لندینگ پیج چیست؟ معرفی ابزارهای ساخت لندینگ

لندینگ پیج چیست؟ معرفی ابزارهای ساخت لندینگ
لندینگ پیج چیست؟ معرفی ابزارهای ساخت لندینگ
9 ماه پیش

اگر کسب و کار شخصی خود را دارید یا در حوزه بازاریابی اینترنتی فعالیت می‌کنید، احتمالا تاکنون واژه لندینگ پیج (Landing Page) به گوشتان خورده باشد. لندینگ پیج یا صفحه فرود در کسب و کارهای اینترنتی به خصوص در وب‌سایت اهمیت بسیاری دارد، اما می‌دانید که دقیقا چیست و چه هدفی دارد؟ اگر قصد دارید تا با مفهوم لندینگ پیج، کاربردهای آن و ابزارهایی برای ساخت صفحه فرود آشنا شوید؛ مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

تعریف لندینگ پیج

لندینگ پیج یکی از صفحات مستقل وب‌سایت شما بوده که به طور خاص برای یک هدف مانند یک کمپین بازاریابی یا تبلیغات ساخته می‌شود. Landing Page جایی است که بازدیدکننده‌ها با کلیک روی یک لینک وارد آن می‌شوند. این لینک می‌تواند از طریق ایمیل برایشان ارسال شده باشد یا با استفاده از تبلیغاتی که در اینستگرام، گوگل یا دیگر پلتفرم‌ها انجام داده‌اید، در دسترس مخاطبان قرار گرفته باشد.

برخلاف صفحات معمولی وب که هرکدام با توجه به استراتژی شما، اهداف متفاوتی دارند؛ تمرکز اصلی صفحات فرود این است که اطلاعاتی را از مخاطب گرفته یا او را به کال تو اکشن (CTA) دعوت کند. همین تمرکز است که لندینگ پیج‌ها را به بهترین گزینه برای افزایش نرخ تبدیل و کاهش هزینه فروش تبدیل می‌کند.

صفحه اصلی وب سایت شما معمولا یک نمای کلی از کسب و کارتان را ارا‌ئه می‌دهد اما اگر هدف کوتاه مدت و مشخصی دارید، لندینگ پیج می‌تواند شما را در رسیدن به آن هدف کمک کند. از آن‌جایی هم که صفحات فرود برای یک دسته مخاطبان خاص طراحی شده است، فرصت ایده‌آلی را فراهم می‌کند تا بتوانید بازدیدکنندگان را به مشتریان پولی تبدیل کنید.

همانطور که گفتیم، به طور معمول صفحات فرود کاربران خود را تشویق می‌کند تا یکی از اقدامات لازم مانند پر کردن یک فرم یا وارد کردن شماره تلفن را انجام دهد. حالا سوال پیش می‌آید که؛

  چرا در لندینگ پیج از مخاطبان می‌خواهیم تا فقط یک کار انجام دهند؟

پاسخ روشن است‌ «پارادوکس انتخاب»؛ که به زبان ساده یعنی هرچه گزینه‌های بیشتری در اختیار افراد قرار دهید، تصمیم گیری و اقدام برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید تا در landing page‌ خود مخاطبان را به دانلود رایگان یک کتاب دعوت می‌کنید. علاوه بر این، از مخاطبان می‌خواهید تا وبلاگ شما را بازدید کرده و اکانت صفحات اجتماعی شما را هم فالو کنند. با هر گزینه بیشتر، شانس دانلود کتاب الکترونیک را کاهش می‌دهید زیرا توجه آن‌ها را از هدف اصلی دور کرده‌اید.

در نهایت انتخاب‌های بیش از حد می‌تواند کاربران شما را تحت تاثیر قرارداده و باعث شود تا هیچ اقدامی انجام ندهند. به همین دلیل است که به جای چند فراخوان بهتر است روی یک CTA تمرکز کنید و سلسله مراتب بصری و ارزش پیشنهادی روشنی داشته باشد.

تفاوت لندینگ پیج و صفحه اصلی سایت چیست؟

ممکن است با توضیحی که دادیم هنوز به روشنی تفاوت‌های صفحه فرود و صفحه اصلی سایت مشخص نباشد. بنابراین اجازه دهید تا مفصل‌تر در این باره صحبت کنیم.

