راه اندازی سایت خبری با وردپرس

راه اندازی سایت خبری با وردپرس
راه اندازی سایت خبری با وردپرس
9 ماه پیش

وردپرس یک پلتفرم کامل و جامع برای ساخت انواع سایت است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. درصد زیادی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت روزمره ساخته می‌شوند، از این پلتفرم استفاده می‌کنند. به کمک وردپرس هر نوع سایتی را می‌توان ساخت، از سایت‌های فروشگاهی گرفته تا سایت‌های خبری و حتی یک سایت شخصی. افزونه‌های متعددی که در همه زمینه‌ها به وردپرس افزوده شده است، امکانات زیادی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد و تقریباً هر کاری را می‌توان در این پلتفرم انجام داد. وردپرس به همراه بیشتر افزونه‌های آن به راحتی قابل‌نصب هستند و در مخزن خود وردپرس نیز تعداد زیادی افزونه رایگان وجود دارد که قابلیت‌های مفید و متنوعی را در اختیار توسعه‌دهندگان وب قرار می‌دهد.

یکی از کاربردهای وردپرس در طراحی وب‌سایت‌های خبری است. وب‌سایت خبری دارای ویژگی‌های خاصی است که به کمک وردپرس می‌توان این ویژگی‌ها را پیاده کرد:

  • وب‌سایت‌های خبری به ویرایشگر قوی نیاز دارند که به راحتی قابل‌استفاده باشد
  • ابزارهای بهینه‌سازی محتوای متن در وب‌سایت‌های خبری ضروری است در حالی که امکانات زیادی از قبیل افزودن عکس و سایر محتواهای چندرسانه‌ای نیز در سایت‌های خبری یک مزیت محسوب می‌شود.
  • امکان نمایش آخرین پست‌ها به‌صورت خودکار در بالای صفحه در وب‌سایت خبری، یک ویژگی منحصربه‌فرد است.
  • استفاده از تم‌ها و افزونه‌های مختلف که به‌سادگی برای وب‌سایت موردنظر شما قابلیت سفارشی‌سازی داشته باشند.

همه ویژگی‌های فوق به کمک وردپرس به راحتی قابل پیاده‌سازی است؛ بنابراین وردپرس یکی از بهترین ابزارهای ارائه شده جهت ساخت وب‌سایت‌های خبری است.

نصب و راه‌اندازی سایت خبری

به منظور نصب و راه‌اندازی یک سایت خبری، چهار گام اصلی مورد نیاز است. در مرحله اول کافی است دامنه و هاست موردنظر خود را انتخاب کرده و خریداری کنید و سپس وردپرس را نصب کنید. در مرحله بعد، تم موردنظر را که با یک وب‌سایت خبری سازگاری بیشتری داشته باشد انتخاب کنید. سپس افزونه‌های مورد نیاز را اضافه کرده و در نهایت پست‌های موردنظر را در داخل صفحات وب‌سایت خود قرار دهید. هر یک از این بخش‌ها به‌صورت جداگانه در ادامه توضیح داده خواهند شد.

دانلود وردپرس

برای نصب وردپرس کافی است پس از خرید هاست و تعیین دامنه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دانلود آخرین نسخه وردپرس از وب‌سایت org
  • فایل دانلود شده را از حالت زیپ خارج کرده و آن را در دایرکتوری public_html آپلود کنید
  • دیتابیس و یوزر MySQL را ایجاد کنید
  • فایل wp-config.php را پیکربندی کنید
  • فایل نصب وردپرس را اجرا کنید

نصب وردپرس از طریق cPanel در بخش بعدی توضیح داده خواهد شد.

نصب وردپرس بر روی Cpanel

cPanel یک داشبورد است که بیشتر هاست‌های وب به مشتریان خود ارائه می‌دهد. زمانی که به هاست خود وارد می‌شوید، هاست می‌بایست جزئیات مربوط به لاگین به cPanel را در اختیار شما قرار دهد. در بیشتر هاست‌ها، واسط cPanel شبیه عکس زیر است:

وردپرس ۱

در این بخش، هاست شما می‌بایست گزینه‌ای تحت عنوان autoinstaller را در اختیار شما قرار دهد. Autoinstaller در اصل پروسه نصب وردپرس را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد؛ بنابراین به جای نصب دستی آن طی مراحلی که در بخش قبلی توضیح داده شد، کافی است در این قسمت یک سری اطلاعات اصلی را وارد کرده و روی گزینه نصب کلیک کنید. در این صورت وردپرس به‌صورت خودکار نصب می‌گردد.

