قالب وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟
قالب وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟
9 ماه پیش

قالب وردپرس

قالب‌های وردپرس درواقع تمپلیت‌های آماده‌ای هستند که بر روی وردپرس ایجاد شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا که برای وبلاگ نویسی، راه‌اندازی وب‌سایت‌های خبری و پروژه‌های تجارت الکترونیک مناسب است، وردپرس است. این قالب‌ها به‌صورت تمپلیت‌هایی برای طراحی وب‌سایت مورداستفاده قرار می‌گیرند که الگوهای سفارشی مختلفی برای ایجاد و نیز به‌روزرسانی منابع موجود، در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

با توجه به نیازهای کاربران، دستورالعمل‌های متعددی توسط تیم تخصصی وردپرس به‌منظور راهنمای مشتریان در استفاده از این قالب‌ها ارائه شده است. این دستورالعمل‌ها بر اساس موضوع طبقه‌بندی شده و کلیه اسناد و مدارک لازم جهت مراحل نصب و سفارشی‌سازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

قالب‌های وردپرس توسط صفحه‌سازهایی مانند Elementor شبیه‌سازی شده و المان‌های مختلفی نظیر ویجت‌ها، عناصر محتوایی، بوت استرپ و امکانات بهبود ظاهر وب‌سایت را با تم‌های انعطاف‌پذیر بسته به محتوای وب‌سایت، ارائه می‌دهند.

مجموعه‌ای غنی از قالب‌های مختلف توسط وردپرس ارائه شده است که به‌راحتی می‌تواند مورداستفاده کاربران قرار گیرد. برای صفحه سازهای معروفی که در قالب وردپرس مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ نظیر Elementor، WP Bakery، Visual Composer، Gutenberg و KingComposer  قالب‌های متعددی ارائه شده است که طرح‌های شیک و متناسب با موضوع را نمایش می‌دهند. این امکانات، فرصت بهره‌گیری از قالب‌های سفارشی و متناسب با کسب‌وکار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امکاناتی نظیر تغییر رنگ، ویرایش بلوک‌های Drag & Drop، انتشار محتوا و مدیریت ساده آن، ازجمله امکانات قالب‌های وردپرس است.

علاوه بر این، قالب‌های وردپرس دارای ساختاری ساده از نظر ناوبری (navigation) هستند و کاربرد آن‌ها آسان است. این سادگی، علاقه کاربران را در استفاده از قالب‌ها و تغییر ساختار ظاهری وب‌سایت بدون داشتن اطلاعات تخصصی در مورد برنامه‌نویسی، برمی‌انگیزد. درواقع مدیریت قالب و نمایش سایت از امور ساده در طراحی سایت با وردپرس است.

قالب‌های وردپرس آذرآنلاین، جزو دموهای قالب Betheme است که با افزونه المنتور سازگار بوده و به‌صورت فارسی و راست‌چین در دسترس است تا بتوانید با استفاده از دموهای مختلف، سایت دلخواه خود را بسازید.

وب‌سایت وردپرس خود را خاص کنید

برای تأکید بر خاص بودن وب‌سایت خود، می‌توانید از بلوک‌های ویژه‌ای که در قالب‌های وردپرس ارائه شده است، برای ارائه محتوا استفاده کنید. ویژگی‌های متعددی در صفحه سازهای مختلف وردپرس وجود دارد، ویژگی‌هایی نظیر سفارشی‌سازی لوگوها، ناوبری، تایپوگرافی و ایجاد تغییرات در نوار اسلایدر، صفحات بلاگ، فوتر صفحات و غیره.

همچنین وجود ویجت‌های المنتور به شما این امکان را می‌دهد که صفحه‌ای خاص را در وب‌سایت خود برجسته کنید. اگر به دنبال راه‌اندازی فروشگاه با وردپرس هستید، تم‌های مخصوص فروشگاه‌های آنلاین در وردپرس ارائه شده است که نمایی زیبا با امکانات فراوان به سایت شما خواهد داد.

