افیلیت مارکتینگ چیست ؟ معرفی بهترین سایت های افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ چیست ؟ معرفی بهترین سایت های افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ چیست ؟ معرفی بهترین سایت های افیلیت مارکتینگ
4 ماه پیش

پس از گسترش اینترنت و شروع فروش اینترنتی، نوع جدیدی از بازاریابی به نام همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) رواج یافت. این نوع بازاریابی از روی بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی حضوری کپی‌برداری شده است. با این تفاوت که عملیات بازاریابی در سطح اینترنت انجام می‌شود.

این نوع بازاریابی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود و شرکت‌ها انواع مختلفی از همکاری را در اختیار علاقه‌مندان به بازاریابی اینترنتی قرار می‌دهد. بعضی سایت های افیلیت مارکتینگ نیز وجود دارند که همچنین افراد به چندین مدل همکاری در فروش را انجام می‌دهند و در نمایش آگهی و ارتباط با مشتری‌ها، سیاست‌های خاص خود را دارند.

در این مقاله با اشاره به مدل‌های بازاریابی همکاری در فروش، به معرفی بهترین سایت های افیلیت مارکتینگ می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که مهم‌ترین مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ چیست .

 

انواع بازاریابی افیلیت مارکتینگ

همکاری در فروش محصولات دیگر شرکت‌ها: این نوع همکاری در فروش، مدل اصلی بازاریابی افیلیت مارکتینگ است. به این صورت که یک شرکت محصولاتی را ارائه می‌دهد و سود خود را با بازاریاب‌هایی که علاقه به فروش محصول دارند، شریک می‌شود. در ظاهر سود شرکت از فروش محصولات نصف شده اما در باطن با فروش تصاعدی محصولات، سود بیشتری نصیب شرکت می‌شود. از این رو شرکت‌ها تمایل دارند که سود خود را با بازاریاب‌ها شریک شوند تا به تعداد فروش بالاتری برسند.

نصب بنرهای کلیکی: این نوع بازاریابی بر اساس کلیک شدن بنرها انجام می‌شود. در این حالت فروشنده یا سیستم مدیریت آگهی، بنرهای تبلیغاتی را از آگهی دهندگان می‌گیرد و به تبلیغ کنندگان مانند وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها می‌دهد که تمایل به نمایش آگهی دارند.

همکاری در جذب مشتری: این نوع بازاریابی بیشتر از آن که به فروش کالا تمرکز داشته باشد، به حذف مشتری بالقوه تمرکز دارد. در این نوع، مشتری برای کسب‌وکار ارزشمند است و ممکن است شرکت بتواند حتی آن مشتری را به یک مشتری دائمی تبدیل کند.

بازاریابی بر اساس آمار کلیک بالقوه: این نوع بازاریابی هم مانند نصب بنرهای کلیکی است، با این تفاوت که کلیک‌ها بر اساس آمار و ارقام کلیک مؤثر محاسبه می‌شوند. امروزه بیشتر سیستم‌های تبادل بنر، بر همین اساس کار می‌کنند تا هزینه‌های آگهی‌دهنده به هدر نرود.

همکاری در نمایش آگهی به‌صورت ثابت: در این مدل از بازاریابی، تبلیغ کننده آگهی، زیاد به کلیک شدن آگهی اهمیت نمی‌دهد و به ازای نمایش آگهی هزینه ثابت بر اساس طول زمان نمایش را دریافت می‌کند.

شیوه‌های بازاریابی افیلیت مارکتینگ

بازاریابی یک محصول به‌صورت اینترنتی به مدل مختلف انجام می‌شود. هر بازاریاب بسته به نوع بستری که در آن فعالیت می‌کند و آشنایی دارد، می‌تواند مدل کار کردن خودش را انتخاب و یا حتی ابداع کند. در ادامه چند مدل شناخته شده را بررسی می‌کنیم:

مقاله‌نویسی: مقاله‌نویسی به‌خودی‌خود می‌تواند یک ارزش افزوده به کاربر باشد که به دنبال راهنمایی و اطلاعات در مورد یک نوع محصول است. مقاله می‌تواند به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به محصول موردنظر اشاره کند. در حالت مستقیم، شما یک محصول را موردبررسی قرار می‌دهید و مزیت‌های آن را لیست می‌کنید و یا راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل احتمالی آن ارائه می‌دهید؛ به این شکل، محصول موردنظر به در مرکز توجه مقاله قرار می‌گیرد.

