ارور 401 چیست و چگونه آن را حل کنیم؟

ارور 401 چیست و چگونه آن را حل کنیم؟
ارور 401 چیست و چگونه آن را حل کنیم؟
9 ماه پیش

خطای 401 یک کد وضعیت http یا همان HTTP response status code است. این خطا زمانی به کاربران نمایش داده می‌شود که سرور یک درخواست تأیید نشده دریافت کرده باشد. شاید برای شما هم این مشکل پیش بیایید که در بارگیری و ورود به صفحه‌ای با این خطا موجه شوید. در واقع این خطا نشان می‌دهد که صفحه یا سایت مورد نظر بدون وارد کردن شناسه و رمز عبور معتبر بارگذاری نمی‌شود. این خطا بیشتر در سایت‌های دیده می‌شود که بازدید از و واردشدن به سایت محدود شده است. در واقع کاربران باید از رمز عبور و نام کاربری برای ثبت‌نام و ورود به سایت استفاده کنید. در صورتی که شما هم در یک سایت ثبت‌نام کرده باشید؛ ولی نام کاربری یا رمز عبور خود را اشتباه وارد کنید با ارور 401 مواجه خواهید شد. راهکارهای مانند بارگذاری مجدد صفحه، بررسی آدرس url، پاک کردن کش و کوکی‌های مرورگر، غیرفعال‌کردن افزونه و پلاگین‌ها و.. می‌تواند برای رفع این خطا به شما کمک کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با دلایل نمایش این خطا و راهکارهای رفع آن آشنا کنیم. اگر نیاز دارید تا با تمام خطاهای رایج در سایت آشنا شوید توصیه می‌کنیم مطلب انواع خطاهای رایج در سایت را مطالعه کنید تا با تمام خطاهای یک سایت آشنا شوید.

خطای 401 چیست؟

ارور 401 یکی از خطاهای رایج سمت کاربران است که نشان می‌دهد سرور یک درخواست تأیید نشده دریافت کرده است. این خطا بیشتر در سایت‌هایی نمایش داده می‌شود که برای ورود به آنها نیاز به ثبت‌نام و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور معتبر است. برای مثال شما نیاز دارید برای استفاده از امکانات و محتوای یک سایت در آن ثبت‌نام کنید و برای بازدید از صفحات آن رمز عبور و نام کاربری خود را وارد نمایید. بسیاری از سایت‌ها که نیاز به خرید اشتراک دارند از این دسته هستند. زمانی که شما در سایت ثبت‌نام نکرده باشید یا برای ورود نام کاربری و رمز عبور خود را اشتباه تایپ کرده باشید با خطای 401 مواجه خواهید شد. 

این خطا در دسته خطاهای سمت کاربر است که با کد 4xx نمایش داده می‌شوند. منظور از خطاهای سمت کاربر این است که کاربران یک سایت درخواست‌های اشتباهی را به سرور وب‌سایت ارسال می‌کنند. به همین دلیل سرور پاسخی درست برای درخواست آنها ندارد. در این مواقع سرور وب سایت‌ها با ارسال کدهای وضعیت کاربر را از نوع خطا باخبر می‌کنند. علاوه بر این خطاهای دیگری نیز در دسته خطاهای سمت کاربر وجود دارند؛ مانند خطاهای 403، 404، 408، 400 و.. هر کدام از این کدها نشان دهنده خطای خاصی هستند.

 خطای 401 چیست؟

خطای 401 چگونه ظاهر می‌شود؟

نحوه نمایش این خطا در مرورگرهای مختلف متفاوت است. به همین دلیل شما متناسب با مرورگری که استفاده می‌کنید ممکن است این خطا را به شکل‌های زیر مشاهده نمایید.

  • HTTP 401 Error – Unauthorized
  • 401 Unauthorized
  • Access Denied
  • Error 401 Unauthorized 

در صورتی که هر کدام از این کدها را مشاهده کردید به این معنی است که دسترسی شما به سایت مورد نظر مسدود شده است. 

 خطای 401 چگونه ظاهر می‌شود؟

دلایل نشان‌دادن خطای 401 به کاربران چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که یک سرور خطای  Unauthorized401 را به کاربران نشان می‌دهد. با دانستن این دلایل در صورت مشاهده یک خطا راحت‌تر می‌توانید آن را بر طرف نمایید. از جمله دلایل نمایش 401  Error می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ممکن است شما آدرس url سایت را اشتباه تایپ کرده باشید. 
  • در صورتی که در سایت مربوطه ثبت‌نام نکرده باشید یا نام کاربری و رمز عبور خود ار اشتباه وارد کنید.
  • این خطا ممکن است به دلیل وجود خطاهای DNS نمایش داده شود.
  • نصب افزونه‌ها یا پلاگین‌های معیوب روی سایت می‌تواند باید بروز این خطا شود.
  • وجود مشکل در فایروال سیستم نیز می‌توانید باعث نمایش خطای 401 شود.