در تم‌های وردپرس، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ابزارک‌های مختلف در کنار هم به کار می‌روند. می‌توانید پیش از نمایش و بارگذاری تم‌ها روی وب‌سایت خود، آن‌ها را به‌صورت پیش‌نمایش بررسی کرده و در صورت لزوم، تغییراتی را در آن ایجاد کنید. پس از ایجاد تغییرات در پیش‌نمایش تم‌ها، به‌صورت آنلاین می‌توانید نتیجه کار خود را مشاهده نمایید.

ویژگی قالب‌های وردپرس

ازجمله مهم‌ترین ویژگی قالب‌های وردپرس این است که این قالب‌ها با مرورگرهای مختلف سازگار هستند تا این اطمینان را به طراح بدهند که وب‌سایت نهایی در همه مرورگرها بدون عیب و نقص نمایش داده خواهد شد. علاوه بر این، تقریباً همه محصولات مربوط به تم‌های وردپرس، 100% ریسپانسیو هستند، به این معنی که در هر دستگاهی نظیر لپ‌تاپ، گوشی موبایل، تبلت و غیره به‌راحتی پشتیبانی شده و نمایش وب‌سایت طراحی شده بدون مشکل خواهد بود.

قالب‌های وردپرس که به‌صورت پریمیوم یا پولی ارائه می‌شوند، ازنظر سئو نیز بهینه شده‌اند. بنابراین با استفاده از این قالب‌ها، عملاً بهینه‌سازی وب‌سایت شما ازنظر سئو ساده‌تر بوده و می‌توانید به‌راحتی آمار بازدید سایت خود را بالا ببرید.

با خرید محصولات پولی وردپرس نظیر قالب، از پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته و بهره‌گیری از خدمات کامل وردپرس بهره‌مند خواهید شد. این مسئله به‌خصوص به واسطه مشاوره تیم تخصصی در تمام مدت سال و هر زمان که کاربر نیاز به پشتیبانی داشته باشد، بااهمیت است.

سایر ویژگی‌های مهم قالب‌های وردپرس را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

طراحی ریسپانسیو

وب‌سایت شما با هر رزولوشن صفحه دستگاهی که روی آن نمایش داده شده است، تنظیم می‌شود و عناصر غیرضروری در نمایش صفحه به کمک این ویژگی پنهان می‌شوند. این ویژگی باعث بهبود تجربه کاربری شده و قابلیت‌های سئو پیشرفته‌تری را برای وب‌سایت شما ارائه خواهد کرد. زیرا همه کاربرانی که از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند، تجربه لذت بخشی را تجربه خواهند کرد.

سازگاری با مرورگر

ویژگی برتر دیگر قالب وردپرس، سازگاری با مرورگرها است. بنابراین نیازی نیست که پیش از اعمال تنظیمات در قالب وردپرس، آن را روی مرورگرهای مختلف تست کنید تا از نمایش صحیح وب‌سایت مطمئن شوید، بلکه ظاهر و عملکرد سایت با اعمال هر تغییری روی همه مرورگرهای استاندارد قابل سازگاری است.

امکانات طراحی در قالب وردپرس

یک ویژگی مهم دیگر، امکانات مختلف طراحی و سفارشی‌سازی قالب وردپرس است. به کمک ابزارهای متعددی که در اختیار شما قرار داده شده است، می‌توانید رنگ پس‌زمینه را تغییر دهید، تنظیماتی نظیر تایپوگرافی، لوگو و ناوبری را ارتقا دهید. همین تغییرات ظاهری را می‌توانید در نوار اسلایدر، فوتر صفحات و صفحات بلاگ نیز به‌کارگیرید.

ویجت‌های متعدد در المنتور

برای ساده‌سازی مدیریت مدیاها (محتوای رسانه‌ای) در صفحات وب‌سایت وردپرس، و همچنین تغییرات دیگر، بیش از 80 ویجت مختلف در صفحه ساز المنتور ارائه شده است که برای عناصری نظیر شبکه‌ها، لیست‌ها، برگه‌ها، ویدئو و فایل صوتی، گوگل مپ و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. همه این ویجت‌ها دارای مجموعه‌ای از گزینه‌های مختلف هستند که در تب Options قابل‌مشاهده‌اند.