در مدل دوم شما یک مشکل و چالش را در نظر می‌گیرید و برای راه‌حل آن محصولی را معرفی می‌کنید که می‌توانید به حل آن مشکل کمک کند. در این شکل، مشکل و چالش موردنظر است که در مرکز توجه مقاله قرار دارد.

نمایش بنرهای کلیکی: در این حالت شما بنرهایی که به مقاله و وب‌سایت شما مرتبط است را انتخاب کرده و بین مقالات و ستون‌های کناری و یا هدر قرار می‌دهید. هر چقدر که بنرها با موضوع وب‌سایت و مقاله شما مرتبط‌تر باشد، بنرها شانس بیشتری برای کلیک شدن دارند.

 

دانش و ابزار کافی برای افیلیت مارکتینگ

برای همکاری در فروش نیاز است تا شخص بازاریاب چند مهارت رو یاد بگیرد. یادگیری این مهارت‌ها ضروری است و به انجام درست افیلیت مارکتینگ کمک زیادی می‌کند. بعضی از این مهارت‌ها را حتی می‌توان در کارهای دیگر هم استفاده کرد. در ادامه این مهارت‌های مورد نیاز افیلیت مارکتینگ را بررسی می‌کنیم:

کار با کامپیوتر: قطعاً اولین مهارت در بازاریابی اینترنتی و همکاری در فروش، مهارت استفاده از کامپیوتر است؛ این مهارت را می‌توانید با گذراندن دوره ICDL به راحتی و در کمترین زمان فرا بگیرید، اما اگر وبگردی و کار با کامپیوتر شما در حد قابل قبول است، نیازی به گذراندن این دوره هم نیست؛ اما بهتر است یاد بگیرید.

تبلیغ نویسی: این مهارت به شما کمک می‌کند تا بر اساس نوع محصول و بر اساس نوع مصرف کننده، بهترین متن و تصویر را برای آگهی موردنظر انتخاب کنید و بهترین جایگاه را آگهی، نسبت به نوع مشتری خود برگزینید.

طراحی گرافیک: گاهی احساس می‌کنید که یک آگهی ارزش بازاریابی را دارد و می‌تواند سود زیادی به شما برساند. از این رو تصمیم می‌گیرید که برای آن جایگاه و آگهی بهتری طراحی کنید. معمولاً ارائه‌دهندگان آگهی، خودشان تعدادی بنر به شما می‌دهند؛ اما اگر بخواهید طرح پوستر و بنر بزرگ‌تر و مناسب جایگاه موردنظر شما باشد، باید خودتان دست به کار شوید و یک طرح مناسب تهیه کنید. اگر گرافیست نباشید، مجبور هستید که هر بار برای طراحی هر کدام از آگهی‌ها هزینه کنید؛ اما اگر دوره گرافیک را بگذرانید، می‌توانید در هر زمانی که اراده کردید، طرح مناسبی را برای آگهی‌های خود ایجاد کنید. البته حتماً نیاز نیست که خیلی حرفه‌ای باشید، وقتی یک دوره 30 روزه را بگذرانید، می‌توانید به‌مرور حرفه‌ای شوید.

نگارش و مقاله‌نویسی: همان‌طور که در پاراگراف‌های بالا هم گفته شد، می‌توانید در مورد کاربردهای یک محصول خاص، مقاله بنویسید و آن آگهی را در میان مقاله بگنجانید. از این رو لازم است تا با روند مقاله‌نویسی هم آشنایی داشته باشید.