  1. لینک‌های بیشتر: در صفحه اصلی سایت، معمولا 10 لینک مختلف به چشم می‌خورد. اغلب یک منوی ناوبری در بالا، لینک‌هایی در فوتر و محتواهای مختلفی در کل صفه وجود دارد. با این حال، در یک صفحه فرودی که به خوبی بهینه شده باشد، معمولا لینک‌های بسیار کمی به چشم می‌خورد. گاهی اوقات هم فقط یک لینک را مشاهده می‌کنید که همان CTA است و کاربران را به مشتریان تبدیل می‌کند.
  2. CTA‌های گسترده‌تر: صفحه اصلی سایت، کسب و کار شما را معرفی می‌کند و مانند مسیری بوده که کاربران را به گوشه و کنار سایت هدایت می‌کند. از آن جایی که صفحه اصلی وظایف بیشتری دارد؛ در نتیجه کال تو اکشن‌های مشخص کمتری دارد. در مقابل چون وظیفه لندینگ پیج یکتا بوده، پس در آن یک CTA سفارشی مشاهده می‌کنید.
  3. مخاطب و هدف متفاوت: بسیاری از افرادی که از صفحه اصلی شما بازدید می‌کنند، احتمالا هنوز تصمیم نگرفته‌اند که چه می‌خواهند. از طرف دیگر، کاربران لندینگ پیج قبلا به مطالب شما علاقه نشان داده‌، در سفر مشتری عمیق شده و آماده هستند تا تبدیل به مشتری شوند.

 تفاوت لندینگ پیج و صفحه اصلی سایت

چرا لندینگ پیج اهمیت دارد؟

لندینگ پیج با دیگر صفحات سایت شما متفاوت است زیرا روی اهداف خاص و کوتاه مدت تمرکز می‌کند تا بتوانید به نتایج دلخواه برسید. صفحات فرود علاوه بر افزایش نرخ تبدیل، بهبود کمپین‌های تبلیغاتی پولی و ایجاد آگاهی بیشتر مخاطبان می‌توانند نتایج دیگری هم داشته باشند.

 

اعتبار خود را افزایش دهید

کاربران معمولا از پیام‌های واضح و ساده که ارزش چیزی را که ارائه می‌دهید، توضیح می‌دهد بسیار قدرانی می‌کنند. یک لندینگ پیج که به خوبی برنامه ریزی شده باشد، به مشتریان نشان می‌دهد که شما بهترین منافع آن‌ها را در ذهن دارید. همچنین این صفحات، مکان‌هایی هستند که می‌توانید در مورد محصول یا خدمات خود اطلاعات و ویژگی‌های مهمی را ذکر کنید که به نوعی تایید اجتماعی داشته باشند. تایید اجتماعی نشان داده که نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

 

برند خود را تقویت کنید

شما از قبل برای ساخت یک برند دیجیتال تلاش کرده‌اید، بنابراین از آن چیزی که یاد گرفتید استفاده کنید. این نتیجه حفظ ثبات در ظاهر، لحن، سبک و کپی وب‌سایت شما است. داشتن یک برند قوی چندین مزیت دارد. وقتی کاربران شما فورا تبدیل به مشتری نمی‌شوند، یک هویت برند قوی می‌تواند به آن‌ها کمک کند که در آینده شما را به خاطر بسپارند. علاوه بر این به تلاش‌های بازاریابی شما پاسخ داده یا شما را به دوستان خود توصیه کنند.

 

سرنخ ایجاد کنید

انواع لندینگ پیج می‌تواند برای کسب و کار شما سرنخ ایجاد کرده و فروش را افزایش دهد. صفحات فرود هدفمند‌تر هستند و به آن‌ها اجازه می‌دهند به جای آموزش و اطلاعات روی نرخ تبدیل تمرکز کنند. در عوض، می‌توانید ویژگی‌های محصولات و خدمات خود را برجسته کرده و به مخاطبان هدفی که از قبل به پیشنهادات شما علاقمند هستند، محصول بیشتری بفروشید.

 

ترافیک را افزایش دهید

حتی اگر ایجاد سرنخ، هدف اصلی شما نباید همچنان می‌توانید ترافیک وب سایت را با Landing page افزایش دهید. آگاهی از برند را بیشتر کرده و به مشتریان بالقوه اجازه دهید درباره کسب و کار شما بیشتر یاد بگیرند. هنگامی که صفحات فرود شما برای سئو بهینه سازی می‌شوند، می‌توانند ترافیک ارگانیک را بیشتر هدف قرار داده تا پتانسیل تبدیل افزایش پیدا کند.

