مشاهده آمار بازدید سایت وردپرس با افزونه WP Statistics

مشاهده آمار بازدید سایت وردپرس با افزونه WP Statistics
مشاهده آمار بازدید سایت وردپرس با افزونه WP Statistics
1 ماه پیش

از زمان اختراع وبلاگ‌ها تا امروز، وب‌مسترها و بلاگرها همیشه به دیدن آمار بازدید خود علاقه داشته‌اند و از راه‌های مختلفی برای به دست آوردن این آمار کمک می‌گرفتند. این که یک نویسنده بداند محتوایش چه میزان بازدید داشته و بازدیدکنندگان و خوانندگانش از کجا و چه قشری هستند، به نویسنده کمک می‌کند تا محتوای خود را بر اساس سلیقه مخاطبانش تولید کند. تا قبل از وردپرس و سایت‌سازها، ابزارهای آنلاین آمارگیری با قابلیت‌های محدود عرضه می‌شدند. ابزارهایی که با ورود فناوری‌های جدید کنار زده شدند و امروز حتی نامی از آنها به گوش نمی‌رسد.

از آنجایی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز یکی از بزرگترین نرم‌افزارهای بلاگ‌دهی جهان است، تعجبی ندارد که برای وردپرس هم افزونه‌های قدرتمندی برای بدست آوردن آمار بازدید، تولید شده باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی یکی از قدرتمندترین افزونه‌های آمار وردپرس، یعنی WP Statistics بپردازیم.

وردپرس چیست؟ [سیستم مدیریت محتوا وردپرس]

معرفی افزونه WP Statistics

WP Statistics یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین افزونه‌های آمار در وردپرس است که به شما امکان می‌دهد تا به صورت دقیق و جامع، آمار بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را تحلیل و بررسی کنید. این افزونه با ارائه گزارش‌های متنوع و گرافیکی، به شما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از رفتار کاربران خود پیدا کرده و تصمیمات بهتری برای بهبود عملکرد وب‌سایت‌تان اتخاذ کنید. این افزونه رایگان است و بدلیل سادگی در استفاده، هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد حرفه‌ای بسیار کارآمد و کامل عمل می‌کند.

لینک دانلود افزونه wp statistics

این افزونه توسط دو توسعه‌دهنده ایرانی به نام‌های نوید کاشانی و مصطفی صوفی توسعه داده شده است که بسیار جای افتخار دارد. اگر افزونه یوآست سئو را پادشاه افزونه‌های سئو درنظر بگیریم، افزونه WP Statistics را نیز می‌توان به عنوان قدرتمندترین افزونه آمار وردپرس در نظر گرفت که انتخاب شماره یک کاربران سراسر جهان است. این افزونه از زبان‌های زنده دنیا از جمله فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. زبان فارسی در این افزونه، ترجمه بسیار روان و واضحی دارد و همین امر کار با آن را برای وب‌مسترهای ایرانی بسیار آسان می‌کند.

 معرفی افزونه WP Statistics

این افزونه با بیش از 600 هزار نصب فعال، بالاترین آمار نصب را بین افزونه‌های آمارگیری دارد. این افزونه در دو نسخه رایگان و حرفه‌ای ارائه می‌شود. در نسخه رایگان تقریباً تمامی امکانات لازم و حتی بیشتر وجود دارد که می‌توانید آن را از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید. اما در نسخه حرفه‌ای می‌توانید از ویژگی Real-time Stats نیز استفاده کنید. این ویژگی بصورت زنده و لحظه به لحظه آمار وب‌سایت شما را نمایش می‌دهد. البته این ویژگی مناسب وب‌سایت‌های بسیار پربازدید است که به تحلیل لحظه به لحظه آمار زنده نیاز دارند. همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌تر مانند ایجاد API برای برنامه نویسان، اطلاعات و تحلیل‌های پیچیده، ویجت‌های حرفه‌ای و شخصی‌سازی طراحی آنها، از دیگر موارد نسخه حرفه‌ای بشمار می‌آیند. برای دسترسی به امکانات پیشرفته افزونه WP Statistics، کافی است از منوی "آمار" وارد صفحه افزودنی‌ها شوید. لازم بذکر است که هزینه اشتراک استفاده از این افزودنی‌ها بصورت جداگانه محاسبه می‌شود.