SEO: یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله‌نویسی است که باید در نظر بگیرید. به‌طور خلاصه SEO به معنی بهینه‌سازی محتوا و وب‌سایت برای دیده شدن توسط موتورهای جستجوگر است که باعث می‌شود تا وب‌سایت شما طبق کلمات کلیدی استفاده شده در جستجو، در صفحه‌های اول موتور جستجو قرار بگیرد. ممکن است که نگارش مقاله شما از نظر اطلاعات و محتوا بسیار عالی باشد اما نحوه نگارش شما از نظر طبقه‌بندی پاراگراف‌ها و نشانه‌گذاری‌ها در مقاله برای موتورهای جستجوگر گوگل مناسب نباشد؛ بنابراین باید بتوانید قوانین موتور جستجوگر گوگل را یاد گرفته و در مقاله خود به کار بگیرید تا توسط این موتور جستجوگر دیده شوید. همه این فاکتور کمک می‌کنند که آگهی شما دیده شود.

دلایل شکست افراد در بازاریابی افیلیت مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی به روش همکاری در فروش به کمی مهارت و دانش و تجربه هم نیازمند است که اگر رعایت نشود، باعث سرخوردگی بازاریاب از آن کار می‌شود. اگر 4 مورد زیر را رعایت کنید، می‌توانید با خیال راحت تجربهٔ کافی را به دست آورید و از ناکامی خود جلوگیری کنید.

مخاطب‌های اصلی خود را بیابید: بازار هرگز به شکلی نیست که بتوانید یک محصول را به همه افراد بفروشید. گرچه اگر 50 سال پیش بود و اینترنت به شکل امروز گسترش نداشت و فقط تلویزیون، رادیو و روزنامه‌های مونولوگ وجود داشتند، هنوز هم تبلیغات برای همه افراد جواب می‌داد، اما امروزه دو تغییر بزرگ اتفاق افتاده: اول این‌که مردم به احساسات و علایق خود احترام می‌گذارند و به‌سختی از یک محصول خوششان می‌آید و دوم این‌که دوره تبلیغات مونولوگ تمام شده و امروز رسانه‌ها هستند که سعی دارند خود را به مخاطب نزدیک کنند؛ بنابراین باید مخاطب‌های خود را بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون ژانر موردعلاقه و مکان زندگی و سبک زندگی و سطح زندگی انتخاب کنید. این باعث می‌شود تا دقیقاً دست روی مخاطب اصلی خود بگزارید و در مقابل مخاطب هم شروع به ارزش‌گذاری روی محصول و آگهی شما می‌کند. یک مثال ساده این است که مخاطبی که عاشق موتور است، اصلاً به آگهی‌های دوچرخه نگاه هم نمی‌کند. پس نمایش آگهی به او به معنای نابود کردن هزینه‌های تبلیغات است.

محتوای بازاریابی شما باید باکیفیت باشد: درباره هر موضوعی که مقاله می‌نویسید، باید به ریزه‌کاری‌های نگارش خود دقت کنید. برای مثال نگارش شما طبق اصول نگارش صحیح و سئو شده انجام شود، از تصاویر گرافیکی مناسب استفاده شود، مطلب تکراری و قدیمی نباشد، محصول را با دقت معرفی کند. در ضمن همه این‌ها، ظاهر و قالب وب‌سایت شما، باید طرح به‌روز و زیبایی داشته باشد.

در مورد محصول با صداقت صحبت کنید: اگر در مورد محصول صادق نباشید و محصول را بیش از آن چیزی که هست معرفی کنید، مشتری شما خیلی زود متوجه این موضوع می‌شود و آخرین باری خواهد بود که به وب‌سایت شما سر میزند. امروزه به‌واسطهٔ فناوری‌های جستجو در اینترنت به‌سادگی می‌توان در مورد محصولات تحقیق کرد و با هر محصولی به راحتی آشنا شد. اگر می‌خواهید محبوب شوید، باید شفاف و منصف باشید.

درباره محصول ویدیو تهیه کنید: ویدیو بسیار تأثیرگذار است. خیلی از بلاگر ها با ساخت ویدیو آن باکس و شرح مزایا و معایب محصول، مصرف‌کنندگان درجه یک را سمت خود می‌کشند. این نوع ویدیوها به سؤالات مصرف‌کنندگان پاسخ می‌دهد و از زاویه‌های مختلف محصول را به مصرف کننده نشان می‌دهد.