واضح است که صفحات فرود برای استراتژی بازاریابی شما ضروری هستند و هرچه لندینگ پیج‌های بهینه شده‌تری داشته باشید، بهتر است. اما این سوال پیش می‌آید که چگونه باید این صفحات را بهینه کرد؟

 افزایش ترافیک سایت با لندینگ پیج

بهینه سازی صفحه فرود

با مشخص بودن هدف لندینگ پیج، بقیه مراحل ساخت همچین صفحه‌ای دیگر سخت نخواهد بود، اما بهتر است نکته‌ای را مد نظر قرار دهید و آن هم اینکه صرفا داشتن یک صفحه فرود به تنهایی کافی نیست، بلکه باید بتوانید تا جای ممکن آن را بهینه کنید تا بیشترین بازخورد مثبت را از آن کسب نمایید. مهمترین پارامتر در بهینه سازی یک صفحه فرود این است که تمام حرف‌ها و نکاتی که در آن قرار داده‌اید، فقط مربوط به یک محصول یا خدمات باشد. تمرکز داشتن در طراحی همچین صفحه‌ای، حرف اول را خواهد زد.

محتوای متنی شما باید تا جای ممکن کوتاه و مختصر باشد و کاربر تنها با چند دقیقه وقت گذاشتن، متوجه منظور شما بشود. داشتن مطلبی به اندازه یک کتاب هیچ کمکی به فروش شما نخواهد کرد. در این بین نوشتن تیترهایی ساده و واضح کمک بیشتری به فهم کل مطلب خواهد کرد. باید در بین مطالب خود از انواع تصویر، ویدئو یا صوت نیز استفاده کنید، زیرا اینچنین مخاطب شما کمتر خسته شده و با مطالب شما ارتباط بهتری برقرار می‌کند. در صورتی که مشتریان قبلی شما نظر مثبتی نسبت به محصول داشته‌اند، می‌توانید در اینباره دست به اقدام جالبی بزنید و به نحوی این بازخورد خوب را با مشتریان جدید به اشتراک بگذارید.

تمام تلاش شما باید این باشد که از این لندینگ پیچ بیشترین استفاده را ببرید، در این صورت استفاده از محتوایی با مضمون کال تو اکشن بهترین کار ممکن است. می‌توانید از مخاطبان بخواهید آدرس ایمیل خود را در ازای دریافت فایلی رایگان ثبت کنند و یا اینکه فرمی را پر کنند که بتوانید بعدا با آنها تماس بگیرید. هر کاری که لازم باشد را انجام دهید تا کاربران یک قد مثبتی در راستای خواسته شما برداشته و سعی کنید این کار را تا جای ممکن هوشمندانه و بهینه انجام دهید.

 

 

هدف از ساخت لندینگ پیج

با داشتن تمام اطلاعت لازم در مورد لندینگ پیج، باز هم دانستن دلیل اصلی ساخت آن حیاتی است. اگر ندانید که دقیقا چرا به یک صفحه فرود خوب نیاز دارید، ممکن است اصلا نتوانید اینکار را به خوبی انجام دهید. به طور معمول دو دلیل اصلی برای ساخت همچین صفحه‌ای وجود دارد. یکی فروش محصول منتخب و یکی دیگر دریافت اطلاعات تماس مخاطبین است.

در هنگام ساخت صفحات فرود، اولین و بهترین ایده این است که بتوانید روی یک محصول یا خدمات خاص تمرکز کرده و آن را به فروش برسانید. در این هنگام باید ویژگی‌ها و مزایای این محصول را به شیوه‌ای خاص بیان کرده و کاری کنید تا مخاطبین شما نسبت به کالای مورد نظر احساس نیاز کنند و  بخواهند سریع‌تر آن را تهیه کنند. در این صورت با داشتن کلیدی برای اضافه کردن محصول به سبد خرید، می‌توانید فروش خود را نهایی کنید.

