توسعه هستند.

+ عمل یعنی اینکه سایت من آماده پذیرایی از ترافیک واقعی و کاربران شبکه اینترنت است؛

+ نمایش یعنی این سایت یک نسخه از سایت کامل است که به‌صورت نمایشی اجراشده است؛

+ توسعه هم یعنی این سایت من درحال‌توسعه در شبکه محلی اجرا می‌شود.

بسته به شرایطی که سایت ما در وردپرس دارد یکی از این گزینه‌ها باید انتخاب ما باشد.

  • قسمت دوم از ما درباره نوع نوشته‌های سایت سؤال می‌کند:
  1. یک بلاگ
  2. یک فروشگاه آنلاین
  3. یک کانال خبری
  4. یک کسب‌وکار آفلاین کوچک
  5. یک شرکت
  6. یک نمونه کار
  7. چیز دیگر

image071

این گزینه‌ها هم به‌صورت خیلی ساده هستند و متناسب با سایتمان یکی را برمی‌گزینیم.

  • قسمت سوم

در قسمت سوم صاحب سایت را مشخص خواهیم کرد که یک شخص حقیقی است یا حقوقی؛ یعنی یک شرکت یا یک شخص؛ در صورت انتخاب هریک از گزینه‌ها باید مشخصات آن را هم وارد کنیم مثلاً در شخص باید نام آن و در سازمان باید اسم یا لوگو و لینک‌های شبکه‌های اجتماعی را پرکنیم.

 image073

 image077

  • قسمت چهارم

در قسمت چهارم باید مشخص کنیم که دو گروه محتوا یعنی نوشته‌ها و برگه‌ها برای موتورهای جست‌وجو قابل‌نمایش و ایندکس شوند و بتوانند این محتواها را شناسایی کنند یا خیر که برای هر گروه، دو گزینه آشکار و یا پنهان در نظر گرفته‌شده است.

image077

  • قسمت پنجم

در قسمت پنجم از ما می‌پرسد که سایتی که ما از آن استفاده می‌کنیم چند نویسنده دارد یا خیر، بر اساس شرایط اگر بیش از یک نویسنده داشته باشیم باید بر روی گزینه بله کلیک کنیم و در غیر این صورت به‌صورت پیش‌فرض بر روی خیر قرار خواهد گرفت.

image079

  • قسمت ششم

قسمت ششم مربوط به تنظیمات ساده عنوان‌ها است. در این قسمت عنوان کلی سایت را که در صفحه اصلی سایت و در ابتدای پست‌های مختلف قرار می‌گیرد را تعیین می‌کنیم و سپس از مجموعه نمادها و جداکننده‌های مختلفی که قابل‌استفاده است را انتخاب می‌کنیم تا عنوان سایت و عنوان نوشته یا پست به‌وسیله این جداکننده‌ها از هم متمایز شوند.

image081

  • قسمت هفتم

در هفتمین قسمت از پیکربندی سریع یاست سئو از ما پرسیده می‌شود که آیا مایل به همکاری با تیم یاست سئو برای بهبود امکانات این افزونه هستیم یا خیر؛ این انتخاب چیزی است با برگزیدن هرکدام از گزینه‌ها تأثیری روی سایت ما نخواهد داشت.

image083

  • قسمت هشتم

در قسمت هشتم ابتدا از ما یک ایمیل برای عضویت در خبرنامه یاست سئو برای اخبار مربوط به سئو را درخواست می‌کند که این قسمت هم اختیاری است؛ در ادامه قسمتی برای ارتقای این افزونه به نسخه پولی را مشاهده می‌کنیم که اگر مایل به پرداخت هزینه برای ویژگی‌های اضافه‌تر سئو باشیم می‌توانیم از این طریق اقدام کنیم. در انتهای این بخش لینک ویدیوهای آموزشی این افزونه از طرف تیم یاست سئو در یوتیوب است که می‌توانیم آموزش بخش‌های مختلف افزونه را در آن مشاهده کنیم.

image085

  • قسمت نهم

آخرین قسمت هم مثل افزونه آیو پیامی مبتنی بر موفقیت‌آمیز بودن پیکربندی اولیه افزونه است که با کلیک بر روی گزینه بستن در پایین صفحه، پیکربندی تمام و ذخیره می‌شود و به پیشخوان یاست سئو در وردپرس برمی‌گردیم.