استراتژی‌های موفق افیلیت مارکتینگ

چند ترفند ساده می‌تواند شما را به یک بازاریاب بسیار موفق تبدیل کند. این نکات مهم بسیار کلیدی هستند و باعث می‌شوند شما به اوج فروش برسید.

1 - Statistics

فقط در محدودهٔ رشتهٔ موردعلاقهٔ خود بازاریابی کنید: این‌که بخواهید همه را راضی کنید، کاری بیهوده است. شما نمی‌توانید برای همه اقشار مردم در مورد همه‌چیز صحبت کنید. شما فقط باید یک بخش از جامعه را هدف قرار دهید و فقط برای نیازهای آن‌ها محصولات را بازاریابی کنید.

هیچ‌کدام از بخش‌های جامعه دوست ندارند مجله‌ای را دنبال کنند که در مورد همه‌چیز صحبت می‌کند، چون آنگاه فقط تعداد کمی از مطالب شما به درد آن‌ها می‌خورد که آن‌ها را زیاد علاقه‌مند نمی‌کند؛ بنابراین باید مقالات و مطالب خود را به‌صورت تخصصی پیش ببرید؛ اما بعضی از محصولات که مورد استفاده بیشتر مردم است مانند گوشی موبایل، می‌تواند بخش عمده‌ای را به خود جذب کند، بااین‌حال باز هم جنبهٔ تخصصی بودن خود را حفظ کرده است.

محصولات فروشگاه‌های مختلف را موردبررسی و معرفی قرار دهید: به‌طورقطع یک فروشگاه همه محصولات خوب را با هم ندارد. حتی بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی مثل دیجی کالا؛ بنابراین باید قبل از معرفی محصولات، به فاکتورهای مختلفی مانند، کیفیت، قیمت مناسب و قابلیت‌ها هم توجه داشته باشید تا بهترین‌ها را همیشه معرفی کنید. برای این منظور می‌توانید از وب‌سایت موتور جستجوگر محصولات "ترب" استفاده کنید؛ این وب‌سایت بهترین ابزار برای کشف و مقایسه بهترین محصولات است و در آن می‌توانید به هزاران محصول خوب دسترسی داشته باشید که فروشندگان آن‌ها قصد همکاری در فروش را دارند.

آمارها را جدی بگیرید: با بررسی آمارهایتان می‌توانید بفهمید که بازدیدکنندگان شما دقیقاً چه کسانی هستند و روی چه محصولاتی تمرکز دارند؛ در نتیجه شما می‌توانید دقیقاً محصولاتی را معرفی کنید که بازدیدکنندگان دقیقاً دوست دارند به دست آورند.

آمار بازدیدکنندگان آگهی را بررسی کنید: این کار باعث می‌شود، شما مخاطب خود را بشناسید و بر روی آن‌ها تمرکز داشته باشید.

معرفی بهترین وب سایت های افیلیت مارکتینگ موفق

هدف این مقاله مربوط به معرفی بهترین وب سایت های افیلیت مارکتینگ بود؛ اما لازم بود تا قبل از معرفی این وب‌سایت ها، توضیح کاملی در مورد افیلیت مارکتینگ داشته باشیم. اگر در موتور جستجوی گوگل عبارت "همکاری در فروش" را وارد کنید، لینک‌هایی که در صفحه اول ظاهر می‌شوند، معمولاً گزینه‌های خوبی هستند.

2 - Best Affiliate Marketing Sites

 اما برای درک بهتر آن‌ها، در ادامه می‌خواهیم بهترین افیلیت مارکتینگ های ایرانی را همراه با نوع همکاری آن‌ها معرفی و بررسی کنیم:

دیجی کالا:

دیجی کالا چند سالی است که بخش همکاری در فروش خود را راه‌اندازی کرده و می‌توان گفت با توجه به تعداد و تنوع محصولاتش، می‌تواند بهترین گزینه برای همکاری در فروش باشد. یکی از ویژگی‌های "همکاری در فروش دیجی کالا" این است که اگر حتی مشتری محصولی که شما معرفی نکرده‌اید را نخرد، دیجی کالا به ازای ورود مشتری از لینک شما، به شما درصد فروش از محصولات را می‌دهد؛ زیرا مدیران دیجی کالا بر این عقیده هستند که محصولات این فروشگاه اینترنتی آن‌قدر زیاد است که هر مشتری که وارد سایت دیجی کالا بشود حتماً یک خرید مفید انجام می‌دهد.

