بک آپ گرفتن از وردپرس

بک آپ گرفتن از وردپرس
بک آپ گرفتن از وردپرس
9 ماه پیش

بک‌آپ گرفتن از وردپرس یکی از کارهای ضروری است که معمولاً اکثر افراد پشت گوش می‌اندازند و زمانی که سایتشان به مشکل برمی‌خورد، با خود می‌گویند کاش از وردپرس بک‌آپ گرفته بودم تا الان نگرانی نداشتم؛ اما بهتر است بدانید این‌جور مواقع حسرت خوردن فایده‌ای ندارد و باید از قبل به فکر آن بودید.

اما اگر قصد دارید اکنون از وردپرس خود بک‌آپ بگیرید تا بعداً دچار دردسر نشوید، حتماً تا انتهای این مقاله ما را همراه کنید.

در این مطلب قصد داریم ابتدا به‌صورت مختصر مفهوم بک‌آپ گرفتن از وردپرس را توضیح دهیم و سپس مراحل آن را جداگانه بررسی کنیم.

بک‌آپ وردپرس چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت بک‌آپ یک نسخه مشابه از سایت شما است که می‌توانید درصورتی‌که اتفاق خاصی افتاد، آن را مجدداً نصب یا بازیابی کنید.

انجام این کار بی‌خطر است و افراد آن را محض احتیاط و برای رهایی از میزان زیادی استرس انجام می‌دهند که ممکن است بدون بک‌آپ داشتن سراغشان آید. بک‌آپ گرفتن مانند بیمه‌ای است که از تمام تلاش‌ها، زمان و هزینه‌ای که صرف وردپرس کرده‌اید، محافظت می‌کند.

در ادامه به 3 روش برای بک‌آپ گرفتن از وردپرس اشاره می‌کنیم که شما می‌توانید از هرکدام از آن‌ها برای انجام این کار استفاده کنید.

بک‌آپ گرفتن از وردپرس با استفاده از پلاگین

به‌طورکلی پلاگین‌های زیادی برای بک‌آپ گرفتن از وردپرس وجود دارد که می‌توانید برای این کار استفاده کنید، اما می‌توان تمام آن‌ها را به دو دسته‌بندی گسترده تقسیم کرد:

  • پلاگین‌های بک‌آپ از کل سایت: این نوع پلاگین کپی‌های کاملی از وب‌سایت شما تولید می‌کند و آن‌ها را برای مواقع ضروری نگه می‌دارد.
  • پلاگین‌های بک‌آپ افزایشی: این گروه از پلاگین‌ها تنها زمانی بک‌آپ تولید می‌کنند که در وب‌سایت خود تغییر ایجاد کنید، به همین دلیل فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که بین این دو نوع پلاگین وجود دارد این است که برای استفاده از اکثر پلاگین‌های دسته دوم باید هزینه کنید؛ اما تعداد زیادی پلاگین‌های رایگان برای بک‌آپ از تمام سایت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

در ادامه با نحوه استفاده از یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های رایگان را به نام UpdraftPlus آشنا می‌شویم.

اکثر پلاگین‌های بک‌آپ وردپرس به یک‌شکل کار می‌کنند، یعنی اگر نحوه استفاده یکی از آن‌ها را بدانید می‌توانید با بقیه ابزارهای مشابه نیز کار کنید. UpdraftsPlus نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما می‌توانید از آن برای ایجاد بک‌آپ‌های کاملی از وردپرس سایت خود تنها در چند دقیقه استفاده کنید.

برای شروع کار، ابتدا این پلاگین را نصب و فعال کنید و سپس در داشبورد وردپرس خود به ترتیب به قسمت‌های Settings، UpdraftPlus و سپس Backups بروید. در مرحله بعد روی دکمه Backup Now کلیک کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، UpdraftPlus قابلیت بک‌آپ‌های افزایشی را نیز ارائه می‌دهد، اما این قابلیت فقط برای نسخه پریمیوم این برنامه در دسترس است؛ بنابراین فعلاً آن را نادیده می‌گیریم.

زمانی که روی دکمه گفته شده کلیک کردید، UpdraftPlus از شما می‌پرسد دوست دارید کدام قسمت از وب‌سایتتان شامل بک‌آپ باشد. این برنامه به‌طور پیش‌فرض فایل‌ها و دیتابیس سایت را در بک‌آپ می‌گنجاند.

اکنون دکمه Confirmation را در پایین پنجره فشار دهید و صبر کنید تا پلاگین فایل بک‌آپ شما را تولید کند. حالا اگر به پایین صفحه اسکرول کنید و بخش Existing backups ببینید، آخرین بک‌آپ‌های خود را خواهید دید (فقط باید یک بک‌آپ وجود داشته باشد).

برنامه UpdraftPlus به شما این امکان را می‌دهد که به‌طور جداگانه، هرکدام از قسمت‌های فایل بک‌آپ را دانلود کنید مانند پلاگین‌ها، طرح‌ها، فایل‌های آپلود شده و حتی دیتابیس‌ها. شما همچنین می‌توانید بک‌آپ‌ها را حذف کنید یا آن‌ها را با کلیک روی دکمه مربوطه بازیابی کنید.