فرمت‌های سفارشی برای پست‌ها

پست‌های موجود در یک سایت وردپرس شامل توصیفات مشتریان، پست‌های بیوگرافی تیم، توضیح خدمات شرکت و سایر پست‌ها به کمک ابزارهای برجسته‌سازی پست‌ها، در قالب‌های وردپرس امکان‌پذیر است. تنها کار لازم این است که از لیستی از فرمت‌های پست موجود، که به‌صورت جداگانه برای هر نوع پست طراحی شده‌اند، فرمت موردنظر خود را انتخاب نمایید. این ویژگی برای راه‌اندازی سایت شخصی با وردپرس بشدت کاربردی خواهد بود.

ابزار ویرایش قالب

یکی از امکانات موجود در وردپرس، ابزار ویرایش قالب به نام Theme Customizer است که به کمک آن می‌توانید قالب خود را سفارشی‌سازی کنید. در این ابزار می‌توانید از طریق گزینه Preview، کلیه تغییرات اعمال شده خود را به‌صورت آنلاین مشاهده کنید و تا زمانی که روی گزینه Update کلیک نکنید، تغییرات شما اعمال نخواهد شد.

انواع قالب‌های وردپرس

تصمیم‌گیری و انتخاب نوع قالب سایت یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی برای انواع وب‌سایت با وردپرس است. یکی از ویژگی‌های برتر وردپرس این است که نصب قالب، روی محتوای سایت تغییر ایجاد نمی‌کند و تنها روش ارائه آن را تغییر می‌دهد. تم‌ها به معنای واقعی کلمه می‌توانند وب‌سایت شما را با یک کلیک ساده شبیه یک وب‌سایت کاملاً متفاوت جلوه دهند.

در مجموع سه نوع کلی از قالب‌های وردپرس وجود دارد:

  • نوع پریمیوم (پولی)
  • نوع رایگان
  • نوع سفارشی

قالب‌های پریمیوم وردپرس

تم‌های پریمیوم، قالب‌های بسیار باکیفیت وردپرس هستند که توسط شرکت‌های مختلفی ارائه شده‌اند و در بیشتر مواقع نیز پولی هستند. قالب‌های پریمیوم وردپرس معمولاً در رنج 50 تا 100 دلار با یک لایسنس برای سایت ارائه می‌شوند. ویژگی‌های اصلی قالب‌های پریمیوم عبارت‌اند از:

  • کدهای کیفیت بالا
  • بهینه‌سازی شده ازنظر سئو
  • پیاده‌سازی آخرین و برترین استانداردهای طراحی وب
  • بهینه‌سازی شده ازنظر عملکرد
  • قابلیت سفارشی‌سازی با انعطاف بالا
  • پشتیبانی کامل توسط شرکت سازنده

نکته مهم این است که قالب‌های ضعیف وردپرس می‌توانند به سایت شما آسیب زده و اثر منفی روی سئو در وردپرس داشته باشند. قالب‌های پریمیوم اغلب دارای مجموعه گسترده‌ای از گزینه و ویژگی‌های سفارشی‌سازی هستند. این گزینه‌ها به شما کمک می‌کند که عملکرد و ظاهر وب‌سایت را بر اساس میل خود تغییر دهید. اعمال این تغییرات ظاهری تنها یا یک کلیک در این قالب‌ها امکان‌پذیر است. این ویژگی‌ها در اکثر قالب‌های رایگان وجود ندارد.

یکی از ویژگی‌های کلیدی که در قالب‌های رایگان وجود ندارد، پشتیبانی کامل توسط تیم سازنده است. اگر در استفاده از قالب‌های رایگان به مشکل بربخورید، اغلب خود به‌تنهایی باید آن را حل کنید. اما قالب‌های پریمیوم به همراه ویژگی پشتیبانی از طریق ایمیل ارائه می‌شوند به این معنی که پاسخ سؤالات شما تنها به‌صورت پست و یا ایمیل خواهد بود.