جزئیاتی که می‌بایست به منظور نصب وردپرس در autoinstaller وارد کنید، عبارت است از نام دامنه و پروتکل دامنه که قصد دارید وردپرس را در آن نصب کنید. در قسمت پروتکل، HTTP و یا HTTPS را انتخاب می‌کنید و در قسمت نام دامنه نیز، نام دامنه‌ای که می‌خواهید وردپرس را نصب کنید، وارد نمایید.

تنظیمات سایت خبری

به منظور تنظیم وردپرس برای یک سایت خبری، پس از ورود به بخش پیشخوان وردپرس، روی منوی تنظیمات کلید کنید. در این صورت، صفحه تنظیمات ظاهر می‌شود که دارای یک سری زیر منو است که عبارت‌اند است: نوشتن، خواندن، گفت‌وگوها، رسانه و پیوندها. برای تغییر تنظیمات و پیکربندی هر بخش می‌توانید به بخش مربوطه رفته و تنظیمات را تغییر دهید.

تنظیمات همگانی

اولین بخش در تنظیمات وردپرس، تنظیمات همگانی است. در این بخش می‌توانید اطلاعات اصلی را در مورد سایت خود ویرایش کنید. اولین فیلد در این تنظیمات، عنوان و معرفی کوتاهی از سایت است. در ادامه فیلدهای URL برای تغییر نشانی وردپرس و نشانی سایت وجود دارد که می‌توانید آدرس سایت را در آن مدیریت کنید.

فیلد نشانی ایمیل برای ورود آدرس ایمیلی است که اعلام‌های مربوط به وردپرس به آن ایمیل ارسال می‌شوند. گزینه عضویت در پایین قسمت ایمیل وجود دارد که در صورتی که تیک آن را فعال کنید، امکان عضویت و ثبت‌نام کاربر در وب‌سایت وردپرسی شما وجود خواهد داشت.

فیلد "نقش پیش‌فرض کاربر تازه" در صورتی که تیک عضویت را در مرحله قبل زده باشید، فعال خواهد شد و می‌توانید نقش کاربر را در سایت خود مشخص کنید. نقش کاربر، میزان دسترسی آن را به سایت مشخص می‌کند.

در ادامه فیلدهای زبان سایت و زمان محلی برای تعیین زبان و مبدأ زمانی و تاریخ و ساعت سایت قابل تنظیم هستند. اگر وب‌سایت وردپرسی خود را در ایران راه‌اندازی می‌کنید، زمان محلی را روی تهران قرار دهید.

ساختار تاریخ و ساختار زمان هم در ادامه این تنظیمات وجود دارند که روش نمایش تاریخ و ساعت را نشان می‌دهند. در نهایت نیز روز آغازین هفته را می‌توانید مشخص کنید که برای کاربران ایرانی، روز شنبه خواهد بود.

تنظیمات پیوندها

بخش دیگری که در تنظیمات سایت وجود دارد، تنظیمات پیوندها یا پیوندهای یکتا است که در نسخه انگلیسی وردپرس با نام Permalinks مشخص است. در این بخش می‌توانید ساختار لینک‌ها و صفحات بایگانی را به دلخواه مشخص کنید. به عنوان مثال می‌توانید لینک‌های صفحات سایت را به‌صورت ساده نمایش دهید، یا اینکه پس از نام سایت، «روز و نام» قرار گیرند. یا اینکه «ماه و نام» به عنوان لینک صفحه موردنظر نمایش داده شود. مدیریت صفحات وب‌سایت به تنظیمات این بخش، ساده‌تر خواهد بود.

تنظیمات نوشتن

در قسمت تنظیمات نوشتن، می‌توانید دسته‌بندی نوشته‌های سایت خود را مشخص کنید. در فیلد دسته پیش‌فرض نوشته‌ها، امکان تعیین یک دسته‌بندی به عنوان دسته‌بندی پیش‌فرض وجود دارد تا در صورتی که نوشته‌ای بدون دسته‌بندی به سایت اضافه شد، به‌صورت خودکار در این دسته‌بندی قرار گیرد.