 

راهکارهای رفع Error 401 کدام‌اند؟

با توجه به این که دلایل نمایش این خطا متفاوت است راهکارهای رفع آن نیز متفاوت است. شما در صورت مشاهده این کد می‌توانید از روش‌های زیر برای رفع آن استفاده نمایید.

 

بررسی آدرس URL سایت

اولین کاری که می‌توانید در خصوص رفع خطای 401 انجام دهید بررسی آدرس سایت است. در صورتی که شما در نوشتن آدرس سایت اشتباه کرده باشید یا از نویسه‌های غیر مجاز استفاده کرده باشید به جای بارگذاری صفحه مورد نظر این خطا روی مرورگر شما نمایش داده می‌شود. به همین دلیل مطمئن شوید که آدرس URL سایت را به‌درستی وارد کرده‌اید. در صورتی که اشتباهی در آن وجود دارد آن را اصلاح کنید و دوباره صفحه را بارگذاری نمایید.

 

حافظه پنهان مرورگر خود را پاک کنید

مرورگرهای که برای ورود به سایت‌ها از آن استفاده می‌کنید هر بار که وارد سایتی می‌شوید اطلاعات آن را ذخیره می‌کند. به همین دلیل زمانی که دوباره وارد آن سایت می‌شوید دیگر نیازی نیست آن را از اول بارگذاری کنید. گاهی اوقات ممکن است خطای که به شما نمایش داده می‌شود به دلیل اطلاعات ورود نامعتبر یا نادرستی باشند که در حافظه کش مرورگر ذخیره شده‌اند. این اطلاعات می‌توانند رودند ورود به سایت مورد نظر را مختل کنند. برای رفع خطای Unauthorized401 می‌توانید حافظه پنهان مرورگر خود را به‌آسانی پاک کنید. بعد از پاک‌کردن کش مرورگر دوباره صفحه مورد نظر خود را جستجو کنید.

 

مجدداً وارد سایت شوید

در صورتی که حافظه کش مرورگر خود را پاک‌کرده‌اید اطلاعات ورود به سایت نیز پاک می‌شوند. به همین دلیل شما برای واردشدن به سایت باید مجدداً نام کاربری و رمز عبور خود را به طور صحیح وارد کنید. 

 

سوابق DNS خود را پاک کنید

Domain Name System  یا  سامانه نام دامنه (system to identify resources on a network) یکی از مواردی است که میتواند سبب به وجود آمدن ارور 401 شود. یکی دیگر از روش‌های رایج برای رفع ارور 401 پاک کردن سوابق DNS است. خطاهای DNS بسیار نادر هستند با این وجود اگر تمامی راهکارهای دیگر را امتحان کرده‌اید می‌توانید از این راهکار نیز استفاده نمایید. در صورتی که خطا در DNS شما باشد با پاک کردن سوابق آن می‌توانید مشکل ار بر طرف نمایید.

 راهکارهای رفع Error 401

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که Error 401 جزو خطاهای رایج سایت‌ها است. این خطا نشان می‌دهد که سرور درخواستی تأیید نشده دریافت کرده است. در صورتی که شما نام کاربری یا رمز عبور را برای ورود به سایتی اشتباه وارد کنید با این خطا مواجه می‌شود. در این مقاله راهکارهای حل آن را به طور کامل بیان کردیم. برای رفع این خطا می‌توانید از یکی از آنها استفاده نمایید.

 

سؤالات متداول 

تفاوت بین ارور 401 و خطای 403 چیست؟

خطای 401 و 403 با وجود شباهت زیادی که با هم دارند تفاوت‌های نیز دارند. خطای 401 Unauthorized نشان می‌دهد که سرور یک درخواست تأیید نشده دریافت کرده است. در حالی که خطای 403 Forbidden نشان می‌دهد که کاربر با وجود این که احراز هویت را انجام داده است اجازه دسترسی به برخی از صفحات را ندارد.

کد وضعیت HTTP  یا HTTP response status code  چیست؟

کد وضعیت پاسخ‌های هستند که سرور یک سایت به درخواست کاربران ان سایت می‌دهد. این پاسخ‌ها وضعیت دسترسی کاربران به سایت‌ها و صفحات مختلف را نشان می‌دهند.

خطای 401 خطای سمت کاربر است یا خطای سمت سرور؟

ارور 401 جزو خطای های سمت کاربر است که با کد 4XX نمایش داده می‌شوند.

 بیشتر در کدام سایت‌ها نمایش داده می‌شود؟Error 401

این خطا بیشتر در سایت‌های نمایش داده می‌شود که کاربران برای ورود به آن‌ها و استفاده از محتوای صفحات آنها نیاز به ثبت‌نام و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور معتبر دارند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1375
A
A