 image087

 

تنظیم عنوان‌ها و متاها

تنظیمات کلی برای عنوان‌ها و متاها در این افزونه همگی در بخش ظاهر جست‌وجو جمع‌آوری‌شده‌اند و در کنار آن همچنان تنظیمات این موارد در بخش‌های اختصاصی هر قسمت سایت نیز در دسترس است. در این تنظیمات هم مانند افزونه آیو شاهد تب‌بندی‌های مختلف هستیم.

General:

  • Title Separator

همانند بخش پیکربندی سریع، در اینجا هم می‌توان جداکننده عنوان اصلی و سایر عناوین را از هم دیگر به‌وسیله یک علامت تعیین کرد که قبلاً به آن اشاره کردیم.

image089

  • Home Page

در اینجا تنظیمات عنوان برای صفحه اصلی سایت را انجام خواهیم داد. با کلیک بر روی واردکردن مقادیر و انتخاب گزینه‌های مختلف، به‌نوعی ترتیب عنوان را تنظیم می‌کنیم و تعریف می‌کنیم که چه عبارت‌هایی و با چه ترتیبی قرار بگیرند؛ مثلاً عنوان سایت، جداکننده، تاریخ و یک متن کوتاه؛ گرچه متن کوتاه جزئی از مقادیر انتخابی نیست ولی می‌توانیم به‌صورت دستی آن را وارد کنیم. به‌جز سه آپشن مقادیر انتخابی، با واردکردن سمبل % و در ادامه نوشتن آپشن مدنظرمان مانند date که خود افزونه هم خودکار کلمه را کامل می‌کند، سایر مقادیر هم قابل‌استفاده می‌شوند.

توضیح متاهای صفحه اصلی را هم با همان روش و باکمی تغییر می‌توان برای صفحه نتایج موتور جست‌وجو آماده کرد.

قسمت بعدی مربوط به تنظیمات شبکه اجتماعی است که در صورت امکان تصویر پروفایل و عنوان آن و توضیح متای آن را مانند بخش قبلی وارد کنید.

 image091

  • Knowledge Graph And Schema.org

اگر در پیکربندی سریع افزونه مشخص نکرده باشیم که سایت متعلق به چه شخص و یا شرکت است و اسم و لوگو یا آواتاری برای آن را وارد نکرده باشیم، در این قسمت حتماً آن را باید انجام دهیم. حتی اگر در پیکربندی سریع هم این داده ها را وارد کنیم اما بنا به دلایلی نیاز به تغییر باشد این قسمت مخصوص آن است.

 image093

Content Types:

  1. Posts

در ابتدا دو قسمت با گزینه‌های روشن و خاموش را داریم. اولین قسمت از ما می‌پرسد که آیا نوشته‌ها و متاهای آن در صفحه‌نمایش جست‌وجو نمایش داده شود یا خیر؛ یعنی این نوشته و متاهای آن توسط ربات‌ها در نقشه سایت ایندکس شوند و یا خیر.

بخش بعدی هم می‌پرسد که تنظیماتی که در ادامه کار برای نوشته در بخش ظاهر جست‌وجوی افزونه یعنی اینجا قرار دارند آیا برای بخش اختصاصی نوشته‌ها در وردپرس هم نمایش داده شوند یا خیر.

تنظیمات عنوان نوشته و توضیح متا همانند بخش قبلی در سرتاسر بخش‌هایی که افزونه یاست دارد همگی به یک‌شکل است فقط با این تفاوت که این تنظیمات را برای موارد گوناگون مثل نوشته‌ها و برگه‌ها عناوین مختلف که مخصوص به آن تنظیم‌شده‌اند اثر می‌گذارند.

سپس قسمت اسکیما برای نوشته‌ها را داریم، داستان اسکیما همانند تنظیمات عنوان و توضیح متا در بخش‌های مختلف است. جدا از این اسکیما داده‌های نشانه‌گذاری بخش‌های مختلف سایت برای شناسایی راحت ربات‌ها برای ایندکس است که کار چندان دشواری نیست و فقط کافی است نوع و حوزه مطلب و مقاله و صفحه آن را از گزینه‌های پیش‌فرض انتخاب کنیم.