در فیلد ساختار پیش‌فرض نوشته، می‌توانید قالب دلخواهی را به‌صورت پیش‌فرض برای نوشته خود مشخص کنید. مثلاً نوشته به‌صورت عکس یا نقل‌قول باشد. در صورتی که محتوای نوشته اضافه شده در سایت طبق این ساختار پیش‌فرض باشد، بدون مشکل در سایت نمایش داده خواهد شد.

در قسمت فرستادن با ایمیل، امکان ارسال نوشته‌ها بدون دسترسی به پنل وردپرس وجود دارد. به این صورت که محتوای نوشتاری خود را می‌توانید از طریق ایمیل ارسال کنید تا در وب‌سایت نمایش داده شود.

قسمت آگاهی‌دهنده‌های به‌روز شدن سایت نیز برای آگاهی سرویس‌های به‌روزرسانی در صورت اضافه کردن یک نوشته جدید به سایت است. در فیلد این قسمت می‌توانید سرویس‌هایی را وارد کنید تا در صورت اضافه شدن نوشته‌ای جدید به سایت، کاربران خود را از این موضوع مطلع سازند. این سرویس‌ها با اضافه شدن یک محتوای تازه به سایت، به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شوند.

نصب افزونه‌های مورد نیاز

وردپرس در حالت عادی دارای ویژگی‌های متنوعی است که امکان توسعه یک وب‌سایت خبری را برای شما فراهم می‌کند؛ اما با استفاده از افزونه‌های متعددی که برای این منظور معرفی شده است، می‌توانید به راحتی قابلیت‌های عملکردی جذابی را به سایت خود اضافه کنید. در ادامه این بخش برخی از افزونه‌های کاربردی در زمینه سایت‌های خبری معرفی خواهد شد.

نصب افزونه All IN One SEO Pack

یکی از افزونه‌های مفید جهت مدیریت و بهبود سئوی سایت وردپرس، افزونه All IN One SEO Pack است. این افزونه صفحات وب‌سایت شما را بهینه‌سازی کرده و باعث می‌شود که موتورهای جستجو بهتر آن‌ها را دیده و ایندکس کنند. در این صورت وب‌سایت شما در رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت.

به منظور نصب این افزونه کافی است به مخزن وردپرس مراجعه کرده و نسخه رایگان آن را دانلود کنید. لازم به ذکر است که این افزونه یک نسخه پولی نیز دارد که امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد اما نسخه رایگان آن نیز امکانات خوبی دارد. پس از دانلود این افزونه، آن را نصب کرده و سپس با کلیک روی گزینه «فعال‌سازی» آن را فعال کنید.

پس از نصب و فعال‌سازی افزونه، به صفحه تنظیمات رفته و برای صفحه اصلی خود یک عنوان مشخص کنید. این عنوان بهتر است دارای کلمات کلیدی اصلی باشد. در صورتی که این عنوان را وارد نکنید، همان عنوان سایت وردپرسی در نظر گرفته می‌شود که از نظر گوگل امتیاز منفی دارد.

در قسمت توضیحات صفحه اصلی، توضیح مختصری تا 150 کاراکتر برای وب‌سایت خود بنویسید و بهتر است از کلمات کلیدی به‌صورت معنادار و هدفمند در این بخش استفاده کنید.

در قسمت انتهای این صفحه نیز می‌توانید نوع نمایش استاتیک یا دینامیک صفحه وب‌سایت را مشخص کنید. با کلیک روی گزینه فعال‌سازی، نمایش استاتیک صفحات وب‌سایت فعال خواهد شد.

نصب افزونه Contact Form 7

افزونه‌های فرم تماس، یکی از قابلیت‌های جالب‌توجه در سایت‌های وردپرسی هستند که امکاناتی نظیر انواع فیلدهای متنی و چک باکس، فرم‌های ارتباطی ساده و کم‌حجم، قابلیت تعیین ایمیل، امکان اضافه کردن کد کپچای گوگل و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی از این افزونه‌ها، Contact Form 7 نام دارد که قابلیت‌های جذابی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای نصب این افزونه به مخزن وردپرس رفته و آن را دانلود کنید. سپس مشابه همه افزونه‌های رایگان وردپرس روی گزینه نصب کلیک کرده و سپس آن را فعال‌سازی کنید. پس از مرحله فعال‌سازی، گزینه‌ای تحت عنوان فرم تماس در منوی پیشخوان وردپرس نمایان خواهد شد. با ورودی به این بخش می‌توانید انواع فرم‌های تماس موردنظر خود را بسازید. در این افزونه می‌توانید فیلدهای مختلفی را به فرم تماس سفارشی خود اضافه کنید که عبارت‌اند از: متن، ایمیل، URL، تلفن، تاریخ، کوئیز، کد کپچا و غیره.