برخی افراد عقیده دارند که فروش محصولات آن‌ها کمی بیشتر زمان لازم داشته و یا به نوع دیگری از روش فروش نیاز دارند. در این حالت بهترین نتیجه‌ای که می‌توان از یک صفحه فرود گرفت این است که اطلاعات تماس مخاطبین خود را ذخیره کرده و در زمان مناسب به آن‌ها رجوع کنیم. باید در نظر داشت که ممکن است اینکار به راحتی امکان پذیر نباشد و شاید مجبور شوید با هدیه دادن چیزی به رایگان و یا دادن وعده دریافت تخفیف، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

در نهایت نیز ترکیب این دو نوع صفحه می‌تواند برای برخی مفید باشد. اگر دوست دارید مخاطبین خود را بیش از قبل با محصول خود آشنا کنید، با ساخت یک لندینگ پیج آن‌ها را به سایت خود دعوت کرده و سپس با ترغیب کردن آن‌ها به مشاهده جزئیات بیشتر، سعی می‌کنید رابطه خود را با آن‌ها بهتر سازید. در این حالت کاربران هم با محصول آشنا می‌شوند و هم اطلاعاتی از خود به جای می‌گذارند. در انتهای روز یک لیست از مخاطبین جدید خواهید داشت که به محصول شما علاقمند هستند.

 

 

انواع لندینگ پیج

به طور کلی تا جایی که ساختار سایت اجازه دهد، لندینگ پیج‌ها برای یکی از این دو عملکرد ساخته می‌شوند:

  • ایجاد سرنخ
  • صفحه فرود کلیکی

در ادامه هرکدام از این دو نوع را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

 انواع لندینگ پیج

ایجاد سرنخ

این دسته از صفحات فرود که در انگلیسی به آن‌ها «Lead Generation» و «Lead Capture» گفته می‌شود، روی جمع آوری اطلاعات و داده‌‌ها تمرکز می‌کند. به عبارت دیگر، اطلاعات مشتریان شما را جمع آوری کرده و یک بانک اطلاعاتی خوب فراهم می‌کند.

ویژگی این مدل Landing Page ها این است که از یک فرم به عنوان CTA استفاده می‌کند. در ازای یک محصول یا خدمات، از کاربران اطلاعاتی مانند نام، آدرس ایمیل و شماره تلفن را درخواست می‌کنید؛ حتی می‌توانید جزئیات بیشتری مانند محدوده سنی یا عنوان شغلی را هم از آن‌ها بخواهید. به این ترتیب می‌توانید با این افراد ارتباط گرفته و علاقه آن ها به کسب و کارتان را بیشتر کنید. به عنوان مثال با دادن کد تخفیف برای یک محصول خاص یا مواردی از این دست آن‌ها را بیشتر جذب کنید.

این اطلاعات هدف دیگری هم دارد. اطلاعاتی که جمع آوری می‌کنید می‌تواند در مورد مخاطبینتان هم اطلاعات خوبی به شما بدهد. سپس می‌توانید تلاش‌های بازاریابی خود را به شکل متمرکزتر انجام داده و افرادی را هدف قرار دهید که با این پروفایل مطالب دارند. در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطبانتان تبدیل به مشتری شوند. این کار می‌تواند بازگشت سرمایه شما را نیز افزایش دهد.

به این ترتیب داده‌هایی که این دسته از صفحات فرود جمع آوری می‌کنند به بهبود استراتژی بازاریابی شما و کارآمدتر کردن آن کمک می‌کند. این به شما امکان می‌دهد تبلیغات خود را برای مخاطبان خاص انجام دهید تا پولی که برای تبلیغات هزینه می‌کنید برای افراد اشتباهی خرج نشوند.

صفحات فرودی که در دسته بندی «ایجاد سرنخ» قرار می‌گیرند دارایی با ارزشی برای کسب و کار شما هستند زیرا بینشی در مورد مشتریان بالقوه و همچنین نحوه دسترسی به آن‌ها را ارائه می‌دهند.

 

صفحات فرود کلیکی

برخلاف صفحات اصلی سایت که از فرم‌ها استفاده می‌کنند، نقاط کلیدی لندینگ پیج‌های کلیکی دکمه CTA است. با کلیک روی دکمه، کاربران شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که در آن جا می‌توانند اقدام مورد نظر شما را انجام دهند.

اغلب صفحات فرود کلیکی را می‌توانید در فروشگاه‌های اینترنتی یا وب‌سایت‌هایی ببینید که به جای جمع آوری اطلاعات کاربر؛ ‌روی فروش تمرکز دارند. علاوه بر CTA، این لندینگ پیج‌ها شامل اطلاعات متقاعدکننده‌ای مانند جزئیات محصول یا تجربه کاربران برای جذابیت بیشتر و جذب مشتریان احتمالی است.