 

قابلیت‌های کلیدی WP Statistics

  • نمایش کاربران آنلاین: به شما نشان می‌دهد که در حال حاضر چه تعداد کاربر در وب‌سایت شما حضور دارند.

  • مشاهده ورودی‌های موتورهای جستجو: می‌توانید ببینید که کاربران از کدام موتورهای جستجو به وب‌سایت شما وارد می‌شوند.

  • نمایش بازدیدهای سایت: تعداد کل بازدیدهای سایت، بازدیدکنندگان منحصر به فرد و ... را به شما نشان می‌دهد.

  • نمایش اطلاعات مرورگر کاربران: اطلاعاتی در مورد مرورگرها، سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده کاربران به شما ارائه می‌دهد.

  • نمایش آی‌پی کاربران و کشور آن‌ها: به شما امکان می‌دهد تا محل جغرافیایی بازدیدکنندگان خود را مشاهده کنید.

  • گزارش‌های سفارشی: می‌توانید گزارش‌های سفارشی ایجاد کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

  • نمودارهای گرافیکی: آمارها به صورت نمودارهای گرافیکی نمایش داده می‌شوند تا درک بهتری از آن‌ها داشته باشید.

 

کاربردهای WP Statistics

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO): با استفاده از این افزونه می‌توانید کلمات کلیدی موثر را شناسایی کرده و محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.
  • بهبود تجربه کاربری: با تحلیل رفتار کاربران، می‌توانید نقاط ضعف وب‌سایت خود را شناسایی کرده و تجربه کاربری را بهبود بخشید.
  • اندازه‌گیری اثربخشی کمپین‌های بازاریابی: می‌توانید تاثیر کمپین‌های بازاریابی خود را بر روی ترافیک وب‌سایت اندازه‌گیری کنید.
  • گزارش‌دهی به مشتریان: اگر شما یک وب‌سایت برای مشتری خود طراحی کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از این افزونه گزارش‌های دقیقی از عملکرد وب‌سایت به آن‌ها ارائه دهید.

 

آموزش نصب و استفاده از WP Statistics

این افزونه نیز مانند دیگر افزونه‌ها نصب می‌شود. برای نصب WP Statistics کافی است از منوی "افزونه‌ها" وارد صفحه "افزودن افزونه تازه" شوید. سپس از کادر جستجو، عبارت "WP Statistics" را جستجو کنید. تا گزینه آن ظاهر شود. در کادری که در آن نام افزونه "WP Statistics" نوشته شده است، بر روی دکمه "هم‌اکنون نصب نمایید" کلیک کنید تا افزونه نصب شود. پس از اینکه نصب کامل شد، بر روی دکمه "فعال‌سازی" کلیک کنید تا افزونه فعال شود. این افزونه به نیاز به تنظیمات خاصی ندارد و پس از نصب، ویجت‌های آن در صفحه داشبورد، خلاصه‌ای از آمار و ارقام وب‌سایت را نمایش می‌دهند.

آموزش نصب و استفاده از WP Statistics

بررسی بخش‌های مختلف افزونه WP Statistics

  • مرور کلی: خلاصه آخرین آمارها از بخش‌های مختلف وب‌سایت و محتوا را نمایش می‌دهد و تمامی ویجت‌های داشبورد را یکجا نمایش می‌دهد.

  • تحلیل بازدیدکنندگان: آمار ورودی بازدیدکنندگان را نمایش می‌دهد. اینکه بازدیدکنندگان شما از چه کشورهایی هستند، با چه مرورگری از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند و هر نوع اطلاعاتی که مربوط به کاربران شما باشد.

  • تحلیل صفحه‌ها: آمار بازدید از صفحات شما را نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید ورودی کاربران از موتورهای جستجو را نیز بررسی کنید.

  • ارجاع‌دهندگان: نمایش می‌دهد که کاربران از چه صفحاتی به وب‌سایت شما وارد شده‌اند. در واقع چه صفحاتی وب‌سایت شما را مرجع بعدی خود در نظر گرفته‌اند.