نصب افزونه Smush.It

یکی از مسائل مهم در بحث سئو و سرعت سایت، بهینه‌سازی تصاویر موجود در وب‌سایت است. ازآنجایی‌که وب‌سایت‌های خبری توسعه یافته با وردپرس معمولاً حجم بالایی در تصاویر و عکس‌های مختلف را در خود دارند، بنابراین بهینه‌سازی این تصاویر و کاهش حجم آن‌ها از ضروریات وب‌سایت‌های خبری خواهد بود.

یکی از افزونه‌های پرکاربرد به منظور کاهش حجم عکس‌ها در وردپرس، Smush.It نام دارد. از جمله مزیت‌های استفاده از این افزونه می‌توان به صرفه‌جویی در زمان، افزایش سرعت، امکان فشرده‌سازی تصاویری که از قبل در وب‌سایت قرار داده شده‌اند و نیز کاهش حجم دسته‌جمعی تصاویر، اشاره کرد.

برای نصب این افزونه ابتدا از داشبورد وردپرس به قسمت افزونه‌ها رفته و کلمه Smush را جستجو کنید. پس از یافتن افزونه موردنظر، روی گزینه نصب افزونه کلیک کرده و آن را نصب نمایید. مشابه همه افزونه‌ها پس از نصب، می‌بایست افزونه Smush.It را فعال‌سازی کنید. به محض فعال‌سازی، صفحه خوش‌آمد گویی این افزونه ظاهر می‌شود.

به‌صورت پیش‌فرض این افزونه تصاویر جدیدی را که آپلود می‌کنید تا در وب‌سایت خود قرار دهید، بهینه‌سازی و فشرده‌سازی می‌کند؛ اما برای تصاویری که قبلاً آپلود کرده‌اید می‌بایست در داشبورد وردپرس روی منوی رسانه کلیک کرده و WP Smush را انتخاب کنید. در این صورت صفحه این افزونه باز می‌شود. در این صفحه، قسمتی به نام Bulk Smush وجود دارد که می‌توانید تصاویر موردنظر را در آن انتخاب و فشرده‌سازی کنید.

نصب افزونه Google XML Sitemap

افزونه Google XML Sitemap، جستجوی موتور جستجو را در وب‌سایت شما ساده‌تر می‌کند و از این رو، ایندکس صفحات سایت توسط موتور جستجو سریع‌تر خواهد شد. این افزونه برای موتورهای جستجوی معروف علاوه بر گوگل مانند یاهو، بینگ و غیره نیز شناخته شده است.

به منظور نصب این افزونه به قسمت افزونه‌ها در داشبورد وردپرس رفته و در قسمت جستجو، عبارت google xml sitemaps را وارد کنید. افزونه موردنظر در ستون اول نمایش داده می‌شود. سپس روی گزینه نصب کلیک کرده و سپس مطابق معمول، افزونه را فعال‌سازی نمایید.

برای پیکربندی افزونه Google XML Sitemap، در قسمت تنظیمات وردپرس وارد شده و روی XML-Sitemap کلیک کنید. در این صورت URL مربوط به نقشه سایت شما نمایش داده می‌شود.

در قسمت گزینه‌های اصلی (Basic Options)، موتورهای جستجویی را که می‌خواهید از به‌روزرسانی محتوای سایت شما باخبر شوند، انتخاب کنید.

در قسمت محتوای نقشه سایت (Sitemap Content) نوع محتوای وردپرس را که می‌خواهید در ایندکس نقشه سایت در نظر گرفته شود، انتخاب کنید.

تنظیمات دیگر را در صورت نیاز تغییر دهید، در غیر این صورت نیازی به تغییر سایر تنظیمات پیش‌فرض وجود ندارد.