 

چگونه بهترین لندینگ پیج را بسازیم؟

قبل از اینکه به سراغ ساخت لندینگ پیج بروید، باید به پایان بازی فکر کنید. این بدان معنا است که می‌خواهید از ساخت این صفحه به چه هدفی برسید؟ آیا برای افزایش لیست ایمیل‌هایتان، فروش یک سرویس یا محصول خاص یا تبلیغ یک ایونت قرار است که اقدام به ساخت صفحه فرود کنید. بعد از آن قرار است چگونه توجه مخاطبان هدف را به خود جلب کنید؟ در پیام‌های خود شفاف باشید، چه چیزی را ارائه می‌دهید؟ یک محصول رایگان یا یک کد تخفیف؟

در حالی که ابزارهای مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند، صفحه فرود خود را بسازید، لازم است تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. درست کردن landing page در بار اول بسیار مهم است و جزئیات کوچک باید مورد توجه قرار بگیرند. در زیر به معرفی 7 مرحله می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید بهترین لندینگ پیج را بسازید.

 

  1. با یک تیتر قوی شروع کنید

مشتریان بالقوه را با یک عنوان جذاب، به سمت خود جذب کنید. این عنصر پربازدیدترین عنصر صفحه فرود شما خواهد بود. شما کمتر از 15 ثانیه فرصت دارید تا توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده و آن‌ها را وادار کنید که به خواندن یا مشاهده آیتم‌های صفحه ادامه دهند. تیتر باید آن چه را که به خواننده ارائه می‌دهید، به طور کامل توضیح دهد. باید واضح و مختصر باشد و حداکثر آن را کمتر از 20 کلمه نگه دارید؛ البته که بهتر است کمتر از 10 کلمه باشد.

  1. از عنوان فرعی موثر استفاده کنید

هدف تیتر، جلب توجه بازدیدکنندگان است. حالا یک عنوان فرعی اضافه کنید که باعث شود آن‌ها بمانند. برای بهترین نتیجه، عنوان فرعی را مستقیما زیر تیتر اصلی قرار دهید. عنوان فرعی شما باید تکمیل کننده هدر بوده و عمق و جزئیات بیشتری را در مورد پیشنهاد شما ارائه دهد و حتما از کلمات متقاعد کننده استفاده کنید.

صفحه فرود سایت

  1. عناصر بصری قابل توجهی اضافه کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، جفت کردن مفاهیم با تصاویر متناسب و معنادار است. تصاویر باعث می‌شود تا افراد اطلاعات موجود در صفحه را بهتر به خاطر بسپارند. در واقع، افراد زمانی که تصاویر متناسب با متن را مشاهده می‌کنند، 65 درصد بهتر آن‌ها را یاد می‌گیرند زیرا مغز 60 هزار برابر سریع‌تر از متن؛ تصاویر را پردازش می‌کند.

هنگام انتخاب تصویر برای landing page خود از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید:

  • اگر هدف از صفحه فرود، فروش یک محصول خاص باشد، تصویری از محصول اضافه کنید.
  • اگر خدماتی را ارائه می‌دهید، تصویر مرتبط با آن را حتما اضافه کنید.
  • اگر قرار است لینکی به تخصص یا تحصیلات خود می‌دهید، حتما تصویر خودتان را هم قرار دهید.
  • روی عکس‌های شفاف، باکیفیت و با ذوق و سلیقه سرمایه گذاری کنید.
  • بهتر است سعی کنید از تصاویر استوک استفاده نکنید.

 

  1. متن بدنه حاوی اطلاعات مفید باشد

متن بدنه شما باید دربردارنده اطلاعات موثری بوده و از عناصر بصری نیز در آن استفاده شود. این متن دارای فهرست ویژگی‌های محصول یا خدمات نیست زیرا مشتریان از قبل می‌دانند که به دنبال چه ویژگی‌هایی هستند و پاسخ نیازشان دقیقا کدام محصول است.

بنابراین بهتر است به این سوالات پاسخ دهید:

  • محصول یا خدمات شما چه سودی برای مشتری دارد؟
  • چه چیزی محصول یا خدمات شما را از رقبا متمایز می‌کند؟
  • چگونه محصول یا خدمات شما جنبه‌ای از زندگی یا روش کسب و کار آن‌ها را تغییر می‌دهد؟

برای نوشتن متن هم بهتر است از جملات کوتاه، فانتزی و صحیح استفاده کنید.

