توزیع های لینوکس

توزیع های لینوکس
توزیع های لینوکس
9 ماه پیش

توزیع لینوکس که اغلب به توزیع لینوکس خلاصه می شود یک سیستم عامل است که از طریق اجزای توسعه یافته توسط پروژه های متن باز و برنامه نویسان مختلف گردآوری شده است. هر سیستم شامل هسته لینوکس (پایه سیستم عامل)، ابزارهای پوسته گنو (رابط ترمینال و دستورات)، سرور X (برای دسکتاپ گرافیکی)، محیط دسکتاپ، یک سیستم مدیریت بسته، یک نصب کننده و غیره می شود. بسیاری از مؤلفه ها به طور مستقل از یکدیگر توسعه یافته و به صورت کد منبع توزیع می شوند. آنها همچنین شامل یک مرورگر اینترنت، ابزارهای مدیریتی و نرم افزارهای دیگر مانند هایپروایزر KVM هستند. یک  سیستم عامل لینوکس ممکن است حاوی هزاران بسته نرم افزاری، ابزارهای کاربردی و برنامه های کاربردی باشد. بهترین توزیع لینوکس کد را از پروژه‌های منبع باز کامپایل می‌کند و آن را در یک سیستم عامل واحد که قابل نصب و راه‌اندازی است، ترکیب می‌ نماید. لازم به ذکر است که این توزیع ها برای رایانه‌های رومیزی، برای سرورهای بدون رابط گرافیکی، برای رایانه‌های فوق‌العاده، برای دستگاه‌های تلفن همراه، رایانه های شخصی در دسترس می باشند. 

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید سرور با ما همراه باشید.

اوبونتو و دبیان

اوبونتو بدون شک یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس است. حتی می توانید آن را به صورت از پیش نصب شده روی بسیاری از لپ تاپ های موجود بیابید. رابط کاربری به راحتی با آن کار می کند. اگر در اطراف بازی می کنید می توانید به راحتی ظاهر آن را مطابق با نیاز خود سفارشی کنید. در هر صورت، می توانید یک تم را نیز نصب کنید. برای شروع می توانید درباره نحوه نصب تم ها در اوبونتو در اینترنت اطلاعات بیشتری کسب کنید. دبیان نیز که یک سیستم عامل متن باز است بهترین توزیع لینوکس می باشد. این توزیع برای اولین بار توسط Ian Murdock در سال 1993 به عنوان نسخه لینوکس دبیان معرفی شد. پروژه دبیان جامعه ای از توسعه دهندگان و کاربرانی است که سیستم عامل گنو را بر اساس نرم افزار منبع باز نگهداری می کنند. لازم به ذکر است که در حال حاضر، سیستم های دبیان از هسته لینوکس یا هسته FreeBSD استفاده می کنند.  

جنتو و فدورا

جنتو بهترین توزیع لینوکس است که دارای یک مدل انتشار چرخشی است. جنتو لینوکس در ابتدا توسط دانیل رابینز ایجاد شد. نام این پنگوئن سریع شناگر جنتو پنگوئن است تا پتانسیل آن را منعکس کند. این یک انتخاب جذاب برای کاربران لینوکس است که به دنبال کنترل کامل نرم افزار هستند. کاربران جنتو کنترل زیادی بر روی سرویس های نصب شده و در حال اجرا بر روی کامپیوتر خود دارند. آنها می توانند سیستم خود را سفارشی و بهینه کنند. فدورا یک توزیع دیگر لینوکس است که توسط پروژه فدورا گسترش یافته است  و عمدتاً توسط Red Hat و با پشتیبانی سایر شرکت ها حمایت می شود. این توسط جامعه توسعه یافته و نگهداری می شود و منبع بالادستی توزیع تجاری RHEL است. فدورا معمولاً نسخه‌های نرم‌افزار مدرن‌تری دارد که به‌عنوان غیر پایدار در نظر گرفته می‌شوند که بعداً در RHEL گنجانده می‌شوند. نسخه های مختلف فدورا از قبیل ایستگاه کاری، سرور، CoreOS، Silverblue و IoT موجود است. فدورا لینوکس در سال 2003 راه اندازی شد.

سخن پایانی

توزیع Linux یا توزیع، یک سیستم عامل قابل نصب است که از هسته لینوکس ساخته شده و از برنامه های کاربر و کتابخانه ها پشتیبانی می کند. نسخه هر فروشنده یا انجمن یک توزیع است. از آنجایی که سیستم عامل لینوکس منبع باز است و تحت مجوز عمومی عمومی گنو منتشر شده است هر کسی می تواند کد منبع را اجرا، مطالعه، اصلاح و توزیع مجدد کند یا حتی نسخه هایی از کد اصلاح شده خود را بفروشد. این تفاوت بسیار زیادی با سیستم‌عامل‌های سنتی - یونیکس، مایکروسافت ویندوز و MacOS  که انحصاری هستند و به مراتب کمتر قابل تغییر هستند دارد. انتخاب بهترین توزیع لینوکس به مورد استفاده و نیاز ابزار شما بستگی دارد. برخی از توزیع‌ برای اهداف مختلف بهتر کار می‌کنند و بعضی دیگر به عنوان محیط های دسکتاپ طراحی شده اند. در حالی که طراحی سایر توزیع ها برای پشتیبانی از سیستم های فناوری اطلاعات پشتیبان (مانند سرورهای سازمانی یا وب) انجام شده است. هنگام انتخاب بهترین توزیع لینوکس اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که آیا به توزیع لینوکس سازمانی نیاز دارید یا یک توزیع لینوکس اجتماعی.   

Web Admin- مدیر صفحات

1660
A
A