پیکربندی سایت خبری

تنظیمات اصلی در وردپرس به منظور پیکربندی سایت در این بخش صورت می‌گیرد. برای پیکربندی سایت کافی است طی نصب وردپرس، تنظیمات پایگاه داده را انجام دهید. اگر فایل wp-config.php را در اختیار ندارید، در این صورت با وارد کردن اطلاعات در پایگاه داده وردپرس می‌توانید این فایل را ایجاد کنید.

برای این منظور اطلاعاتی مانند نام کاربری، پسورد، هاست پایگاه داده و Table Prefix را در صفحه پایگاه داده که به‌صورت زیر است، وارد کرده و روی گزینه submit کلیک کنید.

وردپرس ۲

وردپرس به‌صورت خودکار این تنظیمات را ذخیره کرده و یک فایل با نام wp-config.php ایجاد می‌کند. پس از این می‌توانید این فایل را باز کرده و برای تغییر پیکربندی سایت، آن را ویرایش کنید. پس از ویرایش فایل موردنظر، آن را بر روی سرور آپلود می‌کنید و به این ترتیب، پیکربندی سایت پایان می‌یابد.

تنظیمات قالب و پیکربندی نهایی سایت خبری

برای تنظیمات مدیریت قالب و نمایش سایت، پس از نصب وردپرس می‌توانید تم یا قالب سایت را انتخاب کنید. قالبی را برگزینید که به وب‌سایت خبری شباهت داشته باشد. دایرکتوری وب‌سایت رسمی وردپرس (https://wordpress.org/themes/) تم‌های متنوعی در اختیار شما قرار داده است که برخی از آن‌ها رایگان است.

به این دایرکتوری رفته و روی دکمه Feature Filter در بالای صفحه کلیک کنید. سپس روی گزینه News زیر بخش Subject کلیک کرده و شروع به جستجو نمایید. این روشی است که می‌توانید قالب‌های طراحی شده برای سایت‌های خبری را مشاهده کنید.

در انتخاب قالب سایت خبری دو نکته را مدنظر داشته باشید:

  1. قالب‌هایی را برگزینید که حداقل 1000 بار نصب موفق داشته باشند و تعداد ستاره‌های بیشتری را از سوی کاربران دریافت کرده باشند.
  2. بررسی کنید که آیا قالب موردنظر طی شش ماه اخیر به‌روزرسانی شده است یا خیر. در غیر این صورت، از انتخاب آن صرف‌نظر کنید.

تنظیمات سئو

برای تنظیمات سئو در وردپرس، به منوی تنظیمات > خواندن رفته و گزینه «نمایش به موتورهای جستجو» یا Search Engine Visibility را پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که این گزینه تیک نخورده باشد.

این تنظیم، مهم‌ترین نکته برای سئوی سایت‌های وردپرسی است. علاوه بر فاکتورهای کلی به منظور بهبود سئوی سایت شامل استفاده از محتوای مناسب، افزایش سرعت سایت با بهینه‌سازی تصاویر، استفاده از کلمات کلیدی پربازدید و انتخاب درست دسته‌ها، برچسب‌ها و تگ‌ها، می‌بایست از یک افزونه سئو نیز استفاده کنید. یکی از افزونه‌های پرطرفدار به منظور بهبود سئوی سایت‌های وردپرسی،All IN One SEO است که در بالا به آن اشاره شد. کاربری ساده و تنظیمات غیر پیچیده از ویژگی‌های این افزونه است و برای اغلب سایت‌های وردپرسی نیز، نیازی به تغییر تنظیمات پیش‌فرض این افزونه نیست.

اهمیت سئو بسیار حیاتی است. اگر محتوای سایت شما غنی باشد اما آمار بازدید از سایت کم باشد، عملاً هیچ فایده‌ای ندارد؛ بنابراین تنظیمات سئو، یکی از آخرین و در عین حال مهم‌ترین تنظیمات سایت وردپرسی است که باید صورت گیرد.

در ادامه این سری مقالات از وردپرس، به راه اندازی سایت شخصی با وردپرس می‌پردازیم و مراحل گام به گام آن را بررسی می‌کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک سایت زیبا و کاربردی برای شخص خودتان داشته باشید، مقاله بعدی را از دست ندهید.

دریا بهرامی- نویسنده

1029
A
A