 

  1. شاخص‌های اعتماد را ذکر کنید

کاربران وب دائما غرق در تبلیغات و پیشنهادات آنلاین هستند. به همین دلیل، مصرف کنندگان کمتر اعتماد کرده و محتاط‌ شده‌اند. اگر سایت شما غیرحرفه‌ای یا کلاهبرداری به نظر برسد، احتمالا از خرید دست می‌کشند. بنابراین چگونه در عرض 15 ثانیه اعتماد ایجاد کنید؟ شاخص‌های اعتماد را اضافه کنید تا به عنوان تایید اعتبار و تخصص شما عمل کنند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توصیف یا نظرات مشتریان؛ این‌ها همان تایید اجتماعی هستند که نشان می‌دهد معاملات و کسب و کار شما واقعی است و می‌توانید آن چه را که می‌گویید، ارائه دهید.
  • نشان اعتماد؛ این علائم تجاری و لوگو‌ها نشان می‌دهد که با چه کسب و کارهایی تاکنون کار کرده‌اید.
  • جایزه و تقدیر؛ اگر جایزه‌ای دریافت کردید که نشان دهنده اقتدار شما بوده، می‌توانید برای ایجاد اعتماد، آن‌ها را هم اضافه کنید.
  • آمار و داده‌ها؛ برای پشتیبانی از ادعاهای خود از اعداد و آمر استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید تعداد مشتریانی که تا به امروز به آن‌ها خدمات داده یا تعداد سال‌هایی که در این صنعت بوده‌اید را ذکر کنید. اگر محصول دیجیتالی را تبلیغ می‌کنید، نشان دادن تعداد دانلود‌ها یا مشترکین هم می‌توانید دلیلی بر کیفیت محصول باشد.

 

  1. یک CTA قوی بسازید

مهم‌ترین عنصر صفحه فرود شما، کال تو اکشن (CTA) قوی است. هدف نهایی لندینگ پیج شما این است که شخصی که آن را می‌خواند، روی لینک مورد نظر کلیک کند. در ادامه برخی از بهترین روش‌ها برای دریافت بهترین نرخ تبدیل ممکن از CTA را آورده‌ایم:

  • استفاده از دکمه مشخص؛ مشخص کنید که مشتریان بالقوه شما باید روی کجا کلیک کنند تا به محصول مورد نظر برسند.
  • طراحی متمایز؛ بهتر است از رنگ‌های با کنتراست بالا استفاده کرده و آن را در سایز بزرگ قرار دهید.
  • برجسته کردن؛ فراموش نکنید که نباید مشتریان بالقوه شما برای کلیک روی CTA صفحه را به پایین اسکرول کرده یا آن را به دقت جستجو کنند.

 افزایش نرخ تبدیل CTA

  1. تست A/B را اجرا کنید

پس از اینکه صفحه فرود را ساختید، آن را در دسترس همه قرار دهید اما مطمئن شوید که معیارهایی مانند Google Analytics را بررسی کرده‌اید تا ارزیابی کند که آیا این صفحه کار می‌کند یا خیر. سپس از تست A/B برای تست نسخه‌های مختلف استفاده کنید تا ببینید کدام یک بهترین عملکرد را دارد.

 

هر سایت چند لندینگ پیج دارد؟

یکی از سوالاتی که هنگام ساخت لندینگ پیج برایتان پیش می‌آید این است که سایت شما می‌تواند چندتا لندینگ پیج داشته باشد. در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچ تعداد مشخصی برای آن تعیین نشده و از طرفی هم هیچ محدودیتی ندارد. تعداد دقیق صفحات فرود به دسته بندی مخاطبین، استراتژی‌ها و کمپین بازاریابی دیجیتال شما دارد. مهم‌ترین چیزی که در طراحی Landing Page باید آن را در نظر بگیرید، طراحی استراتژیک و هدف آن است.

همیشه در مورد استراتژی و عرضه، کیفیت را به جای کمیت و ویژگی‌های خاص را به جای تعمیم دادن انتخاب کنید. براساس تحقیقات انجام شده، وب‌سایت‌های تجاری که 10 تا 15 صفحه فرود دارند، نرخ تبدیل را تا 55 درصد افزایش می‌دهند. علاوه بر این، وب سایت‌هایی با بیش از 40 صفحه فرود نرخ تبدیل را تا 500 درصد زیاد می‌کنند. بنابراین نگران این نباشید که سایتتان صفحات فرود زیادی دارد و فقط روی طراحی استراتژی و پیاده سازی آن تمرکز کنید.