قسمت بعدی هم مربوط به شبکه‌های اجتماعی در این بخش یعنی نوشته است که مانند تنظیمات قبلی در بخش‌های دیگر هم تکرار می‌شود؛ اما این نوع تنظیمات زمانی قابل‌استفاده است که افزونه یاست را به نسخه پولی ارتقا داده باشیم.

image095

 

2. Pages

این بخش دقیقاً همانند بخش قبلی یعنی نوشته‌ها است با این تفاوت که تنظیمات آن برای برگه‌ها و صفحه‌ها اعمال می‌شود.

image097

Media:

اولین و تنها بخشی که مشاهده می‌کنیم یک سؤال است که می‌پرسد آیا در نمایش یک فایل چندرسانه‌ای مانند یک فایل pdf که خود به‌تنهایی یک محتوا برای سایت است، سایت کاربر را مستقیماً به فایل دایرکت کند یا در داخل یک صفحه از سایت نمایش داده شود که 99 درصد مواقع گزینه اول است. پس اگر بخواهیم که مستقیماً به فایل چندرسانه‌ای دسترسی بدهیم بله را انتخاب می‌کنیم در غیر این صورت و در گزینه خیر، همان تنظیمات بخش‌های قبلی برای این نوع محتوا هم قابل پیاده‌سازی می‌شوند.

image099

Taxonomies:

در این تب سه بخش برای دسته‌ها برچسب‌ها و ساختار داریم که تنظیمات همیشگی که قبلاً اشاره کردیم رادارند.

image101

image103

 در بخش ساختار برخلاف دو بخش دیگر، یک مورد اضافه برای ویرایش داریم. با باز کردن بخش ساختار اولین گزینه از ما می‌پرسد که در بایگانی محتواها آیا دسته‌بندی مربوط به فرمت آن‌ها هم انجام شود یا خیر، با کلیک و انتخاب گزینه بله سؤال دیگری نمایان می‌شود که از ما می‌پرسد فرمت محتواها را در نتایج جست‌وجو هم نمایش دهد یا خیر بقیه بخش‌ها هم همان‌طور که اشاره کردیم مثل بخش‌های قبلی به یک‌گونه است.

image105

در آخر و انتهای تب طبقه‌بندی‌ها و فارغ از سه بخش اصلی یک سؤال از ما می‌پرسد مبنی بر اینکه در لینک URL دسته‌بندی‌ها، آیا عبارت /category/ قرار بگیرد یا خیر.

 image107

Archives:

  1. Author Archives

در این قسمت مشخص می‌کنیم که بایگانی محتواهای سایت بر اساس نویسنده‌های محتوا هم ترتیب بندی شوند یا خیر، اگر بله را انتخاب کنیم دو سؤال دیگری هم فعال می‌شود. سؤال بعدی این است که آیا نام نویسنده در نتایج جست‌وجو نشان داده شود یا خیر و دیگری اینکه بخش بایگانی برای نویسنده‌های بدون محتوا هم ایجاد شود یا خیر؛ باقی این بخش هم تنظیمات روتین و تکراری است.

2. Date Archives

در این قسمت مشخص می‌کنیم که بایگانی‌ها بر اساس تاریخ هم‌شکل بگیرد یا خیر. با انتخاب بله سؤال نمایش تاریخ بایگانی در نتایج جست‌وجو هم فعال می‌شود که می‌توانیم انتخاب کنیم و سپس تنظیمات تکراری همیشگی.

image109

  • Special Pages

این قسمت شامل دو قسمت برای ویرایش عنوان صفحه‌های جست‌وجو و صفحه‌های 404 است که تنظیمات مخصوص این صفحات را با روش‌های قبلی باید وارد کنیم.

image111

Breadcrumbs:

این تب مخصوص تنظیمات مسیرهای ناوبری و دسترسی سریع مربوط به عنوان‌ها و نوشته‌های مختلف است که به‌صورت مختصر به این شرح است:

از چه عناوینی برای برد کرامب ها استفاده شود، صفحه اصلی را با چه عبارتی نمایش دهد، پیشوندهای برد کرامب ها چه عبارتی باشد، برای بایگانی آن‌ها چه عبارتی استفاده شود، برای صفحات جست‌وجو و صفحه 404 چه عنوانی باشد، در نمایش عنوان آخرین صفحه‌ای که کاربر در آن حضور دارد، آن را ضخیم کند یا منظم نمایش دهد، طبقه‌بندی‌ها را برای چه نوع محتوایی نمایش بدهد و... .

image115

RSS:

در آخرین تب هم تنظیمات مربوط به خبرخوان سایت است. در این قسمت دو فیلد مربوط به خبرخوان را داریم که اولین فیلد مربوط به محتوایی است که قبل ازهر نوشته قرار می‌گیرد و فیلد دوم محتوایی است که بعد از هر نوشته قرار خواهد گرفت. با استفاده از متغیرهایی که در پایین صفحه این تب وجود دارد می‌توانیم این دو فیلد را به‌طور دلخواه برای خبرخوان ویرایش و تنظیم کنیم.

 image117

 

ابزارهای جانبی

در داشبورد افزونه یاست سئو در منوی کناری وردپرس، گزینه ابزارها را می‌بینیم که چند قابلیت اضافی برای این افزونه را برای راحتی کار با آن ارائه می‌کنند.

image119

  • درون‌ریزی و برون‌ریزی

با وارد شدن به این بخش سه سربرگ مختلف را مشاهده خواهیم کرد اولین سربرگ مخصوص درون‌ریزی یا واردکردن تنظیمات برای این افزونه است. اگر کدهای تنظیمات به‌خصوص یا تنظیماتی که قبلاً موردنظرمان بوده است را بخواهیم دوباره اجرا کنیم و اگر از تنظیمات کپی گرفته باشیم، با واردکردن آن‌ها در این قسمت، تمامی تنظیمات قبلی بر یاست سئو اعمال می‌شوند و نیازی به ویرایش یک‌یک هرکدام نخواهیم داشت.

image121

سربرگ بعدی مخصوص بکاپ و پشتیبان گیری این تنظیمات است که با کلیک بر گزینه برون‌ریزی، این تنظیمات آماده می‌شوند.

image123

سربرگ آخر هم مخصوص واردکردن تنظیمات برای یاست سئو از دیگر افزونه‌های نصب‌شده (مانند آیو سئو که قبلاً بررسی کردیم) بر وردپرس است که به‌راحتی قابل‌انتقال است. کافی است از لیست این افزونه‌ها هرکدام را که مایل هستیم انتخاب و گزینه درون‌ریزی را کلیک کنیم و تنظیمات بین این دو منتقل شود.

 image125

  • ویرایشگر گروهی

در این ابزار امکان ویرایش عناوین نوشته‌ها و پست‌ها و توضیحات آن‌ها به‌صورت یکجا برایمان فراهم‌شده است؛ یعنی دیگر نیازی نیست که برای تغییر عناوین چند نوشته یا توضیحاتشان، به صفحه ویرایش جداگانه هر یک از آن‌ها وارد و تغییر را اعمال کنیم. کافی است که در این قسمت، در کادر عنوان جدید هر نوشته، تایتل دلخواهمان یا در تب توضیحات، متن جدید هر نوشته را وارد و تغییرات را ذخیره کنیم و در همین صفحه، با نوشته بعدی هم این فرایند را تکرار کنیم.

 image127

  • نقشه سایت

ابزار بعدی این افزونه تشکیل فایل سایت مپ است. به‌طور مختصر سایت مپ یا نقشه سایت یک فایل با فرمت مخصوصی است که لینک‌های همه صفحه‌ها و پست‌های سایت را به همراه زمان انتشار آن‌ها در فایلش درج می‌کند. موتورهای جست‌وجو هم با استفاده از این فایل می‌توانند به‌راحتی مطالب موجود در سایت را ایندکس کنند و آن‌ها را وارد دیتابیس خود کنند و در نمایش نتایج جست‌وجوها از آن استفاده کنند. این ابزار هم به‌صورت کاملاً خودکار این فایل را برای سایت وردپرس ایجاد می‌کند.