در پنل دیجی کالا محصولات مرتبط با فعالیت‌های شما نمایش داده می‌شود و کمیسیون‌ها بر اساس نوع فعالیت و نوع هر محصول قیمت‌گذاری می‌شوند.

صباویژن:

صباویژن یک وب‌سایت بازاریابی اینترنتی است که از سال 1385 کار خود را با تبلیغات بنری در اینترنت آغاز کرد و از استراتژی‌های استانداردی استفاده کرد و توانست تا این لحظه به کار خود ادامه دهد. این وب‌سایت باید ارائه بنرهای تبلیغات به تبلیغ کنندگان کار می‌کند. همچنین از نظر سابقه فعالیت از همه باسابقه‌تر است. اگرچه بعد از صباویژن، شرکت‌های دیگری هم‌دست به ایجاد ایده مشابه زدند. صباویژن را می‌توان هلدینگ در نظر گرفت که وب‌سایت‌های میهن بلاگ و کلوب و آپارات و فیلیمو را راه‌اندازی کرد؛ اما به دلیل تغییر تمایل کاربران به شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام و تلگرام، صباویژن سایت های میهن بلاگ و کلوب را تعطیل کرد و بر روی آپارات و فیلیمو تمرکز کرد.

در حال حاضر، بازاریاب‌های علاقه‌مند می‌توانند با ثبت‌نام در وب‌سایت صباویژن و نصب بنرهای آگهی آن، از درآمد کلیکی برخوردار شوند.

ژاکت:

ژاکت یک فروشگاه محصولات دیجیتال مربوط به توسعه و طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن است که به‌تازگی بخش همکاری در فروش خود را راه‌اندازی کرده است. ازآنجاکه ژاکت یک فروشگاه سابقه خوبی در عرضه این نوع محصولات دارد، علاقه‌مندان به مقالات برنامه‌نویسی می‌توانند با معرفی محصولات ژاکت، از راه فروش این محصولات کمیسیون دریافت کنند.

دیما:

دیما یک واسط همکاری در فروش است. به این معنی که خود از وب‌سایت‌های متعددی تأمین کالا می‌کند و در واقع با بازاریابان برای فروش محصولات آن‌ها در فروش همکاری می‌کند. این نوع همکاری در فروش می‌تواند در دراز مدت و تعداد بالا، هم برای دیما و هم برای بازاریابان سودآور باشد.

پارسیان کالا:

پارسیان کالا یک فروشگاه لوازم الکترونیک و دیجیتال است که محصولات به نسبت تکمیلی دارد و می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سخن پایانی

یک مسئله در مورد هر کاری بسیار مهم است؛ آن هم علاقه داشتن به کار است. همکاری در فروش به صبر و بررسی مداوم نیاز دارد و تنها عاملی که باعث می‌شود که شما صبر داشته باشید تا به نتیجه برسید، علاقه شما به آن کار است. در غیر این صورت نمی‌توانید این کار را ادامه دهید.

در این مقاله بهترین سایت های افیلیت مارکتینگ را بررسی کردیم و گفتیم مزایا و معایب روش بازاریابی افیلیت مارکتینگ چیست تا بتوانید فعالیت خود را در حوزه همکاری در فروش گسترده‌تر کنید.

اگر بتوانید به صبر و کوشش مداوم آمارها و نتایج را بررسی کنید و بهترین محصولات را برای بازاریابی انتخاب کنید، به‌طورقطع می‌توانید در این زمینه موفق شوید. تحقیق در مورد محصولات ترند شده و مد روز را فراموش نکنید و سعی کنید به نیاز مشتری پاسخ دهید.

دریا بهرامی- نویسنده

1845
A
A