 

کاربردهای لندینگ پیج

با مشخص بودن هدف خود از ساخت لندینگ پیج، بهتر است به کاربردهای مختلف آن نیز فکر کنید و ببینید کدام یک برای کسب و کار شما مناسب‌تر است. مرسوم‌ترین کاربرد برای خلق یک صفحه فرود، معرفی محصول شما است. می‌توانید برای هر محصول یک صفحه مجزا ساخته و به طور ویژه هر یک را تبلیغ کنید. ساخت یک صفحه مجزا و بخصوص برای محصولات فرصت ویژه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که هر محصول یا خدمات را آنطور که لازم است در معرض دید قرار دهید.

یک کاربرد دیگر صفحه فرود، ایجاد کمپین‌های فروش و مارکتینگ است که بسیاری از کسب و کارها برای معرفی برند خود از این صفحات استفاده می‌کنند تا به سریع‌ترین و راحت‌ترین روش ممکن، مخاطب را با محصول و خدمات آشنا کنند. برگزاری رویدادهای مختلف نیز نیازمند لندینگ پیج مخصوص به خود هستند. چه کسب و کاری بر مبنای برگزاری رویدادهای مختلف دارید، چه برندی هستید که قصد دارد در طول سال چندین ایونت برگزار کند، ایجاد صفحه فرود مجزا برای هر رویداد ایده بهتری است.

اگر که می‌خواهید کمپین‌هایی در راستای کارهای خیرخواهانه و یا کمپین‌های اجتماعی برگزار کنید، ساخت یک landing page بهترین گزینه پیش روی شماست. می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات مهم را با دیگران به اشتراک بگذارید و با استفاده از کال تو اکشن، از آن‌ها بخواهید اقدامی در جهت ایده‌های شما انجام دهند. می‌توانید مخاطبات خود را با استفاده از تبلیغات بنری، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی تلفنی و همینطور فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی به سمت این صفحات فرود جذب کنید.

 

کال تو اکشن چیست؟

زمانی که می‌خواهیم از کاربر بخواهیم کاری انجام دهد، به اصطلاح داریم از کال تو اکشن یا همان Call To Action استفاده می‌کنیم. این عبارت که به اختصار CTA نیز نامیده می‌شود، کاربردهای زیادی در بیزینس داشته و یکی از مهمترین مکان‌های قابل استفاده آن، لندینگ پیج است. این عبارت معمولا به کل یک فرآیند گفته می‌شود که قصد داریم با ترغیب یکی از مشتریان بالقوه، او را به انجام کاری فرا بخوانیم. ممکن است هدف ما پر کردن یک فرم بوده و یا اینکه بخواهیم مشتری یک محصول را به سبد خرید خود اضافه کند.

در بسیاری از صفحات خرید، از کل تو اکشن به شکل یک دکمه فراخوان استفاده می‌شود. با طراحی مناسب و همینطور قرار دادن آن در جای مناسب، مخاطبین بعد از راضی شدن به خواسته شما، روی این دکمه کلیک کرده و شما به مقصود خود می‌رسید. مهمترین کاری که باید بکنید این است که یک صفحه فرود خوب بسازید، یک وعده مناسب به مشتریان بدهید و با دلایل درست از خدمات خود دفاع کنید و در نهایت با کمک CTA تمام مراجعین را به جایی که می‌خواهید، بفرستید.

 

ارتقای سئو وب‌ سایت با لندینگ پیج

در صورتی که توانسته باشید طراحی یک لندینگ پیج را به خوبی انجام دهید، به احتمال زیاد به سئو وبسایت خود نیز کمک بزرگی کرده‌اید. نوشتن یک متن مناسب، استفاده از تصاویر مرتبط و همینطور ساخت ویدئوهایی جذاب در این حوزه می‌تواند به ساخت یک لندینگ پیج کارآمد کمک کند. در صورتی که در کنار رابط کاربری UI خود، بتوانید تجربه کاربری خوبی خلق کنید، آنوقت می‌توانید به رتبه سئو خود نگاه کنید که رشد سعودی پیدا کرده است.

با طراحی یک landing page مرتبط با محصول، و با داشتن تمامی شرط‌های بالا، نرخ درگیری مخاطبان با این صفحه را افزایش داده و کاری می‌کنید که آن‌ها زمان بیشتری را در آن صفحه باقی بمانند و با کمال میل حاضر باشند اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهند. هرچه وقت گذرانده شده کاربران در صفحه بیشتر شود و کامنت بیشتری درباره آن قرار دهند و یا اینکه آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، به طور طبیعی توانسته‌اید برای برند خود تبلیغات دهان به دهان کرده و سئو سایت را نیز بهبود دهید. با اینکار بسیار بیشتر از آن چیزی که در ذهن داشتید، بدست خواهید آورد.