دو نمونه از معروف‌ترین و محبوب‌ترین قالب‌های پریمیوم وردپرس عبارت‌اند از:

Genesis: که اغلب برای وبلاگ‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

Income Galaxy Framework: که برای وب‌سایت‌های معتبر شرکتی که محصولات آن تبلیغ می‌شود، استفاده می‌گردد.

 قالب‌های رایگان وردپرس

هزاران قالب رایگان وردپرس در اینترنت وجود دارد. ساده‌ترین راه برای یافتن بیشتر آن‌ها، مراجعه به دایرکتوری قالب‌های وب‌سایت WordPress.org است. نکته مهم در مورد قالب‌های رایگان این است که آن‌ها 100% رایگان بوده اما یک تفاوت اساسی میان برخی از آن‌ها وجود دارد. در انتخاب قالب‌های رایگان باید دقت کافی را داشته باشید، زیرا برخی از آن‌ها توسط توسعه‌دهندگان حرفه‌ای ساخته شده‌اند اما اکثر این قالب‌ها توسط افراد آماتور طراحی می‌شوند که استفاده از آن‌ها می‌تواند برای سایت مشکل‌ساز باشد.

قالب‌های وردپرس تأثیر بسیار قابل‌توجهی روی عملکرد سایت، سئو، ظاهر و قابلیت توسعه وب‌سایت دارند. با توجه به این موضوع، تنها به‌ظاهر و زیبایی قالب توجه نکنید، در مورد قالب‌های موردنظر خود تحقیق کنید و نظرات کاربران را مطالعه نمایید. به‌عبارت‌دیگر، قالب انتخابی را از همه جنبه‌ها بررسی کنید.

اگر تمایلی به‌صرف هزینه برای خرید قالب‌های پریمیوم نداشته و درعین‌حال نیز قالب‌های رایگان را قبول ندارید، تم‌های پیش‌فرض خود وردپرس گزینه‌های بسیار مناسبی هستند، به‌خصوص تم Twenty Twelve و Twenty Thirteen.

قالب‌های سفارشی وردپرس

اگر مایل هستید به وب‌سایت خود جلوه‌ای واقعاً جذاب و منحصربه‌فرد دهید، از قالب‌های سفارشی وردپرس استفاده کنید. این قالب‌ها اغلب برای فروشگاه‌های آنلاین و سایر وب‌سایت‌های خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند.

قالب‌های سفارشی وردپرس به‌صورت اختصاصی برای یک وب‌سایت ارائه شده و گزینه‌ها و ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌دهند. اما از جنبه منفی، قالب‌های سفارشی اغلب بسیار گران‌قیمت هستند و به‌طورکلی به پیچیدگی و مهارت طراحی بالایی نیاز دارند. معمولاً هزینه آن‌ها بین 500 تا 3000 دلار است. هرچه عناصر گرافیکی مورداستفاده در طراحی قالب سفارشی پیچیده‌تر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود.

بهترین راه‌کار برای طراحی وب‌سایتی متفاوت و خاص، و درعین‌حال صرف هزینه کمتر، سفارشی‌سازی یک قالب پریمیوم است. در قالب‌های پریمیوم، گزینه‌های مختلفی برای سفارشی‌سازی و تغییر آیتم‌ها متناسب با ظاهر موردنظر وب‌سایت وجود دارد و به‌جای صرف هزینه برای طراحی قالب سفارشی، می‌توان از قالب‌های پریمیوم استفاده کرده و به کمک ویژگی‌های مختلف در آن، قالب موردنظر را سفارشی نمود.

نمونه‌هایی از قالب‌های وردپرس

در این بخش، برخی از بهترین قالب‌های وردپرس در سال 2021 که به انتخاب کاربران مشخص شده‌اند، معرفی می‌کنیم.

  1. Divi

Divi یکی از محبوب‌ترین قالب‌های چندمنظوره وردپرس در بازار است. این قالب توسط Elegant Themes که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های قالب در وردپرس است، ایجاد شده است.