  • موتورهای جستجو: نمایش می‌دهد که کدام موتورهای جستجو در نتیجه جستجوی چه عباراتی، وب‌سایت شما را پیشنهاد داده‌اند و کاربران از آن موتورهای جستجو وارد صفحات شما شده‌اند.

  • تحلیل محتوا: آمار کاملی در خصوص رتبه بندی محتوای شما نسبت به ورودی‌ها از موتورهای جستجو ارائه می‌دهد.

  • تجزیه و تحلیل نویسنده: فعالیت نویسنده را بر اساس آمار محتوا تحلیل بررسی می‌کند و در قالب آمار نویسنده مانند چارت فعالیت، نمایش می‌دهد.

  • تحلیل دسته‌بندی: بررسی می‌کند که محتوای کدام دسته‌بندی بیشترین بازدیدها و ارجاعات را به خود اختصاص داده‌اند.

  • جغرافیایی: نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان شما بیشتر از چه مناطقی از جهان از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند.

  • دستگاه‌ها: آمار دستگاه‌هایی که کاربران توسط آن از وب‌سایت شما بازدید داشته‌اند. برای مثال چه میزان با گوشی و تبلت بازدید انجام داده‌اند و یا چه میزان کاربر با کامپیوتر PC بازدید داشته‌اند.

  • افزودنی‌ها: در این بخش می‌توانید ویژگی‌های حرفه‌ای افزونه را فعال کنید که البته نیاز به تهیه اشتراک از وب‌سایت توسعه‌دهنده را دارد. این ویژگی‌ها شامل API برای برنامه نویسان، نمایش آمار زنده و لحظه به لحظه، جمع‌آوری داده‌های حرفه‌ای، شخصی سازی نمایش ویجت‌ها، ویجت‌های حرفه‌ای و گزارش حرفه‌ای می‌شوند.

  • ارزیابی حریم خصوصی: در این صفحه می‌توانید وضعیت حریم حصوصی افزونه را نسبت به جمع‌آوری داده‌ها بررسی کنید. این قوانین به نسبت منطقه‌ای که وب‌سایت مستقر است، می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً این قوانین برای اتحادیه اروپا بیشتر از سایت مناطق حساس‌تر است.

  • تنظیمات: در این صفحه می‌توانید تنظیمات مختلف افزونه را پیکربندی کنید. این تنظیمات شامل تنظیمات عمومی، حریم خصوصی، گزینه‌های نمایش، فیلترها، دسترسی‌ها و گزینه‌های پیشرفته است.

  • بهینه سازی: در این بخش ابزارهای ایجاد تغییرات، نگهداری و دانلود داده‌های جمع‌آوری شده در بانک اطلاعات افزونه وجود دارد.

 

بررسی بخش‌های مختلف افزونه WP Statistics

بررسی تنظیمات افزونه WP Statistics

افزونه WP Statistics نیز مانند دیگر افزونه‌های حرفه‌ای دارای تنظیمات منحصربفرد خود است. با پیکربندی این تنظیمات می‌توانید جمع‌آوری اطلاعات و نمایش آمار را نسبت به کاربران و منطقه‌ای وب‌سایت شما در آن فعالیت می‌کند، محدود کنید تا به اطلاعات دقیق‌تری دسترسی داشته باشید. برای مثال Yandex یکی از موتورهای جستجوی روسی است که کاربران ایرانی از آن استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین می‌توانید جمع‌آوری اطلاعات این موتور جستجو را متوقف کنید. همینطور موتور جستجوی Baidu که برای کاربران چینی کاربرد دارد.

عمومی

در این بخش پیکربندی ردیابی کاربران، انتخاب موتورهای جستجو و شیوه رهگیری را می‌توان تنظیم کرد.

  • گزینه‌های ردیابی: در این بخش می‌توانید نظارت بر بازدیدکنندگان، فعالیت کاربران و ردیابی اطلاعات مرورگر را تنظیم کنید.

  • پیکربندی ردیاب: در این بخش شیوه رهگیری و جمع‌آوری اطلاعات را می‌توانید تنظیم کنید. افزونه به دو شیوه (جمع‌آوری اطلاعات در سمت سرور و جمع‌آوری اطلاعات در سمت مروگر کاربر) اطلاعات آماری را رهگیری و جمع‌آوری می‌کند.