 ارتقای سئو وب‌ سایت با لندینگ پیج

نحوه عملکرد لندینگ پیج

با توجه به تمامی مزایا و ویژگی‌هایی که یک لندینگ پیج دارد، شاید از خود بپرسید که یک لندینگ پیج چگونه عمل می‌کند و چرا باید برای ساخت آن اینقدر زحمت کشید؟ باید گفت مهمترین عملکرد یک صفحه فرود، تمرکزی است که می‌توانید روی یک موضوع بخصوص داشته باشید. لندینگ پیج مشابه یک مقاله یا یک صفحه از وبسایت شما نیست، بلکه قرار است تنها در خصوص یک موضوع بخصوص بوده و باید آن را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید.

لندینگ پیج با جلب کردن نظر افراد بخصوصی که از قبل برای آن‌ها پروفایلی تهیه کرده‌اید، سعی دارد ارتباط موثرتری با آن‌ها برقرار کند و محصول را با کمترین واسطه به دست آن‌ها رسانده و یا حداقل یک راه تماس مستقیم برای تماس بیشتر با آن‌ها بسازد. کاری که لندینگ پیج می‌تواند انجام دهد را هیچ یک از دیگر همنوعان آن در فضای اینترنت نمی‌تواند به سرانجام برساند و اگر تا به حال از آن استفاده نکرده‌اید، باید گفت یک تکنیک مهم و جدید را می‌توانید در کسب و کار خود امتحان کنید.

 

ابزارهای لازم برای طراحی لندینگ پیج

زمانی که مطمئن شدید به یک صفحه فرود نیاز دارید و متوجه شدید که لندینگ پیج چقدر می‌تواند به شما کمک کند، وقت آن می‌رسد که به نحوه ساخت صفحات فرود نیز فکر کنید. برای انجام اینکار دو مسیر پیش روی شما است،‌ یکی اینکه صفحه فرود خود را در داخل سایت خود بسازید و یا اینکه از ابزارهای خارجی دیگری استفاده نمایید. اگر قصد داشته باشید از ابزارهای آماده استفاده کنید، موارد مختلفی هستند که قطعا می‌توانند به شما کمک کنند. موارد زیر از مهمترین موارد موجود است:

  • Instapage
  • Unbounce
  • Leadpages
  • Landingi
  • HubSpot Landing Pages
  • Lander
  • Tars

هر یک از این ابزارها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آن را از بقیه متمایز می‌کنند. به طور مثال ابزار Unbounce رابط کاربری آسان‌تری نسبت به بقیه داشته و برای تلفن‌های هوشمند نیز بهینه است. ابزار Instapage نیز دارای نمونه‌های آماده متعددی است که به کمک آن‌ها می‌توانید یک لندینگ پیج خوب بسازید. ابزار Webflow برای انجام تست‌های A/B مناسب بوده و می‌توانید صفحات موجود در وبسایت خود را به صفحات فرود تبدیل کنید.

از آنجا که بسیاری از سایت‌های سطح اینترنت با وردپرس ساخته شده‌اند و به احتمال قوی شما نیز بخواهید سایت خود را با وردپرس بسازید، لازم است در مورد چند ابزار قوی و مهم مربوط به آن اطلاع پیدا کنید. در سیستم مدیریتی وردپرس، به ابزارهای مخلفی که در آن هر یک وظیفه انجام کاری را به عهده دارند، افزونه گفته می‌شود. سه افزونه مهم و کاربردی وردپرس شامل موارد زیر است:

  • Elementor
  • Beaver Builder
  • visual composer

هر یک از این افزونه‌ها دارای ویژگی‌های خاص و مفیدی هستند و می‌توانند به خوبی نیاز شما را براورده کنند. از این ابزارها برای ساخت و طراحی صفحات وردپرس استفاده شده و هرکس با هر سلیقه‌ای می‌تواند به راحتی از آن‌ها استفاده کند. تنها تفاوت موجود این است که در استفاده از این موارد،‌ باید به تمامی نکات مربوط به لندینگ پیج دقت کنید و کار را به تنهایی از صفر شروع کنید. به همین دلیل شاید استفاده از ابزارهای واسطه برای شما ایده بهتری باشد.

دریا بهرامی- نویسنده

983
A
A