Divi دارای یک صفحه ساز با قابلیت Drag & Drop است که می‌توانید از آن برای ایجاد هر نوع صفحه دلخواه استفاده کنید. همچنین 20 طرح پیش‌ساخته در Divi وجود دارد که برای ابتدای پروژه و طراحی اولیه بسیار مناسب هستند. این قالب امکان ذخیره‌سازی طرح‌های سفارشی را در کتابخانه Divi به کاربر می‌دهد بنابراین می‌توان بعداً در صورت نیاز دوباره از آن‌ها استفاده کرد.

  1. Ultra

Ultra قوی‌ترین و انعطاف‌پذیرترین قالب وردپرس است که توسط Themify ایجاد شده است. طراحی هر نوع وب‌سایت با یک ابزار قدرتمند Drag & Drop، در این قالب برای کاربر ممکن شده است.

در این قالب، با یک کلیک ساده می‌توانید تنظیمات نمایش آن را که شامل تنظیمات مختلفت، محتوا، منوها، ویجت‌ها و موارد دیگر است، سفارشی‌سازی کنید. این قابلیت، امکان طراحی هر نوع وب‌سایتی را فراهم خواهد کرد.

در این قالب، 15 استایل برای هدر، 6 گزینه برای پس‌زمینه هدر، 6 استایل مختلف فوتر، 5 استایل پست، 6 استایل برای قسمت آرشیو، گزینه‌هایی برای اسکرول کردن و غیره وجود دارد. از همه مهم‌تر، یک کتابخانه با 60 طرح‌بندی کامل از پیش طراحی شده در این قالب وجود دارد. 10 افزونه جداگانه نیز شامل نوار progress، شمارنده، جدول قیمت‌گذاری، ویجت شمارش معکوس و غیره در این قالب در نظر گرفته شده است.

  1. SeedProd

SeedProd صدها تمپلیت آماده برای صفحات فروش، صفحات انتظار برای معرفی (coming soon)، وبینار و غیره در این قالب وجود دارد. می‌توانید از چندین طرح‌بندی مختلف برای صفحات وب‌سایت خود استفاده کرده و رنگ‌ها، استایل‌ها، محتوای دلخواه و منوها را در هر جایی از وب‌سایت خود طراحی کنید. بهترین ویژگی این قالب ریسپانسیو بودن برای گوشی‌های موبایل است. حتی می‌توانید سایت خود را برای نمایش در موبایل، به‌طور جداگانه سفارشی‌سازی کرده و تغییرات را ذخیره کنید.

  1. Astra

Astra یک قالب وردپرس با قابلیت بالای سفارشی‌سازی است که امکان ساخت هر وب‌سایتی را به شما می‌دهد. در این قالب، دموهای مختلف وجود دارد که تنها با یک کلیک، امکان ساخت طراحی اولیه را برای نسخه اولیه سایت، فراهم می‌کند. پس از درج نسخه دمو، به‌راحتی قادر خواهید بود نسخه سفارشی خود را نیز بسازید.

  1. OceanWP

Ocean WP یک قالب سبک و با قابلیت توسعه بالا است که به شما کمک می‌کند هر نوع وب‌سایتی را به‌صورت دلخواه ایجاد کنید. این برنامه با WooCommerce به‌سادگی ادغام شده و از صفحه سازهای معروف نظیر المنتور، Beaver Builder و غیره نیز پشتیبانی می‌کند.

گزینه‌های نامحدود رنگ‌بندی، طرح‌بندی‌های سفارشی، ویجت‌های سفارشی، اسلایدهای تصویر و بخش محصولات ازجمله امکانات این قالب است.

 

 قالب‌های آماده موجود در سایت آذرآنلاین جزو دموهای مختلف ارائه شده توسط قالب بی‌تم (Betheme) هستند که تنوع و امکانات بسیاری دارند. این قالب‌ها می‌توانند در عرض چند دقیقه سایتی کارآمد و خوش ساخت برای شما راه‌اندازی کنند. همچنین در کنار این قالب‌ها، می‌توانید از پلن‌های سرویس هاست وردپرس آذرآنلاین نیز استفاده کنید تا سرعت بی‌نظیری به سایت خود ببخشید و از افزونه‌های مختلف وردپرس راحت‌تر استفاده کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

1355
A
A