  • ردیابی موتورهای جستجو: در این بخش می‌توانید مشخص کنید که کدام یک از موتورهای جستجو به عنوان ارجاع دهنده ردیابی شوند و اطلاعات آماری آنها جمع‌آوری شود. در حال حاظر موتورهای جستجوی دیگری در کنار گوگل وجود دارد که ویژگی‌های خاص دیگری دارند و یا بطور خاص برای کشورهای دیگر طراحی شده‌اند. برای مثال موتور جستجوی Baidu برای کشور چین توسعه یافته و موتور جستجوی qwant به کمک جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی اطلاعات را جمع‌آوری و لیست می‌کند.

حریم خصوصی و حفاظت از داده

در این بخش تنظیمات حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات کاربران انجام می‌شود. برخی از اطلاعات کاربران که اطلاعات شخصی‌تری است و عملاً نیازی به جمع‌آوری آنها نیست، رهگیری نمی‌شوند و یا بعنوان یک تگ و نشانه بر روی آمار با آنها رفتار می‌شود.

  • حفاظت از داده‌ها: این تنظیمات داده‌هایی همچون آدرس IP کاربران را با حذف بخش آخر آن ذخیره می‌کند و می‌توان آدرس IP ها را جهت استفاده از آمار، بصورت هش شده و بهم‌ریخته ذخیره کرد.

  • تطابق با حریم خصوصی: این بخش حریم خصوصی را بر اساس قوانین از پیش تعیین شده افزونه WP Statistics ارزیابی می‌کند.

  • ترجیحات کاربر: به کاربر این اختیار داده می‌شود که آمار از مرورگر آنها ردیابی نشود.

گزینه‌های نمایش

  • رابط مدیر: می‌توانید تنظیم کنید که آمار در کدام بخش‌های پنل مدیریت نمایش داده شود و یا نمایش داده نشود.

  • نمایش در جلو: آمار محتوا به کاربران نمایش داده می‌شود.

گزارش‌های ایمیل

  • پیکربندی ایمیل: در این بخش می‌توانید ایمیل مدیریت را برای گزارش‌های ضروری افزونه، تنظیم کنید.

  • تحویل خودکار گزارش: در این بخش می‌توانید تنظیم کنید که آمار روزانه بازدید، برای مدیریت از طریق ایمیل ارسال شود.

فیلترینگ و استثنائات

  • حذف نقش کاربر: در این بخش می‌توانید مشخص کنید که اطلاعات آماری کدام کاربران جمع‌آوری نشود. برای مثال ورود و بازدید مدیر کل از وب‌سایت، یک امر عادی و همیشگی است که اطلاعات آن نمی‌تواند مبنای درستی برای سنجش آمار باشد و بنابراین از جمع‌آوری اطلاعات این کاربر صرف نظر می‌شود.

  • استثنائات IP: در این کادر می‌توانید مشخص کنید که اطلاعات کدام آدرس IP ها جمع‌آوری نشوند.

  • محرومیت‌های آی‌پی/ربات: ربات‌های معروفی که کارشان استخراج اطلاعات است و عملاً بازدید واقعی ندارند. بنابراین بهتر است اطلاعات آماری آنها جمع‌آوری نشود. در صورتی که آدرس IP و یا آدرس اینترنتی از این نوع ربات‌ها داشته باشید، می‌توانید در این بخش آنها را اضافه کنید.

  • GeoIP با استثنائات: بازدید برخی از کشورها که هیچ ارتباطی با محتوای وب‌سایت شما ندارند، نمی‌تواند آمار خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات آماری ارائه دهند و جمع‌آوری اطلاعات کاربران در این کشورها، آمار واقعی شما دچار نقص می‌شود. بنابراین بهتر است لیست آدرس IP کشورهایی که نیازی به آمارگیری از آنها نیست را در این کادر طبق راهنمای افزونه، وارد کنید.