برای ایجاد فایل سایت مپ و با فرمت xml از سایت، به‌وسیله این افزونه کافی است از منوی کناری پیشخوان وردپرس بر روی آپشن یاست سئو کلیک کرده و بخش عمومی را انتخاب و وارد سربرگ امکانات شویم. با اسکرول به پایین صفحه و پس از عبور از چند مورد، گزینه نقشه سایت نمایان می‌شد که به‌طور پیش‌فرض فعال است و اگر به هر دلیلی خاموش باشد برای ایجاد سایت مپ باید آن را روشن کنیم.

image129

 image131

  • -ابزار وب مستر

در همان بخش عمومی که تب امکانات را برای ایجاد سایت مپ انتخاب کرده بودیم، اکنون با انتخاب تب ابزار وب مستر می‌توانیم مانند افزونه آیو، با دریافت کد تأییدیه از موتورهای مختلف جست‌وجو (4 موتور) و واردکردن این کدها در این بخش، ارتباط سایتمان را با این موتورها برقرار کنیم.

image133

لینک دریافت کدهای تأییدیه هر موتور جست‌وجو هم در کادرهای مربوط به هرکدام وجود دارد و پس از ثبت‌نام در این موتورها، می‌توان اقدام به تهیه این کدها کرد.

 

مقایسه دو افزونه آیو سئو و یاست سئو

در این مقاله مباحث سئو در وردپرس و دو افزونه مخصوص سئو در وردپرس را بررسی کردیم و باهم قسمت‌های مختلف آن‌ها را بررسی کردیم و دیدیم که ویژگی‌های مشترک و اختصاصی خود را داشتند و هرکدام به‌نوعی باعث بهبود سئو مطالب سایت می‌شوند. مهم‌ترین نکاتی که در کار کردن با این افزونه‌ها برای پست‌ها و صفحه‌های سایت مهم است، راحتی و روان بودن کار کردن با این افزونه‌ها و امکاناتشان و قدرت در بهبود سئو است. پس با همین دو معیار مهم به مقایسه رودررو و مختصری از این افزونه‌ها می‌پردازیم:

  • به‌طورکلی، کار کردن با افزونه آیو نسبت به افزونه یاست سئو کمی دشوارتر است. این دشواری از جهت آن‌که مقدار پیچیدگی ریزودرشت این افزونه و امکانات نسبتاً بالایش برای شخصی‌سازی عناوین و نوشته و برگه‌ها و سایر بخش‌ها کامل‌تر و جامع‌تر است که بی‌تأثیر از نام این افزونه هم نیست، حاصل‌شده و در مقابل هم افزونه یاست سئو درکل با امکانات جمع و جورتری هم که دارد، کار کردن با این افزونه را هم آسان‌تر کرده است.
  • مورد بعدی این است که هردو افزونه از زبان شیرین پارسی پشتیبانی می‌کنند و بخش‌های مختلف و راهنمایی‌های هردو به زبان پارسی هم در دسترس است اما افزونه آیو در این زمینه بسیار بهتر از افزونه یاست سئو عمل کرده است. در افزونه یاست سئو در چندین بخش مهم آن ترجمه‌های ناهماهنگ و اصطلاح‌های تقریباً نادرستی از کلمات اصلی انگلیسی به پارسی دارد که شاید در نسخه‌های بعدی آن تصحیح شود؛ اما در افزونه آیو سئو نسبت به افزونه یاست سئو این خطاها بسیار کمتر است و مشکلی و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.
  • با توجه به دو مورد قبلی، برای بهبود سئوی سایت، افزونه یاست سئو برای مبتدی‌ها و افراد کم‌تجربه، بسیار مناسب‌تر از افزونه آیو خواهد بود. پیچیدگی کم تنظیمات و ابزارها در کنار ترجمه تقریباً مناسب گزینه بهتری به نظر می‌رسد. در مقابل هم افزونه آیو برای سئوی حرفه‌ای سایت با توجه به امکانات متنوع و بالا نسبت به یاست سئو گزینه‌ای ایده آل است.

 

دریا بهرامی- نویسنده

923
A
A