بازیابی بک‌آپ UpdraftPlus

بازیابی بک‌آپ UpdraftPlus کار آسانی است. پلاگین از شما می‌پرسد قصد دارید کدام قسمت‌ها را بازیابی کنید و شما باید موارد دلخواه را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

سپس باید تأیید کنید که می‌خواهید فرآیند بازیابی بک‌آپ را ادامه دهید. زمانی که این کار را انجام دهید، پلاگین به بقیه کارها رسیدگی خواهد کرد. بعد از به پایان رسیدن این فرآیند، وب‌سایت شما به حالت قبلی بر می‌گردد.

بک‌آپ گرفتن از وب‌سایت وردپرسی از طریق‌هاست آن

اگر شما از یک‌هاست معتبر استفاده می‌کنید، باید به‌صورت خودکار از سایت شما در فواصل زمانی مختلف بک‌آپ بگیرد؛ اما تعداد این بک‌آپ‌ها ممکن است متفاوت باشد.

اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، توصیه می‌کنیم هاست خود و خدمات بک‌آپ آن را بررسی کنید. ممکن است هاست این فرآیند را به‌طور خودکار برایتان انجام دهد یا به شکل مرحله به مرحله به شما نحوه انجام دستی آن را آموزش دهد.

نحوه بک‌آپ گیری دستی وب‌سایت وردپرسی

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، بک‌آپ گیری از وب‌سایت وردپرسی شامل کپی کردن تمام فایل‌ها و استخراج محتویات دیتابیس آن است. شما می‌توانید برای انتقال فایل‌ها در بک‌آپ گیری، از یک پروتکل انتقال فایل (FTP) مانند FileZilla استفاده کنید.

هاست شما باید مجموعه‌ای از اطلاعات هویتی را در اختیارتان قرار دهد تا بتوانید از طریق FTP به وب‌سایت خود متصل شوید.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید به سرور خود متصل شوید و دایرکتوری روت وردپرس خود را پیدا کنید. در بسیاری از موارد، این فهرست راهنما «public» نامیده می‌شود. برای شروع کار، ابتدا فولدر را تمام و کمال کپی یا دانلود کنید.

دانلود فولدر ممکن است مدتی زمان ببرد، زیرا اکثر وب‌سایت‌های وردپرسی صدها یا هزاران فایل دارند. زمانی که بک‌آپ به پایان رسید، توصیه می‌کنیم آن فولدر را به تاریخ بک‌آپ تغییر نام دهید و سپس آن را در یک محل امن ذخیره کنید.

انجام این کار به شما اجازه می‌دهد تمام سایت وردپرسی خود را (شامل تمام رسانه‌ها) در کامپیوتر یا فضای ابری ذخیره کنید.

اکنون که فرآیند بک‌آپ گیری فایل‌ها به پایان رسید، نوبت می‌رسد به بک‌آپ گرفتن از دیتابیس‌ها. آسان‌ترین راه برای انجام این کار، رفتن به کنترل پنل هاست و جستجو برای نرم‌افزار مدیریت دیتابیس است.

زمانی که روی Open phpMyAdmin کلیک کنید، مدیریت دیتابیس باز می‌شود. اکنون دیتابیس سایت خود را از منوی سمت چپ انتخاب کنید تا با فهرستی مانند عکس زیر روبرو شوید.

اکنون گزینه Export را در منوی بالای صفحه انتخاب کنید تا phpMyAdmin از شما بپرسد کدام روش استخراج را در نظر دارید. گزینه Quick به‌صورت خودکار تمام لیست‌های موجود در عکس بالا را در یک SQL file انتخاب می‌کند که ما هم به آن نیاز داریم.

اطمینان حاصل کنید که فرمت SQL را زیر گزینه Format انتخاب کرده‌اید و سپس دکمه Go را فشار دهید.

فایل دیتابیس شما بلافاصله بعد از فشردن آن دکمه دانلود خواهد شد، به همین راحتی. در این مرحله شما دایرکتوری روت و همچنین یک کپی از دیتابیس‌های آن را دارید. شما می‌توانید دایرکتوری سایت و فایل SQL آن را باهم در یک پوشه زیپ قرار دهید و آن را برای روز مبادا کنار بگذارید.

نحوه بازیابی بک‌آپ دستی

اگر به بازیابی بک‌آپ دستی خود نیاز پیدا کردید، بهترین راه برای انجام آن آپلود کردن فولدر روت در سرور خود با یک نام متفاوت است. زمانی که دایرکتوری روت آپلود شد، می‌توانید فولدر روت فعلی خود را حذف کنید.

بک‌آپ گرفتن از سایت خیال شما را راحت می‌کند و در صورت بروز مشکلات می‌توانید از آن استفاده کرده و سایت خود را بازیابی کنید.

شما از کدام روش برای بازیابی سایت خود استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دریا بهرامی- نویسنده

1525
A
A