  • استثنائات URL: در این بخش می‌توانید تنظیم کنید که آماری که از داخل خود وب‌سایت ایجاد می‌شود، بررسی و ذخیره نشود. برای مثال آمار ورودی‌هایی که از خوراک RSS وارد وب‌سایت شما می‌شوند.

  • پارامترهای کوئری URL: در صورتی که آدرس‌های صفحات شما همراه با کوئری از نوع GET باشد، می‌توانید تنظیم کنید که کدام کوئری‌ها به عنوان یک ورودی شناخته شوند و آمار آنها بررسی و ذخیره شود.

  • لیست سیاه اسپم‌های ارجاع‌دهنده Matomo: این ویژگی می‌تواند به کمک لیست سیاه Matomo ، بازدیدهای غیرواقعی و اسپم را تشخیص دهد و تنها بازدیدهای واقعی را بررسی و ذخیره کند.

  • محرومیت هاست: در این کادر می‌توانید مشخص کنید که کدام سرورها بازدیدکننده نیستند و نباید اطلاعات آماری آنها ثبت شود.

  • استثنائات عمومی: این گزینه می‌تواند بازدیدهایی که استثنا قلمداد می‌شوند را برای تحلیل و بررسی‌های بیشتر نگهداری کند.

نقش‌ها و دسترسی‌ها

در این بخش می‌توانید مشخص کنید که مدیران با چه سطح دسترسی می‌توانند آمار را مشاهده کنند و یا در تنظیمات آن تغییر ایجاد کنند.

گزینه‌های پیشرفته

  • اطلاعات IP شما: در این کارد اطلاعات آدرس IP شما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات هرچند ساده و کم، کمک می‌کند تا بتوانید آدرس IP خود را از اطلاعات واقعی کاربران دیگر جدا کنید.

  • روش تشخیص IP اصلی: متودهای مختلفی در زبان PHP برای تشخیص آدرس IP وجود دارد و اگر برنامه‌نویس PHP باشید، می‌توانید این بخش را بر اساس نیاز آماری خود تغییر دهید.

  • تنظیمات GeoIP: در این بخش می‌توانید تنظیمات جمع‌آوری اطلاعات آمار منطقه‌ای را به کمک سرویس‌های GEO انجام دهید.

  • پاکسازی اطلاعات روزانه قدیمی: به کمک این ویژگی می‌توانید تنظیم کنید که اطلاعات آماری قدیمی که کاربردی ندارند، بطور خودکار طبق زمانبندی که برای آن مشخص شده است، پاک شوند.

  • پاک کردن روزانه شمارش بازدیدکنندگان با کلیک بالا: این ویژگی بصورت روزانه آمار کاربرانی که بازدیدهای غیرعادی و غیرواقعی دارند را حذف می‌کند تا شما به آماری دقیق و واقعی دست پیدا کنید.

  • بازیابی تنظیمات پیش فرض: این گزینه برای برگرداندن تنظیمات اولیه افزونه است. به این صورت تمامی تنظیمات افزونه به حالت اول خود باز می‌گردند.

 

سخن پایانی

ابزارهای پیشرفته‌ای مانند Google Analytics وجود دارند که می‌توانند خیلی حرفه‌ای آمار سئو و بازدید واقعی را به شما نشان دهند. حتی شاید نیازی به نصب افزونه جانبی آمارگیری هم نباشد. به همین دلیل است که آمار نصب افزونه‌های آمار در مخزن وردپرس، بسیار پایین‌تر از سایر افزونه‌های حرفه‌ای است.

گوگل آنالیتیکس چیست؟ مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

 اما از افزونه WP Statistics می‌توان به عنوان یک آمار واقعی و Native استفاده کرد که می‌تواند ورودی‌ها و بازدیدها را همانند یک ابزار تحلیل عالی نمایش دهد. بنابراین WP Statistics ابزاری کارآمد برای یک تحلیل سریع، دقیق و بموقع است. علاوه بر اینکه افزونه آمار WP Statistics بطور اختصاصی بر روی آمادر بدست آمده است بازدید تک تک صفحات تمرکز دارد و اطلاعات آن منبع خوبی است تا وب‌مستر بتواند بفهمد که کدام کاربر از کدام مطالب بیشتر استفاده کرده است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

3585
A
A